Čluny Gjurza-M pro ukrajinské námořnictvo

Původní člun Gjurza. / Ukroboronprom

Ukrajinské ministerstvo obrany plánuje v následujících třech letech nakoupit 20 nových hlídkových člunů pro pobřežní stráž. Dělové čluny Projekt 58155 Gjurza-M, které jsou modernizovanou verzí ukrajinských plavidel Projekt 58150 Gjurza, získají námořníci do konce roku 2017.

Lodě pro pobřežní stráž

Plavidla třídy Gjurza jsou navrženy pro hlídkování a ostrahu řek, přehrad, přístavů a pobřežních vod. Původně byly dělové čluny Gjurza navrženy pro ukrajinskou pobřežní stráž a pohraniční stráž Uzbekistánu. Uzbekistán v roce 2004 získal dva čluny Gjurza za peníze Spojených států, ale ukrajinské námořnictvo žádný člun Gjurza nezískalo. 

 

Nové čluny Gjurza-M pro Ukrajinu postaví loděnice Lenin Kuznitsa poblíž Kyjeva. Čluny se tak do Černého moře vydají po řece Dněpr. Práce na prvních dvou člunech třídy Gjurza-M trvají již od roku 2012. Původně se počítalo s výrobou devíti plavidel do roku 2017.

V prosinci 2013 však byl kontrakt na stavbu člunů ze strany ukrajinského ministerstva obrany zrušen. V létě 2014 došlo k obnovení projektu a první dva čluny opustily doky na podzim roku 2015.

Nová zakázka na výrobu člunů byla z původních devíti kusů navýšena na dvacet s předpokládaným datem dodání do konce roku 2017. Na přelomu loňského a letošního roku také začaly v ukrajinské Oděse námořní zkoušky dvou dosud dodaných člunů Gjurza-M, konkrétně se jedná o plavidla BK-01 číslo 01023 a BK-02 číslo 01024.

Původní čluny Gjurza o délce 20,34 m a výtlaku 38,4 tun jsou poháněny dvěma dieselovými motory Caretpillar C18, každý o výkonu 746 kW. Maximální rychlost je 28 uzlů, dosah při rychlosti 11 uzlů je 450 námořních mil.

Člun může samostatně operovat po dobu pěti dní. Gjurza je vybavený navigačním radarem Furuno a optoelektronickým systém řízení palby. Důležité části člunů chrání pancéřování o síle 10–15 mm schopné odolat střelám do ráže 7,62 mm.

Výzbroj tvoří 30mm automatický kanón, kulomet ráže 7,62 mm a odpalovací zařízení pro protitankové střely 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel) – vše instalované do věže z bojového vozidla pěchoty BMP-2. Těžký kulomet ráže 14,5 mm spřažený s kulometem ráže 7,62 mm je umístěn ve věži z transportéru BTR-70/80.


Počítačová animace člunu Gjurza-M. / Ukroboronprom

Gjurza-M

Modernizované plavidlo Gjurza-M měří na délku 23,7 m, výšku 4,8 m při výtlaku 50 tun. Člun dosahuje maximální rychlosti 25 uzlů a jeho dosah je 700 námořních mil. Posádka tvořená jedním důstojníkem a čtyřmi námořníky může samostatně operovat po dobu pěti dní.

Člun je nově vyzbrojen dvěma dálkově ovládaným zbraňovými stanicemi BM-5M.01 Katran-M (námořní verze BM-3 Šturm) z transportérů BTR-3E1. Stanice Katran-M jsou osazeny kanónem ZTM-1 ráže 30 mm, 30mm granátometem, kulometem ráže 7,62 mm a dvěma laserem naváděnými protitankovými řízenými střelami Barrier. Posádka má také k dispozici přenosné protiletadlové řízené střely velmi krátkého dosahu.

Ruská anexe Krymského poloostrova citelně zasáhla ukrajinské námořnictvo a pobřežní stráž, neboť velké množství jejich plavidel bylo zabaveno Ruskem. Ukrajinská vláda se tudíž snaží o obnovení těchto složek ozbrojených sil.

Ukrajinské námořnictvo proto také brzy získá sedm rychlých raketových člunů Lan a počítá se s dokončením vývoje útočných člunů Centaur.

V listopadu loňského roku bylo rozhodnuto sloučit dohromady ukrajinské námořnictvo a pobřežní stráž pod jednu organizaci s názvem Státní služba pro ochranu hranic s cílem zefektivnit a posílit ochranu ukrajinských vod.

Zdroj: Military Navigator

Nahlásit chybu v článku


Související články

Saudská Arábie koupí ukrajinská dopravní letadla An-178

Saudská Arábie oznámila v pátek zájem nakoupit 30 ukrajinských dopravních letadel Antonov An-178. ...

Lehká obrněná vozidla pro Ukrajinu

Ukrajina investuje značné prostředky do nákupů nové armádní techniky. Je to způsobeno zejména ...

Obojživelné vozidlo námořní pěchoty AAV SU

Science Applications International Corporation (SAIC) předala americké námořní pěchotě první ...

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • midlum75
    13:48 18.04.2016

    netuším, co je na tomto projektu směšného. Jsou to hlídkové čluny pro pobřežní stráž a osadit je zbraňovou stanicí z OT není na škodu. minimálně palebná síla je velmi slušná na ...Zobrazit celý příspěvek

    netuším, co je na tomto projektu směšného. Jsou to hlídkové čluny pro pobřežní stráž a osadit je zbraňovou stanicí z OT není na škodu. minimálně palebná síla je velmi slušná na tuto třídu plavidel. obdobná třída má u US navy maximálně M2 .Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:46 18.04.2016

    Zbrojní export se Ukrajincům v poslední době opravdu příliš nedaří. Ale konkrétně s těmito čluny je v Uzbekistánu spokojenost. A co se týče dodávek pro ukrajinskou pobřežní stráž, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojní export se Ukrajincům v poslední době opravdu příliš nedaří. Ale konkrétně s těmito čluny je v Uzbekistánu spokojenost.
    A co se týče dodávek pro ukrajinskou pobřežní stráž, případně i námořnictvo. Ano, zatím je to slabota. Ale něčím se začínat musí. Po celou dobu od osamostatnění Ukrajinci nepostavili pro vlastní ozbrojené složky žádné lodě, pouze udržovali starší lodě a dostavovali jednotky, rozestavěné ještě za éry Sovětského svazu. Jak je i zde napsáno, o část jednotek ukrajinské námořnictvo navíc přišlo při anexi Krymu. Ukrajinci tak začínají téměř od nuly. A nejlépe se naučí právě na malých jednotkách.
    Jsem docela zvědav, jak bude postupovat ambiciózní program vlastních korvet - tuším projekt 58250Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    13:36 18.04.2016

    Se vsi tou korupci, rozkradanim a podvody to opravdu lehke nemaji.

    Se vsi tou korupci, rozkradanim a podvody to opravdu lehke nemaji.

  • infi
    13:10 18.04.2016

    Komedie...

    Komedie...

  • niko
    12:11 18.04.2016

    Uprimne by som Ukrajincov neospravedlnoval. Ak chceju na medzinarodnych zbrojarskych trhoch dlhodobo fungovat, musi kvalita ich vyrobkov zodpovedat aj ich marketingu. Uprimne im ...Zobrazit celý příspěvek

    Uprimne by som Ukrajincov neospravedlnoval. Ak chceju na medzinarodnych zbrojarskych trhoch dlhodobo fungovat, musi kvalita ich vyrobkov zodpovedat aj ich marketingu. Uprimne im drzim palce, lebo ako pise jj284b to skutocne nemaju lahke.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    12:10 18.04.2016

    "Slava Ukrajině" Už mají zase námořnictvo. Opravdu vytahovat se tím, že za 4 roky postavili dva dvacetimetrové čluny "pancéřované" 10mm plechem (silnější pancíř měly u naše ...Zobrazit celý příspěvek

    "Slava Ukrajině"
    Už mají zase námořnictvo.
    Opravdu vytahovat se tím, že za 4 roky postavili dva dvacetimetrové čluny "pancéřované" 10mm plechem (silnější pancíř měly u naše LT-34) a vyzbrojit je dvěma věžemi z obrněných transportérů, to je vrchol.
    Se divím, že něco podobného nepožaduje taky AČR, krásně by se to vyjímalo na Labi (a vyrobit bychom to dokázali taky), řekl bych že každý remorkér je "pancéřován" silnějším "pancířem".
    Opravdu typicky ukrajinský je i název továrny co je vyrobila - "Leninská kovárna". Redakce AN to neumí přeložit? Kde je to odstraňování symbolů komunismu?
    Přece taková "Porošenkova kovárna" nebo "kovárna Roshen" by znělo víc vlastenecky. Nebo se stydí za to, že je vlastníkem této továrny?
    Jinak to zastavení výroby v roce 2013 bylo způsobeno státní komisí, která sledovala realizaci projektu a byla nespokojená s kvalitou prací podniku. Lodě měly být předány jiné společnost k dokončení ale protože továrna patří Porošenkovi, nebylo ani výběrové řízení a čluny dokončila Leninská kovárna.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    11:28 18.04.2016

    ja ti neviem, sudan + irak sa stazovali na mizernu kvalitu transporterov este davno pred tym ako boli v tajnej vojne s ruskom.

    ja ti neviem, sudan + irak sa stazovali na mizernu kvalitu transporterov este davno pred tym ako boli v tajnej vojne s ruskom.

  • jj284b
    11:04 18.04.2016

    niko:ked sa vezme do uvahy to ze su v tajnej vojne s Ruskom, a musia vynakladat obrovske prostriedky pre vlastnu armadu, tak je znizena kvalita exportneho tovaru pochopitelna..

    niko:ked sa vezme do uvahy to ze su v tajnej vojne s Ruskom, a musia vynakladat obrovske prostriedky pre vlastnu armadu, tak je znizena kvalita exportneho tovaru pochopitelna..

  • niko
    09:30 18.04.2016

    No uvidime v akej kvalite tie lode ukrajinsky zbrojarensky priemysel doda. V poslednom case sa v kvalite velmi nevyznamenali.

    No uvidime v akej kvalite tie lode ukrajinsky zbrojarensky priemysel doda. V poslednom case sa v kvalite velmi nevyznamenali.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3