Chorvatský tisk: Záhřeb kupuje francouzské stíhačky Rafale

Chorvatský tisk: Záhřeb kupuje francouzské stíhačky Rafale
Rafale C / Alan Wilson, flickr.com/photos/ajw1970, CC BY-SA 2.0 (Zvětšit)

Chorvatský deník Jutarnji list včera přinesl zprávu o zájmu Záhřebu nakoupit 12 starších víceúčelových taktických nadzvukových letadel Rafale B/C F3R. Jde stále o nepotvrzenou zprávu, ale deník se odvolává na „dobře informované zdroje“.

Podle deníku je nejstaršímu nabízenému francouzskému letadlu deset let. Záhřeb za letouny, technickou podporu a nespecifikované zbraně zaplatí necelou miliardu euro, tedy do 25 miliard Kč. Další chorvatská média mluví o částce 900 nebo 930 milionů euro.  

Formální rozhodnutí o nákupu má chorvatská vláda provést 28. května na Den ozbrojených sil. Následně odstartuje vyjednávání o finální podobě smlouvy.

Chorvatské letouny Rafale mají pocházet od francouzského letectva a projdou modernizací na nejnovější standard F3R – tato verze dosáhla počáteční operační připravenosti teprve na konci roku 2019. Dassault Aviation pak francouzskému letectvu dodá nové letouny Rafale, možná již v nejnovější verzi F4 (její zavedení je plánováno na rok 2024).

Chorvaté podle dřívějších plánů požadují deset jednomístných a dva dvoumístné stroje. Nové stíhačky nahradí osm jednomístných MiGů-21bis-D a čtyři dvoumístné MiG-21UMD, jimž skončí životnost nejpozději v roce 2024.


Chorvatské migy

Podle deníku mělo dojít k „sesouhlasení“ nákupu na včerejším zasedání Rady pro obranu, kterého se zúčastnili všichni členové, mimo jiné prezident, předseda vlády, předseda parlamentu, ministři obrany, zahraničí, financí, náčelník generálního štábu atd. Jak uvádí vládní portál vlada.gov.hr, na jednání skutečně došlo k „projednání otázek nákupu víceúčelových stíhacích letadel“ a rada „podpořila vládu v dokončení výběru.“

Podle deníku Jutarnji list chorvatský prezident Zoran Milanović později uvedl, že vláda nedostala od Rady doporučení koupit konkrétní letoun. Prezident a premiér si ale údajně v této věci „dobře rozumějí“. Na otázku ohledně typu nakupovaného letadla prezident odpověděl „bez komentáře“.

Vláda následně k informacím chorvatského tisku uvedla: „Jedná se o utajované informace. Za dva roky, kdy v celém procesu figurovala mezirezortní komise, nebyl zveřejněn ani jeden údaj, proto se nechceme ani nyní vyjadřovat ke spekulacím některých médií.“

Během prosince minulého roku Záhřeb vybral čtyři nejlepší nabídky – nové americké stíhačky F-16 Block 70/72 a švédské Gripen C/D, v opozici pak starší francouzské Rafale F3-R a izraelské F-16 Block 30. Záhřeb při vyhodnocení posuzoval tří klíčové oblasti – strategický přínos nákupu, schopnosti letounů a finanční náklady.


Chorvatské migy

Proti americké nabídce stála zejména cena. Američané za nové F-16 požadovali 1,5 až 1,7 miliardy dolarů. Navíc první F-16 Chorvaté mohli očekávat nejdřív v roce 2025. Američanům také nepomohlo na pověsti, že dříve zablokovali nadějný nákup starších izraelských F-16 do Chorvatska.

Finální smlouva s vítězem, tedy zřejmě Francouzi, má být podepsána do konce letošního roku. Pokud se smlouva stihne podepsat letos, Francie dodá prvních šest letadel Rafale v roce 2024 a zbývajících šest o rok později. Výcvik chorvatských pilotů začne v roce 2022.

Každopádně o chorvatskou zakázku nejvýrazněji (alespoň mediálně) usilovali Francouzi. Koncem listopadu francouzská ministryně obrany Florence Parly navštívila Chorvatsko. Obě strany probíraly vzájemnou vojensko-průmyslovou spolupráci a Chorvaté ocenili zejména spolupráci v oblasti námořních sil.

„Chorvatským orgánům jsme k dispozici pro případné další otázky a s důvěrou očekáváme výsledek rozhodnutí technické komise [o nákupu stíhacích letounů]. Doufám, že v roce 2021 budeme moci znát konečné rozhodnutí chorvatských orgánů,“ uvedla tehdy Parly a dodala, že Francie chce „plně posílit strategické partnerství“ s Chorvatskem bez ohledu na projekt nákupu stíhaček.


Rafale F3-R

Pokud se informace potvrdí, Chorvatsko se po Řecku a Francii stane třetím evropským uživatelem letounů Rafale.

Obrovskou výhodou Rafale je možnost nést pokročilou přesně naváděnou munici vzduch-vzduch a vzduch-země – to je samo o sobě podstatným důvodem pro nákup francouzských letadel. Řekové nakupují například střely vzduch-vzduch krátkého dosahu MICA, středního dosahu Meteor, střely s plochou dráhou letu SCALP a poslední model protilodních střel AM39 Exocet.

Pro letouny Rafale je letošní rok mimořádně úspěšný. Na začátku letošního roku Řecko objednalo šest použitých a 12 starších Rafale F3-R. Na začátku května se Egypt rozhodl pro dalších 30 letounů Rafale. Nadějně se také vyvíjí jednání v Indonésii, kde je ve hře dodávka až 36 letounů Rafale – jedním z důvodu je snaha Jakarty diverzifikovat strategickou výzbroj a nemít tedy ve výzbroji pouze čistě americké stíhačky.

Zdroj: vlada.gov.hrJutarnji list

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spojené státy zabránily prodeji izraelských stíhaček F-16 do Chorvatska

Předběžnou smlouvu o pořízení 12 starších izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů ...

Chorvatští rybáři vylovili z moře záhadné podmořské zařízení

Rybářská loď Marian II lovila vlečnou sítí jihozápadně od ostrova Mljet. Místo nákladu ryb vytáhla z ...

Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...

Modernizace chorvatských BVP Bradley za 626 milionů euro

Na podzim minulého roku byla oznámená bezplatná dodávka 84 amerických bojových vozidel pěchoty (BVP) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • dusan
    13:39 23.05.2021

    Čím väčší export, tým nižšia cena ....

    Každý export stíhačiek Rafale "lieči" ich najväčší problém, vysoké jednotkové náklady, ktoré sa odvíjajú od počtu vyrobených kusov.

    Už ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Čím väčší export, tým nižšia cena ....

    Každý export stíhačiek Rafale "lieči" ich najväčší problém, vysoké jednotkové náklady, ktoré sa odvíjajú od počtu vyrobených kusov.

    Už mi ponuka na tú Ukrajinu nepripadá také sci-fi, lebo zvyšujúce čísla exportu budú pomerne slušne znižovať nákupné ceny strojov pre každého zákazníka.

    Ak Chorvátsko dosiahlo takú dobrú cenu, tak by taká Ukrajina s násobne väčším počtom dosiahla ešte podstatne lepšiu.

    Uvidíme ...
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:51 23.05.2021

      Problém Ukrajiny je, že oni potrebujú násobne vyššie počty, takže by tam museli byť aj pomerne vysoký podiel novovyrobených strojov a tie tak lacné nebudú aj keď tá jednotková cena ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Problém Ukrajiny je, že oni potrebujú násobne vyššie počty, takže by tam museli byť aj pomerne vysoký podiel novovyrobených strojov a tie tak lacné nebudú aj keď tá jednotková cena nových bude ďalej klesať. Čas ukáže...
      Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      16:06 23.05.2021

      Já myslím, že ke snižení ceny by nedošlo, možná tak kdyby jich UK odebrala vyšší počet desítek kusů. Repas 12 kusů bude stejně jednotkově drahý , jako repas třeba 36ks. Otázkou je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Já myslím, že ke snižení ceny by nedošlo, možná tak kdyby jich UK odebrala vyšší počet desítek kusů. Repas 12 kusů bude stejně jednotkově drahý , jako repas třeba 36ks. Otázkou je kolik jich bude najednou repasováno, pokud by šlo o 100 a více strojů, tak by asi cena šla dolů.
      Cena u F-35 šla ,myslím, také dolů,až s větším počtem vyrobených strojů.
      Kolik toho vůbec Francouzi chtějí vyměnit?
      Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      08:01 24.05.2021

      Pro Francouze by nasazení Rafle na Ukrajině mohlo být přínosné z hlediska zkušeností. Zjistili by, jak jsou na tom s detekcí ruskými systémy a jestli je trefí současná ruská PVO, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pro Francouze by nasazení Rafle na Ukrajině mohlo být přínosné z hlediska zkušeností. Zjistili by, jak jsou na tom s detekcí ruskými systémy a jestli je trefí současná ruská PVO, která je na dovolené na Donbasu.

      Ale Poláci Rafale nekoupí, pobaltí asi taky ne, s jejich možnostmi, Slovensko taky ne, my, to bůh suď, možná nasadíme Čmeláky, ale možná by taková reference byla důležitá pro blízký východ a Kavkaz.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        08:57 24.05.2021

        Pobaltie nikdy nadzvukové letectvo nemalo a silne pochybujem, že sa to chystajú zmeniť. Poľsko by naopak mohlo ísť do Rafale. Kupujú síce F-35 ale tie treba doplniť niečím ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pobaltie nikdy nadzvukové letectvo nemalo a silne pochybujem, že sa to chystajú zmeniť. Poľsko by naopak mohlo ísť do Rafale. Kupujú síce F-35 ale tie treba doplniť niečím konvenčným. SU končia, MiG-29 pôjdu čoskoro za nimi. Už pred 20 Dessault tvrdo bojoval s LM o akvizíciu pre poľské letectvo ktorú nakoniec vyhrali američania nakoľko Francúzsko vtedy ponúklo len výbehový Mirage 2000
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          09:41 24.05.2021

          Kolik % tomu dáváte? Polsko má zázemí a výzbroj pro US letadla, ne pro Rafale. To už spíše F 18 SH i ve verzi Growler pro elektronický boj. (podobně jak to nabízí USA Finsku)

          Kolik % tomu dáváte? Polsko má zázemí a výzbroj pro US letadla, ne pro Rafale. To už spíše F 18 SH i ve verzi Growler pro elektronický boj. (podobně jak to nabízí USA Finsku)

        • GlobeElement
          09:44 24.05.2021

          Polsko má 48 F-16. Pokud by potřebovalo více strojů pro běžnou službu, je logické navýšit počet F-16 a ne kupovat zcela odlišný typ.

          Polsko má 48 F-16. Pokud by potřebovalo více strojů pro běžnou službu, je logické navýšit počet F-16 a ne kupovat zcela odlišný typ.

          • Poly
            12:13 24.05.2021

            Mají F-16, ale z doby, kdy je ani nenapadlo, že by si pořídili moderní steahl jednomotorák. K F-35 by se hodil nějaký dvoumotorák. Modernizované Rafale je extrémně drahé, ale ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mají F-16, ale z doby, kdy je ani nenapadlo, že by si pořídili moderní steahl jednomotorák. K F-35 by se hodil nějaký dvoumotorák. Modernizované Rafale je extrémně drahé, ale zmíněné EA-18G je cenově přijatelnější. Cena takového F-15X je pravděpodobně na stejné ceně jako F-35. Poláci zase až tak chudí nejsou. Mně osobně dává smysl nový F-16 taky, ale třeba mají vyšší cíle, to navyšování rozpočtu na obranu je fantastické.
            Skrýt celý příspěvek

          • Garry
            17:54 24.05.2021

            Leonardo ponúka Polsku F-346FA ako nástupcu Su-22. Možnože pojdu do toho lebo 346 Bielik už je zavedení popr. + prikúpia F-16 ale urcite nie další typ.
            Bolo to na Polskom voj ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Leonardo ponúka Polsku F-346FA ako nástupcu Su-22. Možnože pojdu do toho lebo 346 Bielik už je zavedení popr. + prikúpia F-16 ale urcite nie další typ.
            Bolo to na Polskom voj webe.
            Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    09:57 22.05.2021

    Nějak si nemůžu pomoct ale mám z tohoto fiaska amíků upřímnou radost... Je to sice náš největší spojenec (aspoň co do velikosti) ale jim ta rozhodující úloha ve světě natolik ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nějak si nemůžu pomoct ale mám z tohoto fiaska amíků upřímnou radost... Je to sice náš největší spojenec (aspoň co do velikosti) ale jim ta rozhodující úloha ve světě natolik vlezla na mozek že už dneska automaticky počítají že ve všem musí být po jejich a "co US dělá, dobře dělá a pro dobro celého světa"...
    Kdyby měli Chorvati F16 byť po Izraelcích, pořád ještě to mohl být aspoň částečně kšeft pro americké firmy (motory, náhradní díly, částečně výzbroj). Takhle bude prd...
    Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      12:17 22.05.2021

      ...no to je opravdu fiasko... božínku... to mohou rovnou zavřít fabriky na F-35, F-15, F-18, F-16 atd atd...

      ...no to je opravdu fiasko... božínku... to mohou rovnou zavřít fabriky na F-35, F-15, F-18, F-16 atd atd...

    • Robo
      14:23 22.05.2021

      SYN_
      Nechci ti kazit tvojí škodolibou protiamericou radost , ale o Americký fiasko v tomto případě rozhodně nejde . Ten tvůj zmiňovaný prodej Iraelských F-16tek zarazily právě USA ...
      Zobrazit celý příspěvek

      SYN_
      Nechci ti kazit tvojí škodolibou protiamericou radost , ale o Americký fiasko v tomto případě rozhodně nejde . Ten tvůj zmiňovaný prodej Iraelských F-16tek zarazily právě USA . Kdyby trošku chtěly tak by odprodej samozřejmě lehce proběhl .
      Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        21:15 22.05.2021

        No však o tom mluvím ne? Nepřali si z jakýchsi záhadných důvodů odprodej izraelských F16, hm takže to budou francouzské Rafale... každá troška dobrá.

        No však o tom mluvím ne? Nepřali si z jakýchsi záhadných důvodů odprodej izraelských F16, hm takže to budou francouzské Rafale... každá troška dobrá.

        • Scotty
          22:04 22.05.2021

          Nepřáli si to protože větší část ceny těch F-16 zaplatili a z odprodeje by (na rozdíl od Izraele) neměli nic.

          Nepřáli si to protože větší část ceny těch F-16 zaplatili a z odprodeje by (na rozdíl od Izraele) neměli nic.

          • flanker.jirka
            20:30 23.05.2021

            Každopádně má Izrael v tomto případě s USA podobnou zkušenost jako ČR s pokusy o export L 159.

            Každopádně má Izrael v tomto případě s USA podobnou zkušenost jako ČR s pokusy o export L 159.

          • GlobeElement
            08:03 24.05.2021

            Ale z jiného důvodu. U L 159 šlo o technologie, u F-16 z Izraele o poněkud nefér cenovou politiku.

            Ale z jiného důvodu. U L 159 šlo o technologie, u F-16 z Izraele o poněkud nefér cenovou politiku.

    • Poly
      20:58 23.05.2021

      F-16 Chorvati nekoupili, protože Izrael nedostal oprávnění na modernizaci. Důvodem je fakt, že mají na svých F-16 i to, co USA běžně do exportních verzí nedává. A USA si chce ...
      Zobrazit celý příspěvek

      F-16 Chorvati nekoupili, protože Izrael nedostal oprávnění na modernizaci. Důvodem je fakt, že mají na svých F-16 i to, co USA běžně do exportních verzí nedává. A USA si chce pohlídat jak s tím bude naloženo. Chrovati neměli špekulovat a utratit prachy za nové F-16 70/72. Aktuálně je to zcela jednoznačná volba pro nemajetné státy.
      Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        08:03 24.05.2021

        Spíš šlo o to, že Izrael nakupuje americkou techniku za americké peníze a může ji tedy prodávat lacino.

        Spíš šlo o to, že Izrael nakupuje americkou techniku za americké peníze a může ji tedy prodávat lacino.

  • Lukas
    18:38 21.05.2021

    Decyzja wygląda na bardzo logiczną
    1. Amerykanie raz zablokowali kupno izraelskich F-16 - ta lekcja dla Zagrzebia była ważna. Amerykanie dla paru $ dla LM "ingerowali" w decyzje ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Decyzja wygląda na bardzo logiczną
    1. Amerykanie raz zablokowali kupno izraelskich F-16 - ta lekcja dla Zagrzebia była ważna. Amerykanie dla paru $ dla LM "ingerowali" w decyzje sojusznika.
    2. Zagrzeb musi "natychmiast" wycofać MiG-21 - więc nie może czekać kilku lat "na nowe"
    A Francja chce zbyć się starych Rafale by zrobić miejsce na nowe.

    Tak więc administracja USA grała dla LM - i przegrała wszystko. Bo wraz z francuskim Rafale będzie też i fracuzkie (nie amerykańskie) uzbrojenie...


    P.S. Ciekawe... Wszyscy wiemy że użytkownicy EF-2000 (UK, Włochy, Niemcy) mają za dużo EF-2000 tranche 1, ale jakoś nie widać by ktoś chciał się "pozbyć balastu".
    Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      21:52 21.05.2021

      Uvidíme, ako budú zvládať prevádzkové náklady.... Predsa len, ide o dvojmotorák....

      Uvidíme, ako budú zvládať prevádzkové náklady.... Predsa len, ide o dvojmotorák....

      • Lukas
        22:31 21.05.2021

        Pytaniem jest jak będzie rozwiązany temat całego "wsparcia i zabezpieczenia eksploatacji"
        Być może w 100% oparty będzie na systemie francuskim czyli eskadra będzie wpięta w system ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pytaniem jest jak będzie rozwiązany temat całego "wsparcia i zabezpieczenia eksploatacji"
        Być może w 100% oparty będzie na systemie francuskim czyli eskadra będzie wpięta w system obsługi Armée de l'air...

        Tanio nie bedzie - ale faktycznie po poprzednich przygodach Zagrzeb miał jakąś realną alternatywę...

        Ciekawe czy i jak zareagują Serbowie...
        Kolejne Panciry? (Jeden się już "przewrócił" na autostradzie )
        Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:13 21.05.2021

    ...jen čekám, kdy začne někdo zmiňovat "výhodný" Rafale oproti "drahé" F-35...
    Jinak osobně Rafale považuju za nejhezči evropskou mašinu.

    ...jen čekám, kdy začne někdo zmiňovat "výhodný" Rafale oproti "drahé" F-35...
    Jinak osobně Rafale považuju za nejhezči evropskou mašinu.

    • toustr
      11:10 22.05.2021

      Pokud hledáte takovýto typ diskutérů, doporučuji Novinky nebo iDnes, tam se to "odborníky" v komentářích jen hemží :).

      Pokud hledáte takovýto typ diskutérů, doporučuji Novinky nebo iDnes, tam se to "odborníky" v komentářích jen hemží :).

    • GlobeElement
      08:04 24.05.2021

      Nejen evropskou. Ty křivky jsou moc hezké, komplet je to celé ladné, žádné krabicoidní prvky jako u Eurofighteru.

      Nejen evropskou. Ty křivky jsou moc hezké, komplet je to celé ladné, žádné krabicoidní prvky jako u Eurofighteru.

  • flanker.jirka
    16:10 21.05.2021

    V celku aktuální rozhovor s hlavou opravdu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    V celku aktuální rozhovor s hlavou opravdu povolanou.
    https://www.czdefence.cz/clane...
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:02 21.05.2021

    Zanovni modernizovany Rafale pod 1mld. €, to by nase 25tileté Gripeny musely byt k prevzeti zdarma. Pak by smysl jeste par let davaly nez se prejde na F-35 nebo 6.gen.

    Zanovni modernizovany Rafale pod 1mld. €, to by nase 25tileté Gripeny musely byt k prevzeti zdarma. Pak by smysl jeste par let davaly nez se prejde na F-35 nebo 6.gen.

    • flanker.jirka
      16:09 21.05.2021

      To nebude tak jednoznačně vyznívající ve prospěch Rafale, na Gripen máme výzbroj, zázemí a zkušenosti. Provozní náklady na jednomotorový letoun pak budou příznivější.
      ... pokud je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To nebude tak jednoznačně vyznívající ve prospěch Rafale, na Gripen máme výzbroj, zázemí a zkušenosti. Provozní náklady na jednomotorový letoun pak budou příznivější.
      ... pokud je cena 1 Mld Euro reálná, pak jeden Rafale přijde na cca 83 mil. Euro.
      Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        16:46 21.05.2021

        spatne jsem to napsal, myslel jsem to tak, ze Gripeny musi byt levne (skoro zadarmo), kdyz je zanovni Rafale cenove takto, a ze se pak vyplati Gripeny si par let za takovych ...
        Zobrazit celý příspěvek

        spatne jsem to napsal, myslel jsem to tak, ze Gripeny musi byt levne (skoro zadarmo), kdyz je zanovni Rafale cenove takto, a ze se pak vyplati Gripeny si par let za takovych podminek jeste nechat.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:12 21.05.2021

          Tak jinak, 12 Rafale za 1 mld EUR, to je 83 333 333, 33 EUR za kus, pokud se to přepočte na USD, tak to bude ještě trochu vyšší částka za jednu stíhačku. To není levné a při ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak jinak, 12 Rafale za 1 mld EUR, to je 83 333 333, 33 EUR za kus, pokud se to přepočte na USD, tak to bude ještě trochu vyšší částka za jednu stíhačku. To není levné a při započtení dražší letové hodiny to bude ještě horší poměr.
          Samozřejm, vyvážit to dokáže jen potenciál opravdu víceúčelové stíhačky, i když Gripen už toho umí také hodně.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:52 21.05.2021

            Celé tieto deliteľské úvahy majú jeden zásadný háčik. My totiž nevieme čo všetko je v tej cene okrem samotných lietadiel.

            Náhradné diely, technická podpora (a ak áno, tak čo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Celé tieto deliteľské úvahy majú jeden zásadný háčik. My totiž nevieme čo všetko je v tej cene okrem samotných lietadiel.

            Náhradné diely, technická podpora (a ak áno, tak čo všetko obsahuje a na ako dlho), voliteľné vybavenie, výcvik pilotov a pozemného personálu, servisné zázemie, certifikáty a hlavne munícia (a ak áno tak koľko a aká)
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:04 22.05.2021

            Miroslav
            Ano, to nevíme s jistotou asi nikdy. Francie asi nezveřejní nějakou formu nabídky, jak to dělají USA v podobě DSCA.
            Uvidíme za pár let, jaké budou mít v Chorvatsku ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Ano, to nevíme s jistotou asi nikdy. Francie asi nezveřejní nějakou formu nabídky, jak to dělají USA v podobě DSCA.
            Uvidíme za pár let, jaké budou mít v Chorvatsku zkušenosti s provozem a servisem.
            Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        22:38 21.05.2021

        Výzbroj bude potřeba koupit novou, jak ten čas letí.
        Zázemí je buď univerzální, nebo majetkem Švédska ( náhradní díly, letadla).

        Zkušenosti jsou složitější téma. Hlavně když se ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Výzbroj bude potřeba koupit novou, jak ten čas letí.
        Zázemí je buď univerzální, nebo majetkem Švédska ( náhradní díly, letadla).

        Zkušenosti jsou složitější téma. Hlavně když se bavíme o letadla jako je Gripen C/D. Těch negativ je tam o dost víc, než pozitiv.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          10:10 22.05.2021

          Jirosi
          S výzbrojí včera bylo pozdě. Přežíváme z daru AIM 9 starších verzí, první kanonová munice s přebytků Německého letectva a na BVR s bídou 24 střel AIM 120.
          Pořízení nás ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jirosi
          S výzbrojí včera bylo pozdě. Přežíváme z daru AIM 9 starších verzí, první kanonová munice s přebytků Německého letectva a na BVR s bídou 24 střel AIM 120.
          Pořízení nás nemine v žádném případě. Otázkou bude co by to mělo být? Nabízí se pokračování v tom co z nové munice je na Gripeny už integrováno a jde například i pod F 16, nebo EFT a F 35. To jsou stále stroje se kterými v případě války budeme kooperovat. Možná to rozšířit o Python5 a Derby, pokud se AČR rozhodne opravdu pro nákup Spyderu, střely by se musely integrovat pod Gripen, zatím je na nich nikdo nepoužívá. Oproti tomu F 16 je umí.

          Negativ je o dost více než pozitiv? Tak to si rád přečtu.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:16 22.05.2021

            Však proto jsem psal, že to nemá cenu spojovat z nákupem nového letounu. Když se to musí koupit v každém případě.

            Pozitivum: Vycvičené piloty, pozemní personál.

            Negativum: ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Však proto jsem psal, že to nemá cenu spojovat z nákupem nového letounu. Když se to musí koupit v každém případě.

            Pozitivum: Vycvičené piloty, pozemní personál.

            Negativum: Potřeba koupit stroje za 1/2 životnosti, vytvoření zázemí náhradních dílů, zacvičení na nové systémy, omezené pole modernizace do budoucna, omezené možnosti rozšíření do budoucna, rapidně klesající počet létajících strojů= rostoucí náklady na provoz, výhled do budoucnosti.

            U posledního bodu bych se zastavil, vzhledem k omezeným zdrojům nám prodloužení služby Gripenů v CR opět dává problém, že výběr jejich náhrady bude spojen z dilematem co vlastně pořídit. Když stroje co budou na trhu budou buď přestárle, nebo neskutečně drahé. Představa, že stroje 6.gen se budou
            prodává levněji než třeba ta F-35 je mimo( prodejní i provozní cena).
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:27 22.05.2021

            Jirosi
            Pokud se negativa vztahují ke Gripenům, tak si nejsem jist zda tam patří i "zacvičení na nové systémy" ... na nové systémy se budou muset více připravovat v případě volby ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Pokud se negativa vztahují ke Gripenům, tak si nejsem jist zda tam patří i "zacvičení na nové systémy" ... na nové systémy se budou muset více připravovat v případě volby jiného letounu, než u dalšího používání Gripenů.
            Současný Gripen C/D je připravený na nejdůežitější části případné modernizace. Tj. instalace antény AESA radaru a možnost rozšíření systému EW o další senzory.

            Pokud se AČR, nebo spíše politici, rozhodnou jít jinou cestou. Tak by bylo dobré jít do něčeho co se v NATO používá v širším měřítku než v článku zmíněné Rafale. Otázka ekonomiky provozu bude důležitá, obávám se toho, že v případě nutných úspor bude stíhací letectvo první, které se bude osekávat v počtu provozovaných a udržovaných strojů.
            Máme se stále na co těšit, vzhledem k ekonomice státu to vidím s bídou na pokračování Gripenů. Optimum by bylo ke stávájícím 14 jich ještě 22 odkoupit ve verzi C/D a nahradit jimi i L 159.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:33 22.05.2021

            Jirosi
            6. G je daleko a 5. G je ekonomicky velmi náročná na provoz, pokud s tím nedokážou pohnout, tak je to zbytečně drahé na Air policing.
            Na stíhací operace se snaží všichni ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            6. G je daleko a 5. G je ekonomicky velmi náročná na provoz, pokud s tím nedokážou pohnout, tak je to zbytečně drahé na Air policing.
            Na stíhací operace se snaží všichni používat BVR taktiku a prodlužovat dosah všech střel, proti vyspělému nepříteli na zemi se již dnes používá výhradně munice a bezpilotní platformy s dosahem vyšší než PVO systémů nepřítele. Tak že uvažovat například o větším počtu spárek, kde by byl operátor systémů, včetně UAV a vyčkávací munice.
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            13:05 22.05.2021

            flanker.jirka
            L159 je naprosto iracionální nahrazovat, když je sotva v polovině své životnosti. ALCA je hlavně koncipována na úplně jiné použití, hlavně pro podporu pěchoty. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            L159 je naprosto iracionální nahrazovat, když je sotva v polovině své životnosti. ALCA je hlavně koncipována na úplně jiné použití, hlavně pro podporu pěchoty. Samozřejmě může případně svými AIM9 útočit i na vzdušné prostředky, ale to se spíš bavíme o vrtulnících a podzvuku.
            Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            14:33 22.05.2021

            toustr: Jenže Alcy se budou koncem desetiletí muset podrobit generálce. A vzhledem k tomu, že to letadlo téměř nic neumí a jeho šance přežití v opravdovém konfliktu se rovná nule ...
            Zobrazit celý příspěvek

            toustr: Jenže Alcy se budou koncem desetiletí muset podrobit generálce. A vzhledem k tomu, že to letadlo téměř nic neumí a jeho šance přežití v opravdovém konfliktu se rovná nule je lepší celou platformu, kterou politici odepsali už v momentě zavedení poslat o dom dál. Jenom vysává peníze z rozpočtu.
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            14:50 22.05.2021

            CerVus
            Pravda, v tom případě ale musí řešit budoucnost pozemní podpory jinak. Asi v úvahu připadá nakoupení více Viperů, mají možnost taky nést AIM9 a přitom efektivně vést boj ...
            Zobrazit celý příspěvek

            CerVus
            Pravda, v tom případě ale musí řešit budoucnost pozemní podpory jinak. Asi v úvahu připadá nakoupení více Viperů, mají možnost taky nést AIM9 a přitom efektivně vést boj proti pozemním cílům. Nadzvuková stíhačka je, alespoň podle mě, na tyto úkony zbytečně výkonná.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:59 22.05.2021

            CerVus
            L-159 zůstane minimálně v roli stroje pro výcvik. Pochybuju že by se za ně kupovala nějaká náhrada.

            CerVus
            L-159 zůstane minimálně v roli stroje pro výcvik. Pochybuju že by se za ně kupovala nějaká náhrada.

          • Jirosi
            18:57 22.05.2021

            flanker.jirka: "Současný Gripen C/D je připravený na nejdůežitější části případné modernizace. Tj. instalace antény AESA radaru a možnost rozšíření systému EW o další senzory."

            S ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: "Současný Gripen C/D je připravený na nejdůežitější části případné modernizace. Tj. instalace antény AESA radaru a možnost rozšíření systému EW o další senzory."

            S tím bez výhrady souhlasím, ale z toho plyne právě ta nutnost zaškolit jak posádky, tak pozemní personál na provoz, údržbu nových systémů. Tedy není to výhoda na straně Gripenu, ale minimálně 1:1 z novým tipem.

            Sice to zní blbě, ale z ekonomického hlediska je rozšíření (zácvik celé hromady nových pilotů) na Gripen za 1/2 životnosti právě největší hloupost. Ono to prostě není zadarmo. Kupovat letoun, a vše k němu vzhledem k možnostem CR je prostě hloupost ZA TRŽNÍ CENU!

            Pokud bychom dostali výhodnou nabídku, je možné cokoliv.

            4g vs 5g vs 6g.
            Ono tohle není jen o stíhací roli letectva, ale i o těch systémech. Představa, že CR kupuje drony co se dají řídit ze spárek, je trošku z říše snů.
            Pro nás bude mnohem důležitější, aby se ostatní složky naučily z letouny 5.g spolupracovat. To jak na útočné bázi, tak na obrané.
            Bez těchto znalostí, budou naše pozemní síly jako ovce na porážku, bez ohledu na to čím budou tvořeny.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:02 22.05.2021

            Jirosi
            V případě Gripenu je výhodou, že se odkoupi letadla se kterými mame zkušenost a víme o nich vše. S každým ostatním typem stíhačky by šlo o novou věc.

            Jirosi
            V případě Gripenu je výhodou, že se odkoupi letadla se kterými mame zkušenost a víme o nich vše. S každým ostatním typem stíhačky by šlo o novou věc.

          • flanker.jirka
            21:04 22.05.2021

            Toustr
            Kolik letectev NATO provozuje pro přímou podporu podzvukové bitevníky?

            Toustr
            Kolik letectev NATO provozuje pro přímou podporu podzvukové bitevníky?

          • toustr
            21:36 22.05.2021

            flanker.jirka
            Řekl bych, že podzvukové letectvo by mělo samozřejmě primárně sloužit pro výcvik na nadzvuk. To, že je ALCA schopna i vzdušné podpory (mnohem víc než Albatros díky ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Řekl bych, že podzvukové letectvo by mělo samozřejmě primárně sloužit pro výcvik na nadzvuk. To, že je ALCA schopna i vzdušné podpory (mnohem víc než Albatros díky přidaným hardpointům), je jen takový bonus. Vše je v koncepci armády, popř. letectva. Samozřejmě, že se dá podporovat s nadzvuky, ale ne vždy je to finančně výhodné (jak cena letu, tak případně hodnota sestřeleného letadla). Proto právě existují útočné vrtulníky, resp. podzvuky. To, že je ALCA ve své kategorii v podstatě unikátem, to je pravda (zbytek jsou vrtuláky, pokud jsem náhodou na nějaký prouďák nezapomněl).
            A v současné chvíli je asi dost hloupé nahradit letku L159 čtyřmi Vipery.... takže asi tak.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            22:31 22.05.2021

            flanker.jirka: To, že o nich víme vše je dost diskutabilní. Přitom budeme muset udělat 100% investic, ale jen "50%" času.
            Jediné co víme jistě je, že fixní náklady na udržení v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: To, že o nich víme vše je dost diskutabilní. Přitom budeme muset udělat 100% investic, ale jen "50%" času.
            Jediné co víme jistě je, že fixní náklady na udržení v provozu se budou rozpočítávat na čím dál menší flotilu létajících strojů. K tomu se ještě přidá růst ceny vyplívající ze stáří letadel.
            Jak jsem psal výše. Klidně muže přijít skvělá nabídka na C/D. Ale pokud ne, není jediný důvod v tom pokračovat. Oni i piloti nevydrží věčně, takže je potřeba vycvičit nové, aby ten prodloužený čas měl kdo létat.,

            toustr: Vraťte se na zem. To letadlo co má podle vás jako bonus schopnost útočit na pozemní cíle tvoří 2/3(14vs24) letadel CR. Přitom jejích reálná hodnota pro budoucí konflikt je blízká 0. Na výcvik proč ne, ale to se bavíme o úplně jiných počtech letadel.
            CR má podstatně méně letadel, a mít 14+24, nebo 24 nadzvuků je celkem jasná volba. Ono i 18 by značně usnadnilo plánovací, údržbu vzhledem k rostoucímu stáří. Zatím co Gripen muže zaskočit za ALCU, obráceně to prostě nefunguje.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:39 22.05.2021

            Toustr
            Výcvik bude brzy v pohodě zvladnutelny na L 39 NG.
            Zkratka L 159 ALCA neobsahuje o výcviku ani zmínku. Podívejte se na avioniku FA 50 Golden Eagle. Jde o velmi podobnou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Toustr
            Výcvik bude brzy v pohodě zvladnutelny na L 39 NG.
            Zkratka L 159 ALCA neobsahuje o výcviku ani zmínku. Podívejte se na avioniku FA 50 Golden Eagle. Jde o velmi podobnou výbavu jako u L 159, ale díky nadzvuku to stačí i na airpolicing.
            Jeden bitevním se v MATO najde A 10.
            Za 20 let provozu L 159 se proto letadlo nic pořádného nrintegrovalo, nedopadla ak integrace kontejneru Litening, kolik typů řízených střel se pod nimi používá?
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            22:49 22.05.2021

            Jirosi
            100% souhlasím. Na ty počty co máme je zbytečné mít "útočný podzvuk". Já bral v potaz spíš právě dřívější plány, kdy mělo být v porovozu původně "trošku" víc L159. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            100% souhlasím. Na ty počty co máme je zbytečné mít "útočný podzvuk". Já bral v potaz spíš právě dřívější plány, kdy mělo být v porovozu původně "trošku" víc L159.

            flanker.jirka
            Také souhlasím, potenciální a současné bojové schopnosti jsou dva rozdílné vesmíry. Pokud si pamatuju, tak na L159 certifikovali Mavericky. I díky tomu "úspěšnému" exportu nebyl důvod pokračovat ve vývoji, když našim stačily hloupé bomby, Plamen a Sidewinder na mezinárodní cvičení.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            07:14 23.05.2021

            toustr: I kdyby těch AlCA byl plánovaný počet, vůbec nic to neřeší. Za ty peníze mohl být slušný počet vlastních nadzvuků 36+. V tu chvíli bychom mohli na zahraniční mise poslat 12 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            toustr: I kdyby těch AlCA byl plánovaný počet, vůbec nic to neřeší. Za ty peníze mohl být slušný počet vlastních nadzvuků 36+. V tu chvíli bychom mohli na zahraniční mise poslat 12 strojů, a to už je z pohledu letectva totálně o něčem jiném co se týká zkušeností.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:07 23.05.2021

            Jirosi
            Přesně jak píšete, za těch 72 kusů nakopených od Aera se v době pořízení do armády dalo koupi minimálně 24 kusů nadzvukových letadel.
            (ale tehdejší plány z 90. let byly o ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Přesně jak píšete, za těch 72 kusů nakopených od Aera se v době pořízení do armády dalo koupi minimálně 24 kusů nadzvukových letadel.
            (ale tehdejší plány z 90. let byly o tom, že L 159 měly nahradit SU 22M4 a Su 25 v Náměšti nad Oslavou a pořízené nadzvukové stroje měly jít do Čáslavi, první čáru přes rozpočet tomu daly finanční náklady na sanaci povodní v roce 1997)
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:43 23.05.2021

            flanker.jirka: Stejně je potřeba se dívat i na ten počet budoucích letadel.
            Nemá smysl (jak profesní, obraný, tak ekonomický) na 20.let nevýšit počty nadzvuku. Když pak se zase ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: Stejně je potřeba se dívat i na ten počet budoucích letadel.
            Nemá smysl (jak profesní, obraný, tak ekonomický) na 20.let nevýšit počty nadzvuku. Když pak se zase vrátíme k 12+2.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:47 23.05.2021

            Jirosi
            Uvidíme jakou cestou se půjde, každopádně současný počet je pouze k plnění základního úkolu bez možnosti širšího využití.

            Jirosi
            Uvidíme jakou cestou se půjde, každopádně současný počet je pouze k plnění základního úkolu bez možnosti širšího využití.

          • Miroslav
            13:57 23.05.2021

            Česká vláda podala pomocnú ruku Aero a to tak, že kúpila 72 prakticky cvičných lietadiel ktoré ani nepotrebovala a veľká časť z nich šla rovno do skladu. To zbytočne odčerpalo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Česká vláda podala pomocnú ruku Aero a to tak, že kúpila 72 prakticky cvičných lietadiel ktoré ani nepotrebovala a veľká časť z nich šla rovno do skladu. To zbytočne odčerpalo veľké zdroje. Na druhej strane je to problém ktorý majú vlády všetkých výrobcov bojových strojov. Švédsko muselo kúpiť cez 200 Gripenov ktoré nepotrebujú. Niečo sa im podarilo prenajať, niečo predať ale desiatky majú stále v skladoch.
            Skrýt celý příspěvek

          • Pavka
            14:31 23.05.2021

            Miroslav: já bych váš příspěvek podrthl, česká vláda nakoupila 72 ks pokročilých CVIČNÝCH strojů, kdežto Švédsko 200 ks lehkých BOJOVÝCH strojů. L-159 nikdy, opakuji nikdy nemohlo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: já bych váš příspěvek podrthl, česká vláda nakoupila 72 ks pokročilých CVIČNÝCH strojů, kdežto Švédsko 200 ks lehkých BOJOVÝCH strojů. L-159 nikdy, opakuji nikdy nemohlo být vysláno do bojů větší intenzity než je potlačování odbojných pasáků koz, pokud nemělo dojít k extrémnímu ohrožení pilota a samozřejmě splnění úkolu mise a to bez ohledu na integraci jakékoliv výzbroje. Díky bohu jsme toto nemuseli nikdy ověřit na vlastní kůži našich pilotů.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:51 23.05.2021

            Miroslav, Pavka

            Gripen a L 159 byly projekty ve vleku doznívající studené války. Nelze zcela zazlívat původní záměry a čísla vyrobených letadel.
            To horší nastalo při reformě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav, Pavka

            Gripen a L 159 byly projekty ve vleku doznívající studené války. Nelze zcela zazlívat původní záměry a čísla vyrobených letadel.
            To horší nastalo při reformě reformy AČR, kdy se stroje uzemnily a škrtaly se počty.
            Z jiného úhlu pohledu, L 159 dokázaly připravit piloty výborně na nadzvukové stíhací letouny, protože díky instalovanému radaru a avionice mohou piloti cvičit vzdušné boje, jen v jiné letové obálce než na nadzvuku a letadlo se nezrtatí ani při výcviku přímé podpory ve spolupráci s FAC. A zase je tu problém v tom, že se pod něj neintegrovalo více druhů výzbroje.

            Pavka
            zratka ALCA je Advanced Light Combat Aircraft, to opravdu cvičný stroj původně neměl být.
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            16:16 23.05.2021

            Jirosi
            Do budoucna se naše stíhací letectvo bude muset zvětšit, máme krvavé minimum sotva pro hlídání našeho prostoru, natož pro případné vedení boje. Pokud to s armádou myslíme ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Do budoucna se naše stíhací letectvo bude muset zvětšit, máme krvavé minimum sotva pro hlídání našeho prostoru, natož pro případné vedení boje. Pokud to s armádou myslíme vážně, alespoň 24 stíhačů je základ. Ohledně typu, dle mého Gripen odvedl svou práci při přechodu na západní techniku, ale je čas jít dál. Maďarsko, co jsem četl, u Gripenů moc zůstávat nechce a jiný provozovatel zde není. Takže v rámci unifikace výzbroje jsem pro budoucí provozování F16, F35 (, nebo F15EX, čímž bychom měli vše od frontového bombardéru po letoun pro vzdušnou nadvládu... ale to je spíš exotika a vlhký sen).
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:06 23.05.2021

            toustr
            Možná více napoví i výběr Finska, které chce rozhodnout o náhradě svých F 18 možná už letos, i když se dá předpokládat nějaký odklad vzhledem k výkyvům v ekonomice a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            toustr
            Možná více napoví i výběr Finska, které chce rozhodnout o náhradě svých F 18 možná už letos, i když se dá předpokládat nějaký odklad vzhledem k výkyvům v ekonomice a Covid19.
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            18:34 23.05.2021

            flanker.jirka
            Tam bude záležet, jestli se vydají jednomotorovou, nebo dvoumotorovou cestou. Osobně se přikláním k té dvou, ale člověk nikdy neví. Vše bude asi záležet na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Tam bude záležet, jestli se vydají jednomotorovou, nebo dvoumotorovou cestou. Osobně se přikláním k té dvou, ale člověk nikdy neví. Vše bude asi záležet na nejvýhodnější nabídce.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:26 23.05.2021

            Toustr
            Pokud budou chtít měnít F 18 1:1 tak to bude ranec peněz. Vybírat mají z čeho.

            Toustr
            Pokud budou chtít měnít F 18 1:1 tak to bude ranec peněz. Vybírat mají z čeho.

          • toustr
            20:35 23.05.2021

            flanker.jirka
            Pravda. Jak říkám, bude záležet právě na nabídkách, tak snad vyberou dobře a efektivně

            flanker.jirka
            Pravda. Jak říkám, bude záležet právě na nabídkách, tak snad vyberou dobře a efektivně

          • Miroslav
            21:29 23.05.2021

            Medzi tými jednomotovými veľký výber nie je ale myslím, že nakoniec budú viac preferovať práve túto cestu lebo tých strojov musia vymeniť dosť veľké množstvo. V ponuke sú F-16, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Medzi tými jednomotovými veľký výber nie je ale myslím, že nakoniec budú viac preferovať práve túto cestu lebo tých strojov musia vymeniť dosť veľké množstvo. V ponuke sú F-16, F-35 alebo Gripen. Ponuku na F-35 asi nedostanú nakoľko nie sú v NATO a ani nijak zvlášť nespolupracujú s USA. Môj tip je, že vo finále budú F-16 a Gripen E/F.

            Z dvojmotorákov by som za favorita dal práve Rafale. EF ani F-15 sa mi nezdajú pravdepodobné. Možno ešte tak nové F-18 ale to by stálo riadny balík
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:47 24.05.2021

            Miroslav
            Ohledně F 35 pro Finsko to vypadá ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Ohledně F 35 pro Finsko to vypadá dobře:
            https://www.defensenews.com/gl...

            Možná se nebudou bát ani dvoumotoráků, když už je mají nějaký ten pátek. Ale rozhodně budou mít šance stroje, které budou umět munici, kterou už mají ve skladech.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:46 24.05.2021

            Miroslav
            U nabídky F 35 by mě zajímalo, jak to probíhá při testování si letounu? Neexistuje totiž spárka tak, že nejspíše musí někoho řádně vyškolit pro ovládání jednomístné verze.
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            U nabídky F 35 by mě zajímalo, jak to probíhá při testování si letounu? Neexistuje totiž spárka tak, že nejspíše musí někoho řádně vyškolit pro ovládání jednomístné verze.
            Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      16:11 21.05.2021

      Čo si predstavuješ pod pojmom 6G? Zatiaľ pokiaľ viem nikto nič podobné nemá a mám vážne pochybnosti či budete medzi premiantmi

      Čo si predstavuješ pod pojmom 6G? Zatiaľ pokiaľ viem nikto nič podobné nemá a mám vážne pochybnosti či budete medzi premiantmi

    • Klimesov
      20:18 21.05.2021

      No zdarma asi ne, ale dokázal bych si představit, kdyby nabídka na odkoupení těch pronajatých Gripenů byla za cenu modernizace na Gripen C plus. Ale i tady bych uvažoval jestli se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No zdarma asi ne, ale dokázal bych si představit, kdyby nabídka na odkoupení těch pronajatých Gripenů byla za cenu modernizace na Gripen C plus. Ale i tady bych uvažoval jestli se spíše nepodívat po E-čku nebo jiném stroji. :-)
      Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      22:07 21.05.2021

      Pokud prodávají 10.let staré Rafaly za 100.mil UDS za ks.
      Pak pronajaté Gripeny (2005-2025) 20.leté Gripeny zadarmo určitě nebudou.

      Pokud prodávají 10.let staré Rafaly za 100.mil UDS za ks.
      Pak pronajaté Gripeny (2005-2025) 20.leté Gripeny zadarmo určitě nebudou.

      • flanker.jirka
        15:53 23.05.2021

        Bude záležet na tom co vše na nich bude původní a co repasované nebo nově instalované. Stejné to bude v případě Gripenů, které švédové průběžně modernizovali.

        Bude záležet na tom co vše na nich bude původní a co repasované nebo nově instalované. Stejné to bude v případě Gripenů, které švédové průběžně modernizovali.

  • Karlos73
    14:29 21.05.2021

    Tento nákup vyzerá reálne. Gratulujem chorvátsku k 12x repasovanym a modernyzovanym Rafale. Chorvátsko malo dlhodobo problém s balíkom financií uvoľnený na nákup stíhacieho ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tento nákup vyzerá reálne. Gratulujem chorvátsku k 12x repasovanym a modernyzovanym Rafale. Chorvátsko malo dlhodobo problém s balíkom financií uvoľnený na nákup stíhacieho letectva, dlhodobo pracovali s nákupom jazdených starších stíhacie, kde lymitujuca cena bola 1 mld. Euro. Poznali cenu od Saabu za ich repasovanych 12x Gripen C/D (vid. Článok AN 1,28mld US dol) , mali cenu za staršie izraelské F-16 (600mim US dollar), kde USA zatrhol tento obchod. Ponúka od Francúzov na 10 rokov staré Rafale s následnou modernizáciou, do 1 mld. Euro je veľmi dobrá kúpa pre Chorvátov. Náklady za prevádzku bude ale drahšia ako pri F-16 a Gripen....
    Skrýt celý příspěvek

    • Karlos73
      14:30 21.05.2021

      Poprosím admina o vymazanie tohto prispevku. Nedopatrením sa mi ho podarilo z mobilu poslať 2x.

      Poprosím admina o vymazanie tohto prispevku. Nedopatrením sa mi ho podarilo z mobilu poslať 2x.

    • padre
      19:36 21.05.2021

      Jenom dluh chorvatské dálniční společnosti k 31.12.2022 má být 3,8mld €.Do toho nejsou započítány investice do námořní a železniční dopravy a recese turistického průmyslu tvořícího ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jenom dluh chorvatské dálniční společnosti k 31.12.2022 má být 3,8mld €.Do toho nejsou započítány investice do námořní a železniční dopravy a recese turistického průmyslu tvořícího 20% chorvatského HDP. Dobro došli...
      Skrýt celý příspěvek

      • Karlos73
        17:01 22.05.2021

        padre súhlasím. Chorvátsko má väčší dlh na HDP ako Maďarsko, majú obmedzené zdroje. Veľkú časť HDP im robí turistický ruch, a pandémia im tento zdroj dosť príjmov narušila. Mali ...
        Zobrazit celý příspěvek

        padre súhlasím. Chorvátsko má väčší dlh na HDP ako Maďarsko, majú obmedzené zdroje. Veľkú časť HDP im robí turistický ruch, a pandémia im tento zdroj dosť príjmov narušila. Mali tam nedávno dve veľké a silne zemetrasenia... čiže rozpočet na ich armádu je obmedzený. Ponuka od Franzúzov na reopasované lietadlá, smožnosťou ich modernizácie na najnovšie verzie, je pre nich perspektívne. Otázka znie, akým smerom sa vydá Slovinsko, lebo aj to chcelo menšiu letku stíhačiek...
        Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    14:29 21.05.2021

    Tento nákup vyzerá reálne. Gratulujem chorvátsku k 12x repasovanym a modernyzovanym Rafale. Chorvátsko malo dlhodobo problém s balíkom financií uvoľnený na nákup stíhacieho ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tento nákup vyzerá reálne. Gratulujem chorvátsku k 12x repasovanym a modernyzovanym Rafale. Chorvátsko malo dlhodobo problém s balíkom financií uvoľnený na nákup stíhacieho letectva, dlhodobo pracovali s nákupom jazdených starších stíhacie, kde lymitujuca cena bola 1 mld. Euro. Poznali cenu od Saabu za ich repasovanych 12x Gripen C/D (vid. Článok AN 1,28mld US dol) , mali cenu za staršie izraelské F-16 (600mim US dollar), kde USA zatrhol tento obchod. Ponúka od Francúzov na 10 rokov staré Rafale s následnou modernizáciou, do 1 mld. Euro je veľmi dobrá kúpa pre Chorvátov. Náklady za prevádzku bude ale drahšia ako pri F-16 a Gripen....
    Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:19 21.05.2021

    Skočiť z MiG-21 na Rafale je kvalitatívny skok cez 3 schody. Ako keď vymeníš stan za karavanbus. Cena sa zdá byť tiež v poriadku aj keď nejde o úplne nové stroje. Pri správnej ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Skočiť z MiG-21 na Rafale je kvalitatívny skok cez 3 schody. Ako keď vymeníš stan za karavanbus. Cena sa zdá byť tiež v poriadku aj keď nejde o úplne nové stroje. Pri správnej údržbe budú lietať ešte minimálne 20-25 rokov. Gratulujem
    Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    11:40 21.05.2021

    Chorvatsku gratulace jestli to vyjde. I to je možnost, pokud by se Švédi cukali s Gripeny...

    Chorvatsku gratulace jestli to vyjde. I to je možnost, pokud by se Švédi cukali s Gripeny...

    • mudry.udrzbar
      13:08 21.05.2021

      predpokladam, že ojetých Rafalov nie je k dispozcii neobmedzeny pocet, uz kupuju Greci aj Chorvati. Nove potom budu mat uplne inu cenovku aj udrzba bude drahsia nez u ...
      Zobrazit celý příspěvek

      predpokladam, že ojetých Rafalov nie je k dispozcii neobmedzeny pocet, uz kupuju Greci aj Chorvati. Nove potom budu mat uplne inu cenovku aj udrzba bude drahsia nez u jednomotorovych Grippenov a F-16.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        13:21 21.05.2021

        Francúzi tiež potrebujú obmieňať a linka sa zastaviť nesmie. Proste kto nemá na nové, tomu predajú tie, čo lietajú aktuálne a Francúzi si dosekajú nové

        Francúzi tiež potrebujú obmieňať a linka sa zastaviť nesmie. Proste kto nemá na nové, tomu predajú tie, čo lietajú aktuálne a Francúzi si dosekajú nové

      • RiMr71
        17:09 21.05.2021

        Nový Rafale bude bezpochyby dražší než F-35.

        Nový Rafale bude bezpochyby dražší než F-35.

        • CerVus
          14:59 22.05.2021

          Zase je otázkou jak to vychází v delším časovém horizontu. Mig 35 je také o poznání levnější než F-16, ale za 20 let provozu se dostane na téměř dvojnásobek konkurence.
          A ty F-35 ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zase je otázkou jak to vychází v delším časovém horizontu. Mig 35 je také o poznání levnější než F-16, ale za 20 let provozu se dostane na téměř dvojnásobek konkurence.
          A ty F-35 stojí pořád těch 33k usd za letovou hodinu a moc se to prý měnit nebude. Navíc i kdyby se to podařilo časem stáhnout na těch 22k, tak letadla zestárnou a opět vyšroubují cenu přes 35k. Francouzské AF u Rafale uvádí 12k usd.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:05 22.05.2021

            Lenže s tou letovou hodinou u F-35 je to tak nejak celkom nejasné nakoľko do toho rátajú prevádzku v amerických podmienkach. Hej, benzín stojí plus mínus rovnako, aj náhradné diely ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Lenže s tou letovou hodinou u F-35 je to tak nejak celkom nejasné nakoľko do toho rátajú prevádzku v amerických podmienkach. Hej, benzín stojí plus mínus rovnako, aj náhradné diely ale tie náklady na pilotov, zázemie a personálu sú diametrálne odlišné v ČR/SR od USA
            Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    11:29 21.05.2021

    Ze všech čtyř nabídek je to asi ta nejvýhodnější. Pokud je nejstaršímu letounu 10 let, tak je Chorvatsko může využívat minimálně 20 let (kdyby se snažili, tak i 30 je reálných). ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ze všech čtyř nabídek je to asi ta nejvýhodnější. Pokud je nejstaršímu letounu 10 let, tak je Chorvatsko může využívat minimálně 20 let (kdyby se snažili, tak i 30 je reálných). Oproti MiG-21 to bude určitě jako přesednout ze Žigula do Maybachu. Jen je uživit a hezky vybavit, to musí být taky stěžejní. Na překlenutí z "východu" na "západ" dobrá volba.
    Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    11:26 21.05.2021

    Celkem jasná odpověď na srbské Mig 29, Rafale je deklasuje po všech stránkách.
    Cena také není zlá, jen je otázka zda stále relativně chudé Chorvatsko zvládne ufinancovat provoz.

    Celkem jasná odpověď na srbské Mig 29, Rafale je deklasuje po všech stránkách.
    Cena také není zlá, jen je otázka zda stále relativně chudé Chorvatsko zvládne ufinancovat provoz.

    • toustr
      11:34 21.05.2021

      Tak Rafale a MiG-29 jsou letadla v úplně jiných sférách schopností. Upřímně si ani nedokážu představit, jakým způsobem by musel MiG zaútočit, aby sundal Rafale.

      Tak Rafale a MiG-29 jsou letadla v úplně jiných sférách schopností. Upřímně si ani nedokážu představit, jakým způsobem by musel MiG zaútočit, aby sundal Rafale.

      • Miroslav
        13:26 21.05.2021

        Zase by som MiG-29 ako také až tak nepodceňoval. Skôr podceňujem schopnosť ich prevádzkovateľa udržať ich a inovovať na kvalitatívnu úroveň dnešných dní. Prečo im ich Rusi dali? No ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Zase by som MiG-29 ako také až tak nepodceňoval. Skôr podceňujem schopnosť ich prevádzkovateľa udržať ich a inovovať na kvalitatívnu úroveň dnešných dní. Prečo im ich Rusi dali? No lebo vzhľadom na vek nemajú žiadnu bojovú hodnotu a takto aspoň zarobia na generálke. A prečo ich Srbi prijali? No lebo na nič lepšie nemajú a zrejme nemajú ani na hĺbkovú generálku
        Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          13:55 21.05.2021

          Naprosto souhlasím. Konstrukce to určitě špatná nebude, jen soudobé požadavky jsou jinde. No a takové Srbsko či Bělorusko moc na výběr nemá.

          Naprosto souhlasím. Konstrukce to určitě špatná nebude, jen soudobé požadavky jsou jinde. No a takové Srbsko či Bělorusko moc na výběr nemá.

          • Miroslav
            14:03 21.05.2021

            Naše MiG-29 by podľa ministra obrany tiež vedeli posunúť na kvalitatívne vyšší level len to by znamenalo nový radar, nové motory, novú avioniku, kokpit, nová výzbroj a to sa vo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Naše MiG-29 by podľa ministra obrany tiež vedeli posunúť na kvalitatívne vyšší level len to by znamenalo nový radar, nové motory, novú avioniku, kokpit, nová výzbroj a to sa vo fáze životnosti v akej sa nachádzajú finančne neoplatí. Vyhodené peniaze...
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:01 21.05.2021

            Miroslav
            ... tak že nové celé letadlo :-)

            Miroslav
            ... tak že nové celé letadlo :-)

          • Miroslav
            15:06 21.05.2021

            Veď to je tá podstata, že urobiť poriadny repas ťa výjde skoro ako nové lietadlo. Myslím, že aj to je dôvod prečo sa nejak tie MiG-29 nikde na svete nejak zásadne nemodernizujú. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Veď to je tá podstata, že urobiť poriadny repas ťa výjde skoro ako nové lietadlo. Myslím, že aj to je dôvod prečo sa nejak tie MiG-29 nikde na svete nejak zásadne nemodernizujú. Alebo aspoň ja som nepostrehol.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:20 21.05.2021

            Miroslav
            Rusové zaspali, museli by tu být se svým Mig 35 nebo Mig 29 M2 před deseti lety a k tomu nutné připočíst i to, že by se museli politicky chovat jinak, aby si nezavřeli ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Rusové zaspali, museli by tu být se svým Mig 35 nebo Mig 29 M2 před deseti lety a k tomu nutné připočíst i to, že by se museli politicky chovat jinak, aby si nezavřeli cestu do světa. Na druhou stranu nebýt anexe Krymu, tak se tu dnes bavíme již pouze o tom, že armáda je přežitek a věc patřící do minulosti :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:13 22.05.2021

            Súhlasím. Väčšina MiG-29 vo svete sú z 80-tých, najmladšie z polovice 90-tých rokov (ako naše). Nikto normálny už teraz do toho stroja investovať nebude keď sú tak olietané, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Súhlasím. Väčšina MiG-29 vo svete sú z 80-tých, najmladšie z polovice 90-tých rokov (ako naše). Nikto normálny už teraz do toho stroja investovať nebude keď sú tak olietané, nehľadiac na politické dôvody. Modernizačné balíčky mali prísť po roku 2000. Teraz je už neskoro. Vtedy mohol MiG ukázať, že sú spoľahlivý partner. Okrem toho, už dávno mali prísť s jednomotovým strojom. Neviem, čo tam doteraz tí ľudia robia keď nič nové za nimi nevidno
            Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      11:35 21.05.2021

      Rafaela si namaže na chleba nejen ruské MiGy. Ale my zas máme levný provoz a velmi vysokou spolehlivost...

      Rafaela si namaže na chleba nejen ruské MiGy. Ale my zas máme levný provoz a velmi vysokou spolehlivost...

      • Nesher
        11:49 21.05.2021

        Což v případě konfliktu naši piloti jistě ocení a to ani nechci domýšlet jak bude neutrální Švédsko, smlouvy nesmlouvy, zajišťovat servisní podporou a dodávky ND.

        Což v případě konfliktu naši piloti jistě ocení a to ani nechci domýšlet jak bude neutrální Švédsko, smlouvy nesmlouvy, zajišťovat servisní podporou a dodávky ND.

        • Kichot
          12:09 21.05.2021

          Kdo chce opici musí mít na banány. Je to jako u houfnic. Buď špičkovou zbraň za víc peněz nebo průměr za míň. A jelikož rozpočet není nafukovací, tak buď budou menší počty, popř ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Kdo chce opici musí mít na banány. Je to jako u houfnic. Buď špičkovou zbraň za víc peněz nebo průměr za míň. A jelikož rozpočet není nafukovací, tak buď budou menší počty, popř horší výzbroj, nebo se zruší, popř nezmodernizují jiné potřebné druhy vojsk... Osobně si myslím, že je daleko lepší jít cestou levnější ,ale stále kvalitní západní výzbroje. Než zůstávat jednou nohou v sovětském skanzenu, případně třeba bez PVO nebo tanků.
          Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            12:55 21.05.2021

            To jistě, ale my si tu opici dovolit můžeme. Navíc pochybuji zda je systém, který je v případě konfliktu více méně k ničemu skutečně levnější.

            To jistě, ale my si tu opici dovolit můžeme. Navíc pochybuji zda je systém, který je v případě konfliktu více méně k ničemu skutečně levnější.

          • Kichot
            14:36 21.05.2021

            Nevím jestli to, že i v době enormního hospodářského růstu minulých let byl rozpočet v mínusu je známkou dostatku banánů... Navíc v současné a budoucí době bude těch natažených ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nevím jestli to, že i v době enormního hospodářského růstu minulých let byl rozpočet v mínusu je známkou dostatku banánů... Navíc v současné a budoucí době bude těch natažených rukou daleko ,daleko víc... Politik vždy upřednostní kroky, které vedou k volebním hlasům. A to navyšování armádního rozpočtu není ;-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:49 21.05.2021

            Nesher: Vojny nevznikajú zo dňa na deň. Je v tom nejaký vývoj a vláda na to musí vedieť reagovať. V prípade potreby príde pomoc alebo proste štát musí dokúpiť techniku podľa ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Vojny nevznikajú zo dňa na deň. Je v tom nejaký vývoj a vláda na to musí vedieť reagovať. V prípade potreby príde pomoc alebo proste štát musí dokúpiť techniku podľa potreby. Teda problém nie je menší počet techniky ale malý počet vycvičených posádok. A vycvičiť dostatok posádok ide aj pri relatívne malých počtoch techniky. Keď však stratíš spôsobilosť úplne, je skoro nemožné ju plne obnoviť v rozumom čase a za rozumné peniaze. Ja osobne som zástancom širokého spektra spôsobilostí, hoci aj za cenu nižších počtov techniky
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            15:56 21.05.2021

            Miroslav: zeptej se Ukrajincu, jak vojny nevznikaji ze dne na den. Je to presne opacne, techniku, kterou nemas pri vypuknuti valky, doplnis je tezko. Za jak dlouho vyrobite 50 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: zeptej se Ukrajincu, jak vojny nevznikaji ze dne na den. Je to presne opacne, techniku, kterou nemas pri vypuknuti valky, doplnis je tezko. Za jak dlouho vyrobite 50 Zuzan ? V miru za 5-10let, ve valce treba za 2-5. To je pozde. Vzdyt dodnes po obnove nepratelstvi s Ruskem, tj. 7let, stale nemame klicovou vyzbroj. Jak ji chces shanet ve valce ? Malokdo prodava bojujicim stranam.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:18 21.05.2021

            Ukrajina je vo viacerých stránkach dosť špecifický konflikt. A vôbec, my (SR aj ČR) sme v dosť inej situácii ako Ukrajina. Na ozbrojený konflikt medzi nami to nevyzerá. Jedinou a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ukrajina je vo viacerých stránkach dosť špecifický konflikt. A vôbec, my (SR aj ČR) sme v dosť inej situácii ako Ukrajina. Na ozbrojený konflikt medzi nami to nevyzerá. Jedinou a veľmi teoretickou hrozbou je Rusko. Ja si myslím, že minimálne bez materiálnej pomoci spojencov by sme neostali
            Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          15:03 21.05.2021

          Nesher
          Švédsko a neutrální? ... tak možná na papíře. Gripen funguje i v Thajsku.

          Nesher
          Švédsko a neutrální? ... tak možná na papíře. Gripen funguje i v Thajsku.

          • Torong
            15:19 21.05.2021

            A?

            A?

          • flanker.jirka
            16:12 21.05.2021

            Torong
            To měla být reakce na toto:
            "Což v případě konfliktu naši piloti jistě ocení a to ani nechci domýšlet jak bude neutrální Švédsko, smlouvy nesmlouvy, zajišťovat servisní ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Torong
            To měla být reakce na toto:
            "Což v případě konfliktu naši piloti jistě ocení a to ani nechci domýšlet jak bude neutrální Švédsko, smlouvy nesmlouvy, zajišťovat servisní podporou a dodávky ND."
            Jinými slovy, jsou Nesherovi obavy liché, Švédsko to umí, jinak by si od něj státy NATO dávno nic nekupovali.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            21:59 21.05.2021

            Flanker
            Historie učí, že v tom Švédové umí chodit a dovedou si dobře spočítat kdo má zrovna na vrch.
            Prostě ve spolku s námi nejsou a na Ruda by ohled brát museli.

            Flanker
            Historie učí, že v tom Švédové umí chodit a dovedou si dobře spočítat kdo má zrovna na vrch.
            Prostě ve spolku s námi nejsou a na Ruda by ohled brát museli.

          • flanker.jirka
            12:46 22.05.2021

            Nesher
            Historii švédů neznám, něco z doby 2. světové války jsem našel zde:
            https://www.druhasvetova.com/?...

            ...neviděl bych to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Historii švédů neznám, něco z doby 2. světové války jsem našel zde:
            https://www.druhasvetova.com/?...

            ...neviděl bych to pesimisticky, ve válce se snažili zachovat svou neutralitu a po válce spolupracovali výhradně s NATO a USA. Pokud muslimové nerozloží Švédsko, tak to bude OK.

            Slovní obrat, že někdo "v tom umí chodit a dovede si spočítat kdo má zrovna na vrch" by se dal použít, v souvislosti s dějinami 20. století, mnohem jasněji u jiných států než Švédsko. Co třeba Itálie, Rumunsko, ale i naši "tradiční spojenci z roku 1938" ???
            Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        15:12 21.05.2021

        "Ale my zas máme levný provoz a velmi vysokou spolehlivost"
        A to řekl kdo? PR oddělení Saabu? Gripeny jsou na leasing, takže provozní náklady nejdou přesně spočítat a spolehlivost ...
        Zobrazit celý příspěvek

        "Ale my zas máme levný provoz a velmi vysokou spolehlivost"
        A to řekl kdo? PR oddělení Saabu? Gripeny jsou na leasing, takže provozní náklady nejdou přesně spočítat a spolehlivost Švédové musí udržovat. Kolik to všechno stojí přesně nevíme. Ale víme, že v JAR z té vysoké spolehlivosti a nízkých provozních nákladů zas tak odvaření nejsou...
        Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          15:25 21.05.2021

          Zapomněl jsem k ironické větě dopsat smajlík

          Zapomněl jsem k ironické větě dopsat smajlík

          • Torong
            15:27 21.05.2021

            Aha. Tak to pak jo...

            Aha. Tak to pak jo...

    • flanker.jirka
      15:08 21.05.2021

      Nesher
      Spíše než odpověď na staré Migy 29 to vidím jako silnější stroj proti nově budované pozemní PVO Srbska dodávané z Ruska a Číny.

      Nesher
      Spíše než odpověď na staré Migy 29 to vidím jako silnější stroj proti nově budované pozemní PVO Srbska dodávané z Ruska a Číny.

      • Nesher
        22:03 21.05.2021

        Myslím, že moc nechápeš jak to na Balkáně chodí, tady jde, jako ostatně skoro všude o politiku až v první řadě. Záhřeb a Bělehrad jsou PR rivalové, tedy když mají Srbové Mig 29, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Myslím, že moc nechápeš jak to na Balkáně chodí, tady jde, jako ostatně skoro všude o politiku až v první řadě. Záhřeb a Bělehrad jsou PR rivalové, tedy když mají Srbové Mig 29, tak Chorvati kontrují Rafalem. O tom, že by došlo ke konfliktu nikdo reálně neuvažuje, prostě je potřeba prodat to domácímu publiku.
        Skrýt celý příspěvek

  • GlobeElement
    11:14 21.05.2021

    Kdepak je Krzysiek?

    Šel si koupit zásobu chipsů a pár plechovek piva, aby měl na dlouhý večer?

    Kdepak je Krzysiek?

    Šel si koupit zásobu chipsů a pár plechovek piva, aby měl na dlouhý večer?

    • Miroslav
      13:28 21.05.2021

      Je v práci. Ale zase som tu ja. Alebo ti nie som dosť dobrý ako Krzysiek?

      Je v práci. Ale zase som tu ja. Alebo ti nie som dosť dobrý ako Krzysiek?

      • Torong
        14:44 21.05.2021

        Ty tady být musíš. Jinak by Krzysiek neměl důvod kupovat pivo a čipsy... :)))

        Ty tady být musíš. Jinak by Krzysiek neměl důvod kupovat pivo a čipsy... :)))

        • Miroslav
          14:56 21.05.2021

          Ja? Ja nie som hlavnou hviezdou večera kým tu nie je provokatérska úderná skupina v zložení Jura či Faraonamumu

          Ja? Ja nie som hlavnou hviezdou večera kým tu nie je provokatérska úderná skupina v zložení Jura či Faraonamumu

          • Torong
            15:08 21.05.2021

            Však já jsem přesv~dčený, že jste domluveni... :)))

            Však já jsem přesv~dčený, že jste domluveni... :)))

          • GlobeElement
            15:20 21.05.2021

            Grugh taky zmizel. Možná v rámci rotace kádrů vyfasoval jiný server.

            Grugh taky zmizel. Možná v rámci rotace kádrů vyfasoval jiný server.

          • Torong
            15:29 21.05.2021

            Grugh se objeví, až zas bude článek o Rusku.

            Grugh se objeví, až zas bude článek o Rusku.

          • Ján Paliga
            22:08 21.05.2021

            @ GE, Torong....

            Chalani, Grugh tu ale je - Rusko a Německo i přes animozity mají k sobě blízko, bojuje za Sputnik a za to, že slovenská autorita ŠÚKL a európska autorita EMA ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @ GE, Torong....

            Chalani, Grugh tu ale je - Rusko a Německo i přes animozity mají k sobě blízko, bojuje za Sputnik a za to, že slovenská autorita ŠÚKL a európska autorita EMA klamú o Sputniku....
            Môžeš mu citovať oficiálne vyjadrenia, on ich zadupáva novinovými linkami, môžeš mu tvrdiť, že ŠÚKL sa oficiálne vyjadrilo, že Sputnik dodaný na Slovensko sa líši od toho, čo RF poskytla EMA a Grugh bude stále vypisovať z novinového článku - "Dodali nám jiný Sputnik V, vakcíny spojuje pouze název, uvedl slovenský lékový úřad."


            Je to marný, marný...... marný..... A ešte sa čertí, keď ho nazvem súdruhom.... a pritom všetci diskutéri na AN sme druhovia, taj aj súdruhovia.... (smiech).
            Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        15:19 21.05.2021

        Ty jsi aktér a ne divák.

        Ty jsi aktér a ne divák.