Čínské makety letadlových lodí a program protilodních balistických střel

Čínské makety letadlových lodí a program protilodních balistických střel
Pohyblivý model americké letadlové lodě v poušti Taklamakan / Foto: Čínský internet přes Twitter, Maxar (Zvětšit)

Satelitní snímky v poslední době odhalily znepokojivou novinku. Čínská lidově-osvobozenecká armáda pokračuje v budování cvičných cílů v poušti na severozápadě země. Nejnovější satelitní snímky ukazují, že mezi nově vybudovanými cvičnými cíli jsou i makety připomínající americké letadlové lodě nebo torpédoborce.

Společnost Maxar zabývající se satelitním snímkováním poskytla US Naval Institute satelitní snímky testovacího polygonu v poušti Taklamakan, kam Čínská lidově-osvobozenecká armáda umístila makety ve tvaru amerických letadlových lodí a minimálně dvou torpédoborců třídy Arleigh Burke. V případě letadlových lodí se sice jedná o makety v měřítku 1:1, ale nejde o přesné kopie, jelikož makety postrádají některé detaily. Na rozdíl od íránských cvičných cílů v Perském zálivu je však celý polygon v poušti Taklamakan mnohem sofistikovanější.

Další a z několika hledisek pozoruhodný objekt viditelný na satelitních snímcích sice nemá přesný tvar letadlové lodi, nicméně disponuje různými pylony pro umístění blíže nespecifikovaných senzorů. Na rozdíl od výše zmíněných maket letadlových lodí a torpédoborců je tato maketa zvláštní svou délkou 75 metrů a umístěním na velkých kolejnicích. To umožňuje simulaci pohybujícího se cíle.

Poněkud zvláštní je poté fakt, že model objektu umístěného na kolejnicích představila společnost The China Aerospace Science & Industry Corporation (CASIC) na letošní Zhuhai Air Show. Sama společnost tento objekt během výstavy popsala jako pozemní, pohybující se cvičný námořní cíl se schopností imitovat nepřátelské prostředky elektronického boje. I to může dle analytiků být další funkce objektu – nácvik ofenzivních a defenzivních akcí v elektromagnetickém spektru v námořní doméně. Americké námořnictvo totiž v prostoru Tichého oceánu aktivně nasazuje prostředky elektronického boje, jejichž hlavním úkolem je působení proti protilodním střelám.

Model americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford v měřítku 1:1

Celý nový polygon zřejmě primárně slouží k nácviku zaměřování cílů, jelikož na satelitních snímcích nejsou patrné stopy po zásahu cílů. Oblast však tradičně sloužila k testům balistických střel, a proto nelze vyloučit budoucí testy protilodních balistických střel. Makety letadlových lodí byly sestaveny již na jaře roku 2019, poté na konci téhož roku rozmontovány. K opětovnému sestavení došlo letos v září a říjnu.

Čína již delší dobu vyvíjí v rámci několika paralelních programů široké spektrum protilodních balistických střel. Z mediálně známých lze zmínit střely DF-26 s dosahem 4000 kilometrů a DF-21D s dosahem 1500 kilometrů. Právě šest střel DF-21D otestovaly čínské raketové síly v roce 2019 v oblasti severně od Spratlyho ostrovů v Jihočínském moři. Další testy čínských protilodních střel proběhly minulý rok v srpnu, kdy čínské raketové síly odpálily do blíže nespecifikované oblasti v Jihočínském moři dvě protilodní střely. Kromě jejich testování šlo také o akt projekce síly a odstrašení, jelikož několik týdnů před testováním se v oblasti pohybovala plavidla amerického námořnictva.

Kromě ze země odpalovaných protilodních balistických střel vyvíjí Čína také ze vzduchu odpalovanou střelu Pentagonem prozatím označovanou jako CH-AS-X-13. Jedná se o střelu odpalovanou ze strategických bombardérů H-6. Nelze vyloučit budoucí schopnost nést hypersonický kluzák.

DF-21D

Podrobnosti o schopnostech a dosahu ze vzduchu odpalované střely nejsou známy, nicméně analytik Blake Herzinger zabývající se čínským programem protilodních balistických střel odhaduje, že se může jednat o derivát DF-21D. Podle Pentagonu může dojít k umístění protilodních balistických střel také na novou třídu torpédoborců Type 055.

Čína však v oblasti protilodních balistických střel čelí několika problémům. Největším z nich je přesnost zaměření cíle, jelikož konkrétně v oblasti Jihočínského moře se koncentruje velké množství nejrůznějších plavidel, což zvyšuje riziko nechtěného zásahu jiného plavidla. Navzdory posilování čínských schopností ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) ve všech doménách zůstává dalším problémem fúze nasbíraných dat do jednoho komplexního obrazu.

Čínské raketové síly by na jedné straně mohly problému s přesným zaměřením předejít pomocí vypálení několika protilodních balistických střel proti jednomu konkrétnímu cíli. Na druhé straně však vyvstává otázka, zda se takový postup vyplatí a nedojde k plýtvání sofistikovanými střelami.

Použití sofistikovaných zbraňových systémů jako jsou protilodní balistické střely však vyžaduje kromě přesných a komplexních dat také zcela jasný systém velení a řízení, což je v čínském případě další problém. V Čínské lidově-osvobozenecké armádě totiž funguje jakýsi paralelní systém velení a řízení, jehož součástí jsou jak vojenští velitelé, tak političtí komisaři podléhající čínské komunistické straně.

Pohyblivý model letadlové lodě na výstavě CASIC

Čína testuje balistické a jiné střely také na okraji pouště Gobi. Právě tam se podle dostupných satelitních snímků již v roce 2017 nacházel rozsáhlý polygon sloužící k nácviku přesných úderů na stanoviště protiraketové obrany, velitelská stanoviště, letiště, nebo námořní základny a cíle kritické infrastruktury jako jsou rozvodny elektřiny nebo zásobníky paliva. Pozoruhodným a zároveň alarmujícím aspektem výstavby těchto objektů je jejich nápadná podoba s reálnými objekty nacházejícími se v Japonsku a jinde v dosahu čínských balistických střel.

Čína například vytvořila poměrně přesnou repliku základny amerického námořnictva Yokosuka nacházející se nedaleko Tokia. Yokosuka hostí jedinou stále nasazenou údernou skupinu CSG 5 (Carrier Strike Group 5) společně s její vlajkovou lodí, letadlovou lodí USS Ronald Reagan.

Čínské protilodní balistické střely a nově vybavený polygon svědčí o čínské snaze vylepšovat své A2/AD schopnosti zejména v oblasti Jihočínského moře. Čínské námořnictvo považuje boj proti letadlovým lodím za klíčovou součást soupeření s USA a protilodní balistické střely nabízí v tomto ohledu nové možnosti.

Zdroje: FPRI, Naval News, The Drive, USNI, War on the Rocks

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čínská armáda používá cvičné terče tanků T-90

Podle webu Defence Blog čínská armáda provádí cvičnou střelbu na makety tanků T-90. Makety jsou dle ...

Čínská armáda zabrání útoku na Srbsko

Čínský ministr obrany Wej Feng-che před týdnem navštívil Bělehrad. „Lidová osvobozenecká armáda ...

New START: Čína nemá zájem omezovat jaderné zbraně

Čína rozšiřuje schopnosti svých jaderných sil na zemi, ve vzduchu i na moři. Z poslední doby lze ...

Čína otestovala orbitální bombardování

Podle deníku Financial Times (FT) Čína v srpnu úspěšně demonstrovala technologii orbitálního ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xstandis
    15:47 28.11.2021

    Cesta k porážce Číny vede skrz její Achillovu patu a to jsou velké národnostní, kulturní a sociální rozdíly v takto velké říši, navíc se značnými sklony ke korupci. Vše dohromady ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Cesta k porážce Číny vede skrz její Achillovu patu a to jsou velké národnostní, kulturní a sociální rozdíly v takto velké říši, navíc se značnými sklony ke korupci. Vše dohromady to drží jen železná ruka strany. Nuže prakticky začít podporovat vojensky např. Ujgury, tito by se zajisté velmi rádi bránili genocidě, kdyby měli čím. Čínu by to nesmírně vyčerpávalo a v dlouhodobém hledisku demoralizovalo. Na druhou stranu Západ již nemá svůj elán vital, dokázal být světovým hegemonem, ale už nemá chuť udržet toto prvenství. Co by získal tím, že zvítězí nad Čínou a rozvrátí ji? Co dále? Pragmaticky by bylo patrně lepší, kdyby západ akceptoval určitou formou dominance Číny v Asijské oblasti a snažil se mít co nejlepší vztahy. Přímý konflikt USA vs. Čína nikdo nevyhraje, USA nemůžou okupovat Čínu a Čína zase nemůže ovládnout všechny okolní země, které mají za zády USA a ještě více by se semkly v případě přímé agrese Číny.
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      18:51 28.11.2021

      Ona ta určitá forma dominance Číny ale znamená, že ovládne pohraniční oblasti, jako je Tchajwan, nějaké japonské ostrůvky a dost možná i nějaké vnitrozemská území. Tedy právě tohle ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ona ta určitá forma dominance Číny ale znamená, že ovládne pohraniční oblasti, jako je Tchajwan, nějaké japonské ostrůvky a dost možná i nějaké vnitrozemská území. Tedy právě tohle ony sousední státy nechtějí a zastání hledají ve větší skupině s USA za zády. Pokud jsi myslel dominanci Číny tam kde je nyní, tak ta už prakticky existuje a nikdo nemá v plánu osvobodit Ujgury nebo Tibeťany. Problémem je ona agresivní politika Číny, která chce rozšířit své území.
      Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    22:40 27.11.2021

    Rusko je v docela prekérní situaci. Přeci jen pokud by vznikl mezi USA a Čínou velký konflikt (řekněme kvůli Tchajwanu), tak mají velký problém. jsou oficiálně spojenci Číny, ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Rusko je v docela prekérní situaci. Přeci jen pokud by vznikl mezi USA a Čínou velký konflikt (řekněme kvůli Tchajwanu), tak mají velký problém. jsou oficiálně spojenci Číny, ale ani v jejich zájmu není velké posílení vlivu tohoto molochu. Východ Ruska je liduprázdný, zem bohatá na suroviny a hned vedle je rozpínající se velmoc co tohle všechno postrádá. tedy pokud zvítězí ve světové válce Čína, Rusko má velký problém. Z opačného pohledu, pokud zvítězí USA, tak Rusko má opět problém, jelikož bylo na poražené straně a vnitřní pnutí by vedlo k rozpadu státu. Tedy Rusové dnes můžou dělat ramena na Ukrajinu a Evropu, ale obecně si světovou válku dovolit nemohou. S ekonomikou Itálie na to ani nemají a ani populačně na tom nejsou zrovna nejlépe (plýtvání lidským potenciálem už není možný jako za časů SSSR).

    Nechci strašit, ale tak za 3-5 let bude Evropa a Rusko asi dost překvapené, pokud vypukne třetí světová válka, ale už netradičně, kdesi ve Východní Asii... Evropa i Rusko pak budou v konfliktu hrát druhé housle a to i pokud se přímo do bojů nezapojí. Na neutralitu si nikdo nebude moct hrát.
    Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      03:31 28.11.2021

      Pán Rase, niečo obdobné som už dnes riešil s diskutérmi na inom webe. Takýto konflikt nezačne zo dňa na deň. Rusko tam zohráva podstatnú úlohu.
      Aj Čína a aj USA si budú v ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pán Rase, niečo obdobné som už dnes riešil s diskutérmi na inom webe. Takýto konflikt nezačne zo dňa na deň. Rusko tam zohráva podstatnú úlohu.
      Aj Čína a aj USA si budú v prípade konfliktu chcieť "kúpiť" Rusko.
      Pre Čínu je v prípade vojny Rusko zdroj surovín a v podstate akéhokoľvek materiálu a to aj vojenského . To by bol pre USA veľký problém a to taký, že podpora mudžahedínov v Afganistane zo strany USA by bol v porovnaní s tým len taký "nákup lukov" pre pastierov.
      V prípade vojny USA vs Čína aj jedna a aj druhá krajina budú z toho riadne potrhané. Bude aj Rusko ? Zatiahnu ho do toho vojensky ? No tak svetová apokalypsa.
      A kto si môže dovoliť svetovú vojnu ? USA sa už predviedli, ako svetový policajt, za posledných pár rokov viac krát a .... no slušne povedané, zle a neúspešne a to išlo o aké krajiny. Konflikt s Čínou by bol pre USA veľmi, ale veľmi bolestivý.
      Porovnávanie Ruska so super zadlženým Talianskom a držiaceho pri živote len vďaka peňazovodom z EU je troška mimo misu.
      Pamätáte si ešte na Sýriu ? Rusko to dalo v čase najväčšieho sankčného tlaku a dali to. Dnes je v Sýrii relatívny kľud a to riešili aj Turkov, USA a médiá.
      Skrýt celý příspěvek

      • padre
        10:01 28.11.2021

        Stále platí to co řekl Stalin za války v Koreji: ,, raději budu sousedit s Američany ,s kterými se vždy nějak domluvíme,než s nějakými nevypočitatelnými čínskými avanturisty….,,

        Stále platí to co řekl Stalin za války v Koreji: ,, raději budu sousedit s Američany ,s kterými se vždy nějak domluvíme,než s nějakými nevypočitatelnými čínskými avanturisty….,,

      • toustr
        11:59 28.11.2021

        Rusko si nemůže dovolit vítězství Číny, prostě ne. USA jedná s Ruskem relativně v rukavičkách... myslíte si, že by se Čína se svými schopnostmi zachovala stejně? Rusko si v ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Rusko si nemůže dovolit vítězství Číny, prostě ne. USA jedná s Ruskem relativně v rukavičkách... myslíte si, že by se Čína se svými schopnostmi zachovala stejně? Rusko si v příštích letech bude muset vybrat stranu a pokud si vybere tu čínskou, je tady mnohem větší šance toho, že příští generace už nic podobného Rusku na mapě nenajdou.
        Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        23:20 01.12.2021

        "...a aj druhá krajina budú z toho riadne potrhané. Bude aj Rusko ?"

        No pomaly sa už trhá.... Čína si pomaly berie svoje územie, o ktoré prišla v polovici 19. storočia..... Už aj ...
        Zobrazit celý příspěvek

        "...a aj druhá krajina budú z toho riadne potrhané. Bude aj Rusko ?"

        No pomaly sa už trhá.... Čína si pomaly berie svoje územie, o ktoré prišla v polovici 19. storočia..... Už aj miestni si o tom hovoria...

        https://www.youtube.com/watch?...
        Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:43 26.11.2021

    Výzvy k bojkotu čínského zboží, event. k aplikaci systému cel a bariér mohou být spíše kontraproduktivní. Když budou tradiční západní společnosti spokojeně vegetovat pod ochrannou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Výzvy k bojkotu čínského zboží, event. k aplikaci systému cel a bariér mohou být spíše kontraproduktivní. Když budou tradiční západní společnosti spokojeně vegetovat pod ochrannou rukou západního společenství před tlakem dravých tygrů z Asie, pokud budou mít jistotu politicky a vlastenecky správně naladěného obyvatelstva, které si ještě dobrovolně bude dohledávat, jestli produkty na trhu neobsahují nějaké fuj součástky a ochotně zaplatí násobnou cenu, ztratí tlak na inovace. Skončí stejně, jako socialistické molochy v "táboře míru".
    Už ztrácíme možnost projekce soft power ve třetím světě. Bojkotujeme lídry trhu např. v 5G technologiích a nějak nám nedochází, že nám v určitých oblastech mohou ujet i méně rozvinuté ekonomiky. Pořád si ještě užíváme pocitu technologických leaderů a ochotně přehlížíme, že je řada oblastí, kde už od nás vážně nikdo nemůže nic krást, protože nám ujel vlak.
    Ano, dá se to tak nějakou dobu táhnout, ale ten náskok (a s tím i související síla) se beznadějně zkracuje. A pokud si k tomu ještě podrazíme nohy nepromyšlenou energetickou transformací, tak nám fakt není pomoci.
    Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      19:09 26.11.2021

      Pohled nezasvěceného a to, kdo absolutně nerozumí makroekonomice. Čína díky vykrádání know a how (které se nezpomalilo) a díky extrémní průmyslové špionáži dohnala západní ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pohled nezasvěceného a to, kdo absolutně nerozumí makroekonomice. Čína díky vykrádání know a how (které se nezpomalilo) a díky extrémní průmyslové špionáži dohnala západní konkurenci. Díky faktu, že výroba je zkoncentrovaná na malých lokalitách, je řetězec výroby velice dynamický a efektivní a tedy levný. Tomu nemůže velká část evropské výroby konkurovat ať je sebelepší a sebedokonalejší. Navíc v Číně je nějaké ISO pase, to si nakreslí na papír a hurá do akce. Při stavbě se nehledí na nic a hala stojí za pár měsíců. Huntuje se příroda, nehledí se na okolní stavby ani na kvalitu života v okolí továrny. Jen si zkuste stavět výrobní haly v Evropě. V Německu je to peklo, u nás o něco menší. V Evropě je sice byrokracie, ale větší část razítek a kravin má smysl. A platí to všude a jak vidno, dokonce i laboratoř pracující s těmi nejnebezpečnějšími viry s tím neměla problém, protože dle varování fungovala ta ve Wu-chanu přímo katastrofálně a byla otázka času kdy se to pose...
      Každý musí začít u sebe. Čína potřebuje nás, ne my ji. Osobně velice důkladně vybírám co kupuji a kde to bylo vyrobené a nebo třeba jako vztahy má firma s Čínou. Můj mobilní telefon ani notebook nebyly vyrobeny v Číně. Někdy se vybrat mimo Čínu nedá, ale když to jen trochu jde, tak kupuji nečínské.
      Zaměstnavatel pořizoval velkou výrobní automatizovanou linku na zpracování potravin a teď objednává další a zakázal, aby jakákoli elektronika a komponenty byly z Číny. A paradoxně byla investice levnější, než původní návrh. A kvalitnější taky. Byl jsem udivený, co všechno se vyrábí mimo komanče a jaké kvality to má. HMI panely z Taiwanu, průmyslové spínače z Itálie, řetězy a písty z Japonska,...tím myslím "made in". Především mechanické části určené pro velké zatížení byly přímo fantastické kvality. Úplně něco jiného, než na co jsme byli zvyklí.
      5G technologie je a bude v budoucnu něco jako elektrárna. Tam by se ČR měla orientovat rozhodně bez sáhodlouhého přemýšlení na evropské výrobce. Z těch evropských mezi lídry trhu bez diskuze patří Ericsson a Nokia. Takže se máme na koho obracet, kdyby jsme z nějakého důvodu nechtěli ty zlé amíky a nebo Asiaty.
      Spolupracovat s někým o kom se ví, že spolupracuje na špionáži s komunistickou vládou, to mi přijde fakt ujetý. No kde chybí charakter, tak tam....
      Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      03:34 28.11.2021

      A kde sa budú vyrábať tie fuj súčiastky a ťažiť materiály ? A kto tu bude vyrábať ti alternatívy? Keď na Slovensku je problém zohnať Ing. strojára a aj niekoho k CNC stroju ?

      A kde sa budú vyrábať tie fuj súčiastky a ťažiť materiály ? A kto tu bude vyrábať ti alternatívy? Keď na Slovensku je problém zohnať Ing. strojára a aj niekoho k CNC stroju ?

      • DSLaci
        20:06 30.11.2021

        U nás vedenie zaplatí radšej agentúre a nechá doviezť rumunov a srbov .... a ja som odišiel radšej pracovať do DE a potom AU lebo tu chcú zamestnať mladých. ako programátor CNC som ...
        Zobrazit celý příspěvek

        U nás vedenie zaplatí radšej agentúre a nechá doviezť rumunov a srbov .... a ja som odišiel radšej pracovať do DE a potom AU lebo tu chcú zamestnať mladých. ako programátor CNC som u "susedov" obsluhoval CNC frézu a vyrábal vysokonamáhané ložiská. na 3 smeny :-( Teraz som síce na SK, ale prácu nedostanem aj keď som inžinier. Takže keď počujem že na Slovensku nie sú odborníci, iba si krútim hlavou.
        Skrýt celý příspěvek

  • Fabius Maximus
    12:27 26.11.2021

    Výzvy nekupovat čínské zboží, kterou jsem níže viděl v diskuzi s mnoha kladnými hlasy, mi přijdou jen variací na výzvy z fašistického Německa typu "správný Němec nekupuje u Žida". ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Výzvy nekupovat čínské zboží, kterou jsem níže viděl v diskuzi s mnoha kladnými hlasy, mi přijdou jen variací na výzvy z fašistického Německa typu "správný Němec nekupuje u Žida". Změnili se jen aktéři, ale mentalita je stejná.
    Pěstuje se pocit, jakože Číňan může za moje problémy, Číňan mi snědl oběd atd. Obchod je přece výhodný pro všechny strany, kupuji to, co je pro mě nejvýhodnější ekonomicky, ne podle původu a rasy výrobce.
    Navíc je to zcela mimo realitu. Čína je od roku 2020 největším obchodním partnerem EU https://www.bbc.com/news/busin... a obchod roste i s USA, asi všichni už slyšeli, jak v USA nestačí vykládat kontejnery se zbožím z Číny. Co kdybychom prostě jen obchodovali a všichni bohatli?
    Zbrojení je špatně, ale můžeme se divit, že Čína jako obchodnický národ chce chránit loďstvem a raketami své vody v jihoČÍNSKÉM a východoČÍNSKÉM moři? Nemyslím si, že by nám posílala lodě do Severního moře, Středozemního moře, nebo do Mexického zálivu či k pobřeží Kalifornie.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:48 26.11.2021

      Je tam zásadný rozdiel v tom, že žid z predaja nemohol z toho krámu tak ekonomicky posilniť, že bude hrozbou pre štát

      Je tam zásadný rozdiel v tom, že žid z predaja nemohol z toho krámu tak ekonomicky posilniť, že bude hrozbou pre štát

    • ruleta
      15:31 26.11.2021

      Ja to teda pochopil jinak. Je to spise apel na zapadni znacky, aby neprodukovaly sve zbozi v Cine a to tim, ze budu preferovat lokaci vyroby. Ted mi bezi vpravo reklama na GUESS. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ja to teda pochopil jinak. Je to spise apel na zapadni znacky, aby neprodukovaly sve zbozi v Cine a to tim, ze budu preferovat lokaci vyroby. Ted mi bezi vpravo reklama na GUESS. Guess se obecne povazuje za luxusni znacku a defacto vetsina jejich vyrobku je vyrobena v Cine. Jde o to (udelam velkou zkratku), ze my treba resime green deal a soucasne nase soukrome firmy produkuji v Cine. Je v tom schizofrenie - kdy akceptujeme vyrobky vyrobene lidmi kde pracovni zakony odpovidaji nasich pred 100 lety, kde imisni limity se nedodrzuji atp a soucasne toto vse jsme schopni akceptovat ve vyrobku jenom protoze je o 1200,- levnejsi.
      Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        14:15 27.11.2021

        S tou schizofrenií úplně souhlasím, navíc si budeme ještě pochvalovat jaký to má krásně ekologický obal, z plně recyklovaného papíru atd... pro stromy schopní nevidět les. Vymyslí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        S tou schizofrenií úplně souhlasím, navíc si budeme ještě pochvalovat jaký to má krásně ekologický obal, z plně recyklovaného papíru atd... pro stromy schopní nevidět les. Vymyslí se nějaké rozporuplné heslo (green deal...) a PAK se ho zmocní PR oddělení firem a jmou se nás přesvědčovat jak třeba jejich řetězec dělá výborně, že za posledních několik let snížil o 11% hmotnost obalů... nebo cokoliv, prostě jednu partikulární věc co není špatná ale taky žádný zázrak, a o tom ostatním taktně pomlčí...
        Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        03:37 28.11.2021

        A to ani neviete, že Číňania vlastnia textilné fabriky s čínskymi zamestnancami v Taliansku a predávajú sa ako made in Italy.

        A to ani neviete, že Číňania vlastnia textilné fabriky s čínskymi zamestnancami v Taliansku a predávajú sa ako made in Italy.

        • Ján Paliga
          23:28 01.12.2021

          ... ale vieme.... veď to bol jeden veľkých zdrojov rozšírenia toho wuchanského vírusu v Taliansku.... ...keď sa robotníci vracali z osláv čínskeho Nového roku... Nečítal si to v ...
          Zobrazit celý příspěvek

          ... ale vieme.... veď to bol jeden veľkých zdrojov rozšírenia toho wuchanského vírusu v Taliansku.... ...keď sa robotníci vracali z osláv čínskeho Nového roku... Nečítal si to v slovenských médiách? Boli o tom články....
          Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      16:47 26.11.2021

      Zřejmě vám nedochází, že jen díky otevřené ekonomice se Čína mohla dostat tam, kam se dostala. Ale ne jako demokratický systém, ale jako totalitní systém.

      Zřejmě vám nedochází, že jen díky otevřené ekonomice se Čína mohla dostat tam, kam se dostala. Ale ne jako demokratický systém, ale jako totalitní systém.

    • Scotty
      21:53 26.11.2021

      Je přímo skvělý nápad si pod sebou aktivně podřezávat větev....

      Je přímo skvělý nápad si pod sebou aktivně podřezávat větev....

    • Jan Padesátýpátý
      22:15 26.11.2021

      Fabius Maximus

      "můžeme se divit, že Čína jako obchodnický národ chce chránit loďstvem a raketami své vody v jihoČÍNSKÉM a východoČÍNSKÉM moři?"

      Máme štěstí, že Indie nechrání ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Fabius Maximus

      "můžeme se divit, že Čína jako obchodnický národ chce chránit loďstvem a raketami své vody v jihoČÍNSKÉM a východoČÍNSKÉM moři?"

      Máme štěstí, že Indie nechrání svůj INDický oceán, a buďme vděčni Francii, že neoplotila FRANCouzskou ulici.

      Mimochodem, Číňani říkají jihočínskému moři Filipínské :)
      Skrýt celý příspěvek

    • Dovi
      08:21 27.11.2021

      Tak to jste teda dost šlápl vedle.... U žida se nemělo nakupovat z rasových důvodů, přitom žid byl občan německa. S čínou ale žádné rodinné vztahy nemáme (to možná akorát vaši páni ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak to jste teda dost šlápl vedle.... U žida se nemělo nakupovat z rasových důvodů, přitom žid byl občan německa. S čínou ale žádné rodinné vztahy nemáme (to možná akorát vaši páni na hradu) a čína se chová výrazně hůřnež žid.
      Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:12 26.11.2021

    ...já bych ty polomakety nepřeceňoval... zkrátka každý si vyrábí pokročilý simulátor podle svých technologických schoností... někdo trénuje ve VR nebo i za letu přes výcvikové ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ...já bych ty polomakety nepřeceňoval... zkrátka každý si vyrábí pokročilý simulátor podle svých technologických schoností... někdo trénuje ve VR nebo i za letu přes výcvikové simulační programy navozující různé scénáře a někdo holt staví střelnici v poušti...
    Skrýt celý příspěvek

    • alzaw
      13:13 26.11.2021

      Stejně zajímavý, že lidi můžeš trénovat pomocí VR a na trénink AI potřebuješ realitu.

      Stejně zajímavý, že lidi můžeš trénovat pomocí VR a na trénink AI potřebuješ realitu.

  • Roland
    10:48 26.11.2021

    Tohle je jedna strana - ze do toho Čína fakt dost šlape se vi tak 10 let. Mě by zajímalo co se děje třeba v USA, Japonsku, Austrálii - neříkejte mi, ze jen tak sedí s rukama v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je jedna strana - ze do toho Čína fakt dost šlape se vi tak 10 let. Mě by zajímalo co se děje třeba v USA, Japonsku, Austrálii - neříkejte mi, ze jen tak sedí s rukama v klíně se slovy: co jen mi ubozí máme dělat…

    Na co asi nejvíc sázejí? Lasery? Nějaká masivní REB věc?
    Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      03:39 28.11.2021

      Neviem čo Japonsko, ale v USA vieme.

      Neviem čo Japonsko, ale v USA vieme.

  • jozo
    23:05 25.11.2021

    Nerozumiem ako sa dá balistickou raketou zasiahnuť loď na mori. Sovieti sa borili s tou technológiou a neuspeli. USA takú technológiu tiež nemajú ani náhodou. Žeby ti Čiňani nás ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nerozumiem ako sa dá balistickou raketou zasiahnuť loď na mori. Sovieti sa borili s tou technológiou a neuspeli. USA takú technológiu tiež nemajú ani náhodou. Žeby ti Čiňani nás všetkých dobehli a predbehli zase? Ale nie Vážne. Ako sa dá pri kozmických rýchlostiach manévrovať/presne korigovať/navádzať pohyblivý cieľ a to ešte v spodnej atmosfére? Celý výpočet by musel prebehnúť vlastne ešte pred odpálením a korekcie kurzu by sa museli diať extrémne presne a rýchlo po celý čas zostupu na cieľ a to je nemožné v reálnych podmienkach podľa mňa pri tých rýchlostiach. Alebo je to možné? Ako?
    Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      01:33 26.11.2021

      Možno sa mýlim, ale pri najnovších strategických raketách je odchylka hlavíc v rozpätí pár desiatok až stovák metrov - 150 až 500. Je to útok na stacionárny cieľ a dopredu ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Možno sa mýlim, ale pri najnovších strategických raketách je odchylka hlavíc v rozpätí pár desiatok až stovák metrov - 150 až 500. Je to útok na stacionárny cieľ a dopredu určené koordináty. No máme tu súčasnosť a viem si predstaviť, že pri zostupe a miernom koordinovaní s koncovým TV/IR navádzaním to vedia dať. 9М723-1 z Iskandera má výšku trajektórie 50Km a odchylku pár metrov pomocou TV navádzania. Číňania už môžu byť ďalej .
      Skrýt celý příspěvek

    • yellec
      09:41 26.11.2021

      Dnes už se velmi přesně umí trefit i Íránci. Věřím že zásah pohyblivého cíle je řešitelný. Záleží jen kolik investujete do vývoje. Nedávno mě překvapilo jak pražské a brněnské ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Dnes už se velmi přesně umí trefit i Íránci. Věřím že zásah pohyblivého cíle je řešitelný. Záleží jen kolik investujete do vývoje. Nedávno mě překvapilo jak pražské a brněnské vodárny si objednávají radarové mapování sítě ze satelitů. To jim odhalí úniky vody v jednotlivých ulicích. Proti tomu bude najít CVG v rámci omezené oblasti poměrně snadné řekl bych. https://www.thedrive.com/the-w...
      Skrýt celý příspěvek

      • HonzaK
        11:43 26.11.2021

        Zdravím,
        Íránce máme stále za outsider. Jenomže oni si hoši svépomocí udržují 40 let staré stíhačky a další techniku zakoupenou ještě před rokem 79. Takže něco umět musí. Plus ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Zdravím,
        Íránce máme stále za outsider. Jenomže oni si hoši svépomocí udržují 40 let staré stíhačky a další techniku zakoupenou ještě před rokem 79. Takže něco umět musí. Plus přesné zásahy na americkou vojenskou základnu v Íráku po atentátu na Solejmáního.
        Skrýt celý příspěvek

    • mudry.udrzbar
      10:39 26.11.2021

      podla mna to momentalne realne nie, a Cinania blafuju, aby by to doma a vonku vypadalo, ze maju nejaky prostriedok, ktory moze US dominanciu ohrozit. Ak by to fungovalo, tak nie je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      podla mna to momentalne realne nie, a Cinania blafuju, aby by to doma a vonku vypadalo, ze maju nejaky prostriedok, ktory moze US dominanciu ohrozit. Ak by to fungovalo, tak nie je nic lahsie ako spravit skusku na nejakom starom tankeri napr., nic take vsak von nepustili.

      Maximalne keby tu strelu osadili jadrovou hlavicou, tam staci presnost na stovky metrov, ale to uz sme niekde uplne inde...
      Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        14:25 27.11.2021

        Tak o tom to snad přece je? O tom že plošné schopnosti jaderné hlavice jsou dostatečné na to aby pokryly plochu kam se dokáže během (nepříliš dlouhého) letu posunout CVN... s ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak o tom to snad přece je? O tom že plošné schopnosti jaderné hlavice jsou dostatečné na to aby pokryly plochu kam se dokáže během (nepříliš dlouhého) letu posunout CVN... s konvenční náloží by to bezpodmínečně vyžadovalo terminální korekci, o čemž se vždy říkalo že při reentry rychlostech balistik je téměř nemožné (kvůli vrstvě plazmy okolo)...
        Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      11:33 26.11.2021

      U střel je uveden údaj 700m CEP a to je zcela realistické. V dnešní době není problém docílit i mnohem vyšší přesnosti.

      U střel je uveden údaj 700m CEP a to je zcela realistické. V dnešní době není problém docílit i mnohem vyšší přesnosti.

  • Rase
    22:15 25.11.2021

    Ten pragmatický postup při plánování války a zavádění specializovaných zbraní, mezi Čínou a USA, mi přijde docela děsivý. Je na tom něco mnohem víc znepokojivého, než kdyby zůstalo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ten pragmatický postup při plánování války a zavádění specializovaných zbraní, mezi Čínou a USA, mi přijde docela děsivý. Je na tom něco mnohem víc znepokojivého, než kdyby zůstalo jen u slovních konfrontací a vývozních cel, případně obecných závodů ve zbrojení. Zdá se, že většina států už má zvolenou jednu ze stran a jenom se čeká, až někde "zabijí Ferdinanda"...

    Pokud jde o onu letadlovou loď, tak jako první jsem si vzpomněl, kterak Němečtí výsadkáři trénovali na našich pevnostech plánovaný útok na belgickou pevnost Eben-Emael.
    Skrýt celý příspěvek

    • alzaw
      23:03 25.11.2021

      Na těch maketách už asi trénuje spíš AI než vojáci.

      Jednou věcí si můžeme být jistí, Čína nenapadne USA. A pak taky, že ˇˇCína obsadí Taiwan, pokud vyhlási samostatnost nebo by ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na těch maketách už asi trénuje spíš AI než vojáci.

      Jednou věcí si můžeme být jistí, Čína nenapadne USA. A pak taky, že ˇˇCína obsadí Taiwan, pokud vyhlási samostatnost nebo by tam chtěla mít USA základny, a víme houby, co by následovalo. Zbytek je taky dost ve hvězdách. V minulosti střet starého a nového hegemona povětšinou vyústil v ozbrojený konflikt, plno věcí je ale úplně jinak než v minulosti - jaderné zbraně, globalizace, kyberprostor atd... Žijeme v zajímavých dobách.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        00:10 26.11.2021

        Agresivita Číny bude priamoúmerne rásť s tým, ako bude rásť ich pocit, že už nikoho nepotrebujú a sú dostatočne ekonomicky, vojensky, politicky silní na to aby si mohli diktovať ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Agresivita Číny bude priamoúmerne rásť s tým, ako bude rásť ich pocit, že už nikoho nepotrebujú a sú dostatočne ekonomicky, vojensky, politicky silní na to aby si mohli diktovať podmienky. Zaujímavé je, že samotná Čína nemá v oblasti prakticky žiadneho spojenca mimo možno KĽDR a Pakistanu. Ešte aj komunistický Vietnam otvorene vystupuje proti čínskej agresivite
        Skrýt celý příspěvek

        • alzaw
          00:43 26.11.2021

          Zajisté, to je ale normální vývoj u rostoucí velmoci. Třeba to, jak se vloni opřeli do Austrálie dost lidí překvapilo. Na druhou stranu, Austrálie se nemůže divit, a k zemím, které ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zajisté, to je ale normální vývoj u rostoucí velmoci. Třeba to, jak se vloni opřeli do Austrálie dost lidí překvapilo. Na druhou stranu, Austrálie se nemůže divit, a k zemím, které se k Číně chovají slušně se i Čína zatím chová slušně, tedy vrámci pravidel bussinesu.

          To, že už dnes víceméně nikoho nepotřebují, a zbytek světa potřebuje je, je holý fakt. Kdyby přidali do skládačky TSMC a ruskou a íranskou ropu, je vymalováno.

          A regionální spojenci a nepřátelé... Spojence zatím možná nemají, zatím, ale pravděpodobnost, že by třeba Filipíny nebo Indonésie daly v případě ultimativního měření pindíků přednost USA a ne Číně se limitně blíží nule. Raminka vah, minimálně v regionu, už překmitly.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sholva
            07:42 26.11.2021

            Je zajímavé, že spousta zemí, co si Čínu pustila na dvorek, teď s prosíkem žádají o pomoc na Západě. Čína se rozhodně slušně v rámci byznysu nechová, kradení cizích patentů ve ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Je zajímavé, že spousta zemí, co si Čínu pustila na dvorek, teď s prosíkem žádají o pomoc na Západě. Čína se rozhodně slušně v rámci byznysu nechová, kradení cizích patentů ve velkém atd. nemá se slušností nic společeného a to je jen špička ledovce, o nerovných obchodních podmínkách ani nemá cenu se rozepisovat, stejně nic neuznáte. Ano, na Západě se to děje taky, ale skončí to u soudu, který napaří patřičné odškodnění. Ještě se nepovedlo Čínu nějak donutit své zlodějské praktiky kompenzovat. No a až se zbytek světa probudí, tak ho nějaké repatriace výroby něco stát bude, ale v tu chvíli bude Čína vyřízená. Ale chápu, zaměstnavatele musíte chválit, máte na to normy ;P
            Skrýt celý příspěvek

        • rabo123
          01:49 26.11.2021

          Miroslav, sú spojenci a spojenci. Veríte všetkému čo sa píše v médiách ? Neverte komentárom v novinách. Vietnam nemá problém s Čínou, on dosť na nej, alebo s ňou profituje. Že od ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Miroslav, sú spojenci a spojenci. Veríte všetkému čo sa píše v médiách ? Neverte komentárom v novinách. Vietnam nemá problém s Čínou, on dosť na nej, alebo s ňou profituje. Že od nej nenakupuje zbrane, ale proti nej sa nepostaví, len si cez nákup "západných" zbraní vyrába ekonomické vzťahy, nič viac. To sa robí bežne vo svete. Sporné územia ? Aké ? Reálne sa na nich a okolo nich deje čo ? Nič.
          Skrýt celý příspěvek

  • HonzaK
    18:10 25.11.2021

    Zdravím,

    více méně proti Číně nic nemám, neboť si pamatuju jak v roce 89 na naší ještě tehdy socialistické televizi ukazovali jak z rybí kůže udělat polívku. Jednalo se o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím,

    více méně proti Číně nic nemám, neboť si pamatuju jak v roce 89 na naší ještě tehdy socialistické televizi ukazovali jak z rybí kůže udělat polívku. Jednalo se o reportáž z ČLR. A vidíte po 30 letech jsou absolutně jinde. Ať nesnáším komunismus a socialismus, tak v Číně jde především o tvrdou práci, a proto je nezavrhuji. Přesto však chápu, že jde o mocnost, která vystrkuje růžky a pozlobí.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      19:04 25.11.2021

      V Číne už socializmus pripomína len to, že tam dodnes existuje systém rovného plebsu a "rovnejšej" vrstvy so straníckou knižkou. Inač ten rast spôsobil kapitalizmus ktorý tam ...
      Zobrazit celý příspěvek

      V Číne už socializmus pripomína len to, že tam dodnes existuje systém rovného plebsu a "rovnejšej" vrstvy so straníckou knižkou. Inač ten rast spôsobil kapitalizmus ktorý tam potichu zaviedli súdruhovia v tej najčistejšej forme. Je tam vrstva ultraboháčov a potom pracujúca trieda ktorá robí štandardne 12/7
      Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        01:56 26.11.2021

        Miroslav boli ste Vy v Číne, alebo to píšete len tak ? V Číne môžete normálne cestovať, majú tam dokonca internet a normálne ho môžete používať. Obávam sa, že Vy len trolíte . Čína ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav boli ste Vy v Číne, alebo to píšete len tak ? V Číne môžete normálne cestovať, majú tam dokonca internet a normálne ho môžete používať. Obávam sa, že Vy len trolíte . Čína je plne funkčný štát, dokonca Vám tam nikto nepchá do rúk pravidlá spávania, ako sa mi to stalo v niektorých arabských "vyspelých" krajinách.
        Skrýt celý příspěvek

        • lorgarius
          07:38 26.11.2021

          Jasne cisty ideal. Do Ciny chodim tak 2x rocne, kedze moj nemecky zamestnavatel tam ma dcersky zavod. Ako neexistuje idealna krajina, kde je vsetko super, ale Cina je nic moc. ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jasne cisty ideal. Do Ciny chodim tak 2x rocne, kedze moj nemecky zamestnavatel tam ma dcersky zavod. Ako neexistuje idealna krajina, kde je vsetko super, ale Cina je nic moc. Povedal by som ze tam funguje kastovny system ako za cisarstva. Ano cestovat mozes ako europana ta nebudu prilis otravovat, pokial by si nechcel ist do oblasti kde su nepoje, alebo prebieha reedukacia ci podobne. o negativnu publicitu cinsky cenzori nestoja, stoja hlavne o biznis. Domaci to maju o dost horsie regulovany internet, "kadrove pousudky" atd- najme kasta robotnikov. Typicky komunisticke prazdne hesla a zdieraju ich ako v kapitalizme 19storocia, hlavne ze "manager sudruh " dostane svoj podiel a moze ist na dovolenku do Australie.
          Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            14:38 27.11.2021

            "ako v kapitalisme 19storocia"

            No vidíte, a v GB to období hrdě nazvou "zlaté období impéria"... holt ten úhel pohledu...
            Zatím žádná říše nevydržela navěky, tak hlavně aby při ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "ako v kapitalisme 19storocia"

            No vidíte, a v GB to období hrdě nazvou "zlaté období impéria"... holt ten úhel pohledu...
            Zatím žádná říše nevydržela navěky, tak hlavně aby při příštím předávání štafety bylo co nejmíň násilí. Že to současného hegemona netěší je vcelku pochopitelné, jak říká klasik "komu by se to taky líbilo, že?"
            Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            14:41 27.11.2021

            Blbé na té Číně je že se nedá moc odhadnout kde by se tak zhruba chtěla územně zastavit. Zatím dost jednoznačně chce Taiwan a docela dost ostrůvků okolo... ale když uspěje, proč se ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Blbé na té Číně je že se nedá moc odhadnout kde by se tak zhruba chtěla územně zastavit. Zatím dost jednoznačně chce Taiwan a docela dost ostrůvků okolo... ale když uspěje, proč se zastavovat že? Viz třeba Hitler, ústupky ho jen posílily...
            Skrýt celý příspěvek

          • rabo123
            03:53 28.11.2021

            Pán logarius, viete kde bol čínsky robotník pred 20 rokmi ? A kde je dnes ? A viete ako sa majú zamestnanci Kie v Žiline, a napr. Continetalu vo Zvolene ? A viete ako je to vo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pán logarius, viete kde bol čínsky robotník pred 20 rokmi ? A kde je dnes ? A viete ako sa majú zamestnanci Kie v Žiline, a napr. Continetalu vo Zvolene ? A viete ako je to vo fabrikách Toshiba v Japonsku ? Ja netvrdím ,že sú v Číne severské normy, ale nie je to o terore. Regulovaný internet ? Čo to znamená ?
            Skrýt celý příspěvek

          • lorgarius
            10:20 28.11.2021

            ok rabo pozdravujem na cisnke velvyslanectvo. vidim ze si v tej cine toho moc nezazil. cinania reguluju internet podla toho do akej kasty patris, takze ak "si podla kadroveho ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ok rabo pozdravujem na cisnke velvyslanectvo. vidim ze si v tej cine toho moc nezazil. cinania reguluju internet podla toho do akej kasty patris, takze ak "si podla kadroveho posudku osoba v kolektive neoblubena a myslienke komunizmu plne neoddana" prihlasis sa tak na stranku s receptami a nejaku miestnu obdobu myspace aby si rodicom mohol napisat ze zijes. pre zlatu mladez a sudruhov je takmer neobmedzeny pristup a pre cinskych trolov je bezny pristup na world wide web, aby trolovli kazdeho kto na nepekne hovori o cine.
            oproti bezpecnostnym, platobnym podmienkam v cinskych fabrikach
            nehovorim o ubytovniach, ktore pripominaju skor vazenske baraky atd to ti robotnici na slovensku maju o dost lepsie.
            Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          07:46 26.11.2021

          A kde som písal, že sa nedá cestovať, nie je tam internet a Čína nie je funkčný štát? Ani o jednom tomto aspekte som sa ani nezmienil. Ak by Čína nebol funkčný štát, tak by sme tu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A kde som písal, že sa nedá cestovať, nie je tam internet a Čína nie je funkčný štát? Ani o jednom tomto aspekte som sa ani nezmienil. Ak by Čína nebol funkčný štát, tak by sme tu teraz nerozoberali túto tému. Teda kto je tu troll?
          Skrýt celý příspěvek

        • Jan Padesátýpátý
          23:01 26.11.2021

          Ano, v Číně mají internet. Jenomže to není ten světový internet, ale čínský internet: žádný facebook, google, linkedin a všude cenzura. Když tenistka napíše na internet nevhodný ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ano, v Číně mají internet. Jenomže to není ten světový internet, ale čínský internet: žádný facebook, google, linkedin a všude cenzura. Když tenistka napíše na internet nevhodný příspěvek, zmizí z internetu nejenom ona, ale nějakou dobu ve vyhledávači nefunguje ani slovo "tenis" (zřejmě proto, aby cenzoři dostali čas vyhledat všechny závadné stránky)


          https://www.csfd.cz/film/76021...
          (Na ivysilani.cz to z nějakého důvodu není, ale je to na youtube i uloz.to)
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            00:25 27.11.2021

            Aj v KĽDR majú internet. Lenže tam funguje len pár stránok pričom všetky sú typu Recepty, rady záhradkárom a vychytávky Ládi Hrušky

            Aj v KĽDR majú internet. Lenže tam funguje len pár stránok pričom všetky sú typu Recepty, rady záhradkárom a vychytávky Ládi Hrušky

          • alzaw
            00:28 27.11.2021

            No, a nenapadlo tě třeba někdy, když už jsme na tom vojenském foru, že ochrana hranic v kyberprostoru je pro jakýkoliv budoucí konflikt extrémně důležitá, a že je btw Cína v tomhle ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No, a nenapadlo tě třeba někdy, když už jsme na tom vojenském foru, že ochrana hranic v kyberprostoru je pro jakýkoliv budoucí konflikt extrémně důležitá, a že je btw Cína v tomhle o parník vpředu před zbytkem světa? K tomu patří i schopnost filtrovat provoz na vlastním Internetu. Nejsem žádným zastáncem cenzury, ale jasně se ukazuje, že stav, kdy kdokoli může říct cokoliv a bez zodpovědnosti je neúnosný.

            Zrovna třeba aféra Cambridge Analytica ukázala bezbranost "ovliněných" vůči personalizovanému útoku, bůhví kolik jiných takových kampaní od té doby bez povšimnutí proběhlo. V tomhle ohledu už má Čína hodně slušné obranné štíty, na rozdíl od zbytku světa.
            Skrýt celý příspěvek

          • alzaw
            04:14 27.11.2021

            A pro místní zabedněnce, aktuální "slovenské" video o tom, jak funguje cenzura v Číně: https://www.youtube.com/watch?...
            Oni fakt nejsou ani hloupí ani primitivní, jako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            A pro místní zabedněnce, aktuální "slovenské" video o tom, jak funguje cenzura v Číně: https://www.youtube.com/watch?...
            Oni fakt nejsou ani hloupí ani primitivní, jako kdysi komančové u nás, se s tím nějak smiřte. Ve vší neúctě, on ani tehleten Zeman se stabilizací společnosti nebyl vůbec mimo.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            10:28 27.11.2021

            alzaw

            Tvrdit, že na vyřešení problému okolo Cambridge Analytica je třeba cenzura je hloupost. Je to jako bojovat s letákovou službou tak, že zcenzuruju noviny.

            Samozřejmě, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            alzaw

            Tvrdit, že na vyřešení problému okolo Cambridge Analytica je třeba cenzura je hloupost. Je to jako bojovat s letákovou službou tak, že zcenzuruju noviny.

            Samozřejmě, že jakýkoli totalitní stát na tom je s ochranou kyberprostoru lépe. Otázka je, jestli tady opravdu chceme totalitu s odůvodněním, že se nám pak bude lépe válčit.

            To slovenské video je propaganda pro lidi co se nechají oblbnout. Slovák se tam snaží odlišovat "cenzuru" a "vymezení koridoru pro diskuzi a sdílení informací". Jenomže přesně o tom cenzura je, jenom to zní lépe než slovo "cenzura".
            Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      22:48 25.11.2021

      pokrok v Cine je neuveritelny. Pred covidem jsem tam parkrat pobyval a mohu dosvedcit, ze prvoplanove jim jde o byznys, pokrok, prosperitu. Komunismus je formalne kdesi vzadu a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      pokrok v Cine je neuveritelny. Pred covidem jsem tam parkrat pobyval a mohu dosvedcit, ze prvoplanove jim jde o byznys, pokrok, prosperitu. Komunismus je formalne kdesi vzadu a vicemene si z nich delame nepratele sami, protoze se bojime jejich uspechu. Rusko je uplny opak, ti doslova zkoumaji, jak nam zakroutit krkem.
      Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        02:01 26.11.2021

        Juraj99 pred tým som písal o Číne a teraz som zase v kultúrnom šoku. Kde Vám Rusi chceli zakrútiť krkom ? A pričom ? Pre Rusov je ČR, niečo ako pre nás Dánsko/ Holandsko. Kde a pri ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Juraj99 pred tým som písal o Číne a teraz som zase v kultúrnom šoku. Kde Vám Rusi chceli zakrútiť krkom ? A pričom ? Pre Rusov je ČR, niečo ako pre nás Dánsko/ Holandsko. Kde a pri čom ste mali problém ?
        Skrýt celý příspěvek

        • Harvest
          08:58 26.11.2021

          Ty žiješ v jaskyni? Česi chodia do Dánska odpaľovať municne sklady?

          Ty žiješ v jaskyni? Česi chodia do Dánska odpaľovať municne sklady?

        • Jura99
          09:37 26.11.2021

          Rusové se zcela pomátli, tam už běžně v jejich televizi vystupují vysoce funkčně zařazené osoby, které domácí národ připravují na válku. Zpočátku proti Ukrajině, protože tam jsou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Rusové se zcela pomátli, tam už běžně v jejich televizi vystupují vysoce funkčně zařazené osoby, které domácí národ připravují na válku. Zpočátku proti Ukrajině, protože tam jsou fašisti a banderovci, kteří asi žerou malé ruské děti k snídani. V tv pořadu vystoupí generál a začne vysvětlovat, kam všude je potřeba poslat Iskandery. Je to vymývání ruských mozků, podobné Německu 30tých let. Přečti si třeba armádnímagazín.sk, tam jsou obsahově naprosto zhovadilé články, tak přesně to je obraz ruské masírky a propagandy vůči domácímu obyvatelstvu. Bohužel západ spí, bohužel i nám trvá 5let, než zjistíme, že s výběrem nových BVP jsme zase na začátku. Ty "ušetřené" peníze a ta neschopnost nás budou mrzet.
          Skrýt celý příspěvek

          • Roland
            07:44 01.12.2021

            Dokud jim nezačnou hrát z rádia každé ráno svatou válku, tak je to ještě dobrý…

            Dokud jim nezačnou hrát z rádia každé ráno svatou válku, tak je to ještě dobrý…

        • Ján Paliga
          23:47 01.12.2021

          "Kde Vám Rusi chceli zakrútiť krkom ?"

          Vrbětice?

          Что ты забыл?

          Какая сегодня погода в Санкт-Петербурге?

          "Kde Vám Rusi chceli zakrútiť krkom ?"

          Vrbětice?

          Что ты забыл?

          Какая сегодня погода в Санкт-Петербурге?

      • mudry.udrzbar
        10:55 26.11.2021

        To je velmi naivne, Cina sa snazi byt svetovym hegemonom a na konci svojej cesty je predstava, ze Cinan bude vladnut svetu a nie cukrom ako American ale bicom. Cina je daleko ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To je velmi naivne, Cina sa snazi byt svetovym hegemonom a na konci svojej cesty je predstava, ze Cinan bude vladnut svetu a nie cukrom ako American ale bicom. Cina je daleko vacsia hrozba nez Rusko s HDP mensim nez Taliansko. Ruska propaganda je absurdna, ale smeruje k domacemu publiku, aby mohla vladnuca oligarchia nadalej v klude kradnut a problemy bezneho muzika zakecať hrozbou vonkajsieho nepriatela.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          17:34 26.11.2021

          pochybuji o tom, Číňan není zrovna prototyp dobyvatele, ani většinové náboženství (budhismus, taoismus) nemají agresivní. U dnešní Číny je problém v tom, že schopnostmi i majetkem ...
          Zobrazit celý příspěvek

          pochybuji o tom, Číňan není zrovna prototyp dobyvatele, ani většinové náboženství (budhismus, taoismus) nemají agresivní. U dnešní Číny je problém v tom, že schopnostmi i majetkem přerostla svého pána a to nikdy nedělá dobrotu.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            22:47 26.11.2021

            Čína není agresivní? Jak bys ohodnotil to, pokud by si EU najednou začala nárokovat celé Středozemní moře?

            Čína není agresivní? Jak bys ohodnotil to, pokud by si EU najednou začala nárokovat celé Středozemní moře?

          • alzaw
            01:22 27.11.2021

            Ale Čína si přece nenárokuje celé moře. Jen to kolem ostrovů, které si postavili. Válka s mloky jak vyšitá. Komu co brání postavit si taky vlastní ostrov a nárokovat?

            Ale Čína si přece nenárokuje celé moře. Jen to kolem ostrovů, které si postavili. Válka s mloky jak vyšitá. Komu co brání postavit si taky vlastní ostrov a nárokovat?

          • Jan Padesátýpátý
            10:07 27.11.2021

            alzaw
            proč si nejdřív nezjistíš základní informace?
            https://www.novinky.cz/zahrani...

            alzaw
            proč si nejdřív nezjistíš základní informace?
            https://www.novinky.cz/zahrani...

  • DanCZer
    17:30 25.11.2021

    První test přijde s obsazením Taiwanu, případně některých jeho ostrovů...

    První test přijde s obsazením Taiwanu, případně některých jeho ostrovů...

    • mudry.udrzbar
      10:57 26.11.2021

      no ak by to zapad dovolil, tak sa mozeme zacat ucit cinsky :D Je otazka ci este mame dostatocnu silu zakrutit Cinanovi krk ekonomicky, tedy obmedzenim obchodu, vyradenie z ...
      Zobrazit celý příspěvek

      no ak by to zapad dovolil, tak sa mozeme zacat ucit cinsky :D Je otazka ci este mame dostatocnu silu zakrutit Cinanovi krk ekonomicky, tedy obmedzenim obchodu, vyradenie z medzinarodneho bankoveho systemu a pod.
      Skrýt celý příspěvek

  • lukus
    14:07 25.11.2021

    ¨Kdo nevidí, je buď slepý, hloupý nebo to vidět nechce. Čína se takto otevřeně připravuje na zabrání cizích území a s tím spojenou válku/odstrašením mocnosti garantující ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ¨Kdo nevidí, je buď slepý, hloupý nebo to vidět nechce. Čína se takto otevřeně připravuje na zabrání cizích území a s tím spojenou válku/odstrašením mocnosti garantující mezinárodní statusy. Je to mocnost, která zatím pod rouškou falešného úsměvu nejedná silou. Ale tento okamžik přijde.

    Rusko dělá ohromnou chybu. Snaží se přihřát polívčičku a svézt se na vlně ekonomického úspěchu tohoto obra. Ale Čína by ropu, plyn a další suroviny odebírala tak i tak. Ale Rusové ztratí ostatní partnery, kteří budou pro budoucnost daleko důležitější, než Čína. Do těchto států mohou dodávat i strojírenské a spotřební zboží, kdežto do Číny ne, spíš naopak - budou importovat.
    Ohrožena budou práva, námořní nároky a jednou i celistvost států jako Vietnam, Laos, Indonésie, Brunej, Filipíny, Malajsie, Mogolsko ... a tito se budou obracet na ochránce- velmoc, která je ochrání, dodá zbraně a techniku. Jediná zůstává - USA.
    EU jasně deklaruje, že za udržení exportu do Číny, je ochotna zavírat oči a ne-li létz do ....(příkladem může být odbyt Porsche https://www.cnbc.com/2020/01/1... a vyjádření Macrona k Tibetu atd. ....
    A tak Rusové můžou do budoucna zapomenout na odbyt zbraní, jaderných elektráren, lodí a techniky do těchto států.

    Já se rozhodl bojovat. S tímto obrem a mám víc braní, než si kdo myslí. Prostě manželce jsem koupil legíny o 300Kč dražší ale made in Czech, dětem ponožky naše a ne import známé velkoobchodní značky, pneu pouze Barum. Volvo je krásné, bezpečné a podruhé od něj klíce už do ruky nevezmu.
    Před pár týdny v nákupním centru Chodov v Praze boty Guess za 4500 (koženkové made in China) a Tommy Hilfiger za 4300 (kožené made in Portugal - český ekvivalent jsme marně hledali). Pomelo si odpustím a jejich rýží taky.
    Ano jsou věci, které zatím nenahradíme - pc, telefony, ...
    Ale když přijde prozření u těchto drobností, jako jsou hračky, talíře, pneu, oblečení, začnou pomalu vznikat i evropské telefony a pc technika.

    Každý z Vás může aktivně bojovat a nemusíte být v AČR! a porážka bude rychlejší než si myslíte
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:53 25.11.2021

      Ak naozaj príde k stretu USA s Čínou, tak Rusko si rozhodne nemôže dovoliť byť v poli porazených. Nemôže si dovoliť ani to, aby sa Čína po porážke USA stala svetovým hegemónom. Ak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ak naozaj príde k stretu USA s Čínou, tak Rusko si rozhodne nemôže dovoliť byť v poli porazených. Nemôže si dovoliť ani to, aby sa Čína po porážke USA stala svetovým hegemónom. Ak chce Rusko získať bezpečnosť a obnoviť status veľmoci, musí poraziť Čínu spolu s USA ako kedysi porazili Nemecko
      Skrýt celý příspěvek

      • Roland
        11:00 26.11.2021

        Tohle mě už taky napadlo - USA/Austrálie/Anglie (co udela EU, jižní Amerika a arabsky svět si nejsem jistý) dodá technologie a prostředky, Rusko/Indie/státy v Tichomoří dodají lidi ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tohle mě už taky napadlo - USA/Austrálie/Anglie (co udela EU, jižní Amerika a arabsky svět si nejsem jistý) dodá technologie a prostředky, Rusko/Indie/státy v Tichomoří dodají lidi a “přístupové trasy”

        Co ma Čína za spojence - Pákistán? Afriku? Jižní Ameriku? To je taky dost lidské síly a zdrojů. A obyvatele těchto států by se dali použít jako zdroj případných společenských problémů v EU/Austrálii i USA

        Rozhodně (a bohužel) jsou to teď zajímavé časy
        Skrýt celý příspěvek

      • Harvest
        11:31 26.11.2021

        Alebo USA spolu s Činou... To je presne to co Rusko teraz robí, čaká kto bude mať navrch a k tomu sa vo vhodnej chvíli pridá.

        Alebo USA spolu s Činou... To je presne to co Rusko teraz robí, čaká kto bude mať navrch a k tomu sa vo vhodnej chvíli pridá.

        • Roland
          11:49 26.11.2021

          Do te doby, než se Čína zaměří na severní oblast zdrojů…

          Do te doby, než se Čína zaměří na severní oblast zdrojů…

        • Miroslav
          12:52 26.11.2021

          Rusko rozhodne nepotrebuje mať na hraniciach Čínu ako svetového hegemóna ktorého nemá kto brzdiť. USA pre Rusko nie je hrozbou

          Rusko rozhodne nepotrebuje mať na hraniciach Čínu ako svetového hegemóna ktorého nemá kto brzdiť. USA pre Rusko nie je hrozbou

      • UnionPacific
        16:57 26.11.2021

        Tak jednoduché to nie je a vy to viete.

        Tak jednoduché to nie je a vy to viete.

    • darkstyle
      17:11 25.11.2021

      U telefónov aj PC ťa ukludním, najdrahšia časť na nich ktorá presahuje 50% ceny tsú čipy a pamäte - tie sa rozhodne v Číne nevyrábajú..
      Čipy - Taiwan
      Pamäte - Malajzia, Kórea.

      U telefónov aj PC ťa ukludním, najdrahšia časť na nich ktorá presahuje 50% ceny tsú čipy a pamäte - tie sa rozhodne v Číne nevyrábajú..
      Čipy - Taiwan
      Pamäte - Malajzia, Kórea.

    • Jura99
      22:52 25.11.2021

      boty made in czech mas Vasky na Prikopech. Prava kuze, take i ekologie se potesi.

      boty made in czech mas Vasky na Prikopech. Prava kuze, take i ekologie se potesi.

    • rabo123
      02:15 26.11.2021

      Tak to ma poser, toto získalo 17 "páčikov" . Začo ? Za to, že idem byť hrdina proti Číne ? Že nebudem kupovať od nich, ale od domácich ? Super, legíny a fusky. A kto tu bude ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak to ma poser, toto získalo 17 "páčikov" . Začo ? Za to, že idem byť hrdina proti Číne ? Že nebudem kupovať od nich, ale od domácich ? Super, legíny a fusky. A kto tu bude vyrábať tie telefóny, pneumatiky, taniere , oblečenie, pc techniku...? Už teraz nevieme zohnať ľudí do prevádzok. A to sa nebavíme o odborníkoch a o úrovni školstva. Máme nedostatok pracovníkov a to sa bude ešte prehlbovať.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        07:56 26.11.2021

        Stačilo by dať obdobu zelenej karty mladým ľuďom do 35 rokov z Ukrajiny či Srbska na presťahovanie do SR. Povedzme 20 tisíc ročne. Garantujem, že záujem bude dostatočný a bude z ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Stačilo by dať obdobu zelenej karty mladým ľuďom do 35 rokov z Ukrajiny či Srbska na presťahovanie do SR. Povedzme 20 tisíc ročne. Garantujem, že záujem bude dostatočný a bude z čoho vyberať. Títo ľudia sa bez problémov kultúrne a jazykovo prispôsobia. Vyriešime tým demografický problém a tiež nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v ekonomike
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          09:29 26.11.2021

          Přesně tak. V podstatě by stačilo mít otevřené školství pro tyto lidi, což se zčásti děje a následně po škole jim přirozenou cestou umožnit zůstat, což se také zčásti děje. Pak je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Přesně tak. V podstatě by stačilo mít otevřené školství pro tyto lidi, což se zčásti děje a následně po škole jim přirozenou cestou umožnit zůstat, což se také zčásti děje. Pak je ale potřeba tisíce méně kvalifikovaných na služby, které naši už dělat bohužel nechtějí. Také by bylo dobré okrájet sociální systém, aby se vyplatilo brát i "horší" typy prací.
          Skrýt celý příspěvek

        • Jan.holovsky
          17:35 26.11.2021

          OK. Ale dodám, že tím demografický problém nevyřešíme, ale jen oddalime. Vyřeší ho jen vyšší porodnost a tři děti jako trvale udržitelný rodinný standard.

          OK. Ale dodám, že tím demografický problém nevyřešíme, ale jen oddalime. Vyřeší ho jen vyšší porodnost a tři děti jako trvale udržitelný rodinný standard.

  • Pauli
    13:50 25.11.2021

    Diskutuje se, že k přesnému zaměření cílů v aktuálním čase vznikl stoj wz8, který by měl létat v takových výškách a tak rychle, že by byl mimo ohrožení že strany PVO nepřítele ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Diskutuje se, že k přesnému zaměření cílů v aktuálním čase vznikl stoj wz8, který by měl létat v takových výškách a tak rychle, že by byl mimo ohrožení že strany PVO nepřítele https://www.globaldefensecorp....

    https://www.globaltimes.cn/Por...
    Skrýt celý příspěvek

    • Roland
      11:08 26.11.2021

      Fakt si nemyslím, ze pri dnešním stavu techniky a vesmírného programu bude problém zaměřit něco velikosti letadlové lodě s jejím svazem…

      A když už tak co třeba zlanarit jednoho ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Fakt si nemyslím, ze pri dnešním stavu techniky a vesmírného programu bude problém zaměřit něco velikosti letadlové lodě s jejím svazem…

      A když už tak co třeba zlanarit jednoho náhodného člena posádky toho svazu a dat mu upraveny telefon s tím, at ho v případě nějaké zprávy v televizi typu “v Číně hoří nákladní vlak s ponožkama” zapne a ten telefon už sám pošle co potřebuje kam potřebuje a je posekáno
      Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        12:05 26.11.2021

        ...božínku...

        ...božínku...

      • The88
        17:55 27.11.2021

        "... Svicka prepali provaz, ten otevre klec, z klece vybehne krysa s hlodaky napustenymi jedem, kousne vas a vy zemrete..."

        "... Svicka prepali provaz, ten otevre klec, z klece vybehne krysa s hlodaky napustenymi jedem, kousne vas a vy zemrete..."

      • Marw
        21:04 27.11.2021

        Veľmi naivné a optimistické predstavy. V skutočnosti je to výrazne komplikovanejšie. Totiž aj keď sa to nezdá, ale naša matička zem má pomerne slušný polomer cca 6370 km a z toho ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Veľmi naivné a optimistické predstavy. V skutočnosti je to výrazne komplikovanejšie. Totiž aj keď sa to nezdá, ale naša matička zem má pomerne slušný polomer cca 6370 km a z toho vyplývajúci slušne veľký povrch. Dá sa síce argumentovať že reálne nie je potrebné sledovať celý povrch ale len vybrané záujmové zóny ale do toho nám začne kafrať orbitálna mechanika. Satelit na orbite rozumne použiteľnej na pozorovanie zeme s nejakým zmysluplným rozlíšením nemôže len tak "vysieť" nad jedným miestom a sledovať danú lokalitu. Napríklad bežné pozorovacie satelity sú umiestnené na orbity cca 600-800 km so sklonom blízko polárnej dráhe. Na takejto dráhe má satelit periódu cca 100 minút. Do toho sa pridáva samotná rotácia zeme, tak že vo výsledku dokáže satelit opakovane naskenovať rovnakú lokalitu za rádovo jednotky dní. Napríklad sústava dvoch satelitov Pleiádes na 700 km orbite dokáže rovnaké miesto snímkovať s periódou dva dni! Samozrejme, čím väčšia konštelácia tým kratší čas ale aj tak, na sledovanie v reálnom čase tak aby som mal polohu lietadlovky použiteľnú pre navedenie rakiet by bola treba doslova monštrózna konštelácia pozorovacích satelitov. Netreba pozerať moc bondoviek kde si hlavný hrdina nasníma kedy chce, čo chce, ako dlho chce a s rozlíšením že môže čítať chlapovi na lavičke noviny ;)
        Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:05 25.11.2021

    Nič prekvapujúce. Dlhodobo sa dajú pozorovať na strane Číny aj USA zmeny doktríny čím jasne dávajú najavo, kto sa pripravuje na aký stret a s kým. Už to, že Čína investuje hlavne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nič prekvapujúce. Dlhodobo sa dajú pozorovať na strane Číny aj USA zmeny doktríny čím jasne dávajú najavo, kto sa pripravuje na aký stret a s kým. Už to, že Čína investuje hlavne do námorníctva jasne dokazuje, že ich budúci súper je tiež námornou veľmocou. Podobné správanie možno pozorovať aj u amerických spojencov ako Japonsko, VB alebo Južná Kórea. Všetci výrazne posilňujú námorníctvo a námorné letectvo aj na úkor iných schopností
    Skrýt celý příspěvek