Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

J-20 na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (2016); větší foto / Alert5, CC BY-SA 4.0

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po čase opět předvedlo nejnovější proudový bojový stealth letoun J-20. Čínské stroje však nepředvedly tak agresivní manévry jako konkurenční stroje F-22A Raptor nebo Su-35.

Stíhačka J-20 první let provedla v roce 2011 a fotky letounu se poprvé objevily na internetu na konci roku 2012. Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian v záři 2017 oficiálně oznámil zavedení J-20 do výzbroje. Dosud však existovalo jen málo možností si J-20 na vlastní oči prohlédnout.

Poprvé se dvojice J-20 představila veřejnosti rychlým průletem na 11. Zhuhai Air Show 2016. Oba J-20 postrádaly trupová čísla a měly zakrytý (nebo falešný) kryt elektro-optického zaměřovacího systému. Jak si všímá web Ruslet, na spodní straně trupu J-20 byly navíc připevněny tzv. Lüneburgovi čočky, které plní roli radiolokačních odrážečů. Účelem jejich instalace bylo zamezení případného pokusu o zaměření skutečného radarového průřezu (RCS) J-20.

Další 12. letecká výstava Zhuhai Air Show 2018 probíhá zrovna v těchto dnech (do 11. listopadu). Už ve středu mohli návštěvníci znovu spatřit letouny J-20, které během několika minut předvedly několik základních manévrů, jako jsou výkruty nebo ostré stoupání. Celkově se na Zhuhai Air Show 2018 každý den předvádí čtveřice J-20, ale opět jen při letových ukázkách.  

Jak si však všímá deník Flight Global, J-20 nepředvedly náročnější manévry známe z ukázek F-22A a Su-35, jako je „padající list“ nebo utažený přemet. Pravdu tak mají možná ti komentátoři, kteří v J-20 spíše vidí přepadový stíhací letoun, posláním spíše podobný ruskému MiGu-31 (resp. nejnovější víceúčelové verzi MiG-31BM/BSM) než stíhačkám F-22A nebo S-35 určených pro boj vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost.

Výrobce J-20, koncern AVIC (Aviation Industry Corporation of China), pod kterého spadají všichni hlavní čínští výrobci letecké techniky, poprvé na  Zhuhai Air Show 2018 poskytl letáky s velmi krátkým popisem letadla: „J-20, nezávisle vyvinutý Čínou, je těžký stealth stíhač čtvrté generace [pátá generace podle mezinárodních zvyklostí - pozn. red.], proslulý svou dominantní rolí v leteckých soubojích na střední a dlouhou vzdálenost a vynikající schopností v přesných úderech na pozemní a námořní cíle.”

„Celková bojová účinnost se dočkala značného zlepšení ve srovnání s bojovými letouny třetí generace. Hlavní operační mise zahrnují: zajištění a udržování vzdušné nadvlády, rychlé zachycení na střední a dlouhé vzdálenosti, doprovod a hloubkové údery,” uvádí AVIC v tiskových materiálech.


J-20 na Zhuhai Air Show 2018

Naopak velmi agresivní manévry předvedl experimentální stíhací stroj Čcheng-tu J-10B s čínským motorem WS-10B3 s vektorováním tahu. Letoun J-10 vstoupil do služby v roce 2006, ale dosud léta především s ruskými motory AL-31FN.

Není jasné, zda byl vývoj WS-10B3 ukončen a především není jasné, jaká je životnost motoru (počet letových hodin) nebo jeho nasaditelnost (doba údržby vůči době provozu). Pekingský vojenský expert Čou Čenming v souvislosti s leteckou ukázkou J-10B nicméně uvedl: „J-10 konečně s novými motory ukazuje své skutečné bojové schopnosti.”

Nejasnosti jsou také kolem pohonné jednotky J-20. Původně J-20 poháněly čínské motory WS-10, ale podle South Morning China Post čínské letectvo dalo přednost ruským motorům AL-31FN protože „lépe vyhovovaly potřebám J-20”.

Pro J-20 se později plánují vyvíjené čínské motory Xian WS-15 (tah až 181 kN) s vektorováním tahu. Motor WS-15 získá pokročilé lopatky vyrobené z materiálu s jednotnou krystalickou strukturou. Tyto lopatky umožní zvýšení pracovní teploty v jádru motoru a tím zvýšení tahu (při snížení spotřeby).


Akrobatické vystoupení J-10B

Dle South Morning China Post však není vývoj WS-15 dokončen. „Výkon motoru je stále velmi nestabilní a inženýři nedokázali najít hlavní zdroj problémů, přestože vektorové schopnosti jsou v pořádku,” cituje deník nejmenovaný zdroj.

Jak v této souvislosti podotýká web Defense News, podle Justina Bronka, vojenského odborníka z think-tanku RUSI (Royal United Services Institute), západní letectva vektorování tahu odmítla. Většina moderních střel vzduch-vzduch určených pro „dog-fight” dokáže provádět manévry s přetížením 50 G a mají velkou zónu zaručeného zásahu (no-escape zone). Podle Bronka se proto nevyplatí investovat extra peníze do složitějšího a těžšího vektorování tahu. Naopak u J-20 vektorování může pomoci zmenšit nebo odstranit přední kachní křídla a tím zlepšit vlastnosti stealth (snížit RCS).

Podle South Morning China Post ale Peking velmi tlačí na vývoj domácích leteckých motorů. Nejde jen o praktickou stránku věci, ale také o posilování morálky čínských vojáků a čínského patriotismu.

„Nyní to je velmi trapné, protože Čína musí žádat o pomoc Rusy. Čína má s Ruskem přátelské vztahy, ale co udělá Peking, když se obě země rozejdou nebo jestliže Moskva bude válčit s jinou zemí. Všechny tyto nejistoty ohrožují výrobu motorů AL-31 a tedy i masovou výrobu pro letoun J-20,” cituje deník nejmenovaný zdroj.

 Zdroj: FlightGlobal, Defense News, SCMP
 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Fregaty Jiangkai II a čínsko-pákistánské přátelství

Ministerstvo obranného průmyslu Pákistánu 1. června podepsalo smlouvu se společností China ...

Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku ...

Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan

Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první ...

Crossing Obstacles 2018: Robotická převaha čínské armády

Čínská armáda ve dnech 12. až 23. září uspořádala soutěžní klání Crossing Obstacles 2018 pozemních ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jara
    22:02 11.11.2018

    Už mi přijdou ty Čínské proklamace o své vlastní výjimečnosti opravdu vtipné, zvláště v kontrastu s realitou.... J20 jakoby stealth stíhač vzdušné nadvlády bez motorů, co neudělá ...Zobrazit celý příspěvek

    Už mi přijdou ty Čínské proklamace o své vlastní výjimečnosti opravdu vtipné, zvláště v kontrastu s realitou.... J20 jakoby stealth stíhač vzdušné nadvlády bez motorů, co neudělá ostřejší zatáčku aniž by se rozpadl.... :))fakt super a někteří mají hned plnou pusu keců, jak nás soudruzi předeženou, ale jediný čínský pokrok je ten, který tam přináší západní firmy, podle podmínek čínské vlády pokud v zemi chcete vyrábět musíte tam otevřít i vývojové centrum, stále tedy platí; soudruzi umí jen to co jim dovolíme aby uměly a my na tom vidělali....Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    21:40 11.11.2018

    Czertik: přepočet na paritu kupní síly není. HDP dle PKS je HDP v národní měně. Naopak takzvaně HDP dle nominální konvertibilního dolaru, kterým se trubci rádi ohánějí, je ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik:

    přepočet na paritu kupní síly není. HDP dle PKS je HDP v národní měně. Naopak takzvaně HDP dle nominální konvertibilního dolaru, kterým se trubci rádi ohánějí, je přepočet. Pro jednoduchost, pakliže by se Rusko a nebo USA rozhodly, že RUBL nelze směnit za DOLAR, pak by se HDP ruska dle PKS nehlo z aktuálních hodnot, nicméně HDP dle nominálního dolaru by bylo kolik? Ano 0, slovy NULA, USD. Opravdu se domníváš, že taková měrná metodika je nějak relevantní?Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:18 11.11.2018

    dusan tenk link je sice pekny, ale je otazka jak je vubec sestaveny. Protze dle hdp na obyvatele (nezamenovat s prepoctem na paritu kupni sily) cina uz se plne vyrovna ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan
    tenk link je sice pekny, ale je otazka jak je vubec sestaveny. Protze dle hdp na obyvatele (nezamenovat s prepoctem na paritu kupni sily) cina uz se plne vyrovna rusku.
    Cili pokud je cina chudobna a zostala zeme - co je potom rusko ?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    21:16 11.11.2018

    miroslav: souhlasím, že záchytný stíhač manévrování apriori nepotřebuje, ale pokud ho umí, není to špatné. Například Irácké Mig-25 dávali čočku nejen Íráncům, ale i Američanům a ...Zobrazit celý příspěvek

    miroslav:

    souhlasím, že záchytný stíhač manévrování apriori nepotřebuje, ale pokud ho umí, není to špatné. Například Irácké Mig-25 dávali čočku nejen Íráncům, ale i Američanům a to, světe div se, spíše na blízký boj, nežli na BVR (kde zastaralým raketám často Američané unikli vcelku bez obtíží). Přitom Mig-25 v manévrovacích schopnostech nebyl rodině F-49 v manévrování soupeřem (zejména pro nízká povolená přetížení draku). Ale díky dynamické převaze to zkušení Iráčtí piloti dokázali ustát.

    Takže úplně k prdu schopnost J-20 solidně manévrovat IMHO není.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    19:05 11.11.2018

    Trener Čína síce ide dopredu, ale faktom je, že je to stále pomerne chudobná a zaostalá krajina ...Zobrazit celý příspěvek

    Trener

    Čína síce ide dopredu, ale faktom je, že je to stále pomerne chudobná a zaostalá krajina ....
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jej veľkosť samozrejme znamená, že v absolútnych číslach to je veľký hráč. To čo vidno v malej výkonnosti ekonomiky na osobu je viditeľné i vo vývoji. Jednoducho Čína napriek pokroku stále nie je svetovou čpičkou v mnohých oblastiach, hoci sa o to už dlho snaží. Letecké motory sú jedným z tých oblastí. Na to čo do toho investuje je na tom Ćína dosť zlo, priam zúfalo. To vyhladenie technickej inteligencie za kultúrnej revolúcie je stále cítiť. Je to trochu analógia so ZSSR, kedy v dvadsiatich rokoch Rusi vyvraždili svoju technickú inteligenciu a potom im cca 20 rokov trvalo pokým dobehli vyspelý svet pri výrobe leteckých motorov a to im západ dosť pomáhal ...

    Dnes sú technológie inde a Číňanom to bude trvať ešte tak 20 rokov kedy v leteckých motoroch vo všeobecnosti dobehnú vyspelý svet. Ak vôbec, lebo model dobiehania vyspelého sveta pomocou skostnatenej skorumpovanej diktatúry má svoje limity a približovaním k vyspelému svetu sa tento model rýchlo vyčerpáva.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:54 11.11.2018

    Miroslav: Však Němci motory museli měnit v podstatě po každém letu, jak byly opotřebené. U nich to ale jinak nešlo, jelikož neměli lepší materiály, u Číňanů je to o tom, že nemají ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav:
    Však Němci motory museli měnit v podstatě po každém letu, jak byly opotřebené. U nich to ale jinak nešlo, jelikož neměli lepší materiály, u Číňanů je to o tom, že nemají technologieSkrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    18:51 11.11.2018

    Rase: Ak ten motor vydrží polovicu životnosti originálneho motora tak je to problém v prvom rade v stave vojnovom. Predstav si, že máš k dispozícii 100 strojov a z toho povedzme ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Ak ten motor vydrží polovicu životnosti originálneho motora tak je to problém v prvom rade v stave vojnovom. Predstav si, že máš k dispozícii 100 strojov a z toho povedzme tretina stojí v dielni lebo treba robiť servis už po polovici životnosti. A to samozrejme stojí aj peniazeSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:08 11.11.2018

    Nekvalitní materiály motorů, nejsou v případě války až takový problém, jde jen o to, aby je dokázali chrlit ve velkém množství, což Čína umí. Vzpomeňme, i Němci na konci války ...Zobrazit celý příspěvek

    Nekvalitní materiály motorů, nejsou v případě války až takový problém, jde jen o to, aby je dokázali chrlit ve velkém množství, což Čína umí. Vzpomeňme, i Němci na konci války vyráběli proudové motory z "papundeklu".
    v mírovém stavu je to samozřejmě problém :-)Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    17:17 11.11.2018

    Jura: Ono niečo kúpiť, rozobrať a vyrobiť kópiu nie je až taký problém. Bude to vyzerať ako originál, možno to aj tak bude fungovať ale nikdy to nebude originál s ktorým sa dá ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura: Ono niečo kúpiť, rozobrať a vyrobiť kópiu nie je až taký problém. Bude to vyzerať ako originál, možno to aj tak bude fungovať ale nikdy to nebude originál s ktorým sa dá pracovať v takom rozsahu ako s originálom. Ale hlavne je problém okopírovať technológiu výroby ktorá má vplyv na výslednú kvalitu. A ak aj čiastkovo zistíš technológiu tak musíš od nuly navrhnúť prípravky, nástroje a výrobné systémy. Naozaj to nie je také jednoduché. Oni tie motory vyrobiť vedia ale vydržia toľko čo ich americké či ruské ekvivalenty? Preskočiť vývoj proste nejde.

    Cernakus: Načo je zachytému stíhaču manévrovanie? ZS má len jeden cieľ... letieť čo najrýchlejšie k cieľu, vypustiť s predstihom raketu a upaľovať čo najrýchlejšie preč. Stret s protivníkom zoči voči znamená smrť.Skrýt celý příspěvek

  • Danosť
    14:41 11.11.2018

    RiMr71 máš pravdu, strašne slabučká akrobacia, aj ked je to spôsobené zameraním draku stíhačky..

    Z novej gen. sa mi najviac páči Raptor a zďaleka najškaredšia je J-20.

    RiMr71 máš pravdu, strašne slabučká akrobacia, aj ked je to spôsobené zameraním draku stíhačky..

    Z novej gen. sa mi najviac páči Raptor a zďaleka najškaredšia je J-20.

  • Trener
    12:16 11.11.2018

    Vše je jen otázkou času, kdy Čína dotáhne špičku. Pomáhá jí, že používá a kopíruje ruské letouny a krize kolem Ruska a Ukrajiny, kde by asi byla, kdyby nemohla odtud čerpat.

    Vše je jen otázkou času, kdy Čína dotáhne špičku. Pomáhá jí, že používá a kopíruje ruské letouny a krize kolem Ruska a Ukrajiny, kde by asi byla, kdyby nemohla odtud čerpat.

  • logik
    11:53 11.11.2018

    cernakus: "Jinak to sice éro ošklivé je, ale je to záchytný stíhač" A které letadlo tedy má v čínské armádě vybojovávat vzdušnou nadvládu? Záchytný stíhač to sice evidentně je, ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: "Jinak to sice éro ošklivé je, ale je to záchytný stíhač"
    A které letadlo tedy má v čínské armádě vybojovávat vzdušnou nadvládu?

    Záchytný stíhač to sice evidentně je, ale čistě proto, že čínani nezvládají výrobu air-superiority fighteru. Nicméně i tak je to pro čínu obrovský kus kupředu - a pokud bude dynamika pokračovat, tak mají potenciál předstihnout přinejmenším Rusko poměrně brzo. A bohužel i Evropu....Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    10:10 11.11.2018

    RiMr: Pokud Evropou myslíš Rusko, pak ano. NATO kabrňáci voloviny ve vzduchu nedělají, ale je to prý známka jejich profesionality. Jinak to sice éro ošklivé je, ale je to ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr:

    Pokud Evropou myslíš Rusko, pak ano. NATO kabrňáci voloviny ve vzduchu nedělají, ale je to prý známka jejich profesionality.

    Jinak to sice éro ošklivé je, ale je to záchytný stíhač. Podle toho vypadá (mig-31 je taky hnusný, ale rychlý). To, že umí dělat manévry s relativně velkým AoA mu jde ke cti.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:59 11.11.2018

    Smich a podcenovani Ciny vubec neni na miste. Za rok stihnou to co jinym trva desetileti. Doporucuji vylet do nektereho cinskeho mesta. Rychlovlaky, metro, mrakodrapy - vse z ...Zobrazit celý příspěvek

    Smich a podcenovani Ciny vubec neni na miste. Za rok stihnou to co jinym trva desetileti. Doporucuji vylet do nektereho cinskeho mesta. Rychlovlaky, metro, mrakodrapy - vse z domacich zdroju a v prekvapive kvalite. Kdy my se svezeme nasim rychlovlakem? Asi za desitky let. Vubec nepochybuju, ze ty motory Cinani zvladnou vyrobit a bude to brzo. Uz ten WS-10B3 s vektorovanim ukazuje ze jdou rychle dopredu. Neni to tak dlouho, co se jim kdekdo smal, ze jsou a budou zavisli na Rusku. S tim je konec.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    08:55 11.11.2018

    No, koukal sem na tato i jin videa a titulky sice bombastické, ale v Evropě jsme zvyklí na jiné show. Tohle ohromí tak senilního Zemana s krtečkem... A k J-20 - s přehledem ...Zobrazit celý příspěvek

    No, koukal sem na tato i jin videa a titulky sice bombastické, ale v Evropě jsme zvyklí na jiné show. Tohle ohromí tak senilního Zemana s krtečkem...
    A k J-20 - s přehledem nehnusnější éro z nové generace... tak hnusné éra umí už jen Polsko :)Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    18:05 10.11.2018

    s tím zakončením se dá jen souhlasit - pokud RF bude muset válčit tak dodávky budou stačit stěží pro ně a to i při omezenějším konfliktu. Nicméně pro RF jsou motory jedním z ...Zobrazit celý příspěvek

    s tím zakončením se dá jen souhlasit - pokud RF bude muset válčit tak dodávky budou stačit stěží pro ně a to i při omezenějším konfliktu. Nicméně pro RF jsou motory jedním z důležitých tajemství jak si udržet náskok. A i samotnému Svazu trvalo hodně dlouho než přešel z kopií na originální produkci, takže lze čekat že problémy Číny minimálně ještě jedno desetiletí potrvají. Je zajímavé že se dostali k mnohým sovětským tajemstvím, ale klíčová jako je způsob výroby motorů jim unikají. Z odstupu mi to přijdou jako řízené úniky kdy Rusové to prostě dovolili. Ikdyž třeba z Ukrajiny vytěžili co šlo tak ani tam nezískali to nejdůležitější :-) A s tím špionováním je to obtížné, leda zkusit podplatit domorodce - ale málokdo se najde že by dodával ještě nedávno zbraněmi harašícím asiatům tajemství použitelné proti své zemi a na patřičných místech už vůbec nikdo.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3