Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

 F-16C Barak; větší foto / Zachi Evenor; CC BY 3.0 

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V chorvatském letectvu F-16 nahradí sovětské stíhačky MiG-21bis-D a MiG-21UMD.

Podmínky prodeje dojednali v lednu ve švýcarském Davosu chorvatský premiér Andrej Plenković a izraelský premiér Benjamin Netanjahu. Dohoda kromě dodávek letounů obsahuje také výcvik chorvatských pilotů v Izraeli, leteckou výzbroj, dva letecké simulátory a vybudování provozní infrastruktury. Dodávky letadel řídí izraelské ministerstvo obrany za podpory izraelských firem Elbit a Israel Aerospace Industries.

 

 

„Rozhodnutí bylo přijato jednomyslně s přihlédnutím ke všem aspektům, od finančních až po potřeby Chorvatska,“ uvedla chorvatská prezidentka Kolinda Grabarová Kitarovićová.

 

„Budeme schopni používat letadla po dobu nejméně 25 let. Náklady budou v příštích 10 letech dosahovat maximálně 50 milionů dolarů ročně,“ sdělil poslancům chorvatského parlamentu Plenković.

 

Hlavním konkurentem izraelských F-16 byla švédská stíhačka JAS-39 Gripen. Švédové nabízeli Chorvatům stejný model pronájmu, jako v případě České republiky nebo Maďarska. Pro izraelskou nabídku ale nakonec rozhodla cena.
 

Za 12 nových stíhaček JAS-39 Gripen Švédsko požadovalo až 1,44 miliardy dolarů (8,75 miliardy kun), tedy téměř 3× více, než Izraelci. Také při předpokládané době životnosti 25 let má provoz 12 použitých F-16 stát pouze 149 milionů dolarů oproti 300 milionům dolarům v případě Gripenu.

 

Podle chorvatského deníku Direktno za úspěchem F-16 stojí také státní záruky Izraele, který přislíbil dodávat výzbroj a náhradní díly po celou dobu provozní životnosti letadel. V případě švédské nabídky nebyl garantem stát, což může být podle chorvatského deníku Direktno bezpečnostní problém.

 

„V roce 1949 Švédsko odmítlo vstoupit do NATO a dodnes provádí politiku neutrality. V případě, nedej Bože, války, by mohly byt letouny bezzubé, protože by Švédsko dodávkami součástek a zbraní porušovalo pravidla neutrality. Na druhou stranu zbraně a části pro F-16 lze zakoupit v téměř 30 zemích světa,“ píše Davor Dijanović na Direktno.

 

Izraelci nabídli bohatou podporu výcviku a navíc, na rozdíl od Švédů, mají izraelští piloti bohaté bojové zkušenosti, které mohou předat chorvatským pilotům – izraelské F-16 si za celé dobu nasazení připsaly 47 sestřelů.

 

Podle uzavřené dohody v polovině roku 2019 odcestuje do Izraele na deset měsíců osm až devět chorvatských pilotů a 45 členů pozemního personálu. Ti pak budou doma fungovat jako instruktoři dalších pilotů a techniků.

 

Chorvatsko přizpůsobilo F-16 pro své unikátní bojové potřeby.

 

Velmi cenné pro Chorvatsko, zejména v mocenském soupeření s ostatními státy Balkánu, budou nepochybně i izraelské reálné bojové zkušenosti s vedením radioelektronického boje (REB). Ostatně izraelské systémy REB jsou považovány za nejlepší na světě.
 

Od roku 1973 až dosud bylo vyrobeno 4573 stíhaček F-16 a je tak z hlediska vyrobených kusů nejúspěšnějším bojovým letadlem všech dob. Navíc nejnovější uzavřená smlouva o dodávkách nových F-16 do Bahrajnu umožní USA udržet výrobní linku F-16 (a tedy schopnost tyto letadla vyrábět) ještě tři až pět let. Navíc podle Lockheedu existuje šance na prodej až 200 F-16 v následujících letech.
 

Izraelské F-16C/D Barak jsou vylepšeny izraelským průmyslem – mají unikátní elektroniku, prostředky pasivní i aktivní obrany, systémy REB a radarovou techniku. Stejně tak Izrael pro své F-16 nabízí pokročilé zbraně, jako jsou střely vzduch-vzduch Python 4/5 a vzduch-země Popeye a pumy Spice. Izrael také původně výcvikové dvousedadlové letouny F-16 (B/D) upravil pro provádění dalekonosných bombardovacích misí. 

 

Izraelské letectvo všechny stíhačky F-16 získalo v rámci programů Peace Marble I až Peace Marble V. Podle stránek F-16.net Izrael od roku 1981 (F-16A/B) do roku 2009 (F-16C/D Block 52) získal 362 stíhaček F-16. Letouny F-16 Barak přistály v Izraeli v roce 1987.
 

Izrael část letounů Barak vylepšil v rámci programu Barak 2020 – Chorvatsko ale získá původní nemodernizované stroje. F-16 Barak 2020 mají posílenou strukturu draku, lepší avioniku a bojové systémy, to vše téměř na úrovni nejnovějších F-16I Block 52+ Sufa.

 

Zdroj: DirektnoReuters, Haaretz

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    18:53 05.04.2018

    Clanek: bavíme se o miliardě €. Takže vám přijde běžné, že např. BVP mají stát 50mld. Kč, ale MO si nechá schválit 70mld. Kč, protože ještě neví co všechno za hračky si tam nechá ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: bavíme se o miliardě €. Takže vám přijde běžné, že např. BVP mají stát 50mld. Kč, ale MO si nechá schválit 70mld. Kč, protože ještě neví co všechno za hračky si tam nechá přivěsit? A kdy to má vědět ? Je to 30% ceny nebo také celoroční rozpočet MO SR.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:58 05.04.2018

    Vyborne, znovu po odeslani polovina komentu v !@#$%.
    Ma cenu sem neco psat? Nema.

    Vyborne, znovu po odeslani polovina komentu v !@#$%.
    Ma cenu sem neco psat? Nema.

  • Clanek
    15:56 05.04.2018

    Jura99: to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to nejakej vratnej.

    Nechapu co je na tom vtipneho. Takhle bezne funguje spousta veci. Zeptam se na max pocet co bych i jen teoreticky nekdy chtel, tedy pozadam o schvaleni X => schvali mi to => teprve pak zacnu premyslet kolik toho chci, tedy Y, kde Y min, a nemusel to zase zdlouhave resit s bankou. Stejny princip.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    15:30 05.04.2018

    Jura99 > Mozes to brat ako opciu. Povieme, ze chceme maximalne tych 150 kusov JDAM. Oni povedia, dobre mozete ich maximalne zobrat 150 ks. Nie je nikde povedane ze tych 150 ks hned ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 > Mozes to brat ako opciu. Povieme, ze chceme maximalne tych 150 kusov JDAM. Oni povedia, dobre mozete ich maximalne zobrat 150 ks. Nie je nikde povedane ze tych 150 ks hned odoberieme. Mozno odoberieme v momente nakupu 50 ks a viacej nikdy alebo nezoberieme nic a po x rokoch pouzivania si spomenieme, ze tie JDAM by sa nam hodili a zoberieme napr 100 ks. Ked si to rozmyslime, uz sa nebudeme musiet pytat, ci tie JDAM predaju ale mozeme si ich zobrat do mnozstva 150 ks.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    15:00 05.04.2018

    Jura, takto FMS funguje. Pri nákupe vrtuľníkov bola schválená cena 400M a cena nakoniec o 130M nižšia. Zrátaj si všetku výzbroj a je to fakt dosť veľká suma. A neviem, či by ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura, takto FMS funguje. Pri nákupe vrtuľníkov bola schválená cena 400M a cena nakoniec o 130M nižšia. Zrátaj si všetku výzbroj a je to fakt dosť veľká suma. A neviem, či by Slovensko rovno potrebovalo napríklad kupovať rovno 150 JDAM.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:56 05.04.2018

    teda nikoliv 1mil. ale 1mld.

    teda nikoliv 1mil. ale 1mld.

  • Jura99
    14:55 05.04.2018

    Flader: to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: to je co zase za vtip, kdo si dal vatu 1mil USD, Slovaci nebo USA ? Aby se nemuselo schvalovat, to snad neni mozny, at rovnou teda zrusi proces schvalovani a podskrabne to nejakej vratnej.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    14:12 05.04.2018

    Ministerstva obrany SR začal s procesom schvaľovania ponuky na nákup stíhacích lietadiel F-16 pre Slovenskú republiku (tzv. Letter of Offer and Acceptance) v rámcovej sume 2,91 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ministerstva obrany SR začal s procesom schvaľovania ponuky na nákup stíhacích lietadiel F-16 pre Slovenskú republiku (tzv. Letter of Offer and Acceptance) v rámcovej sume 2,91 miliardy amerických dolárov. Táto finančná čiastka je navýšená o približne miliardu eur z dôvodu, aby sa v prípade ďalších potrieb objednávateľa nemusel opätovne realizovať proces schvaľovania.

    http://www.mosr.sk/41626-sk/am... Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:00 05.04.2018

    Trochu OT, tak se omlouvám. Ve středu jedna F-16 ze skupiny Thunderbirds spadla v Nevadě: ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu OT, tak se omlouvám. Ve středu jedna F-16 ze skupiny Thunderbirds spadla v Nevadě: http://www.foxnews.com/us/2018... Vypadá to na pěkně smolný týden. V úterý Super Stallion na mexické hranici a stejný den Harrier v Džibutsku...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:12 05.04.2018

    Zajimavy clanek o "puvodnim viper-u" se spoustou unikatnich fotek:
    https://www.yahoo.com/news/fly...

    Zajimavy clanek o "puvodnim viper-u" se spoustou unikatnich fotek:
    https://www.yahoo.com/news/fly...

  • Clanek
    12:53 05.04.2018

    @Luky Tady varime z vody. Ta fraze je tak vagni, ze to muze znamenat ze je v cene vse, nebo taky nic. Myslim ze pro potreby schvaleni vladou a kongresem o tom zatim ani nebyla ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky
    Tady varime z vody. Ta fraze je tak vagni, ze to muze znamenat ze je v cene vse, nebo taky nic. Myslim ze pro potreby schvaleni vladou a kongresem o tom zatim ani nebyla poradna rec, do ted slo jen o to popsat co (maximalne) se bude prodavat, jake (maximalne) vsechny komponenty a v jakych mnozstvich, plus jestli i zazemi a nejaci ti 'american personnel' anebo ne. K tomu da kongres bud ANO nebo NE, jestli je vubec neco takove v zajmu USA, a dal se v jednanich bud nepokracuje nebo pokracuje a teprve pak se dohaduji detajli jak zbozi a sluzby, tak ceny.
    Takze zpet k tomu puvodnimu komentu... proste nevime (proto ani nevime jakou dalsi zatez, krom samotneho porizeni, ten provoz bude mit na rozpocet OSSR).Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    12:45 05.04.2018

    Jesli druga faza programu „Wisła” trafi do spłaty poza budżet MON , to jest szansa ,ze program „Harpia” zobaczy światełko w tunelu...

    Jesli druga faza programu „Wisła” trafi do spłaty poza budżet MON , to jest szansa ,ze program „Harpia” zobaczy światełko w tunelu...

  • Flader
    12:16 05.04.2018

    Jura99 O výmene stíhacích lietadiel sa začalo vravieť za ministra Glvača. Ten najprv svetu oznámil, že nové stroje pre SR budú Gripeny a až potom začal rokovať so Švédmi. Ponuka ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99

    O výmene stíhacích lietadiel sa začalo vravieť za ministra Glvača. Ten najprv svetu oznámil, že nové stroje pre SR budú Gripeny a až potom začal rokovať so Švédmi. Ponuka na F-16 sa neoficialne zmieňovala už dlhé roky. Oficiálna ponuka prišla z amrecikej starny minulý rok. Vtedy sa o nej začalo aj verejne hovoriť.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:23 05.04.2018

    Flader: takze se pocitalo od zacatku s gripenem? Ja si to teda pamatuju jinak, ministr obrany tehdy vyjmenoval vsechny mozne i nemozne stroje vc. Mig-35.

    Flader: takze se pocitalo od zacatku s gripenem? Ja si to teda pamatuju jinak, ministr obrany tehdy vyjmenoval vsechny mozne i nemozne stroje vc. Mig-35.

  • Flader
    11:18 05.04.2018

    Jura99 Pôvodný rozpočet sa robil v čase, keď sa uvažovalo and prenájmom ako máte vy. Ale potom Švédi povedali, že už to možné nie je a preto začalo obstarávanie formou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99

    Pôvodný rozpočet sa robil v čase, keď sa uvažovalo and prenájmom ako máte vy. Ale potom Švédi povedali, že už to možné nie je a preto začalo obstarávanie formou nákupu.

    Arthur asi by teda bolo lepšie keby sa narýchlo kúpili Gripeny len aby boli za cenu týchto F-16? Lebo tak to bolo postavené po Glvačovi. Radšej prevádzkovať MiG-y o niečo dlhšie dostať výborné lietadlo v dostatočnom počte.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:58 05.04.2018

    @Clanek Díky, já četl jen tryskáče a neměl čas studovat ten odkaz. Nicméně v anglicky citovaném textu se sice píše o "náhradních dílech a opravách", ale obávám se, že ty se budou ...Zobrazit celý příspěvek

    @Clanek
    Díky, já četl jen tryskáče a neměl čas studovat ten odkaz.
    Nicméně v anglicky citovaném textu se sice píše o "náhradních dílech a opravách", ale obávám se, že ty se budou dodávat dle potřeby a nebudou v nákupním balíku. Poláci si pravděpodobně taky koupili balíček v rozsahu, který je obvyklý (čili nějaký ten motor nebo radar navíc) a pak trošku naříkali nad cenou provozu. Což by jim asi bylo jedno, pokud by jim to hradil ten prvotní nákup. A pochybuju, že by překvapilo, že to žere víc než očekávali :)Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    10:57 05.04.2018

    PavolR:

    Však všetci vieme koho to je maslo na hlave, že sa vytvorila časová tieseň.

    Inak časová tieseň je veľmi zaujímavý pojem, ktorý sa už nejak pravidelne opakuje.

    PavolR:

    Však všetci vieme koho to je maslo na hlave, že sa vytvorila časová tieseň.

    Inak časová tieseň je veľmi zaujímavý pojem, ktorý sa už nejak pravidelne opakuje.

  • Clanek
    10:51 05.04.2018

    Jinak termin dodani je samozrejme pomerne zasadni. Souhlas s PavolIR, ze at se koupi cokoliv nebude to driv nez za 3-4 roky. Na druhou stranu pokud by snad F-16 mela byt az nejak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak termin dodani je samozrejme pomerne zasadni. Souhlas s PavolIR, ze at se koupi cokoliv nebude to driv nez za 3-4 roky. Na druhou stranu pokud by snad F-16 mela byt az nejak hloubeji po 2025, pak uz ma smysl uvazovat rovnou nad F-35. Radeji snizit pocet kusu (optimisticky dodam: zezacatku) na 10, nez v roce treba 2027 zavadet F-16 za cenu F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:48 05.04.2018

    @Luky "The proposed FMS transaction covers several products and services such as F110 General Electric or F100 Pratt & Whitney engines; APG-83 active electronically scanned array ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky
    "The proposed FMS transaction covers several products and services such as F110 General Electric or F100 Pratt & Whitney engines; APG-83 active electronically scanned array radars; M61 A1 Vulcan 20mm guns; modular mission computers; AIM-120C7 air-to-air missiles; LAU-129 guided-missile launchers; spares and repair parts; engineering; technical; and logistics support."

    Nezname detajly, tezko soudit co je nebo neni v te sume. Takhle se to da klidne pochopit ze je to i s provoznima nakladama (pokud do provoznich nakladu nepocitame palivo, platy personalu, pilotu atd...).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5