Čínská stealth stíhačka J-20 „Mocný drak“ startuje

-
25. 2. 2014
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Na čínském internetu se 20. února objevil obrázek pozemních testů čínské stíhačky J-20 "Mocný drak" od čínské firmy Chengdu Aircraft Corporation. Podle všeho se jde o první prototyp / předsériový letoun. Pokud tomu tak skutečně je, Čína udělala další významný krok v závádění vlastní stealth stíhačky do výzbroje.
Technologický demonstrátor stíhačky J-20 vykonal první let již v roce 2011. A poněvadž je to úkolem technologických demonstrátorů, stroj testoval pouze zvolenou konstrukci a nové technologie. O sériové podobě letounu pro čínskou armádu nemohla být ještě řeč.
První fotografie prototypu stíhačky J-20 "unikly" na čínský internet v prosinci minulého roku. I když – jak připomíná prestižní magazín IHS Janes – byly snímky digitálně upraveny, lze na letounu pozorovat konstrukční změny, jejichž cílem je zlepšit výkon motoru, bojové schopnosti a stealth vlastnosti letounu.
Na první pohled zaujme jiný tvar nasávacích otvorů (zešikmená "stříška") motorů, jiný tvar dveří hlavních přistávacích kol nebo jiný tvar svislých ocasních ploch. Pod nosem letounu lze zahlédnout elektronický zaměřovací systém. Číňané podle všeho chtějí do svého J-20 umístit obdobný infračervený a optický varovný/zaměřovací systém, jakým disponuje stíhačka F-35 Lightning II.
Foto: Obrázek z pojezdových pozemních testů / Čínský internet
Otázkou jsou použité motory. Technologické demonstrátory využívaly ruské motory Saturn AL-31. Samozřejmě z hlediska prestiže chtějí Číňané ve svých stíhačkách vlastní proudové motory.
Do budoucna se spekuluje o čínském typu WS-15 s vypočítaným maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. Podle některých zdrojů vývoj WS-15 skončí v letošním roce, podle jiných nejdříve až v roce 2020.
Do té doby může být J-20 poháněn některým z ruských proudových motorů řady Saturn AL-31. V úvahu připadá AL-31F M1 o maximálním tahu 135 kN (Su-27, Su-30, Su-34), AL-31F M2 o maximálním tahu 145 kN (Su-27, Su-30, Su-34) nebo nejmodernější motor AL-41F1S s tahem 142 kN (Su-35). S derivátem poslední pohonné jednotky (AL-41F1) počítá i nejmodernější ruská stíhačka T-50.
Foto: Horní obrázek prototyp J-20 (č. 2011), dole druhý technologický demonstrátor (č. 2002) / Čínský internet
Čína získala motory AL-41F1S při nákupu ruských stíhaček Su-35. Rusko však prozatím není ochotné dodávat Číně své nejmodernější motory AL-41F1S samostatně.
Pokud půjde vše podle plánu, stíhačku J-20 s ruskými motory (zřejmě AL-31F M1/M2) může čínská armáda začít testovat již v příštím roce. Se vstupem J-20 do výzbroje se počítá roku 2017 a s dosažením počáteční operační způsobilosti v roce 2019.
Oproti tomu první stíhač 5. generace, americký F-22A Raptor, vstoupil do služby už v roce 2005. U nejmodernějších stíhacích strojů se traduje, že všechny jeho komplikované systémy dokážou piloti i letectvo plně zvládnout až po deseti letech provozu.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Izrael poskytuje Číně americké vojenské technologie
Izraelská média přišla se závažným obviněním. Prostřednictvím Izraele měla Čína získat pokročilé ...
-
27.12.2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínské díly ve stíhačkách F-35 Lightninig II
Americký Pentagon zpětně povolil ponechat ve stíhačkách F-35 Lightninig II čínské součástky. ...
-
04.01.2014
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Čína testuje hypersonické zbraně aneb Hon na americkou protiraketovou obranu
Zbrojní závody mezi Čínou a Spojenými státy začínají nabírat na obrátkách. Podle deníku The ...
-
14.01.2014
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Čtyři letadlové lodě pro čínské námořnictvo
Čína chystá stavbu čtyř letadlových lodí. Informaci potvrdil deníku South China Morning šéf čínské ...
-
26.01.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Čili jak jsem psal, J-20 je de facto normální těžký stíhací letoun. Zřejmě ale ponese i protizemní výzbroj - a je možné, že od něj bude odvozena úderná verze, obdobně jak se to ...Zobrazit celý příspěvek
Čili jak jsem psal, J-20 je de facto normální těžký stíhací letoun. Zřejmě ale ponese i protizemní výzbroj - a je možné, že od něj bude odvozena úderná verze, obdobně jak se to předpokládá u PAK-FA. Bombardér to ale rozhodně není, byť určitou svou robustností poněkud mate. Ostatně pokud vím, nějaký nový bombardér Číňané vyvíjejí, s tímhle letounem ale nemá nic společnéhoSkrýt celý příspěvek
F-22 Délka: 18,9 m Rozpětí: 13,56 m Výška: 5,08 m Nosná plocha: 78 m2 Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg J-20 (odhadované údaje) Délka: 20,3 m Rozpětí: 12,88 ...Zobrazit celý příspěvek
F-22
Délka: 18,9 m
Rozpětí: 13,56 m
Výška: 5,08 m
Nosná plocha: 78 m2
Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg
J-20 (odhadované údaje)
Délka: 20,3 m
Rozpětí: 12,88 m
Výška: 4,45 m
Nosná plocha: 73 m2
Maximální vzletová hmotnost: 36 288 kgSkrýt celý příspěvekTak je faktem, že letoun působí mohutně, ale už třeba podle posledního obrázku je zřejmé, že zas tak velký není. Vzdáleně mi připomíná F-8, tedy těžší stíhací letoun. Rozhodně to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak je faktem, že letoun působí mohutně, ale už třeba podle posledního obrázku je zřejmé, že zas tak velký není. Vzdáleně mi připomíná F-8, tedy těžší stíhací letoun. Rozhodně to není bombardér, natož strategický.
A co se týče tempa programu - podle mne (srovnám-li jej s vývojem letounů i jinde ve světě, třeba s takovým F-35) postupuje poměrně rychle, i když je mi jasné, že do sériové výroby to má ještě daleko. Každopádně pro čínské vojenské letectvo to je velký pokrok, který jen umocní jeho stávající sílu (letouny F-10 a F-11, tedy různé kopie a odvozeniny Su-27).Skrýt celý příspěvekskor by sa hodil nadpis mocny vrak. napriek posilovaniu ciny a vyraznom pokroku v technike je to iba prototyp, k seriovemu zavedeniu do vyzbroje je este dlha cesta a mnozstvo ...Zobrazit celý příspěvek
skor by sa hodil nadpis mocny vrak. napriek posilovaniu ciny a vyraznom pokroku v technike je to iba prototyp, k seriovemu zavedeniu do vyzbroje je este dlha cesta a mnozstvo problemov, ktore budu musiet vyriesit.Skrýt celý příspěvek
kubo4747: Pravidlo tvaru stealth ploch v kombinaci s co nejoptimálnější aerodynamikou těžko okecáte, obzvláště když je navrhuje počítač, nicméně jestli máte pocit, že je T-50 ...Zobrazit celý příspěvek
kubo4747: Pravidlo tvaru stealth ploch v kombinaci s co nejoptimálnější aerodynamikou těžko okecáte, obzvláště když je navrhuje počítač, nicméně jestli máte pocit, že je T-50 podobný Raptoru, tak doporučuji návštěvu očního lékaře ;)Skrýt celý příspěvek
Všetko vyzerá ako F-22... Suchoi T-50, J-20 a boh vie koľko ich ešte bude. To je dnes nejaký nový trend? :D Ale Číňanom sa nedivím, že maú celkom rýchli pokrok v technike, tí ...Zobrazit celý příspěvek
Všetko vyzerá ako F-22... Suchoi T-50, J-20 a boh vie koľko ich ešte bude. To je dnes nejaký nový trend? :D
Ale Číňanom sa nedivím, že maú celkom rýchli pokrok v technike, tí kradnú technológie USA ako u nás cigáni kradnú železo. :DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...