CH-47 Chinook s výkonnějšími motory General Electric T408

CH-47 Chinook s výkonnějšími motory General Electric T408
Testovací vrtulník NCH-47D poprvé vyzkoušel nové výkonné motory General Electric T408 / army.mil (Zvětšit)

Americká armáda poprvé ve vzduchu otestovala těžký víceúčelový vrtulník CH-47 Chinook s dvojicí motorů General Electric T408. Motory pochází z těžkého vrtulníku CH-53K King Stallion a oproti původním pohonným jednotkám nabízejí zásadně větší výkon.

První testovací let se uskutečnil v gesci Velitelského centra pro vývoj leteckých a raketových schopností CCDC AvMC (Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center). Motorovou zkoušku vykonal vrtulník NHC-47D, což je speciálně upravená testovací verze CH-47F Block I Chinook.

„Očekáváme, že příští lety [s T408] budou zahrnovat manévrování ve visu i dopředné lety v několika hmotnostních konfiguracích,“ uvedlo na svých stránkách CCDC AvMC. „Letové testy budou probíhat do konce roku, včetně letové demonstrační akce pro vedoucí představitele armády a průmyslu, která předvede schopnost použité integrace.“

První let je výsledkem pětiletých vývojových prací mezi CCDC AvMC společnostmi Boeing a General Electric.  „Posláním CCDC AvMC je provádět inovativní výzkum, vývoj a inženýrství, abychom našim leteckým bojovníkům poskytli nové schopnosti, a program T408 je toho skvělým příkladem. Integrace nového motoru do sériového stroje je velkým úkolem, ale náš společný tým odvedl skvělou práci a posunul program od inženýrského konceptu k letovému testu, což svědčí o schopnostech, které tým AvMC přináší našim vojákům. Skutečnost, že většinu konečné integrace provedli v covidové situaci, je ještě působivější,“ uvedl plukovník Justin Highley, všéf CCDC AvMC.

„Neustávající a opětovná inovace je jedním z důvodů, proč je Chinook světovým lídrem v oblasti těžkých strojů s kolmým startem,“ řekl Andy Builta, manažer programu H-47 v Boeingu.


První let Chinooku s motory T408

Použité motory T408 mají výkon 2×5593 kW, což je o 56 % více než u současných motorů Honeywell T55. Původně T408 vznikl pro zmíňovaný mariňácký trojmotorový vrtulník CH-53K King Stallion. Testovací Chinook kvůli T408 dostal upravené motorové gondoly (T408 je větší a těžší než T55) a také upravenou převodovou skříň, která se musela vypořádat s mnohem výkonnějšími motory. 

Také firma Honeywell vyvinula konkurenční řešení modernizace pohonného systému Chinook. Upravený motor T55-GA-714C má výkon 4474 kW a o 10 % nižší spotřebu paliva než původní T55. T55-GA-714C je sice méně výkonnější než T408, ale má být palivově úspornější a jeho instalace na vrtulník nevyžaduje žádné konstrukční úpravy. 

Na základě testování obou motorů americká armáda zváží finační, časovou a technickou náročnost integrace nových motorů. Armádní vrtulníky Chinook jsou každopádně díky nový systémům a vybavení čím dál těžší, což ukrajuje nejen na doletu, ale také na schopnosti vrtulníků plnit úkoly ve vysokohorském a/nebo velmi horkém prostředí. Například prázdná hmotnost vrtulníku Chinook Block I v základní holé verzi je 11 149 kg, nejnovějšího modelu Chinook II 12 156 kg.

Jak výkonnější motory ovlivní nosnost nebo dolet Chinooků nebylo uvedeno. Výkonnější motory (a zřejmě tedy i výkonnější zdroj elektrické energie) dovolí na Chinooky instalovat další vylepšení, jako jsou nové komunikační systémy, prostředky elektronického boje, lepší pancéřování, zbraně nebo aktivní systémy ochrany, jako je například americkou armádou používaný ATIRCM (Advanced Threat Infrared Countermeasures). 


BAE Systems nabízí pro Chinooky celý obranný komplex, včetně flér, koutových odrážečů a aktivních laserových rušiček

Americká armáda je však k modernizaci Chinooků lehce zdrženlivá. Důvodem je snaha armády rychle přejít na koncepčně nové stroje s kolmým startem a přistáním (VTOL) vznikající v programu FVL (Future Vertical Lift). Vrtulníky FVL střední kategorie dostanou motory GE T901, které nabízejí o 50 % větší výkon a o 25 % nižší spotřebu, než současné motory vrtulníků UH-60 Black Hawk.

V této věci je nutné zmínit, že Německo se rozhodlo zrušit program nástupce svých těžkých vrtulníků CH-53G. V rámci programu STH (Schwerer Transporthubschrauber) Bundeswehr zvažoval nákup až 66 těžkých vrtulníků CH-47F Chinook II nebo CH-53K King Stallion. Berlín chtěl novou smlouvu uzavřít v roce 2021.

Důvodem zrušení mají být vysoké finanční náklady. Podle nepotvrzených zpráv německých médií byly obě nabídky téměř dvakrát dražší, než se očekávalo. Berlín chtěl na nákup nových těžkých vrtulníků vyhradit 1,8 miliardy dolarů, v rámci celého životního cyklu pak 4,54 miliardy dolarů. V současnosti se tedy německá armáda soustředí na modernizaci flotily svých 71 CH-53G, které mají létat minimálně do roku 2030.

V každém případě Chinook je stále extrémně populární vrtulník. V letošním roce Boeing dodal všech 15 Chinooků do Indie. Také Singapur očekává dodávku prvních ze 16 objednaných strojů. O další vrtulníky Chinook se zajímají Spojené arabské emiráty a Velká Británie.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?

Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky ...

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

Spojené arabské emiráty nakoupí vrtulníky Chinook a zachrání americká pracovní místa

Plán na prodej deseti těžkých nákladních helikoptér CH-47F Chinook do Spojených arabských emirátů ...

MH-47G Block II Chinook pro americké speciální jednotky

Velitelství speciálních operací americké armády USASOC (US Army Special Operations Command) převzalo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • drohh
    22:55 17.10.2020

    Dobrý den,
    není mi úplně jasné, proč nemá pokračování tato z mého pohledu velmi úspěšná koncepce vrtulníku.
    Klasický vrtulník se sadní vrtulí má své principiélní problémy a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den,
    není mi úplně jasné, proč nemá pokračování tato z mého pohledu velmi úspěšná koncepce vrtulníku.
    Klasický vrtulník se sadní vrtulí má své principiélní problémy a vrtulníky s koaxiální vrtulí jsou zase složitější.
    K tomu ším dál větší vrtulníky jako mají jiné limity jako např. průměr rotoru apod.
    Naproti tomu má chinook díky dvěma rotorům menší průměr, má klasickou převodovku, nemá zadní rotor, který by ubíral výkon a díky podlouhlému tvaru bude aerodynamičtější.
    Má někdo představu o tom, proč se tedy v tomto konceptu nepokrečuje?
    Skrýt celý příspěvek

  • danny
    19:15 07.10.2020

    Vypadá to, že nás Chinook ještě nějakou dobu neopustí. Vždycky mě potěší, když vidím tyhle prastaré konstrukce, které se ale povedlo navrhnout tak nadčasově, že se drží v provozu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to, že nás Chinook ještě nějakou dobu neopustí. Vždycky mě potěší, když vidím tyhle prastaré konstrukce, které se ale povedlo navrhnout tak nadčasově, že se drží v provozu desítky let a pořád mají modernizační potenciál.
    Skrýt celý příspěvek

    • Flader
      19:25 07.10.2020

      Tak on už tento stroj s pôvodnými okrem vzhľadu asi veľa spoločného nemá.

      Tak on už tento stroj s pôvodnými okrem vzhľadu asi veľa spoločného nemá.