Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

-
22. 3. 2018
-
30 komentářů
-
Jan Buchar
Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry Corporation, nedávno poskytl rozhovor na téma stíhacího letounu páté generace J-20. Podle jeho vyjádření bude letoun J-20 vyráběn v několika variantách, navíc má být zahájen vývoj jeho nástupce, stíhacího letounu šesté generace.
„Nejsme ještě spokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Vyvineme proto velkou rodinu [letounů] J-20 a posílíme jeho inteligentní systémy a schopnost zpracovávat informace. Zároveň budeme přemýšlet o stíhacím letounu další generace, který uspokojí budoucí potřeby státu,“ uvedl pro deník China Daily Yang Wei.
Podle vyjádření Letectva Čínské lidové republiky dosáhl J-20 stavu operačních schopností. Pokud máme použít západní vojenskou terminologii, jde nepochybně o dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Dosažení plných operačních schopností (FOC) je otázkou dalších let.
Letouny, jež se dnes nachází v aktivní službě, ovšem nepoužívají původně zamýšlený motor Xian WS-15. Namísto motoru WS-15 letoun J-20 pohání údajně méně výkonný Shenyang WS-10B.
Naopak podle The National Interest pohonnou jednotku prvních J-20 tvoří ruský motor Saljut AL-31FN s maximálním tahem 13,7 t (s přídavným spalováním). U čínského WS-15 by tato hodnota měla dosahovat až 16,3 t. Prozatímní motory však umožnily začít s výcvikem pilotů J-20, přestože tyto letouny nejsou schopné dosahovat nadzvukové rychlosti bez využití přídavného spalování.
Dvouproudový WS-15 má za sebou již více než dvacetiletý vývoj. V roce 2015 však došlo k naprostému selhání jednoho WS-15 během pozemních testů. O stavu vývoje WS-15 nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020.
Oznámení čínské státní televize CCTV o zařazení J-20 do aktivní služby.
První testovací let prototypu J-20 se uskutečnil v roce 2011 a v listopadu 2016 Peking oficiálně potvrdil existenci letounu. J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován). V lednu letošního roku se společně s bombardéry Xian H-6K premiérově zúčastnil vojenského cvičení.
Loňská zpráva Ministerstva obrany USA o čínských ozbrojených silách považuje dokončení vývoje J-20 za významné posílení čínských schopností v oblasti vedení leteckého boje. Podle západních odborníků má být J-20 především stealth útočný letoun s dlouhým doletem se schopností provádět údery na hladinová plavidla a pozemní cíle.
„Samozřejmě, že bude mít za úkol narušovat systémy protivzdušné obrany, ale to nebude jeho jediné poslání. Rozhodně bude mít více schopností. Jak ho využijeme, závisí na rozsahu výroby a nasazení, “ vysvětlil Yang Wei. „ V minulosti jsme při navrhování vojenských letounů museli následovat postupy jiných zemí, protože náš vývoj a výzkum byl primitivní. Dnes jsme ale schopní navrhovat a vyrábět všechno, co chceme.“
Videozáběry a několik komentářů ke stíhacím letounům páté generace F-22, J-20 a Su-57.
I přes Čínou proklamované pokroky v oblasti vývoje není příliš pravděpodobné, že je letoun již připraven k nasazení v ozbrojeném konfliktu. Letectvo USA potřebovalo mnohaleté období pokusů a omylů předtím, než přijalo stíhací letouny páté generace do aktivní služby a než se naučilo tyto letouny efektivně využívat. Přestože americké ozbrojené síly již dvanáct let využívají F-22, stále se učí efektivně kombinovat jejich schopnosti (taktika nasazení se stále vylepšuje) se staršími stíhacími letouny čtvrté generace a se stíhacími letouny páté generace F-35.
„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný, “ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. Nic nenaznačuje tomu, že Číňané jsou v tomto ohledu rychlejší a efektivnější.
Vedle J-20 se společnost Aviation Industry Corporation věnuje testování FC-31, druhého čínského stíhacího stealth letounu páté generace. Čínské letectvo podle deníku People’s Daily jasně uvedlo, že nepovolí vývoz J-20 do zahraničí. Aviation Industry Corporation proto chce FC-31 využít k proniknutí na trh s technologicky pokročilými stíhacími letouny. Jedním z hlavních zájemců o FC-31 je například Pákistán.
Zdroje: The Diplomat, People’s Daily, The National Interest
Související články
Čínský AWACS: Nekvalitní kopie nebo hrozba pro Západ?
Čínská lidová osvobozenecká armáda (ČLOA) v 90. letech poprvé přijala do služby několik ...
-
20.12.2017
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Robotický boj o Jihočínské moře: Čínské podvodní drony
Čína v posledních letech investuje mimo jiné do vývoje autonomních podvodních dronů AUV (Autonomous ...
-
26.01.2018
-
5 komentářů
-
Jan Buchar
Má čínské námořnictvo elektromagnetické dělo?
Na konci ledna se objevily obrázky čínské výsadkové lodě Chaj-jang Šan (Type 072III) s mohutnou ...
-
06.02.2018
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Bojiště vesmír: Čínské pronikání do kosmického prostoru
Čína vyslala svou první družici na oběžnou dráhu Země v roce 1970, řadu let po SSSR a USA. Peking se ...
-
19.02.2018
-
19 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
Nerozumím tomu, podle toho co jsem četl o tomto letounů tak nikdy neměl být vyroben / dokončen. A teď čtu že mají Číňani 10 sériově vyrobených kusů? Cvičí taktiku nasazení? Myslím ...
Zobrazit celý příspěvekNerozumím tomu, podle toho co jsem četl o tomto letounů tak nikdy neměl být vyroben / dokončen. A teď čtu že mají Číňani 10 sériově vyrobených kusů? Cvičí taktiku nasazení? Myslím že Evropané by si měli dát sprchu a začít s vývojem vlastní páté generace.
Podle toho co jsem četl na fórech cílem tohoto letounu jsou tankovací letadla a AWACS. Vyvíjejí AA raketu s doletem přes 400 km, která má útočit ze shora. Celkově mi to přijde jako chytrý způsob jak bojovat s Americkou přesilou ve vzduchu.
Skrýt celý příspěvekK tomu dělení letounů na generace:
Kdybychom se bavili o nějakém relativně větším počtu typů a jejich subvariant, tak je to asi celkem podstatné, a to třeba kvůli potřebě urćitého ...
Zobrazit celý příspěvekK tomu dělení letounů na generace:
Kdybychom se bavili o nějakém relativně větším počtu typů a jejich subvariant, tak je to asi celkem podstatné, a to třeba kvůli potřebě urćitého zjednodušení.
Jenže tady se bavíme o pár strojích, tak nač se tím trápit. Když mám na mysli Su-57, hovořím o su-57, kde mám na mysli F-22, hovořím o F-22, kde mám na mysli J-20, hovořím o J-20...
Skrýt celý příspěvekShania: to jsme se špatně pochopili, oni všichni rádi prekopou ty rakety na systém SAM. Ale když u toho vypraveli kolik to vše stojí a proto jsou ty systémy drahé, tak je to trochu ...
Zobrazit celý příspěvekShania: to jsme se špatně pochopili, oni všichni rádi prekopou ty rakety na systém SAM. Ale když u toho vypraveli kolik to vše stojí a proto jsou ty systémy drahé, tak je to trochu v kontrastu toho improvizovaného a funkčního řešení.
Obávám se, že AČR se chystá především utratit peníze :-) jsem zvědav kolik různých neziskovek a charit v návaznosti na akvizice politici založí z donory ze zahraničí :-)
Pokud se v tisku dočtete, že armáda chce čtyři baterie, tak je otázkou co s tím počtem při systémech krátkého a středního dosahu chtějí dělat?
Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: to byla reakce na tvou poznámku, že nám nechtějí předělat IRIST nebo Python na SAM.
Pro hutyny je to super, kdyby tohle měli povstalci v syrii, ztížilo by to ...
Zobrazit celý příspěvekflanker.jirka: to byla reakce na tvou poznámku, že nám nechtějí předělat IRIST nebo Python na SAM.
Pro hutyny je to super, kdyby tohle měli povstalci v syrii, ztížilo by to schopnosti SyAF a RuAF tam operovat.
Ale předpokládám, že pro naši armádu chceme něco víc efektivnějšího.
Skrýt celý příspěvekShania: co je v tomhle případě efektivní? Pokud nemají na to, aby dostali tu raketu nahoru na stíhačce, tak je super, že to zmáknou na koleně a evidentně při správném použití to ...
Zobrazit celý příspěvekShania: co je v tomhle případě efektivní? Pokud nemají na to, aby dostali tu raketu nahoru na stíhačce, tak je super, že to zmáknou na koleně a evidentně při správném použití to zafunguje. I když pouze jako SHORAD, omezující je závislost na průzkumu pouze z fliru.
Na záběrech z fliru je vidět, že klasické flares nezabraly nebo byly odhozeny pozdě.
Skrýt celý příspěvekKeď niečo nesplňuje podmienky 5. generácie, tak to proste nemôže byť lietadlo 5. generácie. Je to ako keby študent 4. ročníka povedal: ,, Už som postúpil do piateho ročníka ale ...
Zobrazit celý příspěvekKeď niečo nesplňuje podmienky 5. generácie, tak to proste nemôže byť lietadlo 5. generácie. Je to ako keby študent 4. ročníka povedal: ,, Už som postúpil do piateho ročníka ale ešte mi chýbajú skúšky z toho, z toho a aj tamtoho"
Skrýt celý příspěvekHost: zasah F-15S (případně SA) z 55 letky RSAF improvizovaným protiletadlovým systémem, AAM R-27ET Jemenského letectva modifikovaná pro odpal ze země spřažená s Flirem.
Njeké ...
Zobrazit celý příspěvekHost: zasah F-15S (případně SA) z 55 letky RSAF improvizovaným protiletadlovým systémem, AAM R-27ET Jemenského letectva modifikovaná pro odpal ze země spřažená s Flirem.
Njeké detaily o tom se můžeš dočíst zde, kde je i video ze zásahu před pár měsíci + část 1 a 2 je o Jemenské PVO.
http://warisboring.com/the-hou...
Tady je info o tom, že F-15 se dokázala vrátit na základnu.
https://english.alarabiya.net/...
spolu s propagandou o zapojení Iranu atd. Nicméně pokud neukážou vrak...
Tady je možná ivdět poškození výškovky z toho prvního zásahu
http://www.f-16.net/forum/view...
---
flanker.jirka: ono to ale není moc efektivní, je to nouzovka a v podstatě máš SHORAD s motorem AAM středního dosahu. Moc s tím neubráníš, ale na přepady je to pořád dobrý a ukazuje to na nutnost mít MAWS a automatická protiopatření, proto si myslím, že je to F-15S a ne SA která je už má.
Skrýt celý příspěvekGen5 ma byt hlavne o:
Motoru, situacnim povedomi pilota a stealth.
Osobne bych F-35 do gen5 bez problemu zaradil i kdyz neumi SuperCruise (protoze k jednomotorovemu bojove ...
Zobrazit celý příspěvekGen5 ma byt hlavne o:
Motoru, situacnim povedomi pilota a stealth.
Osobne bych F-35 do gen5 bez problemu zaradil i kdyz neumi SuperCruise (protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta). Neni to jenom o rychlosti, ale i o spotrebe paliva a tepelnem vyzarovani motoru. Pokud uz postavite stealth drak z velice draheho (rozumeje malo odraziveho) materialu, tak to nemuzete zabit motorem, ktery supercruise dovede operacne vyuzit jen s externima nadrzema cimz se zase pripravite o stealth, protoze s externima nadrzema roste RCS.
Skrýt celý příspěvekPokud v tom chcete mít ještě větší zmatek, tak z čínského pohledu je J-20 letounem 4.generace. Počítají to totiž jinak než na Západě. Z našeho pohledu je to v lepším případě ...
Zobrazit celý příspěvekPokud v tom chcete mít ještě větší zmatek, tak z čínského pohledu je J-20 letounem 4.generace. Počítají to totiž jinak než na Západě. Z našeho pohledu je to v lepším případě 5.generace. Celkově je s těmi generacemi docela sranda. prakticky většina projektovaných strojů o níž se mluví jako 5.generace (narážím na korejsko-indonéský projekt), tak nesplňuje všechny požadavky na tuto generaci. Než používat krkolomné 4.gen ++++ .)) mi přijde lepší rovnou říct, že 5.generací se rozumí všechny "moderní" stoje s pokročilými prvky stealth, moderní elektronikou atd. není to ideální ale myslím že vhodnější.
Skrýt celý příspěvekhttps://www.youtube.com/watch?...
čumák vypadá zakulaceně, tuším i ten přechod na těle střely ala "extended"https://www.youtube.com/watch?...
čumák vypadá zakulaceně, tuším i ten přechod na těle střely ala "extended"Shania: to je R 27 odpalovaná ze země? A evidentně funguje. Používají IR verzi nebo SARH, na videu špici rakety nevidím? Připomíná mi to improvizaci v podobě R 73 s urychlovacím ...
Zobrazit celý příspěvekShania: to je R 27 odpalovaná ze země? A evidentně funguje. Používají IR verzi nebo SARH, na videu špici rakety nevidím? Připomíná mi to improvizaci v podobě R 73 s urychlovacím motorem na ještěrkách.
...když si vzpomenu na hodinové přednášky západních firem o tom jak těžké je překopat IRIST nebo Python na ze země odpalované střely, tak si říkám, že chtěj pouze vytřískat prachy :-D
Skrýt celý příspěvekNevím za co logik od koho dostal palec dolú,když napsal dobrý koment .... za mne má palec nahoru,myslím že problém členění 4, 4+,4 kdoví kolik plus, a 5 generace popsal nebo ...
Zobrazit celý příspěvekNevím za co logik od koho dostal palec dolú,když napsal dobrý koment .... za mne má palec nahoru,myslím že problém členění 4, 4+,4 kdoví kolik plus, a 5 generace popsal nebo nastínil celkem dobře!
Skrýt celý příspěvek...generace negenerace, jedno se nedá popřít - ze všech "nových" ér (F-22, F-35, Su-57, J-20) je tohle s naprostým přehledem nejhnusnější...
...generace negenerace, jedno se nedá popřít - ze všech "nových" ér (F-22, F-35, Su-57, J-20) je tohle s naprostým přehledem nejhnusnější...
https://www.youtube.com/watch?...
Na videu vidno explóziu rakety pri lietadle - nič viac ani nič menej. Možno bolo naozaj zostrelené ale možno iba poškodené.https://www.youtube.com/watch?...
Na videu vidno explóziu rakety pri lietadle - nič viac ani nič menej. Možno bolo naozaj zostrelené ale možno iba poškodené.Safi, presne tak. Mne by sa tam hodilo vyzvedne alebo prieskumne systemy. Napriklad CIA - Central Intelligence Agency je Ustredna spravodajska sluzba.
Safi, presne tak. Mne by sa tam hodilo vyzvedne alebo prieskumne systemy. Napriklad CIA - Central Intelligence Agency je Ustredna spravodajska sluzba.
Jen poznamka - na zacatku clanku jsou zminene "inteligentni systemy". To bude spatne prelozeno. "Intelligence" muze byt v anglictine i neco trochu jineho. Pujde spise o zpracovani ...
Zobrazit celý příspěvekJen poznamka - na zacatku clanku jsou zminene "inteligentni systemy". To bude spatne prelozeno. "Intelligence" muze byt v anglictine i neco trochu jineho. Pujde spise o zpracovani a predavabi informaci plus situacni prehled...
Skrýt celý příspěvekShania: letos už to jsou dvě
https://www.youtube.com/watch?...Shania: letos už to jsou dvě
https://www.youtube.com/watch?...Jeste k tomu SR-71: https://www.youtube.com/watch?...
A tady zachycen radarem z '66 roku ...
Zobrazit celý příspěvekJeste k tomu SR-71: https://www.youtube.com/watch?...
A tady zachycen radarem z '66 roku https://forum.keypublishing.co...
Skrýt celý příspěvekMa nektere stealth charakteristiky, tak jako dnes spousta stroju, ale jeho trup byl tvarovan rychlosti jakou mel letet, to byla jeho obrana. Rychlost a vyska, vse ostatni bylo taky ...
Zobrazit celý příspěvekMa nektere stealth charakteristiky, tak jako dnes spousta stroju, ale jeho trup byl tvarovan rychlosti jakou mel letet, to byla jeho obrana. Rychlost a vyska, vse ostatni bylo taky dulezite, ale az za tim. Jeho RCS se odhaduje na 1m2, coz je na jeho velikost a vek(!) super cislo, ale proti tomu co povazujeme za stealth dnes to o nekolik radu neobstoji. Ostatne ze byl SR-71 uz ve sve dobe zachytitelny dokazuje i to mnozstvi PVO raket co se ho pokusili sundat, bez uspechu. Takze videt byl, dohonit jej ale neslo.
Jsem zvedavy co se vyklbuze z SR-72
Skrýt celý příspěvekAlea: jo, to je dobrej postřeh, to autorovi fakt uteklo.
Shania: souhlas, ale zas je trochu otázka, jestli ty jiné parametry 5.gen má ta J-20.
Např. supercruise má dostat až s ...
Zobrazit celý příspěvekAlea: jo, to je dobrej postřeh, to autorovi fakt uteklo.
Shania: souhlas, ale zas je trochu otázka, jestli ty jiné parametry 5.gen má ta J-20.
Např. supercruise má dostat až s novými motory, které jsou trochu problematické.
Ono vůbec porovnávání tohoto stroje se západníma letadlama bude trochu problematické, z toho, co jsem zaznamenal jsem dostal pocit, že je to letoun spíše kategorie interceptor, než air-superiority fighter, určením tedy spíše blíže k Mig31, než k Su-57 či F-22.
Obecně se mi ale zdá, že řazení 4gen/5gen stojí trochu na vodě. VLO je jediný dobře určitelný znak, který každá 5. gen musí mít (už se ale země neshodnou, v jaké míře). F35 je prý 5. generace a supercruise nemá, EFT je 4. generace a má ho. Většina ostatních schopností co dělá 5. generaci 5. generací vlastně stojí na avionice, která
- se ale ve velké míře přidává i 4. generaci, takže tam není vlastně pevný předěl.
- může si o ní tvrdit každej, co chce, její přesné schopnosti nemáme šanci zjistit (a navíc budou tajné).
Ne, že bych tím chtěl tvrdit, že F-117 do 5. generace patří, to byl stroj "své vlastní generace". Spíš, že mi to dělení na 4++ a 5 generaci přijde spíše otázka marketingu, než nějakého pevného rozdělení - rozdíl v bojové hodnotě dvou 5.gen letounů může být klidně větší, než mezi upgradovanou 4. gen a něčím, co má nálepku 5. gen (ať už si pod tou "rádoby 5.gen" někdo představí J-20, nebo třeba F-35 :-) podle své politické preference :-))
Skrýt celý příspěvekpromin, cetl jsem clanek az pak.
---
poškození, pravděpodobné ťežké F-15SA
https://youtu.be/8rHTlruHnSA...
Ale dokázali se s tím vrátit udejně na základnu.promin, cetl jsem clanek az pak.
---
poškození, pravděpodobné ťežké F-15SA
https://youtu.be/8rHTlruHnSA...
Ale dokázali se s tím vrátit udejně na základnu.Shania:
Já s vámi souhlasím. Ale v článku je:
"J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým ...
Zobrazit celý příspěvekShania:
Já s vámi souhlasím. Ale v článku je:
"J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován)."
Což je podle mě trochu zavádějící, kdyby tam byla zmíňka o stíhači, nebo gen5, tak s tím nemám problém.
Skrýt celý příspěvekNemate nekdo tuseni jestli Cinane nekdy neziskali dokumentaci k Mig 1.44? Ta podoba mi prijde az prilis velka a vzhledem k obchodnim vztahu Ruska a Ciny by me neprekvapilo, kdyby ...
Zobrazit celý příspěvekNemate nekdo tuseni jestli Cinane nekdy neziskali dokumentaci k Mig 1.44? Ta podoba mi prijde az prilis velka a vzhledem k obchodnim vztahu Ruska a Ciny by me neprekvapilo, kdyby jim kdysi prodali projekt, ktery sami nechteli rozvijet.
Clanek:
Pane Buchar v odstavci kde pisete o poradi F-22, F-35, J-20 Vam vypadlo sluvko "stihaci" protoze jestli dobre pocitam tak J-20 je celkove 5. stealth letoun; F-117, B-2, F-22, F-35, J-20
Skrýt celý příspěvek„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný,“ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. ...
Zobrazit celý příspěvek„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný,“ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické.
Bavím sa, keď sa ku vyložene odborným vojenským otázkam vyjadrujú ľudia z mimo vojenskej oblasti - v tomto prípade je to pracovník Vysokej školy ekonomickej. A podobných expertov je X. Čo už na takej civilnej škole skúmajú vo vojenskej problematike?
Skrýt celý příspěvek