Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?

Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?
CH-47F Block II Chinook / Boeing (Zvětšit)

Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky pozadu a navíc se čekají další zdržení. Kongres dokonce kvůli problémům vyzval Pentagon, aby posoudil možné alternativy k CH-53K. Jediným konkurenceschopným strojem je přitom vrtulník CH-47 Chinook.

Americká námořní pěchota využívá 142 těžkých vrtulníků CH-53E Super Stallion. Společně s konvertoplány MV-22 Osprey vrtulníky King Stallion tvoří vzdušný most mezi výsadkovými loděmi a mariňáky bojujícími na pobřeží. Vzhledem k neustálému zvyšování hmotnosti výstroje, výzbroje a zbraňových systémů námořní pěchota v roce 2006 spustila vývoj nového těžkého vrtulníku CH-53K King Stallion.

Program ale neustále stíhají technické problémy, nárůst ceny a opoždění dodávek. Ještě v roce 2014 se počítalo s dosažením počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2015. Avšak teprve minulý rok v květnu Mariňáci převzali první CH-53K a kvůli neustálým technickým problémům se dosažení IOC odkládá až na podzim 2021. Mariňáci však stále chtějí nasadit King Stallion do ostrého nasazení v letech 2023 nebo 2024 a nakoupit 200 těchto strojů.

Během testování se například zjistilo, že dochází k nasávání výfukových plynů zpět do trojice motorů, některé díly v hlavní převodové skříni mají velmi omezenou životnost, jsou problémy se zadní vyrovnávací vrtulí a se spojenou transmisí a dochází k opožděným dodávkám přepracovaných součástek.

Prozatím vrtulníky King Stallion nalétaly více než 1200 testovacích hodin, což je mimochodem za očekáváním. Podle Grega Kuntze, mluvčího námořního velitelství pro letecké systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command), je problém v tom, že „technické problémy byly odhaleny později, než se očekávalo“ a „řešení problémů nepřichází dostatečné rychle“.


CH-53K King Stallion

Podle Billa Falka, ředitele programu CH-53K King Stallion ve firmě Sikorsky, jsou však problémy řešitelné a řeší se. Obtíže jsou ale i s dodavatelským řetězcem. V roce 2016 jeden ze dvou amerických výrobců velkých tenkostěnných odlitků vyhlásil bankrot. Z tenkostěnných odlitků se přitom vyrábí převodové skříně nejen CH-53K, ale také vrtulníků Apache nebo konvertoplánů Osprey. 

Pozornost rovněž poutá cena celého programu. Pentagon za nákup 200 vrtulníků a za vývoj utratí 31 miliardy dolarů. Do roku 2023 americké námořnictvo (které provozuje vrtulníky ve prospěch námořní pěchoty) chce získat 61 těchto vrtulníků. Každý rok musí přitom námořnictvo na nákup vyčlenit 2,3 miliardy dolarů.

Pokud vezmeme náklady na vývoj, tak jednotková cena vrtulníku první výrobní série dosahuje neuvěřitelných 139,5 milionu dolarů, což je více, než je cena víceúčelového letadla F-35 Lightning II. Jednotková cena je mimochodem o 20 % vyšší, než byla projektována v roce 2005. Naproti cena nového CH-43F je 30 až 40 milionů dolarů.

V každém případě Kongres požádal Pentagon, aby posoudil možnost nahradit King Stallion vrtulníkem Chinook. Problém je samozřejmě ve výkonech obou strojů. King Stallion unese až 15 900 kg (35 000 liber) nákladu, poslední verze Chinooku „pouze“ 10 886 kg (24 000 liber). Klíčová je schopnost dopravovat náklad v podvěsu ‒ King Stallion unese v podvěsu 12 247 kg (například plně vybavené a ozbrojené vozidlo JLTV) na vzdálenost více než 160 km. Naproti tomu Chinook unese v podvěsu „jen“ 9525 kg. 


CH-47F Chinook je s cestovní rychlostí téměř 300 km/h nejrychlejší vojenský vrtulník na světě.

King Stallion je navíc konstruován nejen na maximální nosnost ale také na drsné provozní zatížení ‒ vrtulník musí celý den pendlovat mezi výsadkovými loděmi a pobřežím a neustále transportovat vojáky, materiál, zbraně a munici. Vše ztěžuje korozní mořské prostředí a omezená dostupnost náhradních dílů na výsadkových lodích.

Nosnost vrtulníku Chinook, resp. poslední verze CH-47F Block II, může ale výrazně vzrůst. Boeing připravuje letové testy vrtulníku Chinook s novými motory General Electric T408 (GE38), které v trojici pohánějí právě King Stallion. Motor T408 má výrazně větší výkon (5600 kW) než současné motory T55 (3631 kW), které ve dvojici pohání Chinook.

Firma Boeing neoznámila, jak výrazně se změní letové výkony Chinooku s novými motory. T408 jsou ale údajně výrazně jednodušší na údržbu a mají až o 18 % nižší spotřebu paliva.

Dlužno však dodat, že vývoj Chinooku s novými motory je soukromou iniciativou Boeingu a armáda zatím o takto vylepšené Chinooky zájem neprojevila.

Případné objednávky dalších Chinooků od námořní pěchoty umožní udržet výrobu ikonického vrtulníku, který poprvé vzlétl v roce 1961. Od příštího roku chce totiž americká armáda výrazně omezit nákupy Chinooků, což způsobí tlak na udržitelnost výrobní linky. Americká armáda uspořené finanční prostředky hodlá využít pro urychlení vývoje nových vrtulníků (nebo konvertoplánů) programu FVL (Future Vertical Lift).

Nicméně stále pobřeží výroba verze MH-47G Chinook pro speciální síly a je šance také prodat Chinooky do Německa a Izraele, které hledají náhradu za své letité stroje CH-53G, resp. CH-53 Yasurs.

Zdroj: The Drive, Bloomberg, Vertical

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

CH-53K King Stallion oficiálně představen

Americká námořní pěchota US Marine Corps (USMC) oficiálně představila těžký vrtulník CH-53K King ...

Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace

Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový ...

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

Námořní pěchota získala první obří vrtulník CH-53K King Stallion

Po 12 letech od začátku vývoje americká námořní pěchota (US Marine Corps) získala první těžké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    08:51 28.05.2019

    Ja by som uvítal na AN článok o tom,či sa aj v Amerických ozbrojených silách kradne. V Prahe sa aj problémy s Blankou považujú za rozkrádanie verejného majetku a to tam šlo len nejakých 50 mil. CZK za dodatočné opravy. U F35 sa náklady na vývoj natiahli o 20 mld Usd. Dalo by sa to považovať za kradnutie,keď Lockheed každoročne prispieva republikánom aj demokratom rovnakou čiastkou ? No a ku King Stallionu : pred dvoma rokmi článok na An,cena 103 mil Usd,pred rokom další článok,cena 122 mil Usd a dnes už 139 mil Usd. To sa len tak mirnix- dirnix cena navýši o 1/3 za dva roky ?

    • MeV6
      09:55 28.05.2019

      To si ale trochu pletete pojmy. US Armed Forces si svojí výzbroj nevyrábí sami, ale pořizují ji od soukromých firem. Jestli mají tyhle firmy přemrštěné ceny je dobrá otázka, odpověď se ale asi nikdy nedozvíme. Každopádně ozbrojené síly s tím nemají moc co dělat.

      • UnionPacific
        12:33 28.05.2019

        Takže ked sa ministrom obrany stane clovek,ktory robil 30 rokov pre boeing a ten presadi nakup zastaralych f15x a f18 na ukor f35 ,len aby firma mala zisk,to nie je rozkradanie ? Ale je...akurat sofistikované,na najvyššej urovni s podporou niektorych kongresmanov.

        • skelet
          12:47 28.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          na úkor? Objednávka F-35 nebyla nikterak zmenšena. Jen se na místo pracných oprav starých F-15 a F/A-18 objednaly nové stroje.

        • MeV6
          13:10 28.05.2019

          Nákup vojenské techniky za přemrštěné ceny je samozřejmě špatný, s tím má i AČR dost vlastních zkušeností, ale pro mě to není krádež v pravém smyslu slova.

          Jde li při tom nákupu F15x a F18 (na což mám jiný názor) zcela nepochybně o střet zájmů, pak jsou tu od toho jiné instituce, aby ho řešily.

    • liberal shark
      12:34 28.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Sovětský a po něm i ruský vojensko-průmyslový komplex vrtí celou Ruskou federací jako ocas psem.

      • semtam
        15:47 28.05.2019

        liberal shark

        Pokud u vás vrtí ocas psem, tak to máte pěkně nadržené hafany.

        • GlobeElement
          15:58 28.05.2019

          On nedefinoval, čí je to ocas.

    • Riiiederner
      21:52 28.05.2019

      Nechápu proč by na AN měli psát o možné či nemožné korupci v usa či jinde to si tu můźem probrat v komentářích a věřim že jestli vás tohle zajímá a nebo se to někomu dokáže tak to najdete na spoustě jiných webů.

  • Jirosi
    20:47 27.05.2019

    Tohle je bohužel riziko kombinace požadovaných výkonů a zvoleného řešení.

    Ale porovnání z vrtulníkem co stejnou práce nezvládne, je skoro jako naše MO. To je jen malí detail..

  • siggi
    19:03 27.05.2019
    • (17)

    Kucíííí emeryčtí, máte-li technický problém, obraťte se na ruské konstruktéry, páč voni jsou nejlepčejšííííí…:) ale za konzultace budete muset zaplatit fest, páč "dobrá rada je nad zlato"....avšak jak je o vás známo, tak vy jste natolik skoupí, že než pustíte chlup, tak si desetkráte necháte vrtat koleno - skoro jako zdejší Prajzáci….:) Ale jinak, i ten vylepšený Chinook vám udělá skoro tolik práce, jako ten mega předražený King. Ale to je na jinou diskusi, patrně si chce nějaký majitel zbrojovky a koženého váčku u pasu už zase "vydělat" na emeryckém rozpočtu a napakovat se....inu, když na to ten má....:)

    • RiMr71
      11:52 28.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...děkujeme za vhled odborníků na cokoliv, od stolu v rohu pod televizí v hospůdce "Hasičárna"...

    • GlobeElement
      12:25 28.05.2019

      O nebývalé kvalitě ruských konstruktérů je i tento článek na Neviditelném psu:
      http://neviditelnypes.lidovky....

  • liberal shark
    17:09 27.05.2019

    I AČR deklaruje úmysl pořídit 4 těžké vrtulníky. Vypadá to na Chinook.

    • fido
      21:42 27.05.2019

      ... to je doufám blbý vtip

      • Scotty
        22:46 27.05.2019

        Proč? Myslíte že by ho AČR nevyužila?

        • Poly
          07:52 28.05.2019

          Především potřebuje jiné věci.

          • MeV6
            08:10 28.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Však to neznamená, že je MO půjde koupit hned zítra.

          • Scotty
            08:34 28.05.2019

            Poly
            Dokud bude létat Mi-171 tak nákup většího vrtulníku nebude na stole, ale jako jejich náhrada by bylo optimální mít větší vrtulník s rampou.

          • Nesher
            09:53 28.05.2019

            To jistě, ale toto je v plánu okolo roku 2025. A nemělo by jít o náhradu Mi 171š (ty se budou modernizovat), ale o náhradu starých Mi 17.

          • Scotty
            10:16 28.05.2019

            Nesher
            Četl jsem i názor že za Mi-17 by do Kbel přišli Mi-171 s vraty.

      • liberal shark
        08:05 28.05.2019

        To je oficiální informace a operační potřeba výsadkového pluku.

        • otecko
          10:05 28.05.2019

          ..Ale kec, výsadkáři budou stále používat Mi171 s rampou, a to dost dlouho....

          http://czechairforce.com/news/...

          • liberal shark
            12:25 28.05.2019

            A čím budou přepravovovat vozidla a těžké zbraně ? Zeppelínem ?

          • otecko
            15:54 28.05.2019

            pro liberal shark:
            vidím, že máte problém se čtením odkazu, v něm se píše, že: "Ačkoli se v případě nasazení nového výsadkového pluku jako celku počítá s využitím především spojeneckých velkokapacitních letounů (proto nyní probíhá certifikace českého padákového kompletu OVP-12 SL-1 na palubách letadel USAF), očekává se, že Armáda ČR vlastními silami dokáže najednou shodit na padácích nebo vysadit přistávacím (aeromobilním) způsobem jedno úplné komando, k čemuž jí postačí vzlet čtyř transportních letounů C-295M či odpovídající počet vrtulníků. V AČR tato role zatím připadá na vrtulníky Mi-171Š od 222. vrtulníkové letky, do budoucna se ale počítá především s využitím nově poptávaných středních víceúčelových vrtulníků. V případě Black Hawku by tak bylo možné létat s obsazením 2+2+10 osob.
            ....takže své fantasty či kecy o Zeppelinu si laskavě nechte od cesty, chytráku!

          • liberal shark
            19:09 28.05.2019

            To otecko
            Aby ti nepraskla žilka, Váňuško :-)

    • TF_HU
      06:30 01.06.2019

      Nevím zda plánuje, diskuze o tom je, chybí nám nákladní vrtulník jak sůl...se 171 se náklad přepravuje těžko, velice těžko...

  • alexa123
    17:06 27.05.2019
    • (16)

    Vo všeobecnosti - ak by som bol ja investorom nejakého zbrojného systému, tak by som si určite vybral Ruských konštruktérov - Amíkov v žiadnom prípade. Za rovnaké peniaze by som od Rusov získal minimálne 2x - 3x pridanú hodnotu, ako od Amíkov - viď náklady na F-35, torpédoborec Zumwalt a XXX ďalších US "super úspešných zbrojných" programov v posledných cca desiatich rokov.

    • faraonamumu
      17:31 27.05.2019
      • (10)

      To je stejné jako s jádrem, odborník vám řekne, že Rosatom je mnohem lepší, než Americký ekvivalent, v Dukovanech mi řekli, že uranové palivo pro reaktor z USA dělá všechno, jen ne aby u něj probíhala správně reakce, ale vsadím se, že soutěž na nový blok vyhraje USA, prostě Bureš v USA uzavřel výhodné dohody, ale pro USA. Nedivil bych se, kdyby nám vnutili i vrtulníky.

      • dusan
        17:56 27.05.2019

        To by som netvrdil .... skôr naopak ... vyzerá, že to americké prekonalo ruské i keď aj ono malo problémy:

        https://www.peak.cz/z-jaderneh...

        • siggi
          19:18 27.05.2019
          • (12)

          Přečti si raději diskusi pod článkem, než budeš vynášet soudy - spoléhat na odbornou erudici presstituta je v dnešní době velikým hazardem.

          • dusan
            20:29 27.05.2019

            Prečo ?

            Boli tam argumenty za i proti. Je nezmysel si myslieť, že odborníci sa dokážu zhodnúť na všetkom.

            Pokiaľ viem, tak v Dukovanoch bol veľký "prúser" s dokumentáciu a to nešlo cez nejakého "presstituta", ale cez údrady a "odborníkov" ... a stalo sa ....

            Aj Titanic prešiel cez úrady so všetkými pečiatkami ...... aj s nedostatočným počtom záchranných člnov. A tiež ho robili samí odborníci.

          • otecko
            10:10 28.05.2019

            Dušan-v Dukovanech byl problém se špatnou dokumentací a následně se špatným postupem oprav... a to vše Made in ČR.... naštěstí to SÚJB stopl a dokonce myslím podal na ten bordel tam trestní oznámení. Šlednrián!

          • liberal shark
            19:10 28.05.2019

            To otecko:
            O čem to tady blábolíš ? Přejedl jsi se houbiček ?

      • liberal shark
        18:46 27.05.2019

        Kdo přesně vam sdelil takovy blabol ? Jak se jmenoval ?

        • siggi
          19:43 27.05.2019

          StanadaBlábol - on to byl....:)

          • liberal shark
            20:36 27.05.2019

            To bude ten známý pan Nikdo ;-).

      • xstandis
        20:49 27.05.2019
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        Ja to nechapu. Jak to, ze v USA pracuje nekolikrat vice jadernych elektraren s mnohem vyssim koeficientem vyuziti nez v Rusku, kdyz maji to blbe americke palivo. To proste nejde, kdyz v Rusku to maji nejlepsi a pracuji tam nejlepsi konstrukteri na svete.

        • UnionPacific
          22:58 27.05.2019

          A pritom je to na pochopenie jednoduché : amíci robia skvelé palivo pre reaktory od westinghoueeu a general electric... ale na ruských im to tak nejde... a platilo by to aj opačne.

          • Marw
            23:27 27.05.2019

            Je pravda ze prve dodavky pre Temelin boli pruser. Cesko malo tu smolu, ze sa na nich "ucili" ako robit palivo pre VVER. Aktualne to uz ale budu mat slusne vychytane, uz nejaku dobu dodavaju na Ukrajinu a neviem ze by tam bol nejaky zasadny problem. Co je v konecnom dosledku skvela sprava aj pre nas, Finov a Bulharov. TVEL aspon vie, ze si nemoze prilis vyskakovat, preto ze su aj ine alternativy.

          • liberal shark
            08:10 28.05.2019

            Palivo Westinghouse pracuje bez problémů na polovině ukrajinských bloků řady VVER-1000. Z tohoto paliva jsou odvozeny i LTA na Temelíně.
            Ruské palivo TVS-Kvadrat nepracuje nikde kromě LTA ve Švédsku, kde se ovšem po jednom roce zbortilo a museli ho vyvézt. V USA ho chtějí testovat také, ale nejsou schopni připravit bezpečnostní dokumentaci.

    • skelet
      18:14 27.05.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      těžko říct.. ani Rusové na tom u zbrusu nových konstrukcí nejsou kdo ví jak slavně. A o přidané hodnotě můžeme spekulovat, protože nové konstrukce ještě (na rozdíl od Amíků) nezavedli.

      • satai
        19:15 27.05.2019
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        Tak tak.

        Na produkty, co nemají uživatele, si zákazníci nestěžují..

    • achi67
      20:24 27.05.2019

      No a také 2x-3x odklad dodání oné přidané hodnoty...

      • alexa123
        06:07 28.05.2019

        Áno, ale zabudol si napísať s akým rozpočtom pracujú Amíci a s akým rozpočtom Rusi.

        • GlobeElement
          08:05 28.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Netvrdil tady někdo před časem, že v Rusku je všechno levnější?

        • liberal shark
          08:11 28.05.2019

          Tak prečo Rusi ten rozpočet nezvýši ?

        • Riiiederner
          22:29 28.05.2019

          Tak jak potřebujou těch pěněz 2x-3x méně nebo ne ?

    • GlobeElement
      08:02 28.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Připadá vám jméno Sikorsky americké? Firmu Sikorsky založil Igor Sikorskyj, původem z Kyjeva - to je ten, co zkonstruoval první strategický bombardér na světě, Ilja Muromec, co se jím Rusové doteď chlubí ( i když to vypadá, že by se měli chlubit spíš Ukrajinci).

      Do USA směřují již tradičně ti nejschopnější, proto má americká technika náskok před ostatními zeměmi.

      A kolik by v Rusku stálo vyvinout F-35 nebo Zumwalt těžko říct, protože nic podobného se v Rusku zatím vyvinout nepodařilo.

      • liberal shark
        08:13 28.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Někdo by se měl zamyslet nad tím, proč ti schopní Rusové, Ukrajinci a další pořád utíkají do USA a jsou tam tak úspěšní ? Co jim brání v tom, aby dosáhli úspěchu v Rusku ?

        • otecko
          10:15 28.05.2019

          no já bych řekl, že v první řadě neschopní byrokrati, ať už to jsou politici či úřadové. Vzdělání totiž v Rusku získáte kvalitní, hlavně v technických a přírodovědných oborech. Ale pak ta praxe je už šok...

      • siggi
        11:25 28.05.2019
        • (11)

        Při své absenci "inteligence" jsi zapoměl, že v době narození Igora Sikorského NEEXISTOVALA žádná Ukrajina, a Kyjev byl kolébkou prastaré ruské státnosti - poté Ruského impéria. :)

        • liberal shark
          12:32 28.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Vy jste vyšel školu ze čtvrté třídy ??? Ukrajinu okupovala ruská carevna německého původu Kateřina Veliká až v XVIII století. Do té doby neměla s nějakým Ruskem nic moc společného. Takzvaná Kyjevská Rus se rozpadla ve XII století.

        • GlobeElement
          12:49 28.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Na každý pád se geniální konstruktér z té kolébky zdekoval na prohnilý západ. A zanechal v ní klenoty typu Jakovlev nebo siggi.
          Proto ruské impérium vypadá tak, jak vypadá.

    • TF_HU
      06:31 01.06.2019

      Tak to vás mohu uklidnit, že vůbec netušíte o čem mluvíte :-)