Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Čínský stíhací letoun Chengdu J-20; větší foto / čínský internet

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry Corporation, nedávno poskytl rozhovor na téma stíhacího letounu páté generace J-20. Podle jeho vyjádření bude letoun J-20 vyráběn v několika variantách, navíc má být zahájen vývoj jeho nástupce, stíhacího letounu šesté generace.

„Nejsme ještě spokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Vyvineme proto velkou rodinu [letounů] J-20 a posílíme jeho inteligentní systémy a schopnost zpracovávat informace. Zároveň budeme přemýšlet o stíhacím letounu další generace, který uspokojí budoucí potřeby státu,“ uvedl pro deník China Daily Yang Wei.  

 


 

Podle vyjádření Letectva Čínské lidové republiky dosáhl J-20 stavu operačních schopností. Pokud máme použít západní vojenskou terminologii, jde nepochybně o dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Dosažení plných operačních schopností (FOC) je otázkou dalších let.

 

Letouny, jež se dnes nachází v aktivní službě, ovšem nepoužívají původně zamýšlený motor Xian WS-15. Namísto motoru WS-15 letoun J-20 pohání údajně méně výkonný Shenyang WS-10B.

 

Naopak podle The National Interest pohonnou jednotku prvních J-20 tvoří ruský motor Saljut AL-31FN s maximálním tahem 13,7 t (s přídavným spalováním). U čínského WS-15 by tato hodnota měla dosahovat až 16,3 t. Prozatímní motory však umožnily začít s výcvikem pilotů J-20, přestože tyto letouny nejsou schopné dosahovat nadzvukové rychlosti bez využití přídavného spalování.
 

Dvouproudový WS-15 má za sebou již více než dvacetiletý vývoj. V roce 2015 však došlo k naprostému selhání jednoho WS-15 během pozemních testů. O stavu vývoje WS-15 nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020. 

 

Oznámení čínské státní televize CCTV o zařazení J-20 do aktivní služby.
 

První testovací let prototypu J-20 se uskutečnil v roce 2011 a v listopadu 2016 Peking oficiálně potvrdil existenci letounu. J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován). V lednu letošního roku se společně s bombardéry Xian H-6K premiérově zúčastnil vojenského cvičení. 

 

Loňská zpráva Ministerstva obrany USA o čínských ozbrojených silách považuje dokončení vývoje J-20 za významné posílení čínských schopností v oblasti vedení leteckého boje. Podle západních odborníků má být J-20 především stealth útočný letoun s dlouhým doletem se schopností provádět údery na hladinová plavidla a pozemní cíle.

 

„Samozřejmě, že bude mít za úkol narušovat systémy protivzdušné obrany, ale to nebude jeho jediné poslání. Rozhodně bude mít více schopností. Jak ho využijeme, závisí na rozsahu výroby a nasazení, vysvětlil Yang Wei. V minulosti jsme při navrhování vojenských letounů museli následovat postupy jiných zemí, protože náš vývoj a výzkum byl primitivní. Dnes jsme ale schopní navrhovat a vyrábět všechno, co chceme.“

 

Videozáběry a několik komentářů ke stíhacím letounům páté generace F-22, J-20 a Su-57.

 

I přes Čínou proklamované pokroky v oblasti vývoje není příliš pravděpodobné, že je letoun již připraven k nasazení v ozbrojeném konfliktu. Letectvo USA potřebovalo mnohaleté období pokusů a omylů předtím, než přijalo stíhací letouny páté generace do aktivní služby a než se naučilo tyto letouny efektivně využívat. Přestože americké ozbrojené síly již dvanáct let využívají F-22, stále se učí efektivně kombinovat jejich schopnosti (taktika nasazení se stále vylepšuje) se staršími stíhacími letouny čtvrté generace a se stíhacími letouny páté generace F-35.  

 

„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný, domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. Nic nenaznačuje tomu, že Číňané jsou v tomto ohledu rychlejší a efektivnější.   

 

Vedle J-20 se společnost Aviation Industry Corporation věnuje testování FC-31, druhého čínského stíhacího stealth letounu páté generace. Čínské letectvo podle deníku People’s Daily jasně uvedlo, že nepovolí vývoz J-20 do zahraničí. Aviation Industry Corporation proto chce FC-31 využít k proniknutí na trh s technologicky pokročilými stíhacími letouny. Jedním z hlavních zájemců o FC-31 je například Pákistán. 


Zdroje: The Diplomat, People’s Daily, The National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínský AWACS: Nekvalitní kopie nebo hrozba pro Západ?

Čínská lidová osvobozenecká armáda (ČLOA) v 90. letech poprvé přijala do služby několik ...

Robotický boj o Jihočínské moře: Čínské podvodní drony

Čína v posledních letech investuje mimo jiné do vývoje autonomních podvodních dronů AUV (Autonomous ...

Má čínské námořnictvo elektromagnetické dělo?

Na konci ledna se objevily obrázky čínské výsadkové lodě Chaj-jang Šan (Type 072III) s mohutnou ...

Bojiště vesmír: Čínské pronikání do kosmického prostoru

Čína vyslala svou první družici na oběžnou dráhu Země v roce 1970, řadu let po SSSR a USA. Peking se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • overitzda0
    20:07 28.03.2018

    Nerozumím tomu, podle toho co jsem četl o tomto letounů tak nikdy neměl být vyroben / dokončen. A teď čtu že mají Číňani 10 sériově vyrobených kusů? Cvičí taktiku nasazení? Myslím že Evropané by si měli dát sprchu a začít s vývojem vlastní páté generace.
    Podle toho co jsem četl na fórech cílem tohoto letounu jsou tankovací letadla a AWACS. Vyvíjejí AA raketu s doletem přes 400 km, která má útočit ze shora. Celkově mi to přijde jako chytrý způsob jak bojovat s Americkou přesilou ve vzduchu.

  • Jecchus
    00:28 24.03.2018

    K tomu dělení letounů na generace:
    Kdybychom se bavili o nějakém relativně větším počtu typů a jejich subvariant, tak je to asi celkem podstatné, a to třeba kvůli potřebě urćitého zjednodušení.
    Jenže tady se bavíme o pár strojích, tak nač se tím trápit. Když mám na mysli Su-57, hovořím o su-57, kde mám na mysli F-22, hovořím o F-22, kde mám na mysli J-20, hovořím o J-20...

  • flanker.jirka
    19:56 23.03.2018

    Shania: to jsme se špatně pochopili, oni všichni rádi prekopou ty rakety na systém SAM. Ale když u toho vypraveli kolik to vše stojí a proto jsou ty systémy drahé, tak je to trochu v kontrastu toho improvizovaného a funkčního řešení.

    Obávám se, že AČR se chystá především utratit peníze :-) jsem zvědav kolik různých neziskovek a charit v návaznosti na akvizice politici založí z donory ze zahraničí :-)
    Pokud se v tisku dočtete, že armáda chce čtyři baterie, tak je otázkou co s tím počtem při systémech krátkého a středního dosahu chtějí dělat?

  • Shania
    15:30 23.03.2018

    flanker.jirka: to byla reakce na tvou poznámku, že nám nechtějí předělat IRIST nebo Python na SAM.

    Pro hutyny je to super, kdyby tohle měli povstalci v syrii, ztížilo by to schopnosti SyAF a RuAF tam operovat.

    Ale předpokládám, že pro naši armádu chceme něco víc efektivnějšího.

  • flanker.jirka
    15:08 23.03.2018

    Shania: co je v tomhle případě efektivní? Pokud nemají na to, aby dostali tu raketu nahoru na stíhačce, tak je super, že to zmáknou na koleně a evidentně při správném použití to zafunguje. I když pouze jako SHORAD, omezující je závislost na průzkumu pouze z fliru.
    Na záběrech z fliru je vidět, že klasické flares nezabraly nebo byly odhozeny pozdě.

  • RiMr71
    13:01 23.03.2018

    "protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta"

    ...ale těch už přece bylo...

  • Miroslav
    07:22 23.03.2018

    Keď niečo nesplňuje podmienky 5. generácie, tak to proste nemôže byť lietadlo 5. generácie. Je to ako keby študent 4. ročníka povedal: ,, Už som postúpil do piateho ročníka ale ešte mi chýbajú skúšky z toho, z toho a aj tamtoho"

  • Shania
    22:44 22.03.2018

    Host: zasah F-15S (případně SA) z 55 letky RSAF improvizovaným protiletadlovým systémem, AAM R-27ET Jemenského letectva modifikovaná pro odpal ze země spřažená s Flirem.

    Njeké detaily o tom se můžeš dočíst zde, kde je i video ze zásahu před pár měsíci + část 1 a 2 je o Jemenské PVO.

    http://warisboring.com/the-hou...

    Tady je info o tom, že F-15 se dokázala vrátit na základnu.
    https://english.alarabiya.net/...

    spolu s propagandou o zapojení Iranu atd. Nicméně pokud neukážou vrak...

    Tady je možná ivdět poškození výškovky z toho prvního zásahu

    http://www.f-16.net/forum/view...


    ---

    flanker.jirka: ono to ale není moc efektivní, je to nouzovka a v podstatě máš SHORAD s motorem AAM středního dosahu. Moc s tím neubráníš, ale na přepady je to pořád dobrý a ukazuje to na nutnost mít MAWS a automatická protiopatření, proto si myslím, že je to F-15S a ne SA která je už má.

  • alea206
    22:26 22.03.2018

    Gen5 ma byt hlavne o:
    Motoru, situacnim povedomi pilota a stealth.
    Osobne bych F-35 do gen5 bez problemu zaradil i kdyz neumi SuperCruise (protoze k jednomotorovemu bojove pouzitelnemu letounu je jeste dlooooha cesta). Neni to jenom o rychlosti, ale i o spotrebe paliva a tepelnem vyzarovani motoru. Pokud uz postavite stealth drak z velice draheho (rozumeje malo odraziveho) materialu, tak to nemuzete zabit motorem, ktery supercruise dovede operacne vyuzit jen s externima nadrzema cimz se zase pripravite o stealth, protoze s externima nadrzema roste RCS.

  • Rase
    21:57 22.03.2018

    Pokud v tom chcete mít ještě větší zmatek, tak z čínského pohledu je J-20 letounem 4.generace. Počítají to totiž jinak než na Západě. Z našeho pohledu je to v lepším případě 5.generace. Celkově je s těmi generacemi docela sranda. prakticky většina projektovaných strojů o níž se mluví jako 5.generace (narážím na korejsko-indonéský projekt), tak nesplňuje všechny požadavky na tuto generaci. Než používat krkolomné 4.gen ++++ .)) mi přijde lepší rovnou říct, že 5.generací se rozumí všechny "moderní" stoje s pokročilými prvky stealth, moderní elektronikou atd. není to ideální ale myslím že vhodnější.

  • Host
    21:29 22.03.2018

    Sorryjako ale vocoto konkretne jako go?? To s tym zostrelom

  • Luky
    20:44 22.03.2018

    https://www.youtube.com/watch?...

    čumák vypadá zakulaceně, tuším i ten přechod na těle střely ala "extended"

  • Luky
    20:41 22.03.2018

    na vídeju s popiskou v azbuce se píše R-27 ET - takže dlouhý infraAlamo

  • flanker.jirka
    20:33 22.03.2018

    Shania: to je R 27 odpalovaná ze země? A evidentně funguje. Používají IR verzi nebo SARH, na videu špici rakety nevidím? Připomíná mi to improvizaci v podobě R 73 s urychlovacím motorem na ještěrkách.
    ...když si vzpomenu na hodinové přednášky západních firem o tom jak těžké je překopat IRIST nebo Python na ze země odpalované střely, tak si říkám, že chtěj pouze vytřískat prachy :-D

  • Jara
    18:33 22.03.2018

    Nevím za co logik od koho dostal palec dolú,když napsal dobrý koment .... za mne má palec nahoru,myslím že problém členění 4, 4+,4 kdoví kolik plus, a 5 generace popsal nebo nastínil celkem dobře!

  • RiMr71
    17:51 22.03.2018

    ...generace negenerace, jedno se nedá popřít - ze všech "nových" ér (F-22, F-35, Su-57, J-20) je tohle s naprostým přehledem nejhnusnější...

  • alexa123
    17:18 22.03.2018

    https://www.youtube.com/watch?...

    Na videu vidno explóziu rakety pri lietadle - nič viac ani nič menej. Možno bolo naozaj zostrelené ale možno iba poškodené.

  • pajo
    17:12 22.03.2018

    Safi, presne tak. Mne by sa tam hodilo vyzvedne alebo prieskumne systemy. Napriklad CIA - Central Intelligence Agency je Ustredna spravodajska sluzba.

  • Safi
    15:53 22.03.2018

    Jen poznamka - na zacatku clanku jsou zminene "inteligentni systemy". To bude spatne prelozeno. "Intelligence" muze byt v anglictine i neco trochu jineho. Pujde spise o zpracovani a predavabi informaci plus situacni prehled...

  • Shania
    15:38 22.03.2018

    Pauli: jo je to už druhý zásah F-15 z asi 30 odpalu.Asi by měli lítat mimo dosah než jim dojdou AA rakety.

  • Pauli
    15:28 22.03.2018

    Shania: letos už to jsou dvě
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Clanek
    15:21 22.03.2018

    Jeste k tomu SR-71: https://www.youtube.com/watch?...
    A tady zachycen radarem z '66 roku https://forum.keypublishing.co...

  • Clanek
    15:05 22.03.2018

    Ma nektere stealth charakteristiky, tak jako dnes spousta stroju, ale jeho trup byl tvarovan rychlosti jakou mel letet, to byla jeho obrana. Rychlost a vyska, vse ostatni bylo taky dulezite, ale az za tim. Jeho RCS se odhaduje na 1m2, coz je na jeho velikost a vek(!) super cislo, ale proti tomu co povazujeme za stealth dnes to o nekolik radu neobstoji. Ostatne ze byl SR-71 uz ve sve dobe zachytitelny dokazuje i to mnozstvi PVO raket co se ho pokusili sundat, bez uspechu. Takze videt byl, dohonit jej ale neslo.
    Jsem zvedavy co se vyklbuze z SR-72

  • JirkaCa
    14:47 22.03.2018

    A co SR-71, patří mezi stealth?

  • logik
    14:31 22.03.2018

    Alea: jo, to je dobrej postřeh, to autorovi fakt uteklo.
    Shania: souhlas, ale zas je trochu otázka, jestli ty jiné parametry 5.gen má ta J-20.
    Např. supercruise má dostat až s novými motory, které jsou trochu problematické.

    Ono vůbec porovnávání tohoto stroje se západníma letadlama bude trochu problematické, z toho, co jsem zaznamenal jsem dostal pocit, že je to letoun spíše kategorie interceptor, než air-superiority fighter, určením tedy spíše blíže k Mig31, než k Su-57 či F-22.

    Obecně se mi ale zdá, že řazení 4gen/5gen stojí trochu na vodě. VLO je jediný dobře určitelný znak, který každá 5. gen musí mít (už se ale země neshodnou, v jaké míře). F35 je prý 5. generace a supercruise nemá, EFT je 4. generace a má ho. Většina ostatních schopností co dělá 5. generaci 5. generací vlastně stojí na avionice, která
    - se ale ve velké míře přidává i 4. generaci, takže tam není vlastně pevný předěl.
    - může si o ní tvrdit každej, co chce, její přesné schopnosti nemáme šanci zjistit (a navíc budou tajné).

    Ne, že bych tím chtěl tvrdit, že F-117 do 5. generace patří, to byl stroj "své vlastní generace". Spíš, že mi to dělení na 4++ a 5 generaci přijde spíše otázka marketingu, než nějakého pevného rozdělení - rozdíl v bojové hodnotě dvou 5.gen letounů může být klidně větší, než mezi upgradovanou 4. gen a něčím, co má nálepku 5. gen (ať už si pod tou "rádoby 5.gen" někdo představí J-20, nebo třeba F-35 :-) podle své politické preference :-))

  • Shania
    14:14 22.03.2018

    promin, cetl jsem clanek az pak.

    ---

    poškození, pravděpodobné ťežké F-15SA

    https://youtu.be/8rHTlruHnSA...

    Ale dokázali se s tím vrátit udejně na základnu.

  • alea206
    14:06 22.03.2018

    Shania:
    Já s vámi souhlasím. Ale v článku je:

    "J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován)."

    Což je podle mě trochu zavádějící, kdyby tam byla zmíňka o stíhači, nebo gen5, tak s tím nemám problém.

  • Shania
    13:47 22.03.2018

    alea206: stealth není jediný parametr 5.gen, takže bych tam F-117 fakt nepočítal. Otázka je to i u B-2.

  • alea206
    12:29 22.03.2018

    Nemate nekdo tuseni jestli Cinane nekdy neziskali dokumentaci k Mig 1.44? Ta podoba mi prijde az prilis velka a vzhledem k obchodnim vztahu Ruska a Ciny by me neprekvapilo, kdyby jim kdysi prodali projekt, ktery sami nechteli rozvijet.

    Clanek:
    Pane Buchar v odstavci kde pisete o poradi F-22, F-35, J-20 Vam vypadlo sluvko "stihaci" protoze jestli dobre pocitam tak J-20 je celkove 5. stealth letoun; F-117, B-2, F-22, F-35, J-20

  • alexa123
    12:23 22.03.2018

    „Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný,“ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické.

    Bavím sa, keď sa ku vyložene odborným vojenským otázkam vyjadrujú ľudia z mimo vojenskej oblasti - v tomto prípade je to pracovník Vysokej školy ekonomickej. A podobných expertov je X. Čo už na takej civilnej škole skúmajú vo vojenskej problematike?