Chcimírové z Greenpeace v ráži: Budoucnost Evropy ohrožuje „militarizace“

Chcimírové z Greenpeace v ráži: Budoucnost Evropy ohrožuje „militarizace“
Bez komentáře / depositphotos.com (Zvětšit)

Obrana a zejména investice do nových zbraňových systémů vyžadují stále více veřejných prostředků evropských států. Ekologická organizace Greenpeace toto politické směřování kritizuje, protože vojenské výdaje rostou na úkor jiných částí rozpočtu. Podle výzkumu organizace se mnohem více vyplatí dávat na peníze na ochranu životního prostředí, vzdělávání či zdravotnictví. Všechny tři oblasti ve srovnání s nákupy zbraní výrazněji podporují růst domácí výroby a tvoří vyšší počet pracovních míst.

Organizace Greenpeace na konci minulého roku zveřejnila zprávu o vojenských výdajích a jejich vlivu na hospodářství ve vybraných evropských státech. Text se opírá o informace z veřejně dostupných zdrojů, například data mezinárodních organizací (EU, NATO, OSN) nebo nevládních institucí (SIPRI). Ani v kontextu probíhající ukrajinsko-ruské a izraelsko-palestinské války Greenpeace neustupuje z extrémní pacifistické pozice a doporučuje evropským státům snižovat obranné rozpočty.

Za posledních deset let vzrostly podle zprávy ekologů vojenské výdaje zemí EU téměř o 50 %, ze 145 miliard eur v roce 2014 na odhadovaných 215 miliard eur v roce 2023 (měřeno ve stálých cenách roku 2015). Německo zvýšilo své reálné vojenské výdaje o 42 %, Itálie o 30 %, Španělsko o 50 %. Země NATO a EU jako celek nyní vynakládají na své armády 1,8 % HDP, což se blíží aliančnímu dvouprocentnímu závazku. Ve všech státech k tomuto nárůstu přispěly nákupy zbraní a vybavení. V roce 2023 dosáhly evropské výdaje na zbrojení 64,6 miliardy eur (+270 % za deset let). Německo své výdaje ztrojnásobilo na 13 miliard eur, italské dosáhly 5,9 miliardy eur a španělské 4,3 miliardy eur. Skokově vzrostl dovoz zbraní do EU, v letech 2018 - 2022 se zvýšil třikrát. Polovina veškerého dovozu pochází z USA. Takový nárůst vojenských výdajů a zbrojních zakázek ostře kontrastuje se stagnací unijních ekonomik, uvádí Greenpeace.

V letech 2013 až 2023 vzrostl reálný HDP v zemích NATO a EU v součtu o 12 %, v průměru o více než 1 % ročně, a celková zaměstnanost se zvýšila o 9 %. Vojenské výdaje ovšem rostly čtyřikrát rychleji než HDP. I z unijního rozpočtu se začaly financovat aktivity v oblasti vojenského výzkumu a výroby. Evropský obranný fond (European Defence Fund) získal na období 2021-2027 finanční prostředky ve výši 7,9 miliardy eur, z nichž bylo 2,7 miliardy eur vyčleněno na Evropský program obranného výzkumu (European Defence Research Programme). Evropský program rozvoje obranného průmyslu (European Defence Industrial Development Programme) disponuje 5,3 miliardy eur na technologické projekty souvisejícími s nákupy zbraní. Očekává se, že členské státy na tyto programy poskytnou další finanční prostředky.

V roce 2021 země EU navíc vytvořily Evropské mírové prostředky (European Peace Facility) v rámci společné zahraniční a bezpečnostní politiky. Tento program má na období 2021 - 2027 rozpočet 12 miliard eur a podílí se na financování vojenských operací a asistence v zemích na evropské periferii, především v Africe a na Blízkém východě. Od začátku války na Ukrajině je hlavním nástrojem poskytování vojenské pomoci a dodávek zbraní kyjevské vládě.

Greenpeace těžce nese existenci obranných programů, protože „odvádějí finanční zdroje od výzkumu, inovací a průmyslových potřeb evropských ekonomik“ a „upřednostňují aktivity, jejichž cílem je vojenská síla na rozdíl od hospodářského rozvoje a udržitelnosti“. Taková politika údajně přibližuje Evropu americkému modelu „vojensko-průmyslového komplexu, což je pro Evropu velmi nevýhodná a neefektivní perspektiva“.

Nákupy zbraní sice stimulují další hospodářské aktivity, ale investice do jiných oblastí přináší ještě větší pozitiva. V souhrnu členové NATO a EU v letech 2013 - 2023 zvýšili celkové vládní výdaje o 20 % (v průměru o 2 % ročně), přičemž nižší nárůst byl zaznamenán u výdajů na vzdělávání (+12 %) a na ochranu životního prostředí (+10 %) a rychlejší na zdravotnictví (+34 %). Vojenské výdaje za stejné roky vzrostly o 46 %, dvaapůlkrát rychleji než celkové veřejné rozpočty, téměř jedenapůlkrát rychleji než výdaje na zdravotnictví a více než čtyřikrát rychleji než výdaje na ochranu životního prostředí.

Zpráva Greenpeace se podrobněji zabývá Německem, Itálií a Španělskem. V hypotetické investici jedné miliardy eur porovnává hospodářský dopad nákupu zbraní ve srovnání s podporou ochrany životní prostředí, vzdělávání či zdravotnictví. V případě Německa zvýší zbrojní zakázky v hodnotě miliardy eur domácí výrobu o 1,23 miliardy eur. V Itálii tento nárůst dosahuje jen 741 milionů eur, protože velká část výdajů jde na dovoz, což zvyšuje produkci jiných zemí. Ve Španělsku činí nárůst domácí produkce 1,28 miliardy eur. Greenpeace dále uvádí počet nových pracovních pozic na plný úvazek, které díky nákupům zbraní vznikají. Jedna miliarda eur na zbrojení vede k vzniku 6000 pracovních míst v Německu, 3000 v Itálii a 6500 ve Španělsku. 

V případě investice jedné miliardy eur do ochrany životního prostředí, ovšem domácí produkce vzrůstá o 1,75 miliardy eur v Německu, 1,9 miliardy eur v Itálii a 1,83 miliardy eur ve Španělsku. V oblasti vzdělávání a zdravotnictví se zvýšení produkce pohybuje v rozmezí od 1,19 do 1,38 miliardy eur. Pokud jde o pracovní příležitosti, v Německu by miliarda eur pomohla vytvořit 11 000 nových pracovních míst v oblasti ochrany životního prostředí, téměř 18 000 pracovních míst ve vzdělávání nebo 15 000 pracovních míst ve zdravotnictví. V Itálii se ekvivalentní čísla pohybují od 10 000 pracovních míst ve službách v oblasti životního prostředí po téměř 14 000 míst ve vzdělávání. Ve Španělsku by se vliv na zaměstnanost pohyboval od 12 000 nových pracovních míst v odvětví životního prostředí do 16 000 ve vzdělávání.

Zpráva na několika místech zmiňuje multiplikační efekt z hlediska výroby a zaměstnanosti, který je u tří alternativních veřejných výdajů (životní prostředí, vzdělávání, zdravotnictví) vyšší než efekt nových zbrojních zakázek. Výsledky výzkumu zmiňují třikrát až čtyřikrát vyšší pozitivní dopad, pokud bude jedna miliarda eur investována namísto nákupu zbraní do ochrany životního prostředí.

Tato zjištění podtrhují problematičnost současného zvyšování vojenských výdajů v Evropě. Z ekonomického hlediska je „militarizace špatný obchod“ (v originále „bad deal“). Rostoucí vojenské výdaje vedou Evropu k nižšímu hospodářskému růstu, tvorbě menšího počtu pracovních míst a nižší kvalitě rozvoje. Alternativy - vyšší výdaje na ochranu životního prostředí, vzdělávání a zdravotnictví - by měly „lepší dopad na růst a zaměstnanost a přinesly by významné výhody v oblasti kvality života a životního prostředí v Evropě“.

Na hospodářskou část Greenpeace navazuje doporučeními v oblasti geopolitiky. Organizace na jedné straně uznává nemožnost po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 uvažovat o evropské bezpečnosti výhradně v civilní rovině. Na druhé straně pokládá za nejlepší cestu k zajištění bezpečnosti politické a diplomatické dohody, iniciativy pro předcházení konfliktům, kontrolu zbrojení a odzbrojovací procesy. Nákupy vojenské techniky mohou „vést k novým závodům ve zbrojení, což může mít za následek další destabilizaci mezinárodního uspořádání v Evropě“. Bezpečnost navíc nesmí být chápána pouze ve vojenském smyslu, ale být v souladu s rezolucí OSN 66/290 z 10. září 2012. Podle ní je v zájmu vytvoření a udržení míru nutné respektovat občanská, politická, hospodářská, sociální a kulturní práva. Ochrana těchto práv vyžaduje finanční prostředky, ale nárůst vojenských výdajů „dostupné zdroje snižuje“.

Zpráva Greenpeace varuje před posilováním evropského „vojensko-průmyslového komplexu“ a rostoucími nákupy zbraní, které vedou k nižší dostupnosti veřejných zdrojů pro oblast ekologie a společenského rozvoje. K zajištění bezpečnosti je podle organizace stěžejní diplomacie a mezinárodní dohody, jež kvůli „evropské militarizaci“ trpí nedostatkem peněz.

Greenpeace nicméně vůbec neuvažuje o imperiálních ambicích Ruska a jeho čekání na projev západní slabosti. Moskevská vládní elita využije jakéhokoliv zaváhání ke spuštění dalších agresivních operací. Rozhodnutí nezbrojit může znamenat ruský vpád do další evropské země a vypuknutí regionálního konfliktu. Takový scénář bude znamenat razantní omezení výdajů do oblastí propagovaných Greenpeace. Ekologům pak možná dojde, že svobodu jejich jednání nejlépe zajistí pouze dobře vyzbrojené a financované ozbrojené síly.

Zdroje: Greenpeace

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český průmysl a elektrický tank T-72

Nejvyspělejší země světa studují možnost vývoje a zavedení čistě elektrických obrněných bojových ...

PREMIUM Největší hrozby pro evropskou energetiku: Šílené Německo a zelený fundamentalismus

Ukrajinsko-ruská válka, ať už dopadne jakkoliv, oslabí Evropskou unii a její členské státy. Německá ...

Repete: Německý zelený fanatismus zabije statisíce lidí

Japonsko ve čtvrtek zahájilo druhou fázi vypouštění kontaminované vody uskladněné v elektrárně ...

COP28 očima neziskovek: Globální vedení není dostatečně zelené

Konference OSN o změně klimatu v Dubaji minulý týden ve čtvrtek skončila oznámením historické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjaro77
    23:08 26.02.2024

    Mierne off-topic ale týka sa GP. Fachidiotizmus GP v energetike. https://oenergetice.cz/nazory/... Keďže tým ...Zobrazit celý příspěvek

    Mierne off-topic ale týka sa GP. Fachidiotizmus GP v energetike.
    https://oenergetice.cz/nazory/...
    Keďže tým pablbom došlo, že v ČR len svetlo, voda a vietor dosť elektriny nezabezpečí, navrhli značne zvýšiť iný zdroj - biomasu. So všetkým negatívnym čo z toho vyplýva, vrátane masívneho pestovania tráv a stromov na obrovských plochách a degradácie pôdy.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      06:25 28.02.2024

      Mně osobně fascinuje stav, kdy do energetiky klidně mluví kdejaký ignorant, zatímco třeba do neurochirurgie nikoliv.

      Mně osobně fascinuje stav, kdy do energetiky klidně mluví kdejaký ignorant, zatímco třeba do neurochirurgie nikoliv.

  • AR10
    14:15 26.02.2024

    My ich máme za ruských agentov, Rusi ich majú zase za západných... Tí Greenpeace asi fakt pracujú pre mimozemšťanov...

    My ich máme za ruských agentov, Rusi ich majú zase za západných... Tí Greenpeace asi fakt pracujú pre mimozemšťanov...

    • Hawk
      19:23 26.02.2024

      Sleduj tok peněz. Všechny ekologické a "mírovéů iniciativy jsou prokazatelně financovány z Ruska/SSSR. Co tvrdí Rusko nemá cenu rozebírat, to je lež.

      Sleduj tok peněz. Všechny ekologické a "mírovéů iniciativy jsou prokazatelně financovány z Ruska/SSSR. Co tvrdí Rusko nemá cenu rozebírat, to je lež.

      • Tonda
        21:58 26.02.2024

        Když budu sledovat tok peněz, tak všechny pravicové strany jsou financované z úplatků od byznysu. Tomu též neleze věřit ani nos mezi očima... Je to stejně logické, jako to tvoje ...Zobrazit celý příspěvek

        Když budu sledovat tok peněz, tak všechny pravicové strany jsou financované z úplatků od byznysu. Tomu též neleze věřit ani nos mezi očima... Je to stejně logické, jako to tvoje tvrzení.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          05:58 27.02.2024

          Jako že levicové strany nejsou financovány z korporací? Mimochodem, ony jsou v Evropě nějaké pravicové strany kromě Svobodných ? A co je vůbec podle vás pravice a levice?

          Jako že levicové strany nejsou financovány z korporací? Mimochodem, ony jsou v Evropě nějaké pravicové strany kromě Svobodných ? A co je vůbec podle vás pravice a levice?

      • pjaro77
        22:58 26.02.2024

        To je blbosť, Hawk. Desiatky ekologických iniciatív je financovaných z darov celého sveta alebo lokálnych darcov. Že sú v GP fachidioti, čo sa dá robiť.

        To je blbosť, Hawk. Desiatky ekologických iniciatív je financovaných z darov celého sveta alebo lokálnych darcov. Že sú v GP fachidioti, čo sa dá robiť.

        • torong1
          13:37 27.02.2024

          A ty dary z celého světa pocházejí odkud? Oni v GP opravdu nepřiznají ruské peníze.

          A ty dary z celého světa pocházejí odkud? Oni v GP opravdu nepřiznají ruské peníze.

      • JerzyŔ
        21:44 27.02.2024

        Hawku, ty jsi ten tok (toky) nějak vysledoval? Tak to je obdivuhodné, protože - já jsem v tomto úplně mimo, ale podle mě to není tak jednoduché, že ne? Asi není nějaký jeden ...Zobrazit celý příspěvek

        Hawku, ty jsi ten tok (toky) nějak vysledoval? Tak to je obdivuhodné, protože - já jsem v tomto úplně mimo, ale podle mě to není tak jednoduché, že ne? Asi není nějaký jeden konkrétní účet Greenpeasu v jedné bance , ( nebo několika málo spočítatelných), kde
        by výpisy mohla veřejnost sledovat, a zjistit, že tyto a tyto přírůstky jsou z toho a toho účtu té a té banky, o kterých zase veřejnost ví, že patří ruskému státu (subjektům ruského státu - vládě, některému ministerstvu).
        Že ne? To musí si myslím být spletitá síť toků přes účty různých firem, i fiktivních, jednotlivců (rovněž i bílých koňů mezi nimj), organizací, na každém denně desítky pohybů, účty většinou bez
        možnosti "standartně" zjistit majitele, tobôž toho, kdo eventuelně skutečně za ním stojí, zjistit, teď si vymyslím že těchto 1000 dolarů, které Greenpeace obdržel za brigádnickou výpomoc při likvidaci následku hurikánů od Státních lesů Montana ve skutečnosti asi bude od Ruska, protože Státnim lesům Minesota před třemi dni přistál na účtu dar 1000 dolarů od Kyperského fondu životního prostředí, tomu další den dříve náhodou přišlo 500 dolarů od Vietnamského fondu pro rozvoj Kypru a 500 od Filipinského sdružení přátel Kypru. A prvnímu z nich týden dozadu od Jaroslavlského svazu rusko-vietnamského přátelství a druhému od Vladivostocko-Filipinského rybářského sdružení.
        A oběma ještě dva dni předtím dotace od Ruského ministerstva pro mimořádné události.
        A to jsem to zjednodušil, protože samozřejmě ty sumy mohou být různé, třeba 800 , z toho na Greenpeace jde 500, tak to už si fakt těžko dáš do souvislostí, navíc takových transakcí jsou řádově tisícovky a navíc přes různé účty fiktivních a nastrčených majitelů, nebo i ne, ale podléhajících bankovnímu tajemství, a ne "transpatentní" a zjednodušené toky jak jsem uvedl ve vyfantazírovaném případě.
        Hawku, můžeš uvést nějaký případ, který jsi odhalil? Samozřejmě jen aby ses sám nedostal do hledáčku ruských tajných služeb, třeba jenom naznačit, nebo o jaké částky se jedná nebo tak...Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    14:04 26.02.2024

    Takže EU,tam naráží výroba zbraní na udržitelnější ekonomiku (ESG). Banky, některé, zase neposkytují úvěry na zbrojní výrobu (Etický kodex). Greenpeace také nezůstává ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže EU,tam naráží výroba zbraní na udržitelnější ekonomiku (ESG).
    Banky, některé, zase neposkytují úvěry na zbrojní výrobu (Etický kodex).
    Greenpeace také nezůstává pozadu.
    Blinken má problém s budováním dalších osad.
    Není těch levičáků příliš?Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      14:12 26.02.2024

      Podáváte různé věci dokupy tak, aby to vypadalo věrohodně, že spolu souvisí a že je to horší, než se na první pohled zdá. K otázce mám odpověď: "Potrefená husa nejvíc kejhá" Ale o ...Zobrazit celý příspěvek

      Podáváte různé věci dokupy tak, aby to vypadalo věrohodně, že spolu souvisí a že je to horší, než se na první pohled zdá.
      K otázce mám odpověď:
      "Potrefená husa nejvíc kejhá"
      Ale o tom jistě víte své ;)Skrýt celý příspěvek

      • Tesil
        13:39 27.02.2024

        Přidáme další levičáky:OSN,ICJ,Brity, protože chtějí omezit dodávky zbraní Izraelcům, zemědělce,ti jsou řízeni přímo z Kremlu. Snad jsem na nikoho nezapomněl. Jo,a Vondra prý ...Zobrazit celý příspěvek

        Přidáme další levičáky:OSN,ICJ,Brity, protože chtějí omezit dodávky zbraní Izraelcům, zemědělce,ti jsou řízeni přímo z Kremlu.
        Snad jsem na nikoho nezapomněl.
        Jo,a Vondra prý nehovoří rusky.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    13:50 26.02.2024

    Jako v jejich podání to zní až démonicky. Výdaje na obranu se zvýšili o 50%. Ano před rokem 2022 jsme na zbrojení dávali prd, a včil dáváme jen půl prdu. :D :D Jako chápu co tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako v jejich podání to zní až démonicky.
    Výdaje na obranu se zvýšili o 50%.
    Ano před rokem 2022 jsme na zbrojení dávali prd, a včil dáváme jen půl prdu. :D :D
    Jako chápu co tím chtějí říct, ale je to prostě zpráva, která vznikla, protože musela vzniknout. Její relevance je nulová.
    Když to obrátím, tak klidně můžeme napsat, ano dávejme více na ekologii, zdravotnictví atd., ale ne na úkor bezpečnosti.Skrýt celý příspěvek

  • MariusPitomius
    13:40 26.02.2024

    Já tedy nevím, ale přijde mi to jako vyplakávaní užitečných idiotů. Pokud bych se tím měl zabývat do hloubky zaměřil bych se jakou metodiku výpočtu výhodnosti použili. A jak velká ...Zobrazit celý příspěvek

    Já tedy nevím, ale přijde mi to jako vyplakávaní užitečných idiotů. Pokud bych se tím měl zabývat do hloubky zaměřil bych se jakou metodiku výpočtu výhodnosti použili. A jak velká je Bulharsko/bruselská konstanta.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:53 26.02.2024

      Jako od podobných organizací bych jiné zprávy ani nečekal. Ono totiž psát tyto zprávy mají v "popisu povolání". Oni nic jiného ani napsat nemůžou, protože by byli sami proti ...Zobrazit celý příspěvek

      Jako od podobných organizací bych jiné zprávy ani nečekal. Ono totiž psát tyto zprávy mají v "popisu povolání". Oni nic jiného ani napsat nemůžou, protože by byli sami proti sobě.
      Takhle bych to nějak vnímal.Skrýt celý příspěvek

  • Tonda
    12:56 26.02.2024

    Greenpeace je v mnoha ohledech dlouhodobě mimo. Nicméně je nepodezírejte z nadržování Moskvě. Jejich vidění světa je prostě ovlivněno jejich obecným pacifismem a odporem k ničení ...Zobrazit celý příspěvek

    Greenpeace je v mnoha ohledech dlouhodobě mimo. Nicméně je nepodezírejte z nadržování Moskvě. Jejich vidění světa je prostě ovlivněno jejich obecným pacifismem a odporem k ničení přírody a ke konzumu. Spíš než s nimi bojovat a zesměšňovat je je potřeba jim ukazovat i praktickou stránku světa. A budete se divit, minimálně u nás to hodně z nich chápe.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      05:59 27.02.2024

      Dopady jejich činnosti nepochybně prospívají záměrům Moskvy.

      Dopady jejich činnosti nepochybně prospívají záměrům Moskvy.

      • mudry.udrzbar
        09:32 27.02.2024

        Dufam, ze rovnaky metr a argument pouzijes aj u Trumpa a MAGA. Ruske zasahovanie do americkych volieb v prospech Trumpa je pritom dokazane.

        Dufam, ze rovnaky metr a argument pouzijes aj u Trumpa a MAGA. Ruske zasahovanie do americkych volieb v prospech Trumpa je pritom dokazane.

        • liberal shark
          13:07 27.02.2024

          Jak konkrétně působí Trump ve prospěch Moskvy ? Tím, že přiměl Evropu aby se začala starat o svou vlastní bezpečnost?

          Jak konkrétně působí Trump ve prospěch Moskvy ? Tím, že přiměl Evropu aby se začala starat o svou vlastní bezpečnost?

  • liberal shark
    12:38 26.02.2024

    Co pamatuji, tak všechna mírová a ekologická hnutí v západní Evropě byla financována a řízena GRU.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Co pamatuji, tak všechna mírová a ekologická hnutí v západní Evropě byla financována a řízena GRU.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    • Tonda
      12:47 26.02.2024

      Jasně, všechna. Stejně, jako jsou "všechny" pravicové strany zkorumpované.

      Jasně, všechna. Stejně, jako jsou "všechny" pravicové strany zkorumpované.

      • liberal shark
        12:51 26.02.2024

        Jmenujte nějaké takové hnutí, které nebylo řízeno z Moskvy.

        Jmenujte nějaké takové hnutí, které nebylo řízeno z Moskvy.

        • Tonda
          12:57 26.02.2024

          Jmenujte takovou pravicovou stranu, která není zkorumpovaná.

          Jmenujte takovou pravicovou stranu, která není zkorumpovaná.

          • liberal shark
            12:59 26.02.2024

            Strana svobodných občanů

            Strana svobodných občanů

          • Tonda
            13:05 26.02.2024

            Strana svobodných občanů též nepůsobila v západní evropě.

            Strana svobodných občanů též nepůsobila v západní evropě.

          • liberal shark
            13:23 26.02.2024

            tonda - takovou podmínku vaše tvrzení neobsahovalo

            tonda - takovou podmínku vaše tvrzení neobsahovalo

          • RiMr71
            13:46 26.02.2024

            "Strana svobodných občanů"

            ...to je ta Machova?

            "Strana svobodných občanů"

            ...to je ta Machova?

          • liberal shark
            13:50 26.02.2024

            to RiMr71
            Bývalá Machova, dnes už ne.
            https://svobodni.cz/...

            to RiMr71
            Bývalá Machova, dnes už ne.
            https://svobodni.cz/...

        • Tonda
          12:58 26.02.2024

          Co třeba Brontosaurus? Hnutí Duha?

          Co třeba Brontosaurus? Hnutí Duha?

          • liberal shark
            13:03 26.02.2024

            Brontosaurus nepůsobil v západní Evropě, že ne ? Brontosaurus byl před listopadem 1989 skutečné hnutí na ochranu přírody. Hnutí Duha je jen pobočka US Friends of the Earth. Ti ...Zobrazit celý příspěvek

            Brontosaurus nepůsobil v západní Evropě, že ne ? Brontosaurus byl před listopadem 1989 skutečné hnutí na ochranu přírody. Hnutí Duha je jen pobočka US Friends of the Earth. Ti nemají s ochranou přírody nic moc společného. Je to klasická ultralevicová QANGO, která slouží Putinovi.Skrýt celý příspěvek

          • Tonda
            13:07 26.02.2024

            O té pobočce kohosi v US je to nesmyslný kec. Něco si o tom přečtěte.

            O té pobočce kohosi v US je to nesmyslný kec. Něco si o tom přečtěte.

          • liberal shark
            13:24 26.02.2024

            Už jsem si něco přečetl - hned v nadpise
            https://hnutiduha.cz/...

            Už jsem si něco přečetl - hned v nadpise
            https://hnutiduha.cz/...

          • pjaro77
            23:13 26.02.2024

            Odkedy Friends of the Earth slúži Putinovi ?
            Friends of the Earth aspoň u nás sa roky venovalo odpadovému hospodárstvu. Nič nemalo spoločné s ruskou politikou.

            Odkedy Friends of the Earth slúži Putinovi ?
            Friends of the Earth aspoň u nás sa roky venovalo odpadovému hospodárstvu. Nič nemalo spoločné s ruskou politikou.

          • liberal shark
            13:02 27.02.2024

            to pjaro77: FoE systematicky vydírá banky i vlády kvůli financování fosilní energetiky, nanotechnologií a biotechnologií. Nemyslíte, že z toho má v konečném důsledku prospěch ...Zobrazit celý příspěvek

            to pjaro77:
            FoE systematicky vydírá banky i vlády kvůli financování fosilní energetiky, nanotechnologií a biotechnologií. Nemyslíte, že z toho má v konečném důsledku prospěch rusko?
            https://www.foei.org/wp-conten...
            Všimněte si těch podivných neprůhledných nadací, co to financují.Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          23:11 26.02.2024

          Hnutia proti kyslým dažďom, proti vybíjaniu veľrýb, proti jadrovým pokusom . Mám pokračovať ?

          Hnutia proti kyslým dažďom, proti vybíjaniu veľrýb, proti jadrovým pokusom . Mám pokračovať ?

          • torong1
            13:41 27.02.2024

            Jistě. A vše vedeno "shodou okolností" tak, že oslabuje Evropu, likviduje její ekonomiku a vyhovuje to rusku.

            Jistě. A vše vedeno "shodou okolností" tak, že oslabuje Evropu, likviduje její ekonomiku a vyhovuje to rusku.

    • Mickey
      12:54 26.02.2024

      Řadě z nich se to bohužel nedokázalo, protože do follow money se levicovým vládám jaksi nechce.

      Řadě z nich se to bohužel nedokázalo, protože do follow money se levicovým vládám jaksi nechce.

  • waggon
    12:16 26.02.2024

    Já s nimi souhlasím, omeme výdaje na armádu, ale nejdříve se musí armáda ruské federace zmenšit na policejní síly.

    Já s nimi souhlasím, omeme výdaje na armádu, ale nejdříve se musí armáda ruské federace zmenšit na policejní síly.

  • Riiiederner
    11:44 26.02.2024

    Asi mají za to ,že když se přilepí k silnici před tank tak jako před auta tak je také nepřejede , výjimkou by bylo kdyby měl namísto ruské vlajku SSSR to by se straníkovy uhnuli.

    Asi mají za to ,že když se přilepí k silnici před tank tak jako před auta tak je také nepřejede , výjimkou by bylo kdyby měl namísto ruské vlajku SSSR to by se straníkovy uhnuli.

Načítám diskuzi...