Proti Indii: Čínské tanky Type 15 ve výšce 4700 metrů

Proti Indii: Čínské tanky Type 15 ve výšce 4700 metrů
Čínské tanky Type 15 v Tibetu / China Military (Zvětšit)

Čínská armáda přesunula do vysokohorských oblastí na čínsko-indické hranici nové lehké tanky Type 15. Jde o součást reakce na květnové krvavé střety mezi čínskou a indickou armádou. Během demonstračního cvičení čínské tanky Type 15 operovaly ve výšce 4700 metrů.

Linie aktuální kontroly

Čínsko-indická oblast v Himálajích je dlouhodobým zdrojem územních rozepří. Největší kontroverze panují na tzv. Linii skutečné kontroly LAC (Line of Actual Control), což je vysokohorská oblast sevřená mezi Čínou, Indií a Pákistánem. V LAC není jasně definována čínsko-indická hranice.

Vše vypovídající je rozdílné vnímání délky hranice v oblasti LAC. Podle Dillí je čínsko-indická hranice v LAC dlouhá 3488 kilometrů, podle Pekingu pouze 2000 kilometrů.

Obě země si v LAC nárokují rozsáhlá území ležící pod kontrolou druhého státu. Indie si v LAC nárokuje 38 000 km2. Jde o území, které pod svou kontrolu dostala Čína v čínsko-indické válce v roce 1962. Indie si také nárokuje dalších 5180 km2 Čínou kontrolované půdy v Kašmíru. Naopak Peking si v oblasti označované jako „jižní Tibet“ nárokuje 90 000 km2 indického území. Mimochodem rozloha České republiky je něco přes 78 000 km2.

K nejnovějším střetům došlo začátkem května v indické provincii Ladák (u jezera Pangong Tso) ležící v oblasti LAC. Jde o oblast s nadmořskou výškou více než 4000 metrů nad mořem. Podle různých zdrojů ve střetech mezi čínskými a indickými vojáky padlo 20 indických vojáků. Podle dohody obě strany v oblasti nemohou používat zbraně, takže došlo ke střetům jen za pomocí tupých a sečných zbraní. Čínští vojáci měli používat železné tyče a kyje obalené ostnatým drátem.

Obě strany se obviňují z provokací. Čína obětí na své straně nijak nekomentovala. Podle indických zdrojů padlo zhruba 40 čínských vojáků. Šlo o nejkrvavější čínsko-indický střet za posledních 50 let. Je to také poprvé od roku 1975, kdy vojáci obou stran přišli o život při střetech podél LAC.


Jedna z mnoha potyček mezi čínskými a indickými vojáky na LAC

Současný čínsko-indický hraniční spor probíhá především o dlouhé údolí Galwan (Galwan Valley), což je klíčové geostrategické území. Indie v této oblasti buduje dopravní infrastrukturu. Čínská reakce měla být vyprovokována jak výstavbou indické infrastruktury v této oblasti, tak i indickým zrušením speciální autonomie Kašmíru v minulém roce (jedná se o zneplatnění článků Article 35A a Article 370 indické ústavy).

Trnem v oku Číně jsou také posilující americko-indické vztahy. Podle některých komentátorů (Michael Kugelman, The Wilson Center) tak Čína pomocí vojenské aktivity v LAC varuje Indii před užší spolupráci se Spojenými státy.

V současné době se vedou indicko-čínská jednání s cílem snížit napětí na hranicích. Výsledkem je mimo jiné stažení vojáků z některých sporných kontrolních bodů. Podle indických médií je ale celá čínsko-indická hranice sporná a situace je nestabilní a výbušná.


Nedávné čínské cvičení v Tibetu s tanky Type 15

Podle indických zdrojů je situace o to vážnější, protože Čína na sporném území údajně rozmístila tisíce vojáků a staví opěrné body. Podle portálu The Diplomat (viz odkaz pod článkem) Číňané na sporném území hodlají zůstat a připravují se na dlouhodobou konfrontaci.

Současně v Indii panují obavy, že tato silová taktika Číně může vyjít, protože vláda indického premiéra Narendra Modiho na konfrontaci reagovala (podle některých indických médií a komentátorů) nerozhodně, opožděně a zmatečně. Komentátoři (Happymon Jacob, Jawaharlal Nehru University) také uvádějí, že indická vláda v posledních letech zcela selhala v budování vztahů se svými sousedy. Indie má problémy nejen s Čínou a Pákistánem, ale také s Nepálem či dokonce Bangladéší.

„Jak jeho vláda [Modiho] zareaguje na čínskou okupaci indického území, teprve uvidíme. Jeho nesprávné zacházení s problémy na hranicích s Čínou může skončit ztrátou kontroly nad indickým územím ve prospěch Číny,“ napsala indická novinářka Sudha Ramachandran pro The Diplomat. Číňané údajně obsadili 35 až 40 km2 indického území, ale vláda v Dillí se s touto čínskou anexi údajně smířila.

Podle generálporučíka Harcharanjita Singha Panaga, který v letech 2007 až 2008 vedl Severní velitelství indické armády, nečinnost indické vlády může otevřít pandořinu skříňku. Čínská armáda jednoduše formou salámové metody začne postupně ukrajovat indické území v LAC.

Jak se situace vyvine, není jasné. Je také dobré si uvědomit intenzitu ekonomické provázanosti Indie a Číny. Oboustranná výměna zboží dosahuje 90 miliard a Čína je pro Indii největší obchodní partner.


Jmenované čínské cvičení v Tibetu

Čínská vysokohorská bojová technika

Indie ale nemá moc velký manévrovací prostor, protože v Himalájích stojí proti mocnému soupeři a proti nejmodernějším čínským zbraňovým systémům. Čína již ostatně v rámci klasické přehlídky bojových sil (show of force) Indii (a dalším čínským sousedům) předvedla své vojenské schopnosti.

Od ledna tohoto roku působí v Tibetu čínské jednotky s novými lehkými tanky Type 15. Čínská média (Global Times) zveřejnila foto a video materiál z nedávného vojenského cvičení tanků Type 15. Cvičení probíhalo ve výšce 4700 metrů. 

Během cvičení tanky Type 15 operovaly společně s čínskou pěchotou. Čínští vojáci nejprve určili cíle (i pomocí dronů), poté lehké kolové houfnice PCL-181 zaútočily na imitovanou pěchotu a místa velení nepřítele. Po dělostřelecké přípravě tanky Type 15 provedly zteč a zničily opěrné body a bunkry. Současně čínští odstřelovači ničili pozorovací stanoviště a kryli ženisty, kteří odstraňovali překážky. Vrtulníky současně vysazovaly jednotky čínských speciálních sil v hloubce nepřátelského území.


Type 15; větší foto / RefrigerRaider, CC BY-SA 4.0

Do cvičení se zapojily i čínské prostředky protivzdušné obrany a protitankové řízené střely HJ-10. Drony přitom nesloužily jen k zjišťování cílů, ale také k doručování výbušnin na nepřátelské pozice.

“Cvičení využilo strategii vševojskové bitvy a třídimenzionálního útoku. Zkombinovali jsme dělostřelecké jednotky, odstřelovače a drony ke zdokonalení naší vševojskové bojové strategie. Cvičení položilo solidní základ pro plnění rozličných misí,” komentoval cvičení Zhang Jialin, šéf tibetského vojenského okruhu.

Tanky Type 15 poprvé veřejnost spatřila 1. října 2019 na vojenské přehlídce v Pekingu. Lehké stroje Type 15 jsou schopné operovat i na náhorních plošinách, kde klasické tanky vlivem řídkého vzduchu rychle ztrácejí výkon.


Samohybná houfnice PCL-181 váží 25 tun a má hlaveň ráže 155 mm.

Type 15 váží 33 tun, má kanon ráže 105 mm, nabíjecí automat a trojčlennou posádku. Tank je vybaven moderními tankovými systémy, včetně panoramatického pozorovacího přístroje velitele s termovizí. Type 15 je přepravitelný letecky a lze ho údajně vysadit také na padácích.

Čínský web China Military Online rovněž informoval o dalším tankovém cvičení v Tibetu. Začátkem června měla Čína na náhorní plošině v Tibetu také nasadit mnohem těžší tanky Type 99. Jde o lépe chráněný a vyzbrojený stroj, který má ale ve velkých nadmořských výškách menší mobilitu než Type 15.

Indie může proti čínským strojům Type 15 a Type 99 v oblasti nasadit ruské tanky T-72M1 a T-90MS.

Zdroj: Global Times, Forbes, The Diplomat, Al Jazeera, Defence Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínský exportní tank MBT-3000

Čínská firma Norinco (China NORth INdustries COrporation) představila nejnovější verzi svého tanku ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Čínské letectvo testuje první stíhačky páté generace J-20

Na konci minulého roku čínská společnost Chengdu Aircraft Company (CAC) zprovoznila produkční linku ...

Rok 2019: Síla čínského námořnictva opět raketově vzrostla

Čínské námořnictvo v minulém roce uvedlo do provozu 12 plavidel. Čínské námořnictvo tak již má více ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Анатолий
    19:25 25.06.2020

    Dočetl jsme se že má tento tank pušku 105 mm s vývrtem hlavně. Avšak většina dnešních tanků používá hladký kanón, který se lépe projevuje s vyžitím kumulativních a podkaliberních střel.
    Má takový downgrade nějaký bojový nebo technický smysl?

    • Safi
      23:21 25.06.2020

      Jsou to osvedcena raze, protitankova strela projde drtivou vetsinou vozidel v oblasti, vybusna je diky drazkovani presnejsi a cele to je mnohem lehci a ubeze vic munice nez 120/125 kanon. 105 mm je bezna vyzbroj stihacu tanku/podpurnych vozidel i v Evrope. Prvni verze Abramsu ji mely take.

    • semtam
      00:55 26.06.2020

      Анатолий

      S velkou pravděpodobností se jedná o derivát kanonu L7. Derivátem (kopie) kanonu L7 jsou vyzbrojeny čínské tanky Type 79, apod.

      Jedná se o osvědčený kanon. Třeba v USA se zavedl pod označením M68 a z moderních vozidel jsou jimi vyzbrojeny vozidla MGS (Stryker M1128) a také se tento kanon objevil na prototypu nového tanku Griffin 2.

  • danny
    13:32 25.06.2020

    Jinak řešit kategorii do jaké kategorie patří Type 15 je možná zbytečné. Je to prostě unikát. nevím o ničem jiném, co by bylo v takových podmínkách schopno operovat. Teda osobně nechápu ani ty blázny, co tam pobíhají v plné polní, pro mě podmínky, kde jsem rád, když chodím:-D

    • semtam
      15:43 25.06.2020

      danny

      Považovat Type 15 za unikát je myslím dost nadsazené i přesto, že se bude nejspíš jednat o velmi povedený tank.
      Obdobný výkon, který může dosahovat mobility Type 15 ve vysokohorském prostředí mají čistě lehké tanky jako je M8 či SPRUT (označovaný také jako stíhač tanků či samohybné dělo).
      Jejich výkon je shodně něco málo přes 28 koní na tunu.

      • danny
        16:58 25.06.2020

        semtam: myslím, že nečekaných problémů způsobených vysokou nadmořskou výškou bude podstatně víc, než jen obtížnější plnění směsí. Spousta věcí se chová jinak a není to jen o řídkém vzduchu. Podle všeho to vypadá, že Type-15 byl od začátku vyvíjen s ohledem na nasazení ve vysokých nadmořských výškách. Proto mluvím o unikátu, stejně jako o zařízeních optimalizovaných pro fungování v tropech, arktických podmínkách atd...

        • semtam
          17:16 25.06.2020

          danny

          Type 15 není jen nějakým vysokohorským tankem, je to přímý nástupce tanku Type 62.
          Lehké a střední tanky sami o sobě jsou agilnější a mobilnější v těžkých podmínkách než MBT.
          Type 15 byl určitě také vyvíjen a zamýšlen aby mohl být nasazen v horách, přesněji byl požadavek, aby měl natolik výkonný motor, aby mu nedocházeli v těchto podmínkách enormně síly.
          Type 15 je obyčejný střední (lehký) tank s výkonným motorem.
          Pokud obdobně výkonným motorem osadíte tank Kaplan, dostanete prakticky stejně výkonný tank pro vysokohorské prostředí.

          • danny
            11:39 26.06.2020

            Ok, díky.

  • danny
    13:29 25.06.2020

    Dillí je v prekérní situaci, ale neřekl bych, že zrovna kvůli tomu, že by si strýček Si potřeboval někde spravit chuť. Sporná území jsou sporná dávno před osamostatněním Indie a Pakistánu. Od doby, co Modí vyhrál poslední volby, tlačí vláda dost intenzivně hinduistický nacionalismus a vyskakuje si poměrně asertivně. Obávám se však, že se podařilo nakousnout víc jablek, než je reálné sníst a že Módímu nakonec mohou pěkně zhořknout v ústech.
    Snaha zakrýt ekonomické problémy tlakem na muslimskou i budhistickou menšinu, Kašmír, snaha vstoupit do hry o uspořádání Afghánistánu, konfrontace s Pakistánem i Čínou, ohrožené investice v Íránu, o tanečcích kolem kterýchkoli zbrojních zakázek a spory se všemi potenciálními dodavateli ani nemluvím.
    Prostě připadá mi, že Módímu narostly díky výbornému volebnímu výsledku křídla víc, než je realita světa mimo Indii ochotna uznat.

  • SofF
    22:58 24.06.2020

    Dillí je v prekérní situaci - čínský prezident narazil v USA i v EU takže si někde bude chtít spravit chuť. A úspěšné vyřešení dlouholetého sporu s Indií by mu zase citelně zvedlo prestiž minimálně doma. Indové zase budou chtít odčinit minulé ponížení, takže ta oblast je mnohem větším kandidátem na válku než vše ostatní.
    P.S: opravte si těch 90 000 m2 - to by pak byl zanedbatelný kousek.

    • Jirosi
      23:11 24.06.2020

      Tady bude spíše jasný cíl v podobě zlepšení popularity Čínské vlády u domácího publika podle Ruského vzoru. Přece jen letos se jim moc nedaří (Covid, teď zase extrémní povodně...).

      • SofF
        23:24 24.06.2020

        hlavně je Indie relativně nejsnadnější cíl narozdíl od USA, Japonska či jen Taiwanu. Prostě jde cestou nejmenšího odporu. A podle toho zmatku v Indii to vypadá že to čínskému vůdci může dobře projít.
        Zajímavá je také informace o žádosti Dillí o urychlený nákup dalších SU-30MKI a MiG-29, tedy předpokládají zostření boje za velice reálné.

        • Poly
          09:35 25.06.2020

          Dostali už od Izraelců Derby nebo mají stále R-77 ?

        • dusan
          15:31 25.06.2020

          V Indii je pripravovaný nákup 12 ks Su-30MKI (motovaných v Indii) a 21 ks MiG-ov 29 (vyradených, ale modernizovaných) pod paľbou kritiky, že to nie sú moderné stroje a mala by sa pozornosť Indie skôr zamerať na nákup modernejších strojov zo západu - napr. viac strojov Rafele.

          • PavolR
            17:46 25.06.2020

            Kritizovateľné je skôr to, že priebežnú obmenu svojho letectva bohapusto zanedbali, než že teraz nakupujú hoc aj nie práve najvýhodnejšie typy, lebo výroba Rafale trvá toľko, koľko trvá, zatiaľ čo Indovia potrebujú v čo najkratšom čase zaradiť do výzbroje čo najviac lietadiel, čiže im iné, než dokupovať aj tieto typy, veľmi neostáva.

  • flanker.jirka
    21:40 24.06.2020

    S každou koupenou cetkou z ebay se financuje čínská armáda, tak že pokud se nedokážeme zásobovat sami spotřebním zbožím, tak si to pak vyžereme, jak to nyní poznávají čínští sousedé.

  • fotr
    19:11 24.06.2020

    Zajímalo by mě jak se chovaly v té výšce motory těch tanků? Já u auta už cítil ztrátu výkonu ve 3 K. Slyšel jsem že kolem 5 K a za horka mají i vrtulníky sotva 50% výkonu.

    • Jirosi
      23:03 24.06.2020

      Tenhle problém už se řešil u stíhacích vrtulových letadel ve WW2.
      Typ 15 bude právě pro tyhle operace speciálně vybavený. Tohle je v podstatě taková zkouška nových Čínských hraček v boji.

      Ono problémy z horkem nemusíte chodit daleko. U nás se pravidelně někdo zapomene na kompenzaci při přistání letadla ( rozdíl teploty mezi dráhou a okolím).

      • fotr
        23:24 24.06.2020

        Nějak si ty úpravy neumím představit, leda že by si vozili nádrže s kyslíkem. D
        Kde nic není ani smrt (Číňan) nebere

        • Jirosi
          23:40 24.06.2020

          Proto sem uváděl ty letadla, co běžně operovala ve větších výškách(P-51, Spitfire).
          Stačilo přidat turbo co bylo optimalizováno pro vyšší výšky.

          • fotr
            00:28 25.06.2020

            Jirosi. jasně, tomu jsem rozuměl a princip chápu, zmíněná letadla měla myslím kompresor, ne? Tempest určitě a dvoustupňový.

          • Jirosi
            08:26 25.06.2020

            To sice ano, ale přece jen technika se trošku posunula. Dnes to to skoro standart
            i u osobních aut.

      • semtam
        23:39 24.06.2020

        Type 15 není ničím speciálně vybavený, ale standardně osazený motorem o výkonu 736 kW.
        Pro představu :
        Type 96 má hmotnost 43 t a motor o výkonu 582 kW
        T-90S má hmotnost 46,5 t a motor o výkonu 750 kW.

        To znamená, že tank Type 15 bude agilnější a mobilnější ve vysokohorském terénu než běžné MBT a může být nasazen i tam, kde MBT se již nasadit ani nemohou.

        Type 15 je často vnímán jako "speciální" tank určený právě do podmínek Himalájí určený jen a pouze na střet s Indií.
        Tato tvrzení jsou pravdou jen z části, Čína je tradičním výrobcem i konstruktérem lehkých tanků (Type 15 je už spíše střední tank).
        Tanky Type 62 a Type 63 si našli cestu k zahraničním uživatelům převážně v Asii a v Africe.
        Type 15 lze primárně vnímat jako jejich nástupce.
        Prvním zahraničním uživatelem Type 15 má být Bangladéš v jehož armádě Type 15 pravděpodobně nahradí lehký tank Type 62.

        • semtam
          23:41 24.06.2020

          Jen doplním Type 15 má hmotnost 33 tun (standardní).

        • fotr
          00:30 25.06.2020

          super vysvětlení, díky

        • liberal shark
          07:48 25.06.2020

          A má ten motor turbokompresor nebo dva ?

          • semtam
            09:59 25.06.2020

            Přesně nevím, ale s největší pravděpodobností bude mít 2 turbodmychadla.

        • Jirosi
          08:23 25.06.2020

          Těžko může být středním tankem, když má jen 33 tun. Když střední tank je i M1, nebo L2. MBT je kategorie středních tanků z dostatečně výkonnými motory, aby zachovali mobilitu i s dostatečným pancéřováním.

          "Type 15 není ničím speciálně vybavený, ale standardně osazený motorem o výkonu 736 kW."
          Vy poznáte zda ten tank má turbo vyladěné pro výškové podmínky?7
          V té nadmořské výšce spíše záleží na tom kolik výkonu si dokáže motor zachovat, než na tom z jaké pozice vyrážel.

          • semtam
            09:54 25.06.2020

            Jste jinde.
            Kategorie MBT není kategorie středních tanků, kategorie MBT vznikla sloučením těžké a střední třídy tanků.
            Střední třída tanků označovala tanky hmotnostní kategorie od tanků) cca od 20 do 40 tun (není pevně vyhrazená).

            Už proto, že Type 15 má výkon cca 30 koní na tunu, tak o výkon nebude mít v prostřední s řídkým vzduchem nouzi. Tedy ne takovou jako MBT.

          • Vojna a mír
            10:02 25.06.2020

            Nejsem odborník, když tak mne opravte, ale.....
            Pokud je motor u Type 15 vznětový, s přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem (nevím jistě), nebude mít ve vyšší nadmořské výšce velký problém s výkonem.
            U vznětových motorů vybavených turbodmychadlem s poklesem atmosférického tlaku roste výkon turbíny ve výfukovém potrubí. Tím se samozřejmě zvyšují otáčky v sání a tento jev kompenzuje pokles hustoty vzduchu. Samozřejmě né úplně, v určité výšce už bude turbodmychadlu déle trvat než dosáhne potřebného plnícího tlaku, takže motoru bude trošku “gumovější” a bude mít nižší výkon.
            Více než atmosférický tlak ovlivňuje výkon motoru vlhkost a teplota vzduchu.
            Pokud má motor přímý vstřik, jednotka vždy zajistí (v návaznosti na čidle nasávaného vzduchu, atm.tlaku nebo lambdě) optimální množství paliva ve válci pro dosažení max. požadovaného výkonu.
            Pokud je tedy Type 15 vybaven motorem s touto technikou, bude samozřejmě mít motor ve 4.000 metrech nižší výkon, ale 22,3kW/t ( v normální výšce) mu i tak zajistí slušný pohyb.

          • Jirosi
            10:58 25.06.2020

            Semtam: "Střední třída tanků označovala tanky hmotnostní kategorie od tanků"
            Kategorie MBT vznikla ze středních tanků ke konci, po konci WW2.
            Čas letí a stejně tak i vývoj. Protože výkonné poskytovali dostatek síly, mohla růst i hmotnost (výzbroj, ochrna).
            Typ 15 není tankem z roku 1945+-, nemá mysl uplatňovat měřítka té doby.

            Vojna a mír: Pokud máte motor optimalizovaný pro maximální výkon u hladiny moře pak máte pravdu. Ale jak už zjistily za té WW2 co sem tu uváděl jako příklad. Lze provést úpravy motoru(nastavení turba, dmychadla) tak, že bude podávat maximální výkon při jiném složení a tlaku atmosféry (větší nadmořská výška).

          • semtam
            11:19 25.06.2020

            Jirosi

            Vzhledem k tomu, že např. turecko-indonéský tank se již označuje jako střední tank a má obdobnou hmotnost jako Type 15, tak právě, že doba naznačuje, že střední třída tanků může zažít svoji renesanci. Už z důvodu ceny, složitosti a náročnosti moderních MBT.
            Již nyní lze vidět, že tanky shodné hmotností kategorie jsou někde označovány jako lehké a někde jako střední.
            Ovšem pojem střední tank je nejpřesnější, protože na lehké tanky jsou již moc těžké a jako MBT jak by se mohli také označit (ono sloučení) není zrovna moc ideální.
            Proto budeme svědky toho, jak někde se výkonnostně totožné tanky budou označovat jako lehké a někde jako střední. Protože pevně nejsou tyto kategorie stanoveny.

            Ohledně motorů, ano, výkon motoru lze zvyšovat různými úpravami. Ovšem tyto úpravy mají svoje ale v opotřebení motoru a dalších komponent, mezi prvními adepty co se poroučí do věčných lovišť patří třeba spojka.
            Pointa je ta, že Type 15 má motor dost výkonný, tak jak je, aby mohl působit ve vysokohorském prostředí.

          • Vojna a mír
            12:31 25.06.2020

            Jirosi.
            Letecký motor v IIWW byl v naprosté většině zážehový A zážehový motor nemá turbodmychadlo, ale kompresor (celkem podobné) který stlačuje vzduch a zajišťuje, aby ho bylo vždy ve válci potřeba tolik, že ve spojení s dávkou paliva vytvoří dostatečně bohatou směs pro hoření. Optimální poměr je na 1l benzínu cca 10.000l vzduchu. Ideálně 14,7:1.
            Tyto motory (výkon) ovlivňovaly ve výšce další věci jako snížení tendence motoru k detonačnímu hoření apd.. Několika stupňové kompresory a přímé vstřikování paliva problémy s výkonem vyřešily, ale proč to píšu....
            Spojovat, nebo tvrdit, že ...”zážehový motor letecký, to měl, tak vznětový motor tankový to má taky” je nesmysl.
            U tankového motoru vznětového budete mít vždy ve velké nadmořské výšce nižší výkon tedy spíš plošší výkonovou křivku. Prodleva turbodmychadla vždy bude a natáčecí lopatky dmychadla to hodně zlepší, ale neodstraní.
            V prostředí, které popisuje článek je studený vysokohorský vzduch s poměrně malou vlhkosti a tyto podmínky jsou ideální pro funkci intercooleru, který vzduch dostatečně ochladí, takže výkon zde fakt moc neklesne. (10% možná)
            Prostě konstrukce vznětového motoru s turbodmychadlem a přímým vstřikováním si v této nadmořské výšce bude vést velmi slušně.

          • Jirosi
            13:05 25.06.2020

            Vojna a mír: Tak ty letouny z WW2 byli příklad, kdy se tenhle problém řešil.
            Klidně si můžete vzít i něco bližšího třeba lokomotivy co používají na železnici do Tibetu. Ty mají také speciální úpravu v přeplňovaní.

            Semtam: Hmotnostní kategorie MBT je někde mezi 40-70+t, to je rozsah 30 t. Tomu velice snadno odpovídá jediná pod kategorie 0-40 t LT. Ale pro vaše osobní potřeby si to můžete rozdělit klidně na 8 pod kategorii po 5. tunách.

          • semtam
            13:47 25.06.2020

            Jirosi

            Já na rozdíl od vás jsem nepíšu své domněnky co mě jen tak napadnou, ale popisuji skutečný stav věcí.

            A opravdu mi můžete věřit, že označení tanku Kaplan/Harimau jakož to středního tanku a jeho souputníka Type 15 jako lehkého tanku opravdu není z mojí hlavy.

          • Jirosi
            14:39 25.06.2020

            Semtam: Ten kdo tu má problém z oficiálním řazením Type 15 jste spíše vy.

            V armádách po světě slouží LT, a překvapivě mají parametry podobné tomu Kaplanu. Ale diskuze by měla být k Type 15.

          • semtam
            18:32 25.06.2020

            Jirosi
            "V armádách po světě slouží LT, a překvapivě mají parametry podobné tomu Kaplanu"

            Jako třeba? :)

          • logik
            19:30 25.06.2020

            Vojna a mír:
            Tomdle se mýlíš, tubodmychadlo x kompresor a vznětový x zážehový jsou ortogonální (nesouvisející) kategorie. Není pravda, že zážehový motor má kompresor, existuje i existovalo spoustu motorů s dmychadlem. Obecně britové stavěli spíše kompresory (Merlin), zatímco USA dmychadla (Allison v Mustangu nebo P&W v Thunderboltu).

            Jirosi: Tak to úplně není. I trubu může velmi snadno ve výšce docházet dech. Proto byly v Mustanzích Alisony následně nahrazený Merlinem s kompresorem, který je méně náchylný na tlak vstupujícího vzduchu. Ale není pravidlem, že by turbo nahoře "nestíhalo", např. právě Thunderbolty měli turbo nadladěný na velký vejšky (nejvyšší výkon motoru byl v 8km, což je dosti úctyhodné) - ale za cenu velmi složitého přeplňování s mezichladičem.

          • Vojna a mír
            23:12 25.06.2020

            Logik:
            S tím dmychadlem u R 2800 u P-47 si nejsem jistý, dvoustupňový odstředivý kompresor ano, ale dmychadlo?
            https://cs.m.wikipedia.org/wik...
            Alison V 1710- .... používaný jak v určitých verzích P-39, tak v P40 i P 51A ( nebo A-36)..... taky kompresor. Zde ale nebyl technicky dobrý a byl poruchový.... všechny typy s tímto motorem proto měly výrazně horší výkony nad 5.000m
            Nejde o stejnou věc jen jinak pojmenovávanou v USA a GB?
            Možná se pletu, samotného mě to zajímá, jak to je.

          • logik
            02:18 26.06.2020

            Jo, je zmatek v terminologii, Thunderbolt měl opravdu turbo. Viz např.

            https://books.google.cz/books?...

            strana 22, je tam i obrázek.

          • logik
            02:38 26.06.2020

            Jo, a ten Alison měl taky fakt dmychadlo. To je i na wiki (teda anglický):
            https://en.wikipedia.org/wiki/...

          • Vojna a mír
            07:00 26.06.2020

            Logik:
            Ano, je to zmatek v terminologii.
            Ne! Oba motory měli kompresor.

            Rozdíl mezi Turbem a kompresorem:
            Oboje má za úkol zvýšit plnící tlak vzduchu do motoru a oba systémy fungují na principu dmychadla jenže, je veliký rozdíl kde ke své činnosti berou energii a jak pracují.
            Turbodmychadlo získává ke své činnosti energii z proudění výfukových spalin a tuto jinak odpadní energii využívá. Pokud mají výfukové plyny malou rychlost ( nízké otáčky motoru) dává turbo nízký plnící tlak. Při akceleraci zvyšujete otáčky, ale až v určitých začíná turbo plnit a je znát zvýšení výkonu (prodleva turba)
            Tato činnost je pro letecké motory nežádoucí.
            Kompresor je poháněn přímo motorem, většinou pomocí řemenů a tedy plní při jakýchkoli otáčkách ( pochopitelně s nižší efektivitou, protože platí zákon o zachování energie). Jakmile se akceleruje, tak kompresor ihned zvyšuje účinnost a nárůst výkonu je konstantní.
            Díky podstatně jednodušší konstrukci než turbodmychadlo mu nevadí vysoké otáčky zážehových motorů a má v nich vyšší účinnost než turbo.
            V AJ se turbodmychadlo překládá jako turbocharger.
            Kompresor je supercharger.
            Někdo to prostě jen blbě napsal. Ty letecké motory mají opravdu jen kompresory..... jedno nebo dvoustupňové.

          • Vojna a mír
            07:39 26.06.2020

            Logik:
            V obou Tvých odkazech je v článcích
            supercharger ...... takže kompresor a né turbocharger - turbodmychadlo.
            Prostě se to asi jen občas špatně přeloží a pak je v tom v některých článcích zmatek.

          • Vojna a mír
            07:55 26.06.2020

            Pravda že u odkazu k R 2800 ( obrázek) je tam něco jako 1/2 na 1/2 ... tedy 1/2 tudbodmychadla ( jen část sání) škoda, že nevidím pohyb spalin..... V textech pak píšou ve všech odkazech jen supercharger.... tedy kompresor. Divné.

          • logik
            11:04 26.06.2020

            Angličtina termínem supercharger označuje obojí. A kdyby sis to přečet pořádně, tak Ti z toho bude jasný, že jde o turbo. Např. u thunderboltu na str. 22 máš v schématu turbínu, nebo na straně 23 přímo "exhaust driven supercharger".
            Takže jo, jde o blbej překlad, ale v opačnym gardu, než tvrdíš. Pokud to někdo do češtiny překládá jako kompresor, tak jde o špatnej překlad.

            U Alisonu na wiki
            https://en.wikipedia.org/wiki/...
            pak máš celou kapitolu,
            "turbo-supercharger"
            která se tomu věnuje, nebo zcela jasně je to popsaný tady
            https://www.456fis.org/ALLISSO...

            Stačí pár minut googlení, když mi nevěříš....

          • Vojna a mír
            14:27 26.06.2020

            Logik:
            Pravda jde o turbokompresory.
            Ne turbodmychadlo, ne kompresor poháněný silou motoru, ale turbokompresor. Tedy kompresor poháněný podobně jako turbodmychadlo “odpadní” energií výfukových spalin.
            Díky za odkazy.

          • logik
            15:11 26.06.2020

            "Ne turbodmychadlo, ... ale turbokompresor. Tedy kompresor poháněný podobně jako turbodmychadlo “odpadní” energií výfukových spalin."
            ???

            Ehm, turbodmychadlo není nic jiného, než kompresor poháněný "odpadní" energií výfukových spalin. Nebo čím by se to jako mělo podle Tebe lišit?

          • Vojna a mír
            07:10 27.06.2020

            Logik:
            No, prostě přijmi fakt, že jsou turbodmychadla a turbokompresory. Rozdíl v chlazení stlačovaného vzduchu.
            Popsáno třeba zde.

            https://katedry.osu.cz/kpv/str...

          • logik
            15:08 27.06.2020

            Obávám se, že mícháš dohromady terminologie z nesouvisejících oborů. V oblasti motorů se takováto distinkce prostě nepoužívá. Běžně se turbodmychadlo označuje turbodmychadlo, i když má intercooler.

            V motorovém průmyslu je rozdíl mezi turbodmychadlem a kompresorem daný právě systémem pohonu dmychadla. A to jak v automobilovém, tak i leteckém průmyslu. Viz např. tato diplomová práce:
            https://core.ac.uk/reader/3030...

            ===

            Navíc, Tebou odkazovaná terminologie nesmyslná. Turbodmychadlo je termín vzniklý složením turbo (z turbíny) a dmychadla (v angličtině turbocharger), tedy turbínou poháněné dmychadlo.

            Evidentně se někde v ČR takováto nesmyslná terminologie chytla, ale to je evidentně oborově-místní blbina: v angličtině nic jako turbocompressor neexistuje a pokud už takový termín v nějakém jiném jazyce existuje, tak logicky označuje turbínou poháněný kompresor, např.
            https://pt.wikipedia.org/wiki/...

            Ani v češtině navíc tato terminologie evidentně není ustálená, viz např.
            https://www.transformacni-tech...
            kde tvrdí, že turbokompresor je součást turbodmychadla, což je v rozporu s Tebou odkazovanou definicí.

            V okamžiku, kdy tedy není jednoznačně ustálená terminologie, tak je blbina používat terminologii, která se jak liší od terminologie v jiných jazycích, tak ani nemá vnitřní logiku.
            A používat tuto terminologii v motorářství, kde ta terminologie dlouhodobě ustálená prostě je, je blbina na druhou :-)

          • Vojna a mír
            07:37 28.06.2020

            Díky za odkazy. Přesto jsem na pochybách. Vždyť různě v AJ článcích je používaná terminologie..
            turbocharger..... turbodmychadlo
            turbo-supercharger.... turbokompresor
            supercharger.... kompresor.
            Tedy podle mě 3 technické varianty zvyšování plnění tlaku vzduchu do motoru, jako v článcích tady...
            Proč by to někdo rozděloval, kdyby turbodmychadlo a turbokompresor byli stejné?? Zkusím dále pohledat.
            Jinak díky za diskusi

          • logik
            10:46 28.06.2020

            turbocharger a turbosupercharger je totéž. První je jen zkrácenina dlouhého výrazu. U superchargeru se pak časem z libovolného kompresoru význam přenesl pouze na mechanický kompresor, tedy na (neturbo)supercharger.
            https://www.gaois.ie/ga/termin...
            protože to bylo třeba odlišit.

            "Proč by to někdo rozděloval, kdyby turbodmychadlo a turbokompresor byli stejné??"
            Už jsem psal :-) Rozděluje se to podle typu pohonu. Teda, ještě do toho můžu hodit vidle toudle knížkou:
            https://books.google.cz/books?...
            Kde autor tvrdí, že to je opravdu totéž, a rozlišujou to jen veverky. Nicméně sám to pak o stránku dál pomocí těchto termínu rozlišuje, takže je asi veverka.... :-)

            Jinde to ale normálně rozlišují, takže to nerozlišování výše je asi doména veverek.
            https://books.google.cz/books?...

          • Vojna a mír
            15:10 28.06.2020

            :-) dělají v tom bordel....
            Díky za příspěvky.

  • RiMr71
    16:04 24.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Čínské kobylky neví co by sežraly...
    Myslím, že není otázkou zda, ale kdy něco takového zkusí na Sibiři.

    • Lukash
      17:56 24.06.2020

      Sibir si kupia, tam nemusia s armadou.

      • fotr
        19:12 24.06.2020
        • (0)
        Oblíbený příspěvek

        Zatím ji za pomoci úplatků úspěšně vykrádají. Hlavně tedy dřevo.

      • Roland
        09:12 25.06.2020

        Koupí a co nekoupí to nenápadně zalidní...

    • Robaiz
      19:12 24.06.2020

      No nevím...
      Nebýt jaderných zbraní, Rusko už by asi neexistovalo a Čína by si zabrala asi nejen Sibiř, ale takhle? V rámci konvenčního válčení může Čína poslat do boje doslova desítky milionů vojáků, ale proč asi Rusko tak strašně lpí na nejvymakanějších ICBM a investuje do této kategorie zbraní enormní prostředky? Protože k totálnímu zničení východní pobřežní části Číny, kde se nachází velká většina čínské populace, průmyslu a měst, postačí kolik, 5-10 topolů?

      • satai
        20:32 24.06.2020

        Jenže pak nebude ani Moskva...

        • PetrTechnik
          23:35 24.06.2020

          Jenže dostřelit z Moskvy do Pekingu je, obrazně řečeno, podstatně jednodušší než opačně. Nezapomínejte na to ,že Rusko udržuje svoje výrobní kapacity rozprostřené po velké ploše, takže zničení hlavního města by neznamenalo ochromení země.
          Co se týká Číny, tak kdo tam byl , dobře ví, že veškerá administrativní a finanční centra se nacházejí na poměrně malé ploše. Ochromit celou zemi, je skutečně záležitost pro 5 Topolů.

        • liberal shark
          06:18 25.06.2020

          Rusko má celkem slušnou PRO. Co má Čína ?

      • PavolR
        09:02 25.06.2020

        Ale figu, hromada krajín existuje v susedstve Číny aj bez nukleárnych zbraní, Rusku sú v skutočnosti nukleárne zbrane na odvrátenie prípadných zámerov Číny rovnako na nič, ako Indii. A podobne boli na nič nukleárne zbrane ZSSR - bol zdolaný a rozpadol sa navzdory ich početnosti, alebo skôr aj vďaka tomu.

  • Roland
    15:02 24.06.2020

    Další krok si myslím bude vyjádření někoho z Pákistánu, že souhlasí s Čínou...