Čínská armáda používá cvičné terče tanků T-90

Čínská armáda používá cvičné terče tanků T-90
Maketa tanku T-90 sloužící pro výcvik čínské armády / Defence Blog (Zvětšit)

Podle webu Defence Blog čínská armáda provádí cvičnou střelbu na makety tanků T-90. Makety jsou dle zveřejněné fotografie umístěny na kolovém podvozku a slouží údajně jako cíl čínským bitevním / útočným vrtulníkům a letadlům. Čínská armáda se k fotografii nevyjádřila. Fotografie je široce diskutována v ruských médiích a na ruských sociálních sítích.

Maketa tanku T-90 je vybavená reaktivním pancířem Kontakt-5 a podle ruských médií, konkrétně Rossijskoj gazety, maketa představuje indické tanky T-90S. V současné době indická armáda provozuje 1300 až 1600 tanků T-90 a plánuje jejich počet do roku 2020 zvednout na 2000. Indie rovněž projevuje zájem o nejnovější verzi T-90MS s reaktivním pancířem Relikt. Příslušnost makety T-90 k indické armádě napovídá, podle ruských médií, i pouštní maskování.

Samotná ruská armáda používá aktivně zhruba 350 tanků T-90, dalších zhruba 600 tanků T-90 se v nejasném technickém stavu nachází ve skladech. Po odložení masivního nákupu tanků T-14 Armata se ruská armáda rozhodla postupně modernizovat T-90 na standard T-90M. Právě tanky T-90M s pancířem Relikt mají v příštím desetiletí tvořit jádro ruských tankových sil.

V současné době se ruská armáda opírá o 1400 kusů modernizovaných tanků T-72B3. Tyto tanky však mají slabý pancíř neschopný odolat moderní západní munici a jejich kanony rodiny 2A46 střílející průbojnou municí Sviněc neprobíjí čelní pancíř moderních západních tanků. Nejnovější ruskou průbojnou munici Vakuum, vzhledem k její délce 1000 mm, může zase používat zřejmě jen tank T-90M (s úpraveným nabíjecím automatem) a T-14 Armata. Oba tanky používají kanon rodiny 2A82. O munici Vakuum v tancích T-90M přineseme článek v následujících dnech.

V každém případě Čína s Indií vede několik hraničních sporů. K poslednímu vážnému střetu došlo v roce 2017, když v odlehlém himálajském hraničním úseku došlo k více než sedmdesát dnům dlouhým vojenským šarvátkám. Výsledkem bylo několik zraněných vojáků na obou stranách.

Předmět čínsko-indického sporu je především himalájská Doklamská náhorní plošina. Doklamská plošina má pro Indii strategický význam, protože z planiny může Čína vojensky ovládat tzv. Siligurský koridor. Tato oblast mezi Nepálem a Bangladéšem měří v nejužším místě jen 32 km a zajišťuje strategické spojení hlavní části indického území se severovýchodní Indií. Ovládnutím tohoto místa Čína získá výrazné nátlakové prostředky proti Indii. 

Celá věc je o to „zajímavější“, že Čína je jednak významným vojenským partnerem Pákistánu (tedy arcinepřítele Indie), jednak má společnou hranici s Pákistánem a Indií v Kašmíru. Rusko pak masivně vyzbrojuje všechny tři země.

Na druhou stranu, fotografie cvičného terče T-90 oživují úvahy o případném rusko-čínském střetu. Ostatně důkazem ruské nervozity je živá diskuze o významu fotografie ve všech hlavních ruských digitálních médiích (vč. RIA Novosti, Sputnik News, Izvestija, atd.) a na sociálních sítích. Ruská média (minimálně webová) před několika dny provedla „informační ofenzivu“ s cílem uklidnit veřejnost s tím, že maketa T-90 nepředstavuje tank ruské armády.

„T-90 je hlavní bojový tank, který je ve velkém množství kupován Indií. Je také provozován Vietnamem. Tyto země jsou pravděpodobnými nepřáteli čínských pozemních sil. Ano, tento stroj [T-90] je v arzenálu potenciálních protivníků a Číňané v této souvislosti vyvíjejí metody k jejich ničení,“ uvedl pro ruský deník Vzgljad Vasilij Kašin, vedoucí výzkumný pracovník Institutu pro východní studia Ruské akademie věd.

„V ruských vojenských jednotkách se nachází vizuální pomůcky se strukturami a vybavením zemí NATO. Číňané mají stejné pomůcky amerických ozbrojených sil a jejich spojenců Indie a Vietnamu. Číňané trénují svůj vojenský personál proti silným a slabým stránkám T-90. To je zcela normální. Vyzbrojujeme jejich oponenty, takže Číňané bojují s touto zbraní,“ dodal Kašin.

V každém případě na čínskou hrozbu upozorňují další ruští odborníci, nejznámější z nich je Alexandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy.

Chramčichin v roce 2018 pro ruský Vojensko-průmyslový kurýr (kde přispívají např. Valerij Gerasimov nebo Konstantin Sivkov) napsal článek „Přesuní kontingentů: Nikdo a nic nemůže ochránit Dálný východ“, kde mimo jiné uvedl, že skutečná hrozba přichází z jihu:
„Mnohem těžší bude bojovat na území (od Bajkalu po Vladivostok) proti radikálně obnovené vojenské síle Čínské lidové armády [...]. Určitě můžeme začít tím, že se zbavíme mizerné propagandistické komedie o ‚strategickém partnerství‘ s Čínou a toho, že Čína nás vůbec neohrožuje. Je to však ještě větší tabu, než nekonečné příběhy o smrtící hrozbě od impotentních [evropských] klaunů z NATO.“

Neklid Rusů vychází z prostého faktu, že Ruská federace je obrovskou zemí, kde ale žije velmi málo obyvatel (vzhledem k velikosti území). Na Sibiři přitom žije šest milionů obyvatel a dole na jihu se tísní 1,3 miliardy Číňanů. To samo o sobě nesignalizuje brzkou čínskou invazi na Sibiř, ale jde minimálně o zdroj neklidu v Rusku. Ostatně ruská armáda si udržuje významné vojenské posádky u čínských hranic (Borzja, Ussurijsk, Belogorsk, atd.)

V roce 2000 Vladimir Putin, jak stojí mimo jiné v knížce Russia´s Far East (Putina citovaly také české Halo noviny), navíc uvedl: „Pokud neuděláme efektivní kroky, budou v několika málo dekádách naše pohraniční regiony hovořit čínsky, japonsky a korejsky.“

Zdroj: VPK, RIA Novosti, Vzgljad, Defence Blog

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čínská invaze na Sibiř?

V posledních letech se hodně mluví o rostoucím vlivu Číny na ruském Dálném východě, především v ...

T-90M: Nejnovější model ruských tanků T-90

Ruský vojenský expert Alexej Chlopotov před několika dny na svém blogu ukázal nejnovější model ...

Ruské tanky T-80BVM a T-90M ohrožují program T-14 Armata?

Ruské ministerstvo obrany oznámilo redukci plánů na trvalé odstranění 10 000 dlouhodobě uložených ...

Ruská armáda místo nechtěných T-14 Armata nakoupí tanky T-90M

Ruské tankové jednotky v roce 2020 převezmou první modernizované tanky T-90M. Dodávka tanků T-90M ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • pipexxinar
    23:08 08.05.2019

    autor tu matlá nesmysli a nezmíní se o malém nepodstatné faktu že t-90 (t-90ms) má v největším počtu INDIE ne ruská federace.u ruská by měli cvičit na t72b3 což je hlavní tank ...Zobrazit celý příspěvek

    autor tu matlá nesmysli a nezmíní se o malém nepodstatné faktu že t-90 (t-90ms) má v největším počtu INDIE ne ruská federace.u ruská by měli cvičit na t72b3 což je hlavní tank ruské federace a nerozumím nebo spíš rozumím proč tento známí fakt autor neuvedl podle mého je důvod to že se autor chce aspon ve svém světě uspokojit že rusové jsou v análním otvoru a čína už čeká plně vyzbrojená u hranic a přehlíží fakt že pro čínu je rusko životně důležité protože jejich vědci nejsou stále schopní bez pomoci (kopírování rusu) splácat ani pušku natož složité systémy typu PVO nebo letadlové motory teprve pomalu zavádí vlastní draky letadel ale motory bez berličky neudělajíSkrýt celý příspěvek

  • Tesil
    16:28 08.03.2019

    Námětem minimálně jednoho cvičení Varšavské smlouvy byl konflikt mezi Čínou a SSSR.Počítalo se s tím,že zhruba do 40 dní toho využijí Spojené státy a do konfliktu zasáhnou. S ...Zobrazit celý příspěvek

    Námětem minimálně jednoho cvičení Varšavské smlouvy byl konflikt mezi Čínou a SSSR.Počítalo se s tím,že zhruba do 40 dní toho využijí
    Spojené státy a do konfliktu zasáhnou.
    S podobnou variantou Rusové určitě počítají i v současnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:07 08.03.2019

    Vzpomněl jsem si na takovou zajímavost. Jižní Korea používá k simulaci tanků svého severního souseda ruské T-80. Konkrétně provozují 33 kusů T-80U a dva T-80UK. Získali je (spolu s ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzpomněl jsem si na takovou zajímavost. Jižní Korea používá k simulaci tanků svého severního souseda ruské T-80. Konkrétně provozují 33 kusů T-80U a dva T-80UK. Získali je (spolu s BMP-3 a další technikou) při vyrovnávání ruského dluhu, původně chtěli získat jen pár kusů různých moderních tanků po SSSR, pro vlastní výzkum, ale Rusové se rozhodli, že jim neprodají méně tanků než jeden prapor. Tanky jsou ve velmi dobrém stavu a není to tak dávno (2016), co o jejich odkup měli zájem i sami Rusové (nevyšlo). Oficiálně jsou zařazené ve stavu armády, ale přeci jen nemají kompatibilní munici a podobně, tak jde spíš o kuriozitu - na cvičení ale normálně jezdí - viz video:

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • števo
    09:24 08.03.2019

    PavolIR nechcem sa tu natahovat, ale v clanku sa hovori o Sibiri, ze ma 6 mil., co nie je pravda. Pravda nie je ani to, ze Dalekovýchodný federálny okruh nepatrí k Sibiri. Normalne ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolIR nechcem sa tu natahovat, ale v clanku sa hovori o Sibiri, ze ma 6 mil., co nie je pravda. Pravda nie je ani to, ze Dalekovýchodný federálny okruh nepatrí k Sibiri. Normalne sa geograficky za Sibir povazuje ruské územie na východ od Uralu. Cize Dalekovychodný federálny okruh je časť Sibira. V clanku sa hovori o Sibiri a nie o dalekovychodnom federalnom okruhu. Cize plati co som uz napisal.Skrýt celý příspěvek

  • števo
    14:48 07.03.2019

    Aké problémy konkretne? Samozrejme kazda krajina ma svoje problemy ma ich rusko ma ich cina ma ich eu, kazde podla svojho hodnotenia. Cize nakoniec to nebude vojna ale ala tichy ...Zobrazit celý příspěvek

    Aké problémy konkretne? Samozrejme kazda krajina ma svoje problemy ma ich rusko ma ich cina ma ich eu, kazde podla svojho hodnotenia. Cize nakoniec to nebude vojna ale ala tichy nepriatel? len do pozornosti davam, ze aj cina ma svojich nepriatelov a je ich teda hodne a pocetne, cize kupovanie si niecoho (????) a hlavne od svojho najmocnejsieho suseda je tak trocha hazard. Cinania zaberu Sibir ok (od vojensky najmocnejsieho suseda), to je v pohode to im bude stacit, ci pojdu aj dalej po nejakych ostrovoach alebo moriach od rozvojovych krajin alebo to bude naopak? Vsade sa pise, ze Cinania su neskutocne logicky a neviem co, ale fakt zacat vojnu s najsilnejsim susedom mi nejaku logiku nedava.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      18:34 07.03.2019

      Územie možno získať bez otvorenej vojny, proste tak, že na území susedného štátu vznikne bábkový štát, ktorý bude bezvýhradne odkázaný na svojho "stvoriteľa". V roku 1931 tak v ...Zobrazit celý příspěvek

      Územie možno získať bez otvorenej vojny, proste tak, že na území susedného štátu vznikne bábkový štát, ktorý bude bezvýhradne odkázaný na svojho "stvoriteľa". V roku 1931 tak v danom priestore vytvorili Japonci Manžukuo tak, že s tým ani Spoločnosť národov nevedela nič robiť. Podobne by ničoho nebola schopná OSN.

      Len tak mimochodom na margo príspevku z 13:08 - územie, ktoré je "najviac na rane" v skutočnosti nespadá ani administratívne ani geograficky pod Sibír, ale pod Ďaleký východ. Východne od Bajkalu skutočne nežije omnoho viac, než tých 6M obyvateľov.Skrýt celý příspěvek

    • Czertik
      01:59 09.03.2019

      A kdy ze se cinani chystaji napadnout indii ? Byt ono vzpominane t-80 by tomu nasvedcovalo... Nebo si myslel rusko ? To ale potom oddelej toho nejmocnejsiho souseda, protoze ...Zobrazit celý příspěvek

      A kdy ze se cinani chystaji napadnout indii ? Byt ono vzpominane t-80 by tomu nasvedcovalo...
      Nebo si myslel rusko ? To ale potom oddelej toho nejmocnejsiho souseda, protoze nejmocnejsim sousedem ciny je indie.
      Ano, indie ma sice zastalejsi letectvo nez rusko (a myslim ze i trochu min pocetne), ale co se tyka pozemni armady, tak ma indie jak pocetnejsi, tak i modernejsi nez rusko.
      Co se tyka pvo - se priznam, nevim jak presne na tom je jak rusko, tak i indie abych mohl soudit.Skrýt celý příspěvek

      • semtam
        22:47 09.03.2019

        Czertik
        "ale co se tyka pozemni armady, tak ma indie jak pocetnejsi, tak i modernejsi nez rusko."
        :D Co do počtu lidí ano, ale modernější a na techniku početnější určitě ne.

        Czertik
        "ale co se tyka pozemni armady, tak ma indie jak pocetnejsi, tak i modernejsi nez rusko."
        :D Co do počtu lidí ano, ale modernější a na techniku početnější určitě ne.

  • Lukash
    14:36 07.03.2019

    Rusko sa neustálym hladaním vonkajšieho nepriatela snaží len zakrývať domáce problémy. Pre čínu ako aj pre "prehnitý" západ je jednoduchšie a lacnejšie si rusko a jeho nerasty ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko sa neustálym hladaním vonkajšieho nepriatela snaží len zakrývať domáce problémy. Pre čínu ako aj pre "prehnitý" západ je jednoduchšie a lacnejšie si rusko a jeho nerasty lacno cez skorumpovaných putinových oligarchov rozoberať ako viesť nezmyslenú a nákladnú vojnu.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:45 07.03.2019

      A co teprve bohaté spojené státy, ty přece taky nemusí vést nesmyslně nákladné války? :-D

      A co teprve bohaté spojené státy, ty přece taky nemusí vést nesmyslně nákladné války? :-D

      • HEKTOR
        05:55 13.03.2019

        flanke.jirka - no práve že musia... aby boli bohaté, tak musia...

        flanke.jirka - no práve že musia... aby boli bohaté, tak musia...

    • HEKTOR
      06:03 13.03.2019

      Lukash - máte pravdu, treba to hrať stále na národnú hrdosť.. a podobné to je aj u nás-odmietneme us peniaze na modernizáciu letísk, len aby jedna ľavicovo orientovaná strana ...Zobrazit celý příspěvek

      Lukash - máte pravdu, treba to hrať stále na národnú hrdosť..
      a podobné to je aj u nás-odmietneme us peniaze na modernizáciu letísk, len aby jedna ľavicovo orientovaná strana neopustila vládu a pre "ospravedlnenie" vytvoríme chiméru, že za tie doláre sa nám sem nasťahujú us vojaci...a vcelku to aj funguje, sme predsa hrdý národ-cudzie nechceme a svoje si nedáme...ach bože....Skrýt celý příspěvek

  • števo
    13:08 07.03.2019

    Oprave si údaj, že Sibir ma 6 mil. obyvatelov. Pocet obyvatelov Sibiru je cca 37 mil. podobne ako pocet obyvatelov Kanady. Hustota obyvatelstva je obdobna ako v Kanade alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Oprave si údaj, že Sibir ma 6 mil. obyvatelov. Pocet obyvatelov Sibiru je cca 37 mil. podobne ako pocet obyvatelov Kanady. Hustota obyvatelstva je obdobna ako v Kanade alebo Australii (na Sibiri) a ovela vyssia ako v susednom Mongolsku.

    Ci sa to niekomu paci alebo nie Rusko je vojensky najmocnejsi sused Ciny, bolo by divne aby cinania si to zacali s nimi rozdavat hned v uvode, mozno si trufaju ale momentalne na to nemaju. Postupom casu nepochybujem, ale je aj otazny vyvoj Ciny. Katastrofalny demograficky vyvoj (horsi ako v Rusku, neporovnatelne horsia ako v USA, a ovela ovela horsia ako v Indii), hoci zatial populacia rastie, ale onedlho zacne prudko klesat. (aj ked samozrrejme este bude dlho obrovska) a s tym suviasice socio ekonomicke problemy.Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      14:50 07.03.2019

      Taky jsem si to myslel, že nás zachrání vyvoj demografické křivky, zjevný rozpor mezi hlásáním komunismu a kapitalistickou skutečnosti, plus korupce vládní kliky.. Ale už tomu moc ...Zobrazit celý příspěvek

      Taky jsem si to myslel, že nás zachrání vyvoj demografické křivky, zjevný rozpor mezi hlásáním komunismu a kapitalistickou skutečnosti, plus korupce vládní kliky.. Ale už tomu moc nevěřím. Třeba důchodový systém tam nemají, čili stáří budou makat dokud nezhebnou. Výhody bohatství asi převáží nad rozporem v ideologii. A korupce je všude a na uklidnění mas stačí občas pár poprav papalášů. Plus přidejme jejich skoro až vrozenou schopnost oddat se celku na úkor osobní svobody a máme tu smrtící koktejl pro náš způsob vidění světa...Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    12:08 07.03.2019

    je pochopitelné že to v RF vzbuzuje nelibost, přitom v kontextu Čína vs Indie jde o logickou záležitost. Ad obsazování Sibiře, rozeštvat Č a R je alianční sen. Čína co chce si může ...Zobrazit celý příspěvek

    je pochopitelné že to v RF vzbuzuje nelibost, přitom v kontextu Čína vs Indie jde o logickou záležitost. Ad obsazování Sibiře, rozeštvat Č a R je alianční sen. Čína co chce si může za dobrou cenu koupit, nepotřebují nic okupovat a rozhádat se s jediným přítelem. Navíc v dalších dekádách budou řešit ne s přelidnění, ale stárnutím populace, čeká se prudké zabrždění a růst bude populace nadále ve státech jako je Vietnam, Laos, Thajsko, Korea. Dalším argumentem proti je nedávná redukce čínské pozemní armády a soustředění na námořnictvo kde je intenzivní příprava na střet s americkým. Shrnuto - dokud se budou americké válečné lodě producírovat nedaleko čínských břehů tak konflikt s Ruskem je nesmysl.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    11:28 07.03.2019

    To probuzení pro mnohé musí být ošklivé. Ta píšťalka podle které se už brzy začne tančit nebude ani rudá ani modrá, ale žlutá. A to nemluvím o daleko větší hrozbě pro bílou ...Zobrazit celý příspěvek

    To probuzení pro mnohé musí být ošklivé. Ta píšťalka podle které se už brzy začne tančit nebude ani rudá ani modrá, ale žlutá. A to nemluvím o daleko větší hrozbě pro bílou civilizaci, na obou stranách spektra, přicházející z Mekky. Viz třeba dnešní článek o islámské populační explozi už i v Rusku. Má to tu možnou výhodu, že zanecháme zbytečných rozepří (myslím celá Evropa) a začneme něco dělat....Jestli už není pozdě... Tedy spíš si myslím , že už to je v pr..liSkrýt celý příspěvek

    • Rase
      12:18 07.03.2019

      Mno uvidíme kdo bude vládnout Rusku po Putinovi. Přeci jen i kdyby změnil ústavu, tak už není nejmladší a dřív nebo později jej stejně někdo nahradí,. Teď je spíš otázka jakou ...Zobrazit celý příspěvek

      Mno uvidíme kdo bude vládnout Rusku po Putinovi. Přeci jen i kdyby změnil ústavu, tak už není nejmladší a dřív nebo později jej stejně někdo nahradí,. Teď je spíš otázka jakou politiku ten někdo bude zastávat. V Evropě se ti politicic mění hodně rychle a pokud jde o USA, uvidíme zda vyjde Trumpovy druhé období, nebo ho někdo nahradí. Osobně jsem hodně zvadavý, co bude za cca 10 let (osobně to beru jako dost kritické období).Skrýt celý příspěvek

      • Kichot
        12:35 07.03.2019

        Někde jsem četl , že je obrovská výhoda Číňanů , že umějí plánovat velmi dlouhou dopředu a mají trpělivost. Historická strategie. Což v Evropě jak západní tak východní neexistuje. ...Zobrazit celý příspěvek

        Někde jsem četl , že je obrovská výhoda Číňanů , že umějí plánovat velmi dlouhou dopředu a mají trpělivost. Historická strategie. Což v Evropě jak západní tak východní neexistuje. Na západě vidí max k dalším volbám a na východě tak na pětiletku, možná dvě..Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          13:08 07.03.2019

          Ona to není jen doména Číňanů, ale i Íránců, přici jen i oni si jsou vědomi velmi dlouhé tradice - přeci jen Peršané atd. Docela škoda, že už nejde o sekulární stát, jako kdysi. Co ...Zobrazit celý příspěvek

          Ona to není jen doména Číňanů, ale i Íránců, přici jen i oni si jsou vědomi velmi dlouhé tradice - přeci jen Peršané atd. Docela škoda, že už nejde o sekulární stát, jako kdysi. Co se týče Číny, tak mě vždycky fascinuje, jak se u nich dokázal ten "komunismus" přetransformovat do kapitalisticko-totalitního modelu, plně využívajícího nejmodernější technologie ke kontrole obyvatelstva. Čím dál tamní dění připomíná román 1984 od Orwella a bude ještě mnohem hůř. byť tedy plánovat umí a klidně ať si jako první přistanou na Marsu, ale žít bych tam fakt nechtěl.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            14:28 07.03.2019

            A navíc jak říká jeden můj kamarád "Žerou psy! " Ta asijská krutost ke zvířatům taky lecos vypovídá. No obávám se, že dopadneme jak Řím po nájezdech barbarů. Naštěstí zánik jedné ...Zobrazit celý příspěvek

            A navíc jak říká jeden můj kamarád "Žerou psy! " Ta asijská krutost ke zvířatům taky lecos vypovídá. No obávám se, že dopadneme jak Řím po nájezdech barbarů. Naštěstí zánik jedné éry přinese (většinou) i když po delším čase éru novou.. A my díky historické zkušenosti našeho hrdinného národa, přežijeme!! Jak říkal Jara Cimrman: Můžeš i podlézt, ale pak se narovnej!!!!Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    07:46 07.03.2019

    Nevím jak vám, ale mi přijde, že ti vojáci na té fotce mají ruské uniformy i takový neasijský obličej, byť toho moc vidět není, ale vlasy určitě nejsou černé, jak by se na číňany ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím jak vám, ale mi přijde, že ti vojáci na té fotce mají ruské uniformy i takový neasijský obličej, byť toho moc vidět není, ale vlasy určitě nejsou černé, jak by se na číňany slušelo. Aby to celé nebyla kachna...Skrýt celý příspěvek

    • Czertik
      10:44 07.03.2019

      Myslis jako ze s tim si nakonec jezdily rusove, aby mohli kazovat ze maji vic t-cek nez ve skutecnosti maji ?

      Myslis jako ze s tim si nakonec jezdily rusove, aby mohli kazovat ze maji vic t-cek nez ve skutecnosti maji ?

      • otecko
        14:55 07.03.2019

        Třeba, nebo to, že se vůbec nejedná o čínské foto.... zvláště když se to píše prioritně na ruských serverech. Kdo ví, co je to za hru.

        Třeba, nebo to, že se vůbec nejedná o čínské foto.... zvláště když se to píše prioritně na ruských serverech. Kdo ví, co je to za hru.

        • PavolR
          18:37 07.03.2019

          Aká je pravdepodobnosť, že na tých ruských fórach nikto nespozná ruskú uniformu?

          Aká je pravdepodobnosť, že na tých ruských fórach nikto nespozná ruskú uniformu?

  • Zvonik
    07:46 07.03.2019

    Marně se dohadujete, co je jakou příčinou, že si šikmoočci vezmou jako terč ruský tank, či co jiného. Marně. Kdyby se neplánoval celosvětový globální konflikt, tak by se do ...Zobrazit celý příspěvek

    Marně se dohadujete, co je jakou příčinou, že si šikmoočci vezmou jako terč ruský tank, či co jiného. Marně. Kdyby se neplánoval celosvětový globální konflikt, tak by se do takových věcí vůbec neinvestovalo.
    Já Vám všem tvrdím, že i když to tak nevypadá, tak musí nastat nová světová válka se všemi následky rapidního snížení populace na celé planetě. Jinak se stane při zachování míru totéž, vinou ekologické katastrofy s celou planetou Zemí. Jiné rozumné cesty NENÍ!Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      09:06 07.03.2019

      Kde si přišel na to, že válka je ekologická... Během bojů se spotřebují zdroje a na následnou obnovu se spotřebují ještě jednou... A při použití JZ by došlo k brutální ...Zobrazit celý příspěvek

      Kde si přišel na to, že válka je ekologická... Během bojů se spotřebují zdroje a na následnou obnovu se spotřebují ještě jednou...

      A při použití JZ by došlo k brutální kontaminaci, nekontrolovaným požárům co by mělo dopady v řáděch 100let...Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      09:34 07.03.2019

      Problém je, že US prezidenti obvykle měli mezi svými "tzary" (nejbližší vlivoví rádci) mnoho malthusiánských magorů, kteří uvažují stejně a to mě děsí. Je to ale nesmysl. Proč se ...Zobrazit celý příspěvek

      Problém je, že US prezidenti obvykle měli mezi svými "tzary" (nejbližší vlivoví rádci) mnoho malthusiánských magorů, kteří uvažují stejně a to mě děsí.

      Je to ale nesmysl. Proč se hysterčí, že vymíráme, že se sem musí cpát stepní náplava (jakoby ta uměla hospodařit lépe) a zároveň je strašná hysterie, aby náhodou trošku nepoklesla produkce např. aut na sklad (mimo jiný tovar, hlavně zvyšte spotřebu všeho!), lidi se nutí auta obměňovat a vymýšlí se na to šikanující legislativa...takže na jednu stranu bláznivý "konzumní" přístup ke zvyšování HDP všemi možnými prostředky a hlavně vyrábět jak šílenci, nadruhou stranu malthusiánská sadomasochistická šílenost.
      ------------------
      Prosím, nesekneme se na příkladu s automobily, protože jde z určitého pohledu brát jako snahu o zlepšení ekologie (zejména v aglomeracích). Jde o to, že celkový přístup k výrobě je jaksi pokřivený - kurvítka, krátký životní cyklus.....prostě mi dost vadí to volání po spotřebě a zároveň strašení, že se musíme vyhladit, aby planeta neumřela... schizofrení, zblbující, demotivující.Skrýt celý příspěvek

      • Tesil
        16:14 08.03.2019

        Lidí je jak sraček,to pochopili i Číňani v osmdesátých letech.Nevím zda by jiný živočišný druh dokázal zdevastovat planetu tak, jak se to daří nám.V moři je více plastů než ...Zobrazit celý příspěvek

        Lidí je jak sraček,to pochopili i Číňani v osmdesátých letech.Nevím zda by jiný živočišný
        druh dokázal zdevastovat planetu tak, jak se to daří nám.V moři je více plastů než vody,vesele masakrujeme živou i neživou přírodu,ovšem proti tomu můžeme postavit debilní mobil s pěti fotoaparáty atd.
        Pokud nedostaneme rozum,nebo pořádnou lekci,tak se opravdu vyhladíme sami.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    06:19 07.03.2019

    podla mna ste len nepochopili ten clanok... neslo o to ze Cinania trenuju na maketach T-90 a preco to robia... skor islo o ten sok ktory to vyvolalo na Ruskych weboch.. Cinania ...Zobrazit celý příspěvek

    podla mna ste len nepochopili ten clanok... neslo o to ze Cinania trenuju na maketach T-90 a preco to robia... skor islo o ten sok ktory to vyvolalo na Ruskych weboch.. Cinania sa hraju na Ruskych spojencov len dovtedy kym im to vyhovuje.. akonahle Rusov prestanu potrebovat (napr na letecke motory), zacnu sa na nich pozerat UPLNE INAC...Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      10:39 07.03.2019

      Tak hlavně vzhledem k tomu, že T-90 je menší cíl než ostatní (M1 např.), raději bych trénoval na něm a v poli se trefoval s rezervou....

      Tak hlavně vzhledem k tomu, že T-90 je menší cíl než ostatní (M1 např.), raději bych trénoval na něm a v poli se trefoval s rezervou....

  • balm
    23:25 06.03.2019

    Nerozumím potřebám zdůrazňovat, byť mezi řádky, šokující informaci. Armády zpravidla uvažují pragmaticky. Nebyl bych překvapen, kdyby se objevili fotky maket korejských, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nerozumím potřebám zdůrazňovat, byť mezi řádky, šokující informaci.
    Armády zpravidla uvažují pragmaticky. Nebyl bych překvapen, kdyby se objevili fotky maket korejských, japonských, nebo amerických tanků, v souvislosti s výcvikem. USAF nakupuje a sbírá po bojištích techniku, se kterou cvičí a testují své vlastní zbraně. Dobře dělají, protože se snaží simulovat scénáře střetu všech potencionálně možných protivníků v příštích 30 - 50 letech.

    Povinností armády a zpravodajství je zajistit maximální množství zpravodajských informací pro plánování, přípravu a efektivní výcvik. Dobře, s výjimkou jediné, protože Bundeswehr posledních 10 let řeší jak nediskriminovat těhotné příslušnice tankových jednotek, národnostní, genderovou a náboženskou vyváženost (obohacení) a likviduje zásoby potravin své armady, protože obsahuje vepřové a nedostala halal certifikaci. Ideál o totální rovnosti pohlaví v boji militantních feministek ... např.: rovnost s 50kg batohem na pěší procházce se jim moc rovnost příliš nezamlouvala, ale byly si jisté, že ženy jsou lepší. Takže Bundeswehr bude asi jedna z nejlépe rozložených armád světa. Pomatenců s podporou médií mají dostatek.Skrýt celý příspěvek

    • balm
      23:28 06.03.2019

      oops ... omylem odesláno bez posledního souvětí.

      Tedy u Bundeswehru bych věřil, že trénují s maximálně černobílou maketou.

      oops ... omylem odesláno bez posledního souvětí.

      Tedy u Bundeswehru bych věřil, že trénují s maximálně černobílou maketou.

      • Jirosi
        08:11 07.03.2019

        Jen, aby se to nebralo jako příliš rasistické. A proto určitě už dnes mají ve vývoji, ideální bílo-žluto-černé makety.

        Jen, aby se to nebralo jako příliš rasistické. A proto určitě už dnes mají ve vývoji, ideální bílo-žluto-černé makety.

  • petris
    22:48 06.03.2019

    Je to také zvláštne? India má cez tisíc kusov T-90, je regionálny súper Číny, má s ňou otvorené územné spory a pomerne bežne sa ostreluje s Pakistanom.

    Je to také zvláštne? India má cez tisíc kusov T-90, je regionálny súper Číny, má s ňou otvorené územné spory a pomerne bežne sa ostreluje s Pakistanom.

  • dexnom
    21:14 06.03.2019

    kdyz vidim nektery ty vysoce erudovany analyzy v komentarich - kdo, co, komu, jak -...na strankach cia maj prijimaci formular pro analytiky...to stoji za zkousku hosi

    kdyz vidim nektery ty vysoce erudovany analyzy v komentarich - kdo, co, komu, jak -...na strankach cia maj prijimaci formular pro analytiky...to stoji za zkousku hosi

  • flanker.jirka
    20:05 06.03.2019

    Čína bude v dalším období nevyzpytatelná, mají se snahu roztahovat plíživě, ale kde mohou, dělají si co chtějí. A pošilhávají po přírodních zdrojích. Ať už je to úrodná půda nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Čína bude v dalším období nevyzpytatelná, mají se snahu roztahovat plíživě, ale kde mohou, dělají si co chtějí. A pošilhávají po přírodních zdrojích. Ať už je to úrodná půda nebo pitná voda. Tak že bych nevylučoval ani jednu variantu. Tak trochu můžeme "poděkovat" všem velkým a nadnárodním korporacím toužícím po neustálém zisku dosaženého přesunem výroby a i knowhow do Asie.
    A kde hledat vodu a půdu?
    https://www.e15.cz/zahranicni/...
    https://www.penize.cz/svetova-... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:21 06.03.2019

    Ruské T-90 sú, pokiaľ viem, sústredené v európskej časti Ruska a v prípade konfliktu by mohlo byť pekelne náročné dostať ich cez zraniteľnú železničnú infraštruktúru na východ. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruské T-90 sú, pokiaľ viem, sústredené v európskej časti Ruska a v prípade konfliktu by mohlo byť pekelne náročné dostať ich cez zraniteľnú železničnú infraštruktúru na východ. Zbytočné konšpirovanie ...Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    17:12 06.03.2019

    Sice článek chce nenápadnou formou něco naznačovat ... :) :) ale pravda je taková ... není žádným tajemstvím, že Čína podporuje Pakistán.... ( Čína mu poskytovala materiál ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice článek chce nenápadnou formou něco naznačovat ... :) :) ale pravda je taková ... není žádným tajemstvím, že Čína podporuje Pakistán.... ( Čína mu poskytovala materiál související s jaderným programem, odbornou kvalifikaci a technickou pomoc)

    Čína už ,,leští" svou supermoderní letadlovou loď pro Pákistán. Mají společného nepřítele
    https://www.securitymagazin.cz...

    "Čína chce podle serveru navyrecognition.com nejprve zmodernizovat svou první letadlovou loď Liaoning a pak prodat ji v roce 2030 svému spojenci Pákistánu. Důvod? Mocenské ,,choutky" Indie, společného nepřítele, který je podporován pro změnu USA.
    Čína a Pákistán se v poslední době sbližují vojensky i ekonomicky. Čína v uplynulých měsících prodala Pákistánu zbraně, válečná plavidla, letadla i rakety. Oba státy pořádají i společná vojenská cvičení. Čínské vojenské kapacity rostou ruku v ruce s globálními námořními ambicemi a Pákistán se má v ideálním případě stát jakousi výspou pro stále expandující námořní dosah Číny mimo své hranice."Skrýt celý příspěvek

    • Martin23
      18:32 06.03.2019

      Přesně. Akorát odborníci na všech možných webech dál pacují s tím, že Pakistán podporují USA. Realita je dnes úplně jiná. USA chtějí z Indie udělat velmoc, která bude přirozený ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně.
      Akorát odborníci na všech možných webech dál pacují s tím, že Pakistán podporují USA.
      Realita je dnes úplně jiná.

      USA chtějí z Indie udělat velmoc, která bude přirozený nepřítel Číny v regionu a tím sníží tlak na sebe sama.

      Čína se pak tomu brání tím, že podporuje Pakistán.Skrýt celý příspěvek

      • Czertik
        04:28 07.03.2019

        Kdyz se podivas na pocty techniky - i jejich modernost - tak zjistis ze indie je uz dnes mocnost na urovni ruska, ne -li vetsi.

        Kdyz se podivas na pocty techniky - i jejich modernost - tak zjistis ze indie je uz dnes mocnost na urovni ruska, ne -li vetsi.

        • Cpt. Morgan
          13:30 07.03.2019

          V ktorom parametri je India vacsia vojenska mocnost ako RF, alebo nebodaj az vo vacsine parametrov? Vzdusne sily ma India tretinovu, pozemnu armadu prinajlepsom 1/10, hladinove ...Zobrazit celý příspěvek

          V ktorom parametri je India vacsia vojenska mocnost ako RF, alebo nebodaj az vo vacsine parametrov?
          Vzdusne sily ma India tretinovu, pozemnu armadu prinajlepsom 1/10, hladinove plavidla cca. 2/3 a ponorky tak 1/4.
          Alebo si treba navodzovat pocit, ze ak by USA chceli, maju v Indii mocneho spojenca, ktory sam eliminuje Rusko? India ma stale viac vojenskych programov s RF ako s USA, ale to nevadi. Pocity a nalady spolocnosti su velmi dolezite a kazda vlada bojuje ako vladze aby si udrzala imidz moci pred vlastnym obyvatelstvom a ich vieru, ze imperium neupada, ale rastie.
          Aspon tak sa to javi aj v informacii medzi riadkami aj tohto clanku, kde sa navodzuje predstava, ze hlavne konkurencne mocnosti politicky suverenne voci zapadu sa vlastne urcite znicia navzajom a zapad sa bude moct nerusene venovat pokrokom v oblasti genderovej a kulturnej metaidentity. Pred 20 rokmi vyzerala situacia pre zapad ovela lepsie, tak kde je chyba? Bud sa postupne rozpada na vlastnu ideologicku nekonzistentnost, resp. skutocne politiky su podstatne odlisne ako deklarovane, alebo su rozvijajuce mocnosti taki mocni hraci, ze zapad nevie zabojovat. Trend nevyzera dobre, cim vacsi casovy usek, tym bledsie. A zapad potrebuje, aby mal uplnu kontrolu nad vyvojom veci, inak bude musiet vyrazne transformovat spolocnosti pod svojou kontrolou - vlastne sa to uz aj deje - a to sa deje len vtedy, ked su moznosti transformovat externe prostredie vycerpane..Skrýt celý příspěvek

          • Cpt. Morgan
            13:37 07.03.2019

            USA sa snazia cez uplatky naklonit si v Indii cokolvek co sa da, ale realne to je pri chudobnych a chaotickych indoch tak, ze tie uplatky sa v podstate rozkradnu a rozpustia a ...Zobrazit celý příspěvek

            USA sa snazia cez uplatky naklonit si v Indii cokolvek co sa da, ale realne to je pri chudobnych a chaotickych indoch tak, ze tie uplatky sa v podstate rozkradnu a rozpustia a vysledok bude ako vzdy pri indoch - chaos. Aj Izrael priklada polienka ako sa da, ponuka co moze, ale aj tak India neodskakuje od mnohych vyznamnych projektov a know how Ruska, ktore by inde neziskala. India si povybera od kazdeho hrozienka a zapad bude smutny, ze politicka harmonizacia zmizne do stratena. Zapad nema nic take, cim by donutil Indiu zriect sa vlastnej politickej suverenity, ani to aby prevzala akekolvek zavazky zapadu. Ind bude vzdy hrat svoju rolu spekulanta - v tom je dobry, tak sa toho drzi.Skrýt celý příspěvek

          • Czertik
            02:24 09.03.2019

            potemkine Tvoje schopnost absolutne nepochopit smysl textu je uzasna, na to mas snad skolu :). (ze by stejna vyska jako u martina?). Kde sem jakoliv naznacoval to, ze by se indie ...Zobrazit celý příspěvek

            potemkine
            Tvoje schopnost absolutne nepochopit smysl textu je uzasna, na to mas snad skolu :). (ze by stejna vyska jako u martina?).

            Kde sem jakoliv naznacoval to, ze by se indie mela bojovat proti rusku ? Jen zapalerny politruk dokaze, ze zminky aby si porovnal velikost tehle 2 statu - jejich armad, hned vybastlit to, ze by se meli spolu porvat.
            Mozna je to takove vase ruske spefikum, pohlizet na kazdeho kdo by se vam mohl vyrovnat silou jako na peritele a hned premyslset o rvani se snim.

            Ale rozeberme si ty cisla, ktera si napsal.
            Namornictvo 2/3 hladinovych lodi a 1/4 ponorek...wow. Zamysli se nad tim, u ruska a jeho namornictva nam neustale tvrdis, ze by se bylo schopne nejen postavit amickemu namornictvu, ale dokonce si zaradit ponorkami u jeho pobrezi a znict amiky raketami z ponorek - cili ze maji svetove namornictvo.
            A ted se podivej na indy - ti nikdy nerikaly, ze by meli jakekoliv zahranicni ambice )navic rozdat si to s nejvetsim namornictvem sveta) - a sami rikaji, ze maji namornictvo jen na to, aby drzeli cinany a pakistance v pozoru.
            Takze bud indove maji tajne ambice o kterych nemluvi, nebo rusove maji prilis velke oci :).
            Pozemni armada - 1/10...wow. Ses si tim jisty ? zeme ktera ma cca 8x vetsi populaci, a tudiz i lidi u pechoty nasobne vice nez rusko..bude daleko slabsi ?
            Zvlast kdyz vezmes ze onu nasobne vetsi pechotu musis podporovat kdyz uz nicim jinym, tak i nasobne vice ot/bvp.
            Kdyz uzne tanky a delostrelectvem (a ze je maji taky dost pocetne).
            Zvlast kdyz diky stretum s pakistanem/cinou ma jejich pozemni armada daleko vetsi prioritu nez namornictvo.
            A letectvo ? Jo, indove ho maji pomerne zastarale a slabsi nez rusko, ale 114 let stara poucka ti rika - ze letectvo ti sice muze vladnou ve vzduchu, ale stale potrebujes pechotu aby ti obsadila a udrzela uzemi.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...