Čínské námořní schopnosti: Náskok před ostatními se rychle zvětšuje

Čínské námořní schopnosti: Náskok před ostatními se rychle zvětšuje
Přístav v Šanghaji / depositphotos.com (Zvětšit)

Čína je největším výrobcem lodí na světě a na jejím území se nachází globálně nejvýznamnější námořní přístavy. Tyto logistické uzly, kterými neustále proudí přepravní kontejnery, nerosty a energetické suroviny, hrají klíčovou roli v rozvoji země,. Dominanci v civilních námořních schopnostech doplňují pozoruhodné schopnosti vojenské, které Peking hodlá využít jak k obraně svých zájmů, tak i k projekci síly.

Čínské loděnice si po prvních třech čtvrtletích letošního roku, pokud jde o výrobu a nové zakázky na stavbu lodí, udržely celosvětové prvenství. Podle oficiálních vyjádření Pekingu dosáhla produkce lodního stavitelství podílu 45,9 % na globální výrobě. Nové zakázky loděnic Říše středu tvořily 53,6 % veškerých zakázek na stavbu lodí. Hodnota letošní průmyslové produkce 75 nejvýznamnějších čínských loďařských podniků činila k poslednímu září 291 miliardy jüanů (asi 40,6 miliardy amerických dolarů).

Čínské společnosti mají stále dominantnější postavení v celkovém námořním dodavatelském řetězci. Kromě výroby lodí na trh dodávají také 96 % roční produkce standardizovaných přepravních kontejnerů (TEU - Twenty-foot Equivalent Unit), více než 80 % veškerých jeřábů pro přepravu lodí na břeh a navíc vlastní sedm z deseti nejrušnějších přístavů na světě. Jediný evropský zástupce je mezi nimi na desátém místě Rotterdam, přes který ročně projde pouhá třetina TEU v porovnání s první Šanghají.

Přes šanghajský hlubokomořský a říční přístav, který se mezinárodnímu obchodu otevřel v roce 1842, loni prošlo 43,5 milionu TEU. Od roku 2010, kdy předstihl přístav Singapur, se v celosvětovém srovnání přepravených kontejnerů drží na prvním místě. Díky objemu této obrovské obchodní výměny a jeho pozitivního vlivu na růst místního obyvatelstva patří Šanghaj k největším přístavním megaměstům na světě. K rozvoji šanghajského přístavu přispívá i blízkost čínských průmyslových a výrobních zón v okolí severního pobřeží zálivu Hangzhou.

Přístav v Šanghaji

Po druhém Singapuru patří třetí místo podle počtu přepravených TEU čínskému Ningbo-Zhoushan, který je vodními cestami, železnicí a silnicemi dobře propojen s vnitrozemím Číny. Počet ročně odbavených kontejnerů dosahuje v jeho případě 28,7 milionů, nicméně v případě srovnání přepravované hmotnosti nákladu mu patří místo první. S více než miliardou tun nákladu předčí i přibližně půlmiliardovou Šanghaj. Přístav Ningbo-Zhoushan, který od roku 2006 spojuje původně oddělené přístavy Ningbo a Zhoushan, leží na jižním pobřeží zálivu Hangzhou.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

24 bojových lodí pro čínské námořnictvo v roce 2020

Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády (PLAN) v minulém roce pokračovalo v rychlém zavádění ...

PREMIUM Západ potřebuje Rusko proti Číně: Začne sbližování v Arktidě?

Ačkoli Čína není arktickým státem, v posledních desetiletích se aktivně zapojila do ...

PREMIUM Baihetan: Čína dokončuje další gigantické vodní dílo

Čínská vodní elektrárna Baihetan, největší rozestavěný hydroenergetický projekt na světě, vstupuje ...

PREMIUM Železniční supervelmoc Čína expanduje a posouvá hranice možného

Ještě na začátku 21. století neměla Čína postavený jediný kilometr vysokorychlostní železnice. Dnes ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.