Čína získala první ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Su-35S
Su-35 ruského letectva. Čína zatím neuveřejnila oficiální fotky Su-35 v čínské kamufláži; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

Na konci roku 2016 z ruského výrobního závodu Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) dorazily do Číny čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Celkově Čína objednala 24 těchto vysoce výkonných bojových letadel.

Čína projevila zájem o stíhačky Su-35 již v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou vlnách a o začátku prvních dodávek v roce 2015.

Nakonec ale Čína objednala "jen" polovinu strojů za 2 miliardy dolarů. Všech 24 stíhaček Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018.

Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn AL-41F1S.

Není jasné, zda dojde později k nákupu dalších 24 stíhaček Su-35, jak bylo původně uvažováno. Nicméně podle deníku China Daily, který poprvé informoval o příletu Su-35 do Číny, jde o poslední případ, kdy Čína kupuje bojová letadla z Ruska. V budoucnu Čína plánuje kupovat již pouze domácí bojová letadla - řeč je především o víceúčelových stíhačkách J-20 a J-31.

Zejména dvoumotorový stealth stíhač J-20 se stane nosným bojovým letadlem čínského letectva. V současné době již údajně běží výroba prvních předseriových letadel. Menší a jednoduší dvoumotorový J-31 (FC-31) nabídne Čína v rámci “ekonomické a bezpečnostní diplomacie” svým zahraničním spojencům.

Podle Andrease Rupprechta, autora tří knížek o čínském vojenském letectvu a průmyslu, kterého citoval magazín Defense News, Číňanům nejde ani tak letadla Su-35, ale spíše o technologie ruských proudových motorů Saturn AL-41F1S (117S).

Čína se již několik let snaží vyvinout vlastní proudové motory pro stíhací letadla. Ač Čína oficiálně vývoj motorů nekomentuje, odborníci mají za to, že se Číňanům stále nedaří vyřešit problémy se životností. Čínská bojová letadla jako J-20, J-10 a J-15 jsou tak stále poháněná ruskými motory Saturn AL-31.

Podle Rupprechta jsou čínské Su-35 umístěny na základně Suixi, kde také najdeme stíhačky J-11 (kopie Su-27). Odtud mohou čínské Su-35 doprovázet dálkové bombardéry H-6K nad Jihočínské moře nebo dokonce nad japonské ostrovy.

Dálkové mise jsou možné i díky schopnosti Su-35 tankovat palivo za letu. Pro tyto účely má Čína k dispozici malou flotilu tankovacích letadel Il-78.

Několik slov o Su-35. Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy a skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 t lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost M 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: FlightGlobal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO musí být pro Rusko a Čínu méně čitelné

USA a NATO se řídí jasnými pravidly řešení krizových situací. Těchto jasných pravidel ale zneužívá ...

Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. ...

Nejnovější čínské tanky a obrněná vozidla

Čínský státní zbrojní gigant Norinco na letecké výstavě u města Ču-chaj (Zhuhai Air Show) ukázal ...

Čína převádí světu svůj arzenál balistických střel

Čína na konci listopadu provedla test deseti mobilních balistických střel středního doletu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • lorgarius
    18:10 13.01.2017

    dik za info k tej kamuflazi sokrates.

  • Olivav
    09:36 13.01.2017

    Sokrates,

    je to krásné letadlo a minimálně tam má Irbis-E a kombinaci s radarem v zadní polosféře. Pak je otázka tam asi má L-band v náběžné hraně křídla a viděl jsem koncepci že je má i v nábězné hraně svislých ocasních ploch, což by mělo zlepšovat detekční schopnosti L-band radaru. No ale stejně bude spolupracovata získávat informca ze systémů Nebo-M nebo kompletů S-300 až S-500, takže bude plně integrované.

    Navíc to tu opět dám mezi AESA a PESA je rodíl ale né tak zásadní. https://www.quora.com/What-is-...
    Hlavní je "pouze" rychlost s jakou dokáže AESA měnit módy atd... Ale funkce mají stejné. Ano rychlost je důležitá a ato vede Rusy k vývoji AESA, ale už mě tu unavuje neustále tvrzení jak je AESA magicky nadřazená PESA navíc Irbis není čistá PESA ale hybridní radar.

    Jinak tohle je moc hezké video https://www.youtube.com/watch?...

    Sokrates, nevím kdo je logik. Jendou to vypadá, že něco ví ale za chvíli si člověk říká, jestli je to pravda. Jednou odpověděl, že kdyby sdělill svoji specializaci, tak bych se musel asi odejít a už se nevracet a být zahanben. Tím nechci rozjet flame, ale po pár dalších diskusních příspěvcích už ho beru velmi s rezervou.

  • Sokrates
    22:38 12.01.2017

    logik: Si si istý, že vieš s kým sa rozprávaš a aká je téma? :-D

  • Olivav
    12:40 12.01.2017

    Jen když tak na to kouknu tak vnější konfigurace je si dost podobná. Nepsal jsem přesná kopie a to že do toho cpou stejný motor jako do L-39 může něco naznačovat.

  • logik
    11:29 12.01.2017

    sokrates: a který z Těch Tvých linkovaných radarů má produkční Su35? Žádná. Smysl má porovnávat prototyp s prototypem a provozované éro s provozovaným érem.

    Porovnávat za X let možná do provozu nasazenou verzi stíhačky s dnešní verzí jiné stíhačky je nesmysl. Já také neříkám, že F15E by si dala původní Su27 k obědu a proto je F15 lepší letadlo než Su27 - byl by to podobně nesmyslnej argument, jako linkovat radary pro T50 jako argument k schopnostem Su-35 .

  • skelet
    11:07 12.01.2017

    Larry: určitě není Elbit nezisková organizace, ale taky to nejsou žádní amatéři. Pokud to napadlo Vás, tak to napadlo i je.
    Co prohlašoval filipínský prezident netuším, v každém případě se filipínské letectvo chce zbavit OV-10 Bronco a nahradit je novým typem.

  • Larry
    10:50 12.01.2017

    Ano, L-39 je po světě dost. Američtí majitelé je prodávají za pár USD, ale např. r.v. 1977, 1974 s nalétaným resursem. Můžete si je koupit, ale neodletíte. najdete inzeráty i s cenou na internetu. Moc dobře mají spočítáno kolik by stál případný servis. Máte předtavu o GO + defetoskopie atd....No a schválení do provozu od FAA.
    V Rusku L-39 najdete na leteckých hřbitovech zrušených leteckých základen.
    Elbit rozhodně nedělá zadarmo a není CSG, která kupovala šrot a přebytky po studené válce napříč Evropou a přeprodávala po "modernizaci" dále.
    Zkuste si přečíst za poslední rok pár prohlášení filipínského prezidenta Duterteho a snad pochopíte, že kšeft se konat nebude.
    Proč uvažujete, že Hongdu je "kopie" L-39??? Mají na draku napsáno "technology based on Aero L-39 jet" Designed and assembled in P.R.C. ???
    V reálu jste to letadlo nikdo neviděli krom nějakých fotek a videí. Takže bych s některými vyjádřeními byl opatrný.

  • skelet
    09:55 12.01.2017

    Larry: proč by neměli? L-39 je na celém světě dost a dost, přičemž Elbit dělá do modernizací a jedny L-39 modernizoval pro Thajsko (L-39ZA).
    Konkurence pro L-39 je Pampa III (zalétaná v druhé půlce minulého roku, Leonardo M345, která se do vzduchu dostala koncem roku atd.
    A Filipíny chtějí lehký bitevník, což L-39ZA splňuje už od svého vzniku.
    http://www.israeldefense.co.il...

  • Olivav
    09:54 12.01.2017

    Korekce - Progress - Záporoží - Ukrajina

  • Olivav
    09:52 12.01.2017

    Larry,

    ten Hongdu je dobrá kopírka L-39. Pak, že Čína jede vlastní produkty a dohání svět :)

    Jen ty proudové motory a Čína je hezký příběh :) (bez Rusů by asi ani dnes nic moc neměli)
    http://www.leteckemotory.cz/mo...

    No a asi i motory pro tu kopii mají z Ruska kde je asi dělali pro L-39
    http://www.leteckemotory.cz/mo...

    A pak je tu historie L-39MS a Jak-130
    http://www.leteckemotory.cz/mo...

    Jestli tam mají nesmysly netuším, ale spíše to vypadá, že místo L-39 atd. To dávajído svých letadel a případně Číně. Smutné

  • Larry
    08:48 12.01.2017

    S těmi výrobci komponentů na L-39. Ano motory se vyráběli i v Detve na Slovensku. To skončilo. Stejně jako Motor Sich na Ukrajině.
    Pyrotechniku do L-39 vyráběli na Moravě, potom na Slovensku dnes pardubická Explosia. Konkretně záchranný systém katapultáže sedačky URM-1 slovenské byli netěsné, plné vody. Kovové mechaniky pro ně vyráběli minimálně 2 firmy.
    (to není o tom, že se rozhodnu. Musím mít řadu povolení a materiálových zkoušek)
    To co zmatlali v Pardubicích pro sedačku VS-2 (L-39) už nestačí pro Martin Baker.
    Neprošli na zkouškách, náročné požadavky.... Aeru to stačí, spokojí se s nenáročností.
    Navíc se objevil další výrobce Tara Mojkovac v Černé Hoře. Tam na zakázku dělají vývoj pyrotechniky pro řadu dalších letadel.
    Aero stejně jako ERA Pardubice dostali svého času "strategické partnery"
    Aero s Boeingem. Jak řekl jeden z bývalých prezidentů USA "Co je dobré pro Boeing, je dobré pro USA"
    Pánové z Boeingu přišli do Aera, sdělili že se tam letadla vyrábět nebudou. Nechali zlikvidovat řadu unikátních přístrojů a přípravků pro výrobu a servis L-39
    Viz kopyto na výrobu překrytu kabiny pilota.......
    Místo toho začala výroba pro FA-18 (podvozkové nohy), jenom dílčích součástí, "vývoz" know -how a propouštění. ("konkurence" skoupená za pár drobných a zlikvidována") Naprosto stejně jako ERA. Když před letitými zaměstnanci řeknete "strategický partner" to je zaklínadlo že jim vstávají vlasy hrůzou.
    Viz. OTS Obchodně technické služby Aera před 25ti lety cca 80 zaměstnanců, dnes 20!!
    Jestliže kdosi nabízí něco co nemá (L-39) Filipínám a ještě jako lehký je to buď šílenec a nebo je má za naprosté hlupáky. (jsem pro variantu hlupák)
    Jestli chcete vidět konkurenci viz Hongdu K8 Karakorum.

  • skelet
    21:26 11.01.2017

    L-39CW je technologický demonstrátor, který bude použit pro sériovou veri známou L-39NG. Jestli aero zaspalo? Těžko říct.. Leonardo i FAdeA jsou na tom s vývojem svých strojů +- stejně.
    btw. izraelský Elbit nabídl L-39 Filipínám co by lehké bitevníky

  • Sokrates
    21:22 11.01.2017

    lorgarius: Tá kamufláž na obrázku nepredstavuje oficiálne farby ruských Su-35S. Tá bola použitá, ak sa nemýlim, len pri druhom prototype (č. 902, na obrázku). Tento prototyp bol vystavovaný aj na air show MAKS-2009.
    Ale oficiálna kamufláž, v ktorej ruské letectvo dostáva stroje Su-35S je takáto:
    http://bmpd.livejournal.com/22...

    logik: Takže si žiadny z tých linkov ani len nečítal. Inak by si mi nemohol takéto niečo napísať. Nevadí, dobre vedieť, že je to pre mňa len strata času.

  • Olivav
    21:21 11.01.2017

    Stando,

    já našel v JED z roku 2016, že mají mít letos letku. Co bude uvidíme. Zatím mají dostat myslím 5ks.
    To so píši ve Sputniku nečtu. Je to takový ruský Blesk, tak tolik k tomu, co jsi napsal. Jsou totiž lepší zdroje informací.

  • logik
    21:04 11.01.2017

    malinak:
    Něco jako "obratnější letoun" je zpravidla u stíhaček zavádějící tvrzení. Su27 je sice obratnější, ale pouze v nižších rychlostech. V rychlostech okolo rychlosti zvuku a nad jsou obratné +- podobně. Takže v případě souboje má F15 možnost volit taktiku, kdy bude výhodu Su27 eliminovat.

    larry: Avionika nemá s motory v podstatě nic společného. Další věc je, že DV2, neměla L39, ale L39MS, kteréžto se vyrobilo jen pár kusů, a L59. Ani L39MS, ani L59 se neexportovala do Alžíru.
    Navíc motory DV2 pro tyto albatrosy se vyráběli na licenčně na Slovensku, nikoli na Ukrajině. Takže s nedostupností těchto motorů současné Aero mít problémy nebude.

    Problém s prodejem nových letadel Aero má a především měl, ale rozhodně to není kvůli nedostatku motorů. Problém je úplně jinde, mimo jiné i proto, že v klíčové době kvůli tlačence gripenů bylo třeba domácí letecký průmysl odstavit. Naopak oproti situaci před cca deseti lety je teď vojenská výroba v Aeru na vzestupu a je to jediná firma v ČR, která má šanci udržet v dlouhodobější perspektivě v ČR výrobu letadel, natož vojenských.
    Jinak aero nedávno prodalo do Iráku nejen přebytky ze stavu AČR, ale i nové letadla, a nejsou konečně nereálné ani další kontrakty.

    A to, že se do L39 snaží napasovat moderní motory - divíš se? Myslíš, že by L39 byla schopná konkurence s padesát let starými motory?

    jj284b: Přesně. V BVR by Su27 byla v defenzívě. Možná by díky své obratnosti dokázala rakety vymanévrovat, ale ty dnešní již spíše ne.

    sokrates: Nejde jen o samotný radar, je také třeba umět používat jeho možnosti, které jsou daleko širší, než u PESA radaru. Uvedením AESA radaru rozhodně neznamená, že je náskok dohnán. Opět - bohužel i pro Evropu, která AESA také teprv zavádí.

    Standa blabol: Opravdu tam píšou KLADNÝ poměr tahu ku hmotnosti? :-) Chtěl bych vidět to se záporným. Nejradši, kdyby mělo zápornou hmotnost :-)

  • Luky
    20:32 11.01.2017

    Tvrdí to protože jakýkoli názor, který je nepohodlný, lze v případě potřeby označit za ruskou propagandu nebo útok...pokud má názor něco do sebe, jde o sofistikovanou propagandu.
    Výše uvedené ale nevylučuje opravdovou ruskou propagandu nebo hackerský útok.

    Su-35 je krásná, ale nejhezčí mi přijde v té jednobarevné šedomodré se světlým břichem.
    Jen by mě zajímalo, zda někdy neuvažovali o SOP do "V". Iránci to udělali u domestikované "F-5", otázka je nakolik snížili RCS. Tohle má v originálu dvě obří SOP...ale možná to zkusili a zavrhli.

  • StandaBlabol
    20:19 11.01.2017

    Olivave,
    tech 12 kusu do roku 2020 jsem nasel tady na webu v clanku z listopadu 2015. A stejna informace je i na jinych strankach (je jedno kolikrat to na webu najdes, stejne vsichni urcite pouzivaji stejny zdroj). Tak nevim.

    Jinak trochu off topic, ale na Sputniku jsou dva krasne clanky, ktere shazuji F-35. V prvnim pisou, ze se Sucku-35 nevyrovna ani za milion let, protoze Su-35 ma kladny pomer tahu k hmotnosti. V dalsi vete priznavaji, ze F-35 ho ma taky, ale na rozdil od Sucka ho pry nedokaze vyuzit. Proc, to nevysvetluji...

    Dalsi je jeste lepsi a dela z obtizne zjistitelnosti nevyhodu. Pry si americti piloti stezuji, ze jeji neviditelnost znemoznuje spolecna cviceni s dalsimi letadly a protiletadlove rakety s nima taky nemuzou cvicit, protoze je nezameri. Proste letadlo k nicemu.

    Nevis, proc vsichni tvrdi, ze ruska propaganda je sofistikovana. Vzdyt jsou to komici...

  • Olivav
    20:05 11.01.2017

    Sokrates díky za odkazy. Zajímavé a jinde se tyhle informace nedovíš. Alespoň teď vím kde se sem tam kouknout na novinky ne jen o T-50.

    jj284 ... jsi si tím tvrzením tak jistý?

  • Sokrates
    19:30 11.01.2017

    Olivav: Neviem presne, ktorý článok som to sem pred rokom dával, ja si to neodkladám. Ale tých informácií je na ruských weboch pomerne dosť a pravidelne mávaš články v leteckom časopise Vzľot. Tuná v tomto čísle je napr. rozhovor, v ktorom sa uvádza, že letecké testy radaru začali v roku 2012 na 3. prototype PAK FA. O rok neskôr už prebiehali aj na štvrtom prototype a vo výrobe bol ďalší kus pre piatu T-50. Ešte 3 exempláre boli testované laboratórne. V dobe, keď prebiehal rozhovor, radar mal údajne za sebou 120 letov len na 3. prototype, pri ktorých bol testovaný.
    http://www.take-off.ru/compone...

    V tomto článku už píšu, že čoskoro bude na svete 8. AESA radar a ďalšie 4 sú vo výrobe.
    http://www.rulit.me/books/vzly...

    Tu nájdeš technický popis a stručnú históriu vývoja, ktorý údajne začal v roku 2004.
    http://militaryrussia.ru/blog/...

    Na druhú stranu včera vyšiel článok, ktorý uvádza, že MiG-35 má absolvovať štátne letové skúšky so starším typom radaru, nie AESA. To by mohlo naznačovať, že nejaké problémy tam sú.
    http://vpk.name/news/172196_no...

  • Larry
    19:10 11.01.2017

    ještě maličkost.
    ví se, kolik strojů a kdy a s jakým exportním označením bude dodáno.
    Jsem si zcela jistý, že podrobnosti "HW/SW konfigurace" jsou utajené.
    co se "pustí do světa" může být nakonec úplně jinak.
    Hovořit o podrobnostech kontraktu, byli by sami proti sobě....
    Tohle není EU nebo NATO, kde se vše "vykecá a provalí"

  • Larry
    19:01 11.01.2017

    To dusan
    já Vám rozumím, ale:
    jedna věc je co se kde píše na internetu a druhá věc je realita.
    Číňané by chtěli věcí, já také bych chtěl a mám přání... ve skutečnosti nemám..

    Víte,když kupujete zbraňový systém, potřebujete dlouhodobou podporu výrobce. Čím složitější systém, tím větší a širší je podpora. Třeba firma Almaz-Antey si sama vyrábí integrované obvody VLSI. Je to know -how firmy a nikomu výrobu nesvěří, tím méně Číně.
    Jsou speciální díly ať elektronické, či mechanické které potřebujete pro udržení plné bojeschopnosti a ty nikde nikde na trhu v nějakém eshopu nekoupíte.
    Ukrajina jako země je velice nečitelná a nespolehlivá. Pokud bude se tlačit do EU, jako že ano, protože lidem Porošenko slíbil členstvím v EU "ráj na zemi".Bruselská
    administrativa bude nutit Ukrajinu k přerušení styků se zeměmi BRICS a ŠOS. ( už teď je embargo vůči RF)
    A teď si představte, že by ČLR cokoliv strategického kupovala nebo se vázala k Ukrajině. Nakonec "spolehlivost" Ukrajiny je vidět v dodávkách tanku Oplot pro tuším Pakistán
    Jen tak mimochodem jsem před časem narazil na info že ČLR zaplatila výstavbu společné továrny na letecké motory v RF kousek od Amuru. Aby se zbavili závislosti na dodávkách od M.S.
    Aby jste to viděl i z druhé strany.
    Motor Sich vyráběl motory DV-2 které používal L-39 Albatros.
    Firma Aero je na dodávkách závislá, jenže žádné už dlouhodobě nemá.
    Prostě firma nedokáže vyhovět servisním požadavkům zákazníků po světě ( letuschopných cca 800ks). Poslední dodávka Aera nových L-39 proběhla do Alžíru někdy v r.95
    Třeba Bangladéš dolétá L-39 do resursu a mají už jiné letadla. Důsledek "péče o zákazníka"
    Proto probíhají překotné akce v Aeru kdy se snaží napasovat motory Williams do L-39s avionikou jsou problémy. Jednou prezentují L-39NG, podruhé L-39CW, ale ve skutečnosti není nic hotové. Hlavně patřičnou PR podporu...A přitom konkurence pracuje....
    Zatím co se tady diskutuje o nebezpečí RF, vymýšlí se embarga....tak např. Aircraft Industries patří komu?? Myslíte, že "jen tak" vyhodili peníze, protože je měli a chtěli utratit? Tam problémy nastali právě díky omezení vývozu do RF.
    Jaká nyslíte, že bude reakce??
    :-)))

  • jj284b
    18:45 11.01.2017

    v BVR to take vyrovnane nebude, kedze PESA radar sa da lahko zarusit a AESA v F-15 nie... takze F-15 bude mat rozhodne v BVR vyhodu.. no samozrejme, neriesim 1 na 1, to je tak max dobre do internetovej diskusie..

  • malinak
    18:34 11.01.2017

    Logik-srovnaval jsem verze z 80 a počátku 90 let.Jinak F-15 bude za jakoukoliv verzí Su-27,30,35 zaostávat v obratnosti,je to dané horší aerodynamickou koncepcí. Pokud bude mít F-15 prilbovej zaměřovač tak to tolik nevadí.Na střední a velkou vzdálenost je to radarech a F-15 je rovnocenný soupeř.
    Marty to skóre 100 ku nule sedí.Jen je třeba vzít v úvahu podmínky za jakých byl dosažen.

  • Olivav
    14:47 11.01.2017

    Sokrates,

    díky za článek. V tomhle ale o AESA nic nebylo pokud jsem nic nepřehlédl. Mám to hledat taky tam, nebo bys sem prosím dal odkaz. Já to číst zvládnu, ale psát v azbuce na PC jsem nikdy neuměl.

  • Sokrates
    13:41 11.01.2017

    StandaBlabol: Obávam sa, že Rusko bude vyrábať týmto tempom až do roku 2025. Aspoň tak hovoria posledné informácie. Otázne je, samozrejme, či toho bude schopná ich ekonomika. Ale cieľom do 2025 je mať: 50 Т-50, 150-170 SU-35S, 150-170 Su-30SM, 36 MiG-35 a samozrejme všetkých 120 MiG-31 zmodernizovaných na štandard BM/BSM.

    http://bmpd.livejournal.com/23...

    logik: Ja predpokladám, že keď Rusi vravia, že nový AESA radar spĺňa ich požiadavky, tak to konfrontovali z ich lietadlami 4. generácie. Podrobných analýz, aké poznáš zo Západu sa nedočkáš, na to môžeš hneď zabudnúť. Ale Ty ruským článkom aj tak nedôveruješ, takže jediný ďalší zdroj pre Teba by mohli byť Indi. Ale keď tí prídu s nejakým pochvalným článkom, tak tu sa to zmetie zo stola ako ich súboje Su-30 vs EF. Takže si musíš počkať na reálny konflikt, aby si si vytvoril aspoň približnú mienku. Dovtedy môžeš veriť kľudne v to, že ich avionika nefunguje. Mne je to naozaj úplne jedno. Som rád, že žijem v spoločnosti, kde môže každý slobodne praktikovať svoje vierovyznanie. :-) Ja len dúfam, že EU nebude s Tebou zdielať tento laxný prístup.

  • Marthy
    13:16 11.01.2017

    Co se týká srovnání F-15 vs.SU-35,nepodceňoval bych ani manévrovatelnost F-15,ten letoun rozhodně není nějaký nemotora,spíš mimořádně obratný letoun.Su-35 v tom bude asi o něco lepší,ale rozhodně nejde o rozdíl třídy.
    U F-15 je na wiki podle US zdrojů že jde o nejúspěšnější stíhací letoun všech dob,jeho poměr sestřelů / ztrát je u USAF 100:0.V letectvu Izraele jde o podobný poměr.
    Ale zase na druhou stranu jsou to info jen s jedné strany,třeba Syřané říkají něco jiného,podle nich sestřelily Izraeli v bojích řadu F-15,poměr byl 1/3 ve prospěch F-15 (jejich soupeři byly převážně Mig-23).Info od Irácké strany ohledně výsledků vzdušných bojů jejich letadel proti F-15 neznám,stejně tak info Srbů o střetech F-15 s jejich letectvem.
    Ty souboje F-15 vedli většinou proti o něco starším letounům,než je tahle SU-35,nicméně ani F-15 které má ve výzbroji USAF jsou mnohem modernější a účinnější než ty které bojovali v Sýrii a v Zálivu.Proto,pokud je ten poměr 100:0 pravdivý,budou pro F-15 tyhle SU-35 jen takové lepší cvičné cíle.
    Jenže,ještě jednou to napíšu-pokud je ten údaj opravdu pravdivý.A toho se těžko my tady dopátráme.

  • Olivav
    12:43 11.01.2017

    Stando,

    těch 12 strojů plánují na letošek ne 2020. Letos by měli obdržet letku, což je těch cca 12 strojů (spíše by to mělo být více). Uvidíme co bude.

  • Olivav
    12:33 11.01.2017

    KOLTe

    stará píseň dokola. Co tam na tu F35 stříkají ví jen oni. My ne. Shania poslal text kde i tvůrci RAM píší, že to, co je na F35 je tajné a jaké z komponent co vyzkoumali nakonec na F35 použili neřeknou. Jediný argument proti mému tvrzení je, že by "přeměření charakteristik radarem" na společném cvičení bylo "proveditelné" a důsledky by byly diskreditující. Takže asi dvě verze nebudou, ale co tam používají nikdo neví. Stačí ti to jako uznání toho, že dvě verze, co se LO týká nebudou?

    No a s těmi Rusy je to o tom, že zatím T-50 jen testují to souhlasím. Nakonec kde jinde hledat než u nich případně dohady jinde. Myslím si, že nepošlou vzorek do USA aby jim řekli jak mají dobré nebo špatné RAM technologie. Jediný údaj co jsem zatím našel je ten na tom posteru. Pokud někdo našel více, tak by mě zajímalo co?

    No a T-50 vypadá zatím na porod ježků, i když prý teď jde vše OK. Uvěřím, až jich letos bude lítat těch 12ks co slíbili. A nebudou mít jen cca 1/3 testovacích hodin oproti plánům.

    No a co dokázali Skunkové je fakt impresivní o tom žádná.

  • KOLT
    12:02 11.01.2017

    Ohledně VLO – základy nepoložili Rusové, nýbrž jeden Rus, jehož práci ruské státní a vojenské orgány označili za strategicky nedůležitou. Díky tomu byla zveřejněná v odborném časopise. A to bylo naposledy, kdy měli v dané oblasti Rusové navrch. Jakmile si toho všimli Skunkové, začal za Velkou louží vývoj, který vedl k již čtyřem operačně nasaditelným VLO letadlům. Takže ačkoliv z toho nejsem nadšený, USA hrají ligu mistrů, ostatní kopou v lepším případě první ligu, Evropa asi ani to ne (což je to, co mě právě štve).

    Dokud Rusko nenasadí T-50, předčí je v LO jak Evropa (EF, Rafale i Gripen mají menší RCS než Su-27, Mig-29 a jejich deriváty) tak Čína (ta navíc zavádí hned dva stroje charakteristiky VLO, nicméně o jejich schopnostech víme úplné prd).

    RAM bych na vašem místě moc nezmiňoval. Na jedné straně věříte ruským článkům, na druhé nevěříte oficiálním prohlášením stran RAM na F-35. A ještě dovozujete, že F-35 pro USAF budou mít lepší RAM než "exportní" stroje.
    Tím samozřejmě netvrdím, že v Rusku v laboratořích skutečně nemají špičkové RAM materiály, v tomhle je nehodlám podceňovat. Ale relevantní budou, až budou na operačně nasaditelných letadlech, budou fungovat a jejich udržování nebude porod ježků proti srsti ;-)

  • StandaBlabol
    11:59 11.01.2017

    Podle mě je T-50 krásné letadlo, ale projekt s velmi nejistou budoucností. Podle Putina mají být do roku 2020 ruské ozbrojené složky z 80% přezbrojeny na novou techniku a už od 2018 má obranný rozpočet klesat. Ale v roce 2020 má být zároveň hotovo jen 12 kusů T-50. Takže to skoro vypadá, že už s ní Rusové moc nepočítají a bude jen doplňkem ke strojům řady Su-27/30/35? A pak nevím nakolik bude konkurenceschopná na trhu, protože její cena bude odrážet celé náklady na vývoj i drahou kusovou/malosériovou výrobu.

    Podobné je to s Armatou. Do roku 2020 bude hotovo jen pár kousků, ale zároveň je to termín, kdy mají mít hotovo. Takže zase jen pár kusů k modernizovaným T-72/80/90?

    Tohle všechno platí za podmínky, že to Putin myslí vážně a nejsou to jen politické řeči. Ostatně jako původní termíny dokončení projektu T-50, kdy ještě v roce 2011 platilo, že od 2015 mají být stíhačky ve službě a běžet sériová výroba. Už tehdy bylo jasné, že je to nerealistický termín. Tak možná teď zase jen mlží.

  • Olivav
    11:28 11.01.2017

    Logiku

    jen abys mě správně chápal. To že píši o T-50 atd je 1. to letadlo se mi líbí 2. to že se o něm moc relevantních informací mě o to víc motivuje něco o něm najít 3. najít jako něco relevantního ne jen pohádky ze sputniku, který číst je jako ta pohádka o tom ruském traktoru, který při orbě palbou zažene dva imperialistické tanky

    Bohužel sehnat něco je problém a důvěryhodnost zdrojů je taky mnohdy ošemetná.

    Nakonec i F22, F35 jsou krásné stroje a dovědět se o nich něco rozumného je mnohem snažší.

  • Olivav
    11:21 11.01.2017

    tady je ten poster (hezká fotka) opět s překladem:

    http://igorrgroup.blogspot.cz/...

  • Olivav
    11:19 11.01.2017

    logik

    nechci s tebou začínát spor. Na obranu Ruských radarů říkám, že hybridní PESA - Irbis-E je 20kW radar cca jako AGP-77 (pouze peak power)

    Hybridní PESA umí více méně to co AESA, ale né tak rychle a "dobře" neubírej jim. AESA ani na T-50 není bez problémů to máš pravdu a mají co dohánět, ale USA jim některé věci už ulehčila, protože v AESA dláždila cestu a sdíleli víc informací veřejně než by si teď asi přáli (sami to tak přiznávají). Prostě jen z nouze cnost je donutila k řešení přes Irbis-E a ten není vyloženě špatný.

    To kolik AESA je na F-15 netuším, ale AESA mají pro kde co. Je otázka kolik jich reálně instalovali.

    http://www.raytheon.com/news/r...

    tady je že třeba USA nemá na F-16 AESA (emiráty ano), na F-15 už je montují ale čísla tam nejsou. Gripen NG jej má I Rafale dodávaný od roku 2012 u EFT mají radar a smlouvu z roku 2014 jeli přezbrojen netuším

    Je to takový pěkný guláš

    U VLO bych se raději nevyjadřoval - základy položil Rus a materiály mají - tenhle institut se tím zabývá http://www.ved.gov.ru/eng/comp... a měli by mít materiál, který vypadá hezky zde je překlad posteru http://radars.wikia.com/wiki/T... (sedí to četl jsem ho v originále)

  • Klimesov
    10:09 11.01.2017

    No ono je poměrně zavádějící řešit případný střet formou stroj vs. stroj. Pokud bychom to tak brali, tak větší váhu a šanci k vítězství by měli spíše letouny ruské výroby. Ovšem takhle to bohužel nefunguje, a v celkovém nasazení by byla daleko větší výhoda na straně USA, protože ta dokáže do boje nasadit daleko více podpůrných systémů než kdokoli jiný, které by daly samotným bojovým strojům daleko lepší přehled o bojišti a situaci na něm. Ono je sice pěkné sestrojit stroj, který vydrží přetížení 300G, ale k čemu vám to je, když jeho pilot ani neví co se kolem něho děje.

  • lorgarius
    07:55 11.01.2017

    neviete niekto ci ta kamuflaz na uvodnej fotke je oficialna kamuflaz VVS? sa mi zda ze obdobna farebna skala bola aj na maskaci pri clanku o planovanom novom rakniku, tak ci reku uvazuju rusi o prechode z ich pomerne "zelenych" vzorov na nieco tmavsie.

  • logik
    23:40 10.01.2017

    Sokrates: na jaké úrovni je ruská avionika můžem jen hádat. Nějakej článek Ti o tom neřekne ani pr.... Až budou k dispozici aspoň např. výsledky simulovaných soubojů s 4gen, tak můžeme soudit. Do té doby je to neznámá.

    Co můžeme posoudit okamžitě je např. kvalita radarů, kde prostě rusové v AESA radarech jsou poměrně pozadu (ona západní evropa bohužel také), můžeme posoudit kvalitu VLO. Tam jsou Rusové pozadu.

    Co se týče REB, Situation Awareness atd... tam mohou držet krok nebo i být lepší, vzledem k tomu, že ale v devadesátých letech u nich vývoj dosti spal, a v dost věcech byly pozadu již předtím (v některých ale byly napřed, např. HUD), tak se dá spíše čekat, že budou západ dohánět. Je to dohad, ale aspoň podložený nepřímými fakty.
    Naopak tvrzení, že vše (ač to nikdo pořádně neviděl) bude srovnatelné se západem je podle mne odvážné a založené čistě na tom, co rusové někde napíší, a papír jak známo snese všechno.

    malinak: Nezapomínej na to, že i F15 se vyvíjela, např. dostala AESA radar, který rusové měli v produkci teprv nedávno atd.... Samozřejmě když srovnáš původní F15 s dnešní Su35, tak na tom bude 35 rozhodně líp. Ale když srovnáš dnešní F15SE s původní Su27, tak naopak.
    Su27+ má lepší drak pro aerodynamiku v nízkých rychlostech. F15 má zas např. lepší radar.
    Když se potkaj, bude záležet na pilotovi, jak využije výhody svojeho letadla a nenechá využít soupeře svých slabin...

  • dusan
    22:16 10.01.2017

    Larry

    http://military-informant.com/...
    Ukrajinský letecký priemysel na ukrajinské pomery v celku "žije" - vyzerá to, že An-178 ide do výroby, An-132 sa pripravuje na prvý vzlet, Čína odkúpila An-225 ....
    Isto i preto, že to má bohatých solventných zákazníkov, ktorí chcú i technológie ... ale vyzerá to, že do bude prínos pre obe strany.

  • Larry
    21:50 10.01.2017

    To Marthy:
    už jsem to kdysi psal a nevím, proč to nechápete.
    Nikdy Rusko nedodá cizím armádám stejnou variantu jako mají VKS RF. Nebo Ruská armáda obecně. Tak mají postavené zákony. V exportní verze jsou vždy tech.paramery a TTD horší!!!
    Můžete si vybrat v katalogu výrobce, ale nikdy tam nenajdete systémy, avioniku a elektroniku kterými jsou osazeny standartně vlastní stroje. Třeba mají lepší systémy REBu, hopingové rdst které jsou šifrované nebo v rozprostřeném spektru... Co víme... NIC a také to nikomu neřeknou! a na FB nenapíšou :-))) !!!
    ---------------------------------------
    "Zajímalo by mě jestli Číně prodávají plnou verzi toho Su.35,která má elektronické a programové vybavení stejné jako ruské,nebo jsou třeba v něčem lehce ořezané.V minulosti neměli Rusáci ve zvyku prodávat svoji špičkovou technologii,třeba letouny prodávali buď speciální vývozní verze (ořezané)nebo starší specifikace. "

  • Sokrates
    21:43 10.01.2017

    logik: O tomto sa ja s Tebou samozrejme baviť nebudem, lebo Ty považuješ akékoľvek informácie o modernej ruskej avionike za klamstvo. Pred rokom som sem dával linky na ruské letecké časopisy/weby a pochybujem, že si to vôbec čítal. Kľudne považuj T-50 za mierne futuristický dizajn s avionikou z Su-35S. Aj takéto perly tu už padali. :-) Kto chce, si tie články môže prečítať ako zaujímavosť z ruského letectva. Kto nechce, môže veriť v to, že ide o ruskú propagandu.
    Ja považujem ruskú propagandu za veľmi vážnu vec a je mi smutno z toho, že čoraz viac Slovákov recituje drísty z proruských alternatívnych webov ako Písmo sväté. Ale dáta z letectva, ktoré sú posledné roky zverejňované na odborných weboch sa väčšinou zhodujú s realitou a nemajú s propagandou alebo glorifikáciou nič spoločné. Vývoj ide slušným tempom dopredu, zákazky sa plnia väčšinou na 100% a financií sa tam leje neúrekom. A prečo by aj nie? Putin vytvoril v Rusku takú atmosféru, že keď tí ľudia aj nebudú mať čo jesť, tak obranný rozpočet sa kľudne môže navýšiť. A ešte ho tam za to zvolia za prezidenta znova. :-D Nuž, kiež by EU malo takto našliapnuté.

  • malinak
    21:38 10.01.2017

    logik,KOLT- Su-27 by od počátku navrhován jako protiváha F-15,požadavek byl aby Sučko bylo lepší v poměru 1,3 ku1.To se povedlo dosáhnout zvláště při boji na malou vzdálenost.Navíc Rusové zavedli už v 80 letech přilbové zaměřovače.

  • Larry
    21:34 10.01.2017

    To Dusan: Díky za link, ale vzpomeńte na topic který byl i AN publikován.
    Čína chtěla investovat na Ukrajině do Motor Sich a vyrábět tam licenčně Hongdu L-15.
    výsledek =0 a proč??
    Motor Sich společnost je 9 fabrik na východě Ukrajiny. V nesprávnou dobu na nesprávném místě.
    To kdyby se povedlo, to by byla mediální prezentace!!
    poznámka ke stovkám kilometrů vzdáleným Spratleyho ostrovům od Čínských břehů... a kolik tisíc kilometrů to je vzdáleno od amerických břehů?? Jako argumentace nic moc. Nejde o tu horu kamení trčící z vody, ale o nerostné bohatství. Jiný argument??
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx
    S Číňany jsem měl možnost spolupracovat na jednom projektu. Jsou přátelští a mají snahu pomoci. Nicméně oni nechápou pojem autorská práva. posuzují to tak, "proč bychom to kupovali, když to můžeme vyrobit sami a levněji, dáme práci a zakázky vlastním lidem a firmám"
    Stejně jako my v Čechách nechápeme (spíše nechceme) ochranu autorských práv v U.S.A.
    tak se stalo že mne nedávno přišel email s upozorněním z jistého U.S. vládního úřadu, že porušuji jejich zákony. A koho to zajímá?? V Evropě jsou zákony jiné...

  • logik
    21:22 10.01.2017

    Sokrates: Nový motor je IMHO právě to nejmenší. Jo, éro bez něj nebude mít plánovaný kinematický výkony, ale ty jsou v podstatě vedlejší. Daleko důležitější je avionika, výkony radaru, schopnosti REB, Situation Awareness atd....

    Teprv pokud maj éra tudletu oblast srovnatelnou, takže nemůže jeden nad druhým získat výhodu tím, že si vybírá místo a způsob střetu (nebo u VLO letadel dokonce že jeden má schopnost útočit na druhého bez možnosti odpovědi), pak IMHO teprve nastupuje kinematika, která rozhoduje boj soupeřů, kteří nastupují do ringu za stejných podmínek.

  • logik
    21:18 10.01.2017

    Kolt, já jsem něco na to téma hledal a snad se to opravdu stalo. Podle scénáře to byl ale klasickej "dogfight" v pomalejších rychlostech, kde stabilní F15 opravdu poměrně zaostává za Su-27.

    F15 se Su-27 musí bojovat tak, aby využila své přednosti, teda nezaplejtat se do dogfigtů, ale použít taktiku hit and run a pokudmožno zůstat v supersonické (nebo pokud není palivo, alespoň ve vysoké subsonické) rychlosti. Tam se výhoda Su-27 ztrácí a naopak by se mohli projevit výhody F-15.

  • Sokrates
    21:10 10.01.2017

    alea206: Veď ver si čomu chceš, ja nikomu jeho náboženstvo vyvracať nemienim. Keď som si tu minulý rok dovolil hodiť link na pokrok pri vývoji T-50, tak tu pár "borcov" blúznilo, že PAK FA je viac ruský sen ako reálny projekt. Medzitým Rusi testujú už 8. prototyp, zbraňové systémy, atď. Neviem, čo presne je také neuveriteľné na výrobe piatich predsériových lietadiel. Od začiatku predsa plánovali mať vyrobených aspoň 13 testovacích strojov a až potom spustiť sériovú výrobu. K dosiahnutiu IOC je ešte pár rokov, to nikto nepopiera. Práve naopak, ruské články presne pomenúvajú problémy, ktorým ešte musia konštruktéri čeliť. Najvážnejším je výroba nového motora (Typ 30), bez ktorého nebude T-50 tam, kde ju potrebujú mať. Prvý motor bol síce vyrobený v novembri 2016, ale letové testy sa začnú až koncom roka 2017. Rusi si uvedomujú, že ten motor nebude plne funkčný skôr ako v roku 2020 a možno aj o rok neskôr.
    http://vpk.name/news/172254_Ro...

    Ja nechápem, prečo sa tu niektorým ľuďom ježia chlpy až chrbte, keď sa prinesie nejaká informácia o ruskom letectve. Veď koho to nezaujíma, môže ísť na 10 ďalších vlákien o F-35 a rozprávať si tam dookola stále to isté. A to nehovorím teraz o Tebe, ale vo všeobecnosti.
    Ja osobne považujem ruský letecký priemysel za 2. najprogresívnejší po americkom a preto sem z času na čas hodím link s nejakou novou informáciou. Veľa ľudí už dnes nevie po rusky, tak k tomu pridám drobný komentár a to je všetko.

  • JirkaT
    21:02 10.01.2017

    Skelet: To si člověk ani neuvědomuje jak rychle stárne. :)

  • KOLT
    21:01 10.01.2017

    A nějaký relevantní zdroj by nebyl?

    Jinak mě to ale moc nepřekvapuje. Su-27 vznikal do značné míry jako odpověď právě na F-15. A je hodně povedený. Koneckonců Němci ze Západního Německa byli také velmi překvapeni schopnostmi svých východních kolegů a jejich Mig-29, především v kombinaci s hodně dobrými střelami a HMD.

  • skelet
    20:22 10.01.2017

    JirkaT: byl to ostravský časopis Plastic Kits Revue, v rámci monografie o rodině Su-27. A je to bratru dvacet let co jej vydali.. byl to skvělý časopis.

  • raziel87
    19:54 10.01.2017

    takže ne :) ani náhodou se nejedná o plnohodnotný stroj SU-27 Flanker B. SM+
    Ale nedělám si žádné iluze, že by Čína ve spolupráci s Izraelem, Francií nevyvynula srovnatelné systémy. Takže kdo ví, co ve finále ty SK budou umět

  • raziel87
    19:48 10.01.2017

    2 Marthy
    tak on byl v podstatě derivát původní SU-27 Flanker B, tedy SU- 35 (SU-35BM) od začátku koncipován jako exportní varianta. I tak byl následně prezentován na airshow někdy v roce 2002-2004? - jako exportní varianta. Se SU-27 SM a SU-27 SM3 bych to moc neporovnával.

    SU-35S je ve své podstatě stroj který měl být původně určen na export a nakonec byl objednán ruskými VVS. Stroj SU-35 SK je exportní verze SU-35S a právě tuto verzi, SU-35SK odebírá Čína

  • raziel87
    19:33 10.01.2017

    asdas

Stránka 1 z 2