Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

transportér VEGA
Foto: Transportér VEGA / SVOS

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u široké vojenské veřejnosti velký ohlas. Není se proč divit, neboť Vega je po dlouhé době první skutečné české obrněné vojenské vozidlo. Spousta věcí byla již napsána a řečena, ale rozhodli jsme se trochu zapátrat, zjistit nové informace a podívat se na některé technické detaily podrobněji. Kromě technických informací vám ukážeme i v Česku neviděné fotografie z nového firemního katalogu získaného na londýnské výstavě DSEi 2011. Více již v samotném článku.

Legendární česká technika ve vozidle Vega

Začněme od spodu. Transportér Vega je vybaven tatrováckým podvozkem T-815-7 4x4 s originálními nápravami TATRA-GIRD. Podle neoficiálních informací Vega používá upravený podvozek převzatý z dakarských závodních speciálů. 

Srdcem podvozku je centrální nosná roura, na které jsou připevněny nápravy s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Podvozek T-815-7 4x4 má vynikající ohybovou a torzní tuhost. Nadstavba je tak při jízdě jen minimálně zatěžována. Konečným výsledkem jsou lepší jízdní vlastnosti a vysoká životnost celé korby.

V případě transportéru Vega je podvozek vybaven vzduchovým odpružením schopným měnit světlou výšku vozidla v rozmezí -120 až +90 milimetrů. Součástí podvozku jsou také teleskopické tlumiče a torzní stabilizátory, které snižují naklápění korby při rychlých průjezdech zatáček.

podvozek TATRA Foto: VEGA používá upravený podvozek T-815-7 4x4 převzatý z dakarských speciálů / TATRA

Originální tatrovácký podvozek, vzduchové odpružení a relativně nízko umístěná kabina propůjčují vozidlu Vega výjimečné jízdní vlastnosti. V současné době jsou jízdní schopnosti Vegy ve svém segmentu bezkonkurenční.

Pro zajímavost uveďme, že na tatrováckém podvozku vznikla již celá řada moderních obrněných automobilů/ transportérů. Zmiňme například izraelský Widcat, Karkadan, brazilský Avibras nebo německý Modular Flexible Drive (MFD).  

Ke každému podvozku patří kola. Vega má zajištěno centrální dohušťování a podhušťování pneumatik. Podle výrobce dokáže systém udržet tlak v pneumatikách i při čtyřnásobném průstřelu každého kola.

Modular Flexible Drive MFD Foto: Podvozek TATRA ve verzi 8x8 využívá i německý pancéřový automobil Modular Flexible Drive MFD/ DREHTAINER

Pod ochranou pancíře

Díky použití podvozku T-815-7 4x4 jsou motorový prostor a kabina od sebe „hermeticky“ oddělené. Není tak narušena celistvost pancéřové kabiny, což je smrtelně důležité při ochraně proti IED i proti obávaným výbuchem tvarovaným projektilům EFP .

Při najetí na IED hlavní část energie z exploze působí na přední nápravu, motor a přední kapotu. Podle výrobce Vega odolá ekvivalentu výbuchu 10 kg TNT pod přední nápravou a 50 kg TNT z boku ve vzdálenosti 5m ve výši 1m, tak jak to vyžaduje norma STANAG 4569 pro třídu odolnosti Level 4. Vega tak „bez problémů“ odolá i nejtěžším protitankovým minám.

transportér VEGA Foto: Transportér VEGA / SVOS

Dle uvedené odolnosti transportér Vega přežije i výbuch jednoho 152mm dělostřeleckého granátu, který se běžně používá jako IED v Afghánistánu proti spojeneckým vojákům.

Jako ochrana proti nástražným výbušným systémům IED slouží také sendvičově uspořádaná podlaha. Pracuje na principu řady vrstev pancíře a vzduchových komor, do kterých se rozptyluje energie z výbuchu. Navíc součástí dna i boků korby jsou tlumící vložky, které zabraňují přenosu rázu při výbuchu v blízkosti vozidla na posádku.

Pancéřová kabina, ve které sedí posádka a převážený výsadek, má balistickou ochranu na úrovni 2 dle normy STANAG 4569. Kabina tak odolává střelám ráže 7,62x39 (Kalašnikov) vypálené ze vzdálenosti 30 metrů. Jedná se konkrétně o 7,62x39 API, průbojně-zápalný, což je nejvíce výkonný náboj z rodiny nábojů vz.43, speciálně určený proti „tvrdým cílům.

transportér VEGA

Foto: Transportér VEGA v řezu s dálkově ovládanou stanici M151 Protector / reklamní prospekt SVOS

Balistickou odolnost lze posílit i přídavnými pancéřovými moduly, které zvyšují odolnost vozidla až na úroveň 4 (náboj 14,5x114 / 200 metrů). Mimochodem jedná se o stejnou odolnost, jako má český Pandur II.

Přesné parametry a vlastnosti přídavného pancíře jsou tajné, ale dle obrázku vidíme, že pancíř se ke korbě upevňuje pomocí patentových šroubů. S největší pravděpodobností se k montáži a demontáži používá manipulační magnet a jeřáb.

transportér VEGA

Foto: Transportér VEGA s ochranou mříží SLAT od VTÚO Brno / reklamní prospekt SVOS

Jak přídavný pancíř, tak pancéřová skla jsou vyměnitelná. Při poškození není problém zničený kus nahradit novým. Čelní skla váží až několik stovek kilogramů (dle požadované odolnosti), ale zkušená obsluha je vymění maximálně do deseti minut. Pro demontáž/montáž se používají vakuové přísavky.

Skla drží na místě ve speciálním ocelovém rámečku, který se připevňuje ke korbě pomocí řady šroubů. Díky tomu, že skla „tloušťkou lezou ven z vozidla“ a neomezují vnitřní prostor, může mít Vega skla prakticky v libovolné tloušťce (balistické odolnosti).

Na čem se pracuje?

V koncepci se počítá se zabudováním systémů jako je rušička IED, filtro-ventilace nebo bojový informační systém. U posledního jmenovaného je podmínkou schopnost pracovat s obdobným systémem, jako je v českých transportérech Pandur. Není tak těžké si domyslet, z jakého důvodu.

Pravděpodobným kandidátem na bojový informační systém je typ BVIS (Bojový vozidlový informační systém) od české firmy DELINFO s.r.o., který je zaveden právě v českých Pandurech.

BVIS dává posádce detailní přehled o taktické situaci. Umožňuje jednotlivým posádkám umisťovat do centrální databáze podezřelá místa, oblasti s výskytem nepřátel nebo obrazové informace.

transportér VEGA Foto: Grafický výstup bojového informačního systému BVIS / DELINFO s.r.o.

Můžeme zmínit schopnost provádět automaticky nejrůznější výpočty s možností vyvedení výsledků do grafické podoby. Jedná se například o rychlost přesunů po komunikacích, poměr sil vlastní jednotky/nepřítel, rádiová a optická viditelnost (vzhledem k vzdálenosti), hodnocení terénu nebo vyhledávaní geoobjektů.

Dále bude ve vozidle také přetlaková filtro-ventilace pro boj v zamořeném prostředí. Vhodnými kandidáty je izraelský filtrační systém od firmy Rafael nebo s filtro-ventilační jednotka z vojenského výzkumného ústavu ve Výškově.

Na závěr se vraťme k technice, na které vše stojí (doslova). Originální tatrovácký podvozek také umožňuje prakticky libovolné prodloužení vozidla. Již nyní se pracuje na verzi 6x6. Spekuluje se také o variantě 8x8. Geniální je, že se nemusí nic složitého vymýšlet. Podvozek je pro všechny verze již k dispozici.

  • Skvělá balistická a protiminová ochrana

  • Výjimečná průchodnost těžkým terénem

  • Nezávislé výkyvné polonápravy; nezávislé odpružení kol pomocí nastavitelného vzduchového zavěšení kol

  • Velké užitečné zatížení

  • Kapacita 2+10 (4x4) nebo 2x18 (6x6)

  • Měrný výkon 16,1 -20,4 kWt/t

  • Přepravitelnost transportním letounem C-130 Hercules

  • Váha verze 6x6 28 tun

  • Možnost nejrůznějších užitných konfigurací

Fotogalerie

transportér VEGA transportér VEGA transportér VEGA
transportér VEGA transportér VEGA transportér VEGA
transportér VEGA transportér VEGA

 

Zdroj: SVOS, reklamní prospekty SVOS, TATRA

Nahlásit chybu v článku


Související články

ADAPTIV - infračervený štít pro bojové vozidla

Infračervené záření (IR), nebo chceme-li také „tepelné“, je elektromagnetické záření s vlnovou ...

Lehké obrněné vozidlo Saratoga od firmy Navistar

Americká firma Navistar představila nejnovější přírůstek do velké rodiny lehkých obrněných aut. ...

Obrněné vozidlo Husky - nejodolnější auto na světě

Improvizovaná výbušná zařízení (IED) si ve válkách po celém světě vybírají desítky a stovky obětí ...

Nové vozidlo pro australskou armádu má jméno Hawkei

V oblíbené kategorii lehkých obrněných vozidel je opět živo. Australské obrané síly (ADF) si za ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jan Grohmann
    19:24 19.12.2011

    V případě AČR nejsem si úplně jistý. Každopádně SVOS staví Vegu takovým způsobem, aby mohla operovat s Pandury, takže s prodejem do AČR se určitě počítá. Otázka je zda se tak ...Zobrazit celý příspěvek

    V případě AČR nejsem si úplně jistý. Každopádně SVOS staví Vegu takovým způsobem, aby mohla operovat s Pandury, takže s prodejem do AČR se určitě počítá. Otázka je zda se tak opravdu stane a hlavně kdy.Skrýt celý příspěvek

  • Alex
    16:51 19.12.2011

    Šikovné OTčko. Měl jsem možnost si ho prohlédnout na IDETu a dost se mi líbí. Ještě se v něm projet, to už jsem nestihl. Zajímalo by mě, jak je to se zájmem ze strany AČR, jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Šikovné OTčko. Měl jsem možnost si ho prohlédnout na IDETu a dost se mi líbí. Ještě se v něm projet, to už jsem nestihl. Zajímalo by mě, jak je to se zájmem ze strany AČR, jsou nějaké informace? Případně z jiných armád? Slyšel jsem o Asii a Indii.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2