Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

-
22. 3. 2018
-
30 komentářů
-
Jan Buchar
Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry Corporation, nedávno poskytl rozhovor na téma stíhacího letounu páté generace J-20. Podle jeho vyjádření bude letoun J-20 vyráběn v několika variantách, navíc má být zahájen vývoj jeho nástupce, stíhacího letounu šesté generace.
„Nejsme ještě spokojeni s tím, čeho jsme dosáhli. Vyvineme proto velkou rodinu [letounů] J-20 a posílíme jeho inteligentní systémy a schopnost zpracovávat informace. Zároveň budeme přemýšlet o stíhacím letounu další generace, který uspokojí budoucí potřeby státu,“ uvedl pro deník China Daily Yang Wei.
Podle vyjádření Letectva Čínské lidové republiky dosáhl J-20 stavu operačních schopností. Pokud máme použít západní vojenskou terminologii, jde nepochybně o dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Dosažení plných operačních schopností (FOC) je otázkou dalších let.
Letouny, jež se dnes nachází v aktivní službě, ovšem nepoužívají původně zamýšlený motor Xian WS-15. Namísto motoru WS-15 letoun J-20 pohání údajně méně výkonný Shenyang WS-10B.
Naopak podle The National Interest pohonnou jednotku prvních J-20 tvoří ruský motor Saljut AL-31FN s maximálním tahem 13,7 t (s přídavným spalováním). U čínského WS-15 by tato hodnota měla dosahovat až 16,3 t. Prozatímní motory však umožnily začít s výcvikem pilotů J-20, přestože tyto letouny nejsou schopné dosahovat nadzvukové rychlosti bez využití přídavného spalování.
Dvouproudový WS-15 má za sebou již více než dvacetiletý vývoj. V roce 2015 však došlo k naprostému selhání jednoho WS-15 během pozemních testů. O stavu vývoje WS-15 nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020.
Oznámení čínské státní televize CCTV o zařazení J-20 do aktivní služby.
První testovací let prototypu J-20 se uskutečnil v roce 2011 a v listopadu 2016 Peking oficiálně potvrdil existenci letounu. J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován). V lednu letošního roku se společně s bombardéry Xian H-6K premiérově zúčastnil vojenského cvičení.
Loňská zpráva Ministerstva obrany USA o čínských ozbrojených silách považuje dokončení vývoje J-20 za významné posílení čínských schopností v oblasti vedení leteckého boje. Podle západních odborníků má být J-20 především stealth útočný letoun s dlouhým doletem se schopností provádět údery na hladinová plavidla a pozemní cíle.
„Samozřejmě, že bude mít za úkol narušovat systémy protivzdušné obrany, ale to nebude jeho jediné poslání. Rozhodně bude mít více schopností. Jak ho využijeme, závisí na rozsahu výroby a nasazení, “ vysvětlil Yang Wei. „ V minulosti jsme při navrhování vojenských letounů museli následovat postupy jiných zemí, protože náš vývoj a výzkum byl primitivní. Dnes jsme ale schopní navrhovat a vyrábět všechno, co chceme.“
Videozáběry a několik komentářů ke stíhacím letounům páté generace F-22, J-20 a Su-57.
I přes Čínou proklamované pokroky v oblasti vývoje není příliš pravděpodobné, že je letoun již připraven k nasazení v ozbrojeném konfliktu. Letectvo USA potřebovalo mnohaleté období pokusů a omylů předtím, než přijalo stíhací letouny páté generace do aktivní služby a než se naučilo tyto letouny efektivně využívat. Přestože americké ozbrojené síly již dvanáct let využívají F-22, stále se učí efektivně kombinovat jejich schopnosti (taktika nasazení se stále vylepšuje) se staršími stíhacími letouny čtvrté generace a se stíhacími letouny páté generace F-35.
„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný, “ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. Nic nenaznačuje tomu, že Číňané jsou v tomto ohledu rychlejší a efektivnější.
Vedle J-20 se společnost Aviation Industry Corporation věnuje testování FC-31, druhého čínského stíhacího stealth letounu páté generace. Čínské letectvo podle deníku People’s Daily jasně uvedlo, že nepovolí vývoz J-20 do zahraničí. Aviation Industry Corporation proto chce FC-31 využít k proniknutí na trh s technologicky pokročilými stíhacími letouny. Jedním z hlavních zájemců o FC-31 je například Pákistán.
Zdroje: The Diplomat, People’s Daily, The National Interest
Související články
Čínský AWACS: Nekvalitní kopie nebo hrozba pro Západ?
Čínská lidová osvobozenecká armáda (ČLOA) v 90. letech poprvé přijala do služby několik ...
-
20.12.2017
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Robotický boj o Jihočínské moře: Čínské podvodní drony
Čína v posledních letech investuje mimo jiné do vývoje autonomních podvodních dronů AUV (Autonomous ...
-
26.01.2018
-
5 komentářů
-
Jan Buchar
Má čínské námořnictvo elektromagnetické dělo?
Na konci ledna se objevily obrázky čínské výsadkové lodě Chaj-jang Šan (Type 072III) s mohutnou ...
-
06.02.2018
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Bojiště vesmír: Čínské pronikání do kosmického prostoru
Čína vyslala svou první družici na oběžnou dráhu Země v roce 1970, řadu let po SSSR a USA. Peking se ...
-
19.02.2018
-
19 komentářů
-
Jan Buchar
Shania: letos už to jsou dvě
https://www.youtube.com/watch?...Shania: letos už to jsou dvě
https://www.youtube.com/watch?...Jeste k tomu SR-71: https://www.youtube.com/watch?... A tady zachycen radarem z '66 roku ...Zobrazit celý příspěvek
Jeste k tomu SR-71: https://www.youtube.com/watch?...
A tady zachycen radarem z '66 roku https://forum.keypublishing.co... Skrýt celý příspěvekMa nektere stealth charakteristiky, tak jako dnes spousta stroju, ale jeho trup byl tvarovan rychlosti jakou mel letet, to byla jeho obrana. Rychlost a vyska, vse ostatni bylo taky ...Zobrazit celý příspěvek
Ma nektere stealth charakteristiky, tak jako dnes spousta stroju, ale jeho trup byl tvarovan rychlosti jakou mel letet, to byla jeho obrana. Rychlost a vyska, vse ostatni bylo taky dulezite, ale az za tim. Jeho RCS se odhaduje na 1m2, coz je na jeho velikost a vek(!) super cislo, ale proti tomu co povazujeme za stealth dnes to o nekolik radu neobstoji. Ostatne ze byl SR-71 uz ve sve dobe zachytitelny dokazuje i to mnozstvi PVO raket co se ho pokusili sundat, bez uspechu. Takze videt byl, dohonit jej ale neslo.
Jsem zvedavy co se vyklbuze z SR-72Skrýt celý příspěvekAlea: jo, to je dobrej postřeh, to autorovi fakt uteklo. Shania: souhlas, ale zas je trochu otázka, jestli ty jiné parametry 5.gen má ta J-20. Např. supercruise má dostat až s ...Zobrazit celý příspěvek
Alea: jo, to je dobrej postřeh, to autorovi fakt uteklo.
Shania: souhlas, ale zas je trochu otázka, jestli ty jiné parametry 5.gen má ta J-20.
Např. supercruise má dostat až s novými motory, které jsou trochu problematické.
Ono vůbec porovnávání tohoto stroje se západníma letadlama bude trochu problematické, z toho, co jsem zaznamenal jsem dostal pocit, že je to letoun spíše kategorie interceptor, než air-superiority fighter, určením tedy spíše blíže k Mig31, než k Su-57 či F-22.
Obecně se mi ale zdá, že řazení 4gen/5gen stojí trochu na vodě. VLO je jediný dobře určitelný znak, který každá 5. gen musí mít (už se ale země neshodnou, v jaké míře). F35 je prý 5. generace a supercruise nemá, EFT je 4. generace a má ho. Většina ostatních schopností co dělá 5. generaci 5. generací vlastně stojí na avionice, která
- se ale ve velké míře přidává i 4. generaci, takže tam není vlastně pevný předěl.
- může si o ní tvrdit každej, co chce, její přesné schopnosti nemáme šanci zjistit (a navíc budou tajné).
Ne, že bych tím chtěl tvrdit, že F-117 do 5. generace patří, to byl stroj "své vlastní generace". Spíš, že mi to dělení na 4++ a 5 generaci přijde spíše otázka marketingu, než nějakého pevného rozdělení - rozdíl v bojové hodnotě dvou 5.gen letounů může být klidně větší, než mezi upgradovanou 4. gen a něčím, co má nálepku 5. gen (ať už si pod tou "rádoby 5.gen" někdo představí J-20, nebo třeba F-35 :-) podle své politické preference :-))Skrýt celý příspěvekpromin, cetl jsem clanek az pak.
---
poškození, pravděpodobné ťežké F-15SA
https://youtu.be/8rHTlruHnSA...
Ale dokázali se s tím vrátit udejně na základnu.promin, cetl jsem clanek az pak.
---
poškození, pravděpodobné ťežké F-15SA
https://youtu.be/8rHTlruHnSA...
Ale dokázali se s tím vrátit udejně na základnu.Shania: Já s vámi souhlasím. Ale v článku je: "J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým ...Zobrazit celý příspěvek
Shania:
Já s vámi souhlasím. Ale v článku je:
"J-20 se stal historicky třetím letounem, po amerických F-22 Raptor a F-35 Lightning II, se schopností stealth, jenž byl nějakým státem přijat do aktivní služby (ruský Su-57 je stále testován)."
Což je podle mě trochu zavádějící, kdyby tam byla zmíňka o stíhači, nebo gen5, tak s tím nemám problém.Skrýt celý příspěvekNemate nekdo tuseni jestli Cinane nekdy neziskali dokumentaci k Mig 1.44? Ta podoba mi prijde az prilis velka a vzhledem k obchodnim vztahu Ruska a Ciny by me neprekvapilo, kdyby ...Zobrazit celý příspěvek
Nemate nekdo tuseni jestli Cinane nekdy neziskali dokumentaci k Mig 1.44? Ta podoba mi prijde az prilis velka a vzhledem k obchodnim vztahu Ruska a Ciny by me neprekvapilo, kdyby jim kdysi prodali projekt, ktery sami nechteli rozvijet.
Clanek:
Pane Buchar v odstavci kde pisete o poradi F-22, F-35, J-20 Vam vypadlo sluvko "stihaci" protoze jestli dobre pocitam tak J-20 je celkove 5. stealth letoun; F-117, B-2, F-22, F-35, J-20Skrýt celý příspěvek„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný,“ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. ...Zobrazit celý příspěvek
„Proces zavedení stíhacích letounů páté generace do amerického letectva byl pro USA velmi dlouhý a bolestný,“ domnívá se Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické.
Bavím sa, keď sa ku vyložene odborným vojenským otázkam vyjadrujú ľudia z mimo vojenskej oblasti - v tomto prípade je to pracovník Vysokej školy ekonomickej. A podobných expertov je X. Čo už na takej civilnej škole skúmajú vo vojenskej problematike?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...