Čluny Gjurza-M pro ukrajinské námořnictvo

Původní člun Gjurza. / Ukroboronprom

Ukrajinské ministerstvo obrany plánuje v následujících třech letech nakoupit 20 nových hlídkových člunů pro pobřežní stráž. Dělové čluny Projekt 58155 Gjurza-M, které jsou modernizovanou verzí ukrajinských plavidel Projekt 58150 Gjurza, získají námořníci do konce roku 2017.

Lodě pro pobřežní stráž

Plavidla třídy Gjurza jsou navrženy pro hlídkování a ostrahu řek, přehrad, přístavů a pobřežních vod. Původně byly dělové čluny Gjurza navrženy pro ukrajinskou pobřežní stráž a pohraniční stráž Uzbekistánu. Uzbekistán v roce 2004 získal dva čluny Gjurza za peníze Spojených států, ale ukrajinské námořnictvo žádný člun Gjurza nezískalo. 

 

Nové čluny Gjurza-M pro Ukrajinu postaví loděnice Lenin Kuznitsa poblíž Kyjeva. Čluny se tak do Černého moře vydají po řece Dněpr. Práce na prvních dvou člunech třídy Gjurza-M trvají již od roku 2012. Původně se počítalo s výrobou devíti plavidel do roku 2017.

V prosinci 2013 však byl kontrakt na stavbu člunů ze strany ukrajinského ministerstva obrany zrušen. V létě 2014 došlo k obnovení projektu a první dva čluny opustily doky na podzim roku 2015.

Nová zakázka na výrobu člunů byla z původních devíti kusů navýšena na dvacet s předpokládaným datem dodání do konce roku 2017. Na přelomu loňského a letošního roku také začaly v ukrajinské Oděse námořní zkoušky dvou dosud dodaných člunů Gjurza-M, konkrétně se jedná o plavidla BK-01 číslo 01023 a BK-02 číslo 01024.

Původní čluny Gjurza o délce 20,34 m a výtlaku 38,4 tun jsou poháněny dvěma dieselovými motory Caretpillar C18, každý o výkonu 746 kW. Maximální rychlost je 28 uzlů, dosah při rychlosti 11 uzlů je 450 námořních mil.

Člun může samostatně operovat po dobu pěti dní. Gjurza je vybavený navigačním radarem Furuno a optoelektronickým systém řízení palby. Důležité části člunů chrání pancéřování o síle 10–15 mm schopné odolat střelám do ráže 7,62 mm.

Výzbroj tvoří 30mm automatický kanón, kulomet ráže 7,62 mm a odpalovací zařízení pro protitankové střely 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel) – vše instalované do věže z bojového vozidla pěchoty BMP-2. Těžký kulomet ráže 14,5 mm spřažený s kulometem ráže 7,62 mm je umístěn ve věži z transportéru BTR-70/80.


Počítačová animace člunu Gjurza-M. / Ukroboronprom

Gjurza-M

Modernizované plavidlo Gjurza-M měří na délku 23,7 m, výšku 4,8 m při výtlaku 50 tun. Člun dosahuje maximální rychlosti 25 uzlů a jeho dosah je 700 námořních mil. Posádka tvořená jedním důstojníkem a čtyřmi námořníky může samostatně operovat po dobu pěti dní.

Člun je nově vyzbrojen dvěma dálkově ovládaným zbraňovými stanicemi BM-5M.01 Katran-M (námořní verze BM-3 Šturm) z transportérů BTR-3E1. Stanice Katran-M jsou osazeny kanónem ZTM-1 ráže 30 mm, 30mm granátometem, kulometem ráže 7,62 mm a dvěma laserem naváděnými protitankovými řízenými střelami Barrier. Posádka má také k dispozici přenosné protiletadlové řízené střely velmi krátkého dosahu.

Ruská anexe Krymského poloostrova citelně zasáhla ukrajinské námořnictvo a pobřežní stráž, neboť velké množství jejich plavidel bylo zabaveno Ruskem. Ukrajinská vláda se tudíž snaží o obnovení těchto složek ozbrojených sil.

Ukrajinské námořnictvo proto také brzy získá sedm rychlých raketových člunů Lan a počítá se s dokončením vývoje útočných člunů Centaur.

V listopadu loňského roku bylo rozhodnuto sloučit dohromady ukrajinské námořnictvo a pobřežní stráž pod jednu organizaci s názvem Státní služba pro ochranu hranic s cílem zefektivnit a posílit ochranu ukrajinských vod.

Zdroj: Military Navigator

Nahlásit chybu v článku


Související články

Saudská Arábie koupí ukrajinská dopravní letadla An-178

Saudská Arábie oznámila v pátek zájem nakoupit 30 ukrajinských dopravních letadel Antonov An-178. ...

Lehká obrněná vozidla pro Ukrajinu

Ukrajina investuje značné prostředky do nákupů nové armádní techniky. Je to způsobeno zejména ...

Obojživelné vozidlo námořní pěchoty AAV SU

Science Applications International Corporation (SAIC) předala americké námořní pěchotě první ...

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • apache
    20:53 18.04.2016

    Francie: Letadlová loď Charles de Gaulle, Mistraly, LSD Foudre (zhruba dvojnásobný výtlak oproti ruské novince Ivan Gren) torpédoborce třídy Cassard a moderní fregaty tříd Horizon, ...Zobrazit celý příspěvek

    Francie: Letadlová loď Charles de Gaulle, Mistraly, LSD Foudre (zhruba dvojnásobný výtlak oproti ruské novince Ivan Gren) torpédoborce třídy Cassard a moderní fregaty tříd Horizon, FREMM a La Fayette. Za dobu kdy toto frantíci postavili, Rusové se zmohli jen na fregaty.

    Jižní Korea: Vrtulníková výsadková loď třídy Doko, 3 ve výstavbě, 1 ve službě, torpédoborce třídy KDX-II a KDX-III.

    Čína: Ta má ve výzbroji několik tříd torpédoborců, neustále je vyvíjí a staví, dále byli schopni dostavět Varjag a podle všeho pracují na své vlastní letadlové lodi.

    A ještě jsem zapomněl na Británii. Ta staví letadlové lodě třídy Queen Elizabeth, vrtulníkové výsadkové lodě Ocean, LPD Albion (trojnásobný výtlak oproti ruské Ivan Gren) a torpédoborce Typ 45 Darling.

    Prostě ve schopnosti stavět větší hladinové lodě je Rusko hluboko za všemi těmito zeměmi. Ale máte pravdu, když všechno to pomineme, tak je Rusko lepší.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    20:33 18.04.2016

    Ano Frantíci Charlese dokončili, je o celých 10 let mladší než Admiral Kuzněcov. Korea - to že někdo staví velké lodě neznamená, že umí stavět i velké vojenské lodě - proč tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano Frantíci Charlese dokončili, je o celých 10 let mladší než Admiral Kuzněcov.
    Korea - to že někdo staví velké lodě neznamená, že umí stavět i velké vojenské lodě - proč tedy Korea má max torpédoborce (jo aha větší nepotřebují, že by totéž bylo i u ostatních, včetně Ruska?)
    Ano Číně chybí pár let, kolik to je? 10, 15, 20? A pochybuju, že budou stavět něco většího (kromě těch letadlových lodí) než max torpédoborce, možná nějaký křižník (až ho budou mít od koho okopírovat)
    Ano povrchová plavidla jsou pro Rusy až na druhé koleji, což je taky v pořádku. Gigantománie sovětských admirálů je už naštěstí pryč. Proč by v rybnících jako je Balt nebo Černé moře měli mít něco většího než torpédoborec, když navíc obě tyto plochy mají pokryté pozemní raketovou obranou.

    Zemak, něco jiného než trolling by nebyl?Skrýt celý příspěvek

  • svang
    20:27 18.04.2016

    Technicka: vyrobce motoru je Caterpillar

    Technicka: vyrobce motoru je Caterpillar

  • Zemak
    20:03 18.04.2016

    to Crusader:

    teď si mne rozesmál, když pomineš to kromě a kromě a kdyby náhodu ještě v záloze číhalo nějaké kromě, tak opravdu. Možná jim sahají po kolena. Muhee. Fak prča.

    to Crusader:

    teď si mne rozesmál, když pomineš to kromě a kromě a kdyby náhodu ještě v záloze číhalo nějaké kromě, tak opravdu. Možná jim sahají po kolena. Muhee. Fak prča.

  • Argonaut.CZ
    19:59 18.04.2016

    Rusko má nedostatečnou kapacitu loděnic a přes všechny deklarace jsou pro ně povrchová plavidla na druhé koleji. Zrovna Korea je jedna z největších loďařských zemí, to že ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko má nedostatečnou kapacitu loděnic a přes všechny deklarace jsou pro ně povrchová plavidla na druhé koleji.

    Zrovna Korea je jedna z největších loďařských zemí, to že nejedou tolik válečné lodě nezmaneá, že nejsou schopni rychle přehodit výhybku. A frantíci Charlese dostavěli a provozují, takže jejich kapacitu bych hodnotil výše, než Ruskou. U Číňanů je to otázka pár let, ale začnou stavět svoje lodě vč. letadlovky.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    19:54 18.04.2016

    apache Jaké velké vojenské lodě staví Francie (kromě Mistralů), jaké staví Jižní Korea a jaké Čína (kromě kopie ruské letadlové lodě)? Francie má ve výzbroji kromě Charlese de ...Zobrazit celý příspěvek

    apache
    Jaké velké vojenské lodě staví Francie (kromě Mistralů), jaké staví Jižní Korea a jaké Čína (kromě kopie ruské letadlové lodě)? Francie má ve výzbroji kromě Charlese de Gaule pouze torpédoborce, fregaty, korvety a ponorky, největší lodí jižní Koreje je torpédoborec, Čína má kromě Liao-ning taky jen max torpédoborce.
    Ano za Američany Ruské námořnictvo zaostává, ale za těmi co jste vyjmenoval nikoli.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    19:27 18.04.2016

    Ukrajina má nulové ambice, postavila nula větších plavidel. Oproti tomu Rusko se svými velmocenskými ambicemi má velký deficit z hlediska toho, co by chtělo, jak se chová, a co ...Zobrazit celý příspěvek

    Ukrajina má nulové ambice, postavila nula větších plavidel. Oproti tomu Rusko se svými velmocenskými ambicemi má velký deficit z hlediska toho, co by chtělo, jak se chová, a co skutečně postavilo, a za jinými srovnatelnými státy krutě zaostává ve stavbě plavidel. Takže uvádět Rusko jako nějakého úspěšného stavitele, to je prostě jednooký mezi slepými králem. Směšné není srovnání s permanentně švorc Ukrajinou, ale USA, Čínou, Francií nebo třeba J. Koreou, to jsou státy které staví velké válečné lodě. Jediný směr ve kterém si Rusové zachovali know-how jsou ponorky. Fregaty a korvety, dodané navíc s velkým zpožděním a v hodně redukovaných počtech, jsou jen slabou náplastí pro ruské floty. Pravda, jsou velice solidně vyzbrojené, to je ale čirá nutnost je takto konfigurovat, když větší plavidla prostě nejsou schopni postavit.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    19:21 18.04.2016

    obyčejný hlídkový člun, nic extra. Pokud je to ale technologicky max., co jsou schopní nyní udělat, bylo by to smutné. Bez Rusů nemají odběratele. Na Západě je loděnic dost a ...Zobrazit celý příspěvek

    obyčejný hlídkový člun, nic extra. Pokud je to ale technologicky max., co jsou schopní nyní udělat, bylo by to smutné.

    Bez Rusů nemají odběratele. Na Západě je loděnic dost a tak skončí smutně.

    Co by mě zajímalo, bude životnost těch věží z BVP/BTR. Přecejenom slané prostředí udělá svoje.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:58 18.04.2016

    Zabaveno... to je krásné označení pro krádež. U mnohých se v podstatě jednalo o akt pirátství.

    Zabaveno... to je krásné označení pro krádež. U mnohých se v podstatě jednalo o akt pirátství.

  • fenri
    17:23 18.04.2016

    Apache - ano, to jsem někde napsal? Kde prosím vás. Napsal jsem v reakci na to, že tu kdosi moudrý psal, že dva čluny nic moc, ale podívejte se, co za tu dobu postavili Rusové. Za ...Zobrazit celý příspěvek

    Apache - ano, to jsem někde napsal? Kde prosím vás. Napsal jsem v reakci na to, že tu kdosi moudrý psal, že dva čluny nic moc, ale podívejte se, co za tu dobu postavili Rusové. Za tu dobu Rusové postavili X ponorek, solidních korvet, nějaké fregaty atd. Směšné by bylo, kdyby toho postavili cca 3-4x více než Ukrajinci. Ale oni toho postavili násobně víc.
    Kde konkrétně shazuji ten člun? Čím? Že mě zaujala "stealth" nástavba? Nebo že má podivně maličká okénka? To se omlouvám, raději tedy napíši, že mě nezaujalo nic. I když...není to také shazování? Nejste trochu přecitlivělý na ty Ukrajince?Skrýt celý příspěvek

  • apache
    17:06 18.04.2016

    Fenri: Podle tvé jednoduché úvahy by měli Ukrajinci stavět dle počtu obyvatel úměrně tomu co staví Rusové? Proboha proč? Podívej se na mapu prosím tě. Srovnávat potřeby Ruska a ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: Podle tvé jednoduché úvahy by měli Ukrajinci stavět dle počtu obyvatel úměrně tomu co staví Rusové? Proboha proč? Podívej se na mapu prosím tě. Srovnávat potřeby Ruska a Ukrajiny podle tvého klíče je úplně zcestné. Dokud jim je rusáci neukradli, tak měli Ukrajinci lodí víc, než kolik potřebovali (a kolik dokázali rozumně ufinancovat). Po obsazení Sevastopolu Ukrajině zbyla zhruba pětina plavidel, protože je rusáci zablokovali a zabránili jim v odplutí. Snad jim alespoň vrátí korvetu Ternopil, jak již několikrát slibovali.

    Další věcí je, že nesmyslně shazuješ tento člun jen čistě ze své zaujatosti. Je to hlídkový člun. Jeho úkolem je hlídkování a ne náhrada torpédoborce. Na nic si nehraje. Jaká je kvalita provedení ukáží probíhající zkoušky a následné nasazení.Skrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    16:00 18.04.2016

    BrothersAndSisters: Jasné za stav Ukrajiny sú zodpovední všetci okrem Ukrajincov.... Okrem iného už raz revoluciu mali, tu oranžovú a dosadili si na čelo super pro reformného ...Zobrazit celý příspěvek

    BrothersAndSisters:

    Jasné za stav Ukrajiny sú zodpovední všetci okrem Ukrajincov....

    Okrem iného už raz revoluciu mali, tu oranžovú a dosadili si na čelo super pro reformného euroatlantického protikorupčného Juščenka. A čo sa stalo? Nič Juščenkova popularita sa prepadla Ukrajinci si zase zvolili "proruského" Janukovyča.

    Potom pol roka! pred riadnymi volbami mali akútnu potrebu vyjadriť svoju nespokojnosť s vládou násilnym prevratom.

    K tomu treba pripomenuť, že Ukrajina mala z ekonomickeho a geografického hľadiska po rozpade ZSSR najlepšiu štartovaciu pozíciu a vidíme kam to dotiahli....

    K tomu plavidlu, nie je na smiech, že dokážu vyrobiť oplechovaný čln s vežou z BVP, je na smiech, že je to to najlepšie čo dokážu vyrobiť, aj to s problémami..

    Zase sa možme vrátiť k rozpadu ZSSR, kedy ukrajina zdedila najvačšie lodenice celkovo to najlepšie z lodiarskeho priemyslu. Toto je podľa mňa ironia (apache) nie to, že Rusi sú dnes schopní postaviť raketovu korvetu shopnú útočit na tisíce kilometrov aj v lodeniciach na Volge (Zelenodolsk) pretože sa museli prisposobit tomu, že všetko zostalo Ukrajine.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:48 18.04.2016

    Jak podotkl crusader, s loděnicemi v Nikolejevě postavit toto... A jistě, ruské námořnictvo má zásadně větší rozpočet, ale gro své infrastruktury mělo právě na Ukrajině. V tomto ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak podotkl crusader, s loděnicemi v Nikolejevě postavit toto... A jistě, ruské námořnictvo má zásadně větší rozpočet, ale gro své infrastruktury mělo právě na Ukrajině. V tomto kontextu je ta bilance tragická. Ukrajinců je cca 3-3.5 méně než Rusů. Co a v jaké kvalitě postavili? Třetinu, čtvrtinu? Tohle je nešťastná země, která by potřebovala vybudovat celá od nuly. Tohle už nikdo do kupy nedá. Kde začít?

    Na těch lodích mě zaujala ta "stealth" nástavba s maličkými okénky, snad aby to budilo dojem mnohem větší lodi?Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    15:48 18.04.2016

    Luky, mají vládu trošku orientovanou na západ a válku trošku orientovanou na Rusko, mít Rusa za souseda je bájo.

    Luky, mají vládu trošku orientovanou na západ a válku trošku orientovanou na Rusko, mít Rusa za souseda je bájo.

  • David
    15:15 18.04.2016

    Pro midlum 75 - souhlas. Na svou velikost mají tyto čluny poměrně mohutnou výzbroj. takže pokud bude odpovídat i kvalita zpracování, pak by tyto čluny mohly být úspěšné. Spousta ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro midlum 75 - souhlas. Na svou velikost mají tyto čluny poměrně mohutnou výzbroj. takže pokud bude odpovídat i kvalita zpracování, pak by tyto čluny mohly být úspěšné. Spousta států si provozuje hlídkové čluny na velkých řekách - africké státy, Jižní Amerika, Asie. V mnoha případech jde o jednotky velice zastaralé - stačí se podívat na námořnictvo Paraguaye, kde slouží lodě staré i téměř 100 let. Pro takové státy by tyto hlídkové čluny mohly být velice zajímavéSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:15 18.04.2016

    Jakýpak Moskva řekla ne - dyk si tam udělali novou vládu a teď jsou orientováni na západ. Ne bylo řečeno čistkám na východě BráchoaSégry.

    Jakýpak Moskva řekla ne - dyk si tam udělali novou vládu a teď jsou orientováni na západ. Ne bylo řečeno čistkám na východě BráchoaSégry.

  • crusader
    15:15 18.04.2016

    midlum75 ten projekt směšný není, když si vezmu, že Ukrajinci s nimi počítají pro Dněpr (asi kriminalita přesahuje všechny meze nebo počítají, že tam bude jednou hranice s Ruskem) ...Zobrazit celý příspěvek

    midlum75
    ten projekt směšný není, když si vezmu, že Ukrajinci s nimi počítají pro Dněpr (asi kriminalita přesahuje všechny meze nebo počítají, že tam bude jednou hranice s Ruskem) a pobřežní oblasti Azovského moře.
    Směšný (nebo z jejich pohledu spíš smutný) je to, že mají jedny z největších loděnic v Evropě a vše co za dobu trvání Ukrajiny postavili pro vojenský námořnictvo jsou tyhle dvě kocábky.
    A i na téhle zakázce je vidět obrovská úroveň korupce na Ukrajině.

    Davud
    Projekt 58250 nebude nikdy dostavěný (leda že by to prodali jinam), kde by na to Ukrajina vzala peníze.Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    15:08 18.04.2016

    simpanz, jasně že je to úpadek, proto také lidi šli před pár lety na Majdan, aby ten zmar skončil. Bohužel Moskva řekla ne, Ukrajina o sobě sama rozhodovat nesmí, to byl útok NATO, ...Zobrazit celý příspěvek

    simpanz, jasně že je to úpadek, proto také lidi šli před pár lety na Majdan, aby ten zmar skončil. Bohužel Moskva řekla ne, Ukrajina o sobě sama rozhodovat nesmí, to byl útok NATO, EU, ČKD, VB, NSU a MNV. A už jen za to, že vás to napadlo, vám rozjebeme celej východ, abyste viděli že Slovan při Slovanu vždycky bude stát, nebo nebudu hrát, už du!Skrýt celý příspěvek

  • apache
    15:00 18.04.2016

    Že kvalita mnohých produktů ukrajinského zbrojařského průmyslu je mizerná, o tom není pochyb. Nicméně co se týče loďstva, zdejší rusofilové se jim sice posmívaj (což je vzhledem k ...Zobrazit celý příspěvek

    Že kvalita mnohých produktů ukrajinského zbrojařského průmyslu je mizerná, o tom není pochyb. Nicméně co se týče loďstva, zdejší rusofilové se jim sice posmívaj (což je vzhledem k tomu, co dokázali postavit s X násobně vyšším rozpočtem Rusové ironie), ale zeptejme se takto: Jaký měli po svém osamostatnění Ukrajinci motiv k tomu vůbec budovat nějak silné loďstvo? Západ pro ně nebyl nepřítel, žádné ambice v zahraničí ukrajinské loďstvo nemělo a o rusácích si také mysleli, že je nenapadnou.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    14:38 18.04.2016

    V devadesatym stavěli atomovou letadlovku, dneska tohle. Je fakt ze za tu dobu postavily i velky civilní lodě a specialy, ale pod dohledem a projektový plány šli k zadavatelum a ...Zobrazit celý příspěvek

    V devadesatym stavěli atomovou letadlovku, dneska tohle. Je fakt ze za tu dobu postavily i velky civilní lodě a specialy, ale pod dohledem a projektový plány šli k zadavatelum a dál se staví jinde. Kdyz to porovnám s Rumunskem kde dneska staví Damen Schelde, tak rozpad a rozkradení.
    tady jeden special https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3