Čínská stíhačka J-20 oficiálně ve výzbroji čínského letectva
- 29. 9. 2017
- 56 komentářů
- Jan Grohmann
Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oficiálně oznámil zavedení stealth stíhačky domácí výroby J-20 do výzbroje čínského letectva. Prototyp letadla vzlétl poprvé v roce 2011 a věřenosti byl představen minulý rok na letecké přehlídce ve městě Ču-chaj.
Wu Qian však oznámil měsíce dlouho známý fakt, protože stíhačky J-20 byly viděny na přehlídkách a cvičeních již se standardním číselným značením čínského letectva. Navíc již v březnu letošního roku čínský tisk informoval o zavedení J-20 do výzbroje
Podle dřívějších zpráv statutu bojové nasaditelnosti se J-20 dočká v roce 2020.
Podle Defense News existuje minimálně šest testovacích letadel J-20, které postupují vojskové zkoušky u 176. letecké brigády na základně Dingxin. Testování podle Wu Qaiana probíhá podle plánu a v současné době se rozbíhá malosériová výroba – d o roku 2020 čínské letectvo odebre 24 stíhaček J-20.
J-20 je dle čínské terminologie letoun čtvrté generace – jde o ekvivalent západních letadel páté generace. Čínská letecká terminologie jako letouny třetí generace označuje například stroje Su-30, J-11, F-15 Eagle nebo F/A-18 Hornet.
"Generační" označení jsou však především marketingovo-mediální záležitostí a mají jen minimální vypovídající hodnotu o skutečných bojových schopnostech.
O samotném letounu, podobně jako o dalších čínských zbraňových systémech, vzhledem k silné cenzuře, neexistujícímu svobodnému tisku a prakticky nulovému právu občanů ke svobodnému přístupu k informacím, je jen minimum informací.
V každém případě J-20 zaujme konstrukcí “stealth”. Podle Tchajwanského technologického institutu National Chung-Shan Institute of Science and Technology je konstrukce stealth účinná “pouze” z přední polosféry letounu. Studie ale vědomě opomíjí aplikaci materiálů a barev pohlcující radarové paprsky.
Dalším známým rysem jsou vnitřní zbraňové šachty, ač nepochybně J-20 dokáže nést zbraně i externí palivové nádrže pod křídly. Hlavní centrální zbraňová šachta pojme až šest střel vzduch-vzduch PL-12 s radiolokačním navedením a doletem někde mezi 60 až 100 km. Dvě boční šachty pojmou po jedné střele vzduch-vzduch krátkého dosahu.
Otázkou jsou motory. Čína je v oblasti vývoje motorů v porovnání s USA či Ruskem pozadu a největším handicapem J-20 jsou právě motory (nejen jejich nízký výkon, ale i nízká životnost). První prototypy J-20 v roce 2011 létaly s čínskými motory WS-10G nebo ruskými AL-31.
Nový čínský motor WS-15 (projektovaný výkon až 197 kN) teprve v polovině 2016 dokončil pozemní testy. Vývoj motoru potrvá ale minimálně ještě několik let. J-20 jsou tak pravděpodobně vybaveny právě ruskými motory AL-31FM2 (145 kN). Podobný přístup byl zvolen i v případě stíhačky J-10, která měla být osazena motorem WS-10, ale technické potíže při vývoji zapříčinily, že v letounu zůstal ruský AL-31FN (123 kN).
Průlet stíhaček na letecké show ve městě Ču-chaj.
Důkazem čínských problémů s motory je i zpráva ruského deníku Vědomosti (listopad 2016) o objednávce 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou. Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11.
Čínské letectvo poptává mezi 500 až 700 letadly J-20. Je však otázkou, jak rychlým tempem dokáže čínský průmysl dodávat tak komplexní letadla svému letectvu. Nemluvě o nutnosti zajistit dodávky náhradních dílů a udržovat letadla bojeschopná.
V každém případě potrvá mnoho let, než si čínské letectvo osvojí, v součinnosti s jinými zbraňovými systémy, letadly nebo prostředky, všechny schopnosti J-20. Ostatně americké letectvo se to s F-22A Raptor učí do dnešních dní. Nejde přitom ani tak o osvojení samotných technických vlastností letounu, ale o změnu a zavedení upravené (která bere v potaz nové technické možnosti) doktríny nasazení letectva.
"Proces zavádění stíhaček páté generace stíhaček do amerického letectva byl pro USA velice dlouhý a bolestivý," řekl pro National Interest Vasily Kašin, vedoucí pracovník Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia na Vysoké škole ekonomické v Moskvě. “Není žádný důvod věřit tomu, že v Číně to bude jinak.”
"Píšou, jak je J-20 lepší než předchozí generace,” uvedl Kašin. “Koupili ale Su-35 a pokračují v produkci modelů J-11B, J-16 a J-10C a vyvíjejí nové verze.”
Podle Kašina Číňané využijí J-20 z počátku především k simulování stealth letadel protivníka (F-22 a F-35), než J-20 dosáhnou počátečních operačních schopnosti (snad 2020). Takovým způsobem budou Číňané cvičit nejen piloty, ale i obsluhy raketových systémů země-vzduch protivzdušné obrany.
J-20 na červencové čínské vojenské přehlídce.
Analytici upozorňují, že s přihlédnutím k designu a vlastnostem stíhačky, J-20 nebyla postavena pro vzdušné souboje, jako např. americký F-22A Raptor. Tomu napovídají především slabší motory a stealth vlastnosti omezující se jen na přední polosféru. Podle některých analytiků jde proto spíše o útočný a záchytný letoun.
Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem (prolomení A2/D2) a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu. Prioritním cílem pro J-20 jsou tedy důležité pozemní instalace, svazy letadlových lodí, letouny včasného varování a řízení AWACS či letecké tankery.
"Číňané si uvědomují, že pokud zaútočí na důležité letecké podpůrné systémy, jako jsou AWACS nebo vzdušné tankery, tak tyto systémy nemohou dělat svou práci," říká analytik Malcolm Davis, z australského think-ranku ASPI (Australia Strategic Policy Institute). "Pokud udržíte tankery zpátky, F-35 a podobné platformy vám nestačí, protože kvůli krátkému doletu nedosáhnou cíle."
Tyto informace potvrzuje i generál amerického letectva ve výslužbě David Deptula, podle kterého “J-20 není stavěn pro vzdušné souboje ani pro stealth. Nejznepokojivější vlastností je schopnost nést zbraně s velkým dosahem.“
V každém případě je zavedení J-20 do výzbroje nesporným úspěchem čínského průmyslu. Vždyť J-20 je prvním skutečným neamerickým stealth letounem zavedeným do výzbroje.
Cena J-20 nebyla zveřejněna, ale analytik Zhou Chenming, který dříve pracoval v čínském leteckém průmyslu, naznačil, že se letoun bude pohybovat v cenové relaci 30-50 milionů dolarů.
Zdroj: Defense News
Související články
Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?
Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...
- 31.08.2017
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn
Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...
- 17.09.2017
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelová stíhačka Su-35S oficiálně ve výzbroji
Tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu 19. záři oficiálně oznámilo zavedení ...
- 21.09.2017
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Stealth útočný bombardér F-117 definitivně končí
Americké letectvo (US Air Force) se rozhodlo definitivně vyřadit z výzbroje všech 52 útočných ...
- 22.09.2017
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
theo, nechápu, jak mají tyhle bludy dlouhý a tuhý život: "A nepochopím jednu vec, pomaly v každom vlákne sa to zvrhne na debatu o SSSR a pomoci spojencov. Pomoc bola platená ...Zobrazit celý příspěvek
theo, nechápu, jak mají tyhle bludy dlouhý a tuhý život: "A nepochopím jednu vec, pomaly v každom vlákne sa to zvrhne na debatu o
SSSR a pomoci spojencov. Pomoc bola platená zlatom a ak by spojenci, stáli
o zastavenie Hitlera , urobili by to dávno pred vojnou. Jedine o čo im išlo, bolo
vzájomné opotrebovanie a pripadne zničenie Nemecka a SSSR. "
Tak zaprvé, pomoc nebyla placena zlatem, byla poskytována na základě zákona o půjčce a pronájmu a dodávky za nějakých 800 milionů dolarů SSSR nikdy nesplatil.
Za druhé, jak měli spojenci zastavit Hitlera před válkou? A proč by to měli dělat? Na základě jakého oprávnění?
Za třetí, ty sis nevšiml, že Hitlerovské Německo neútočilo na východ, kromě Polska (ale na to útočil zároveň i SSSR), nýbrž na západ, podrobilo si celou západní Evropu kromě Británie a Británie odmítla uznat porážku a uzavřít mír - v době, kdy SSSR Hitlera zásoboval strategickými surovinami a vesele útočil na Rumunsko, Finsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko?Skrýt celý příspěvekprepac superme, myslel som samozrejme sorge-227 demagog: takze vsade pouzivany a vsetkymi zminovany benchmark je Linpack a mnou zmienovany je ...Zobrazit celý příspěvek
prepac superme, myslel som samozrejme sorge-227
demagog:
takze vsade pouzivany a vsetkymi zminovany benchmark je Linpack
a mnou zmienovany je Graph500
https://en.wikipedia.org/wiki/...
ako tvrdia ich autory, ide o komplexne zhodnotenie prace s datami a nie len o pohybujuca sa ciarku ak v pripade stareho Linpacku..
Stara sequoia ktora ma skoro 7 krat menej jadier ako najlepsi cinan dosahuje len o 4Gteps-ov menej /23755.7 ma cinsky ktory je na cele Linpacku/
Samozrejme este starsi K computer od japoncov zo svojimi 38621,4 je uplne inde..
pozor precitajte si nieco o Gteps - nepodvadzajte sa ze ked sa benchmark vola Graph tak sa jedna o grafiku..
tu je kritika samotneho tvorcu benchmarku.. Jack Dongarra
https://en.wikipedia.org/wiki/...
okrem tohto benchmarku sa este pouziva aj HPCG /nim zostrojeni/ a tam znova je prvy K computer..
proste to iste by som vysvetlil na priklade INTEL a AMD procesorov do minuleho roka, dokym AMD nevydalo svoju novu radu..
Ano AMD malo vypoctovy vykon porovnatelny alebo dokonca vyssi ako INTEL, len sa to v aplikaciach a hrach prejavovalo opacne o 10-ky %..Skrýt celý příspěvekStarlight: "já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země." Nechapem to, ale to ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight:
"já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země."
Nechapem to, ale to nevadi..pokracuj v zapadnom trolovaniu :D
darkstyle: ..to malo byt asi pre mna
Nastuduj si nieco o Cine...a uz netroluj tie zapadne bludy...je to trapne,Skrýt celý příspěveksupreme: Cina a jej najlepsi superpocitac.. merani metodikou 80-tich rokov ma cina najrychlejsi superpocitac - ak teda chces s nim spocitat kolko je zrniek piesku na ...Zobrazit celý příspěvek
supreme:
Cina a jej najlepsi superpocitac..
merani metodikou 80-tich rokov ma cina najrychlejsi superpocitac - ak teda chces s nim spocitat kolko je zrniek piesku na pusti..
ale podla novsej metodiky, teda ak chces s tym pocitacom overovat napriklad chemicke zluceniny, ci budu existovat alebo riesit takz. logicke ulohy - tam je ten isty super pocitac na cca 10 mieste, dokonca za o 10 rokov starsim americkym pocitacom.. a dnes sa uz vyuzivaju superpocitaci vyhradne na logicke ulohy..
jedine pouzitie pri starsej metodiky, je napriklad ak chces vyvinut silnejsiu atomovu bombu :D
pozri si tie dve metodiky vypoctu superpocitacov - obe vypracoval ten isty clovek a sam tvrdi, ze ta druha je lepsia - a tu druhu vypracoval este v 90-tich rokov kedy o Cine nebolo ani chyru..
inak na zapade sa do uz klasickych superpocitacov nedavaju peniaze - hitom je umela inteligencia a neuronova siet.. tam je lidrom hadaj kto :D
uz za obamu boli stopnute vyvozy cipov do superpocitacov do ciny..
vesmirna stanica ciny - co vie byt "2 roky" vo vesmire a potom zhori..
stavana z kovov?
pozri si projekt bigelow - toto je uz na ISS a z tohto sa budu stavat buduce stanice - teda vatsina z nich..
cina nevie ani cenou letov do vesmiru konkurovat americkym sukromnym vesmirnym spolocnostiam.. a jaky je platovy rozdiel..
a pritom taka spacex vyraba nad 90% rakety sama priamo vo svojej tovarni..
o tych stavbach, to moze byt kludne pravda - liat beton, aj ked nam sa to zda v strednej europe ako fakt tazka vec /pricom je to malina/ - ono to uz aj na balkane lepsie ako my vedia, vid Bulharsko, Srbsko a ciastocne Rumunsko.. takze, ze to vie Cina.. to neni problem, postavit cosi, taktiez nie je problem - udrziavat to - tam sa skyva kumst - pockam si 50 rokov a potom uvidim kolko z tych stavieb bude stat..Skrýt celý příspěvektheo: a) "Pravdepodobne majú kompletnu dokumentaciu od F22 a F35 dávno ukradnutú." - Tomu sám nevěříš, protože je to evidentní blbost. Pokud by to byla pravda, znamenalo ...Zobrazit celý příspěvek
theo:
a) "Pravdepodobne majú kompletnu dokumentaciu od F22 a F35 dávno
ukradnutú."
- Tomu sám nevěříš, protože je to evidentní blbost. Pokud by to byla pravda, znamenalo by to jediné - Američané si neumí dostatečně ochránit své nejmodernější technologie. Tohle je jen "sežrání propagandy i s navijákem" z tvé strany.
b) "Činania skupujú podiely vo firmách v EU a USA"
-Případ Kuga se již bude opakovat jen těžko - Západní státy podnikají kroky právě proti tomuto a nedávno Američané jeden obchod zablokovali. Osobně si myslím, že Číňanům již neprodáme ani automobilku - viz. Jeep (FCA). Krom toho začíná být v Číně "drahá" práce a firmy se již začínají buď vracet nebo směřují výrobu jinam.
c) "Uvedomme si, že oni
si na počitačove vojsko možu vyčleniť viac expertov , ako je bojaschopných
ľudi NATO krajin EU."
Cože? :D To je mi tedy IT supervelmoc :)
d) "Podľa mojich informacii budujú celé mestá, kde majú pracovať..."
Ááá, tak to bude i ta ukradená CELÁ dokumentace F-22 a F-35 ze stejného zdroje, že? O jakých městech vůbec mluvíš? Konkrétní příklad?
e) "V poslednej dobe - cela konštrukčná kancelária Antonov z ukrajiny sme čína"
Ehm, jsi si tím skutečně jistý? Já jen, že Antonov nedávno vyzval USA ke společnému projektu letounu An-77
http://www.militarybox.cz/news...
f) "Je otázka , či bude západ v budúcnosti ako celok schopný udržiavať a naďalej rozvíjať technológie. "
Proč by nebyl? Má vše potřebné, aby i dále nechal Čínu a další konkurenty za sebou.Skrýt celý příspěvek...jenže ono je těžko řešit současnost či budoucnost s někým, kdo je tak fatálně mimo už v otázkách prokazatelné minulosti... ztráta času...
...jenže ono je těžko řešit současnost či budoucnost s někým, kdo je tak fatálně mimo už v otázkách prokazatelné minulosti... ztráta času...
Dobry den vospolok. Čina bude v budúcnosti centrom riadenia a technológií . Technológie sa do číny presúvajú už desatročia - či už chcene alebo čínskou špionážou nechcene. ...Zobrazit celý příspěvek
Dobry den vospolok.
Čina bude v budúcnosti centrom riadenia a technológií . Technológie
sa do číny presúvajú už desatročia - či už chcene alebo čínskou špionážou nechcene. Pravdepodobne majú kompletnu dokumentaciu od F22 a F35 dávno
ukradnutú. Otázka ostáva či sa s tým dokážu popasovať a niečo z toho využiť.
Činania skupujú podiely vo firmách v EU a USA, aby sa dostali k ďalším technológiam a patentom, tuším ak mate 10 percent akcii danej firmy mate prístup
ku všetkému know-how u danej firmy tak že tak. Ľudský potenciál je obrovský, aj
napriek tomu , že niektorá časť populácie je nevzdelaná. Uvedomme si, že oni
si na počitačove vojsko možu vyčleniť viac expertov , ako je bojaschopných
ľudi NATO krajin EU. A to je jeden aspekt. Na druhej strane potebujú ľudí s
reálnymi skúsenosťami z návrhu a aj technologie výroby systémov.
Podľa mojich informacii budujú celé mestá, kde majú pracovať odborníci
v oblastiach leteckej, námornej a 3 vyroba leteckých motorov a plynových turbín.
V poslednej dobe - cela konštrukčná kancelária Antonov z ukrajiny + nedokoncene
litadla smer čina. Odborníci v raketovej technike UA - smer cina. A kdesy som čítal
príbeh o jednom z hlavných konštruktérov lietadlovej lode, a atómových krížnikov
pôvodom z UA a žijúcim a pracujúcim niekoľko rokov v čine na ich projektoch.
To, že zakladajú celé technologické mestá je fakt.
Ako sa im darí kradnúť technológie a vymýšľať nové uvidíme, a v tomto by som
aspoň ja osobne šikmookých číňankov nepodceňoval, lebo aj pri problémoch
ktoré majú im ostávajú desiatky miliónov kvalitných a vzdelaných ľudí a vedcov.
Na západe populácia hlupne - ak nepočítame kvalitné a najma dráhe univerzity,
ktoré majú aj výskum na svetovej úrovni. Je otázka , či bude západ v budúcnosti ako celok schopný udržiavať a naďalej rozvíjať technológie.
A nepochopím jednu vec, pomaly v každom vlákne sa to zvrhne na debatu o
SSSR a pomoci spojencov. Pomoc bola platená zlatom a ak by spojenci, stáli
o zastavenie Hitlera , urobili by to dávno pred vojnou. Jedine o čo im išlo, bolo
vzájomné opotrebovanie a pripadne zničenie Nemecka a SSSR.
Prosím neriešme históriu ale súčastnosť a budúcnosť.Skrýt celý příspěvek@ Sorge-227
já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země.@ Sorge-227
já na Západě žiju. Nevím, kde ty, ale když už diskutuješ na západním serveru, tak se zkus chovat podle zvyklostí hostitelské země.@ Sorge-227 Moc si tu lidovou Čínu idealizuješ. Doporučuji Ti tam na pár dní zajet, pohybovat se místní dopravou, navštívit městská předměstí a venkov, jíst v jídelnách pro ...Zobrazit celý příspěvek
@ Sorge-227
Moc si tu lidovou Čínu idealizuješ.
Doporučuji Ti tam na pár dní zajet, pohybovat se místní dopravou, navštívit městská předměstí a venkov, jíst v jídelnách pro místní, sledovat jejich domácí masmédia, mluvit s lidmi o tom, co se vlastní učí o světě, atd.
A pak navštívit další státy s čínskou populací jako je Singapur nebo Tchaj-wan a udělat tam to samé. Pak pochopíš.Skrýt celý příspěvekSuperme: Scitavat vsetky demokraticke staty nie je dobry napad..ako obyvatelstvo..to uz tu raz bolo. Ked scitavali europu proti rusku..taky priklad....aky ma zaujem spanielsko ...Zobrazit celý příspěvek
Superme:
Scitavat vsetky demokraticke staty nie je dobry napad..ako obyvatelstvo..to uz tu raz bolo. Ked scitavali europu proti rusku..taky priklad....aky ma zaujem spanielsko bojovat proti rusku niekde na ukrajine, alebo bojavat proti cine v azii? Na koniec si kazdy chrani svoje tak ako za 2 . svetovej vojny Britska armada potopila francuzske lodstvo a povrazdila tisice spojeneckych francuzskych namornikov....uz vidim ako sa cely zapadny svet spoji proti cine...Cina nema vzdenach ludi? Ma jedny z najlepsich univerzit na svete..a ze ich nepodcenujete? Podcenujete. A ze cina nemohla stavat dialnice v europe? Lebo s nou nechceli miestni dodavatelia spolupracovat, lebo si cina bola schopna doviest svoj vlastny personal a odrabali svoju pracu poradne, nie ako tie nase firmy, Cina uz je na takej urovni, ze uz od nej kradu technologie.. Postavila najvykonejsie Pc..ma ich najviac, vypusta rakety, ma vlastnu vwsmirnu stanicu, ma jednu z najlepsich infrastruktur na svete, stavia take stavby aky svet nevidel, Vyraba uplne vsetko....asi ste vsetci slepy..inak to nechapem, Zalesnuje najvacsiu pust na svete, zacina stavat letadlove lode....stavaju mesta na vychode ciny, lebo tam sa presuvaju vsetci...a deti sa tam ucia a nie ako u nas ze vyrastaju generacie negramotnych ludi..nie je tam demokracie, nie je tam komunizmus, nie je tam diktatura,, je tam vsetko zo vsetkeho a ono to funguje, at sa vam to paci alebo nie, Ze cina kupuje firmy na zapade? To je normalna trhova ekonomika, znacka Huawei sa presadila mezi najvyznamnejsie firemne znacky na svete....ale na slovensku a v ceske republice budeme stale mudrejsi...dalnica z bratislavy do Kosic..mozno v roku 2050...toho sa uz nedozijem..musim jazdit cez madarsko :(Skrýt celý příspěvekhttps://www.youtube.com/watch?...
zdroj tych cisel - 2013 International Conference on WWII - Kursk The Epic Armored Engagementhttps://www.youtube.com/watch?...
zdroj tych cisel - 2013 International Conference on WWII - Kursk The Epic Armored Engagementfenri/jj: nevite co ty data skutecne zahrnuji a jestli jsou vubec vzajemne porovnatelna. imho vyroba v us s vyrobou v sssr neni ani nahodou. nepocitaje rozdilnou kvalitu a ...Zobrazit celý příspěvek
fenri/jj: nevite co ty data skutecne zahrnuji a jestli jsou vubec vzajemne porovnatelna.
imho vyroba v us s vyrobou v sssr neni ani nahodou. nepocitaje rozdilnou kvalitu a featury tech tanku.
ale tak nejaka dalsi data:
Typical build time (t34) was 20-25,000 manhours and cost $25,000 (Sherman was 17-25,000 and $25,000)
Panther was 55,000 hours and $52,000, so a T-34 or Sherman 'cost' about half the 'cost' of a Panther.
----
T-34 at January 1941: 9465 labour hours [source: "Soviet tanks in battle" by Baryatinsky];
T-34 at January 1943: 5100 labour hours at plant No. 183 ["Combat vehicles of the Uralvagonzavod: T-34" by Ustyantsev & Kolmakov];
T-34-85 at January 1945: 3251 labour hours at plant No. 183 [the same];
But all these numbers don't include details produced on cooperative plants (IMHO, this numbers are only for incomplete hull and turret), Ustyantsev and Kolmakov estimate the full laboriusness at 1 Jan. 1943 as 17600 labour hours.
Also some data from the internet:
KV-1 of 1939: ≥25000 manhours;
KV-1 at May 1941: 23453 manhours;
KV-1 at January 1942: 9007 manhours.
Looks unrealistic, maybe the second one is without radio, engine, armament etc.Skrýt celý příspěvekjj284b- bylo by to hezké, co píšete, kdyby to nebyla blbost. V roce 1941 zabral T-34 8000 normohodin, v roce 1943 (kdy nabíhal Sherman do výroby na plný kotel) zabral 3700 ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b- bylo by to hezké, co píšete, kdyby to nebyla blbost.
V roce 1941 zabral T-34 8000 normohodin, v roce 1943 (kdy nabíhal Sherman do výroby na plný kotel) zabral 3700 hodin. Tedy zhruba 1/3 Shermanu.
Takže T-34 stavěli naopak 15x efektivněji v CCCP...Skrýt celý příspěvekSorge-227: ta T34 nie je prave dobry priklad... pre zaujimavost, na vyrobu jednej T34 potrebovali Rusi 50.000 normohodin. na vyrobu jedneho Shermana potrebovali US 10.000 ...Zobrazit celý příspěvek
Sorge-227: ta T34 nie je prave dobry priklad... pre zaujimavost, na vyrobu jednej T34 potrebovali Rusi 50.000 normohodin. na vyrobu jedneho Shermana potrebovali US 10.000 normohodin... takze US vedeli stavat Shermany cca 5x efektivnejsie ako Rusi T34...Skrýt celý příspěvek
Sorge-227 - Ale já přeci Čínu nepodceňuji, naopak. Jsem si plně vědom toho, že Čína je pro nás obrovské riziko do budoucna. Co se obyvatelstva týče - pokud spojíš USA a Evropu, ...Zobrazit celý příspěvek
Sorge-227 - Ale já přeci Čínu nepodceňuji, naopak. Jsem si plně vědom toho, že Čína je pro nás obrovské riziko do budoucna.
Co se obyvatelstva týče - pokud spojíš USA a Evropu, bude součet něco málo přes miliardu obyvatel. Pokud přidáš další klasické spojence jako Kanada, Austrálie, Japonsko nebo Jižní Korea, tak ti vznikne součet obyvatel vyšší než u Číny. Obyvatelé těchto států jsou navíc mnohem vzdělanější než Čínští - jsou lepší školy, lepší profesoři, výbava atd.
Stejně tak si myslím, že moc nevíš o míře utajení v daných zemích, respektive firmách pracujících pro vládu. Navíc si myslíš, že se dá vše koupit, což je blbost. Lidé pracující na tajných/nových projektech podepisují různé smlouvy, včetně mlčenlivosti a těch pák má vláda spousty. Neříkám, že se nic nedostane ven - dostane, ale naprosté minimum.
A teď otázka za 3 bludišťáky - proč asi Čína staví a staví a staví... města, dálnice atd.? Zjisti si něco o ekonomice Číny a třeba pochopíš. Vznikají tam města duchů, dálnice, které by byli potřeba nejdříve za 15 let. Takže ano - já si troufám kritizovat Čínu, protože si myslím, že jsme na tom lépe než Čína. A i kdybychom nebyli, tak nemohu kritizovat?
Viz. http://roklen24.cz/a/wLw9r/skr...
Čínská snaha postavit dálnici v Evropské zemi také jaksi nevyšla :)
https://zpravy.aktualne.cz/eko... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...