Čínský AWACS: Nekvalitní kopie nebo hrozba pro Západ?

Čínský AWACS KJ-2000; větší foto / Danny Yu; CC BY-SA 4.0

Čínská lidová osvobozenecká armáda (ČLOA) v 90. letech poprvé přijala do služby několik letounů včasného varování a řízení AWACS (Airborne Warning and Control System). Od té doby se čínskému průmyslu podařilo vyvinout několik různých typů letounů AWACS. Dnes Čína vyrábí moderní systémy AWACS srovnatelné s americkými, evropskými a ruskými protějšky.

Čína k dnešnímu dni dokončila vývoj čtyř různých letounů včasné výstrahy a řízení. Obvykle jsou označovány jako KJ neboli Kong Jing (z čínského 空警, volně překládaného jako „nebeské oko”). Typy čínských letounů AWACS je možné rozlišovat podle využívaného stroje a podle palubních radiolokačních systémů.

 

  

 

Prvním čínským představitelem letounů včasné výstrahy a řízení se stal KJ-2000. Základ tohoto sytému představuje ruský Il-76 a radiolokátor EL/M-205 izraelské společnosti Elta. Návrh a výroba prvních letounů AWACS KJ-2000 proběhla na základě trojstranné čínsko-izraelsko-ruské spolupráce v letech 1997-2000.  

 

Ve stejném čase, kdy docházelo k vývoji KJ-2000, pracoval tým čínských odborníků na projektu dalšího systému AWACS menší velikosti. Konstrukce tohoto systému, označovaného jako KJ-200, vycházela z transportního letounu Y-8, čínské verze sovětského An-12. Plochá konstrukce obdélníkového tvaru radiolokátoru, jež je namontována nad trupem KJ-200, do jisté míry připomíná švédské letouny včasné výstrahy a řízení Saab-430 AEW.

 

První prototyp systému KJ-200, který byl vyroben na základě experimentálního letounu Y-8F-200, poprvé vzlétl 8. listopadu 2001. Sériová výroba se rozběhla v roce 2004 a dnes má ČLOA k dispozici 11 letounů KJ-200. Všechny z nich jsou součástí čínské 26. letecké divize, kde slouží po boku výkonnějších KJ-2000.
 

Na konci loňského roku byly zveřejněny fotografie modernizovaných KJ-200, jež jsou někdy označované jako KJ-200A. Jejich hlavních rozdílem oproti původním letounům je přední část, jejíž úprava zlepšuje schopnosti radiolokačního průzkumu.   

 

Letouny KJ-200 navíc představují základ čínského exportního systému AWACS ZDK-03, který byl zkonstruován podle požadavků Pákistánských leteckých sil. ZDK-03 se od letounu KJ-200 odlišuje umístěním anténních a radiolokačních systémů, jež se nachází nad zadní části trupu letounu uvnitř kruhové konstrukce. Pákistán slavnostně převzal první ZDK-03 v listopadu 2010. Islámábád získal v letech 2011-2015 další čtyři systémy. 

 

KJ-200; větší foto / CC BY 4.0

 

Na vývoj letounů KJ-200 a ZDK-03 navázal další čínský systém AWACS označovaný jako KJ-500. Tento letoun vychází z novějšího transportního letounu Y-9. Testování a zkušenosti s letouny včasné výstrahy a řízení přiměly čínské vývojáře změnit obdélníkovou konstrukci nad trupem, ve které jsou umístěny antény a radiolokátory, na kruhovou. KJ-500 proto více připomíná ZDK-03 než KJ-200.

 

V případě ZDK-03 tato kruhová konstrukce obsahuje jeden radiolokátor, který se společně s celou konstrukcí neustále pohybuje a monitoruje okolí. Uvnitř KJ-500 se ovšem nachází radiolokátory tři, které pokrývají okruh 360°. Oblá konstrukce nad trupem KJ-500 je proto nepohyblivá.

 

Čtvrtý čínský letoun včasné výstrahy a řízení souvisí s ambiciózním programem výstavby letadlových lodí. Čínskému námořnictvu donedávna chyběly palubní letecké systémy AWACS, kvůli čemuž byl v roce 2005 zahájen vývoj nového letounu.

 


Letoun včasné výstrahy a řízení ZDK-03 pákistánského letectva; větší foto / Asuspine; GFDL 1.2

 

Existenci tohoto programu Peking oficiálně potvrdil až v roce 2012 a v létě téhož roku se objevily i první fotografie nového systému JZY-01. Konstrukčně vychází z transportního letounu Y-7, čínské verze sovětského An-26.

 

Na začátku roku 2017 došlo ke zveřejnění několika amatérských snímků modelu palubního letounu včasné výstrahy a řízení KJ-600. V budoucnu by se měl nacházet na nových čínských letadlových lodích Type 002. Rozmístění a tvar anténních a radiolokačních systémů KJ-600 nápadně připomíná americké systémy AWACS E-2C.

 

V dlouhodobé perspektivě se Čína možná rozhodne využít vlastní dopravní letouny C919 nebo rusko-čínské dopravní letouny CR929 jako základní součásti budoucích systémů AWACS.

 

Peking sebevědomě zveřejňuje své úspěchy ve vývoji nových technologií, které jsou nezbytné k výrobě letounů včasné výstrahy a řízení. Jeho jednoznačnou ambicí je vstoupit na mezinárodní trh se systémy AWACS. Oproti americkým, evropským a izraelským společnostem nemusí Čína brát tak velké ohledy na finanční, hospodářské a především politické priority svých obchodních partnerů.

Zdroje:  GlobalSecurity, NVO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Sebevědomí draka roste: Čína převedla své exportní zbraně

Čína nedaleko města Pao-tchou ve Vnitřním Mongolsku předvedla v polovině srpna zahraničním delegátům ...

Čínská stíhačka J-20 oficiálně ve výzbroji čínského letectva

Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oficiálně oznámil zavedení stealth stíhačky ...

Čínské kybernetické válečné strategie

S probíhajícími vojenskými reformami a snahou o modernizaci Čínské lidově osvobozenecké armády ...

Čínské letadlové lodě Type 002 získají inovativní vzletový systém

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva, Type 002, bude pravděpodobně vybavena ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...