Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Foto: Čína v Africe/ The China Africa Project, FaceBook
Čína v Africe; ilustrační foto/ The China Africa Project, FaceBook

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v Africe centrum pro letecký výcvik, nová regionální zastoupení, letecké opravny a sklady náhradních dílů pro letadla vyráběná v Číně.

Zhang Guangjian, manažer International Aero Development Corp (IADC), na letecké výstavě Aviation Expo China 2015 v Pekingu prohlásil, že v rámci strategie rozvoje čínského letectví v Africe je v plánu vybudovat centrum civilního leteckého výcviku v Jihoafrické republice, dvě údržbová a podpůrná centra v Tanzánii a Republice Kongo (Kongo-Brazzaville) a dále postavit tři sklady náhradních dílů v Keni, Zimbabwe a Kongu.

Společnost IADC je dceřinou firmou Aviation Industry Corporation of China (AVIC), která se stará o export čínských civilních letadel. Nová centra zajistí také servis a podporu prodeje pro čínská vojenská letadla, která jsou ve výzbroji mnoha armád afrických států.

Čína v minulosti do Afriky mimo jiné dodala poměrně velké množství bojových letadel, helikoptér, cvičných strojů a také bezpilotních prostředků (UAV).

Harbin Y-12
Harbin Y-12 je dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun. / Allen Zhao, GFDL 1.2 

Zhang uvedl: ”IADC plánuje využít tyto nová centra pro expanzi v oblasti civilního letectví v oblastech centrální a severozápadní Afriky. Na rozdíl od západní konkurence, jsou naše letadla vhodnější pro provoz na africkém kontinentě, neboť jsou uzpůsobena pro obtížné provozní podmínky a špatnou infrastrukturu. Umožníme tak našim africkým přátelům provozovat cenově dostupná a kvalitní letadla.“

AVIC ve svém prohlášení uvedla, že 80 % všech cvičných letadel provozovaných africkými letectvy  je čínského původu. Například dopravní turbovrtulový letoun Y-12 je v Africe provozován ve 24 verzích a je využíván vojenskými letectvy Keni, Etiopie, Mauritánie, Zambie, Ugandy, Súdánu, Namibie, Tanzanie a Eritrei.

Y-12 je vyráběn společností China Harbin Aircraft Manufacturing a nové centrum AVIC v keňské Nairobi bude pro africké zákazníky zajišťovat výcvik pilotů pro tento letoun, sklad náhradních dílů, servisní služby a technickou podporu.

Hongdu L-15 je dvoumotorový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun vyráběný čínskou společností Hongdu Aviation Industry Group (HAIG)
Hongdu L-15 je dvoumotorový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun vyráběný čínskou společností HAIG. / Xu Zheng, CC BY-SA 4.0

Dceřiná společnost AVIC, Hongdu Aviation Industry (HAIG), se v Africe uchytila roku 2012, kdy dodala 6 cvičných proudových strojů L-15 do Zambie. Objednávka dalších 15 kusů L-15, pro nejmenovanou africkou zemi (pravděpodobně Tanzanie), byla oznámena na Paris Air Show 2013.

China National Aero-Technology Import and Export (CATIC), další z dceřiných firem AVIC, dodala svůj lehký bojový a cvičný letoun Karakorum K-8 do Zimbabwe (12 ks), Zambie (16 ks), Ghany (5 ks) a nespecifikované množství do Súdánu.

V afrických letectvech nalezneme rovněž další typy čínských strojů. Letouny Chengdu JF-7, turbovrtulové MA-60 a Y-12 a helikoptéry Harbin Z-9 jsou rozšířené v mnoha zemích. Čínská letadla provozují např. Zimbabwe, Zambie, Namibie, Tanzanie, Ghana, Nigérie, Mauritánie a Džibuti.

Hongdu K-8 Karakorum Hongdu K-8 Karakorum je čínsko-pákistánský cvičný a lehký bojový letoun vyvinutý čínskou společností HAIG. / 3GO*CHN-405/mjordan_6, CC BY-SA 3.0

Na Aviation Expo China společnost AVIC představila nejnovější verzi čínsko-pákistánského víceúčelového bojového letounu FC-1 Xiaolong/JF -17 Thunder, určenou pro zahraniční trhy.

Další novinkou uvedenou AVIC na Aviation Expo China je dron Wing Loong II. Tento víceúčelový stroj operující ve středních výškách je schopný zajišťovat dlouhodobý průzkum a sledování, stejně tak je schopen nést zbraně určené k pozemním úderům.

Wing Loong II vyrábí další dceřiná společnost AVIC, Chengdu Aircraft Design and Research Institute. Předchůdce je Wing Loong I - dodaný do mnoha afrických a blízkovýchodních zemí včetně Nigérie, Egypta a Spojených Arabských Emirátů. 

Wing Loong Chendgdu Wing Loong II je bezpilotní letadlo pro střední výšky s dlouhou výdrží letu MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). / Chengdu Aircraft Design

Čínský bezpečnostní expert a odborník na leteckou techniku Wang Yanan uvedl, že Wing Loon II umožní Číně získat významný podíl na trhu s UAV, a má šanci uspět zejména v afrických a blízkovýchodních zemích, které už čínskou leteckou a vojenskou techniku provozují.

Jak je vidět, tak čínské společnosti nezahálejí a jejich expanze do Afriky pokračuje. Číňané dosud africkým zemím dodávali zejména pozemní techniku a ruční zbraně, ale postupně se propracovávají i do sféry technologicky náročnější letecké techniky, která byla donedávna výhradní oblastí ovládanou západními a ruskými společnostmi.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čína na výstavě IDET 2015

Čína je v České republice v posledních měsících a letech velmi aktivní. Důkazem je zde narůstající ...

Čína se v Moskvě zajímá o česká letadla

V rámci prestižní mezinárodní letecké výstavy MAKS v Moskvě, která proběhla od 25. do 30. 8. 2015, ...

Vojenská přehlídka v Číně: Supervelmoc ukazuje svaly

Pekingské náměstí Nebeského klidu bylo 3. záři svědkem oslav 70. výročí konce druhé světové války v ...

Američané darují Africe obrněná vozidla pro boj s islamisty

Americké vojenské velitelství pro Afriku AFRICOM (United States Africa Command) nakoupilo obrněná ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Muž, co zírá na kozy
    22:25 13.10.2015

    KOLT: Ano, bylo to myšleno v kontextu toho co psal Rase, tedy ruský export vojenských letadel, vs.čínský...

  • David
    13:47 13.10.2015

    Dovolil bych si s celkovým vyzněním článku polemizovat. Ano, je faktem, že Čína v Africe výrazně posiluje svůj vliv - a že se to projevuje i ve vojenské oblasti. Ale stejně tak v Africe upevňuje své postavení také Rusko, USA, Francie a další. Např. Rusku se daří prodávat své letouny - viz dodávky Su-30 do Angoly či Ugandy, MiG-29 do Čadu. Podobně tak brazilský Super Tucano je na africkém kontinentu čím dál rozšířenější a pomalu se stává standardem ( dodávky pro Mali, Mauretánii, Rovníkovou Guineu atd)
    Možná je naší velkou chybou to, že Afriku stále vnímáme jen jako chudý a zaostalý kontinent. Což o to, je to stále ještě pravda, ale postupně se to mění. Mnohé státy rostou počtem svých obyvatel - to není jen negativní jev. Ale především mnohé africké státy zažívají značný ekonomický růst, v některých případech třeba i o 10% ročně. Mají tak oproti minulosti mnohem více peněz. A to se pochopitelně projevuje i ve vojenské oblasti. Takže mnohé africké státy zvyšují své vojenské výdaje, přezbrojují, kupují nové zbraně. Ale všechny se snaží své dodávky diverzifikovat - a neorientují se tedy např. jen na Čínu

  • GAVL
    07:40 13.10.2015

    Nyní sklidíme plody nenažranosti japonských , evropských a amerických podnikatelů, kteří za vidinou vyššího zisku narvali Čínu moderními technologiemi. Bez této nenažranosti by Čína nikdy nebyla tam kde je.

  • KOLT
    23:10 12.10.2015

    pro Muž, co zírá na kozy: To srovnání kvality motorů bylo ruské vs. čínské, je tak? Protože takhle napsáno to trochu vyznívá, jako kdyby měly být ruské motory kvalitnější než západní, což při vší úctě k ruským turbínám není moc pravda.

  • alter01
    21:57 12.10.2015

    A za 30 rokov budú bojovať proti sebe už iba čínske stroje . Tak nejako to dopadne s nami , páni.

  • Muž, co zírá na kozy
    21:31 12.10.2015

    Rase: Rusové levné trhy ztratili už dávno, protože už v osmdesátých letech zanedbali vývoj lehkých jednomotorových typů ekvivalentu F-16, které by navazovali na exportně úspěšný MiG-21.
    Na druhou stranu si myslím, že pokud bude nějaký stát uvažovat o nákupu alespoň trochu konkurenceschopných strojů a nebude si moci z jakýchkoliv důvodů pořídit západní letadla, tak pořád raději sáhne po ruských výrobcích, třeba už kvůli lepším a spolehlivějším motorům. Zkrátka v tom srovnání cena-výkon ruská letadla zase tolik neztrácejí v poměru ceny, ale rozhodně získávají v poměru kvality.

  • Rase
    20:17 12.10.2015

    On i ten Harbin Y-12 je špatná zpráva pro L410NG. Celkově se zdá že Čína rychle obsadila trh na který cílili naši výrobci. Zkrátka dokáží letadla zkonstruovat rychle, upravit dle přání, vyrobit levně a hlavně mají dobrou lobby (zvlášť u států které jim dluží za rozvoj - dálnice, infrastruktura atd. - mají tedy oboustraně výhodné vztahy). Hongdu L-15 je sice kopie Jak-130 nebo Mastera, ale pomalu si skládají hodně zajmavý sortiment. Zvlášť až budou mít tu kopii F-35 (J-31). Ona to sice bude jenom tupá kopie, ale stejně se dostane do rukou států, u kterých by člověk něco takového nečekal.
    A hlavně mi přijde, že čína zabere trh Rusům, přeci jen i Rusové budou brzo drazí a chudých států (kteří chtějí pěkné věci) bude pořád dost

  • Takeda
    19:03 12.10.2015

    Špatná zpráva pro L-39 NG.

  • RiMr71
    18:12 12.10.2015

    ...já taky koukám...

    Vidím L-410, Predatora, Jak-130 (ano, volně) a kdybych si teď vzpomněl na název toho vzoru pro K-8 (T-45 Goshawk?) tak ho sem taky dám.

    Ta účelnost nes*aní se s lidskými právy a vlastně jakýmkoliv právem je neskutečná.

    A tady si je ještě taháme do ČR za vybočeného přikyvování hlavy státu. Koneckonců luftJarda jako zástupce mluví za vše...

    Ohrnujeme často nos nad Afrikou, ale tohle je nemlich to samé...!

  • raziel87
    15:24 12.10.2015

    Docela koukám, kam se Čínskej, leteckej průmysl za posledních 20 let dostal. Vzpoměňte na porodní bolesti 70. a 80. let, kdy jejich jedinou nadzvukovou stíhačkou byla J-6 a její subverze ( licenční kopie Migu 19 FRESCO ). Na sklonku 80. let začal CHENGDU Aircraft corporation bez pardonu "bastlit" subverze J-7 (licenční kopie Migu-21) a troufám si tvrdit, že piloti PLAAF létali na ještě větších zmetcích, než představoval původní Mig-21 F-13 - i přes všechny jejich "upgrady" avionických systémů, zvětšování palivových nádrží atd.

    V 90. letech po rozpadu SSSR, ale rejžožroutům nastaly zlatý časy :/ Co nekoupili legálně, to ukradli na území Ukrajiny a jiných bývalých států SSSR - hlavně motory AL-31F pro generaci SU-27 a jejich subverzí. Někdo namítne, že jim Rusové Sučka prodali, ano prodali - ale jen určité verze původní 27. Žluťáskové pak ukradli (koupili) prototyp Su-33 a pokud mě paměť neklame, tak už snad někdy 2,3 roky zpět započaly testy této námořní verze, určené pro provoz z letadlových lodí (loď PLAN -Liaoning, bývalý Varjag ) - a snad se počítá se stavbou minimálně 12 kusů ověřovací série. Pochopitelně bez souhlasu Ruska, ti jim poskytli pouze práva na licenční výrobu starých 27SK.

    A takhle to máte se všim, všechno ti šmejdi zkopírujou a zatím díkybohu vždycky zbastlej. Z J-11 se začíná stávat poměrně schopné, univerzální letadlo hlavně díky spolupráci s Izraelem, kteří jim předali dost technické dokumentace z mrtvého projektu LAVI.

    Ale letadla jako J-15 a J-16 (základ v rodině Su 27) je již poměrně schopné letadlo 4. generace - ač snad používá horší avioniku čínského průmyslu. V některých ohledech se tak jedná o univerzálnější stroje - možnost útočit na pozemní cíle bez omezení (než vzor stíhací, přepadové 27)

    Bedlivě pozoruji i testy STEALTH J-20 - nedá se těm rejžožroutům upřít um a vynalézavost - ale hodně jim v tom pomohl pád SSSR a divoká 90. léta, kdy se především z Ukrajiny dostaly k velmi zachovalým prototypům rodiny 27. Ti šmejdi budou za 20 let na vrcholu, již teď ve svém regionu znamenají velkou hrozbu a to si vemte, že mají ve vzduchu sotva letadla 4. generace. Není to dobře.