Čínský bitevní vrtulník WZ-10

čínský bitevní vrtulník WZ-10
Foto: WZ-10 za letu / Wikipedia,

O vývoji čínského bitevního vrtulníku WZ-10 se ví již léta. Veřejnosti byl ale představen při letové ukázce až v listopadu minulého roku. Číňané prohlašují, že bude nejmodernějším bitevním vrtulníkem světa. Skutečnost je, jak už to bývá, poněkud jiná a vedle mnoha výhod bude mít čínský vrtulník zřejmě i mnoho vad na kráse.



Cesta k čínskému bitevnímu vrtulníku

Mohli bychom říci, že význam vrtulníků na bojišti se po desetiletí neustále zvyšuje. Zachraňují zraněné přímo z bojové vřavy, provádí průzkum, palebnou podporu pozemních jednotek, jejich zásobování i přepravu a bitevní vrtulníky dokonce přímo působí proti tankům, obrněným i jiným vozidlům.

Čínské velení, byť nezúčastněné, zbystřilo v otázce bitevních vrtulníků až během Války v Zálivu, kdy americké stroje AH-64 Apache ničily irácké tanky po desítkách. V té době měla čínská armáda jen zastaralé nebo jen málo vyzbrojené lehčí transportní vrtulníky. Číňané se proto rozhodli pro vývoj vlastního středně velkého vrtulníku, který by ve dvou variantách plnil buď transportní, nebo útočnou roli. Brzy se však ukázalo, že požadavky na oba typy jsou přespříliš rozdílné.

V roce 1998 proto konstruktéři navrhli samostatný vývojový projekt bitevního vrtulníku. Primárním úkolem měla být činnost proti tankům a obrněným vozidlům, sekundární pak přímá podpora pozemních vojsk. Kolem roku 2000 se ještě Číňané snažili získat licenci na výrobu ruských Mil Mi-28 a posléze Kamov Ka-50, ale k dohodě nedošlo.

Foto: Ideovým protějškem čínského WZ-10 je vedle ruských strojů zejména americký AH-64 Apache / Youtube



WZ-10 vážný konkurent AH-64 Apache?

Číňanům v případě WZ-10, jak se vrtulník nazývá, nelze upřít snahu o vývoj skutečně moderního bitevního vrtulníku. Podobně jako u amerických AH-64 Apache nebo ruských Mi-28 sedí pilot s operátorem zbraňových systémů za sebou. V čínském vrtulníku přitom sedí pilot vpředu, aby měl lepší výhled, a rovnou se počítá s tím, že operátor bude ovládat zbraňové systémy prostřednictvím multifunkčních displejů, takže nerušený výhled z kokpitu nepotřebuje.

Zbraně mají být podvěšeny na celkem čtyřech pylonech po stranách. Předpokládá se, že krom kulometů a neřízených raket ponese WZ-10 také řízené protitankové střely HJ-10 ale také střely vzduch-vzduch pro vlastní obranu, případně proti nepřátelským vrtulníkům a bezpilotním prostředkům. Radar stejně jako pohyblivý kulomet jsou umístěny v přední části stroje.

Podvozek má být statický, což je u vrtulníků celkem běžné, jelikož odpadá riziko poškození nebo poruchy vysouvacího mechanismu. Nemluvě o úspoře váhy oproti zasunovacím podvozkům. I přes zhoršenou aerodynamiku vrtulníku se statickým podvozkem dosahuje WZ-10 rychlost přes 300 km/h (AH-64 maximálně 293 km/h).

U čínských strojů jsou tradičním problémem pohonné jednotky. WZ-10 má využívat dvojici motorů Wo Zhou – 9 o jednotlivém výkonu 1 000 kW (AH-64 – 2×1490 kW), ale podle dostupných informací jsou s nimi problémy. Diskutuje se proto opět nad možným použitím cizích pohonných jednotek.

Video: WZ-10 na Zhuhai Airshows / YouTube

Podíl kompozitových dílů na konstrukci draku stroje nemá přesahovat jednu třetinu a proto i po ryze konstrukční stránce zaostává zejména za americký AH-64D Apache. Velkou neznámou jsou také elektronické systémy a vybavení kokpitu.



WZ-10 se představuje veřejnosti

O vyvíjeném WZ-10 se ví už nějakou dobu. Vždyť první zálet prototypu se datuje do roku 2003. V posledních letech se na internetová fóra často dostávaly leckdy záměrně „uniklé“ a upravené snímky nového typu, po kterém čínská armáda tak prahne.

O WZ-10 hodně poodkrylo jeho první veřejné vystoupení v polovině listopadu 2012 na Zhuhai Airshows. Vrtulník bylo možné vyfotografovat bez retuší „v plné kráse“ a vedle toho předvedl ve vzduchu pár zajímavých kousků. Vedle nízkého průletu diváci viděli obratnost i ovladatelnost v nízkých rychlostech. Plánované zařazení do výzbroje však oznámeno nebylo a je těžko jej odhadovat.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čína dál vyhrocuje vztahy s Japonskem a demonstruje vojenskou sílu

Vztahy mezi Čínou a Japonskem jsou kvůli sporu o ostrůvky Senosku (v Číně nazývané Tiao-jü) nadále ...

Čína ukázala další stealth stíhač 5. generace

Zhruba v polovině září se na internetu objevily fotografie dalšího čínského stíhacího letounu 5. ...

Číňané chtějí ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Minulý týden se na internetu objevily zprávy o údajné dohodě o prodeji ruských víceúčelových ...

Čínský dopravní letoun Y-20 – klon C-17A Globemaster III?

Na internetu se přesně na Štědrý den objevily první nekvalitní fotky nového čínského dopravního ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • HU
    19:22 28.01.2013

    To Lacina: ... ježíš, prosím vás co je to za charakteristiku Tigra? Cituji...Tiger je spíš střední průzkumný/útočný vrtulník. Apache je těžký bitevní. To by mě fakt zajímalo, jedná se o stroje stejného zaměření. Tedy boj s tanky, CAS atd. průzkum je tam též, bo jejich senzory jim umožňují stát se ISR senzory...

  • Michal Polák
    14:41 26.01.2013

    Nechci moc zasahovat do diskuze, pokud není konkrétní otázka.

    Srovnávat WZ-10 s řadou dalších možné je a to z prostého důvodu - všechny zmíněné vrtulníky patří do stejné kategorie ať už svou konstrukcí, velikostí ale zejména účelem. Čínský stroj pravděpodobně bude horší, než americké a ruské bitevní vrtulníky a to hned z několika důvodů, z nichž bych vytyčil alespoň ty dle mého názoru nejdůležitější:

    1) nezkušenost s vývojem takového typu vrtulníku
    2) problémovost čínských pohonných jednotek
    3) zcela zřejmé "zpracování" konstrukce
    4) technologická zaostalost v elektronických systémech

    Číňané sice mají silný průmysl a jsou ekonomickou velmocí. Vynikají ale ve schopnosti levně něco vyrobit. Jakmile zazní požadavek na kvalitu a vysokou technickou úroveň, objeví se problém. Číňané také, a tím je nechci urazit, nejsou natolik precizní a zřejmě jim bude chybět ta schopnost dělat věci, tak nejlépe jak to jen jde i když jde o armádu. Stále vidíme snahy o kopírování a stav čínského letectva jsem sám popisoval na některých typech a ve srovnání se státy NATO (co se týče technické stránky a nikoliv početní) je prostě úroveň čínského letectva nižší.

  • Ondřej Lacina
    02:33 11.01.2013

    Oprava:
    "oproti notoricky známému stroji, jako srovnání dvou strojů stejné kategorie, ne stejných kvalit"

  • Ondřej Lacina
    23:53 10.01.2013

    Deadog: Píšete, jako kdybych teď článek psal já. Z článku si odneste co chcete (třeba i tečku na konci článku). Srovnání s Apachem je jen jako doplnění informací, jak si stojí oproti notoricky známému stroji, ne jako srovnání dvou strojů stejné kategorie, ne stejných kvalit! I když informace o WZ-10 nejsou kompletní, dostačující a možná ani ne naprosto přesné a pravdivé. Autoři pracují s tím, co mají. Navíc srovnávat WZ-10 s Eurocopter Tiger není moc férové, protože i když možná si jsou stroje dost podobné, tak nespadají do stejné kategorie. Tiger je spíš střední průzkumný/útočný vrtulník. Apache je těžký bitevní. Mrkněte na technické údaje WZ-10 na stránkách co najdete (váha, rozměry, výkony, maximální možná váha nesené výzbroje atd.) a porovnejte, jestli se ten "čínskej šrot" dá spíš porovnávat s Tigerem, Agustou nebo s Apachem ;)

  • Deadog
    21:42 10.01.2013

    asi jo, asi sem si uz vybudoval takovou alergii ,ze se zacinam rypat az moc do hloubky a dramatizovat veci ,ktere to nepotrebuji . Omlouvam se

  • Stranger
    21:05 10.01.2013

    Deadogu, údaje nemusí být naprosto korektní, článek je informativní o právě zveřejněném Wz-10, my se vším byli obeznámeni. Čína si vzala za ideu udělat schopný bitevní vrtulník jako je Apache, tak k tomuto článku autor přihodil (velmi pěkné) informativní video i o AH-64, SPUSTIT si ho ale NEMUSÍŠ, když nechceš. Rýpat umí každý, jednáš jako hnidopich!

  • Deadog
    19:36 10.01.2013

    Pane Lacina , vy ste to porad nepochopil. Me nevadi kdyz srovnate dva stroje at uz sou Americke ,Ruske ,Cinske ,nebo Papuo Guineyske ,ale jak chcete porovnat neco k cemu nemate zadne technicke udaje ?To, ze ten vrtulnik leti udajne pres 300 ,to je od kud ? Cinska rozvedka predpokladam? Proc pak do clanku ,ktery je o Cinskem stroji ,davate Americky vrtulnik? O cem ten clanek tedy je? Proc nezachovate informativni clanek o tom ze Cina vyvyji vrtulnik nove generace a tecka. Kdyz byste to uz mermomoci chtel s necim srovnat tak proc tam nedate Eurocopter ,ktery je skoro totozny (jestli ne primo kopie)?
    Kdyz pak nekdy v budoucnu se rozhodnou aparatcici zverejnit technicke udaje a napisete clanek kde ty vrtulniky srovnate ,vykonostne a po technicke strance ,ani nemuknu.
    Me jde o zpusob jakym se zde pisi clanky.

  • Ondřej Lacina
    18:09 10.01.2013

    HU: Ale tohle já přece chápu, ale nechápu například Deadoga, který nechápe srovnávání "Cinskeho srotu s nejlepsima strojema planety". Taky jsem názoru, že čínská vojenská technika nepatří ani zdaleka mezi světovou střídu, ale s čím by teda WZ-10 nejradějí srovnával on??

    Odpověď typu "tenhle čínskej šrot se nedá srovnávat s ničím, ani s kuchyňským mixérem" mě nepřekvapí, tudíž je zbytečné podobnou odpověď psát B)

  • David
    14:57 10.01.2013

    Takové srovnávání je opravdu absurdní. Zkuste si najít, kdy vzlétl první AH-64, je to vlastně již starší konstrukce, byť díky modernizacím nabušená nejmodernější elektronikou. A USA mají stovky těchto vrtulníků. Onen čínský WZ-10 ještě nemá ani ukončen vývoj, natož aby se dostal do sériové výroby - a bez západních motorů se neobejde. Podobné je to i se stíhačkami - v USA dávno slouží všechny F-22, pomalu se rozbíhá výroba F-35 - a začínají práce na bojovém letounu šesté generace. Zato Čína teprve vyvíjí J-20 - a ona senzace F-60 je teprve na počátku vývoje, takže čínské letouny 5-té generace budou reálně k dispozici až po r. 2020-25. A tak je to prakticky u všeho. Takže nejsem amerikanofil, nenosím na hlavě trenky s pruhama, ale musím uznat, že dnes je armáda USA suverénně nejsilnější. Samozřejmě je otázkou, zda to bude platit i do budoucna

  • Deadog
    09:09 10.01.2013

    to HU: presne

    jen bych jeste doplnil ,ale jo klidne srovnavejte jedno a dvoumotorove ,protoze to bylo v kontextu toho co je mozne pro armadu poridit ,ale tyto srovnani muzete dolozit technnickymi udaji a pak to srovnani dava smysl

  • HU
    08:01 10.01.2013

    Lacina: ..zřejmě nechápete kam míříme. Troufám si mluvit za všechny co to vnímáme stejně. Co srovnáváte vrtulník s vrtulníkem, tedy krom pěkného autorova komentáře mi tu chybí jakási srovnávací tabulka TTD, kterou asi ani mít nebudete bo číňané nic dalšího asi neuvolnili. Takže když srovnání, chceme surová data, tedy "nezaujatý" pohled na věc. Nic víc... (neříkám, že by článek byl nějakým směrem až tak zaujat, jen se snažím vysvětlit svůj pohled)

    Srovnávat JAS39 s Typhoonem je jako srovnávat Octavii a BMV X5, což jsou dvě rozdílné kategorie. Osobně si myslím, že když srovnávat tak s přímímy konkurenty a to žádný dvoumotorový letou není. Což potom svádí k zkresleným závěrům. BTW, JAS39 je schopen všech režimů A2A, A2G, RECCE atd...

  • Ondřej Lacina
    21:25 09.01.2013

    Tak teď moc u některých nechápu co vlastně po radaktorech chtějí.. Když se tu srovnával lehkej jednomotorovej Gripen s těžším dvoumotorovým Typhoonem, Rafalem, F/A-18 nebo MiG-35, tak chtěli všichni srovnávání, srovnávání, detailní podrobný srovnávání.
    A když se tu srovnává čínskej těžkej bitevní vrtulník s americkým těžkým bitevním vrtulníkem (navíc současná ikona a bojově nejprověřenější a snad i nejvyužívanější bitevní vrtulník) tak se tu ozývaj hlasy že se tyhle dva stroje nedaj srovnávat.. Nechápu :I ???
    S čím by se teda měly bitevní vrtulníky srovnávat, než s tím nejkvalitnějším strojem stejné třídy na trhu u kterého jsou známy nejvíce informací a faktů? Nebo je to jen subjektivní problém jedinců s tím, že se srovnává čínská a americká technika?

  • bark
    18:33 09.01.2013

    to Stranger - mě to vlastně také nevadí, alespoň je vidět, jak autor zachází s fakty a zda své fandovství pro nějaký stroj či něco jiného umí srovnat - své místo má i subjektivní názor na danou věc. Také to vypovídá o širším záběru a schopnosti provést rešerši - což je cennější, než PR článek o něčem.

  • Stranger
    14:52 09.01.2013

    Mně zas nevadí, že se částečně srovnává s ostatními prostředky jiných států nebo i jednoho, pokud jsou data korektní. Jinak to co tu z dostupných informací o Wz-10 má být tu je.

  • HU
    14:32 09.01.2013

    Připojuji se k tomu, že většina článků místo informativní funkce sklouzává k jakémusi porovnávání, což ale jde jaksi špatně. Nejde o to, co je lepší, ale o formu takových článků, kde autoři nejsou až tak úplně objektivní.

  • liberal shark
    07:45 09.01.2013

    Vidím, že se tu rozvinula heating debate :-). Proto si dovoluji přispět dvěma vývody:
    To, že něco VYPADÁ jako nejmodernější letoun nebo vrtulník ještě neznamená, že to skutečně JE nejmodernější letoun/vrtulník.
    Podstatná je technická úroveň a bojová připravenost ozbrojených sil jako CELKU, jejich schopnost působit jako SYSTÉM, spolu se schopností průmyslu a společnosti tyto ozbrojené síly podporovat a udržovat. Technická dokonalost jednotlivých zbraňových systémů až tak podstatná není. Howgh :-)

  • Ondřej Lacina
    23:26 08.01.2013

    Ovládnutí vzduchu a moře neznamená kontrolu nad zemí, stejně jako ovládnutí země a vzduchu neznamená ovládnutí moře atd..
    Ono stejně je tady jeden faktor, ve kterým USA dominuje a dominuje tak razantně, že nakonec je docela jedno jestli americkej tank dostřelí do 4 nebo 2 km, nebo jestli jejich bitevní vrtulník letí max. 250 nebo 310 km/h a to je vojenská doktrína, připravenost armády, průmysl a vůbec celé země, na konflikt. USA se neustálým udržováním se ve ozbrojených konfliktech drží nepřetržitě v kondici. Má kapacity a schopnosti (nejen lidské a co se počtu a druhu techniky týče ale hlavně jakési "know-how") zasáhnout za minimálně možnou dobu kdekoliv na světě. To mnoha zemím EU chybí. Bez pomoci USA by mnoho států, co jsou v Aghánistánu, být ani nemohlo.

  • ADM
    22:32 08.01.2013

    Ale vždyť to je logické, že je něco silné jako celek, ne? Jaký má smysl mít nevyditelnou stíhačku 50. generace když za ní poběží armáda vybavená prakem a dopravovat se bude jízdou na koni. Je to obrovský konstrast a hrozná blbost, co jsem napsal, ale myslím, že to jde pochopit. Stavět úspěch na jedné výhodě je přece blbost, ale to víte.

    Jak jsem psal poprvé, nejsem tak zkušený a nemám tolik informací jako lidi, co zde diskutují (tím
    pádem budu moc rád za informace nové), ale vždy jsem si myslel, že M1 Abrams a Leopard 2 jsou nejlepší dostupné tanky (poslední generace, modifikace). O prototypech, které se vyvíjejí někde v podzemí nemluvím.

    Co třeba bezpilotní stroje? UAV a UGV? Vždyť to je přece budoucnost bojiště, ne? Není přece důvod mít všechno nejlepší, ale je určitě dobré v nějakém oboru dominovat a osobně bych řekl a bude nás určitě víc, že letectvo USA je určitě na špici, ale opět se bavím o celku a ne o jednotlivém stroji. Tvrdit, že ten kdo vládne vzduchu, vládne všemu je blbost, ale nadruhou stranu na tom přece něco je. Mám vzduch, mám moře a mám částečně kontrolu i země.

  • Ondřej Lacina
    21:38 08.01.2013

    Mě naopak jako odvětví, ve kterých jsou USA číslo jedna, napadají letadlové lodě - to je bez debat (nevím jak je to s celým ponorkami, křižníky, torpédoborci atd., o to se moc nezajímám) stíhací letouny, bombardéry, bitevní letouny a ty bitevní vrtulníky. V ostatních oblastech zaostávají - tanky, obrněné transportéry, bojová vozidla pěchoty, průzkumná vozidla, samohybné houfnice, víceůčelové stíhací letouny, transportní vrtulníky, střelné zbraně a já nevim co všechno ještě...
    Armáda Spojených států je sice nejsilnější, ale jako celek. Říct, že USA má nejlepší vojenskou techniku na světě je stejná kravina, jako (již nahozené) říct že Čína má nejlepší bitevní vrtulník protože je rychlejší než AH-64.

  • Deadog
    20:31 08.01.2013

    Abych to vysvetlil me nejde o to vyzdvihovat porad USA a jeho armadu ,ale zacina me proste uz stvat srovnavani Cinskeho srotu s nejlepsima strojema planety .
    Vpodstate si na to autori clanku nabihaji sami, napise se clanek o Cinskem vrtulniku (podotykam ze bez jakyvkoli tech. specifikaci) a srovnava se hned s nejlepsim strojem planety .
    To se tyka i tech Cinskych stealth stihacek , tam sem nad tim jeste mavl rukou ,ale taky mam sve meze :)
    Kdyz pak ve stejnem clanku porovnavate ty stroje ,na coz mate urcite pravo jako autori ,musi se pocitat s reakci ctenaru , no a me tyto srovnani pripadaji smesna, protoze technologicky , vykonostne a kvalitativne to nejde porovnat
    Z Ciny se v posledni dobe dela bubak ,ano zbroji ,ano maji silnou ekonomiku ,ale za 1: cely jejich svet stoji na skopirovanych vecech ,a za 2: sou tak silene pozadu treba oproti USA ze to nejde popsat
    Vemte si treba priklad letadlovych lodi , USA ma 11 a 3 se stavi ,Cina ma 1 bez letadel ...

    Jo sem pro piste clanky ,ale proc nad tim nepremyslite ,proc ty stroje srovnavate ?A pokud bych takova srovnani uz delal ,tak bych to pojal technicteji ,s tabulkama vykonu a ruznyma parametrama tech stroju .
    Jinak si kdokoli kdo v zivote nevidel vrtulnik klidne muze myslet ze Cinani maji lepsi vrtulnik nez Amerika protoze leti rychleji....

  • ADM
    19:37 08.01.2013

    Uprimne v nekterych nazorech s Deadogem souhlasim. Presto, ze nejsem vojak a zajem o armadni deni je muj konicek a venuju se airsoftu, tak si dovolim tvrdit, ze USA ma skutecne nejlip technologicky vybavenou armadu a neznam zadne odvetvi, kde by nevynikali. Jsem pri vecnou diskusi, ovsem bez zbytecneho patriotismu.

  • Ondřej Lacina
    18:15 08.01.2013

    Deadog: "Nemuzu za to ze maji americane nejlepsi vojenskou techniku na svete ,prave proto se divam na veci objektivne "
    To snad ne :D Objektivní věta jak prase.. :D Kdyby aspoň pravdivá..

  • Deadog
    18:07 08.01.2013

    Ano mas pravdu max rychlost draku u Apache je 361 km/h ,cili maximalni rychlost ,coz o cinskem stroji tvrdit nemuzes protoze ani neznas zadna technicka data ,pouze ty ktere vypusti rudy rezim. Nemuzu za to ze maji americane nejlepsi vojenskou techniku na svete ,prave proto se divam na veci objektivne
    Bylo by mile porad nepotkavat komunisty vsude kde neco napisu

  • Stranger
    17:51 08.01.2013

    Wz - 10 Možná letí stejně rychle jako AH-64, ale rozhodně neposkytuje takovou obranu. Pár zásahů z lehkých zbraní a čing čong jde dolů + o elektronice a radaru nemluvě. Nicméně svému účelů poslouží.

  • Pepa
    17:41 08.01.2013

    .... prosím žádné mistifikace !!! Max. rychlost AH-64 ve vodorovném letu je necelých 300 km/h. Těch 220 mph (354 km/h) je nepřekročitelná rychlost, takže v okamžiku, kdy pilot připustí víc ... "Otče náš, jenž si na nebesích, posvěť se jméno tvé ..... ".
    Na věci je třeba se dívat trošku objektivně a ne s trenkama s hvězdami a pruhy přetaženýma přes hlavu.

  • Deadog
    16:40 08.01.2013

    Neni pravda ze Apache leti jen max.293 ...
    i ve videu mate tabulku kde je napsano 220 mph coz je 354 km/h ,takze prosim zadne mistifikace , moc bych ty Cinske stroje neprecenoval , a srovnavat je s temi Americkymi snad nema ani moc smysl ,protoze je to nesrovnatelne ,je to proste srot

  • Argonaut
    16:16 08.01.2013

    Vývoj Wz-10 (program Chinese Medium Helicopter) byl realizován s pomocí zahraniční asistence. Programu se zúčastnily: Pratt & Whitney Canada, Agusta Westland, Eurocopter.