Čínské letadlové lodě Type 002 získají inovativní vzletový systém

-
28. 11. 2017
-
27 komentářů
-
Jan Buchar
Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva, Type 002, bude pravděpodobně vybavena elektromagnetickým katapultem pro asistovaný vzlet letounů. Čína by se tak mohla stát prvním nezápadním státem na světě, kterému se podaří dokončit vývoj této technologie. První letadlová loď třídy Type 002 bude podle nedávných odhadů zařazena do aktivní služby v roce 2023.
Důležitým předpokladem pro využití technologie elektromagnetických katapultů je dostatečný výkon pohonného systému. Podle informací deníku South China Morning Post ze začátku listopadu se Číně podařilo tak výkonný systém vyvinout, a to dokonce bez využití jaderné energie.
Letadlová loď vybavená technologií, která by umožnila asistovaný vzlet za využití leteckého katapultu a přistávaní na lodi pomocí brzdících lan, by se svými bojovými schopnostmi výrazně odlišovala od předchozích čínských plavidel.
Start pomocí katapultu CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) dlouhodobě zmenšuje opotřebování palubních letounů, snižují náklady na jejich údržbu, umožňují jim létat s těžším nákladem a zvyšují rychlost vzletových a přistávacích manévrů.
Technologie CATOBAR využívá buď parní, nebo pokročilejší elektromagnetické katapulty. Americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford by namísto parních katapultů C-13 měly v blízké budoucnosti získat nové elektromagnetické katapulty označované jako EMALS (z anglického Elelctromagnetic Aircraft Launch System). Největší výzvu pro využití systému EMALS představuje zajištění dostatečného přísunu elektrické energie, o který se v případě lodí třídy Gerald R. Ford stará dvojice jaderných reaktorů.
Čínské letadlové lodě třídy Type 002 se ovšem budou spoléhat na konvenční zdroj energie. Wan Ping, odborník na vojenskou techniku z čínské Akademie věd, se domnívá, že výkon nového pohonného systému bude pro elektromagnetický katapult dostačovat.
„Nešlo jen o jednoduchou změnu ze střídavého na stejnosměrný proud, ale o celkové přepracování napájecího a distribučního systému. Od parních kotlů až po zařízení pro skladování energie, “ uvedl k průběhu vývoje nového systému Wang.
Wang v rozhovoru pro South China Morning Post navíc dodal, že by stejná technologie mohla být v budoucnu využita nejen pro vzlet letadel, ale také pro odpal raket, dopravu satelitů na oběžnou dráhu a rychlovlaky. Letadlové lodě by díky elektromagnetickým katapultům mohly sloužit jako základna pro tankovací letouny, letouny včasné výstrahy, protiponorkové letouny a též transportní letouny.
Konstrukční detaily letadlové lodě Type 002.
Type 002 by se mohl stát první třídou nezápadních letadlových lodí, které budou vybaveny systémem CATOBAR. Podobné ambice má i nová indická letadlová loď INS Vishal. Vzhledem k opakovaným zpožděním při konstrukci plavidla je ale pravděpodobné, že Číňané dokončí své plavidlo jako první.
Čínské námořnictvo v leteckém výcvikovém středisku Xincheng údajně testuje jak parní, tak i elektromagnetický systém CATOBAR. Podle internetových stránek China Military Online došlo k uskutečnění stovek testů, při kterých čínské palubní letouny J-15, kopie ruských Su-33, využívaly zkušební elektromagnetický katapult.
Čínští představitelé opakovaně vyzdvihují technologickou nadřazenost svých vojenských systémů nad systémy Spojených států. Nový pohonný systém podle nich umožní vyzbrojení letadlových lodí třídy Type 002 laserovými zbraňovými systémy a elektromagnetickými děly, které se vyznačují vysokou spotřebou energie.
Začátek stavby prvního plavidla nové třídy byl ovšem opakovaně odkládán. Je otázkou, zda k tomu vůbec dojde, protože ve stádiu vývoje je již také následující třída čínských letadlových lodí, označovaná jako Type 003.
Zdroj: The Diplomat, South China Morning Post, China Military Online
Související články
Strategický profil čínského vývozu zbraní
Globální geopolitické úsilí Číny, podpořené rostoucím ekonomickým vlivem, udává směr a povahu ...
-
24.08.2017
-
14 komentářů
-
Michael Raska
Sebevědomí draka roste: Čína převedla své exportní zbraně
Čína nedaleko města Pao-tchou ve Vnitřním Mongolsku předvedla v polovině srpna zahraničním delegátům ...
-
31.08.2017
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínská stíhačka J-20 oficiálně ve výzbroji čínského letectva
Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oficiálně oznámil zavedení stealth stíhačky ...
-
29.09.2017
-
56 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínské kybernetické válečné strategie
S probíhajícími vojenskými reformami a snahou o modernizaci Čínské lidově osvobozenecké armády ...
-
05.11.2017
-
4 komentářů
-
Michael Raska
Komentáře
sucastnu etapu vyzbrojovania cinskeho namornictva vidim zameranu zatial hlavne na azijskych susedov s cielom byt s naskokom č. 1 v oblasti vychodo a juho cinskeho mora. zamer ...Zobrazit celý příspěvek
sucastnu etapu vyzbrojovania cinskeho namornictva vidim zameranu zatial hlavne na azijskych susedov s cielom byt s naskokom č. 1 v oblasti vychodo a juho cinskeho mora.
zamer vymedzit sa voci US Navy mimo tohto priestoru pride az neskor s rozsirenim zaujmovej oblasti az k vychodnej afrike.
cinania su metodicky a trpezlivi, maju dostatok "casu" nakolko ekonomicky a vedecky US dobiehaju.Skrýt celý příspěvekdany ved prave preto Navy asi chcelo F-35C s doletom o 50% vatsim ako F-18 a vyvija stealth protilodnu strelu s dosahom 1000km.. ktoru vystrelis aj z lietadla .. a preto akurat ...Zobrazit celý příspěvek
dany
ved prave preto Navy asi chcelo F-35C s doletom o 50% vatsim ako F-18 a vyvija stealth protilodnu strelu s dosahom 1000km.. ktoru vystrelis aj z lietadla .. a preto akurat zavadzaju nove tankovacie lietadla ktore doletia 2x dalej a za rovnaky cas dotankuju 3x viac stihaciek.. ja to vidim (2*1200)+1000 = 3400km
a to je otvoreny ocean :D + stealth tankovacie..
no a vychodna afrika - no medzi nou a cinou aj indiou je indicky ocean - zase otvoreny ocean..
ved nie nadarmo ich mevedik pu /tak volaju svojho prezidenta, aj ked ak by si to napisal/povedal v chine je za to trest smrti :D/ vyhlasil zmenu doktriny z obrannej na mierove ovladnutie sveta..
nie moc spolahlivymi spojencami? cina a japonsko sa z duse nenavidia /asi to ma daco spolocne so starociami utlaku cinanov s japoncami, ktore vyvrcholilo 2.svetovou, kde sa sarvanci z japonska sutazili kto katanou odtne viac cinskych hlav a odfoti sa s nimi do novin - ale mozno uz na to zabudli, ja ti neviem :D/.. aj ked spolu obchoduju - je to 3 tia najvatsia ekonomika, ktora ide menit ustavu na bojovejsiu.. a s obrovskym potencialom - su to najpracovitejsi ludia na zemeguli - ovela viac ako cinania, ked dostanu transfer technologii - a ten uz dostavaju uz teraz - vid SM-3 II, tak dokazu divy.. v korei je tolko americkych vojakov a ich velitelstvo /americke/ je uz mimo dosahu severo-korejskych kanonov, ze korea nema prakticky moznost rozhodovat o sebe samostatne..
a je tu taiwan, ten je nejisty kvoli prilisnej blizkosti s cinou, je to zaroven aj vyhoda aj nevyhoda -pre obe strany - je neubranitelny, kedze ponorky medzi nim a pevninou si mozu kvoli geotermalnej aktivite plavat ako chcu lebo ta rusi hocijaky sonar..
ale to plati pre obe strany.. a dajake americke odtial odpalujuce tomahawky ktorym das nejaky obklukovy kurz - podla mna nocna mora generalov..
ved preto v tych vodach aj cinania cvicia ako divy na takzvane fyzicke hladanie ponoriek narazom :D
rybarske lodicky su pekna vec, ale v case konfliktu, staci jednoducha doktrina - vyhlasis no go uzemie, a kazdu rybarsku potopis - ked je vojna nikdo neprostestuje a v sirokom oceane tazko bude nad nou vrtulnik zo CNN.. ved ako dlho hladali to malayziske lietadlo a kolko z neho nasli, vsak?
viem, ze som napisal dost cinickych komentarov, ale presne tak by sa choval skuseny velitel - a tych ma amerika viac ako dost..
aj ked by v zaciatku schytala dost zasahov, tie opevnene ostrovceky, su vlastne bodove ciele, s obmedzanim zasobovanim a s nemoznostou sa presunut..
pekne ich vybombardovat jeden za druhym nebude az take tazke.. a ked vypukne konflikt medzi nimi, aj tak zamrzne svetovy obchod.. a nebude taky velky lodny provoz..Skrýt celý příspěvekKolt: Naprostý souhlas. Jen znovu zdůrazním, že jsem poukazoval na jejich působení ve třech hlavních zájmových oblastech. Když to trochu zvulgarizuji, tak jde o vytlačení US ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: Naprostý souhlas. Jen znovu zdůrazním, že jsem poukazoval na jejich působení ve třech hlavních zájmových oblastech. Když to trochu zvulgarizuji, tak jde o vytlačení US letadlovek dál od Tajwanu, což v rámci politiky jedné Číny poskytuje významně lepší vyjednávací pozici. Upevnění vlivu v Jihočínském moři a ochrana budoucí infrastruktury pro těžbu surovin. Podpora kolonizačního úsilí v Africe.
Kdyby šlo o oceánské operace, projekci síly na druhé straně planety nebo střet se silným protivníkem mimo dosah pobřeží, nevsadím na ně ani korunu. Ale taktiku pro výše uvedené pilují od 70tých let (jen na starých sovětských neckách nebo pokusech o kombinaci vlastního vývoje a francouzských technologií) a spíš jim chyběla ta technika.Skrýt celý příspěvekdanny, ne že bych s vámi nějak zásadně nesouhlasil, jen si dovolím podotknout, že síla námořnictva není jen technice. A nejde ani tak o to, že by v Číně nedokázali vycvičit ...Zobrazit celý příspěvek
danny, ne že bych s vámi nějak zásadně nesouhlasil, jen si dovolím podotknout, že síla námořnictva není jen technice. A nejde ani tak o to, že by v Číně nedokázali vycvičit dostatek lodníků – tady je ten příměr s šičkami, co za pár let montují smartfouny trefný. Do značné míry jde o schopnosti velitelů – a tady by byl na místě příměr "z konstruktéra šicích strojů v konstruktéra smartfounů", což je podle mně nesrovnatelně větší oříšek. A to už vůbec nemluvím o doktríně, esprit de corps atp.
Nicméně o tom, že Čínu neradno podceňovat, nemáme sporu.Skrýt celý příspěvekdarkstyle: ty fakta, co uvádíš, nemá cenu zpochybňovat. Jen bych byl opatrnější při jejich zasazení do reálného kontextu. Novější Burky mají samozřejmě mnohem lepší detekční ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle: ty fakta, co uvádíš, nemá cenu zpochybňovat. Jen bych byl opatrnější při jejich zasazení do reálného kontextu. Novější Burky mají samozřejmě mnohem lepší detekční schopnosti a při střetu dvou flotil na otevřeném oceánu by Američani jasně drželi všechny trumfy v rukou. V prostředí Jihočínského moře s pár novými základnami a letišti, rybářskými loděmi, u kterých není jisté, nakolik jsou to fakt jen rybářské lodě, a hlavně ne moc spolehlivými spojenci, je to trochu jiné. Zastávám stanovisko, že se růstem čínských schopností stává z US Navy v těchto vodách ze suverénního vládce jen jeden z významných hráčů.
Navíc nezapomeň na další fakt. Čína má momentálně dvě významné zájmové oblasti, a to JČ moře a východní pobřeží Afriky. V obou oblastech může teoreticky soupeřit se stejným rivalem. Nepochybuji o tom, že pokud USA bude chtít získat dostatečnou převahu pro zastrašení nebo zatlačení Číňanů, musejí v tuto chvíli nechat volné pole působnosti Iránu, Rusům, Venezuele, Severní Koreji a to není proti stavu před dvaceti lety komfortní situace.
Problém s počty námořníků taky platí. Ale opět. Lidský potenciál země s 1,3 mld. obyvatel je prostě obrovský. A nepochybuji o tom, že stejně, jako dokázali šičky nekvalitních triček za pár let přeškolit na výrobu smartfounů, zvládnou docela rychle i tohle. To loďstvo je pořád na velikost populace dost malé.Skrýt celý příspěvekpet.rok cinske jadrove ponorky 70 tich rokov boli taky obrovsky neuspech a tak, zle, ze ich politbiro uplne zakazalo na 20 rokov, a ked to chceli znovuspustit tak s tym boli ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok
cinske jadrove ponorky 70 tich rokov boli taky obrovsky neuspech a tak, zle, ze ich politbiro uplne zakazalo na 20 rokov, a ked to chceli znovuspustit tak s tym boli velke problemy.. tie by som tu nespominal..
type 052D je fakt pekna lodka - presna kopia burkov co sa tyka vnutorneho usporiadania palub..
a maju fakt AESA radari, tak ako ich prave dostali burky..
len sa nevie o cinskych velmi malo, pisu sice, ze na S-bande maju dosah nad 400km.. len zabudli povedat co vidia na taku vzdialenost..
nove burky dostali AESA radar + strelecky 3D radar v jedom ktory je 35-krat silnejsi ako PESA ktoru tam mali doteraz.. dokonca je tak silny, ze ma takzvanu periskopovu schopnost detekovat ciele.. a dokaze naraz sledovat o 30-krat viac cielov..
problemom inak radarov je over-horizont moznost - lebo zem je zakrivena a tusim kazdych 250km ti luce radaru ujdu :D preto potrebujes X-band, ten ma samozrejme novy burk integrovany a cina nema..
je pravda, ze novy AESA radar ma len jeden zo 66 uz postavenych /planuju zatial 77ks - 3x viac ako planuje cina 055D/, ,ale kontrakt je na 26 AESA radarov.. teda na vsetky nove a na vsetky ktore dostanu midlife upgrade v buducnosti..
teda v realnom strete burke uvidi type 55d skor a skor vystreli..
a type nema SM rodinu.. ani nebude mat long range steath strelu ktora sa horuckovito vyvija.. do par rockov na vsetkych lodickach..
a kedze burky su prepojene aegisom a vsetky sa prestavavaju na aspon baselin9 alebo vyssie.. tak staci, ze tam mas jedneho burka s aesom.. ostatny vidia to co on :D ved tak ci tak najmodernejsie burky sluzia alebo sa planuju ze budu sluzit prave v pacifiku, a pri afrike a jemene a na vychodnom pobrezi sluzia tie starsie a horsie, ktore su uz tak stare, ze sa do nih neoplati sypat..
ked si uvedomis, ze tie radary Cina robila od 1989 cca, potom cele 90-te a 2000-ce roky aby ich 2012 mohla vypustit - kolko dlho im to trvalo - tak skoro nejaky upgrade necakam..
inak brutalny problem hlasia cinania s namornikmy.. proste ich nemaju.. doteraz mali 10 modernych destroyerov + 4 obstarozne ruske a zrazu ich chcu mat 40 /z toho 36 modernych/ - odkial vycvicia tolko ludi za tak kratku dobu?? sami to vravia, ze tam maju byvalich lodiarov co vozili ryby alebo naklad s nedostacujucim vycvikom..
a to maju zo vsetkym momentalne nielen s lodami, peniaze su, technika ako tak je, ale nie su ludia co by vedeli z tak modernou technikou pracovat a este menej je ludi co by ich to vedelo naucit.. co ti pomoze, ze mas nadupanu lod s aesa radarom, ked nastane bojova sitaucia a vdaka neskusenosti alebo zle nedobitej skusenosti spravis kiks, ktory napriklad odhali celu lod pred nepriatelom, to sa realne moze stat.. a co ked pojde o plavajuci zvaz a odhali sa jedna, posle nepriatel lietadlo a po chvili na zvaz letia desiatkky az stovky roznych striel a naraz..Skrýt celý příspěvekTřeba protože tohle:
https://theprint.in/2017/10/17...Třeba protože tohle:
https://theprint.in/2017/10/17...neda sa nez suhlasit, pochybovaci asi citaju stare spravy :) technicky je cina dnes na tom minimalne rovnako ako zapad s tym rozdielom ze vacsina novych projektov sa realizuje ...Zobrazit celý příspěvek
neda sa nez suhlasit, pochybovaci asi citaju stare spravy :)
technicky je cina dnes na tom minimalne rovnako ako zapad s tym rozdielom ze vacsina novych projektov sa realizuje prave tam a teda skusenosti ostavaju na mieste. situacia uz zdaleka nie je taka ze si technologie len kupuju, naopak velmi aktivne ich sami vyvijaju.
vzhladom k tomu ze vzdelanie sa tam tesi hlbokej spolocenskej ucte a mladi sa doslova trhaju aby sa dostali na dobru skolu predpokladam ze aj v oblastiach kde mame nejaky naskok o tento coskoro bohuzial prideme.
co sa tyka vojenskeho namorneho programu : je ambiciozny ale rozhodne nie nerealny.
prikladam par prikladov:
fregaty Type 054A: dokoncene 25 ks, zrovnatelne so zavedenymi typmi v europe a azii (US sa fregat zbavilo)
torpedoborce: v sucastnosti sa stavaju Type 052D, na urovni A.Burke s modernejsim AESA radarom (postavena 1/3 z 26 ks)
pripravuje sa Type 055 ktory bude vacsi s vytlakom nad 10tis. ton.
lietadlovky s klasickym pohonom zapadaju do koncepcie, nakolko v sucastnosti je potencionalna operacna oblast pomerne blizko pobrezia. to ale nemusi trvat dlho nakolko napr. Afrika je dnes v centre cinskej ekonomickej expanzie je mozne, ze sa aj oblast vojenskeho zaujmu coskoro rozsiri na cely indicky ocean.Skrýt celý příspěvekTady je zase diskuse o hövně. EMALS má jen US Navy a celý systém je stále neoperační, má stále problémy se spolehlivostí a provozuschopností, které se řeší poslední 3 roky. A ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je zase diskuse o hövně. EMALS má jen US Navy a celý systém je stále neoperační, má stále problémy se spolehlivostí a provozuschopností, které se řeší poslední 3 roky. A dalších pár let to bude ještě trvat.
A tady koukám, někteří chytráci nemají žádnou pochybnost o tom, že čínské loděnice a zbrojovky tuhle technologii zvládnou... ZATÍM JEŠTĚ NEZVLÁDLI POSTAVIT ANI KLASICKÝ PARNÍ KATAPULT, TAK KDE BERETE TU JISTOTU, ŽE ZVLÁDNOU TEN EMALS NA PRVNÍ DOBROU???Skrýt celý příspěvekTaky přidám pár plusů na stranu Číny Poté co padl Westinghaus koupila jeho podíl v konsorciu na výstavbu jaderných bloků v GB společnost CGN. ...Zobrazit celý příspěvek
Taky přidám pár plusů na stranu Číny
Poté co padl Westinghaus koupila jeho podíl v konsorciu na výstavbu jaderných bloků v GB společnost CGN.
http://atominfo.cz/2017/11/cgn...
http://atominfo.cz/2017/11/reg...
I ten blbej portrálovej jeřáb co montuje britsky letadlovky je z Číny .
Jo ta letadlovka je na zkoušku a co, furt bude výkonější než co mame v evropě.
Zkoušej jakousi verzi hawkeye E2 a aby se dostali k technologii motorů kooperujou s Ukrajinou http://uprom.info/en/news/avia...
Teď to hodně přeženu, ale současná úroveň Číny je že jí prodáš kostku cukru a oni postavěj cukrovar. Zkuste kouknout na https://www.sinodefenceforum.c... stránky sou US a koukněte zpátky do historie a teď. Příp. si porovnejte vývoj přispěvatelů. Fakt Čínu dost podceňujeme.Skrýt celý příspěvekCo se týče EMALS, provozují v Číně od r. 2002 jedinou komerční linku MAGLEV (jízdenka z letiště Pudong do Šanghaje stojí asi 250,- CZK - zpáteční). Ano, stavěl ji tehdy Simens, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče EMALS, provozují v Číně od r. 2002 jedinou komerční linku MAGLEV (jízdenka z letiště Pudong do Šanghaje stojí asi 250,- CZK - zpáteční). Ano, stavěl ji tehdy Simens, ale nepochybuji, že za ty roky provozu získali spoustu cenných zkušeností.
Vzhledem k tomu, že jsou při produkci značného podílu světové produkce spotřební elektroniky, komunikačních technologií, robotizací výrobních procesů atd... nonstop v kontaktu s aktuálně nejpokročilejšími aplikovanými technologiemi, rozhodně nepovažuji za moudré podceňovat čínské inženýry ve schopnosti integrovat řadu z nich do "Good Enough" řešení.
Nepochybuji, že i plánovaná generace čínských letadlových lodí bude kombinací částečně čínských technologií a ruské doktríny. Tedy předsunutá letecká základna poskytující letecké krytí vlastnímu loďstvu proti beztrestnému pohybu CSG, vyhledávání uskupení protivníka pomocí palubních letounů a navedení protilodních střel dalekého dosahu do cílové oblasti. Na plnění těchto úkolů je konvenční pohon lepším řešením.
EMALS určený k řešení podstatně omezenějšího spektra úkolů pak nemusí být zase až tak nedosažitelné zařízení a vzhledem k nižšímu počtu letadel, které Číňan bude potřebovat dostat do vzduchu, to nemusí být až takový problém z pohledu nároků na energii. V podstatě jim stačí dostat se tak někde na výkon parních katapultů na Kittyhawk. A to fakt nepovažuji za nereálné.Skrýt celý příspěvekJura99: souhlasím, ono asi není náhodou, proč se jich američané "bojí" víc než Rusů atd. Ten čínský potenciál je neskutečný a byť většinou ukazují všechny možná zbraně co nabízejí ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
souhlasím, ono asi není náhodou, proč se jich američané "bojí" víc než Rusů atd. Ten čínský potenciál je neskutečný a byť většinou ukazují všechny možná zbraně co nabízejí na export, mají i hodně zajímavé kousky schované v tajném šuplíku - viz třeba hypersonická střela o níž se vědělo až ji otestovali. Rozhodně umí nepříjemně překvapit.Skrýt celý příspěvekSmát se Číňanům může jenom ten, kdo u nich ani jednou nebyl a neviděl, že třeba ze zaostalé Šanghaje udělali za 20let nejmodernější město na světě. Oni si postaví pár kusů Type002, ...Zobrazit celý příspěvek
Smát se Číňanům může jenom ten, kdo u nich ani jednou nebyl a neviděl, že třeba ze zaostalé Šanghaje udělali za 20let nejmodernější město na světě. Oni si postaví pár kusů Type002, pár kusů Type003 jen tak na zkoušku, obojí v rekordní době ve srovnání se západem a na další Type004 už bude celý svět zírat s otevřenou pusou. Angličani s vypětím všech sil postavili HMS Prince of Wales, která je sice na první pohled pěkná, ale bez katapultu je druhořadá a u ní a její sesterské lodi dalších 25let zůstanou a budou za to ještě rádi.Skrýt celý příspěvek
alea206: ... potom este mame diesely, ktore sa vyskytuju vo fregatach, korvetach a dalsich bud v kombinacii s plyn. turbinami alebo samostatne. tych pohonov moze byt viacero typov. ...Zobrazit celý příspěvek
alea206: ... potom este mame diesely, ktore sa vyskytuju vo fregatach, korvetach a dalsich bud v kombinacii s plyn. turbinami alebo samostatne. tych pohonov moze byt viacero typov. dokonca pre zvysenie ucinnosti mozu pouzit plyn. turbiny v kogeneracii.
jedinu (aj ked velku) vyhodu, ktoru jadrovy pohon poskytuje je takmer neobmedzeny dosah (+nepotrebuje nadrze). inac su to same negativa : cena, udrzba, nebezpecenstvo kontaminacie, regulacia vykonu ...
kedze je potrebne doplnovat ine polozky ako je letecke palivo, municiu, stravu bez pravidelneho zasobovania sa aj tak nezaobide.
kvoli cene si jadro mozu dovolit len US (+ Francuzi maju 1ks) vsetci ostatni sa uspokojili s "fosilom".
ak Cina zisti ze nutne potrebuje jadro, bude ho mat (btw Type 003 ma byt jadrovy). Jadrove ponorky uz ma od 70. rokov takze ani miestni pochybovaci si nepridu na svoje :)Skrýt celý příspěvekpet.rok: Ano i v letadlových lodích poháněných jadernými reaktory jsou turbíny. Tyhle turbíny jsou ale poháněnou párou (a teď hodně zjednoduším), která je generovaná teplem ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok:
Ano i v letadlových lodích poháněných jadernými reaktory jsou turbíny.
Tyhle turbíny jsou ale poháněnou párou (a teď hodně zjednoduším), která je generovaná teplem vydeným štěpnou reakcí.
Potom máme plynové turbíny, kterou jsou vlastně variací na spalovací motor. Tyhle turbíny najdeš třeba na Arleigh BurkeSkrýt celý příspěvekJa som sa zase zase zasmial ako si niektori predstavuju ze vyrabaju elektrinu na USS CVN. Ze by inak nez parnymi kotlami resp. parogeneratorom a nasledne parnymi turbinami ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som sa zase zase zasmial ako si niektori predstavuju ze vyrabaju elektrinu na USS CVN. Ze by inak nez parnymi kotlami resp. parogeneratorom a nasledne parnymi turbinami :)?
charlie: US s triedou Kittyhawk a JFK tiez brazdili svetove oceany, len museli castejsie tankovat.
myslim ze pochybnosti o schopnosti Ciny nie su na mieste, technologie ako el. katapult alebo lasery (na lodi) nie su ziadne scifi a rozhodne su napajatelne klasickym (fosilnym) pohonom.
Predstava ze bude zaradena do sluzby roku 2023 je asi z rise snov (u Forda trvalo len dokoncenie 8 rokov) ale roky 26-28 mozu byt realne.Skrýt celý příspěvek"Čínští představitelé opakovaně vyzdvihují technologickou nadřazenost svých vojenských systémů nad systémy Spojených států. Nový pohonný systém podle nich umožní vyzbrojení ...Zobrazit celý příspěvek
"Čínští představitelé opakovaně vyzdvihují technologickou nadřazenost svých vojenských systémů nad systémy Spojených států. Nový pohonný systém podle nich umožní vyzbrojení letadlových lodí třídy Type 002 laserovými zbraňovými systémy a elektromagnetickými děly, které se vyznačují vysokou spotřebou energie"
Hezky jsem se zasmál :D Komáři jsou fakt všude stejný - jen "škoda", že realita je vždy přesně opačná. "Sice nemáme pořádnej bombardér, letadlovky kopírujem ještě z dob SSSR, stíhačky 5. generace nemají své motory a o jejich avionice a jiných technlogiích se dá dost spekulovat, nikdy jsme neukázali pořádný fungující demonstrátor el.mag. zbraní ani laserů, ale stejně jsou to nejlepší".
A vůbec je úžasné, že nemají ani jednu loď této třídy, ale už vyvíjej další, samozřejmě, supertechnologiemi nadupovanou korábku třídy nové :)Skrýt celý příspěvekMainMan: Ne :-) rychlovlak a odpalovací "rampu" satelitů jde na rozdíl od letadlovky "strčit do zásuvky". Na druhou stranu, pokud by měly letadlovku na prodlužce, tak by to ...Zobrazit celý příspěvek
MainMan: Ne :-) rychlovlak a odpalovací "rampu" satelitů jde na rozdíl od letadlovky "strčit do zásuvky".
Na druhou stranu, pokud by měly letadlovku na prodlužce, tak by to vysvětlovalo tu jejich představu pohánět katapult, laser a railgun pomocí turbín :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...