Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

 F-16C Barak; větší foto / Zachi Evenor; CC BY 3.0 

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V chorvatském letectvu F-16 nahradí sovětské stíhačky MiG-21bis-D a MiG-21UMD.

Podmínky prodeje dojednali v lednu ve švýcarském Davosu chorvatský premiér Andrej Plenković a izraelský premiér Benjamin Netanjahu. Dohoda kromě dodávek letounů obsahuje také výcvik chorvatských pilotů v Izraeli, leteckou výzbroj, dva letecké simulátory a vybudování provozní infrastruktury. Dodávky letadel řídí izraelské ministerstvo obrany za podpory izraelských firem Elbit a Israel Aerospace Industries.

 

 

„Rozhodnutí bylo přijato jednomyslně s přihlédnutím ke všem aspektům, od finančních až po potřeby Chorvatska,“ uvedla chorvatská prezidentka Kolinda Grabarová Kitarovićová.

 

„Budeme schopni používat letadla po dobu nejméně 25 let. Náklady budou v příštích 10 letech dosahovat maximálně 50 milionů dolarů ročně,“ sdělil poslancům chorvatského parlamentu Plenković.

 

Hlavním konkurentem izraelských F-16 byla švédská stíhačka JAS-39 Gripen. Švédové nabízeli Chorvatům stejný model pronájmu, jako v případě České republiky nebo Maďarska. Pro izraelskou nabídku ale nakonec rozhodla cena.
 

Za 12 nových stíhaček JAS-39 Gripen Švédsko požadovalo až 1,44 miliardy dolarů (8,75 miliardy kun), tedy téměř 3× více, než Izraelci. Také při předpokládané době životnosti 25 let má provoz 12 použitých F-16 stát pouze 149 milionů dolarů oproti 300 milionům dolarům v případě Gripenu.

 

Podle chorvatského deníku Direktno za úspěchem F-16 stojí také státní záruky Izraele, který přislíbil dodávat výzbroj a náhradní díly po celou dobu provozní životnosti letadel. V případě švédské nabídky nebyl garantem stát, což může být podle chorvatského deníku Direktno bezpečnostní problém.

 

„V roce 1949 Švédsko odmítlo vstoupit do NATO a dodnes provádí politiku neutrality. V případě, nedej Bože, války, by mohly byt letouny bezzubé, protože by Švédsko dodávkami součástek a zbraní porušovalo pravidla neutrality. Na druhou stranu zbraně a části pro F-16 lze zakoupit v téměř 30 zemích světa,“ píše Davor Dijanović na Direktno.

 

Izraelci nabídli bohatou podporu výcviku a navíc, na rozdíl od Švédů, mají izraelští piloti bohaté bojové zkušenosti, které mohou předat chorvatským pilotům – izraelské F-16 si za celé dobu nasazení připsaly 47 sestřelů.

 

Podle uzavřené dohody v polovině roku 2019 odcestuje do Izraele na deset měsíců osm až devět chorvatských pilotů a 45 členů pozemního personálu. Ti pak budou doma fungovat jako instruktoři dalších pilotů a techniků.

 

Chorvatsko přizpůsobilo F-16 pro své unikátní bojové potřeby.

 

Velmi cenné pro Chorvatsko, zejména v mocenském soupeření s ostatními státy Balkánu, budou nepochybně i izraelské reálné bojové zkušenosti s vedením radioelektronického boje (REB). Ostatně izraelské systémy REB jsou považovány za nejlepší na světě.
 

Od roku 1973 až dosud bylo vyrobeno 4573 stíhaček F-16 a je tak z hlediska vyrobených kusů nejúspěšnějším bojovým letadlem všech dob. Navíc nejnovější uzavřená smlouva o dodávkách nových F-16 do Bahrajnu umožní USA udržet výrobní linku F-16 (a tedy schopnost tyto letadla vyrábět) ještě tři až pět let. Navíc podle Lockheedu existuje šance na prodej až 200 F-16 v následujících letech.
 

Izraelské F-16C/D Barak jsou vylepšeny izraelským průmyslem – mají unikátní elektroniku, prostředky pasivní i aktivní obrany, systémy REB a radarovou techniku. Stejně tak Izrael pro své F-16 nabízí pokročilé zbraně, jako jsou střely vzduch-vzduch Python 4/5 a vzduch-země Popeye a pumy Spice. Izrael také původně výcvikové dvousedadlové letouny F-16 (B/D) upravil pro provádění dalekonosných bombardovacích misí. 

 

Izraelské letectvo všechny stíhačky F-16 získalo v rámci programů Peace Marble I až Peace Marble V. Podle stránek F-16.net Izrael od roku 1981 (F-16A/B) do roku 2009 (F-16C/D Block 52) získal 362 stíhaček F-16. Letouny F-16 Barak přistály v Izraeli v roce 1987.
 

Izrael část letounů Barak vylepšil v rámci programu Barak 2020 – Chorvatsko ale získá původní nemodernizované stroje. F-16 Barak 2020 mají posílenou strukturu draku, lepší avioniku a bojové systémy, to vše téměř na úrovni nejnovějších F-16I Block 52+ Sufa.

 

Zdroj: DirektnoReuters, Haaretz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jura99
    18:53 05.04.2018

    Clanek: bavíme se o miliardě €. Takže vám přijde běžné, že např. BVP mají stát 50mld. Kč, ale MO si nechá schválit 70mld. Kč, protože ještě neví co všechno za hračky si tam nechá přivěsit? A kdy to má vědět ? Je to 30% ceny nebo také celoroční rozpočet MO SR.

  • Clanek
    15:58 05.04.2018

    Vyborne, znovu po odeslani polovina komentu v !@#$%.
    Ma cenu sem neco psat? Nema.

  • Clanek
    15:56 05.04.2018

    Jura99:
    to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to nejakej vratnej.

    Nechapu co je na tom vtipneho. Takhle bezne funguje spousta veci. Zeptam se na max pocet co bych i jen teoreticky nekdy chtel, tedy pozadam o schvaleni X => schvali mi to => teprve pak zacnu premyslet kolik toho chci, tedy Y, kde Y min, a nemusel to zase zdlouhave resit s bankou. Stejny princip.

  • asdf
    15:30 05.04.2018

    Jura99 > Mozes to brat ako opciu. Povieme, ze chceme maximalne tych 150 kusov JDAM. Oni povedia, dobre mozete ich maximalne zobrat 150 ks. Nie je nikde povedane ze tych 150 ks hned odoberieme. Mozno odoberieme v momente nakupu 50 ks a viacej nikdy alebo nezoberieme nic a po x rokoch pouzivania si spomenieme, ze tie JDAM by sa nam hodili a zoberieme napr 100 ks. Ked si to rozmyslime, uz sa nebudeme musiet pytat, ci tie JDAM predaju ale mozeme si ich zobrat do mnozstva 150 ks.

  • Flader
    15:00 05.04.2018

    Jura, takto FMS funguje. Pri nákupe vrtuľníkov bola schválená cena 400M a cena nakoniec o 130M nižšia. Zrátaj si všetku výzbroj a je to fakt dosť veľká suma. A neviem, či by Slovensko rovno potrebovalo napríklad kupovať rovno 150 JDAM.

  • Jura99
    14:56 05.04.2018

    teda nikoliv 1mil. ale 1mld.

  • Jura99
    14:55 05.04.2018

    Flader: to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to nejakej vratnej.

  • Flader
    14:12 05.04.2018

    Ministerstva obrany SR začal s procesom schvaľovania ponuky na nákup stíhacích lietadiel F-16 pre Slovenskú republiku (tzv. Letter of Offer and Acceptance) v rámcovej sume 2,91 miliardy amerických dolárov. Táto finančná čiastka je navýšená o približne miliardu eur z dôvodu, aby sa v prípade ďalších potrieb objednávateľa nemusel opätovne realizovať proces schvaľovania.

    http://www.mosr.sk/41626-sk/am...

  • danny
    14:00 05.04.2018

    Trochu OT, tak se omlouvám. Ve středu jedna F-16 ze skupiny Thunderbirds spadla v Nevadě: http://www.foxnews.com/us/2018... Vypadá to na pěkně smolný týden. V úterý Super Stallion na mexické hranici a stejný den Harrier v Džibutsku...

  • Clanek
    13:12 05.04.2018

    Zajimavy clanek o "puvodnim viper-u" se spoustou unikatnich fotek:
    https://www.yahoo.com/news/fly...

  • Clanek
    12:53 05.04.2018

    @Luky
    Tady varime z vody. Ta fraze je tak vagni, ze to muze znamenat ze je v cene vse, nebo taky nic. Myslim ze pro potreby schvaleni vladou a kongresem o tom zatim ani nebyla poradna rec, do ted slo jen o to popsat co (maximalne) se bude prodavat, jake (maximalne) vsechny komponenty a v jakych mnozstvich, plus jestli i zazemi a nejaci ti 'american personnel' anebo ne. K tomu da kongres bud ANO nebo NE, jestli je vubec neco takove v zajmu USA, a dal se v jednanich bud nepokracuje nebo pokracuje a teprve pak se dohaduji detajli jak zbozi a sluzby, tak ceny.
    Takze zpet k tomu puvodnimu komentu... proste nevime (proto ani nevime jakou dalsi zatez, krom samotneho porizeni, ten provoz bude mit na rozpocet OSSR).

  • Tecka
    12:45 05.04.2018

    Jesli druga faza programu „Wisła” trafi do spłaty poza budżet MON , to jest szansa ,ze program „Harpia” zobaczy światełko w tunelu...

  • Flader
    12:16 05.04.2018

    Jura99

    O výmene stíhacích lietadiel sa začalo vravieť za ministra Glvača. Ten najprv svetu oznámil, že nové stroje pre SR budú Gripeny a až potom začal rokovať so Švédmi. Ponuka na F-16 sa neoficialne zmieňovala už dlhé roky. Oficiálna ponuka prišla z amrecikej starny minulý rok. Vtedy sa o nej začalo aj verejne hovoriť.

  • Jura99
    11:23 05.04.2018

    Flader: takze se pocitalo od zacatku s gripenem? Ja si to teda pamatuju jinak, ministr obrany tehdy vyjmenoval vsechny mozne i nemozne stroje vc. Mig-35.

  • Flader
    11:18 05.04.2018

    Jura99

    Pôvodný rozpočet sa robil v čase, keď sa uvažovalo and prenájmom ako máte vy. Ale potom Švédi povedali, že už to možné nie je a preto začalo obstarávanie formou nákupu.

    Arthur asi by teda bolo lepšie keby sa narýchlo kúpili Gripeny len aby boli za cenu týchto F-16? Lebo tak to bolo postavené po Glvačovi. Radšej prevádzkovať MiG-y o niečo dlhšie dostať výborné lietadlo v dostatočnom počte.

  • PavolR
    11:17 05.04.2018
  • Luky
    10:58 05.04.2018

    @Clanek
    Díky, já četl jen tryskáče a neměl čas studovat ten odkaz.
    Nicméně v anglicky citovaném textu se sice píše o "náhradních dílech a opravách", ale obávám se, že ty se budou dodávat dle potřeby a nebudou v nákupním balíku. Poláci si pravděpodobně taky koupili balíček v rozsahu, který je obvyklý (čili nějaký ten motor nebo radar navíc) a pak trošku naříkali nad cenou provozu. Což by jim asi bylo jedno, pokud by jim to hradil ten prvotní nákup. A pochybuju, že by překvapilo, že to žere víc než očekávali :)

  • Arthur
    10:57 05.04.2018

    PavolR:

    Však všetci vieme koho to je maslo na hlave, že sa vytvorila časová tieseň.

    Inak časová tieseň je veľmi zaujímavý pojem, ktorý sa už nejak pravidelne opakuje.

  • Clanek
    10:51 05.04.2018

    Jinak termin dodani je samozrejme pomerne zasadni. Souhlas s PavolIR, ze at se koupi cokoliv nebude to driv nez za 3-4 roky. Na druhou stranu pokud by snad F-16 mela byt az nejak hloubeji po 2025, pak uz ma smysl uvazovat rovnou nad F-35. Radeji snizit pocet kusu (optimisticky dodam: zezacatku) na 10, nez v roce treba 2027 zavadet F-16 za cenu F-35.

  • Clanek
    10:48 05.04.2018

    @Luky
    "The proposed FMS transaction covers several products and services such as F110 General Electric or F100 Pratt & Whitney engines; APG-83 active electronically scanned array radars; M61 A1 Vulcan 20mm guns; modular mission computers; AIM-120C7 air-to-air missiles; LAU-129 guided-missile launchers; spares and repair parts; engineering; technical; and logistics support."

    Nezname detajly, tezko soudit co je nebo neni v te sume. Takhle se to da klidne pochopit ze je to i s provoznima nakladama (pokud do provoznich nakladu nepocitame palivo, platy personalu, pilotu atd...).

  • PavolR
    10:46 05.04.2018

    Arthur:
    Scenáru predĺženia životnosti Migov, by sme sa už nevyhli, ani keby sme od niekoho kupovali olietané stroje ako Chorváti. Lebo aj ich piloti idú ešte až v polovici 2019 na 10-mesačný výcvik do Izraela, čiže reálne môžu začať lietať až niekedy v roku 2020.
    Inak povedané - nech by sme už kúpili čokoľvek hoc aj zajtra, pilotov a personál by sme mali vycvičený na prevádzku nových lietadiel už až po skončení životnosti Migov.

  • Luky
    10:29 05.04.2018

    ...a myslím, že tam ještě nejsou provozní náklady - jsou tam dva motory navíc, dva radary navíc a kanon navíc. To ale není provoz, protože během provozu se toho mění průběžně mnohem víc.

  • Arthur
    10:26 05.04.2018

    2,91 mld dolárov = cca 2,37 EUR mld EUR (cca 60 mld CZK)

    Najskorší odhad dodávok je až niekedy okolo roku 2022 až 2023 pričom ten konzervatívnejší hovorí až po týchto rokoch nakoľko čakáme v poradí pretože objednávky na nové stroje alebo modernizácie pred nami majú Taiwan, Južná Kórea, Singapur, Bahrajn.

    A ako vždy diabol sa skrýva v detailoch v danom prípade v časovej tiesni => naplnenia scenáru, ktorý umožní predĺžiť zmluvu na servis MIG-29 o ďalších päť rokov, počas ktorých by SR vynaložila cca ďalších 200 až 250 miliónov EUR.

    Takže reálne to bude 200 až 250 miliónov EUR + 2,37 EUR miliardy EUR.

    CELÉ ZLE.

  • Jura99
    09:55 05.04.2018

    Nevim co si myslet o planovacich, kdyz si naplanuji sumu na nakup o 100% nizsi a jeste jim to trva roky.

  • danny
    09:54 05.04.2018

    clanek: Poláci? Ti teď budou utahovat opasky a šetřit na splátky Patriotů:-)

  • Clanek
    09:02 05.04.2018

    Tady se haze sumama jakoby se nechumelilo. Do ted bylo pro slovenskou armadu problem ziskat penize na cokoliv. Nejvetsi planovany nakup historie, a i ten jeste neni dotazeny az do konce, jsou nove kolove BVP za cca 400mil. Tady se bavime o castce 6x takove. Budu dost prekvapeny pokud to vazne nebude problem, protoze do ted bylo problemem naprosto vse.
    Ze je to suma adekvatni tomu co za techniku za to SVK dostane, o to se neni treba prit. Spickova konfigurace, adekvatne vyssi cena.

    Gripenu bych dal prednost jen za urcitych podminek:
    1) pronajem na 10 let nebo jina "nabidka co se neda odmitnout" (jako prestupni stanice k F-35) => uz se nenabizi
    2) nebo nakup, E/F pripadne NG, ale pouze pokud by gripen uspel i v Polsku a idealne i zbytku stredni evropy, coz ale pri orientaci Polska hlavne na USA asi nehrozi a jestli neco a co koupi CR a HU dnes taky nikdo nevi.

    Kazdopadne rozhodnuto by melo byt do 3 mesicu:
    „Po zvážení ponuky, tak z americkej ako aj švédskej strany, predloží minister obrany Peter Gajdoš najefektívnejšie riešenie vláde, a to najneskôr do 29. júna 2018,“

  • Flader
    08:28 05.04.2018

    Ono keď sa to preráta na eurá, tak je to nejakých 2,37mld. Síce je to stále dosť ale za celý takýto balík hodne dobrá cena. Za samotné lietadlá s vybavením bez výzbroje by to bolo cca 1,5mld čo je suma s ktorou sa aj uvažovalo. Pôvodne malo byť vyčlenených tuším 1,1 ale minister financi vyhlásil, že peniaze niesú problém, že sa to dá navýšiť. Ponuka na Gripen by musela byť naozaj sakra výhodná aby prekonali túto. čo pri číslach aké ponúkli Chorvátsku moc neverím.

  • Clanek
    07:56 05.04.2018

    A posledni vec. Stalo by za to sondovat co budou delat Polaci. Ti nahradu svych sovetskych typu uz taky musi resit, F-35 je sice lepsi volba, ale pred 2025 nerealna a financne je to jeste drazsi spas. Ergo si furt myslim, ze dal rozsiri svou flotilu F-16. Koupit nejakych 36-48 z novovyroby + nechat na block 70/72 predelat i stavajici letku, to by mohl byt novy "kontrakt stoleti", jak se tu nedavno psalo o polskem Patriotu. Pripojit se k takove akvizici by jiste znamenalo zase nizsi cenu, pro oba.

    Ikdyz moc neverim, ze by to mohlo klapnout, tak jak ve V4 neklaplo nikdy nic, tak za pokus byt to, tak jako vzdy, stalo.

  • PavolR
    07:46 05.04.2018

    Povedal by som, že ponuka Saabu bude vyzerať veľmi podobne, ako je uvedené v článku o ponuke pre Chorvátsko, iba bude navýšená o sumu za ďalšie dve lietadlá.

  • mikojan29
    07:36 05.04.2018

    Neviete aká je ponuka Saabu - myslím takto komplexne rozpísaná a za koľko?

  • Clanek
    07:27 05.04.2018

    PS: Vystavbu Mochovec bych do toho vubec netahal. Za 1) i to je projekt zvysujici (energetickou) bezpecnost Slovenska a za 2) to ted stoji strasne penize, ale pak to bude 40 let dodavat proud a vydelavat penize. Nerikam ze se to zaplati, to asi nikdy ne, ale aspon neco to vydela, kdezto stihaci letectvo je ciste financne vzato cisty naklad a nic jineho.

  • Clanek
    07:24 05.04.2018

    Radim nepropukat v jasot, jeste ne. Tohle je jen zadost o prodej, do te zadosti kazdy logicky napise vse co by i jen mohl chtit, uz jen aby priste nemusel podavat dalsi zadost. Co ale nakonec bude chtit i zaplatit a co tedy nakonec i objedna, to je vec druha. Takhle je ta F-16V poskladana vlastne kompletne, nevidim jen zminku o moznosti tankovat za letu pripadne o nadrzich, ale to neznamena ze se takova F-16 i nakonec bude poptavat. Podivejme se co vse jde naveset na Black Hawk a na Spartan, a co navesene tam nakonec je (vicemene "v zakladu"). Takze za me je to jeste furt uplne overene co a za kolik se nakonec koupi.

    Ted trochu KDYBY... Kdyby to ale klaplo a vysla F-16 v takoveto konfiguraci a omezilo by se v prvnim rade jen nakup munice, ale nic ze soucasti letadel samotnych, pak bych tomu ve stoje zatleskal. Volbe stroje jako takoveho, i tomu poctu (14), i te vybave.
    A budu tomu drzet palce, precijen pujde o nove letadla, ktere se jiste nedodaji hned. Ta zakazka, ktera bude vypadat dost desive (treba 2mld USD) se tak rozpusti klidne do 5 let a to uz je neco na co Slovensku mit (penize) musi. Jen jestli bude i vule tohle dotahnout az do konce (precijen, takova sumicka, to se da lepe "poodklanet" v ramci rozpoctu armady jinde nez u nadzvuku).

  • Flader
    06:54 05.04.2018

    Ja som zase v rýchlosti večer ešte hľadal ďalšie kontrakty na výzbroj a podľa starších zverejnených nákupov je tá výzbroj minimálne tretina sumy. Len tá A-A výzbroj mi vychádzala v tomto rozsahu na cca 200M (za 145 AIM 120 má zaplatiť Turecko cca 320M), AIM9 vychádzali z kontraktov na niečo vyše 1M. Tie kity pre navádzanie protizemnej munície som už nedohľadával.
    Ono to tak aj MOSR komunikovalo, že nechce určite hneď nakupovať všetko, čo je v tom návrhu. Je to skorej prehľad koľko a akej výzbroje plánujú v prípade potreby dokupovať. Osobne myslím, že A-A rakiet sa nakúpi na začiatok minimum, protizemná munícia asi len neriadená.
    Inak ma zaujalo aj to, že hlavnú časť tej munície tvoria zbrane, ktoré Aero plánuje aj pre L39NG

  • Karlos73
    00:21 05.04.2018

    A zabudol som poďakovať . Dik Flader za link. Doteraz študujem tú ponuku s otvorenými ústami... :)

  • Karlos73
    00:18 05.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Uvidíme, ale Gajdoš MOSR žiadal o navýšenie prostriedkov na stíhačky. Suma ktorá bola pôvodne určená 1,104 mld euro = 1,414mld US$. V podstate ide o cca dvojnásobok rozpočtu na stíhacie letecvto - 14x F-16 Block 70/72 V , v cene 2.91 mld US$ . V cene je 14xF-16 Block 70/72 V, 16x motor F-16 F110 General Electric alebo F100 Pratt & Whitney, 15x kanón M61 A1 Vulcan 20 mm, 16x AESA radar, ... sortiment zbraní, rakiet, inteligentných bômb je bohatý - čiže stíhač+bombardovací stíhač ! Myslím si že tá cena je adekvátna za to čo od F-16V OS SR očakávajú...a pokiaľ bude možnosť rozdeliť splátky na niekoľko rokov ako je to pri UH-60M, tá cena je veľmi zaujímavá. A pri tejto konfigurácii a objednaných zbraňových systémoch (rakiet, bômb, vybavenia), by Slovensku toto bohate stačilo na najbližších 20 rokov... Myslím si, že táto ponuka je veľmi zaujímavá, a Slovensko by sa malo buchnúť po vačku...Keď si ľudia predstavia, že výstavba JE Mochovce nás dodnes stáli 4,6 miliardy eur, a tu si za 2,272 mld eoro (2.91 mld US$) vyriešime na najbliších 20-30 rokov stíhacie a taktické-bombardovacie letectvo.

  • tryskac
    23:47 04.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Cena je na prvy pohlad nadstrelena, ale:
    1,
    cena tvori hornu hranicu, aby v pripade navysovania nemuseli ziadat kongres o dodatocne schvalovanie. Aj pri UH60, ta cena vyzerala na prvy pohlad hrozostrasne a ma byt plnena tak z polovice
    2, netreba zabudat, ze cena je uvedena v USD, nie EUR.
    3, kolko ma ACR AIM120? 24ks? tak nejako, ak si spravne spominam, v kontrakte ich je uvedenych 30.
    V konecnom dosledku ta cena bude cca 1.5mld EUR, presne ako uvazovali politici. Verim, ze americania maju precizne zmapovane nalady a moznosti aj SK rozpoctu a politikov, tak ak chcu predat, nemozu strelit uplnu raketu, ktora bude neakceptovatelna uz od zaciatku.
    Okrem toho som si vsimol, ze ide o pocet, aby nenarusil regionalnu stabilitu, velmi dobre to maju vymyslene... predaju len tolko aby nebolo ani vela, ani malo...

  • Clanek
    23:25 04.04.2018

    No ta cena jak je tady spoctena je tak 3x tolik co je Slovensko ochotno a schopno zaplatit. Ikdyby se vyzbroj omezila na minimum, tak to z toho 3x min neudela... tudy cesta myslim nepovede.

  • Flader
    22:30 04.04.2018

    ospravedlňujem sa, tu je ten odkaz:

    http://www.dsca.mil/major-arms...

  • Flader
    22:29 04.04.2018

    Takže, už je zverejnená ponuka F-16:

    http://www.dsca.mil/major-arms... ... n-aircraft

    Cena je na prvý pohľad riadna, ale aj podľa vyjadrení MOSR sa narátava aj výzbroj, ktorú je možné dokupovať priebežne - už nebude na ňu potrebné ďalšie schvalovanie americkým senátom.

  • Rase
    20:55 04.04.2018

    Osobně doufám, že pokud švédové nebudou pitomci (zatím se tak ale chovají), by bylo ideální, pokud bysme společně pořídili Gripeny C/D. dalších cca 10 pro AČR, 14 pro OSSR (počty hážu) + třeba něco dokoupí i Maďaři, by už mohlo být docela zajímavé. Myslím si že to k tomu i směřuje. Tento scénář sice není na dlouho a pořád to je poměrně provizorium, ale pro překlenovací období před nákupem F-35A nebo JAS-39E/F ideální. Přeci jen dá nám to dost čas dokud nebudou oba stroje ověřené a trochu rozšířené. Pokud Slovensko koupí F-16 tak s tím samozřejmě taky nemám problém, chorvatský a polský styl se mi taky líbí. Jsem dost zvědavý, kam se posunou Rakušáci - přeci jen i tam se dá očekávat vypsání tendru na stíhačku. Je docela škoda, že všechny tyhle tendry nejde nějak sloučit nebo koordinovat

  • niko
    20:13 04.04.2018

    Prosim vas aka kolektivna ochrana Chorvacka proti Srbsku. Nikto predsa nezacne vojnu. Len sa budu dotahovat narusanim vzdusnych priestorov. Pri leteckych provokaciach a naruseniach vzdušného priestoru pojde o to, kto ma lepsi stroj, lepsie organizovanu PVO a vycvicenejsich pilotov. Tieto strety su dnes uplne bezne aj u inych statov NATO. Vezmime si len ruske letecke provokacie v Pobalti a nad Ciernym morom, alebo Grecko-Turecke natahovacky. Ide mimichodom o niekolko sto incidentov rocne. Tam, pri takychto provokaciach, potrebuju Chorvati ukazat nadradenost F 16 nad srbskými Mig 29.

  • pks_
    19:30 04.04.2018

    Chorvatsko se nemůže spoléhat na obranu NATO, pokud samo konflikt začne - a na Srbsko si věří.
    U starších kusů bude vždy otázka, kolik jich bude uzeměno pro různé poruchy a zda nebude nutno vyměnit úplně všechno (mimo draku), aby to bylo schopno letu.
    Kdo ví, kolik mají nalítáno motory a v jakém jsou stavu.

  • logik
    18:44 04.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jara: Proč nikam nevede? Pokud F16 ze sekáče za třetinovou cenu odlítají 20let, tak se za životnost nových F16 (vzhledem k tomu, že teď Chorvaté létají na 21, tak těch 60 let není až tak přehnaný údaj) dají koupit "staré třikrát".

    Tedy teď sice budou létat Chorvaté na starších strojích, ale příštích dvacet let budou létat na podobných strojích, jako kdyby teď koupily nové.... a posledních dvacet let budou mít modernější stroje, než které by měli, kdyby teď koupily funglovky.

    Samozřejmě, že koupit každých třicet let funglovky je lepší cesta.... jenže dvakrát dražší. Tedy za stejné peníze polovina letadel. A nemyslím si, že stará modernizovaná F16 má poloviční bojovou hodnotu než nová. Obzvášť pokud opravdu dojde na konflikt, tam Ti fakt, že drak toho letadla, který Ti právě sestřelili, mělo životnost ještě 40let, je víš k čemu...

    Stejně, jako kupovat nová auta má smysl pouze pro člověka s dostatečně velkými příjmy, tak i u vojenské techniky je v nemálu případů "sweetspot" - tedy nejlepší poměr cena/výkon - u mírně ojeté techniky.

    V naší realitě: kdybychom my teď koupili F35, jistě by to bylo skvělé. Ale zvolit řešení teď olítané F16 a F35 koupit až když spadne cena a vychytají se mouchy by bylo také naprosto racionální, kdyby nám někdo nabídl F16 za podobně dobrých podmínek, jako to (snad - přesné podmínky neznám) koupili Chorvati.

    Grippen NG - u něj je otázka cena: musela by být podstatně níže než u F35, aby to dávalo smysl - a to se bojím v dlouhodobém výhledu nebude. Navíc je u něj již X-krát zmiňovanej problém s dostupností dalších kusů v případě průšvihu, stejně jako s nekompatibilitou s okolnímy státy, která by zhoršovala naše možnosti ohledně spolupráce armád. Přičemž ovšem náš stát, pokud myslí obranu vážně, musí na spolupráci armád spoléhat, sám se proti většině myslitelných agresorů neubrání (ať již se bude bránit Rusku, nebo jak tu někteří "vymýšlejí" Německu)....

  • palo satko
    18:13 04.04.2018

    Vidim, že Chorvati tieš riešia nakup drahej vojenskej techniky priamou dohodou medzi vladami s tym, že dodavky realizuju ministerstva a alebo štatne vyzbrojovacie organy, Toto je asi jedinym rozumnym riešením pre krajiny Vychodnej a Strednej Europy, kde či už realna, alebo vymyslena korupcia vedie zopsutiu politiky,, manipulacii s nazorm občanov a nekonečnym hadkam v mediach medzi "expertami"..

  • Luky
    14:05 04.04.2018

    Lalalik,RiMr
    To tvrzení je samozřejmě při přepočtu na fotbalová hřiště velmi nepřesné.
    Nicméně, pokud někdo z Evropy dnes uvažuje o stíhači, tak má na výběr:

    ze sekáče: F-16, M2K
    nové: F-16, F-18, F-35, Rafale, EFT, Gripen

    no a z těchto je F-16 nejpočetnější

    Fantomy, Floggery nebo Fishbedy dnes už nejsou ani v sekáči (maximálně jednotky pro hobbisty)

  • Clanek
    13:59 04.04.2018

    Balkan je horka puda a NATO neni samospasne. Pokud by srbsko napadne chorvatsko je reakce jasna, ale kdyz bude ten agresor Chorvatsko? A to prosim neni zadne kdyby kdyby, hranicnich sporu maji chorvati vic nez dost a treba vuci Slovisnku vlaznou retorikou zrovna nehyri (dokonce ani ve vztahu k spojencum nerespektuji mezinarodni arbitraze).
    V tomto svetle by se clovek mel oprostit od toho co BY chorvatsko melo delat a podivat se na to co skutecne muze udelat. A v tom svetle je nakup 1) levnych, 2) overenych stroju v dostatecnem pocte rozummny krok.

    Jinak kdyz uz se tu zminuji pochybne zdroje, tak tady dalsi sprava o nakupu od svedu:
    https://www.securitymagazin.cz...
    Je na tom neco pravdy?

  • Jara
    13:52 04.04.2018

    Jinak nákup starého vybavení nikam dlouhodobě nevede.... záleží na tom jestli budujete muzeum nebo moderní armádu

  • Jara
    13:43 04.04.2018

    Za mne výborná sdělení, že už snad konečně začneme řešit vlastní bezpečnost

  • Jara
    13:40 04.04.2018

    Jura99
    Aby jste mi rozumněl proti nákupu F35 bych neřekl ani slovo :) do delšího horizontu se jedná určitě o správnou volbu to éro poroste kvalitativně každý rok .....ale uvidime

  • Jura99
    13:39 04.04.2018

    danny: jo jasně, zase další dvoustranný spor typu Řecko-Turecko, tedy další stát, který nechápe pojem kolektivní obrana a neváží si v dosavadní historii lidstva nejschopnější kolektivní obranné aliance ? Tak něco takového bych nepodporoval a NATO by mělo malému Chorvatsku vysvětlit, aby přestalo uvažovat nad dvoustranným konfliktem, pokud tak uvažuje (doufám, že nikoliv).

  • RiMr71
    13:36 04.04.2018

    To Lalalik - taky se divim, že takové bláboly tady zdejší "odborníci" kteří se dovedou hádat o naprostých koko***ách nechávají bez povšimnutí...

    Dále toto (taky si toho nikdo nevšimnul?):
    "Video: Chorvatsko přizpůsobilo F-16 pro své unikátní bojové potřeby. / YouTube"

    Jak si Chorvatsko upravilo F-16 a jaké má CHORVATSKO unikátní bojové potřeby?


    ...schopnost porozumnět psanému textu včetně pozastavení nad evidentními bláboly rapidně klesá...
    ...to, že by se na rádoby odborném serveru takové kopance neměly vůbec vyskytovat ani nezmiňuju...

  • Jura99
    13:36 04.04.2018

    Jara: Gripen NG by bylo o něčem jiném, ale tipnul bych si, že budou mluvit o C/D. I v případě NG to není zrovna obvyklý stroj v NATO, státy naší velikosti a věřme, že během 15-20let i stejné síly hospodářství, kupují F-35.

  • danny
    13:34 04.04.2018

    Jura99: sorry, ale myslím, že niko to analyzuje naprosto správně. V současných akvizicích Chorvatska je ta snaha získat převahu nad Srbskem dost čitelná. A akvizice, které provádí, jsou dost racionální, jednoznačně s ohledem na rychlé získání schopností. Zase to celkem koresponduje s růstem napětí v celé oblasti.

  • Jara
    13:32 04.04.2018

    Jura99
    Ano ČR chce naštěstí budovat letectvo přikoupení stíhaček je na pořadu dne a dokonce i bitevní vrtulníky výslovně pan Babiš zmínil tak uvidime ...
    Jinak Gripen NG by nebyla špatná volba je větší a má výkonnější motor

  • Jura99
    13:26 04.04.2018

    Euro.cz píše o přikoupení Gripenů pro AČR. Tak nevím, dnešních 14ks je sice nemnoho, Gripen není špatnej stroj, ale zaseknout se na švédské stíhačce ? Fandil bych přechodu na F-35 během 15-20let :-).

  • Jura99
    13:10 04.04.2018

    niko: Chorvatsko jako člen NATO nemá uvažovat o izolovaném konfliktu se Srbskem, ale když už, tak se má zamyslet, jak nejlépe přispět do společné obrany NATO při hypotetickém konfliktu se Srbskem. Takže tvoje a Fladereova úvaha je,... slovy Fladera, "jen názor". Co s Fladerem melete o cesko-slovenské vojně nechápu.

  • niko
    12:13 04.04.2018

    Jura99 vedie zase cesko-slovensku vojnu? :)))

  • Flader
    12:06 04.04.2018

    Jura, bláboly z úst vypúšťaš ty keď rozprávaš... Ja som len vyjadril svoj názor

  • Jura99
    11:23 04.04.2018

    Flader: nevim kdes to vzal. Reaguju spis na tvuj blabol a jakemsi luxusu, ktery ze si ACR muze dovolit. Staty NATO se nelisi v tom, kdy a jaka valka jim hrozi. Pokud splni spojenecke zavazky, je uplne jedno kde ten ktery stat NATO lezi. ACR zadny luxus nema a prakticky neustale, byt pomalu, techniku nakupuje a to i v dobe zdanlive bez nepritele (do roku 2014). Nenakupuje ojetou ale novou. Nejspis otazka filozofie.

  • lalalik
    10:46 04.04.2018

    Nůže mi někdo vysvětlit, proč se zde pořád omílá tento blábol?: Od roku 1973 až dosud bylo vyrobeno 4573 stíhaček F-16 a je tak z hlediska vyrobených kusů nejúspěšnějším bojovým letadlem všech dob.
    Co se týče vyrobených kusů, tak nejúspěšnějším proudovým bojovým letadlem je samozřejmě Mig-15, pak MiG-21, pak Mig-17, pak F-86, poté F-84, dále MiG-19, potom F-4 Phantom II, Mig-23 a pak teprve F-16...

  • Flader
    10:21 04.04.2018

    Mno jo, Jura99 by mal asi pokazený celý deň, keby si nerýpne do OSSR. Aspoň, že sa ti uľavilo.

  • niko
    09:51 04.04.2018

    Hlavnym moznym konkurentom Chorvacka v hypotetickom konflikte je Srbsko a hlavne jeho MIG 29. Videl som par srbskych politickych vyjadreni, ze Chorvati modernizuju letectvo, musime aj my Srbi. Tomu sa prisposobuje aj nakup Chorvacka. Maju rychle a lacne lietadlo, ktore ale dokaze vybojovat vzdusnu nadvladu nad MIGom 29. Myslim, ze hlavne casove hladisko je pre obstarozne chorvacke MIG 21 velmi dolezite.

  • PavolR
    09:21 04.04.2018

    Jura99: Práve naopak, taký rýchly "výskum a vývoj", aký bol predvedený pri 8x8 sa nevída hádam ani za vojny. :-D
    A keby sme začali vyvíjať vlastnú stíhačku 4,5. generácie, to by len bola rýchlosť. ;-p

  • Jura99
    09:11 04.04.2018

    Flader: to je pak SR v hlubokem zazemi, protoze si muze dovolit nekonecny "vyzkum a vyvoj". ACR si kupuje svym pomalym tempem stale, valka nevalka.

  • Flader
    08:17 04.04.2018

    ČR má momentálne ten luxus, že je obklopené spojeneckými krajinami a neutrálnym Rakúskom. Takže má čas čakať na dodanie modernej techniky z novovýroby. Takýto luxus ale napríklad krajiny v Pobaltí, ktoré sa cítia ohrozené teraz, nemajú. Preto musia nájsť spôsob ako získať realtívne moderné vybavenie čo najskôr. To, že je to aj výrazne lacnejšie je len taký bonus. Hlavná výhoda použitej techniky je v rýchlosti dodania. Príklad môže byť aj predaj L-159 do Iraku. Neviem, či by sa taký obchod podaril ak by mali čakať na výrobu. Cena bola už skôr taká čerešnička na torte. Ak by bola cena vyššia tak rátam, že by USA v rámci "spojeneckej" pomoci určite čosi prispeli (niekdajšie nákupy Mi-17 pre Afganistan môžu byť príkladom).

  • Flader
    08:08 04.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Ono použitá technika je vždy trochu stávka do lotérie. Ale na druhú stranu práve Chorvátsko takto za pomerne krátky čas (a veľmi dobrý peniaz) bude mať (má) letku F-16 + pomerne slušnú palebnú podporu v podobe vrtulníkov Kiowa. Reálne sa tak vo vzduchu stáne jedným zo silnejších letectiev na Balkáne (reálne bude silnejšie asi len Grécko a Rumunsko).

  • Jura99
    08:00 04.04.2018

    Jsou to stroje, které prodělaly několik izraelských ofenziv :-). Ale jo, Chorvatsko nemá problém nakupovat použité zbraně, v tom se dost výrazně liší třeba od AČR, kde se snad nekoupilo použitého nikdy nic (což netvrdím, že je vždy dobře).

  • dusan
    01:00 04.04.2018

    Matesaax

    Kfir nie je najlepšie prirovnanie, lebo Izrael ich vyradil pomerne rýchlo a v ich púštnom prostredí nie je problém ich zakonzervovať ... a po rokoch "oprášiť", zmodernizovať a predať.

  • Karlos73
    00:54 04.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    "...Za 12 nových stíhaček JAS-39 Gripen Švédsko požadovalo až 1,44 miliardy dolarů..." Švédi ponúkli Chorvátom presne to čo aj nám a Bulharom (Bulhary nákup 8xGripen C/D zrušili a idú robiť nový tender - Portugalské F-16... https://www.defensenews.com/gl... )
    Súhlasím s dsegedin, tá Švédska ponuka je dosť drahá... Slovensko je tiež v podobnej situácii, rozhoduje sa už len z dvoch možností,ako bude ďalej obstarávať 14 ks nových stíhačiek... a to z ponuky od Švédov na Gripen C/D, a Američanov na F-16 (V) (?) https://www.mod.gov.sk/41617-s... . Osobne dávam väčšie šance 14x F16V , cez program FMS, ako švédskej ponuke...

  • dsegedin
    22:25 03.04.2018

    @liesing nebil - vim o tom....
    Byl prodej "novych" C/D s tym ze ty "novy" se uz nevyrabeji :)
    Svedi celkem blbe vedly kampan ... platily socijalne siti apod. ale se vazne nesnazily nabidnout neco co by proste bylo ono ....
    Abych pravdu rekl, pokud by Svedi za milijardu Eur nabydly poradny balik (treba i pro namornyctvo, alespon neco ... ) tak bych prijaly tu nabidku .... ale proste Izrael se ukazal jako strana ktera chce skutecne vyhrat.

  • dsegedin
    22:21 03.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Kfiru block 60 nebyl nikdy nabizen a podle Izraelskych zdroju any nestal za to, nebyl nikde uspesny
    F-16 A/B Netz je tak opotrebovany ze any zadny zasah bych to nedokazal ozivit tak jak se ocekava.
    Chorvatsko hledalo dve ceste:
    a. udrzovat krok s NATO a statum ktery o sve letectvo porad stoji a k tomu konecne zlepsit nabor mladych pilotu
    b. ucit se od tech nejlepsych ....
    Doba prechodu od toho co se ma (2. gen. letadel s horsim a horsim treninkem) na gen. 4 zada urciti period a planovanych 10 let je presne to co potrebujeme. Platby letadel jsou presne tech 10 let, presun technologie a dalsych 20 strategyckych projeku je ono co je za potreby.
    Svedi nebyli schopny nabidnout skoro nic za 800 mil USD, hlavne neukazovaly tu snachu jako Izrael.
    Rekove se skoro samy stahly, potyhu a americany nabidly vlasne nemozne. Nabidly nejnovejsou verzi na kteru nemame vubec nic a tym vlasne neohrozilo zavod JAS vs F-16 Barak ... (u oba pripada americany maji hodne svych soucastky takze vydelaji potom v udrzbe).
    Proste, tato cesta byla uz planovana jen se dalo sanci obum stranam aby ukazali co skutecne muzu dat.

  • Flader
    22:15 03.04.2018

    Mne sa t s tým prenájmom Gripenov tiež nezdá. O ten malo záujem pred časom Slovensko a odpoveď zo strany Švédska bola, že už to nie je možné. Možný je len nákup nových strojov.

  • dsegedin
    22:09 03.04.2018

    Par komentaru
    pro p. Grohmanna, muj minuly clanek ukazal se spravnim a presnim - vychrali izrealsky F-16 Barak 2020
    Chyby:
    (1) Svedi nenabizely zadny leasing ale prodej.
    (2) @Arthur - Juhokórejci byla na tenderu a stahly "ponuku" jelikoz na opakovanou otazku jestly rakety dlouhého dosahu budu v nabidce. Zeprve odpoved byla "ano, my na to pripravime letadla pro vas" ... potom priznaly: "ne, to neumime" a tym jeji ponuka skocila. Nemely zadny problemy ale proste nebyly schopny splnit pozadavky. Ostatno jsou jen blafi a keci. Prosim nevymislet!

  • Arthur
    21:46 03.04.2018

    to Lukas:

    Chorvatská strana ich žiadala o ponuku KIA FA-50 a nie naopak.
    Juhokórejci im tú ponuku ani nedali nakoľko žiaľ riešili v danom čase úplne iné problémy.

    link: http://www.koreaherald.com/vie...
    link: http://www.koreaherald.com/vie...

    Ak by boli presvedčení Chorvati, že FA-50 nestačí na boj voči MiG 29 ani by o tú ponuku nežiadali.

    Najnovšie sa počíta aj s Integráciou európskych rakiet MBDA Meteor a nových ASRAAM (Diehl Defence IRIS-T).

    link: https://www.ainonline.com/avia...


    to Flader:

    "Alebo jednoducho tá vysnívaná FA-50 nedokáže konkurovať ani F-16A/B."

    Pokiaľ by mali vôbec voči niečomu takému konkurovať a nerozpadlo by sa to vo vzduchu resp. bolo to dlhodobo bojaschopné :-)

  • damik
    21:34 03.04.2018

    Rekl bych ze ty stare F16ky z APG83 radarem za 2 mega $ muzou byt jeste pekne zihadla:

    http://www.militaryaerospace.c...

    The new radar is based on technology from the APG-77(V)1 radar on the Lockheed Martin F-22 Raptor jet fighter, and the AN/APG-81 radar on the Lockheed Martin F-35 joint strike fighter. Software modes developed for the F-22 and F-35 can be ported to the SABR.

  • Lukas
    21:19 03.04.2018

    Dokładnie. Chorwaci potrzebowali maszyny do walki z MiG 29.
    Dlatego FA-50 odpada...

    Chorwaci mieli małe pieniądze - dlatego wybrali ofertę izraelską...
    Tu nie chodzi o cenę samolotów - ale o logistykę, szkolenie oraz symulatory i uzbrojenie

    Trochę szkoda bo Amerykanie pracują nad kolejnym wydłużeniem żywotności płatowców F-16 C/D
    Co prawda Amerykanie chcą mieć 12 000 h na nowszych maszynach C/D block 40 (Service Life Extension Program), ale nawet dodatkowe 1500h to możliwość bezpiecznej eksploatacji przez 20 lat (Choć nie taniej - o czym się przekonają Chorwaci)
    No ale skoro wybrali izraelskie maszyny bo "nie mają pieniędzy" to i na wydłużenie żywotności tez nie będzie funduszy

    Problemów z częściami nie będzie - nadal LM sprzedaje nowe F-16, a na wsparciu technicznym starych też się dobrze zarabia...

    Pro Flader - to nie tak. Turcy mają ciche "embargo" na części do leoparda (oraz power-packa do Ałtaya) za karę. Kara jest za próbę samodzielnej "nielicencyjnej" modernizacji leoparda 2 - projekt Leopard 2NG od ASELSAN

    Nie po to Niemcy tanio sprzedawali Leopardy 2A4 by ktoś robił im konkurencje

  • mikojan29
    21:16 03.04.2018

    https://domov.sme.sk/c/2079522...

    Tak onedlho sa bude vedieť o niečo viac aj o ponuke F16 pre Slovensko.

    Čo sa týka Chorvátskeho výberu, prekvapilo ma to trochu, ale zase Izrael má špičkové technológie, tak prečo nie. To že sú stroje staršie a nemodernizované na štandard 2020 sa dá časom dobehnúť. Platforma bude doma, výcvik v Izraeli s bohatými bojovými skúsenosťami sú tiež veľký bonus.

  • Matesaax
    21:08 03.04.2018

    Dusan:To není jen F-16..např. nejmodernější verzi Kfiru block 60 Izrael nabízel jako v podstatě nový letoun s životností 30 let.Přitom draky těch strojů pochází ze 70 let.

  • dusan
    20:33 03.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Matesaax

    Práve stroje F-16 sú čo sa týka životnosti drakov vyslovené "držiaky" a výrobca dokonca udáva po skúškach olietaných drakov životnosť až 80 rokov !!! - samozrejme za patričnej údržby a sledovania životnosti.

    Preto najstaršie stroje F-16A/B bez problémov stále "pendlujú" medzi letectvami a ešte evidentne dlho budú. Na porovnanie ich protivníci - MiG-y 29 (9.12, 9.13) majú nejaký strop na cca 40 rokoch a už sú v procese vyraďovania i v ruskom letectve - mali by skončiť budúci rok. I srbské stroje vydržia tak do roku cca 2030.

  • Luky
    20:24 03.04.2018

    Tak si to tak nakupte Pavol. Budete je mít za zlomek ceny, provoz taky za pakatel. A do čtrnácti dní po sestřelu v luftě na jiný F-16. Za pár ojro, je toho přece všude spousta.

    Jen jestli on v tom nebude háček, protože dost letectev, který tyhle repase kalkulovalo, tak je zavrhlo, protože jim vyšly v efektivitě na chvostu....

  • Flader
    20:23 03.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Arthur

    Alebo jednoducho tá vysnívaná FA-50 nedokáže konkurovať ani F-16A/B. Preto nepodali ani len ponuku aj keď boli o ňu požiadaní.
    Konkurovať (dokonca aj predčiť) môže stroje ako je Master alebo ALCA. Tu má výhodu vyššej rýchlosti. Ale plnohodnotným stíhacím strojom (jednomotorovým) už moc nemôže. Oproti "dvojmotorákom" 4... generácie sa už nechytá absolútne.

  • PavolR
    20:16 03.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Argonaut.CZ
    Keby že iba náhradných dielov, ale celých lietadiel ...
    Keď niekomu v rámci niekoľkomesačného intenzívneho konfliktu zostrelia zo 14 Gripenov 10, tak piloti, ktorí sa katapultujú, ostanú už do konca na zemi. V prípade F-16 by mohli teoreticky do jedného - dvoch týždňov znova lietať (ak ustáli katapultáž bez vážnejších zranení) ...

  • Argonaut.CZ
    20:07 03.04.2018

    ono bude spíše hlavní, že přejdou na F-16 platformu. Dříve či později začnou nejenom USA vyřazovat F-16 a náhradních dílů bude dost.

  • Arthur
    20:00 03.04.2018

    Je veľká škoda, že kórejci v čase podania ponuky riešili na domácej pôde omnoho ošemetnejšie problémy...

    http://www.koreaherald.com/vie...
    https://www.defensenews.com/gl...


    Nový KAI FA-50 Fighting Eagle light combat multi-role fighter aircraft by mohol provoznou cenovou a nákladmi zamiešať karty.

  • Flader
    19:53 03.04.2018

    Len životnosť draku F-16 to naozaj umožňuje. Všetko ostatné sa dá vymeniť (modernizovať).

  • Matesaax
    19:47 03.04.2018

    Ta životnost 25 let mi přijde až neuvěřitelná,když uvážíme rok výroby strojů 1987-88,tak budou v provozu skoro 60 let.To je jako,kdyby tu dnes někdo provozoval např. původní Mig-21F-13 z počátku 60 let.

  • Clanek
    19:46 03.04.2018

    @Luky
    Nemusi jit ani tak o to, ze nebudou chtit, ale o to, ze v case velkeho konfliktu si sakra dobre rozmysli co si nechaji doma (nac chodit kolem horke kase, nechaji si doma vse) a co poslou jako kseft statum se smlouvou na pronajem par kusu (znovu, nac chodit kolem horke kase, v case kdy budou i oni mit malo sem proste neposlou nic).

  • Clanek
    19:43 03.04.2018

    No tu neutralitu Svedska jako realny problem jsem tu zminoval X krat. Jednoduse to neni letadlo od spojence, neni to ani letadlo ktere by se spojencum valelo "po skladech" => v pripade konfliktu realne hrozi, ze po spotrebovani tech kusu co CR nebo HU ted maji budou oba staty tak rikajic... bez nadzvuku.
    Do miru gripen idealni, do valky jako clen NATO za me F-16 furt lepsi reseni.

  • Luky
    19:41 03.04.2018

    Švédové si z toho nikdy moc nedělali - za první světové obchodovali a podporovali všechny, za druhé dost podporovali Finy proti SSSR a potom zásobovali Německo železnou rudou....u Švédů se s jeho protiruskými postoji s žádnou ryzí neutralitou počítat nedá. Vždy chtěli hlavně vydělat.

  • Flader
    19:23 03.04.2018

    Inak ten argument s neutralitou Švédska a možným problémom s dodávkou náhradných dielov je dosť zaujímavý. Teoreticky to naozaj môže byť problém. V podstate tu jeden precedens (dokonca v rámci NATO) aj máme v podobe "modernizácie" tureckých Leopardov 2.

  • Flader
    18:56 03.04.2018

    Po MiG-u 21 bude toto lietadlo z iného sveta.

  • Luky
    18:37 03.04.2018

    letadlo z konce osumdesátek za třetinovou cenu s polovičními provozními náklady, špičkovou výbavou, podporou, unikátními systémy a sdílením bojových zkušeností...trošku limonáda

  • alea206
    18:17 03.04.2018

    Docela by me zajimalo kolik maji ty stroje nalitano s prihlednutim k cenovce bych se bal ze hodne. Navic Izraelske prasne prostredi letadlum celkove nesvedci.