Co čeká rezort obrany v příštích čtyřech letech?

-
1. 12. 2017
-
53 komentářů
-
Pavel Vinkler
Ministerstvo obrany povede v příštích letech někdo jiný než Martin Stropnický. A to i přes to, že se jeho hnutí ANO stalo vítězem voleb. Budoucí český premiér Andrej Babiš totiž prohlásil, že se současným vedoucím rezortu počítá na jiný post. Stropnického místo tak podle vlastních slov zaujme Karla Šlechtová, současná ministryně pro místní rozvoj. Jaké hlavní vyzbrojovací problémy bude ve vedení ministerstva obrany řešit?
Martin Stropnický za sebou nechává spoustu rozdělaná práce. Ačkoliv ve své funkci vydržel nejdéle ze všech polistopadových ministrů obrany, kromě očekávaného prodloužení smlouvy o pronájmu nadzvukových stíhacích letadel Gripen se mu nepodařilo dokončit žádný plánovaný strategický vyzbrojovací projekt. Na jeho obhajobu je ovšem nutné zmínit, že po předchozích finančně chudých letech, musel ve většině případů začínat prakticky od začátku.
Nové vedení rezortu tedy dostane do rukou množství rozběhlých projektů, které je třeba dokončit. Podle zpráv z médií je v současnosti těsně před podpisem pořízení osmi mobilních 3D radiolokátorů MADR ELM 2084 MMR od izraelské firmy IAI. Jejich nákup byl přitom vládou schválen už v prosinci 2016.
Důležitá a médii často zmiňovaná je také modernizace vrtulníkového letectva spočívající v pořízení dvanácti víceúčelových strojů, které by podle Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva z roku 2013 měly postupně "nahradit" provozované Mi-24/35. Snaha o jejich nákup je ovšem provázena množstvím problémů, kterým jsme se na stránkách Armádních novin v minulosti několikrát věnovali.
Na konci letošního října nakonec ministerstvo obrany obdrželo dvě nabídky – společnost Leonardo nabízí vojenskou verzi svého stroje AW139M, americký Bell pak UH-1Y – které v současnosti vyhodnocuje.
Zatím nedořešená je také modernizace dělostřelectva. Ačkoliv je podle schválené Koncepce výstavby Armády České republiky 2025 (KVAČR) v plánu do roku 2020 pořízení děl kompatibilních se standardy Severoatlantické aliance, vedení rezortu se z finančních důvodů prozatím rozhodlo pro kompromis.
Vláda v červenci tohoto roku schválila modernizaci 33 kusů stávajících houfnic ShKH vz.77 DANA s předpokládanou cenou 1,3 miliardy korun s tím, že se za zhruba 2,5 miliardy korun nakoupí v blízké budoucnosti také 17 houfnic kompatibilních s ráží NATO (155 mm). Ani jeden z projektů ale zatím nebyl oficiálně stvrzen podpisem.
V podobném stadiu je pak také plánované pořízení 62 vozidel TITUS na podvozku Tatra (ve verzích velitelsko-štábní, spojovací a pro místa koordinace palebné podpory) a 80 IVECO LMV určených pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany a družstva radiačního a chemického průzkumu u jednotek AČR. Nákup byl vládou schválen v červenci 2017, k finálnímu podpisu smlouvy s dodavateli by podle slov Martina Stropnického mělo dojít v první čtvrtině roku 2018.
Vzhledem k finanční náročnosti bude ale zřejmě nejsledovanějším vyzbrojovacím projektem pod křídly nového ministra obrany pořízení nového pásového bojového vozidla pěchoty. Cena kontraktu má být včetně vybudování provozního zázemí až 50 miliard korun.
Podle posledních zpráv prošlo letním testováním ve VVP Libavá úspěšně všech pět zkoušených typů obrněnců – CV90 od firmy Bae Systems s osádkovou a bezosádkovou věží, ASCOD od General Dynamics and Land Systems, Puma od konsorcia PSM a Lynx od společnosti Rheinmetall.
V současnosti se čeká na vyhlášení zakázky, přičemž následovat bude vyhodnocování nabídek. Podpis smlouvy proběhne ve druhé polovině roku 2018, přičemž dodávky jsou naplánováne na roky 2020 až 2024.
Z dalších projektů, které už jsou v určité fázi v řešení, je pak třeba zmínit ještě pořízení nových lehkých terénních vozidel v hmotnostní kategorii 2-4 tuny. Jedná se o náhradu neperspektivních a často velmi opotřebovaných Land Roverů používaných od roku 1995 a také zastaralých UAZ.
AČR provozuje více než 1200 vozidel obou typů, přičemž jejich obměna by měla začít v roce 2020. Souběžně je pak uvažováno i o pořízení lehkých obrněných vozidel v hmotnostní kategorii 7-9 tun, jenž by mělo nahradit nebo doplnit používané vozy IVECO LMV.
Vyzbrojovací projekty uváděné v KVAČR jsou rozděleny dle možnosti jejich plněné na dvě části – milník 2020 a milník 2025. Protože mandát v nedávné době zvolené poslanecké sněmovny končí v řádném termínu až na podzim roku 2021, měl by nový ministr ve svém funkčním období zahájit i projekty zmiňované právě ve druhé části KVAČRu.
V rámci Pozemních sil se jedná například o pořízení moderních samohybných minometů nebo doprovodných mostů, v rámci Vzdušných sil pak o akvizici 4 kusů transportních vrtulníků jako náhrady Mi-17 nebo 2 kusů středního transportního letadla. V plánu je v tomto období také pořízení nových protiletadlových raketových prostředků středního dosahu a vybudování schopnosti působení proti raketové, dělostřelecké a minometné palbě (tzv. C-RAM).
KVAČR pro toto období zmiňuje také nutnost řešit další budoucnost nadzvukového letectva. Pronájem strojů JAS-39 Gripen totiž vyprší v roce 2027, přičemž smlouva zahrnuje opci na dvouleté prodloužení. Řešit bude potřeba také budoucnost strojů L-159, jež už za sebou v tomto období budou mít 20 let služby.
Na vyjmenované akvizice je výhledově připraveno dostatek finančních prostředků. Podle proklamací politiků by totiž obranné výdaje měly v roce 2020 dosáhnout 1,4 % HDP. Otázkou tak zůstávají spíše personální/organizační kapacity ministerstva, které jsou nutné pro zvládnutí tak významných zakázek.
Zdroj: KVAČR, iDnes, iDnes, Army.cz, iDnes
Související články
Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě
Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...
-
10.11.2017
-
26 komentářů
-
Redakce AN
Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.
Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem ...
-
14.11.2017
-
346 komentářů
-
Tisková zpráva
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
-
24.11.2017
-
12 komentářů
-
nadporučík Daniel PÍŠA
Bitevní tank (MBT) vs. bojové vozidlo pěchoty (IFV) pro armádu malého státu
Při diskusích ohledně budoucnosti našich obrněných sil se objevila jedna zásadní otázka. Pořídit si ...
-
29.11.2017
-
321 komentářů
-
Tomáš Foldyna
Komentáře
Irák – jsme tam na pozvání vlády, která byla relativně demokraticky zvolená, v mezinárodním společenství je uznávaná a rozhodně není zrovna pro-americká. Afghánistán – jsme tam ...Zobrazit celý příspěvek
Irák – jsme tam na pozvání vlády, která byla relativně demokraticky zvolená, v mezinárodním společenství je uznávaná a rozhodně není zrovna pro-americká.
Afghánistán – jsme tam se souhlasem vlády, která byla relativně demokraticky zvolená, v mezinárodním společenství je uznávaná a není zdaleka tak pro-americká, jak si mnozí myslí.
Mali – jsme tam na pozvání vlády (o demokratičnosti jejího zvolení vím prd, přiznávám), v mezinárodním společenství je uznávaná a rozhodně není zrovna pro-americká. Navíc s tím nemají USA nic společného, je to akce především Francie. A ano, tamní vláda je pro-fransouzská.
Oproti tomu třeba Rusko je v Sýrii na pozvání vlády, kde zcela spolehlivě víme, že nebyla zvolena demokraticky ;-) Přesto ji mezinárodní společenství do značné míry uznává. Nicméně tato vláda není schopná zajistit, aby z jejího území nepodnikaly početné ozbrojené skupiny nájezdy do sousedních zemí (Irák, Izrael), čili tyto země mají právo (skutečně podpořené mezinárodními dohodami!) vojensky zasáhnout na jejím území. Irák tak činí prostřednictvím Koalice, kterou vedou USA. Z mezinárodně-právního hlediska je tedy účast Koalice na bojích v Sýrii do značné míry v pořádku. Problémem samozřejmě je, že někteří členové Koalice se aktivně či pasivně zapojili do boje proti vládě v Sýrii, což činí jejich účast dosti problematickou. Ale nejsem právník, takže víc se do toho pouštět nehodlám.
Kdybych ale měl použít přirovnání – v období husitských válek podnikaly hordy kališníků nájezdy na okolní státy, přičemž vláda Českého království tomu nebyla schopná zabránit (nepřekvapivě :-) ). Není se tedy čemu divit, že se okolní státy bránili, včetně vysílání trestných výprav do ČK. Že jsme se to v dějepise učili jinak, je už záležitost výkladu historie. A samozřejmě v tom hrálo roli spoustu jiných okolností. Nicméně divit se těm okolním státům skutečně nemůžeme.
K OSN – bavíme se o té samé organizaci? O té, kde má stejné hlasovací právo jakákoliv země, nehledě na to, jestli v ní vládne demokraticky zvolená a demokracii ctící vláda nebo diktatura rasistická (Zimbabwe...), teokratická (SA...), komunistická (Čína (jakkoliv tam je komunismus jen podle názvu), Kuba...) či bez přívlastků (Bělorusko...). Organizaci, co pos*ala téměř vše, na co sahla? Tak fajn, vaše věc, ale té já nevěřím ani nos mezi očima. A svěřit jí do ruky osud Země by mě ani ve snu nenapadlo, spíš mi to připomíná noční můru...Skrýt celý příspěvekArgel: Až na to, že naše armáda v Iráku a Afghánistánu působí už pěknou řadu let a podílí se na výcviku armády a policie, transport spojeneckých sil, logistiku, rekonstrukci země ...Zobrazit celý příspěvek
Argel: Až na to, že naše armáda v Iráku a Afghánistánu působí už pěknou řadu let a podílí se na výcviku armády a policie, transport spojeneckých sil, logistiku, rekonstrukci země nebo se přímo zapojila do bojových operací, v ČR navíc probíhá výcvik pilotů. To samé bylo v podstatě i nasazení na Balkáně. Bordel v Afghánistánu udělali v prvé řadě Britové, poté Rusové s Američany a až potom, když byla země rozložena tam přišlo NATO.
Váš pohled na naše nasazení je naivní. Jednoduše plníme své závazky vyplývající z našeho členství v NATO, jelikož to je v reálu jediná instituce, která dokáže nastolit pořádek.
OSN je bezzubá organizace, která není schopna prosadit cokoli významného pokud proti tomu bude nějaká země s právem veta nebo pokud za rozhodnutím nebude stát nějaký stát s opravdovým vlivem a zájmy v dané zemi. Navíc jednotky pod jejím mandátem jsou v drtivé většině špatně vybavené a mají malé možnosti v prosazení pořádku už jen z principu nasazení mírových sil OSN. Posílají vyspělé země pod mandátem OSN své vojáky do zemí, kde probíhá genocida? Ne. Pokud tam někdo jde, tak to jsou špatně vycvičené a vybavené armády třetího světa. Kolikrát v historii se stalo, že města či oblasti pod ochranou OSN ve skutečnosti ochranu pro lidi, kteří se tam skrývali nepředstavovala?Skrýt celý příspěvekArgel: A koho iného by po niekoľkých voľbách mal ktokoľvek považovať za legitímnu vládu? Taliban alebo ISIS? Viac mimo ani nemôžete byť, než ste. Tie vaše "loutky" si nemajú ...Zobrazit celý příspěvek
Argel:
A koho iného by po niekoľkých voľbách mal ktokoľvek považovať za legitímnu vládu? Taliban alebo ISIS? Viac mimo ani nemôžete byť, než ste.
Tie vaše "loutky" si nemajú napr. problém kľudne uznať krymské referendum, alebo sa zdržať hlasovania na podporu územnej integrity Ukrajiny. No teraz buďte múdry! :-)Skrýt celý příspěvekCerVus S Mali nemám problém, protože to je pod záštitou OSN. V Iráku nebojují čeští vojáci, tam jsou pouze jako poradci kvůli Alcám, které si Irák koupil. A taky jsme jim dali ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
S Mali nemám problém, protože to je pod záštitou OSN.
V Iráku nebojují čeští vojáci, tam jsou pouze jako poradci kvůli Alcám, které si Irák koupil. A taky jsme jim dali hromadu munice. (Na pozvání vlády.) Tady to bylo na pozvání vlády. Jinak tam nebojujeme,
Afganistán - Tam jde o to, jakou vládu tam považujete za rpavou vládu afganistánu, protože jestli vy uznávate tu vládu, kterou tam dosadili ty Americké loutky, tak potom jsme tam byli pozvaní.
Ony ty státy na středním a blízkém východě je docela těžké se v nich vyznat, protože po tom, co tam Amíci z toho udělali divoký západ, tak člověk ztratí přehled. A nesouhlas se vstupem vojsk USA do tvé země, když máš po celém hlavním městě americké vojáky.Skrýt celý příspěvekArgel: Vlády v Afghanistánu, Mali nebo Iráku jsou proti tomu aby na jejich území byli nasazeni naši vojáci? Kdepak se o tom píše? Vidím to na Sputnik.
Argel: Vlády v Afghanistánu, Mali nebo Iráku jsou proti tomu aby na jejich území byli nasazeni naši vojáci? Kdepak se o tom píše? Vidím to na Sputnik.
Takeda Mohu s Vámi souhlasit pouze v případě, když k tomu naše armáda má mandát OSN nebo souhlas tamní vlády. V afganistánu a tamtom okolí nemáme ani jedno, takže s tím jako ...Zobrazit celý příspěvek
Takeda
Mohu s Vámi souhlasit pouze v případě, když k tomu naše armáda má mandát OSN nebo souhlas tamní vlády. V afganistánu a tamtom okolí nemáme ani jedno, takže s tím jako daňový poplatník s tím nesouhlasím.Skrýt celý příspěvekplejk: Tak neúčast na zahraničních misích bychom si tedy rozhodně nepřáli všichni. V momentě kdy se budeme bránit tady, už bude válka prohraná. Navíc v misích získávají vojáci ...Zobrazit celý příspěvek
plejk: Tak neúčast na zahraničních misích bychom si tedy rozhodně nepřáli všichni.
V momentě kdy se budeme bránit tady, už bude válka prohraná. Navíc v misích získávají vojáci zkušenosti, sebevědomí a vazby na spojence.Skrýt celý příspěvekMaxime, prosím, nepleť si fanklub s věci znalými lidmi. Slepá víra v jakoukoli fangli, což je podstata fanklubu, je začátkem konce objektu fandění, o takových fandech nemluvě.
Maxime, prosím, nepleť si fanklub s věci znalými lidmi. Slepá víra v jakoukoli fangli, což je podstata fanklubu, je začátkem konce objektu fandění, o takových fandech nemluvě.
Obávám se, že zpohodlněný voják se těžko ubrání, o útočení raději ani nemluvě. Celkově nejde ani tak o komfort v kasárnách, ale o vhodný relax, kdy se zapojí kromě těla i mozek, ...Zobrazit celý příspěvek
Obávám se, že zpohodlněný voják se těžko ubrání, o útočení raději ani nemluvě. Celkově nejde ani tak o komfort v kasárnách, ale o vhodný relax, kdy se zapojí kromě těla i mozek, aby byl použitelný i na případném bojišti.Skrýt celý příspěvek
jete dodatek..takové programy typu zelená úsporám běží už několik let, většina panelových domu v ČR už je renovovana..a v armádních budovách abys plastové okna nebo zatepleni ...Zobrazit celý příspěvek
jete dodatek..takové programy typu zelená úsporám běží už několik let, většina panelových domu v ČR už je renovovana..a v armádních budovách abys plastové okna nebo zatepleni pohledal.Skrýt celý příspěvek
Rase: me stacil ten seriál z Vyskova..ty ucebny a "koleje" to bylo spis jak ze seriálu vyprávej..veřím že ty palandy a skříňky pamatovali ještě Žižku s oběma očima. Pritom renovace ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: me stacil ten seriál z Vyskova..ty ucebny a "koleje" to bylo spis jak ze seriálu vyprávej..veřím že ty palandy a skříňky pamatovali ještě Žižku s oběma očima. Pritom renovace pokojů by nebyla tak časove nárocna..staci si nechat zpracovat od nejakého studie vzhled pokoje a udelat zakazku. Pamatuju si modernizaci kolejí v Liberci před mistrovstvím světa v lyžování..tam se to zvládlo za pár měsícú. V době kdy se vždy pár miliard vracelo na MF je to k nepochopení.Skrýt celý příspěvek
Nemáte někdo aktuality k novému polnímu stejnokroji, případně novému maskovacímu designu ? Přeci jen dlouho nevyplavaly novinky. Pokud jde o služební, vycházkové a večerní ...Zobrazit celý příspěvek
Nemáte někdo aktuality k novému polnímu stejnokroji, případně novému maskovacímu designu ? Přeci jen dlouho nevyplavaly novinky. Pokud jde o služební, vycházkové a večerní stejnokroje, tak podle mluvčího generálního štábu Jindřicha Pleschera, se připravuje vyhlášení veřejné zakázky na pořízení stejnokrojů vzor 97 (na roky 2018 až 2021) v objemu 100 mil korun. Je sice pěkné, že chtějí doplnit chybějící výstroj, ale myslím, že by to už opravdu chtělo něco novějšího v této kategorii.
Pokud jde o onu opravu budov, tak mi přijde, že už ani internáty na tom nejsou tak špatně jako budovy pro vojáky... opravdu dost trapas. Doufám že to nedopadne tak, že ony budovy jen oplácají polystyrenem s nějakou levnou barvou.Skrýt celý příspěvekProjekt revitalizace nemovité infrastruktury ve vybraných areálech či chcete-li „základny 21. století“ je zpracováván na základě memoranda ředitele Agentury hospodaření s nemovitým ...Zobrazit celý příspěvek
Projekt revitalizace nemovité infrastruktury ve vybraných areálech či chcete-li „základny 21. století“ je zpracováván na základě memoranda ředitele Agentury hospodaření s nemovitým majetkem s veliteli pozemních a vzdušných sil. Projekt zohledňuje potřebu obnovy a rozvoje nemovité infrastruktury vzhledem k jejímu stávajícímu stavu a potřebám Armády České republiky při zohlednění návazné investice do nemovité infrastruktury v souvislosti s pořizováním nové techniky a výzbroje. Výběr posádek byl proto proveden i s ohledem na kapacitní možnosti všech zúčastněných složek. Konkrétně se jedná o posádky: Přáslavice, Hranice, Lipník nad Bečvou, Žatec, Jince, Opava, Bechyně, Praha – Kbely, Pardubice, Bučovice a Štěpánov. To však neznamená, že bychom rezignovali na aktivity ke zlepšení stavu a rozvoji nemovité infrastruktury v ostatních posádkách. Rád bych konstatoval, že naší prioritou je nyní celkové zlepšení stavu, ne vytržení jen několika posádek na úkor ostatních. Uvedené posádky tak pro nás budou představovat především etalon k dalšímu postupu.
Projekt samotný je rozdělen na dvě fáze - etapy. Výstupem prvním budou studie, které posoudí území areálů a jejich blízkého okolí v souvislosti s limitujícími faktory, jako jsou například územní plány a oprávněné zájmy obcí, stav a kapacity přípojných bodů inženýrských sítí a dopravní napojení. Zváženy budou kapacitní možnosti pro další rozvoj, výstavbu a rekonstrukce objektů a odhadované finanční objemy prací a harmonogram rozvoje na období dalších deseti let.
Druhou fází bude využití studií pro další plánování obnovy a rozvoje nemovité infrastruktury ve vybraných areálech. Studie tedy poskytnou vodítko při rozhodování, které objekty dále využívat a případně opravovat či rekonstruovat, které demolovat a které vybudovat jako nové. V zásadě se tedy jedná o vytvoření určitého obecně pojatého standardu, který budeme moci dále použít jako model.Skrýt celý příspěvektak ono dobrý střih uniformy dělá divy. Na vojáky se díváš jinak, když jsou v khaki pytli (což jsou i vycházkové uniformy) a jinak, když jsou prostě dobře ušité. To ostatně platí ...Zobrazit celý příspěvek
tak ono dobrý střih uniformy dělá divy. Na vojáky se díváš jinak, když jsou v khaki pytli (což jsou i vycházkové uniformy) a jinak, když jsou prostě dobře ušité.
To ostatně platí i pro policajty, kteří vypadají jak hastroši. Jak k nim máš potom mít nějakou úctu, když vypadají hůř jak pomocný dělník na stavbě.Skrýt celý příspěvekjuhelák: No nevím. Vycházkovou uniformu většina vojáků vytáhne na pár hodin jednou za ...dva , tři roky. A i tak k nim ve výstrojních skladech nejsou takové základní věci jako ...Zobrazit celý příspěvek
juhelák: No nevím. Vycházkovou uniformu většina vojáků vytáhne na pár hodin jednou za ...dva , tři roky. A i tak k nim ve výstrojních skladech nejsou takové základní věci jako kalhoty. Občané ČR nejsou zrovna k armádě vstřícní, takže v tom nikdo chodit nebude když nemusí. A nějaký nový model tomu opravdu nepomůže. Hlavně by to bylo jako vysypat ty peníze na ně do popelnice.
Když už, tak by se to chtělo posunout z roku 93 a zavést konečně moderní uniformy. Jak střihově tak maskovacím provedením. A ty bych řekl by tu armádu i lépe prodávaly na veřejnosti.Skrýt celý příspěvekZas Karlu hned neodepisujte. Podle všeho na obranu přímo chtěla, tak se na to asi cítí. Co se týče zakázek tak je zběhla a udelala dost práce na rozvoji. Kdo ví třeba nás prekvapi. ...Zobrazit celý příspěvek
Zas Karlu hned neodepisujte. Podle všeho na obranu přímo chtěla, tak se na to asi cítí. Co se týče zakázek tak je zběhla a udelala dost práce na rozvoji. Kdo ví třeba nás prekvapi. i kdyby se ji povedlo jen dotáhnout rozpracované plus mákla na civilních vecech typu stavebni renovace útvarů a modernizace Vyškovské školy, tak udela víc nez par ministrú před ní.
Btw ten názor ze by měli zapracovat na prestiži armády se mi libi..vycházkove uniformy atd.. Když dokážou firmy něco vymyslet pro olympijské týmy, duklu atd, tak proč ne třeba modní stejnokroj pro armádu.Skrýt celý příspěvekJednou z cest, jak vyřešit personální problémy profesionální armády je doplnit ji vhodně o rezervní systém, který bude vhodněji koncipovaný než současné AZ. Pokud to někoho ...Zobrazit celý příspěvek
Jednou z cest, jak vyřešit personální problémy profesionální armády je doplnit ji vhodně o rezervní systém, který bude vhodněji koncipovaný než současné AZ.
Pokud to někoho zajímá hlouběji, tak doporučuji přečíst i přílohy :-)
https://apps.odok.cz/veklep-de...
Jak budu mít o Vánocích více času, tak upravím můj materiál i pro AN.Skrýt celý příspěvekNehodlám se zapojovat do politických nesmyslů typu "pozdní restituce" prokremelského "fan klubu". AČR má v současnosti obrovský problém získat kvalitní zájemce o službu jak u ...Zobrazit celý příspěvek
Nehodlám se zapojovat do politických nesmyslů typu "pozdní restituce" prokremelského "fan klubu".
AČR má v současnosti obrovský problém získat kvalitní zájemce o službu jak u profesionální části armády, tak i u AZ.
Současná snaha armády ušetřit tak, že neprodlouží závazky zkušeným a ověřeným vojákům a místo nich nabere "materiál" ze zdravotní kvalifikací B a C, kteří mají problém přespat v září v lese ve spacáku je cesta do pekla.
Civilní pracovní trh trpí nedostatkem vhodných zaměstnanců a firmy už v současnosti si přeplácí navzájem zaměstnance. Stejně tak civilní trh přeplácí armádní odborníky a ti pochopitelně chybí a budou chybět ještě více, pokud se personální politika AČR nezmění.
Rušení výsluh mělo smysl v situaci, kdy se armáda ořezávala na kost a vojáci spíše propouštěli. V současnosti se naopak musí hledat benefity a další cesty, jak zatraktivnit práci profesionálního vojáka pro ty nejlepší, nebo alespoň pro ty průměrné. Současný stav, kdy je armáda jako smrt a bere všechny není kompatibilní s ideou malé profesionální armády, která kvantitu branecké armády nahrazuje kvalitou.
Takto budeme mít brzo malou armádu branecké kvality za cenu profesionálního vojska.
Alternativou k doživotním výsluhám je výrazné navýšení platu a ponechání výsluhy po dobu třeba 5 let po odchodu z armády. Nutno ale stávajícím vojákům dát možnost výběru, jakou cestu si při prodlužování závazku zvolit. Otázkou je, jestli by se z levé kapsy neplatilo nakonec to samé jako nyní z té pravé.
Rovněž adekvátní podpora vhodných studentů SŠ a VŠ, kterým by armáda zaplatila studium za určitý počet let závazku služby je cesta jak přivést kvalifikované odborníky.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...