Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu

Nový společný čínsko-ukrajinský projekt má v plánu zavedení výroby lehkých bojových letounů  Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse
Čínský Hongdu L-15 se bude vyrábět v ukrajinské Oděse; větší foto / Public Domain

Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. Zejména letecké podniky jsou dosud špičkovými výrobci ve svém oboru. Na Ukrajině se také nacházely loděnice Mikolajiv, nejmodernější v tehdejším Sovětském svazu, odpovědné za stavbu sovětských letadlových lodí.

Samostatná Ukrajina si dokázala udržet a dále rozvinout svůj zbrojní průmysl do takové míry, že podle údajů Stockholmského institutu pro studium míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) z roku 2012, byla Ukrajina čtvrtým největším vývozcem zbraní na světě, před ní byly pouze USA, Rusko a Čína. Situace se pro Ukrajinu změnila po začátků bojů na východě země a ruské podpoře tamních separatistů.

Vzájemné obchodní restrikce mezi Ruskem a Ukrajinou měly negativní dopad na zbrojní průmysl obou zemí. Na ukrajinské straně však melo zrušení zbrojních kontraktů s Ruskem daleko významnější dopady, neboť ukrajinské podniky byly významnými subdodavateli ruských zbrojovek, které si začaly hledat nové obchodní partnery.

V tomto pro zbrojní průmysl nejistém období se o ukrajinský zbrojní průmysl začala zajímat Čína. Nebylo by to poprvé, kdy Čína s Ukrajinou spolupracovala ve zbrojní oblasti. Prvním významným kontraktem mezi oběma zeměmi byl prodej bývalé sovětské letadlové lodi Varjag třídy Admirál Kuznětsov roku 1998 do Číny.

Ukrajina Varjag získala po rozpadu Sovětského svazu roku 1992. Po prodeji a nákladné dostavbě byla loď v Číně zařazena do služby roku 2012 pod jménem Liaoning.

Nyní Čína a Ukrajina plánují výrobu lehkých bojových letounů Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse. Podle ukrajinského tisku je vyjednávání o zahájení výroby ve finální fázi a rozjezd celého projektu je plánován na rok 2016.

Podle čínsko-ukrajinských plánů výroba proudových strojů L-15, což je licenční kopie ruského cvičného/lehkého bojového letounu Jak-130, proběhne v oděské továrně Oděsaviaremservis, která je divizí ukrajinským státem vlastněného zbrojního komplexu Ukroboronprom.

Na Ukrajině vyráběné L-15 získají ukrajinské motory AI-222-25, vyráběné v záporožském podniku Motor-Sich. Tyto motory byly původně určené pro ruské Jaky-130, ale po ruské anexi Krymu minulý rok, byly jejich dodávky do Ruska přerušeny.

Čína podle všech dostupných informací plánuje finančně pomoci s navýšením výrobní kapacity oděského závodu, nicméně konkrétní výše celého kontraktu a podrobnější informace nejsou dosud k dispozici.

Konec dodávek motorů AI-222-25 pro Jaky-130 donutil ruské podniky hledat nové dodavatele, kteří by nahradili ukrajinské výrobce. Na ruské výstavě letecké techniky MAKS Aviation Salon konané letos v srpnu na letišti Ramenskoje poblíž města Žukovskij u Moskvy, byl představen motor AI-222-25 vyrobený z ruských součástek moskevskou továrnou Saliute. Podle vyjádření zástupců Saliute bylo zkonstruování a spuštění výroby motoru v Rusku velkou výzvou pro tamní zbrojní průmysl.

Nové motory ze Saliute jsou podle vyjádření výrobce údajně na daleko vyšší úrovni než původní ukrajinské. Rusové také představili nové varianty motorů, a sice typ AI-222-25F s možností přímého spalovaní a typ I-222-28 schopný vektorování tahu.

Je nejasné, zda čínsko-ukrajinská vojenská spolupráce v projektu letounu L-15 bude začátkem větší spolupráce ve zbrojní oblasti mezi oběma zeměmi. Každopádně čínsko-ukrajinský projekt je prvním případem, kdy se Čína poprvé zapojí do zbrojní výroby v některé postsovětské zemi.

Dosud byly čínské aktivity ve zbrojní oblasti v postsovětských zemích zaměřeny pouze na společný vývoj, nikoliv na výrobu. Čína tak tímto kontraktem proniká do teritoria, které je Ruskem považováno za jeho sféru privilegovaných zájmů.

I když jsou současné vztahy mezi Moskvou a Kyjevem nevalné, zůstává Ukrajina pro Rusko velmi důležitou zemí, neboť s ní sousedí a přes ukrajinské území vedou důležité produktovody do Evropy. Rusko díky pozici hlavního dodavatele ropy a zemního plynu do Číny má určité páky, jak zatlačit na Peking v případě, že by se mu čínská zbrojní politika na Ukrajině zdála jako hrozba.

Nicméně v období nízkých cen ropy a zvýšené snahy Evropy o diferenciaci energetických zdrojů by možné neshody s Čínou mohly být pro Rusko z ekonomického pohledu nepříjemné.

Případná budoucí expanze čínských zbrojních společností na Ukrajinu by ukazovala na snahu Číny přiblížit se evropským zbrojním trhům. Pro země NATO nejsou čínské zbraně sice ze strategického hlediska nejvhodnější volbou, ale například Turecko už s čínským zbraněmi zkušenosti má.

Otázkou je, zda se k Turecku v tomto směru nepřipojí další země, neboť pro čínské zbraně hraje především cena a také zvyšující se kvalita. Například pro nečlenské země NATO nebo chudší země NATO mohou být čínské zbraně výbornou volbou jak si zajistit poměrně kvalitní a cenově dostupnou výzbroj.

Zdroj: The James Town

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Naděje ukrajinského průmyslu: Dopravní letoun An-178

Probíhající leteckou výstavu Paris Air Show 2015 využila ukrajinská firma Antonov k prezentaci ...

Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v ...

Čínská alternativa transsibiřské magistrály v ohrožení

Čínský projekt Nové Hedvábné stezky, spojující průmyslová centra Číny s energetickými zdroji na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    08:58 22.12.2015

    Tak zkusím to ještě jednou pomalu :)
    - O Z-9 se nebavím a ani mě nenapadla, protože je to nesmysl. Airbus ji do EU nepustí. Na Ukrajinu možná, ale to by ji musel ukecat nějaký politik z Francie, či Německa.
    - Z-19 nemá proč Airbus omezovat, protože ho přímo neohrožuje a z každého prodaného prodeje bude mít Airbus a Turbomeca vývar.
    - výroba (kompletace) výrobků na Ukrajině může ČLR pomoci překonat onu psychologickou a politickou bariéru "je to z Číny"

    no a to je tak vše co k tomuto tématu chci věnovat :)

  • simpanz
    00:21 22.12.2015

    " Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365. "
    Čínská technika je v státech NATO v současné době politicky neprůchozí i kdyby se montovala na Ukrajině. Z9WE sem navrhoval pro AR ČR já Z19 Rase- příspěvky na konci stranky
    http://www.armadninoviny.cz/fr...
    Airbus ekvivalent mangusty nema. Asi nevidi šanci na trhu.

  • skelet
    23:23 21.12.2015

    Ale ja o Z-9 nic nepisu. Pisu o Z-19.

  • simpanz
    23:09 21.12.2015

    ano máš pravdu oficialně to je legální. A ten Z9 sem minule do AR ČR navrhoval já.
    Jen to prostě funguje trochu jinak.

  • skelet
    20:51 21.12.2015

    Viz. předchozí příspěvek

  • simpanz
    20:40 21.12.2015

    Z19 je tak z půlky as365
    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/techn...
    proto předpokladam ze ma airbus jako vlastnik prav moznost zasahovat do prodeje napr. rozdeleni obch. teritoria ( např.AS365 evropa, sev. amerika . australie a nebude nabízen v číně, HAIG Z19,10 výhradně čína. Asie,Afrika, Jižní amerika se budou nabízet oba

  • skelet
    20:04 21.12.2015

    Je to legální, proč by nebylo? :)
    Znovu opakuji Z-19 nemá u Airbusu konkurenci. Problém může být akorát u Z-9, ale ten bude v budoucnosti nahrazen H175, což je evropsko-čínské dílko.

  • simpanz
    19:03 21.12.2015

    to skelet
    problem neni v EU -ČR- Ukrajina, ale v Airbus. Proč pouštět konkurenci do evropy, když stačí omezit licenci. Z 19 ten samej napad mel Rase v članku o francouzskejch vrtulnikach pro AR ČR, dodaval jestli je vubec legalni mit techniku z číny. Podobnej povyk jako když Turecko zvažovalo nakup protiletadlovejch raket z číny

  • skelet
    18:06 21.12.2015

    simpanz: ona má EU nějaký problém s Ukrajinou nebo ČR? ;)
    Mimochodem Z-19 nemá u Airbusu ekvivalent, ale u konkurenční Agusty ano.

  • simpanz
    18:02 21.12.2015

    to skelet
    protože je to licence, tak obsahuje podminky vyvozu. Airbus se určitě klepe blahem z predstavy činsko ukrajinsky vyroby a prodeje o 25% levnějc. To si spíš nechaj čínani navrhnout a rozjet výrobu ekvivalentu turbíny, ale v číně.

  • skelet
    19:19 20.12.2015

    btw.tak mě tak napadá, že by bylo velmi zajímavé přenesení výroby vrtulníků jako Z-19 a Z-10 na Ukrajinu. Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365.

  • simpanz
    19:14 18.12.2015

    Antonov se asi udrzi i bez Číny. Mozna zakazka na 30ks An 178 do SA
    http://www.antonov.com/news/43...

  • skelet
    17:17 18.12.2015

    Uz konecne pochopte, ze L-39NG miri prave proti tomu turbovrtulaci..

  • Karlos73
    17:01 18.12.2015

    Opravujem chybu, samozrejme Hongdu L-15.
    Ako píše Rase, v EU a NATO bude väčší záujem o Alenia Aermacchi M-346 Master, ktoré je ale dosť drahé. Poľsko dalo za 8 ks M-346 Master (plus výcvik, náhradné diely,..) 1,2mld Zl. (cca 280mil. Euro, čo je cca 35mil. euro za 1 lietadlo).

  • Karlos73
    16:33 18.12.2015

    Už to vysvetlili CerVus a Rase... T-15 je ideálny aj pre štáty ktoré nemajú vlastné stíhacie letectvo...Slovinsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, ktoré by si vedeli s týmto lietadlom zabezpečiť vlastný air policing, rolu bitevníka...potom im stačí kombinácia turbovrtuľové lietadlo - trenning a T-15 ako bitevník a ľahká strihačka, s výkonom 1,4Mach, s PESA radarom, so zbraňovými nosičmi,... nieje o čom.
    Porovnanie s L-39NG len na základe prevádzkových nákladov tu neobstojí, ide o vojenský stroj, ktorý má plniť nejaké bojové úlohy, tu koľko zožerie paliva je druhoradé... L-39NG bude mať šancu jedine, keď výrazne podlezie cenu 15 mil. US$ za stroj. Jedna z možnosti je že výrobca ponúkne modernizáciu L-39 u súčasných užívateľov na L-39NG za rozumnú cenu... Uvidíme, ale Ukrajinsko - Čínsky projekt má šancu.

  • David
    10:40 18.12.2015

    Jsem zvědav, jestli tato spolupráce nebude pokračovat i na vyšší úrovni - tj. jestli se bude jednat i o standardní nadzvukové stroje. Ukrajinské Su-27, MiG-29 neúprosně stárnou, některé byly sestřeleny. Ukrajina je bude potřebovat nahradit,přičemž ruské letouny již nepřipadají v úvahu. Ukrajina patrně bude mít zájem o západní stroje, ale ty jsou relativně drahé. Čínské letouny by tak mohly být zajímavou alternativou

  • CerVus
    10:07 18.12.2015

    U spousty zemí majících hluboko do kapsy tenhle letoun může bez problémů sloužit nejen jako tréninkový ale i jako záchytný pro ostrahu vzdušného prostoru. Pořád má nad dopravními letadly výhodu 700km/h. Sakra vždyť i ten radar je modernější než ten kterým se honosí Alca a který byl vyvinut k modernizaci obstarožních stíhaček ze 70 let.

  • skelet
    21:59 17.12.2015

    Tak hlavně Ukrajina potřebuje rychle a levně obnovit bojové letectvo. A to tohle letadlo umí. Přeci jen je to hlavně obdoba korejského TA-50.

  • Rase
    21:05 17.12.2015

    Přijde mi, že z pozice Číny je to jednoduchý kalkul. V Evropě je zájem o letouny M-346, ty ale mají problém ve vysoké ceně. Pak je tady Yak-130. Ruský stroj, kterému se tak mnohé trhy zavírají (Evropa a státy které nejsou s Ruskem zadobře). Pak jsou tady ale státy které si mohou vybírat z jaké strany chtějí nakupovat zbraně, ale nejsou zrovna bohaté (Egypt, Turecko, menší státy v okolí a potenciálně třeba i Irán atd.)
    Čína se asi pokusí protlačit "levnou Ukrajinskou obdobu Masteru" i k některým Evropským státům. L15 se začnou objevovat na veletrzích, pak je koupí státy jako Albánie, Makedonie pozděj některé Balkánské státy atd. Zkrátka pro Evropské státy to může být levná obdoba M-346

  • skelet
    20:52 17.12.2015

    Ano, i ne .. L-39NG právě míří proti tomu turbovrtuláku. A také záleží na tom, jak je to letectvo stavěné.
    Pokud je chudobné, tak je lepší posloupnost Z-143, L-39, JAS-39D
    Pokud je bohatší, tak je lepší posloupnost Z-143, PZL-130, L-159, JAS-39D
    Bohatší státy si mohou dovolit širší typovou základnu a vyždímat z výcviku co nejvíce. Chudší státy si musí vystačit s minimem. Proto je lepší piloty vrhnout na co nejpodobnější letouny podobné těm bojovým - tedy na proudový cvičný letoun. Ale skok mezi Z-143 a L-15 je zkrátka příliš velký.
    (uvedené typy berte jako pouhý příklad kategorie letounů)

  • CerVus
    20:39 17.12.2015

    Fajn, pro základní výcvik použijí turbovrtulovy stroj, který dosahuje podobných rychlostí jako 39NG a pro pokročilý zvoli L-15, který je možné použít i jako běžný stíhací letoun. Ma digitální kokpit, pesa radar 8 nosníku a může používat širokou škálu zbraní. A stoji 15mil usd. To musí mít Aero sakra dobrou cenovou politiku aby tomu mohlo konkurovat.
    Jasně nejsou to přímí konkurenti, ale soupeři na sakra málem rybníku.

  • skelet
    19:08 17.12.2015

    Tak ještě jednou :)
    L-39 vyrobeno v ČR, K-8 vyrobeno v ČLR.. Oba letouny pro chudé co nemají peníze ani na nákup a ani na provoz. Rozdíl mezi L-39NG a L-15 je asi podobný jako byl mezi MiG-21bis a MiG-23MLD.

  • Clanek
    18:37 17.12.2015

    Bude tohle prvni nelogicky (cti politicky motivovany) nakup vojenske techniky v historii? Ano, naklady na provoz budou vyssi, ano mozna i cena bude vyssi, ale tohle letadlo jednoduse bude chtit cina protlacit a ikdyz to mnoha statum nebude treba davat smysl nakladama tak klidne muzou na toto letadlo kyvnout z politickych duvodu. A dulezite je, ze se bavime prave o statech na ktere miri i L-39 (ktere ma sice renome z minulosti, ale na to slysi technik, ne politik ktery o nakupu nakonec rozhoduje). ;)
    Btw. vsechny male africke / postkomunisticke letectva drzi dva typy cvicnych stroju?

  • skelet
    17:13 17.12.2015

    A náklady na provoz nic? :)
    Za cenu Fabie si taky můžu koupit jetou osmiválcovou Audinu, ale kdo by to živil, že.. L-15 toho jen na palivu sežere 2x tolik co L-159, a ta toho sežere zase víc jak L-39NG.
    Takže znovu, proč srovnáváte letoun pro základní a pokračovací výcvik s letounem pro pokračovací (nadzvukový) výcvik? Nebo máte pocit, že v USAF piloti skáčí přímo z T-51 a T-52 přímo na T-38 nebo Korejci z Il-102 na T-50?

  • Clanek
    15:04 17.12.2015

    Zalezi kolik za to budou chtit. Je jedno ze cili na jine zakazniky kdyz bude cenou konkurovat i vykonostne slabsim strojum. Kdyz nekdo nabidne to co treba africke zeme chteji (L-39 ) a jiny stroj to co chteji dokonce prekona (L-15) tak si klidne L-39 nemusi skrtnout, zvlast kdyz na zapade si neskrtne tak nejak defautne a do afriky (a nejen tam) se tlaci cina na vsech frontach.

  • skelet
    21:47 16.12.2015

    jako lehký bitevník se dneska prezentuje kde co .. je to totiž free, cool a in.
    V každém případě srovnávat cvičný letoun s maximálně úsporným motorem, s cvičným letounem, poháněný dvojicí motorů s forsáží.. mám pokračovat dál? ;)

  • CerVus
    19:56 16.12.2015

    skelet: No nevím, to Super Tucano se poslední dobu spíše profiluje jako nízko nákladový bitevník. Jeho konkurent je spíše Alca.

  • simpanz
    18:38 16.12.2015

    souhlasím s pks_ a Pepos. Urcite zajem o turbiny obecně (Zorja Mašprojekt, Motor Sič), vstup do Antonova by taky pro ně nebyl marnej.

  • Pepos
    17:41 16.12.2015

    No kde sa dvaja bijú treti zvíťazí..
    Čína dlhodobo nevie vyrobiť kvalitné a spoľahlivé motory do lietadiel. Tak využila šancu.
    Step by step k ovládnutiu svetu.

  • Argonaut.CZ
    17:15 16.12.2015

    Předpokládám, že hlavní zájem bude soustředěn na dopravní letectvo a Antonov.

  • Wenet01
    15:45 16.12.2015

    Neshody s Čínou? Ale prosím Vás, RF by se musela bláznit, kdyby zkoušela tlačit na Peking, a hlavně proč. UA je v dezolátním stavu ze kterého už se nevyhrabe, a že si Čína krom zemědělství (kvuli kterému se RF rovněž neozvývá), vylepší bilanci i spoluprací ve zbrojní oblasti a zabezpečí tak zmírajícímu chaosu malý fungující ostrůvek...proč by to mělo Rusku vadit. Ostrůvek bude beztak určen k vykradení oligarchům a hlavně ČLR je pro RF strategický partner, o to se stále stará západ, který ty dva tlačí k sobě. Nebudou se tak hádat o sféry vlivu za současné situace - to je zbožné přání, naprosto nereálné.

  • skelet
    15:42 16.12.2015

    Srovnavate nesrovnatelne.L-39NG cili na zakazniky, kteri chteji M345, Super Tucano, PC-9/21 apod. L-15 je zase produkt cilici na Jak-130, M346, Hawk, L-159B a T-X. Je to jako by jste srovnavali Fabii se Superbem.

  • CerVus
    15:30 16.12.2015

    Tak ono hlavně na Západě nebude o L-39 zájem, takže ta L-15 cílí na stejné zákazníky. A pokud budou mít na výběr tak si za podobné peníze koupí výkonější mašinu. Pro většinu potencionálních zájemců je navíc jedno jestli to je letadlo z Čech nebo Ukrajiny, beztak to jsou obě východoevropské země.

  • Karlos73
    15:22 16.12.2015

    Náramne sa to podobá na ruský Yakovlev Yak-130...tak to Rusov tiež nasere...:)
    CerVus, máš pravdu, výkonnostne sa L-39NG nechytá na Hongdu L-15, a pokiaľ Ukrajina-Čína bude toto lietadlo ponúkať v cene cca 14.6~18 million US$ kus... bude to mať L-39NG veľmi ťažké...

  • Nesher
    14:55 16.12.2015

    logaritmus
    Ona ne každá země v Evropě, případně blízkém okolí musí mít politické či jiné zábrany ohledně čínských či ukrajinských zbraní. Např. Srbsko, Turecko, některé státy bývalého SSSR, které se snaží vůči Rusku o jistou míru emancipace (např. Kazachstán), země jako Tunisko, Libanon.

  • David
    14:00 16.12.2015

    Otázkou je, kolik si těch čínsko-ukrajinských L-15 nakoupí sama ukrajinská armáda

  • CerVus
    13:44 16.12.2015

    Na Ukrajině vyráběná L-15 je další hřebíček do rakve jinak povedené L-39NG.

  • lorgarius
    13:06 16.12.2015

    pks: kto by ukrajinsko-cinske zbrane/motory v europe kupoval? Tu je trh uz obsadeny a politicky by takyto nakup ani nebol priechodny.

  • pks_
    12:34 16.12.2015

    Rusko se na tu spolupráci může maximálně mračit.
    Výroba na Ukrajině by teoreticky umožnila Číně vyhnout se clu při exportu do EU.
    Čína potřebuje nasát maximum zkušeností s vývojem a výrobou proudových motorů, aby se zbavila závislosti na Rusku v této klíčové komponentě. Pořád zřejmě existuje velký prostor pro předání zkušeností s vývojem a výrobou velkých dopravních letadel (Antonov).
    Čína si také musí pohlídat, aby se její zbrojní zakázky nedostaly na testovací polygon nad Doněckem a aby se finanční prostředky nikam nezakutálely.