Čínský bitevní vrtulník WZ-10

-
7. 1. 2013
-
27 komentářů
-
Michal Polák
O vývoji čínského bitevního vrtulníku WZ-10 se ví již léta. Veřejnosti byl ale představen při letové ukázce až v listopadu minulého roku. Číňané prohlašují, že bude nejmodernějším bitevním vrtulníkem světa. Skutečnost je, jak už to bývá, poněkud jiná a vedle mnoha výhod bude mít čínský vrtulník zřejmě i mnoho vad na kráse.
Cesta k čínskému bitevnímu vrtulníku
Mohli bychom říci, že význam vrtulníků na bojišti se po desetiletí neustále zvyšuje. Zachraňují zraněné přímo z bojové vřavy, provádí průzkum, palebnou podporu pozemních jednotek, jejich zásobování i přepravu a bitevní vrtulníky dokonce přímo působí proti tankům, obrněným i jiným vozidlům.
Čínské velení, byť nezúčastněné, zbystřilo v otázce bitevních vrtulníků až během Války v Zálivu, kdy americké stroje AH-64 Apache ničily irácké tanky po desítkách. V té době měla čínská armáda jen zastaralé nebo jen málo vyzbrojené lehčí transportní vrtulníky. Číňané se proto rozhodli pro vývoj vlastního středně velkého vrtulníku, který by ve dvou variantách plnil buď transportní, nebo útočnou roli. Brzy se však ukázalo, že požadavky na oba typy jsou přespříliš rozdílné.
V roce 1998 proto konstruktéři navrhli samostatný vývojový projekt bitevního vrtulníku. Primárním úkolem měla být činnost proti tankům a obrněným vozidlům, sekundární pak přímá podpora pozemních vojsk. Kolem roku 2000 se ještě Číňané snažili získat licenci na výrobu ruských Mil Mi-28 a posléze Kamov Ka-50, ale k dohodě nedošlo.
Foto: Ideovým protějškem čínského WZ-10 je vedle ruských strojů zejména americký AH-64 Apache / Youtube
WZ-10 vážný konkurent AH-64 Apache?
Číňanům v případě WZ-10, jak se vrtulník nazývá, nelze upřít snahu o vývoj skutečně moderního bitevního vrtulníku. Podobně jako u amerických AH-64 Apache nebo ruských Mi-28 sedí pilot s operátorem zbraňových systémů za sebou. V čínském vrtulníku přitom sedí pilot vpředu, aby měl lepší výhled, a rovnou se počítá s tím, že operátor bude ovládat zbraňové systémy prostřednictvím multifunkčních displejů, takže nerušený výhled z kokpitu nepotřebuje.
Zbraně mají být podvěšeny na celkem čtyřech pylonech po stranách. Předpokládá se, že krom kulometů a neřízených raket ponese WZ-10 také řízené protitankové střely HJ-10 ale také střely vzduch-vzduch pro vlastní obranu, případně proti nepřátelským vrtulníkům a bezpilotním prostředkům. Radar stejně jako pohyblivý kulomet jsou umístěny v přední části stroje.
Podvozek má být statický, což je u vrtulníků celkem běžné, jelikož odpadá riziko poškození nebo poruchy vysouvacího mechanismu. Nemluvě o úspoře váhy oproti zasunovacím podvozkům. I přes zhoršenou aerodynamiku vrtulníku se statickým podvozkem dosahuje WZ-10 rychlost přes 300 km/h (AH-64 maximálně 293 km/h).
U čínských strojů jsou tradičním problémem pohonné jednotky. WZ-10 má využívat dvojici motorů Wo Zhou – 9 o jednotlivém výkonu 1 000 kW (AH-64 – 2×1490 kW), ale podle dostupných informací jsou s nimi problémy. Diskutuje se proto opět nad možným použitím cizích pohonných jednotek.
Video: WZ-10 na Zhuhai Airshows / YouTube
Podíl kompozitových dílů na konstrukci draku stroje nemá přesahovat jednu třetinu a proto i po ryze konstrukční stránce zaostává zejména za americký AH-64D Apache. Velkou neznámou jsou také elektronické systémy a vybavení kokpitu.
WZ-10 se představuje veřejnosti
O vyvíjeném WZ-10 se ví už nějakou dobu. Vždyť první zálet prototypu se datuje do roku 2003. V posledních letech se na internetová fóra často dostávaly leckdy záměrně „uniklé“ a upravené snímky nového typu, po kterém čínská armáda tak prahne.
O WZ-10 hodně poodkrylo jeho první veřejné vystoupení v polovině listopadu 2012 na Zhuhai Airshows. Vrtulník bylo možné vyfotografovat bez retuší „v plné kráse“ a vedle toho předvedl ve vzduchu pár zajímavých kousků. Vedle nízkého průletu diváci viděli obratnost i ovladatelnost v nízkých rychlostech. Plánované zařazení do výzbroje však oznámeno nebylo a je těžko jej odhadovat.
Související články
Čína dál vyhrocuje vztahy s Japonskem a demonstruje vojenskou sílu
Vztahy mezi Čínou a Japonskem jsou kvůli sporu o ostrůvky Senosku (v Číně nazývané Tiao-jü) nadále ...
-
25.09.2012
-
4 komentářů
-
Ctirad Sviták
Čína ukázala další stealth stíhač 5. generace
Zhruba v polovině září se na internetu objevily fotografie dalšího čínského stíhacího letounu 5. ...
-
29.10.2012
-
17 komentářů
-
Michal Polák
Číňané chtějí ruské víceúčelové stíhačky Su-35
Minulý týden se na internetu objevily zprávy o údajné dohodě o prodeji ruských víceúčelových ...
-
30.11.2012
-
1 komentářů
-
Michal Polák
Čínský dopravní letoun Y-20 – klon C-17A Globemaster III?
Na internetu se přesně na Štědrý den objevily první nekvalitní fotky nového čínského dopravního ...
-
30.12.2012
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Uprimne v nekterych nazorech s Deadogem souhlasim. Presto, ze nejsem vojak a zajem o armadni deni je muj konicek a venuju se airsoftu, tak si dovolim tvrdit, ze USA ma skutecne ...Zobrazit celý příspěvek
Uprimne v nekterych nazorech s Deadogem souhlasim. Presto, ze nejsem vojak a zajem o armadni deni je muj konicek a venuju se airsoftu, tak si dovolim tvrdit, ze USA ma skutecne nejlip technologicky vybavenou armadu a neznam zadne odvetvi, kde by nevynikali. Jsem pri vecnou diskusi, ovsem bez zbytecneho patriotismu.Skrýt celý příspěvek
Deadog: "Nemuzu za to ze maji americane nejlepsi vojenskou techniku na svete ,prave proto se divam na veci objektivne " To snad ne :D Objektivní věta jak prase.. :D Kdyby aspoň ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: "Nemuzu za to ze maji americane nejlepsi vojenskou techniku na svete ,prave proto se divam na veci objektivne "
To snad ne :D Objektivní věta jak prase.. :D Kdyby aspoň pravdivá..Skrýt celý příspěvekAno mas pravdu max rychlost draku u Apache je 361 km/h ,cili maximalni rychlost ,coz o cinskem stroji tvrdit nemuzes protoze ani neznas zadna technicka data ,pouze ty ktere ...Zobrazit celý příspěvek
Ano mas pravdu max rychlost draku u Apache je 361 km/h ,cili maximalni rychlost ,coz o cinskem stroji tvrdit nemuzes protoze ani neznas zadna technicka data ,pouze ty ktere vypusti rudy rezim. Nemuzu za to ze maji americane nejlepsi vojenskou techniku na svete ,prave proto se divam na veci objektivne
Bylo by mile porad nepotkavat komunisty vsude kde neco napisuSkrýt celý příspěvekWz - 10 Možná letí stejně rychle jako AH-64, ale rozhodně neposkytuje takovou obranu. Pár zásahů z lehkých zbraní a čing čong jde dolů + o elektronice a radaru nemluvě. Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek
Wz - 10 Možná letí stejně rychle jako AH-64, ale rozhodně neposkytuje takovou obranu. Pár zásahů z lehkých zbraní a čing čong jde dolů + o elektronice a radaru nemluvě. Nicméně svému účelů poslouží.Skrýt celý příspěvek
.... prosím žádné mistifikace !!! Max. rychlost AH-64 ve vodorovném letu je necelých 300 km/h. Těch 220 mph (354 km/h) je nepřekročitelná rychlost, takže v okamžiku, kdy pilot ...Zobrazit celý příspěvek
.... prosím žádné mistifikace !!! Max. rychlost AH-64 ve vodorovném letu je necelých 300 km/h. Těch 220 mph (354 km/h) je nepřekročitelná rychlost, takže v okamžiku, kdy pilot připustí víc ... "Otče náš, jenž si na nebesích, posvěť se jméno tvé ..... ".
Na věci je třeba se dívat trošku objektivně a ne s trenkama s hvězdami a pruhy přetaženýma přes hlavu.Skrýt celý příspěvekNeni pravda ze Apache leti jen max.293 ... i ve videu mate tabulku kde je napsano 220 mph coz je 354 km/h ,takze prosim zadne mistifikace , moc bych ty Cinske stroje neprecenoval ...Zobrazit celý příspěvek
Neni pravda ze Apache leti jen max.293 ...
i ve videu mate tabulku kde je napsano 220 mph coz je 354 km/h ,takze prosim zadne mistifikace , moc bych ty Cinske stroje neprecenoval , a srovnavat je s temi Americkymi snad nema ani moc smysl ,protoze je to nesrovnatelne ,je to proste srotSkrýt celý příspěvekVývoj Wz-10 (program Chinese Medium Helicopter) byl realizován s pomocí zahraniční asistence. Programu se zúčastnily: Pratt & Whitney Canada, Agusta Westland, Eurocopter.
Vývoj Wz-10 (program Chinese Medium Helicopter) byl realizován s pomocí zahraniční asistence. Programu se zúčastnily: Pratt & Whitney Canada, Agusta Westland, Eurocopter.
Načítám diskuzi...