Chystá se obří mediální bitva? Trump twittuje proti F-35

Úvodní foto Twitter účtu Donalda Trumpa. / Twitter

Nově zvolený americký prezident Donald Trump zaútočil na svém Twitter účtu na firmu Lockheed Martin a na program stíhačky F-35 Lightning II. Podle Trumpa se cena programu dostala zcela mimo kontrolu a je nutné ji srazit. Po “twitter útoku” cena akcií Lockheed Martin spadla o 3 %.

V České republice není Twitter příliš populární, ale ve Spojených státech se jedná o mediální kanál směle konkurující nejsilnějším klasickým médiím.

Například účet nového amerického prezidenta Donalda Trumpa sleduje nejen 17,2 milionu jeho fanoušků, ale také všechna světová média. Cokoliv Trump napíše na svůj Twitter účet se skrze fanoušky i klasická média roznese po celém mediálním prostoru.

Ostatně v rozhovoru pro pořad 60 Minutes stanice CBS News po svém zvolení uvedl, že sociální média jako Twitter a Facebook měly značný podíl na jeho výhře. Také jako prezident si chce tyto kanály ponechat a využívat, protože podle jeho slov mohou posloužit jako účinná obrana proti útokům a nepravdivostem klasických médií - během prezidentské kamapně bylo více než 90 % médií vyhrazeno proti Donaldu Trumpovi.

Ale zpět k tématu dnešního článku. Donald Trump na svém Twitter účtu včera napsal: “Program a cena F-35 se dostaly mimo kontrolu. Miliardy dolarů mohou a budou po 20. lednu ušetřeny na armádních (a jiných) nákupech.”

Připomeňme fakta: Vývoj stíhačky F-35 prozatím stal americké daňové poplatníky 55 miliard dolarů, a nákup 2457 stíhaček F-35 přijde na 319 miliard dolarů. Cena za provoz a údržbu celé flotily stíhaček F-35 až do konce životnosti v roce 2070 je odhadována na 1,1 bilionu dolarů.

Jde o další “útok” Trumpa vůči americkému zbrojnímu průmyslu - Trump několikrát vyzval průmysl aby lépe vnímal korupci a také přemrštěné ceny vojenské techniky, které prodává Pentagonu.

Například před dvěma dny Trump v rozhovoru pro televizní stanici FOX označil program F-35 jako typický zbrojní program “mimo kontrolu”. Minulý týden pak odmítl stavbu tří nových prezidentských letadel Air Force One, které americké daňové poplatníky "oberou" o 2 miliardy dolarů.

Ostatně také Barack Obama po svém zvolení v roce 2009 usiloval o zrušení programu nových prezidentských vrtulníků, kvůli rostoucím nákladům.

V reakci na Trumpovo prohlášení směrem k F-35 generální manažer programu F-35 v Lockheed Martin Jeff Babione uvedl: “Vítáme možnost probrat nějaké otázky o programu s nově zvoleným prezidentem.”

“Očekáváme, že cena letadla poklesne na 85 milionů dolarů v časovém horizontu 2019 až 2020. Až se dostaneme na tuto cenu, F-35 bude levnější než jakákoliv stíhačka čtvrté generace na svět,” uvedl Babione.

“Nejedná se však jen o pořizovací náklady. Lockheed Martin také se svými partnery investoval do snížení udržovacích nákladů letadla. Uznává tak, že velká část nákladů do vlastnictví a provozu letadla přichází až po dodávce letadla. Investovali jsme stovky milion dolarů na snížení nákladu na provoz letounu po celou jeho životnost 30 až 40 let,” dodal Babione.

“Není to pěkné mít, ale musíte to mít,” komentuje nákup stíhaček F-35 Andrew Hunter, analytik obranného průmyslu z amerického think tanku CSIS (Center for Strategic and International Studies) s tím, že většina peněz již byla investována v minulosti. “Pokud chcete úspory, musíte snížit počet stíhaček, nebo naopak dorovnat výrobu (pokles jednotkové ceny - pozn. red.).”

Během kampaně Trump silně podporoval větší investice do Ozbrojených sil Spojených států. Nicméně poslední prohlášení ukazují, že nový americký prezident se chce více zajímat o vojenské nákupy Pentagonu a nebojí se jít to otevřeného mediálního střetu s největšími americkými zbrojními firmami.

Nedávno například Trump prohlásil, že bývalí akviziční úředníci Pentagonu by nikdy neměli po svém odchodu pracovat pro zbrojní průmysl. “Myslím, že ten, kdo rozdává tyto velké zakázky, by nikdy během svého života neměl pracovat pro zbrojní společnost, pro společnost, která děla daný produkt,” uvedl nedávno Trump s tím, že musí vše posoudit, než takový zákaz uvede v platnost.

Dodejme však, až ač je americký prezident velmi mocný muž, není všemocný. Velkou část pravomocí náleží Kongresu, kde americké zbrojní firmy uplatňují tradičně svůj velmi silný lobbing.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA rozpoutalo na naší domácí politické scéně rozruch, ...

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Nadcházejí tučná léta pro evropské zbrojaře

V posledních letech se výrazně zvýšily tržby evropským, především francouzským, britským a německým ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    18:51 18.12.2016

    pro Olivav: Stejně jako logik se musím ptát, zda vám neuniklo, že F-22 a T-50 mají dva motory, zatímco F-35 jeden :-o Protože jak o tom píšete, vnucuje se jednomu myšlenka, že buď ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Olivav: Stejně jako logik se musím ptát, zda vám neuniklo, že F-22 a T-50 mají dva motory, zatímco F-35 jeden :-o Protože jak o tom píšete, vnucuje se jednomu myšlenka, že buď ne, nebo prostě píšete tak strašně formulované věty, že se jim nedá rozumět (interpunkce vážně *není* zbytečnost). Shania už vám tady psal, že F-135 by dokázal dostat F-35 i výše než na M 1.6, ale obecně k tomu s ohledem na jeho určení není důvod, takže letadlo k tomu nebylo konstruované a certifikované. Cílem nového motoru také není kdovíjaké zvýšení výkonu, cílem je především snížení spotřeby.

    "The current F135 engine is at the limits of its capabilities and can’t push the jet out to the outer edges of its airframes capabilities—especially at low speeds." Tohle moc nechápu. Krom toho, že si nejsem jistý, zda je skutečně drak o tolik "schopnější" než motor. Nechápu hlavně to, jak může motor limitovat letadlo především v nízkých rychlostech.

    AL-41F1 a F-119 jsou přibližně stejně výkonné motory, víceméně stejné generace. F je o něco výkonnější, ale také těžší. Především má ale výrazně vyšší výkon bez přídavného spalování, což je pro bojové nasazení nesporná výhoda.

    O výhodách AESA radarů nemá smysl diskutovat. Všichni se je snaží zavést, z dobrých důvodů. Mmchd, právě schopnost "vypadat" jako šum, je jedna ze zásadních výhod AESA radarů.

    Nezlobte se, ale pokud nejste schopen z čtení APA postřehnout, že se jedná o vlivový web, tak si dovolím mít silné pochybnosti o vašem kritickém myšlení, nic ve zlém. Lidí, co se slušně živili vědou na mezinárodní úrovni, přitom jejich kritické myšlení nebylo nijak úžasné, jsem potkal docela dost...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:22 18.12.2016

    Olivav: Prosimtě, víš vůbec, že F-22 má motory DVA? Z toho jak porovnáváš rychlosti F35 a F22 vyplývá, že buďto Ti ucházejí základy fyziky, nebo ti tento "drobný detail" ušel, ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav: Prosimtě, víš vůbec, že F-22 má motory DVA?
    Z toho jak porovnáváš rychlosti F35 a F22 vyplývá, že buďto Ti ucházejí základy fyziky, nebo ti tento "drobný detail" ušel, protože pokud F22 má značně vyšší poměr tah/váha, tak to, že má vyšší rychlost jaksi není nic divného a Tvoje výhody o nějaké "zkriplenosti" F35 jsou nesmysl.

    Shania: Odkud prosím máš ten menší sidelobe u AESA radarů oproti PESA (oproti mechanickým jasně)? Se zbylejma výhodama bych souhlasil (tvrzení, že PESA umí totéž je blbina), ale ten menší sidelobe se mi nezdá: vyzařovací charakteristika by měla být dána počtem a geometrickým uspořádáním prvků v anténě a přesností zfázování - a možná (tím si teď nejsem jistý) řízením výkonu jednotlivých prvků.

    Takže pokud by měl mít PESA větší sidelobe, tak jelikož se principiálně liší zdrojem signálu, ale geometrie antény může být stejná, tak by to mělo znamenat, že se u něj obtížněji řídí zfázování nebo obtížněji řídí výkon: obojí bych ale řekl nebude vlastnost PESA, ale spíše dané pokrokem v technologiích a mělo by jít toho dosáhnout i u PESA. Nebo jsem ve svých úvahách na něco zapomněl?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:41 18.12.2016

    Olivav: na vědce máš dost nevědecký přístup:) To co dělám já je shromažďování informací, četl skoro káždý článek o F-35 vydaný za poslední roky, to jde do tisiců normostran textů. ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav: na vědce máš dost nevědecký přístup:) To co dělám já je shromažďování informací, četl skoro káždý článek o F-35 vydaný za poslední roky, to jde do tisiců normostran textů. Ale hlavně se dívám an kritiku těch článků a názory pár lidí. V podstatě veškerou kritiku co jsi tu přednes, jsem v minulosti viděl ne desetkrát ale stokrát, argumenty pro a proti. Takže nakonec nejdeš proti tomu co z toho dokážu vyvodit já, ale desítky dalších lidí. A jistě, určitě se ve spoustě věcí pletu, špatně chápu nebo si to spatne pamatuju, ale to je v pohode, cil je, aby jsi pak sel a sam si zjistil vic.

    Jak říká KOLT, i někdo s minimálními zkušenostmi uvidí na APA co tam mají špatně (a neplet si to s tím, že veskere info je spatne, to neni a delali to chytri lide, jen rikam, ze meli agendu a tolik veci je zamerne prekroucenych, ze dobrat se k tomu co je dobre a co ne je docela problem...).

    Mimochodem hlavní důvod, proč jsme se o F-35 vůbec začal zajímat byli napr. komentáře tady od I love daring, ktery psal blbosti o tom, že F-35 nemůže letět v dešti, protože kapky vody nici turbinu, pak keci spreye a APA... A to bylo predtim, nez se zacala trhat mlha kritiku programu. Dnes je F-35 v očích veřejnosti někde úplně jinde než před rokem )např. dogfight s F-16), natožpak před lety.

    Takže já se snažím k věcem najít kontext, co znamená tento nedostatek, jak velký problém to je, jak je to porovnatelné s jinými stoji, atd.

    Takže zpět k ram, už to pisu asi po ste, ale jeste jednou.

    1. pozadavky byli hlavne na snadnou udrzbu a max stealth nebyla priorita.
    2. prvni zminka USAF bylo toto porovnani: F-22 kovova kulicka, F-35 golfovy micek, pak B-2 dvojnasobek F-35 a F-117 estě jednou tolik (B-2 a F-117 si nepamatuju presně, zdroj si mužeš snadno dohledat)
    3. pak se objevila zminka o které se tu bavime, kde naejdnou F-35 mela lepsi stealth.
    4. nakonec článek o ram.

    Tato změna nastalo po té, co bylo provedeno merení rcs, takže se něco muselo změnit, něco co překročilo dřívější odhady.

    U F-35 víme, že část konstrukce je tvořena z RAM, materiál který má vydržet po celou životnost letadla a opotřebením si navíc vlastnosti zlepšit. Na jedné základně z něj mají rohožku a material neztratil nic ze svých vlastností ani po letech.

    Dál víme, že nejde přesně spočítat rcs bez dat o použitelných materiálech, když se to nepovedlo ani s těmito znalostmi LM.

    A nakonec, v citacích v článku u bodu 3. tam máš jiné důležité detaily než jakou daný stroj má rcs. A to je synergický efekt mezi stroji a tedy výrazný nárůst efektivity a schopnosti přežít a další detaily. Rcs je jen malá část stealth.

    -----

    Co se týká AESA vs PESA, asi hlavní rozdíl je v dosahu, mensi sidelobe, schonosti dělat více operací najednou, LPI a hlavně.... software který umožňuje provádět ty ruzné funkce efektivně. Jako např. souběžně sledovat desítky cílu jak ve vzduchu, na zemi a na vodě, navádět zbraně, rušit atd. Další výhoda proti straším radarům je daleko větší spolehlivost a náročnost na údržbu (absence mechanických částí)Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    09:51 18.12.2016

    KOLT, já se jako vědec živím a mezinárodně úspěšně. Tak mě o kritickém myslení nemusíš poučovat. Princip je v tom, že pokud uvedu zdroj, který snad prošel i připomínkami a uvádí ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, já se jako vědec živím a mezinárodně úspěšně. Tak mě o kritickém myslení nemusíš poučovat. Princip je v tom, že pokud uvedu zdroj, který snad prošel i připomínkami a uvádí zdroje, tak to že jednou tam prošel dle vás účelový článek nic nemění na faktu, že musíte vyvrátit tohle konkrétní tvrzení. O tom to je a to snad víte.

    AESA a PESA popisoval člověk co v dané oblasti pracoval. Našel jsem více podobných textů. Kvůli tomu, kdo je autot jsem vybral ten jeden konkrétní. AESA má své výhody to tam píší tak jako PESA. Ano a AESA je technologicky náročnější. To uznávám. Přečetl jste si ten text? Pokud ne tak propagandou o propastných rozdílech mě nekrmte. Rozdíl a to zásadní ne jako radaru je možnost obřích datových přenosů AESA což je u PESA vyloučeno a umí se lépe tvářit jako šum. To je asi to podstatné. První je pro koncept F35 klíčové.

    RAM na F35 je nextgen, ale tvrdí, že spíše kvůli lepší odolnosti. USA ani Rusko nikdy neprodávali své klíčové technologie (tady nejlepší stealth) ani spojencům. M1 Abrms s poslední verzí pancíře má jen USA. M1A2 neprodali myslím nikomu. T72 měla prázdné přední kapsy v pancíři. Avionika T50 pro Indy bude okleštěná nebo jen jejich atd... I ty S-400 budou modifikované. Nikdo se nevzdá klíčových technologií. Na nemožnost reverzního inženýrství se nelze spoléhat. V tom článku uvádí, že tvarování příde je jeden z prvků kde F35 silně zaostává atd...

    AL41F neměl být hlavní motot u T50 souhlas, ale je na úrovni F119. F135 je výkonnější než Idelyje 30 souhlas, ale přesto jaký je supercruise F35? https://cs.wikipedia.org/wiki/...
    http://www.f-16.net/forum/view...
    Bez tak výkonného motoru by neměl maximálku kde má F22 supercruise to i supercruise u T50 se uvádí stejné. F35 musí mít tak silný motor jinak by se mu o supercruise mohlo jen zdát. F119 a AL41 jsou motory tejné kategorie. Jen F135 je jinde! Čtěte pozorněji http://www.leteckemotory.cz/mo...

    Shania selektivně čte co se mu hodí a překrucuje text, což jsem dokázal i dvakrát citoval.

    he said the F-35 would be stealthier than the F-22 co znamená would?????

    Oni tam pánové mlží a nakonec mluví o 4gen stíhačích, takže jasně to neřekli
    a co je to about the simple stealthiness of the F-35 co je simple????

    RCS??? měřená při určitých kmitočtech???? předpoládaným systémů PVO????

    But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. MIGHT = zbožné přání?!

    Shania vy jste demagog jak má být!!! to je z vašich zdrojů.
    Asked to comment on whether CNT-infused fiber RAM is in use on the F-35 and whether it is the technology to which Burbage had referred, Lockheed Martin spokesman Mike Rein stated only, “We have nothing to add to what was outlined in the patent submittal.”

    Even if CNT-infused fibers are not the F-35’s “magic” layer, they may represent the new state-of-the-art in RAM. And while this may be the biggest development in the technology, it is not the only one.

    logik s mnohým souhlasím a to o radarech je pravda, že simultánnost TR modulů nje výhoda AESA - umí to co PESA ale něco lépe. Výkonost je u F35 s lepším motorem horší. Má horší aerodynamiku ne? Co je k nepochopení?

    L-band má možnost přibližne lokalizovat letadlo s stealth kvůli rozměrům. To prostě nebojdete to je dáno délkou vlv.

    Pánové debata s vámi nemá cenu. Nevyvrátili jste nic z mých tvrzení. AESA má výhody, ale ne při požití k detekci cílu jen v datovém toku atd.... APA článek jste věcně nevyvrátili. Slovíčka may would asi neumíte používat a nerozumíte psanému textu. Už tu nehodlám ztrácet čas.

    Shaniova představa, že F35 je Enterprise ze Star Treku mu nikdo nevyvrátí. Ať si žije svůj hezký sen.

    P.S.:
    The current F135 engine is at the limits of its capabilities and can’t push the jet out to the outer edges of its airframes capabilities—especially at low speeds.
    Ona je to ta 5. geneace ta už víc nedá A s AETP byc se zklidnil 2021 začnou a pak
    http://www.defensenews.com/sto...
    It is possible that developments from AETP could pour back into the F135 engine design, produced by Pratt, which powers the F-35 joint strike fighter fleet.
    POSSIBLE a COULD takže opět zbožná přáníSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:22 17.12.2016

    Olivav, zbytečně se čertíte a vyčítáte ostatním, co děláte sám. Hlavní problém, alespoň mám ten dojem, je v tom, že nemáte moc snahu selektovat zdroje, nerozlišujete je podle ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav, zbytečně se čertíte a vyčítáte ostatním, co děláte sám. Hlavní problém, alespoň mám ten dojem, je v tom, že nemáte moc snahu selektovat zdroje, nerozlišujete je podle serióznosti, nezajímáte se, co/kdo je v jejich pozadí. Proto píšete: "APA se vám nehodí, tak je to blbost. Dost selektivní a demagogický přístup pánové...." Jenže to vůbec není o tom, že se nám to nehodí. Je to o tom, že víme kdo a proč psal články pro APA! Jejich snahou bylo donutit vládu Austrálie, aby se pokusila od USA získat F-22, aby zvrátila zákaz jejich prodeje. Takže psali o F-35 jako o šrotu, ačkoliv každý, kdo o projektu něco skutečně věděl, jim jejich tvrzení bez problémů vyvrátil. Věda není jen vyhledávání, ale především kritické zkoumání zdrojů! Něco málo o tom vím, pár let jsem se tím živil (pravda, nepříliš úspěšně) :-)

    Pokud tvrdíte, že mezi schopnostmi AESA a PESA radarů není velký rozdíl, tak na tomto poli se asi nemá smysl moc bavit.Ty rozdíly jsou podstatné (a ano, i PESA má nějaké výhody, ale oproti AESA jsou spíše nepodstatné). V zavádění AESA radarů jsou pak USA daleko před všemi. Mají je namontované a vyzkoušené na všech typech stíhaček, se kterými do budoucna počítají. Dokonce je s nimi vesele prodávají. První letadlo s AESA radarem zavedli před 11 lety (IOC, FOC před 9). Oproti tomu Evropa i Rusko je teprve dnes montuje do prvních produkčních strojů (a věřte mi, že jako Evropana mě to moc netěší).

    Není důvod, proč by RAM materiály na F-35 neměly být lepší než na F-22. Vždyť je mezi nimi generační rozdíl. Důvod, proč není F-22 prodávána do zahraničí, není ten, že by byla o tolik lepší než F-35 (naopak, technologicky je o víc jak desetiletí zastaralejší). Problém je, že nebyla stavěna s ohledem na utajení technologií, tedy z ní lze reversním inženýrstvím získat příliš mnoho informací. F-35 je oproti tomu od začátku vyvíjena jako exportní letadlo, takže kritické technologie jsou uzpůsobené tomu, aby nebyly jednoduše zkopírovatelné.

    Ohledně motorů – AL41F je skvělý (snad až na životnost), nicméně neměl být hlavním motorem T-50, měl sloužit pouze v prototypové fázi. Jenže se včas nepodařilo dotahnout Izdeliye 30 (ať už pro nedostatek peněz nebo pro technologické problémy). Takže první produkční T-50 budou mít motor, který sotva stačí o patnáct let starším motorům v F-22 (F-119 má výhodu hlavně ve větším výkonu bez přídavného spalování). F-135 je o poznání výkonnější, a to i než Izdeliye 30! V době jehož zavádění chtějí v USA do F-35 (a možná i do F-22) začít montovat motor s proměnným cyklem, od čehož si slibují především výraznou úsporu paliva. Což samozřejmě neznamená, že se jim to povede... stačí jedna krize a plán se vesele odsune do třicátých let, protože i tak budou F-119 a F-135 patřit k absolutní špičce.

    Mmchd, sice ne ve všem se Shania souhlasím, ale kolem F-35 má takový přehled, že než budu tvrdit, že nemá pravdu, sakra si to rozmyslím a ozdrojuji. Protože jinak mám šanci limitně se blížící jistotě, že ze sebe udělám blba. Mluví ze mě zkušenost ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:21 17.12.2016

    Olivav: Podívej se, mě zajímá hlavně kontext jak F-35 skutečně funguje, jak je to porovnatelné s jinými stroji. Nemám nejmenší problém uznat nějakou chybu či nedostatek, pokud to ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav:
    Podívej se, mě zajímá hlavně kontext jak F-35 skutečně funguje, jak je to porovnatelné s jinými stroji. Nemám nejmenší problém uznat nějakou chybu či nedostatek, pokud to nebude vytrženo z kontextu.

    Takže např.F135 přináší problémy? Jak se to líší od jakéhokoliv jiného motoru a letadla? Nevíš co?

    Restrikce kvůli manažmentu teploty je pravdivá informace, ale důvod je kvůli teplotě v pumovnici a to z důvodu, že jsou tam komponenty pro snadnější přístup (údržba), které v tu dobu nebyli certifikované na určité teploty, které za určitých podmínek mohou vzniknout v pumovnici, tak se tam jednoduše dalo omezení… než budou certifikovány... takových omezení má stroj určitě desítky, není to nic nenormálního.

    Proměnný cyklus je požadován kvůli až 20% procentní úspoře paliva a výkonu (podle toho kolik si myslíte, že má aktuální motor výkon/spotřebu, protože oficiálně udávané čísla nejsou přesná).
    ---
    Jseš si jistá, že operační Mig-35 mají AESA radar? Je to jako kdybych řek, že EF má AESA radar….
    ----
    Rychlost: maximální rychlost letadla nezávisí jen na motoru, ve skutečnosti max rychlost u F-35 není limitovaná tahem motoru. Mach 1,6 (a stroj byl testován nad tento limit) je umělé omezení, je sice nepravděpodobné, že by se dostal nad Mach 2, kvůli vstupům vzduchu a Mach +1,6 může být např. limit toho, co vydrží kryt kabiny. Stoj je ale optimalizován na podzvukové rychlosti kde bude travit 99% času, stejně jako jakýkoliv jiný stroj. Max rychlost mach 1,6 je požadavek podle zkušeností USAF, jejich stroje málokdy operují nad touto rychlostí.
    F-35 ve skutečnosti bude jen lehce pomalejší než dnešní stíhači v AA konfiguraci a výrazně rychlejší v AG konfiguraci a dokáže se na těch rychlostech udržet déle a dostane se tam s plnou interní výzbrojí.... na kinematice F-22 a PAK FA ale v této oblasti nemá. Ale nepleť se, i supercruise značně snižuje dolet proti letu v cestovní rychlosti.
    -----
    Stealth: Sweetman je doslova fanboy Gripenu, mimochodem podle něj je NG stroj šesté generace. Jak vidíš, zmínil ho i v tomto článku:) Stejně tak national interest má jeden ani JSF článek za druhým. Tam mají zase rádi F-22.

    To ostatní jsou jen jeho blbé a nepodložené keci…

    O RCS víme přesně tohle:
    The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”

    A potvrzení stanoviska od šefa programu….

    http://www.airforcemag.com/Mag...

    "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    Ale hlavně tam říká, že je nesmysl, aby mohl někdo říct jen od pohledu jaký má letadlo stealth.

    Takže argumenty sweetmana nemusíš brát vůbec v potaz.

    No a nakonec nedávno vyšel článek o RAM taky na AW:
    https://www.reddit.com/r/Credi...

    v třetí části o F-35 máš např. tohle:
    So, from the beginning of the F-35 program, Lockheed’s goal was to achieve acceptable stealth while reducing maintenance needs.

    But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. Then officials started referring to a material secret, a “conductive layer . . . where the magic happens.” In May of 2010, Tom Burbage, then executive vice president for the F-35 program, disclosed the incorporation of “fiber mat” technology, describing it as the “biggest technical breakthrough we’ve had on this program.”

    Takže máš v podstatě dva nejvyšší představitele letectva a programu, kteří tvrdí že F-35 má lepší stealth a proti nim, redaktori a blogery snažící se to odhadnout od oka.

    Takže je to jak říkám já, i přesto, že požadavky byli na průměrné stealth vlastnosti se zaměřením na snadnou údržbu, dokázali nakonec vyvinout materiály, které jdou daleko za tyto požadavky…
    ----
    Lidi stojící za APA měli ekonomické zjamy na potopení F-35 v Australii, takže to co u nich na stránkách najdeš je silně podhodnocená F-35 (v podstatě veškeré info o tom stroji je tma špatně), super SU-35 a spousta dalších věcí co měli za cíl dokázat, že Austrálie potřebuje modernizovat F-111 a koupit F-22.

    Stránka už je roky mrtvá, co se jim vysmáli v parlamentu, ale občas to zkouší znovu a znovu… Bohužel je to škoda, protože některé části jsou detailní a dobré… ale bez důkladného ověření si nemůžeš být jistý ani tam.
    Je to jako kdybys linkoval defence issues nebo poslouchal co říká sprey…
    ----
    Každé letadlo může operovat bez pozemních radarů, ale GCI zlepšuje schopnost najít cíl. Stroje co mají výkonný radar jsou na tom pak líp. F-22 a F-35 s mnohem širším spektrem výkonných senzorů a sdílením dat budou mít daleko lepší přehled o situaci než protivnici. Obzvlášť když jim defakto znehodnotí jejich hlavní senzor.

    Cím víc jich bude ve vzduchu, tím lepší jejich situační přehled bude.
    A taky je snaha fungovat v systému, kde bude více senzorů a komunikačních uzlu než mít např. jako dnes jeden AWAC.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:33 17.12.2016

    Olivav: Jenže právě ten propastnej rozdíl je mezi několika kusama a produkcí. Zajímavý věci jsou na obou stranách - ale právě to, co je na vývoji nejtěžší není udělat super ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav: Jenže právě ten propastnej rozdíl je mezi několika kusama a produkcí. Zajímavý věci jsou na obou stranách - ale právě to, co je na vývoji nejtěžší není udělat super prototyp, ale věc, která nejenže funguje, ale funguje dostatečně spolehlivě a zároveň je vyrobitelná za snesitelné peníze.

    Argument, že F35 je exportní a proto není stealth je pak postavený na vodě. Je to asi takový argument, jako že někdo je černoch a proto je zloděj.

    PESA pak rozhodně nemá takové možnosti jako AESA, protože i při více zářičích je jeho simultání působnost omezena pouze na několik frekvencí (podle počtu zářičů). To znamená, že principiálně nemůže dělat některé věci, které může dělat AESA radar, např. rušit simultáně na více frekvencích apod....

    Nové modifikace Migu35 mají AESA radar, ovšem nikdo je co vím ještě neprovozuje. Eurofighter má také CAPTOR-E. Takže v AESA radarech jsou opravdu američané dost vpředu - a to bohužel i oproti evropě.

    Srovnání F22 a F35 podle motorů je z Tvé strany totální demagogie, nebo neznalost. Zatímco maximální hmotnost F22 je o 22% větší než F35, tak F22 má o 63% tahu více než F35. Takže kde bereš svoje vývody o tom, že by F35 měla mít výkony F22 fakt nechápu.

    A naposled obecně - opravdu fakt nechápu, proč by se T50 neměla dát srovnat s F35. Oboje jsou to letadla. Dokonce to jsou oboje víceúčelová letadla - ač u T50 je důraz na air superiority, tak rodina Su27, z kterých pochází, je rozhodně víceúčelová. A hlavně, i kdyby T50 víceúčelová nebyla, nějak to brání v tom srovnávat její schopnosti v AtA boji s F35?
    Jo, každé z těch letadel dává důraz na jiné vlastnosti (F35 stealth, T50 manévrovatelnost). A? Stejného výsledku lze dosáhnout více způsoby, jak je vidět např. na letadlech druhé světové, kde někdo stavěl stíhače na co největším výkonu a někdo lehčí a obratnější, přičemž ne vždy šlo říci, která škola byla lepší, byť ke konci války bych řekl, že "výkonová" škola převážila, ale to se ukázalo až v praxi.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    14:18 17.12.2016

    KOLT, nezaspali nemají prachy v laboratoři nebo pár kusech mají zajímavé věci, ale není to sériovka. I ten AL-41F byl lepší než co tehdy US měli a je na úrovni F119. S F135 je to ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, nezaspali nemají prachy v laboratoři nebo pár kusech mají zajímavé věci, ale není to sériovka. I ten AL-41F byl lepší než co tehdy US měli a je na úrovni F119. S F135 je to jinak, ale ta přináší F35 problémy a tak chtějí proměnný cyklus, který nemají.
    http://nationalinterest.org/fe...

    Basically, the F-35 airframe gets too hot at lower flight levels because of the limitations of the F135—which has to run at high temperatures to generate maximum power. The F135 generates 28,000 lbs of thrust normally, but produces over 43,000 lbs of thrust with the afterburner engaged. “Today the F-35 has flight restrictions at low altitude because of thermal management,” an industry source told The National Interest.

    Shania, nemlž a nepřekrucuj - vyznačil jsem vykřičníky
    http://aviationweek.com/blog/f...

    tvrzení:
    Hostage makes another, very interesting comparison between the F-22 and the F-35.

    zde konkrétní znění tvrzení:
    "The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”

    Odpověď:
    Now, we all know that a lot of things can go happen between the interviewee’s brain and the interviewer’s keyboard, !!!!!!!but the idea that the F-35 is stealthier than the F-22 contradicts pretty much everything that has been said about the program for the past 20 years, including the reporting of my former colleague, the usually well-informed Dave Fulghum.!!!!!!

    The statement is curious for other reasons. Nobody ever suggested in the program’s formative years that the goal was !!!!!!to beat the F-22's stealth - and indeed that would be extremely unlikely since the JSF was designed for export.!!!!!! Stealth, along with other requirements, was also subject to trades in the development of the final JSF requirement, and less important than life-cycle cost.

    !!!!!!The geometrical basics of stealth -- sweep and cant angles, minimized small-radius curves and nozzle design -- favor the F-22, and everything anyone has said about radar absorbent materials for years has been about life-cycle cost rather than performance.!!!!!!

    F35 je exportní a proto stealth není na úrovni F35 nekecej laskavě jo! A RAM na F35 jen snese více není lepší opět překrucuješ fakta v článku!!!

    APA se vám nehodí, tak je to blbost. Dost selektivní a demagogický přístup pánové. Pokud neco nehraje do vašich karet, tak to není pravda. Demagogie jak má být. jinak na konci jsou citace a poděkování. Vyvraťteto, že to nejde jinak mlčte, tak funguje seriózní vědecká debata ne vaše dětinské kecy.

    http://www.niip.ru/eng/index.p... kde tu výrobce říká, že to nemůže sloužit jako radar? Oni ti co posuzovali článek v APA asi nejsou blbci.

    ROFAR - tam se uvidí. Tam jsem nic nenašel a hádat se nebudu.

    Shania - Deputu tu znovu dávat nebudu nebuď líný a NI si najdi sám.
    např. http://nationalinterest.org/fe...
    pak je něco zde

    Shania MIG-35 má AESA takže opět přestaň s propagandou https://en.wikipedia.org/wiki/... a PESA a AESA umí "to samé" jen zdroj je jiný. https://www.quora.com/What-is-...

    Shania AD6 je to o tom, že F-22 je výkonnější a stačí dva to tam píší!! F35 má výhodu v počtech.

    Položte si otázku, proč F35 s motorem kategorie 40000lbs nemá silové letové charakteristiky F22? Takový motor v F22 by s ním hýbal úplně jinak.

    KOLT Ad4) to je přesně řečeno. Naprostý souhlas. Akorát komplexnost dnešních zbraní by neumožnila rychlou výrobu na doplnění stavů pří vyšších ztrátách. 120 letadel ročne to je jedno za 3dny.

    Jinak F22, F35 ani T50 nemůže operovat sám o sobě bez pozemních radarů atd...

    Původně jsem už připívat nechtěl. Shania si ovšem hraje na nejinformovanějšího a překrucuje text zdroje, když už neví jak argumentovat je to smutné. V mém oboru by si s takovým přístupem ani neškrtnul.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:15 17.12.2016

    Aby nedošlo k mýlce, ruská letadla považuji za výborná a moc se mi líbí. Víc než evropská a víc než většina amerických. Jenže holt trochu zaspali dobu a mají zpoždění ve vývoji. ...Zobrazit celý příspěvek

    Aby nedošlo k mýlce, ruská letadla považuji za výborná a moc se mi líbí. Víc než evropská a víc než většina amerických. Jenže holt trochu zaspali dobu a mají zpoždění ve vývoji. Toť vše.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:13 17.12.2016

    ad 2) Starý v tom smyslu, že tam chtěli novější, ale nestihnou to do začátku produkce. Motory rodiny AL-41F jsou výborné, ale zaostávají i za F-119, natož za F-135, to je prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    ad 2) Starý v tom smyslu, že tam chtěli novější, ale nestihnou to do začátku produkce. Motory rodiny AL-41F jsou výborné, ale zaostávají i za F-119, natož za F-135, to je prostě realita. Abychom se nakonec nedivili, až F-35 bude mít nový motor (vzešlý z programu AETP) a T-50 bude stále létat s AL-41... ale odhaduju zavedení těchto dvou zhruba ve stejnou dobu, ruský spíš o něco dřív.

    ad 3) APA jsou sbírka blbostí. L-band má u T-50 sloužit k identifikaci ostatních letadel i podle výrobce, nikde na jejich stránkách (alespoň co jsem se na ně asi před rokem díval) se nepíše, že by sloužil jako detekční. Navíc myšlenka, že F-35 bude na dlouhých vlnách zářit jak žárovka (jinak ten radar nemá šanci jej vidět), není nic než přání odpůrců stealth. Realita bude trochu jinde, F-35 není F-117.

    ad 4) Problém je, že ruské weby neustále šíří zaručené zprávy o přelomových technologiích vzešlých z Ruska, jenže v reálu kde nic tu nic. Minimálně schopnost zavést takovou věc do hromadné produkce je mizerná. A přesně o tu ovšem v reálném konfliktu jde.

    ad 5) Snaha snížit radarovou stopu letounů je logicky stejně stará jako radary samotné. V USA se o to snažili poměrně úspěšně už v 50. a 60. létech, minimálně u průzkumných letounů. Používaly se různé přístupy. Moderní stealth je nicméně postavený na fyzice, kterou matematicky popsal Ufimtsev. Do té doby to byla tak trochu metoda pokus-omyl. Což opět dokazuje, jak je pro Rusko příznačné, že jejich věda je schopná přicházet s velice zajímavými objevy, ale stát je není schopen buď zavést do praxe, nebo dokonce vůbec docenit.
    Dnešní auta mají s auty ze 40. let společné velmi mnoho. A evolučně na ně jednoznačně navazují. Naopak dnešní RAM materiály s uhlíkovým práškem na Ho-229 nemají evolučně ani technicky společného nic.
    Fyzikálně tedy americká stealth technologie jednoznačně navazuje na ruskou vědu, ale nijak na německý druhoválečný pokus. A to ani ve smyslu použití samokřídla u letadel třídy B – Northrop se o něj snažil tuším už ve třicátých letech.

    ad 6) Stealth od stolu skutečně neposoudíme. Nicméně F-35 má minimálně výhodu mnohem pokročilejších materiálů (kupříkladu na většině plochy letadla je RAM "zabudován" do povrchu letadla, takže nehrozí opotřebení jako u starších letadel včetně F-22.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:01 17.12.2016

    Olivav: 1. link k stanovisku Deptuly prosím, v té směsici toho co jsi vypustil to fakt nehodlám hledat. Tady máš např. jeho vyjádření k IOC USAF ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav: 1. link k stanovisku Deptuly prosím, v té směsici toho co jsi vypustil to fakt nehodlám hledat.
    Tady máš např. jeho vyjádření k IOC USAF https://www.youtube.com/watch?...

    National interest není nic moc, dobrý tak kouknout na citace co tam majumdar dává a doufat, že nejsou vytržené z kontextu, ne jeho komentáře.

    3. APA není zdroj, bohužel nic co tam je nemůžeš brát s jistotou a to bohužel ani u radarů, obzvlášť pak co se týká JSF a Su-35… Ten LBAND radar v náběhové hraně je pro IFF, i pokud by se dal použít pro detekci, bude mít malý dosah a naprosto tragické rozlišení.

    4. Rusové nemají pořád jediný AESA radar na operačních stíhačkách (a to ani např. Britové, vlastně je jen pár států co je mají), jsou v tomhle min. 20 let pozadu za US a obzvlášť v AG režimech se dostávají u SAR rozlišení na hodnoty, kde byli americké radary v 90 letech.
    Navíc je tu dlouhá cesta od vyvinout technologii, mít prototip a dozráním a zavedenim, i US teprve teď směřují k tomu zavést AESA radary na AEGIS lodích, i když tech mají, je to prostě moc nákladné.

    5. Moderní RAM umí absorbovat záření ve všech vlnových délkách (s různou učeností samozřejmě) a dokonce sloužit jako anténa. Rozdíl mezi RAM u F-22 a F-35 je obrovský a B-22 na tom bude nejspíš ještě dál. To ej taky důvod, proč původní odhady rcs a i požadavky jsou daleko od toho co se podařilo dosáhnout.

    6. kde se tam píše, že celkový stealth je horší? Pravý opak tam tvrdí + synergetický efekt ve větších počtech…. Ve prospěch F-22 je jen to, že díky dostupu a rychlosti nepotřebuje počty a může se z boje stáhnout. F-35 bude potřebovat počty na to aby se v zájem ně kryly. Takže např. místo dvou F-22 co udeří a zmizí (a nemusí se starat o letadla nepřítele), použije 2x čtyřčlenné formace, jedna bude zajišťovat krytí a druhá půjde po IADS.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    07:07 17.12.2016

    KOLT 1. nationalinterest a Deptula jsou propagandistické "rusofilní weby" jen jsem předal to co tvrdí oni. 2. starý motor? to je vtip? ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    1. nationalinterest a Deptula jsou propagandistické "rusofilní weby" jen jsem předal to co tvrdí oni.

    2. starý motor? to je vtip? http://www.leteckemotory.cz/mo...
    - asi rusofilní web

    3. L-band jako nástroj proti stealt zmiňují američani a jak to je? L-band k tomuto účelu využívají. http://www.ausairpower.net/APA... i k detekci ne jen to co tvrdíte

    4. ROFAR? jak jinak to ověřit, když na tom pracují oni. U.S. weby logicky nic neví to neznamená, že není. Jo a dosah klasického radaru to nemá, to píše i sputnik. Prý něco více než dostřel long range raket :) To by mohlo stačit?

    5: RAM a RAS se vyvíjí dlouho a netvrdím, že dnešní přístupy a materiály jsou stejné. Jako, že dnešní auto je jako to ze 40-tých let.

    6. RCS u F-35 i T-50 zná jen výrobce možná kecají. O průbojnosti TOW taky kecali. Celkový stealth by F35 měl být horší než u F22 http://aviationweek.com/blog/f...

    T-50 má jinou filozofii a stojí za ním jiná doktrína užití.

    A které bude první FOC uvidíme. Počty u T-50 budou nižší asi jako u F-22. To je 100%.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:42 16.12.2016

    Olivav, mám pocit, že moc čtete propagandistické weby ;-) Že bude T-50 FOC dřív než F-35, je pouze přání, kterému ale už skoro nikdo nevěří. F-35 v roce 2021 téměř jistě bude mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav, mám pocit, že moc čtete propagandistické weby ;-) Že bude T-50 FOC dřív než F-35, je pouze přání, kterému ale už skoro nikdo nevěří. F-35 v roce 2021 téměř jistě bude mít FOC (stát se může ledasco, ale pravděpodobně to zvládnou, protože už několik let jedou přesně podle plánu). A bude létat několik set strojů po celém světě. Pravděpodobnost, že T-50 bude tou dobou taktéž FOC, je o poznání menší, zvlášť s ohledem na finanční situaci Ruska. Ještě menší je pravděpodobnost, že jich budou mít relevantní počet... Nehledě na to, že v nich budou mít starý typ motorů.

    Ohledně RCS je otázka, jak na tom budou. Existuje vyjádření (tuším šéfa programu), že F-35 je na tom v reálu lépe než F-22, ačkoliv podle výpočtů tomu mělo být obráceně. Ono se to prostě nedá tak úplně spočítat; hodně věcí se dá změřit na prototypech, zbytek až v ostrém provozu. Ale i rozdíl mezi 0.001 a 0.03 m*m je docela velký. Takový Gripen by měl mít RCS 0.1 m*m, což má k 0.03 mnohem blíž... Pokud je tedy údaj 0.03 pravdivý, žádné VLO se nekoná.

    Ohledně L-band radaru, víte, že jej má T-50 k detekci F-F a ne k prozkoumávání prostoru, natož k navádění střel? O ROFAR toho moc nevím, spíš mi to zatím přijde jako maskirovka. Otázkou především je, za jak dlouho jej skutečně dovyvinou, zabudují do letadla a operačně nasadí. A také jaký dosah bude mít, protože z principu věci mi přijde, že se jedná o skvělou věc na krátké vzdálenosti, ale daleký dosah bych nečkal. Nicméně nejsem fyzik, můžu se mýlit.

    Ohledně RAM – jestli myslíte Ho-229, tak ano, byl to první pokus o RAM, ale že by zrovna tohle mělo zásadní vliv na dnešní materiály, to asi vážně ne :-)
    Co se týče matematiky za stealth letadly, tak snad nikdo nepopírá, že s ní přišel Ufimtsev. Nicméně charakteristické také je, že byla ze strany SSSR označena za vojensky nerelevantní, tudíž nepodléhala utajení a tudíž si ji Skunkové mohli najít ve věděckém časopise. Toho de*enta, který schopnost schovat se radaru označil za vojensky nezajímavou, bych rád potkal :-D Ono se spoustou vědeckých objevů přišli Rusové. Jen dotahnout to do výroby byl vždycky problém (a mám pocit, že dnes je spíš větší než že by se zmenšoval).Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    18:38 16.12.2016

    Jen k tomu IR pokud Thales uvádí very long range (50km), tak AN/AAQ-37 nebude o moc lepší (taky píší long range) tam jde spíše o automatizaci, identifikaci cílu a 360o ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen k tomu IR pokud Thales uvádí very long range (50km), tak AN/AAQ-37 nebude o moc lepší (taky píší long range) tam jde spíše o automatizaci, identifikaci cílu a 360o přehled.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jinak jsou na netu hezká videa z F35, ale dosah je tajný.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    18:15 16.12.2016

    Henrich7 IR čidla nevidí tak daleko jako radar. Izdelje 30 má být finální motor a pak teprve po jeho zástavbě zakapotují záď atd... Zatím to tak není. IR čidlo lze zblblout ...Zobrazit celý příspěvek

    Henrich7 IR čidla nevidí tak daleko jako radar. Izdelje 30 má být finální motor a pak teprve po jeho zástavbě zakapotují záď atd... Zatím to tak není. IR čidlo lze zblblout světlicí. S radrem je to hoší, ale měděné pásky či co se vyhazuje taky něco svedou. Raketě se dá vyhnout, ikdyž to není 100%. Suprmanévrovatelnost se sločuje se Stealth, ale to LO neboli stealth není pak na takové úrovni: uvádí 1cm2 RCS F35 proti 30cm2 T50, což dává T50 šanci přiblížit se F35 využit L-Band a pak jí hledat jinými prostředky a pokud dodělají ROFAR tak má T-50 v radaru převahu. I T50 počítá s výzbrojí na dlouhou vzdálenost.

    Jinak RAM a RAS což je to co stojí za radarovým stealth/VLO jsou v případě RAM věci započaté nacisty za 2.sv války a RAS vychází zejména z prací jednoho rusa https://en.wikipedia.org/wiki/... Ano dogfight je až plán B, ale nelze jej na 100% vyloučit. Rusové s touto eventualou vždy velmi počítali už při vývoji SU-27 jako oponentovi F-15.

    Jinak IR detekce u EF je cca 50km a identifikace a utok cca 30km, což je méně než radarová detekce. Proto je to asi konstruktérům T50 jedno. Ze předu jim odhalitelnost jak radarem tak IR stačí - jinak řečno 30cm2 RCS a tepelná stopa jim příjde OK. Nejsou to pitomci. Takže asi dle nich bude T50 i ve slabší konfiguraci dle nich dostatečný a i ten Deptula to tak možná vidí dle toho jak se vyjadřuje.

    Z Idelje 30 a ROFAR by to bylo zase kvalitativně jiné letadlo.

    Netvrdím, že mám pravdu. Čas ukáže a my jen doufejme, že si to T50 s F22 nebo F35 nerozdá v budoucnu na ostro.Skrýt celý příspěvek

  • Henrich7
    15:44 16.12.2016

    Podľa mňa v dnešnej dobe sa s dogfightom ráta iba ako s planon B. Ak sa nepodari zachytiť a zničiť nepriateľa na diaľku.

    Podľa mňa v dnešnej dobe sa s dogfightom ráta iba ako s planon B. Ak sa nepodari zachytiť a zničiť nepriateľa na diaľku.

  • Henrich7
    15:17 16.12.2016

    Tak ako niektorí píšete F35 a Su T 50 sa nedá porovnávať,jedine modernosťou elektroniky. Ale inak ide o lietadlá s úplne odlišnou funkciou . F35 je multirole fighter ,teda náhrada ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ako niektorí píšete F35 a Su T 50 sa nedá porovnávať,jedine modernosťou elektroniky. Ale inak ide o lietadlá s úplne odlišnou funkciou . F35 je multirole fighter ,teda náhrada F16 v stealth prevedeni. A T50 je air superiority fighter ,takže skôr prirovnatelny k F22. Problémov má aj T 50 viac ako dosť a tak rýchlo ich nebudú mať dostatok. A čo sa týka tej supermanevrovatelnosti tak už som sa k tomu vyjadril že sa podľa mňa nezlučuje s neviditeľnosťou. Lebo zatiaľ čo západne stealth fightery majú motory skryte a chladené aby bola aj tepelná stopa ťažko zachytititelna tak T50 bude pri tých obrovských motoroch veľmi ľahko tepelne zachytitelna. Potom zostane fakt len výhoda tej supermanevrovatelnosti ktorá sa však strati pri dnešných typoch rakiet ktoré letia hociktorym smerom, kadiaľ sa pilot pozrie.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    10:12 16.12.2016

    http://www.defenseworld.net/fe...

    i zde píší o ROFAR

    http://www.defenseworld.net/fe...

    i zde píší o ROFAR

  • Olivav
    10:05 16.12.2016

    jen k tomu ROFAR http://rbth.com/defence/2016/0... ano je to ruský web, ale z U.S. se o tom asi nic ...Zobrazit celý příspěvek

    jen k tomu ROFAR
    http://rbth.com/defence/2016/0...

    ano je to ruský web, ale z U.S. se o tom asi nic nedovíme, protože technologii asi nemají. Principy znají o tom žádná, ale funkční letecký radar asi nestihnou dříve než Rusové. Určitě na tom pracují, ale s jakým úspěchem. Rusové jim v laserech dost zatápějí ve smyslu toho co technologicky zvládli (výroba je jiná věc, ale pozadu rozhodně nejsou jen šli trochu jinou cestou).
    https://www.quora.com/What-is-...
    http://proceedings.spiedigital...
    http://www.phased-array.com/19...
    Takže nesmysl to není.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    09:52 16.12.2016

    Shania, ano počítal jsem to od 2011. No tak na to koukněme jinak: F-35 vývojový kontrakt (výběrko) 1996 , kontrakt s LM 2001, FOC 2019 (pokud ten software pojede) T-50 - ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania,

    ano počítal jsem to od 2011.

    No tak na to koukněme jinak:
    F-35 vývojový kontrakt (výběrko) 1996 , kontrakt s LM 2001, FOC 2019 (pokud ten software pojede)
    T-50 - 2002 výběrko, 2007 kontrakt, FOC 2018-2020

    Takže začali později a skončí +- stejně. Nelze porovnávat přístup U.S. Air force a VKS RF protože u RF jsou státní zkoušky pojejichž skončení začíná sériová výroba a to už se předpokládá FOC. I přístup k vývoji je jiný ona je totiž u rusů a američanů úplně jiná mentalita a nelze měřítka jedněch převést na druhé.

    Ano T-50 není F-35 on je T-50 spíše F-22.

    http://nationalinterest.org/fe...
    http://nationalinterest.org/bl...
    http://www.news.com.au/technol...

    RCS rozdíl je ve prospěch F-35 1cm2 proti cca 30cm2 u T-50, ale to nic neznamená. Vtip je v doktríně a technologiích letadel - F-35 nemá L-band a otázka na kolik km uvidí 30cm2 objekt? L-band uvidí F-35 docela dobře i na velké vzdálenosti a pak teprve po zjištění něco tam je půjde tím směrem. Předpokládá se, že bude jako interceptor útočit čelem asi jako tanky, které mají pancíř ve předu tak i T-50 má nižší RCS vepředu. A pokud dojde k manévrovému boji tak je F-35 kachna na odstřel a F-22 by mohl mít šanci.

    Tohle jsou slova former U.S. Air Force intelligence chief Lt. Gen. Dave Deptuy jehož syn Major David Deptula na F-35 lítá. Oni asi něco ví na rozdíl od nás. A to se bavíme o situaci, že T-50 bude mít motory AL-41F1S ane Izdělje 30, které snad dostane v roce 2020 (pak jsou teorie, že upraví i zadní část T-50pro snížení RCS).

    Takže nevidím opravdu důvod ty dva stroje porovnávat a F-35 by nemělo mít proti T-50 šanci. Tam by bylo potřeba použít F-22.

    Navíc jsou tu signály o chystané Radio-optical phased array, což by byl skok oproti AESA radaru značný navíc AESA a PESA nejsou až tak rozdílné svými výkony a použitelností jak mnozí tvrdí (Rusi nejsou kokoti, když je používají a netlačí na AESU).
    https://www.quora.com/What-is-...
    The primary difference is in the source of the high-power RF signal. K tomu dodám, že zdroj u AESA je principiálně náchylnější na rušení než ten u PESA radarů. Výhoda AESA je, že se dokáže lépe tvářit jako šum. Ten text je od Defense engineer, designed and tested phased array AESA pulse Doppler radars, takže opět bych si nedovolil s ním moc polemizovat.

    No a keců o kremlofilech a kremlobotech mě laskavě ušetřete a neztrapňujte se.

    Nakonec o tom bootovaní SU-30 (30min.) - ale nabootuje což F-35 ještě nedávno nebootoval a jak je na tom teď se mi hledat nechce. Dále Radar jim blbne, což snad vyřešili změnou časování signálu ze senzorů do procesoru atd... mají toho dost Soft 2B je stabilnější než i a 3i byl nedávno stabilnější a lepší než 3F, což měla být verze pro FOC. Tolik ke stavu projektu F-35 - lítá dnes stabilněji, radar mu snad funguje ?bootuje? zatím neumí asi používat všechny ty high-tech zbraně to taky dořeší, ale termín je 2019. To už v RF bude možná první FOC letka T-50.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4