Colt 1911 z tiskárny

trojrozměrný tisk zbraň
Foto: Colt 1911 z tiskárny. / Solid Concepts

Před několika měsíci proběhla médií zpráva o první vytisknuté plastové zbrani. Důvod k opravdové "panice" je však až nyní. Americká firma Solid Concepts pomocí profesionální průmyslové tiskárny vytiskla skutečnou kovovou pistoli, legendární Colt 1911.

Trojrozměrný tisk hýbe světem. Co nejdříve však zapomeňte na primitivní tiskárny, jenž tisknou roztomilé plastové hračky. V průmyslu se rozšiřují profesionální tiskárny, jenž dokáží „upéct“ jakoukoliv součástku z těch nejtvrdších materiálů, včetně např. titanu.

Můžete také zahodit pochybnosti o pevnosti vytisknutých součástek. Před několika měsíci pracovníci NASA vytiskli ze speciální slitiny trysku raketového motoru, jenž dokázala odolat teplotě několik tisíc stupňů po dobu téměř jedné minuty.

Trojrozměrný tisk v průmyslu láká, neboť lze konstruovat takové součástky, které jsou běžnými postupy (frézování, slévání) nevyrobitelné. Jde například o součástky s komplikovanou vnitřní strukturou. Případně o díly, jejíž výroba je klasickým obráběním komplikovaná a zdlouhavá.

trojrozměrný tisk zbraň

Foto: Vytisklé součástky. / Solid Concepts

Bylo jasné, že podobné přednosti neuniknou ani výrobcům zbraní. Prvenství tak patří firmě Solid Concepts, jenž pomocí metody laserového sintrování prakticky všechny díly Coltu 1911.

Nejzajímavější na celé skutečnosti je, že tiskárna vytiskla také hlaveň včetně vnitřních drážek. „Zbraň dokazuje, že laserové sintrování může splnit přísné výrobní tolerance,“ stojí v oficiálním komuniké firmy.

Video: Colt 1911 z tiskárny. / Solid Concepts

Co více, trojrozměrný tisk má oproti klasickým výrobním postupům řadu výhod. Lze tisknout libovolně komplikované díly s velmi malou porézností (např. vůči litým dílům). Póry v materiálu mají negativní vliv na pevnost a životnost materiálu.

Firma navíc získala licenci pro výrobu zbraní, takže může své produkty prodávat zákazníkům. Pokud si navíc navrhnete vlastní zbraň a dodáte počítačový model, firma vám jej během několika dní vytiskne.

Na konci však můžeme čtenáře uklidnit, zatím nehrozí, že si pistoli vytiskne kdokoliv. Cena průmyslové tiskárny dosahuje několika miliónů případně desítky miliónů korun. Pro stroj je nutné také vybudovat patřičné zázemí.

Zdroj: The Firearm Blog

Nahlásit chybu v článku


Související články

Revoluční elektromagnetická munice MAHEM

Dnešním článkem začínáme volný seriál o výjimečných vojenských projektech americké agentury pro ...

3D tisk – revoluce na bojišti se blíží

Válečnou „revoluci“ máme obvykle spojenou s high-tech zbraněmi, jako jsou supermoderní letadla, ...

Hliníkový podvozek pro bojová vozidla

Americká společnost Alcoa společně s laboratořemi ARL (Advanced Research Laboratory) představila ...

XM109: Odstřelovači proti bezpilotním letadlům

Na proběhlé výstavě Modern Day Marine americká firma Barrett vyvolala nemalý rozruch. Na svém stánku ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Oleg
    17:33 09.11.2014

    Dovoluji si upozornit na aktuální článek k tématu 3D tisku:

    http://osel.cz/index.php?clane...

    Dovoluji si upozornit na aktuální článek k tématu 3D tisku:

    http://osel.cz/index.php?clane...

  • Ultramarinus
    19:54 20.11.2013

    Na druhou stranu, narozdíl od obvyklého provozu zbrojovky, tyhle pistole může vyrábět opička bez jakéhokoliv (natož zbrojařského) vzdělání, která jenom doplňuje materiál a mačká ...Zobrazit celý příspěvek

    Na druhou stranu, narozdíl od obvyklého provozu zbrojovky, tyhle pistole může vyrábět opička bez jakéhokoliv (natož zbrojařského) vzdělání, která jenom doplňuje materiál a mačká knoflíky na počítači v naučeném pořadí. Fakt, že jsou méně kvalitní a spolehlivé (zatím) je naprosto vyvážen faktem, že "zbrojovku" můžete založit i u sebe v bytě.

    Afghánské kalašnikovy vykovávané zastudena na koleně v jeskyních také NEJSOU zrovna značkou kvality, ale lidi (občas ozbrojené MNOHEM lépe) zabíjejí docela úspěšně. U zbraně "pro chudé" je taky dost důležité, jakým způsobem je použitá (tj jestli je ve způsobu použití zohledněn fakt, že není příliš kvalitní).Skrýt celý příspěvek

  • zizka-martin
    19:45 19.11.2013

    Jsem opravdu nerad že i tento web se přidal do zástupu odborníků na tematiku 3D tisku zbrani. Předem upozorňují že jsem puškař vyučen s vyznamenáním a tedy doufám ze zbraním ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem opravdu nerad že i tento web se přidal do zástupu odborníků na tematiku 3D tisku zbrani.
    Předem upozorňují že jsem puškař vyučen s vyznamenáním a tedy doufám ze zbraním rozumím.

    Je faktem že zbraň je vytištěna téměř celá tedy až na všechny pružiny zbraň tedy nemůže střílet.

    Mnozí si řeknou ze se jedna o maličkost ale je podstatná, ukazuje ze tiskárna nedokáže udělat mechanicky odolné části, a velmi namáhána je i hlaveň za normálních okolnosti tepelné zuslechtela ve vakuové peci.

    Navíc vývrt hlavně se normálně leští a hlaveň je rovnana .
    Na videu je navíc vidět ze zbraň ma problém s nabíjením a vyhozenim nabojnice.

    Jakákoli zbrojovka vyrobí lepší zbraň za deset procent cenySkrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    14:33 11.11.2013

    Jinak pokud JDE verit zpravam, tak uz nekde v zahranici organizovany zlocin (mafie) MEL tiskarnu, kterou pouzival k hromadne vyrobe nevystopovatelnych plastovych zbrani pro sve ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak pokud JDE verit zpravam, tak uz nekde v zahranici organizovany zlocin (mafie) MEL tiskarnu, kterou pouzival k hromadne vyrobe nevystopovatelnych plastovych zbrani pro sve pesaky.Skrýt celý příspěvek

  • Adesítka
    21:38 10.11.2013

    "V průmyslu se rozšiřují profesionální tiskárny, jenž dokáží „upéct“ jakoukoliv součástku z těch nejtvrdších materiálů, včetně např. titanu." Pane Grohmanne, zvratné zájmeno ...Zobrazit celý příspěvek

    "V průmyslu se rozšiřují profesionální tiskárny, jenž dokáží „upéct“ jakoukoliv součástku z těch nejtvrdších materiálů, včetně např. titanu."

    Pane Grohmanne, zvratné zájmeno "jenž" má také ženský rod. Nebojte se jej v příslušných případech používat, už to u Vás pozoruji poněkolikáté.

    Jinak jsou Armadninoviny výborný web:-)Skrýt celý příspěvek

  • kubo4747
    16:18 09.11.2013

    A je to tu! Nová erá výroby a nie len zbraní sa začala! O pár rokov sa 3D tlačiarne vylepšia, z modernizujú a zlacnia. Drahé a ťažko vyrobiteľné súčiastky časom nahradí ...Zobrazit celý příspěvek

    A je to tu! Nová erá výroby a nie len zbraní sa začala! O pár rokov sa 3D tlačiarne vylepšia, z modernizujú a zlacnia. Drahé a ťažko vyrobiteľné súčiastky časom nahradí jednoduchšia a možno aj jednoduchá a hlavne lacnejšia výroba. Bude to presne ako kedysi, nová priemyselná revolúcia.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    15:48 09.11.2013

    Díky za upřesnění. Souhlasíme. V článku jsme "slinování" změnili na "sintrování".

    Díky za upřesnění. Souhlasíme. V článku jsme "slinování" změnili na "sintrování".

  • Jadro
    15:41 09.11.2013

    Pojem Sintring - sintrování - zapékání ( spékání) je termín dlouhodobě užívaný v oboru práškové metalurgie. Slinování se spíš hodí do oboru( též spadá do práškové metalurgie) ...Zobrazit celý příspěvek

    Pojem Sintring - sintrování - zapékání ( spékání) je termín dlouhodobě užívaný v oboru práškové metalurgie. Slinování se spíš hodí do oboru( též spadá do práškové metalurgie) slinutých kovů kde se také spékají kovy, ale dva druhy dohromady. Např. karbid wolframu a kobalt - vznikne slinutý kov ( je zapájen v hrotu příklepového vrtáku). V 3D tisku se požadovaný díl spéká z homogení práškové struktury po jednotlivých vrstvách a vznikne tím "spečenec" - sintr z toho plyne sintrování - spékání. Pojem v prezentaci spíš odpovídá špatnému požití termínu z Google Translator. A to je to na co jsem chtěl upozornit. Podle mě lepší nepřeložený termín, než špatně zařazený do textu. Tím tady nechci vytváře žádný flame. Je to jen můj pohled na věc.

    PavelSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    15:19 09.11.2013

    Dobrý den, http://www.sbb.cz/docs/prednas... Selektivní slinování laserem = Selective laser sintering (SLS) Máte problém se slovem "slinování" nebo s ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den,
    http://www.sbb.cz/docs/prednas...
    Selektivní slinování laserem = Selective laser sintering (SLS)
    Máte problém se slovem "slinování" nebo s tím, jak bylo použito v textu?

    I když je nám jasné, že "slinováním" se původně označuje jiná technologie výroby.Skrýt celý příspěvek

  • Jadro
    14:29 09.11.2013

    Váš server navštěvuji prakticky od začátku jako pasivní uživatel. Byl jsem vděčný za každý zajímaví článek i když k nejsem militantně zaměřený, ale spíš mě zajímá moderní ...Zobrazit celý příspěvek

    Váš server navštěvuji prakticky od začátku jako pasivní uživatel. Byl jsem vděčný za každý zajímaví článek i když k nejsem militantně zaměřený, ale spíš mě zajímá moderní technologie. Většinu technických překlepů jsem taky chápal, ale přeložit sintrování jako slinování (správně spékání ve smyslu článku) to už je na mě moc :-) . Prosím redakci aby raději používala anglické názvy bez překladu v uvozovkách než učit čtenáře nesmysly...

    Váš čtenář

    PavelSkrýt celý příspěvek

  • Hery
    14:22 09.11.2013

    Je jen otazkou času, kdy tiskarnu začne využívat Mafie a podsvětí

    Je jen otazkou času, kdy tiskarnu začne využívat Mafie a podsvětí

Načítám diskuzi...