Čínská stíhačka J-20 oficiálně ve výzbroji čínského letectva

Dvojice stíhaček J-20 / čínský internet

Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oficiálně oznámil zavedení stealth stíhačky domácí výroby J-20 do výzbroje čínského letectva. Prototyp letadla vzlétl poprvé v roce 2011 a věřenosti byl představen minulý rok na letecké přehlídce ve městě Ču-chaj.

Wu Qian však oznámil měsíce dlouho známý fakt, protože stíhačky J-20 byly viděny na přehlídkách a cvičeních již se standardním číselným značením čínského letectva. Navíc již v březnu letošního roku čínský tisk informoval o zavedení J-20 do výzbroje

Podle dřívějších zpráv statutu bojové nasaditelnosti se J-20 dočká v roce 2020.

Podle Defense News existuje minimálně šest testovacích letadel J-20, které postupují vojskové zkoušky u 176. letecké brigády na základně Dingxin. Testování podle Wu Qaiana probíhá podle plánu a v současné době se rozbíhá malosériová výroba – d o roku 2020 čínské letectvo odebre 24 stíhaček J-20.

J-20 je dle čínské terminologie letoun čtvrté generace jde o ekvivalent západních letadel páté generace. Čínská letecká terminologie jako letouny třetí generace označuje například stroje Su-30, J-11, F-15 Eagle nebo F/A-18 Hornet.

"Generační" označení jsou však především marketingovo-mediální záležitostí a mají jen minimální vypovídající hodnotu o skutečných bojových schopnostech.

O samotném letounu, podobně jako o dalších čínských zbraňových systémech, vzhledem k silné cenzuře, neexistujícímu svobodnému tisku a prakticky nulovému právu občanů ke svobodnému přístupu k informacím, je jen minimum informací.

V každém případě J-20 zaujme konstrukcí “stealth”. Podle Tchajwanského technologického institutu National Chung-Shan Institute of Science and Technology je konstrukce stealth účinná “pouze” z přední polosféry letounu. Studie ale vědomě opomíjí aplikaci materiálů a barev pohlcující radarové paprsky.

Dalším známým rysem jsou vnitřní zbraňové šachty, ač nepochybně J-20 dokáže nést zbraně i externí palivové nádrže pod křídly. Hlavní centrální zbraňová šachta pojme až šest střel vzduch-vzduch PL-12 s radiolokačním navedením a doletem někde mezi 60 až 100 km. Dvě boční šachty pojmou po jedné střele vzduch-vzduch krátkého dosahu.

Otázkou jsou motory. Čína je v oblasti vývoje motorů v porovnání s USA či Ruskem pozadu a největším handicapem J-20 jsou právě motory (nejen jejich nízký výkon, ale i nízká životnost). První prototypy J-20  v roce 2011 létaly s čínskými motory WS-10G nebo ruskými AL-31.

Nový čínský motor WS-15 (projektovaný výkon až 197 kN) teprve v polovině 2016 dokončil pozemní testy. Vývoj motoru potrvá ale minimálně ještě několik let. J-20 jsou tak pravděpodobně vybaveny právě ruskými motory AL-31FM2 (145 kN). Podobný přístup byl zvolen i v případě stíhačky J-10, která měla být osazena motorem WS-10, ale technické potíže při vývoji zapříčinily, že v letounu zůstal ruský AL-31FN (123 kN).


Průlet stíhaček na letecké show ve městě Ču-chaj.

Důkazem čínských problémů s motory je i zpráva ruského deníku Vědomosti (listopad 2016) o objednávce 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.  Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11. 

Čínské letectvo poptává mezi 500 až 700 letadly J-20. Je však otázkou, jak rychlým tempem dokáže čínský průmysl dodávat tak komplexní letadla svému letectvu. Nemluvě o nutnosti zajistit dodávky náhradních dílů a udržovat letadla bojeschopná.

V každém případě potrvá mnoho let, než si čínské letectvo osvojí, v součinnosti s jinými zbraňovými systémy, letadly nebo prostředky, všechny schopnosti J-20. Ostatně americké letectvo se to s F-22A Raptor učí do dnešních dní. Nejde přitom ani tak o osvojení samotných technických vlastností letounu, ale o změnu a zavedení upravené (která bere v potaz nové technické možnosti) doktríny nasazení letectva.

"Proces zavádění stíhaček páté generace stíhaček do amerického letectva byl pro USA velice dlouhý a bolestivý," řekl pro National Interest Vasily Kašin, vedoucí pracovník Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia na Vysoké škole ekonomické v Moskvě. “Není žádný důvod věřit tomu, že v Číně to bude jinak.”

"Píšou, jak je J-20 lepší než předchozí generace,” uvedl Kašin. Koupili ale Su-35 a pokračují v produkci modelů J-11B, J-16 a J-10C a vyvíjejí nové verze.”

Podle Kašina Číňané využijí J-20 z počátku především k simulování stealth letadel protivníka (F-22 a F-35), než J-20 dosáhnou počátečních operačních schopnosti (snad 2020). Takovým způsobem budou Číňané cvičit nejen piloty, ale i obsluhy raketových systémů země-vzduch protivzdušné obrany.


J-20 na červencové čínské vojenské přehlídce.

Analytici upozorňují, že s přihlédnutím k designu a vlastnostem stíhačky, J-20 nebyla postavena pro vzdušné souboje, jako např. americký F-22A Raptor. Tomu napovídají především slabší motory a stealth vlastnosti omezující se jen na přední polosféru. Podle některých analytiků jde proto spíše o útočný a záchytný letoun.

Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem (prolomení A2/D2) a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu. Prioritním cílem pro J-20 jsou tedy důležité pozemní instalace, svazy letadlových lodí, letouny včasného varování a řízení AWACS či letecké tankery.

"Číňané si uvědomují, že pokud zaútočí na důležité letecké podpůrné systémy, jako jsou AWACS nebo vzdušné tankery, tak tyto systémy nemohou dělat svou práci," říká analytik Malcolm Davis, z australského think-ranku ASPI (Australia Strategic Policy Institute). "Pokud udržíte tankery zpátky, F-35 a podobné platformy vám nestačí, protože kvůli krátkému doletu nedosáhnou cíle."

Tyto informace potvrzuje i generál amerického letectva ve výslužbě David Deptula, podle kterého “J-20 není stavěn pro vzdušné souboje ani pro stealth. Nejznepokojivější vlastností je schopnost nést zbraně s velkým dosahem.“

V každém případě je zavedení J-20 do výzbroje nesporným úspěchem čínského průmyslu. Vždyť J-20 je prvním skutečným neamerickým stealth letounem zavedeným do výzbroje.

Cena J-20 nebyla zveřejněna, ale analytik Zhou Chenming, který dříve pracoval v čínském leteckém průmyslu, naznačil, že se letoun bude pohybovat v cenové relaci 30-50 milionů dolarů.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Víceúčelová stíhačka Su-35S oficiálně ve výzbroji

Tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu 19. záři oficiálně oznámilo zavedení ...

Stealth útočný bombardér F-117 definitivně končí

Americké letectvo (US Air Force) se rozhodlo definitivně vyřadit z výzbroje všech 52 útočných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • GlobeElement
    15:51 04.10.2017

    theo, nechápu, jak mají tyhle bludy dlouhý a tuhý život: "A nepochopím jednu vec, pomaly v každom vlákne sa to zvrhne na debatu o
    SSSR a pomoci spojencov. Pomoc bola platená zlatom a ak by spojenci, stáli
    o zastavenie Hitlera , urobili by to dávno pred vojnou. Jedine o čo im išlo, bolo
    vzájomné opotrebovanie a pripadne zničenie Nemecka a SSSR. "

    Tak zaprvé, pomoc nebyla placena zlatem, byla poskytována na základě zákona o půjčce a pronájmu a dodávky za nějakých 800 milionů dolarů SSSR nikdy nesplatil.

    Za druhé, jak měli spojenci zastavit Hitlera před válkou? A proč by to měli dělat? Na základě jakého oprávnění?

    Za třetí, ty sis nevšiml, že Hitlerovské Německo neútočilo na východ, kromě Polska (ale na to útočil zároveň i SSSR), nýbrž na západ, podrobilo si celou západní Evropu kromě Británie a Británie odmítla uznat porážku a uzavřít mír - v době, kdy SSSR Hitlera zásoboval strategickými surovinami a vesele útočil na Rumunsko, Finsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko?

  • darkstyle
    11:39 03.10.2017

    prepac superme, myslel som samozrejme sorge-227

    demagog:
    takze vsade pouzivany a vsetkymi zminovany benchmark je Linpack

    a mnou zmienovany je Graph500
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    ako tvrdia ich autory, ide o komplexne zhodnotenie prace s datami a nie len o pohybujuca sa ciarku ak v pripade stareho Linpacku..

    Stara sequoia ktora ma skoro 7 krat menej jadier ako najlepsi cinan dosahuje len o 4Gteps-ov menej /23755.7 ma cinsky ktory je na cele Linpacku/
    Samozrejme este starsi K computer od japoncov zo svojimi 38621,4 je uplne inde..

    pozor precitajte si nieco o Gteps - nepodvadzajte sa ze ked sa benchmark vola Graph tak sa jedna o grafiku..
    tu je kritika samotneho tvorcu benchmarku.. Jack Dongarra
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    okrem tohto benchmarku sa este pouziva aj HPCG /nim zostrojeni/ a tam znova je prvy K computer..

    proste to iste by som vysvetlil na priklade INTEL a AMD procesorov do minuleho roka, dokym AMD nevydalo svoju novu radu..
    Ano AMD malo vypoctovy vykon porovnatelny alebo dokonca vyssi ako INTEL, len sa to v aplikaciach a hrach prejavovalo opacne o 10-ky %..

  • demagog
    22:26 02.10.2017

    darkstyle: tie metodiky si tazko niekto dohlada kedze ste zatajil meno cloveka ktory ich vyvinul a aj mena metodik samotnych.

  • Sorge-227
    21:39 02.10.2017

    Starlight:
    "já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země."

    Nechapem to, ale to nevadi..pokracuj v zapadnom trolovaniu :D

    darkstyle: ..to malo byt asi pre mna

    Nastuduj si nieco o Cine...a uz netroluj tie zapadne bludy...je to trapne,

  • Superme
    19:06 02.10.2017

    darkstyle - Nechtěl si tímto reagovat na někoho jiného? :) Předpokládám že ano, protože já se s tebou v tomto shodnu :)

  • darkstyle
    17:50 02.10.2017

    supreme:
    Cina a jej najlepsi superpocitac..
    merani metodikou 80-tich rokov ma cina najrychlejsi superpocitac - ak teda chces s nim spocitat kolko je zrniek piesku na pusti..

    ale podla novsej metodiky, teda ak chces s tym pocitacom overovat napriklad chemicke zluceniny, ci budu existovat alebo riesit takz. logicke ulohy - tam je ten isty super pocitac na cca 10 mieste, dokonca za o 10 rokov starsim americkym pocitacom.. a dnes sa uz vyuzivaju superpocitaci vyhradne na logicke ulohy..
    jedine pouzitie pri starsej metodiky, je napriklad ak chces vyvinut silnejsiu atomovu bombu :D
    pozri si tie dve metodiky vypoctu superpocitacov - obe vypracoval ten isty clovek a sam tvrdi, ze ta druha je lepsia - a tu druhu vypracoval este v 90-tich rokov kedy o Cine nebolo ani chyru..
    inak na zapade sa do uz klasickych superpocitacov nedavaju peniaze - hitom je umela inteligencia a neuronova siet.. tam je lidrom hadaj kto :D

    uz za obamu boli stopnute vyvozy cipov do superpocitacov do ciny..

    vesmirna stanica ciny - co vie byt "2 roky" vo vesmire a potom zhori..
    stavana z kovov?
    pozri si projekt bigelow - toto je uz na ISS a z tohto sa budu stavat buduce stanice - teda vatsina z nich..
    cina nevie ani cenou letov do vesmiru konkurovat americkym sukromnym vesmirnym spolocnostiam.. a jaky je platovy rozdiel..
    a pritom taka spacex vyraba nad 90% rakety sama priamo vo svojej tovarni..

    o tych stavbach, to moze byt kludne pravda - liat beton, aj ked nam sa to zda v strednej europe ako fakt tazka vec /pricom je to malina/ - ono to uz aj na balkane lepsie ako my vedia, vid Bulharsko, Srbsko a ciastocne Rumunsko.. takze, ze to vie Cina.. to neni problem, postavit cosi, taktiez nie je problem - udrziavat to - tam sa skyva kumst - pockam si 50 rokov a potom uvidim kolko z tych stavieb bude stat..

  • Superme
    15:17 02.10.2017

    theo:

    a) "Pravdepodobne majú kompletnu dokumentaciu od F22 a F35 dávno
    ukradnutú."

    - Tomu sám nevěříš, protože je to evidentní blbost. Pokud by to byla pravda, znamenalo by to jediné - Američané si neumí dostatečně ochránit své nejmodernější technologie. Tohle je jen "sežrání propagandy i s navijákem" z tvé strany.

    b) "Činania skupujú podiely vo firmách v EU a USA"

    -Případ Kuga se již bude opakovat jen těžko - Západní státy podnikají kroky právě proti tomuto a nedávno Američané jeden obchod zablokovali. Osobně si myslím, že Číňanům již neprodáme ani automobilku - viz. Jeep (FCA). Krom toho začíná být v Číně "drahá" práce a firmy se již začínají buď vracet nebo směřují výrobu jinam.

    c) "Uvedomme si, že oni
    si na počitačove vojsko možu vyčleniť viac expertov , ako je bojaschopných
    ľudi NATO krajin EU."

    Cože? :D To je mi tedy IT supervelmoc :)

    d) "Podľa mojich informacii budujú celé mestá, kde majú pracovať..."

    Ááá, tak to bude i ta ukradená CELÁ dokumentace F-22 a F-35 ze stejného zdroje, že? O jakých městech vůbec mluvíš? Konkrétní příklad?

    e) "V poslednej dobe - cela konštrukčná kancelária Antonov z ukrajiny sme čína"

    Ehm, jsi si tím skutečně jistý? Já jen, že Antonov nedávno vyzval USA ke společnému projektu letounu An-77

    http://www.militarybox.cz/news...

    f) "Je otázka , či bude západ v budúcnosti ako celok schopný udržiavať a naďalej rozvíjať technológie. "

    Proč by nebyl? Má vše potřebné, aby i dále nechal Čínu a další konkurenty za sebou.

  • RiMr71
    14:07 02.10.2017

    ...jenže ono je těžko řešit současnost či budoucnost s někým, kdo je tak fatálně mimo už v otázkách prokazatelné minulosti... ztráta času...

  • theo
    06:34 02.10.2017

    Dobry den vospolok.
    Čina bude v budúcnosti centrom riadenia a technológií . Technológie
    sa do číny presúvajú už desatročia - či už chcene alebo čínskou špionážou nechcene. Pravdepodobne majú kompletnu dokumentaciu od F22 a F35 dávno
    ukradnutú. Otázka ostáva či sa s tým dokážu popasovať a niečo z toho využiť.
    Činania skupujú podiely vo firmách v EU a USA, aby sa dostali k ďalším technológiam a patentom, tuším ak mate 10 percent akcii danej firmy mate prístup
    ku všetkému know-how u danej firmy tak že tak. Ľudský potenciál je obrovský, aj
    napriek tomu , že niektorá časť populácie je nevzdelaná. Uvedomme si, že oni
    si na počitačove vojsko možu vyčleniť viac expertov , ako je bojaschopných
    ľudi NATO krajin EU. A to je jeden aspekt. Na druhej strane potebujú ľudí s
    reálnymi skúsenosťami z návrhu a aj technologie výroby systémov.
    Podľa mojich informacii budujú celé mestá, kde majú pracovať odborníci
    v oblastiach leteckej, námornej a 3 vyroba leteckých motorov a plynových turbín.
    V poslednej dobe - cela konštrukčná kancelária Antonov z ukrajiny + nedokoncene
    litadla smer čina. Odborníci v raketovej technike UA - smer cina. A kdesy som čítal
    príbeh o jednom z hlavných konštruktérov lietadlovej lode, a atómových krížnikov
    pôvodom z UA a žijúcim a pracujúcim niekoľko rokov v čine na ich projektoch.
    To, že zakladajú celé technologické mestá je fakt.
    Ako sa im darí kradnúť technológie a vymýšľať nové uvidíme, a v tomto by som
    aspoň ja osobne šikmookých číňankov nepodceňoval, lebo aj pri problémoch
    ktoré majú im ostávajú desiatky miliónov kvalitných a vzdelaných ľudí a vedcov.
    Na západe populácia hlupne - ak nepočítame kvalitné a najma dráhe univerzity,
    ktoré majú aj výskum na svetovej úrovni. Je otázka , či bude západ v budúcnosti ako celok schopný udržiavať a naďalej rozvíjať technológie.

    A nepochopím jednu vec, pomaly v každom vlákne sa to zvrhne na debatu o
    SSSR a pomoci spojencov. Pomoc bola platená zlatom a ak by spojenci, stáli
    o zastavenie Hitlera , urobili by to dávno pred vojnou. Jedine o čo im išlo, bolo
    vzájomné opotrebovanie a pripadne zničenie Nemecka a SSSR.
    Prosím neriešme históriu ale súčastnosť a budúcnosť.

  • Starlight
    23:49 01.10.2017

    @ Sorge-227

    já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země.

  • Sorge-227
    23:11 01.10.2017

    Starlight
    To iste mozes spravit v USA a tez potom mozno pochopis. Velmi si idealizujes Zapad

  • Starlight
    22:23 01.10.2017

    @ Sorge-227

    Moc si tu lidovou Čínu idealizuješ.

    Doporučuji Ti tam na pár dní zajet, pohybovat se místní dopravou, navštívit městská předměstí a venkov, jíst v jídelnách pro místní, sledovat jejich domácí masmédia, mluvit s lidmi o tom, co se vlastní učí o světě, atd.

    A pak navštívit další státy s čínskou populací jako je Singapur nebo Tchaj-wan a udělat tam to samé. Pak pochopíš.

  • Sorge-227
    21:43 01.10.2017

    Superme:

    Scitavat vsetky demokraticke staty nie je dobry napad..ako obyvatelstvo..to uz tu raz bolo. Ked scitavali europu proti rusku..taky priklad....aky ma zaujem spanielsko bojovat proti rusku niekde na ukrajine, alebo bojavat proti cine v azii? Na koniec si kazdy chrani svoje tak ako za 2 . svetovej vojny Britska armada potopila francuzske lodstvo a povrazdila tisice spojeneckych francuzskych namornikov....uz vidim ako sa cely zapadny svet spoji proti cine...Cina nema vzdenach ludi? Ma jedny z najlepsich univerzit na svete..a ze ich nepodcenujete? Podcenujete. A ze cina nemohla stavat dialnice v europe? Lebo s nou nechceli miestni dodavatelia spolupracovat, lebo si cina bola schopna doviest svoj vlastny personal a odrabali svoju pracu poradne, nie ako tie nase firmy, Cina uz je na takej urovni, ze uz od nej kradu technologie.. Postavila najvykonejsie Pc..ma ich najviac, vypusta rakety, ma vlastnu vwsmirnu stanicu, ma jednu z najlepsich infrastruktur na svete, stavia take stavby aky svet nevidel, Vyraba uplne vsetko....asi ste vsetci slepy..inak to nechapem, Zalesnuje najvacsiu pust na svete, zacina stavat letadlove lode....stavaju mesta na vychode ciny, lebo tam sa presuvaju vsetci...a deti sa tam ucia a nie ako u nas ze vyrastaju generacie negramotnych ludi..nie je tam demokracie, nie je tam komunizmus, nie je tam diktatura,, je tam vsetko zo vsetkeho a ono to funguje, at sa vam to paci alebo nie, Ze cina kupuje firmy na zapade? To je normalna trhova ekonomika, znacka Huawei sa presadila mezi najvyznamnejsie firemne znacky na svete....ale na slovensku a v ceske republice budeme stale mudrejsi...dalnica z bratislavy do Kosic..mozno v roku 2050...toho sa uz nedozijem..musim jazdit cez madarsko :(

  • jj284b
    08:25 01.10.2017

    https://www.youtube.com/watch?...

    zdroj tych cisel - 2013 International Conference on WWII - Kursk The Epic Armored Engagement

  • jj284b
    08:22 01.10.2017

    cisla ktore som postol su za kompletny tank (s motorom), nie len za holu konstrukciu

  • Shania
    23:42 30.09.2017

    fenri/jj: nevite co ty data skutecne zahrnuji a jestli jsou vubec vzajemne porovnatelna.

    imho vyroba v us s vyrobou v sssr neni ani nahodou. nepocitaje rozdilnou kvalitu a featury tech tanku.


    ale tak nejaka dalsi data:
    Typical build time (t34) was 20-25,000 manhours and cost $25,000 (Sherman was 17-25,000 and $25,000)

    Panther was 55,000 hours and $52,000, so a T-34 or Sherman 'cost' about half the 'cost' of a Panther.

    ----

    T-34 at January 1941: 9465 labour hours [source: "Soviet tanks in battle" by Baryatinsky];
    T-34 at January 1943: 5100 labour hours at plant No. 183 ["Combat vehicles of the Uralvagonzavod: T-34" by Ustyantsev & Kolmakov];
    T-34-85 at January 1945: 3251 labour hours at plant No. 183 [the same];
    But all these numbers don't include details produced on cooperative plants (IMHO, this numbers are only for incomplete hull and turret), Ustyantsev and Kolmakov estimate the full laboriusness at 1 Jan. 1943 as 17600 labour hours.

    Also some data from the internet:
    KV-1 of 1939: ≥25000 manhours;
    KV-1 at May 1941: 23453 manhours;
    KV-1 at January 1942: 9007 manhours.
    Looks unrealistic, maybe the second one is without radio, engine, armament etc.

  • fenri
    20:40 30.09.2017

    jj284b- bylo by to hezké, co píšete, kdyby to nebyla blbost.
    V roce 1941 zabral T-34 8000 normohodin, v roce 1943 (kdy nabíhal Sherman do výroby na plný kotel) zabral 3700 hodin. Tedy zhruba 1/3 Shermanu.
    Takže T-34 stavěli naopak 15x efektivněji v CCCP...

  • jj284b
    19:19 30.09.2017

    Sorge-227: ta T34 nie je prave dobry priklad... pre zaujimavost, na vyrobu jednej T34 potrebovali Rusi 50.000 normohodin. na vyrobu jedneho Shermana potrebovali US 10.000 normohodin... takze US vedeli stavat Shermany cca 5x efektivnejsie ako Rusi T34...

  • Superme
    19:10 30.09.2017

    Sorge-227 - Ale já přeci Čínu nepodceňuji, naopak. Jsem si plně vědom toho, že Čína je pro nás obrovské riziko do budoucna.

    Co se obyvatelstva týče - pokud spojíš USA a Evropu, bude součet něco málo přes miliardu obyvatel. Pokud přidáš další klasické spojence jako Kanada, Austrálie, Japonsko nebo Jižní Korea, tak ti vznikne součet obyvatel vyšší než u Číny. Obyvatelé těchto států jsou navíc mnohem vzdělanější než Čínští - jsou lepší školy, lepší profesoři, výbava atd.

    Stejně tak si myslím, že moc nevíš o míře utajení v daných zemích, respektive firmách pracujících pro vládu. Navíc si myslíš, že se dá vše koupit, což je blbost. Lidé pracující na tajných/nových projektech podepisují různé smlouvy, včetně mlčenlivosti a těch pák má vláda spousty. Neříkám, že se nic nedostane ven - dostane, ale naprosté minimum.

    A teď otázka za 3 bludišťáky - proč asi Čína staví a staví a staví... města, dálnice atd.? Zjisti si něco o ekonomice Číny a třeba pochopíš. Vznikají tam města duchů, dálnice, které by byli potřeba nejdříve za 15 let. Takže ano - já si troufám kritizovat Čínu, protože si myslím, že jsme na tom lépe než Čína. A i kdybychom nebyli, tak nemohu kritizovat?

    Viz. http://roklen24.cz/a/wLw9r/skr...

    Čínská snaha postavit dálnici v Evropské zemi také jaksi nevyšla :)
    https://zpravy.aktualne.cz/eko...

  • Miroslav
    17:29 30.09.2017

    Sokrates: 1/2 toho čo som napísal si nepochopil a tú druhú polovicu si prekrútil a spravil z toho grotesku.

  • Sokrates
    16:37 30.09.2017

    Miroslav: Prosím Ťa, načo tu požívaš prihluplé príklady typu Aero alebo Saab? To vážne chceš porovnávať malý závod v Čechách, u ktorého si armáda objednala pred 20 rokmi 72 kusov cvičných lietadiel, s celým vojenským leteckým priemyslom Číny. Tebe to naozaj pripadá relevantné - čo do počtu závodov, výskumných stredísk, ľudských kapacít a hlavne financií, čo do toho tečú?
    A načo sem zas ťaháš Gripen a jeho podobnosť s J-10? Ty máš problém chápať slovenské vety v danom kontexte? Ja som J-10 nespomínal v kontexte 5. generácie, ale v kontexte toho, že nejde o ruský derivát. Mimochodom, čo sa týka motora, tak niektoré zdroje uvádzajú, že lieta aj s čínskym WS-10, ktorý je osadený v J-11B, J-15 a J-16. Takže nie je to len o ruských motoroch.
    A z toho, že Saab nemá stealth lietadlo, vyplýva čo? Že ho nemôže mať ani Čína? Lebo Čína vyrába J-10 a ten sa podobá na Gripen? Veľmi zaujímavé logické myslenie :-D

  • Sorge-227
    16:05 30.09.2017

    Superme
    , ale podcenovat cinu je asi prvy krok k porazke. Mozna nemaju vsetko naj ako Zapad, ale ich je 1 miliarda a ked dokazu vyrabat velke serie zbrani a vsetkeho tak to je sama o sebe velka kvalita....tak ako T 34 za valky. Pochybujem ze su niake informacie v bezpeci..mozes ich zabezpecit ako chces..vzdy tam bude hrat hlavnu ulohu ludsky faktor. Tak ako je to prislovie: Kazdu pevnost otvori oslik s nakladom zlata. Myslim ze cinania, usa, rusko a vsetci davaju na seba taky pozor. A kazdy vie o tom druhom, aby neboli prekvapeny ako USA u Pearl Harbor. Zda sa mi smiesne kritizovat krajinu ktora tak buduje infrastrukturu a prekonava jeden rekort za druhym z krajiny kde nevedia postavit poradne dialnice v pozadovanej kvalite a tak vobec....

  • Miroslav
    15:20 30.09.2017

    Marecino: Asi tak nejak... Niekto si myslí, že všetko sa dá okopírovať tak, že to proste premeráš a vyrobiš. Tak to nejde. Aj za tým najmenším dielom je kopa roboty a vlastnej práce. To, že niečo vyzerá ako niečo ešte neznamená, že to je to isté. Ani Číňania neokopiruju úplne SU-35 aj keď sa o to snažia. Možno to bude vyzerať ako SU-35 ale bude to niečo celkom iné čo nikdy nebude mať charakter originálu. Stíhač 5. generácie nie je kuchynský robot.

  • Miroslav
    14:54 30.09.2017

    Jirosi: nebudem túto debatu ďalej rozvíjať. Poviem ti len toľko, že vždy všetko musí byť ošetrené zmluvne a právne. Tak ako aj v tomto prípade. Zas sa nebudeme tváriť, že kopírovanie neexistuje. Poviem ti takú príhodu... Jedna firma vyrábala podvozky pre bagre, ide o 2 top svetové značky. Ver mi, nevedel by si niektoré diely a riešenia rozoznať. Myslíš, že náhoda?

  • Miroslav
    14:46 30.09.2017

    Sokrates: kde som písal, že Aero má skúsenosti s výrobou supersonikov? Hovorím o tradícií vývoja lietadiel. Pokiaľ ide o J-10, veď to je stroj na úrovni tak Gripenu. Podľa západných kritérií 4. generácia a pokiaľ viem, s ruským motorom. Teraz si polož otázku či je Saab schopný postaviť stroj 5. generácie.

  • Jirosi
    14:37 30.09.2017

    Miroslav: Tak to se trošku pleteš. Máš trošku dětinský pohled na věc.

    To, že si někdo dá pohledávku na nelegální činnost nemusí být ještě trestné. Pokud se mu ale ty(firma) zavážeš tuto práci vykonat, tak už jste v ilegální činnosti oba.

  • marecino
    14:35 30.09.2017

    ci na ukrajine ci kde bol ten dodavatel, uz neviem :)

  • marecino
    14:34 30.09.2017

    kamosa mam v trenciaskych opravovniach, hovoril ze do nejakeho antonova zhanali maticu nahranu, iba pohukanu maticu alebo skrutku, uz si nepamatam, proste mali original a potrebovali vyrobit presne taku istu lebo v rusku sa uz nevyrabala, firma co im to mala vyrobit tak to vyrabala rok!!! a to systemom pokus omyl, lebo to stale nemalo vlastnosti ako original, nevedeli to proste vyrobit tak si myslim ze stihacka bude asi miliardu krat zlozitejsia :)

  • Miroslav
    14:29 30.09.2017

    Jirosi: Volá sa to odborne reverzný engineering a moja firma nie je zodpovedná za to, čo a odkiaľ nám zákazník dodá aby sme mu k tomu urobili vykresovú dokumentáciu.

  • Sokrates
    14:20 30.09.2017

    Miroslav: Odkedy má Aero Vodochody 60-ročné skúsenosti s výrobou nadzvukových bojových lietadiel?
    Číňania nevyrábajú len deriváty ruských lietadiel, príkladom je J-10, J-20, J-31. Vo vývoji bezpilotných lietadiel sú už dávno pred Rusmi, viď. CH-5, Wing Loong, atď.
    A ako že nevedia postaviť stroj s takými parametrami ako prezentujú? Tie lietadlá existujú. Ktorý parameter nemajú?
    Ty vieš odhadnúť, čo všetko sa im podarilo ukradnúť pri hackerskom útoku na Lockheed?
    http://edition.cnn.com/2009/US...

    Odkiaľ berieš istotu, že Lockheedu a Northropu neuniklo viac informácií než odhalila FBI pri inžinieroch ako Noshir Gowadia a Thomas Cavanagh?

  • Jirosi
    14:20 30.09.2017

    Miroslav: Celkem zajímavé, že to prezentuješ takhle veřejně. Protože je to ilegální činnost.

  • Miroslav
    13:48 30.09.2017

    Sokrates: To má aj Aero Vodochody a tiež nevyrobia stíhač porovnateľný s tými čo mali američania či Rusi už od 60-tych rokov. Okrem toho, Číňania vždy vyrábali deriváty a kópie ruských strojov. To nie je tak, že kúpime halu, sústruh SV18 a ideme na to. Poviem ti takú zaujímavosť. Pre talianov vyvíjame pásový podvozok. Máme 3D model aj samotný podvozok priamo od pôvodcu ktorý sme rozobrali a premerali do poslednej skrutky. Napriek tomu nikdy nevyrobíme dokonalú kópiu. Nemáme totiž špeciálne technológie, prípravky, nemáme ani polygón kde by sme ho otestovali, nemáme referencie od zákazníkov ktoré by sme vedeli implementovať do projektu. A to je sprostý podvozok a nie stíhačka. Je to môj názor, vychádzam zo skúseností ktoré s technikou mám. Podľa môjho názoru, Číňania momentálne nevedia postaviť stroj takých parametrov ako sa prezentuje

  • Sokrates
    12:38 30.09.2017

    Miroslav: Čína má vyše 60-ročné skúsenosti s výrobou a vývojom stíhacích lietadiel. Podotýkam kontinuálnych skúseností, nie čiastkových z 2. svetovej a potom dlho nič.
    Mimochodom, nikto netvrdí, že J-20 je porovnateľná s F-22. A ten vývoj prvkov 5. generácie neprebieha v Číne od piky ako v USA. Nejaké technológie sa podarilo ukradnúť a k iným sa dostali za pomoci ruských vedcov, ktorí pre nich pracujú.

  • skelet
    12:23 30.09.2017

    Miroslav: minimálně Japonci letoun4.generace mají, a možná patří/patřil i k absolutní špičce. Jmenuje se F-2 :)

  • Jirosi
    12:19 30.09.2017

    Superme:"1) "Všechno" vyrábět sice mohou, ale kvalitou jsou stále hodně pozadu"

    Čína vyrábí takovou kvalitu jakou jsou ochotni Američané / Evropané kupovat. Dokud si budeme ochotni kupovat šmejdy budou dělat šmejdy.

  • Superme
    12:05 30.09.2017

    Sorge-227 - "Sak cina dneska vyraba uplne vsetko."

    1) "Všechno" vyrábět sice mohou, ale kvalitou jsou stále hodně pozadu. Proto si také MUSÍ kupovat západní technologické firmy, protože vývoj trvá velice dlouhou dobu. Problém pro Číňany nastává nyní, kdy si Západ to skutečné riziko začal uvědomovat a je docela pravděpodobné, že "zlaté" časy pro Číňany končí. Jeden příklad za všechny.

    Čína má zájem o Jeep, respektive se hovoří i o celém koncernu FCA. Jenže pravděpodobnost, že by se FCA/Jeep dostali do rukou Číňanů jé téměř nulová kvůli politickým a regulačním překážkám. To samé Škoda Transportation - nyní je pravděpodobnost prodeje Číňanům kolem 20%. Takže skoro žádná.

    Čína dodnes neumí udělat auta, která by se prosadila na Západě. Proto koupili Volvo a proto chtějí Jeep.

    2) Špičkové technologie používané v Americké armádě jsou přísně tajné. Nedokážu si představit, že by Čínané měli takové schopnosti a stahovali si informace od Lockheedu, Boeingu nebo Northropu jak se jim zlíbí a zachce. To samé z tajných vládních výzkumných zařízení, NASA atd. To zabezpečení musí mít šílený a unikne jen opravdové minimum informací.

    3) Věřte tomu nebo ne, ale F-22 není mobil :)

  • Miroslav
    12:02 30.09.2017

    Jirosi: Nemyslím si, že by v prípade, že chceš postaviť taký stroj boli peniaze hlavným faktorom. Skôr ľudský a technologický potenciál, skúsenosti z mnohých odborov od materiálov po elektrotechniku

  • Jirosi
    11:52 30.09.2017

    Miroslav: Trošku zapomínáš na to že se bavíš o druhé největší ekonomice světa. Kde se kladou potřeby státu nad potřeby jednotlivce.

  • Miroslav
    11:48 30.09.2017

    Skelet: Dobre, nikdy by som teda nahradil slovným spojením ,,v dohľadnej dobe". Trvalo by im to desiatky rokov dobehnúť tú technologickú priepasť. Najprv by museli vedieť postaviť analógiu k F-18 či MiG-29. Potom môžu uvažovať nad tým, či vôbec dokážu postaviť niečo ako F-22 či F-35. Samozrejme, za ten čas už bude Raptor morálne aj technologicky zastarané lietadlo

  • skelet
    11:41 30.09.2017

    nikdy neříkej nikdy. Navíc jihokorejci ani nemají ambici stavět letoun srovnatelný s F-22. Ti si stavějí analog s F-35. A u Japonců bych na to slovo nikdy byl extra opatrný. Stačí se podívat co vše si vyvinuli pro svůj F-2.

  • Miroslav
    11:28 30.09.2017

    Skelet: Juhokórejčania majú T-50 ktorú vyvinuli s američanmi. Majú skúsenosti, majú peniaze, majú ľudský potenciál, technológie ale napriek tomu nikdy samostatne stíhač porovnateľný s Raptorom nepostavia. A slovo nikdy podčiarkujem aj hneď 3x. A taký stroj nepostavia ani Japonci či nemci. Proste takú technologickú priepasť sa nedá preskočiť. Za tým si stojím.

  • skelet
    11:09 30.09.2017

    Miroslav: jen tak je určitě nevyvinuli, ale za pomocí zkušenosti z vývoje J-10, licenční výroby J-11, bezlicenční výroby J-15, špinonáže a nakoupených mozků to zvládli určitě. Otázkou je jak moc je to výkonné a Stealth

  • CerVus
    11:04 30.09.2017

    Tak co uvidíme je také v Indickém letectvu - největší letecké sbírce na světě?

  • Miroslav
    10:45 30.09.2017

    Jirosi: To by som neporovnaval. Po prvej svetovej vojne si kadekto vyrábal v garáži kadečo. Napríklad v Československu bolo hneď niekoľko nadšencov ktorí si doma postavili kvalitné stíhačky. Dnes je iná doba. Dnes by si vývoj kvalitnej stíhačky nedovolila ani väčšina vlád sveta, a nie to ešte firmy či jednotlivci. Chcem tým povedať, že dnes tá technika na úrovni kde musí byť určitá evolúcia. V civilnom živote som majiteľom konštrukčnej kancelárie. Žijem v takom svete techniky a vyvoja. Proste viem, čo je možné a čo nie. Ani reverzný engineering nie je ľahká vec, nie to ešte vývoj od základov. O tom má nikto nepresvedčí, že len tak vyrobili bez predchádzajúcej skúsenosti kvalitnú stíhačku porovnateľnú s F-22 alebo hoci aj SU-35

  • mattea
    10:10 30.09.2017

    Chtěl bych se vyhradit proti podceňování Čínského průmyslu. To, že je to pro ně pokrok, o tom snad nemůže být řeč. To, že bude vykazovat nějaké stelth charakteristiky, i kdyby nejl=pe jen v čelním průřezu, to se dá taky odhadnout.

    Podcenit schopnosti tohohle letadla, ať už co do stealth, motorů, radaru či nesen výzbroje, to by mohlo být značně katastrofální.

  • Sokrates
    09:31 30.09.2017

    Nebol by som si taký istý, že Čína čoskoro nebude mať pre J-20 vlastné motory.

    http://www.leteckymagazin.sk/l...

    Za posledných 10 rokov sa väčšinou predpoklady amerických analytikov ukázali byť podcenením čínskych schopností. Mnoho odborníkov už v tomto ohľade varuje a vyzýva k väčšej opatrnosti pri hodnotení úrovne čínskeho vojenského priemyslu.

  • Jirosi
    09:24 30.09.2017

    Miroslav: Ani Rusům nikdo nevěřil, že by vyrobily kvalitní stíhačku. No motor sice měli z UK, ale to nic neměnilo na tom, že ty MIGi sekali jak Baťa cvičky.

  • alea206
    09:09 30.09.2017

    GAVL:
    Takové kontejnery jsou realitů. Nejnovější verze ASH už s ním počítá

    http://www.armadninoviny.cz/pr...
    "F/A-18 ASH vybavený EWP pouzdrem vykazuje až o 50 % nižší čelní radiolokační průřez RCS (Radar Cross Section) než klasický Super Hornet se zbraněmi nacházejícími se pod křídly."

  • GAVL
    00:34 30.09.2017

    Miroslav
    "Vzlietne to, vypustí raketu a bude upalovať do bezpečia."

    On dnes někdo bojuje jinak ?


    Někde jsem kdysi četl, že hlavní řekněme demaskující prvek na každém letounu je veškeré vybavení v podvěsu. Takže 0 podvěsů = splněné hlavní kriterium pro letoun kategorie stealth. Dokonce se někdo zabývá či zabýval vývojem kontejnerů pro montáž na nestealth letouny, které by měli výrazně snížit odrazovou plochu.

  • alea206
    23:32 29.09.2017

    Ad Clanek: Opravdu nevim jestli bych o J-20 mluvil jako o stealth letadle. To ze je stroj hranaty a nese zbrane ve vnitrnich sachtach jeste neznamena ze je stealth. Ano ma urcite urcite prvky stealth pristupu a urcite bude mit nizsi radarovy odraz nez treba ASH, ale dokud nebudeme nic vedet o materialu ze ktereho je drak a jeho nater, nerkuli "presnou" hodnotu celniho odrazu, tak bych byl s tim stealthem opatrny.

    Stejne opatrny bych byl se zaclenovani J-20 do jakekoliv generace. Dnes "bohuzel" stihacku dela hlavne jeji radar a hned potom situacni povedomi (informace z "domacich" radaru a satelitu), nasleduji zbrane a motory. Motory maji z ruska, tazke ty spatne nebudou (na gen 4), ale naprosto neverim tomu ze by meli radar, ktery by se blizil APG-83 co se montuje do F-16 Block 70. AESA to nejspis bude, ale na jeho vykony bych nevsadil ani zlamanou gresli. Ono totiz postavit skutecne dobry radar je jeste narocnejsi nez postavit skutecne dobry motor.

    Myslim ze pokud je J-20 stroj urovne F-18 SH, tak je to az az.

  • Rase
    23:21 29.09.2017

    Osobně se mi J-20 docela líbí, hlavně samotný koncept těžkého stroje, obdoba F-22 / Su-57, a lehčího univerzálu v podobě J-31 - obdoba F-35. Hlavní problém bude onen motor, ale to je problém i v Rusku. Doufám, že u J-20 samotný tvar ještě přepracují a sériové stroje budou víc vyhlazenější. přeci jen se říká, že co dobře vypadá, to dobře létá :))

  • Sorge-227
    23:12 29.09.2017

    Myslim ze cina dokazuje kazdy den ze za USA nezaostavaju ale su minimalne na rovnakej urovni v technologiach. A v dnesnej dobe tiez existuje spionaz. Takze velky rozdiel tam nebude. Sak cina dneska vyraba uplne vsetko.

  • Marthy
    22:21 29.09.2017

    Miroslav-myslím že takovým stylem se bude snažit bojovat většina stíhačů,najít nepřítele jako první (pomocí AWACS,pozemních radarů,pasivních radarů,senzorů jiných letounů a v poslední řadě svých senzorů),zaměřit cíl,vypálit rakety a zmizet.Soubojům na krátkou vzdálenost se bude většina letounů vyhýbat.
    Jinak bych ten J-20 zase tak nepodceňoval,to že o něm víme málo neznamená že je špatný.

  • Miroslav
    20:50 29.09.2017

    Osobne sa mi nechce veriť, že Čína dokáže sama vyprodukovať stroj porovnateľných parametrov aké majú americké, ruské či niektoré európske stroje. Na to treba určitú evolúcii ktorá trvá desaťročia a ktorú nejde len tak preskočiť. To je ako keby Zetor chcel vyrobiť superšport porovnateľný s Ferrari aj keď to nikdy nerobili. Možno by bol pekný dizajn na podstavec ale jazdné vlastnosti..... Nie je technológia, ľudský potenciál ani skúsenosti. Predpokladám, že práve preto ten stroj koncipovali ako záchytný stíhač. Na priami vzdušný boj nemá potenciál. Vzlietne to, vypustí raketu a bude upalovať do bezpečia.

  • Superme
    20:46 29.09.2017

    500-700 letadel bez svých motorů? No nevim, nevim. Kromě toho, že je to hnusný, tak ani nevěřím, že by se byť jen přiblížili k F-22 nebo F-35.

    Navíc Američané chtějí koupit kolem 2500 F-35, oficiálně (neoficiálně těžko říct jak dlouho) běží program nástupce F-22 a F-18, který by měl být technologicky úplně jinde.

  • RiMr71
    19:07 29.09.2017

    ...když pominu jak je to éro oproti Raptornému nebo Raptoru hnusné (i ta F-35 je hezčí), tak aby to mělo při velikosti Číny a síle jejich pot. nepřátel význam (Rusko, Čína, Japonsko?), tak by jich potřebovali MNOHEM víc a na to nemají motory...

    A nevím nevím.... sice o tom nikdo nic neví, ale všichni ví, že je to reálně pátá generace... Pokud se o tom někdy pochybuje u Raptorného, tak buďme fér a u tohoto stroje pak pochybujme třikrát tolik..