Čínské letectvo testuje první stíhačky páté generace J-20
- 28. 7. 2016
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Na konci minulého roku čínská společnost Chengdu Aircraft Company (CAC) zprovoznila produkční linku pro nové stealth stíhačky páté generace Chengdu J-20. Od té doby linku opustily čtyři seriové stíhačky - první z nich začala s leteckými testy v lednu letošního roku.
Výroba stíhaček J-20 probíhá v rámci tzv. počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production). V této fázi firma Chengdu vyvíjí a zdokonaluje výrobní postupy pro plnou sériovou výrobu, v anglosaské terminologii označovanou jako FRP (Full-Rate Production).
Letadla počáteční výrobní série mají stejnou konfiguraci jako poslední dva prototypy, označované čísly "2016" a "2017".
Celkově firma Chengdu vyrobila (pravděpodobně) šest technologických demonstrátorů a prototypů letadel J-20. Čínské letectvo prototypy označuje číslicemi "20XX" a sériové letouny "21XX".
Podle dostupných zdrojů čínské letectvo prozatím provozuje čtyři sériová letadla J-20. Věří se, že první operačně nasaditelné stíhačky J-20 dostane čínské letectvo v roce 2017. Také podle amerického Kongresu budou J-20 zařazeny do výzbroje kolem roku 2018.
Další dva roky pak potrvá, než čínské letectvo bude moci J-20 nasadit do ostrých akcí (tedy v roce 2019 nebo 2020). Termíny se ale mohou zkrátit, pokud Čína vyhradí pro projekt více peněz.
Čínské letectvo poptává mezi 500 až 700 letadly. Je však otázkou, jak rychlým tempem dokáže čínský průmysl dodávat tak komplexní letadla svému letectvu. Nemluvě o nutnosti zajistit dodávky náhradních dílů a udržovat letadla provozuschopné.
Například americké firmě Lockheed Martin trvalo šest let (2006 až 2012) než americkému letectvu dodala 187 stíhaček F-22A Raptor. Přitom nasaditelných je cca 145 stíhaček F-22A.
Druhý J-20 nízké výrobní série (2102). / Čínský internet
Velkou neznámou u J-20 jsou použité motory. Prototypy "20XX" poháněly ruské motory Saturn AL-31. Do budoucna se spekuluje o čínském typu WS-15 s maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. O stavu vývoje čínského motoru nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020.
Avšak čínský průmysl zatím nedokončil vývoj ani méně ambiciozního motoru WS-10 pro jednomotorovou stíhačku J-10. Číňané přitom motor WS-10 testovali již v roce 2010 na stíhačce J-11.
Do té doby může být J-20 poháněn některým z ruských proudových motorů řady Saturn AL-31. V úvahu připadá AL-31F M1 o maximálním tahu 135 kN (Su-27, Su-30, Su-34), AL-31F M2 o maximálním tahu 145 kN (Su-27, Su-30, Su-34) nebo nejmodernější motor AL-41F1S s tahem 142 kN (Su-35). S derivátem poslední pohonné jednotky (AL-41F1) počítá i nejmodernější ruská stíhačka T-50.
Podlé údajů z čínského internetu disponuje J-20 trojicí zbraňových šachet. Dvěma menšími po stranách, kde lze umístit čínské střely krátkého doletu PL-9/PL-10, a jednou velkou šachtou na břiše stroje. Zde lze umístit například čtyři střely středního doletu PL-15 (dolet údajně 150 až 200 km) nebo nejnovější PL-21.
Zdroj: Defense Update
Související články
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
- 05.06.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany
Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...
- 19.06.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo
Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo ...
- 12.07.2016
- 86 komentářů
- Jan Grohmann
Symbol sílící velmoci: Čína dokončuje vlastní letadlovou loď
Podle deníku Asia Today Čína připravuje spuštění letadlové lodě třídy Type 001A. Jedná se o první ...
- 26.07.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
No, vypadá to, že se ten vámi velebený Izrael brzy propadne o dlaší příčku níže. A tato letadla a v takovém počtu přidají i Američanům spoustu vrásek. A o tom, že jich opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
No, vypadá to, že se ten vámi velebený Izrael brzy propadne o dlaší příčku níže. A tato letadla a v takovém počtu přidají i Američanům spoustu vrásek. A o tom, že jich opravdu vyrobí, kolik chtějí, nemůže nikdo pochybovat. Číná je holt ekonomický gigant. A o motory bych se nestrachoval. S Ruskem, které je v oboru špičkou, to brzy zkompletují.Skrýt celý příspěvek
Když už se tu bavíme o spolehlivostí motorů. Nedávno jsem narazil na porovnání motoru PL letectva Mezi F-16 a Mig-29 "R" is for overhaul "->" (the arrow) is for a new ...Zobrazit celý příspěvek
Když už se tu bavíme o spolehlivostí motorů.
Nedávno jsem narazil na porovnání motoru PL letectva
Mezi F-16 a Mig-29
"R" is for overhaul
"->" (the arrow) is for a new engine
http://i.imgur.com/l980sak.png...
Modernější ruské motory jsou na tom líp, ale zase ty americké taky, ve spolehlivosti se vůbec nedají porovnávat.
Okopírovat špičkové vojenské motory není žádná sranda, kdyby to šlo, tak už je Čína dávno má... Místo toho aktuálně jsou závislí na tom kdo jim co prodá a na civilních motorech. ne že by se to nesnažili změnit, ale to potrvá.
Udělat motor jako Pratt & Whitney F135 vyžaduje hodně času, peněz.Skrýt celý příspěvekstetula Hahaha fakt zajímavý názor na práci konstrukčních kanceláří, asi to dobře znáte. Hodíte to do superpočítače a vypadne vám letadlo:-))))) Opravdu dlouho jsem se tak dobře ...Zobrazit celý příspěvek
stetula
Hahaha fakt zajímavý názor na práci konstrukčních kanceláří, asi to dobře znáte.
Hodíte to do superpočítače a vypadne vám letadlo:-)))))
Opravdu dlouho jsem se tak dobře nenasmál :-)))))). Asi to dám přečíst kolegům v konstrukci, ať se taky zasmějí.Skrýt celý příspěvekJura99 - které konkrétní ruské motory jsou kopie západních? (doufám, že se nedostaneme k tomu, že všechny jsou to kopie, proč do nich jde zepředu vzduch pomalu a zezadu rychle...) ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - které konkrétní ruské motory jsou kopie západních? (doufám, že se nedostaneme k tomu, že všechny jsou to kopie, proč do nich jde zepředu vzduch pomalu a zezadu rychle...) A proč je potom tedy neokopírují i Číňané?Skrýt celý příspěvek
...i ta Tu-4 vypadla souhům na rýsovacích prknech tak nějak stejně jako B-29 :) Ale tak buďme realisti, když je co, tak kopírují všichni. Ale faktem je, že je ten proud ...Zobrazit celý příspěvek
...i ta Tu-4 vypadla souhům na rýsovacích prknech tak nějak stejně jako B-29 :)
Ale tak buďme realisti, když je co, tak kopírují všichni. Ale faktem je, že je ten proud informací až na pár vyjímek jednosměrný...Skrýt celý příspěvekstetula: odkazem na superpočítače argumentovali už bolševici, když zlí jazykové tvrdili, že sovětský raketoplán Buran je nějak moc podobný americkým Space Shuttle. Ruské motory ...Zobrazit celý příspěvek
stetula: odkazem na superpočítače argumentovali už bolševici, když zlí jazykové tvrdili, že sovětský raketoplán Buran je nějak moc podobný americkým Space Shuttle. Ruské motory jsou také vývojem licenční či bezlicenční kopie západních vzorů. Však Mig-15 poháněla kopie Rolls-Royce Nene. Životnost ruských motorů také není nijak valná, RD-33 do Mig-29 měl v prvních verzích životnost prý jen 25hodin (!) a později 400hodin. Americký motor do F-18 má životnost 2-4tis hodin.Skrýt celý příspěvek
to letadlo bude mít dost slabou motorizaci je cca o 4 tuny těžší než SU35 a má podstatně slabší motory to je docela průser co se týče podobnosti s F22 tak dnešní letadla ...Zobrazit celý příspěvek
to letadlo bude mít dost slabou motorizaci je cca o 4 tuny těžší než SU35 a má podstatně slabší motory to je docela průser
co se týče podobnosti s F22 tak dnešní letadla navrhují superpočítače a když do nich zadáte TTD podobné jako američani tak jim zákonitě vypadne podobné letadlo a tady na podobnost nehraje důležité jsou senzory.
Čína se v současné době nemůže rovnat světové špičce ( USA, Rusko, Izrael )
motory jsou běh na dlouhou dobu protože Rusové stavěly proudové motory když číńané maximálně zvládli okopávat rýži na poli. Čínský vývoj je cca o 25 let zpátky , proto kupují a budou kupovat dál Ruské motory
mimochodem cca před rokem proběhla zpráva že Čínané koupily od Rusů cca 350 motorůSkrýt celý příspěvekJak píše Hefaistosh - podoba stealth stíhačky je vynucená shodnými fyzikálními zíkony a rámcově totožnou úrovní technologie. Navíc J-20 je dost jiná než F-22. Tady to je vidět ...Zobrazit celý příspěvek
Jak píše Hefaistosh - podoba stealth stíhačky je vynucená shodnými fyzikálními zíkony a rámcově totožnou úrovní technologie. Navíc J-20 je dost jiná než F-22. Tady to je vidět mnohem lépe:
http://www.the-blueprints.com/...
http://www.aerospaceweb.org/ai... Skrýt celý příspěvekStrategist!-Že by to bylo tím,že pro tyto technologie platí stejné fyzikální zákony?A u vojenských technologií se nekouká na designovou rozdílnost,aby byl zájem zákazníků,ale na ...Zobrazit celý příspěvek
Strategist!-Že by to bylo tím,že pro tyto technologie platí stejné fyzikální zákony?A u vojenských technologií se nekouká na designovou rozdílnost,aby byl zájem zákazníků,ale na funkčnost.Skrýt celý příspěvek
Až na ty přední křidýlka a barvu bych řekl, že se dívám na F 22 ...Zobrazit celý příspěvek
Až na ty přední křidýlka a barvu bych řekl, že se dívám na F 22 Raptor
http://images.military.com/med...
https://i.ytimg.com/vi/kio3pj-... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...