Český vzdušný prostor budou střežit Slováci?

slovenský MiG-29
Foto: Slovenský MiG-29AS / Wikipedia, Łukasz Golowanow

Pronájem švédských Gripenů skončí v roce 2014 a dohoda o prodloužení jejich pronájmu stále není uzavřená. Hrozí tak, že se Česká republika ocitne na nějakou dobu bez vlastního nadzvukového letectva schopného zabezpečit vzdušný prostor. V takovém případě by se muselo domluvit na pomoci s jedním z koaličních partnerů jako například se Slovenskem, které provozuje MiGy-29AS

Česká republika má v současné době od Švédska pronajatých celkem 14 nadzvukových stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Ty slouží vzhledem ke svému malému počtu zejména pro účely ochrany českého vzdušného prostoru a to od roku 2005, kdy byly vyřazeny MiGy-21.

Pronájem byl nicméně sjednaný na dobu deseti let, takže s koncem roku 2014 vyprší. Pokud tedy nedojde k dohodě, letouny budou muset být vráceny do Švédska.

Problémem se nicméně stává čas a neschopnost českých politiků se rozumně dohodnout na prodloužení pronájmu. Jednání mají sice probíhat zhruba do poloviny listopadu letošního roku, ale i tak už to je pozdě, pokud nedojde k dohodě.

Za dva roky lze totiž jen těžko stihnout zahájit výběrové řízení na nákup nebo pronájem nových strojů, vybrat je, pořídit a nakonec na ně vycvičit piloty alespoň k základní způsobilosti nutné k zajištění vzdušného prostoru.

Na nějakou dobu by tak bylo potřeba domluvit ochranu vzdušného prostoru s jedním z aliančních partnerů. Tím bychom však zcela jistě vyslali zcela negativní signál k NATO, že nejsme schopni si sami adekvátně zajistit vlastní vzdušný prostor a případná pomoc by navíc také nebyla úplně zadarmo.

český JAS-39 Gripen Foto: Švédský nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen, jehož má české letectvo v pronájmu / Wikipedia, Vzdušné síly AČR



V médiích se tak opět objevila informace o možné spolupráci se Slovenskem, které by mohlo v omezené míře české nebe ochránit. To paradoxně provozuje typ MiG-29A(S), kterého se české letectvo v devadesátých letech zbavilo ještě dříve, než starších MiGů-21 a výkonných MiGů-23. Přesto musíme zdůraznit, že „devětadvacítka“ patří v řadě zemí mezi oblíbené stíhače a dokonce stále probíhá výroba modernizovaných verzí letounu.

Slovensko má nicméně ve výzbroji pouze desítku Migů-29AS, z nich má být údajně bojeschopná jen malá část z nich. Diskutuje se tak o tom, že Slováci za finance obdržené za pomoc s hlídáním vzdušného prostoru chtějí do služby uvést větší množství letounů a modernizovat je. Samozřejmě doba výpomoci se odvíjí od našeho rozhodování o novém typu stíhacího letounu a jeho dodání a získání způsobilosti v jeho provozu.

Není třeba dodávat, že výběr nového stíhacího letounu není jednoduchou ani levnou záležitostí. Navíc výroba, respektive dodání takových strojů může trvat i několik let. Gripeny zároveň získaly u českého letectva dobrou pověst, což dokumentuje členství a dokonce i absolutní výhra v elitním klubu stíhačů NATO Tiger Meet z roku 2010 nebo nedávno dosažená schopnost tankovat za letu.

Hlavním problémem v další dohodě je údajně doba a částka za další pronájem Gripenů. Česká republika se má totiž snažit pouze o pětileté prodloužení pronájmu do konce roku 2020. Švédové nicméně nabízejí výraznou slevu pouze v případě, kdy dojde k prodloužení až do roku 2025.

V kratším pronájmu pochopitelně nespatřují žádné výhody. Naopak vidí snahu o získání času z české strany na nový výběr letounu pro nadzvukové letectvo, který by mohl nahrávat jejich konkurenci.

Tak nebo tak mnoho času nezbývá, a pokud nedojde k blízké době k dohodě, sami se připravujeme o možnost vyjednání lepších podmínek vzhledem k blížícímu se konci pronájmu. O ztrátě schopnosti zabezpečit vlastní vzdušný prostor nechť si pak každý udělá názor sám.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K

Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...

Slovenská elitní jednotka 5. PŠU v Afghánistánu

Slovenská armáda má v Afghánistánu v současné době 324 vojáků. Kromě strážných a ženijních jednotek ...

Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31

Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...

Potvrzeno! Švýcarsko nakupuje stíhačky JAS 39 Gripen

Švédský vojenský průmysl může slavit další úspěch. Po České republice, Maďarsku, Jihoafrické ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • anti
    10:50 02.10.2012

    No rozhodně to ukazuje opravdu na neschopnost a ostudu našich politiků bohužel mi příjde že je rok od roku situace horší a horší...Byl bych pro poviné psychologycké a kriminální rozbory politiků před každým nástupem na jakoukoliv funkci možná by to pomohlo...

  • cejkis
    23:11 01.10.2012

    Pokud si to přečte někdo z odpovědných. To vás zatraceně ještě nenapadlo do kontraktu kromě ceny za pronájem zahrnout zbytkovou cenu ?

    V roce 2004 měla být cena kontrkatu a k tomu zbytková cena strojů v roce 2014. Kde to je ???
    V roce 2014 cena za pronájem do roku 2020 a zbytková cena v roce 2020 ?
    Analogicky varianta 2025.

    Dnes tu sedíme a řešíme kolik vlastně stojí olétané Gripeny.
    Rovněž jsem nikde neviděl vyčíslené náklady na servis ze strany Švédska, který byl zahrnut do pronájmu. Doposud stačilo zadat švédské straně požadavek a náhradní díl byl v Čáslavi. Nikde jsem neviděl vyčíslení nákladů pro variantu, že si podporu budeme zajišťovat sami.

  • jojo
    21:44 01.10.2012

    no ohladom migov mate zle info,treba si to overit niekde,kto tomu trosku rozumie a nie citat dennik sme a lidovky :)) Tak ako pise Butters mame spolu 21 migov z toho je 12 modernizovanych. 7 lieta neustale a ostatne su uzemnene, ale plne bojaschopne. V pripade potreby je 12 migov schopnych boja, vzhladom na to ake mame male uzemie to plne postacuje.

  • Jirka
    21:25 01.10.2012

    Jediné co už bych bral v úvahu je nákup čehokoliv co se tu zmiňuje za éra, raději provozovat dvě letky nadzvukových strojů co něco unesou a někam doletěj než jednou tolik kusů L 159. Moderní nadzvukové mašiny dokáží udělat práci podzvukové mašiny také, naopak to nepůjde. Výběr strojů bude záležet na aktuálních nabídkách, možná by stálo za to zkusit udělat tendr zaměřen na komplexní řešení střežení vzdušného prostoru, nejen letadla, ale i pozemní části PVO.

  • Dip
    21:12 01.10.2012

    No myslím, že polovina z nich myslí na vlastní kapsu. A Vondra na to, jak odpískat Gripeny a vlízt do prdele američanům.

  • Ondřej Lacina
    19:39 01.10.2012

    butters: To máte pravdu, že by to bylo české plus při vyjednávání se Švédskou stranou, ale doufám že natolik výrazné, aby to ovlivnilo vyjednávání.
    Doufám že nakonec vážně něco vyjednávači vymyslí a budou myslet na slovo ODPOVĚDNOST.

  • Jakub Mareš
    19:32 01.10.2012

    já bych to viděl podobně, ale v českých podmínkách by to za deset let dospělo stejně, řešili by to těsně před koncem..když nepudou s cenou dolu, říc slovákum a koupit si a modernizovat F-16

  • liberal shark
    19:26 01.10.2012

    Říkám to pořád. Nejracionálnější alternativa je prodloužit leasing na dalších 10 let s 25% slevou, kterou Švédsko nabízí a potom vyhlásit výběrové řízení na koupi 24 moderních bojových letadel. Mým favoritem je JAS-39E/F. Slavné L-159A přestavět na L-159T1 a provozovat je pouze jako cvičné stroje místo L-39C atd..

  • butters
    15:52 01.10.2012

    nieco na doplnenie:
    Slovensko v sucastnosti vlastni 21 kusov Mig-29. Z toho 10 Mig-29AS, 2 Mig-29UBS (cvicne) - tieto boli modernizovane na standardy NATO. Zvysne su uskladnene a nepocita sa s ich prevadzkou, ani modernizaciou. Z modernizovanych strojov su bojachopne vsetky, nejake percento je uzemnene (neoficialne 5), kvoli setreniu financii (je zbytocne v case mieru mat v pohotovosti vsetky stroje). Kecy o troch bojaschopnych stihackach siria media ako SME a podobne shity uz dlhe roky a je to lobing, aby sa pred verejnostou ospravedlnil pripadny buduci nakup/prenajom novych strojov na, ktorom by sa nabalila uzka skupina ludi.

    Inak tu slovensku ponuku by som bral skor ako priatelske gesto a pomoc pri vyjednavani so Svedmi - mate dalsi argument pri vyjednavani, neznizite cenu, pomoze nam SR.

  • Jakub
    13:11 01.10.2012

    Já si myslím, že pronájem nových typů stíhaček nebo dokonce jejich nákup se vším, co je k tomu potřeba (výcvik pilotů a pozemního personálu, zázemí atd.) nás jako stát vyjde dráž, než kdybychom prodloužili pronájem Gripenů i za současně, dle naší vlády nevýhodných podmínek.. Nevidím problém v tom, aby Gripeny strážily naše nebe dalších 10 let.