Covid-19 a strategická letecká přeprava České republiky

Covid-19 a strategická letecká přeprava České republiky
A319CJ českého letectva / VzS AČR (Zvětšit)

Současná pandemie Covidu-19 ukazuje na význam strategických leteckých dopravních kapacit. Česká republika přitom nemá dostatečný počet letadel, musí žádat o pomoc civilní dopravce a dokonce čínskou armádu. Plány na nákup dalších dopravních letadel přitom existují.

Současný stav

Upozorňujeme, že tento článek řeší jen technickou stránku věci, nikoliv organizační, výcvikovou nebo například diplomatická povolení pro vojenská letadla. Je nám jasné, že strategická doprava není jen o nákupu techniky. Pokud ji nikdo neumí pořádně využít, cvičit se na ni a udržovat ji v provozu, z nejmodernější techniky se stáva jen kupa high-tech šrotu.

Pojďme se nyní podívat na to, jaké má Česká republika technické možnosti ve strategické letecké přepravě.

Kde je problém? Čína jako jediná země na světě dokáže v masovém měřítku vyrábět zdravotnický a farmaceutický materiál. Svět potřebuje okamžitě stovky milionů respirátorů, roušek a jiných ochranných pomůcek. A to nejen nyní, ale i v průběhu dalších měsíců.

Česká republika dokáže denně vyrábět desítky tisíc, po rozběhnutí výroby možná stovky tisíc roušek (tedy nikoliv respirátorů) denně.  Čína jich ale denně vyrobí desítky milionů, přitom o řád levněji. Navíc čínská společnost BYD spustila v uplynulých dnech největší světovou továrnu na roušky. Továrna vyrobí pět milionů roušek denně a 300 tisíc lahví dezinfekce na ruce.

Ať se nám to líbí nebo ne, Čína nyní zachraňuje svou výrobou celý svět. Všechny země nejen nakupují v Číně, ale také přemýšlejí o tom, jak desítky a stovky tun materiálu (resp. stovky nebo tisíce metrů krychlových materiálů) dostat z Číny k sobě domů.

V případě České republiky je třeba zajistit dopravu desítek či jednotek stovek tun (stovek metrů krychlových) zdravotnického a farmaceutického materiálu z Číny každý měsíc.

Jaké možnosti má český stát? Ne moc velké. Největšími letouny ve výzbroji Vzdušných sil Armády České republiky (VzS AČR) jsou dva proudové dopravní letouny Airbus A319CJ. Mezi proudové stroje patří také jeden bizjet CL-601 Challenger a dva bizjety Jak-40.


Český A319CJ

VzS AČR má také čtyři turbovrtulové letouny CASA C-295M (jsou objednány dva další C-295MW) a čtyři L-410UVP-E. Nové C-295MW mimo jiné částečně převezmou úkoly od dvojice vyřazovaných bizjetů Jak-40. VzS AČR získá také bizjet Bombardier Global 5000 místo poruchového Challengeru. S nákupem druhého moderního bizjetu se počítá v roce 2021. Tyto malé letouny se ale samozřejmě pro dopravu zboží z daleké Číny vůbec nehodí.

ČR tedy pro spojení s Čínou má dva A319CJ. Nasadit lze však pouze jeden A319CJ, protože druhý vždy podstupuje nutnou servisní prohlídku.

Nyní jsme tedy v situaci, kdy ČR hledá přepravní kapacity k dopravě velkého množství materiálu z Číny. Česká vláda si tak musela zamluvit sedm letů civilní společnosti Smart Wings a pronajat si obří dopravní ukrajinské letadlo An-124 Ruslan (odletí zítra a přiveze 100 tun materiálu). Ministr vnitra Jan Hamáček dokonce požádal čínského velvyslance o možnost dopravy zboží pomocí letadla čínské armády (!).

Věc je tedy prostá. Ozbrojené síly České republiky jsou dlouhodobě mimo zájem politiků a veřejnosti. Politici se o ozbrojené síly nestarají, protože neexistuje žádný tlak veřejnosti. Proč? Protože česká a evropská společnost si užívala pohodlného a bezstarostného způsobu života a nalhala si, že se nemůže nic stát a tedy armáda není potřeba.

Armáda přitom nejsou jen pušky a tanky, a vojáci plazící se v bahně. Armáda musí také mít schopnost zajistit fungování státu během krize. A jednou z klíčových dovedností je zajistit a udržet toky zboží, lidí a služeb, nejen v rámci České republiky, ale také v rámci celého světa.

Svět se změnil a výroba se během desítek let přesunula do Číny (a ještě hodně dlouho tam zůstane). Pokud tedy něco chceme, musíme zaplatit Číně a doletět si pro to.

Rozšiřování flotily

A319, A320 a A330

VzS AČR počítá s nákupem dvou typů letounů, které lze teoreticky využít k vytvoření leteckého mostu do Číny. Jak jsme si postěžovali výše, nákupy se táhnou a nejsou prioritou, protože veřejnost ani politici si nedokázali odpovědět na otázku, proč takové vybavení kupovat.

Prvním zvažovaným typem je nový proudový dopravní letoun, o něco větší než stávající typ A319CJ. V úvahu připadá ACJ320neo nebo ACJ330neo.


Nakládka rychlotestů v Číně probíhala prakticky ručně. Podobným způsobem bylo nutné náklad vyložit; větší foto / Armáda ČR

A319CJ má maximální vzletovou hmotnost (MTOW) 75 tun a o něco větší ACJ320neo 79 tun. Největší ACJ330neo s MTOW až 251 tun (podle verze) je již letoun jiné výkonnostní kategorie. 

Objem kabiny ACJ330neo (ACJ330-900) dosahuje 687 m3 oproti 220 m3 u ACJ320neo nebo 190 m3 A319CJ. Nejedná se však samozřejmě o plně využitelný prostor k přepravě objemného nákladu, jako beden se zdravotnickým materiálem.

Ostatně na začátku března ČR vyslala do Pekingu A319CJ se zdravotnickým materiálem, ale kvůli objemnému nákladu dokázal letoun přepravit jen pět tun nákladu. Šlo pouze o 18 m3, přitom se využil nákladový prostor i prostor pro cestující. 

Výhodou ACJ330neo je MTOW nad 200 tun, což je po České republice požadováno pro potřeby zdravotnické evakuace (MEDEVAC). O této problematice se vedla diskuze na Armádních novinách. Na nákup většího stroje jsou vůle i peníze, ale zdá se, že dodací stroje jsou tak dlouhé, že VzS AČR nakonec dostane menší stroj.

Je třeba si ale uvědomit, že výše uvedené stroje jsou dopravní a nejsou určeny k přepravě nákladu. To se odráží i na složitém a pracném nakládaní a vykládaní materiálu. Ostatně i v případě dovozu testovacích sad pomocí A319CJ musel být náklad v Číně naložen prakticky ručně.


První let A330-800

Existují i další možnosti. Česká republika se připojila do programu MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet). Jde o společnou iniciativu šesti států, včetně České republiky, které budou společně provozovat osm transportně-tankovacích letadel Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport).

Pět letadel bude mít domovskou základnu na nizozemské základně Eindhoven AirBase a tři na německé Koln-Bonn Airbase. ČR bude letouny provozovat společně s Nizozemskem, Německem, Belgií, Lucemburskem a Norskem, přičemž roční náklady pro ČR dosáhnou cca 50 milionů Kč.

Jedná se o velmi zajímavý víceúčelový letoun. A330 MRTT je tanker, ale i dopravní a nákladní letadlo. Letoun má dvě paluby, přičemž ve spodní přepraví až osm standardizovaných NATO palet 463L, jeden letecký kontejner LD6 a jeden LD3. Celková nosnost nákladu v podpalubí je 37 tun a celková nost letounu 47 tun.

Na horní palubě (s nosností 10 tun) lze uložit až 26 palet 463L (například se zdravotnickým materiálem). Značná výhoda je, že k nakládání lze využít nakládací plošin ULD (Unit Load Device).


A330 MRTT

Kromě toho A330 MRTT přepraví až 40 ležících pacientů, 20 sedících pacientů a sto dalších pasažérů. Celkově letoun pojme 240 pasažérů (teoreticky až 300). Lze samozřejmě kombinovat pasažéry, pacienty i náklad. Obrovskou výhodou A330 MRTT je paletový systém, pomocí kterého lze velmi rychle měnit konfiguraci horní paluby (přeprava lidí, materiálu, MEDEVAC).

Také v případě letounů Airbus lze využít ULD k nakládání letecký kontejnerů. A319CJ pojme čtyři kontejnery LD3-45 (3×3,7 m3), větší A320 sedm LD3-45 a největší A330-900 až 32 LD3 (32×7,5 m3). Letoun A330-900 tedy dokáže přepravit minimálně 10× větší objem zdravotnického materiálu než současná A319CJ. V případě současného pendlování A319CJ ČR-Čína se ale nakládka do drobných kontejnerů LD3-45 zřejmě vůbec neřeší.

Program MMF má převzít první letoun A330 MRTT v květnu 2020 a poslední z osmi objednaných strojů v roce 2024. Podle všeho si ČR plánuje koupit 150 letových hodin ročně, i když je otázkou, zda počet hodin neovlivní současná krize Covid-19. Mimochodem let z ČR do Číny a zpět trvá cca 20 hodin. Otázkou samozřejmě, jak rychle může ČR využít kapacitu A330 MRTT.

V každém případě pro potřeby Armády ČR jsou vhodné letouny s velkými nákladními vraty pro rychlou nakládku na horní palubu a ideálně také paletový systém na horní palubě. Zda něco takového Airbus u A320neo nebo A330neo nabízí, není ale jisté.


Princip fungování letištní plošiny ULD

KC-390 nebo Super Hercules

Druhým typem má být nový střední dopravní letoun. VzS AČR plánuje pořídit aspoň dva letouny, přičemž využitelný bude vždy jen jeden stroj. Tento nákup není ale na pořadu dne. V každém případě můžeme zcela bez obav říct, že v úvahu připadají jen dva stroje, a to brazilský Embraer C-390 Millennium (dříve KC-390) a americký Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules.

V obou případech jde ale vojenské stroje sloužící k dopravě materiálu na střední vzdálenosti. Brazilský C-390 dokáže přeletět vzdálenost 6130 km, s nákladem 14 000 kg uletí 5000 km a s nákladem 23 000 kg již jen 2800 km.

U amerického C-130J-30 nešla přeletová vzdálenost v oficiálních dokumentech dohledat, ale s maximálním nákladem o hmotnosti 18 143 kg podle tiskových materiálů C-130J-30 uletí 4370 km.

Super Hercules tedy teoreticky zvládne let z ČR k hranicím Číny (cca 4700 km). Naopak letoun nezvládne doletět až do Pekingu, který je od Prahy vzdálen více než 8000 km. Uveďme ale, že hodnoty doletu jsou teoretické a reálně budou výrazně menší (profil letu, protivítr).


C-130J Super Hercules; větší foto / USAF

Pokud je náklad pouze zdravotnický materiál, nebude letoun maximálně zatížen a jeho dolet významně vzroste. C-130J-30 má nákladní prostor dlouhý 20,2 m (včetně nákladové rampy), široký 3,05 m a vysoký 2,74 m, což dává teoretický prostor 170,5 m3. Oproti proudovému letadlu je ale cestovní rychlost Super Herculesu jen 643 km/h (samozřejmě vůči vzduchu, nikoli vůči zemi), což je o 200 km/h méně než u A319CJ.

Proudový C-390 naopak v rychlosti lehce překonává i A319CJ. Rozměry nákladové kabiny C-390 jsou zhruba (zanedbáváme nerovnosti kabiny) 3,45 m na šířku, 2,95 m na výšku (3,20 m v přední části) a 18,54 m (včetně nákladové rampy) na délku. Objem nákladového prostoru je tedy 169 m3.

Super Hercules a C-390 mají tedy podobný objem nákladového prostoru. V každém případě bychom mohli říct, že oba letouny zřejmě bez mezipřistání zvládnou cestu ČR-Čína a transport objemného, ale lehkého zdravotnického materiálu. Oba letouny přepraví zhruba 9× větší objem materiálu oproti A319CJ.

Díky zadní nákladní rampě lze přitom velmi rychle nakládat a vykládat zboží na paletách pomocí vysokozdvižných vozíků. Zboží pak lze okamžitě překládat na nákladní vozidla.

Jde ale o vojenské letouny, takže je nutné žádat o diplomatické povolení každou zemi, přes kterou letouny poletí. V případě Ruska jsou víc než pravděpodobné obstrukce.


C-390 Millenium; větší foto / Embraer

Summa summarum

V současné době má česká vláda jediné vlastní letadlo, schopné vytvořit letecký most mezi Českou republikou a Čínou. Pokud nebudeme řešit různá povolení, tak jedna cesta tohoto letadla trvá tam a zpět 24 hodin a letoun dokáže najednou přepravit maximálně 20 m3 materiálu.

Nyní musí česká vláda spoléhat na flotilu civilních dopravců. Největší letoun české společnosti SmartWings je přitom stroj Boeing 737 - MAX 8 s MTOW 82,2 tun. Samozřejmě existují ještě České aerolinky, který provozují jeden velký Airbus A330. Vtip je ale v tom, že české aerolinky mají letoun pronajatý od Korean Air a tedy jej nelze jednoduše použít pro výpravy do Číny.

Není třeba za současný stav nikoho vinit, to bychom museli začít u velké části české společnosti, která armádu nebo strategické dopravní potřeby státu pokládá za zbytečné.

Veřejnost by se měla uvědomit, že letouny jako A320/330 nebo C-130J-30/C-390 nepotřebuje armáda, ale česká společnost. Pokud tedy nechceme, aby jsme byli v takových dobách závislí na čínském vojenském letectvu.

Zdroj: Airbus, Lidovky

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...

Dopravní letoun C-130J Super Hercules pro Německo

Americké ministerstvo zahraničí, resp. agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency), opět ...

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své ...

Rok 2019: Ministerstvo obrany ČR koupilo vojenský materiál za 40 miliard korun

V posledních týdnech a měsících Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) podepsalo smlouvy na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    03:04 19.03.2020

    No pokud si chceme budovat nějaké strategické přepravní kapacity tak nechápu proč tu nikdo ani neuvažuje o Kawasaki C2? Ale problém asi bude trochu v něčem jiném - kromě krizí ...Zobrazit celý příspěvek

    No pokud si chceme budovat nějaké strategické přepravní kapacity tak nechápu proč tu nikdo ani neuvažuje o Kawasaki C2?
    Ale problém asi bude trochu v něčem jiném - kromě krizí (můžeme spekulovat o tom jak často se vyskytují) má AČR pro podobné letouny v době míru minimální využití... tak to se pak těžko vysvětluje proč mají v míru za drahé peníze někde postávat.

    Dvojice KC-390 je asi tak maximum o kterém můžeme uvažovat.
    A-319CJ je éro vhodné na všelijaké převozy delegací, ale i evakuaci personálu a tak. Až někdy dojde na jejich náhradu za A-320neo, tak se mírně zvedne už. zatížení, dolet a klesne spotřeba, takže ve všech ohledech (mírný) nárůst schopností... mělo by to celkem stačit... možná koupit maximální konfiguraci přídavných nádrží.

    Závazky si splnit účastí na sdíleném projektu MRTT je podle mně OK.

    Nevíte někdo nakolik by bylo reálné používat případně KC-390 pro tankování Gripenů?Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      07:33 19.03.2020

      Zas tak minimální využití by to nebylo nepochybně by ihned převzali transportní úkoly pro které se CASA příliš nehodí. Navíc v Evropě je dlouhodobý nedostatek vojenských ...Zobrazit celý příspěvek

      Zas tak minimální využití by to nebylo nepochybně by ihned převzali transportní úkoly pro které se CASA příliš nehodí. Navíc v Evropě je dlouhodobý nedostatek vojenských přepravních kapacit, takže toho že by stáli bez využití se opravdu nebojím. Zvlášť pokud by se nakoupila sada pro doplňování paliva a mohli fingovat jako létající tanker.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      13:04 19.03.2020

      Máte pravdu, C2 by byl také vhodný. A dva kousky jako doplněk k našim A-319 CJ by byly velmi užitečné. CASA 295 M jsou jen taktické letouny krátkého doletu, které momentálně ...Zobrazit celý příspěvek

      Máte pravdu, C2 by byl také vhodný. A dva kousky jako doplněk k našim A-319 CJ by byly velmi užitečné. CASA 295 M jsou jen taktické letouny krátkého doletu, které momentálně vykonávají úlohy na hranici svých možností.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:33 18.03.2020

    Neviem ako české A319, ale slovenské majú dolet okolo 11000-12000km, keďže majú inštalované prídavné nadrze. (verzia CJ). Spoliehať sa na spoločne, zdieľané kapacity v dobe krízy ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem ako české A319, ale slovenské majú dolet okolo 11000-12000km, keďže majú inštalované prídavné nadrze. (verzia CJ). Spoliehať sa na spoločne, zdieľané kapacity v dobe krízy je naivne. Aktuálna kríza to potvrdzuje, ráta sa len to co je doma, pripadne to, co sa da dekretom znarodnit, zabaviť (dočasne). Môžte mat zazmluvnenych ročne 150 hodín, ale využijete ich niekedy v novembri kedy vám to pomôže ako mŕtve u zimník. Pre "strategické" účely krajin veľkosti SR/ČR je jednoznačne najvhodnejší stroj C390, nielen pre jeho výkony, ale aj pre jeho nízke náklady (napr motor z B737) a vôbec celkovú modernost. Inak na Slovensku sú registrovane stroje B747Cargo, 2ks?Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      09:04 19.03.2020

      Má ich jedna slovenská firma ACG. Pôvodne chceli lietať z BA do USA ale nejak to nevyšlo tak sa preorientovali na Cargo. Ale na letisku v Bratislave ich vidno málokedy

      Má ich jedna slovenská firma ACG. Pôvodne chceli lietať z BA do USA ale nejak to nevyšlo tak sa preorientovali na Cargo. Ale na letisku v Bratislave ich vidno málokedy

    • Miroslav
      10:34 19.03.2020

      Pozerám práve, že tie Jumba majú už 3

      https://sk.m.wikipedia.org/wik...

      Pozerám práve, že tie Jumba majú už 3

      https://sk.m.wikipedia.org/wik...

    • Scotty
      10:37 19.03.2020

      Problém je že přídavná nádrž u A319CJ zabere větší část nákladního prostoru. Tedy pokud chcete vozit materiál je to značně limitující.

      Problém je že přídavná nádrž u A319CJ zabere větší část nákladního prostoru. Tedy pokud chcete vozit materiál je to značně limitující.

      • Gibon
        17:36 20.03.2020

        Ale Slovenske A319CJ toho odviezli dosť. Po demontáži sedaciek sa toho zdravotnickeho materiálu tam vošlo dosť.

        Ale Slovenske A319CJ toho odviezli dosť. Po demontáži sedaciek sa toho zdravotnickeho materiálu tam vošlo dosť.

  • fotr
    20:52 18.03.2020

    Poslední vyrobené A380 prý nikdo nechce a tak budou jistě za ,,hubičku,,. Teď ale vážně, velké letadlo s dlouhým doletem skutečně potřebujeme a ve světle nových událostí to snad ...Zobrazit celý příspěvek

    Poslední vyrobené A380 prý nikdo nechce a tak budou jistě za ,,hubičku,,.
    Teď ale vážně, velké letadlo s dlouhým doletem skutečně potřebujeme a ve světle nových událostí to snad uznají i ti věční oponenti a zatracovači naší armády.
    Určitě to nevyřeší nějaké ,,společné,, stroje. Musíme mít letoun který bude doma k dispozici a o kterém si budeme rozhodovat sami dle svých potřeb.
    V článku je správně napsáno že se nejedná jen o nějakou hračku pro vojáky ale o stroj se širokým záběrem využití na jehož provozu bude participovat v případech nouze každý běžný občan.
    No a že je to drahé? Ano, je, ale nemít ho může být ještě podstatně dražší.
    Za další potřebný krok bych považoval obnovení skladů jako měla civilní obrana a dostatečně je zásobit vším co bude předvídatelně potřebné, protože podobné epidemie se v dnešním globálním světě budou bohužel jistě opakovat. Howg.
    PS: pokud by vláda nevěděla kde na to letadlo vzít finance, rád poradím. Stačí se podívat na ty stovky různých neziskovek u kterých leckdy ani nelze dohledat za co přidělené peníze utrácejí a jeden rok jim nic nedat, za to bude éro jako hrom, možná i pozlacené. (D)Skrýt celý příspěvek

    • Charfi
      22:16 18.03.2020

      Do odstavce s neziskovkama ten váš komentář dával smyl... Tohle už je diagnóza

      Do odstavce s neziskovkama ten váš komentář dával smyl... Tohle už je diagnóza

      • SofF
        22:51 18.03.2020

        vždyť má pravdu, je třeba osekat dotace pofidérním organizacím. Alternativou by bylo zvýšení daní a vymýšlení nových. Tedy je lepší ubrat tam kde za stamiliony není nic vidět a ...Zobrazit celý příspěvek

        vždyť má pravdu, je třeba osekat dotace pofidérním organizacím. Alternativou by bylo zvýšení daní a vymýšlení nových. Tedy je lepší ubrat tam kde za stamiliony není nic vidět a když už tak to zavání podvratnou činností. I to jinak chudé Maďarsko a Polsko peníze na důležité věci vždy najdou a kupodivu po nástupu současných vlád přes určité kontroverze systém funguje a peníze se na potřebné služby přidělují. U nás se jen dohaduje a ti co byli daleko za námi nás nejen dohnali ale rovnou předehnali....Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        22:54 18.03.2020

        Charfi
        vy nemáte rád humor? prostě jsem to jen trochu odlehčil, no.

        Charfi
        vy nemáte rád humor? prostě jsem to jen trochu odlehčil, no.

        • Jirosi
          12:07 19.03.2020

          Proč nestačily ty peníze z šedé ekonomiky?

          Proč nestačily ty peníze z šedé ekonomiky?

      • liberal shark
        13:06 19.03.2020

        Odebrat peníze politickým (ne)ziskovkám a koupit za ně transportní letouny a zásoby ochranných prostředků zní celkem logicky, ne ?

        Odebrat peníze politickým (ne)ziskovkám a koupit za ně transportní letouny a zásoby ochranných prostředků zní celkem logicky, ne ?

    • SYN_
      02:24 19.03.2020

      Pozlacené nebrat, všude by nám ho olupovali :)

      Pozlacené nebrat, všude by nám ho olupovali :)

  • PavolR
    20:12 18.03.2020

    Obrovské množstvo lietadiel súkromných leteckých spoločností je práve uzemnených pre nedostatok cestujúcich - u nás napr. Pellegrini nechal vymontovat sedadlá z vládneho špeciálu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Obrovské množstvo lietadiel súkromných leteckých spoločností je práve uzemnených pre nedostatok cestujúcich - u nás napr. Pellegrini nechal vymontovat sedadlá z vládneho špeciálu. Akurát netuším, či to samo o sebe má vplyv na schopnosť prevozu tovaru, alebo to bolo iba na truc Matovičovi.Skrýt celý příspěvek

    • MeV6
      20:58 18.03.2020

      Teoreticky ano, vliv to mít může.
      Buď tím ušetříte váhu sedadel a nacpete těžší náklad do nákladového prostoru, nebo bedny naskládáte i nahoru a přichitíte do zámků sedaček.

      Teoreticky ano, vliv to mít může.
      Buď tím ušetříte váhu sedadel a nacpete těžší náklad do nákladového prostoru, nebo bedny naskládáte i nahoru a přichitíte do zámků sedaček.

    • palo satko
      21:03 18.03.2020

      Ktore sedadla? Prezidentsku verziu alebo humanitarnu? Ak chcu zvažat turistov pred Koronou, tak prezidentska im je na prd.

      Ktore sedadla? Prezidentsku verziu alebo humanitarnu? Ak chcu zvažat turistov pred Koronou, tak prezidentska im je na prd.

      • PavolR
        22:32 18.03.2020

        Turistov údajne plánujú zvážať súkromnými leteckými spoločnosťami.

        Turistov údajne plánujú zvážať súkromnými leteckými spoločnosťami.

    • Miroslav
      22:22 18.03.2020

      Máme 2 ks identických A-219 akurát jeden kus je spravený tak, že v prednej časti je pre prezidenta vlastný priestor, potom nasleduje miestnosť pre ministrov a ďalej normálne ...Zobrazit celý příspěvek

      Máme 2 ks identických A-219 akurát jeden kus je spravený tak, že v prednej časti je pre prezidenta vlastný priestor, potom nasleduje miestnosť pre ministrov a ďalej normálne sedadlá. Druhý skôr na tie humanitárne operácie a interiér mu spravili viac taký multifunkčný. Dá sa prerobiť na nákladnýSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:23 18.03.2020

    Neměl by v případě C-390 hrát roli i fakt, že se části letounu vyrábí v Aeru? Jak lépe podpořit domácí firmu než ji nechat vyrobit něco smysluplného pro vlastní armádu? Jen to ...Zobrazit celý příspěvek

    Neměl by v případě C-390 hrát roli i fakt, že se části letounu vyrábí v Aeru? Jak lépe podpořit domácí firmu než ji nechat vyrobit něco smysluplného pro vlastní armádu? Jen to nesmí jít až do extrému jako u Alcy.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      09:54 19.03.2020

      U tahle důležité a v minimálním počtu vyráběné výzbroje by měla hrát roli spíše budoucí schopnost tu techniku provozovat. Než dat vydělat "Aeru", a letoun pak bude stát na letišti. Zobrazit celý příspěvek

      U tahle důležité a v minimálním počtu vyráběné výzbroje by měla hrát roli spíše budoucí schopnost tu techniku provozovat. Než dat vydělat "Aeru", a letoun pak bude stát na letišti.Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        11:47 19.03.2020

        Zažil jsem, že se armáda celkem komicky a chaoticky snažila několik týdnů dostat jeden kus vybavení do Iráku, který nepojmula CASA nebo Airbus a musel být přepravován civilními ...Zobrazit celý příspěvek

        Zažil jsem, že se armáda celkem komicky a chaoticky snažila několik týdnů dostat jeden kus vybavení do Iráku, který nepojmula CASA nebo Airbus a musel být přepravován civilními dopravci a pak byl i na nějaký čas ztracen na letišti. Nic takového by se s vlastním dopravním letadlem nestalo. Další byla neschopnost stáhnout po několik měsíců jednotku z Baládu z důvodu nedostupnosti letadel. To, že navíc CASA létá na Střední východ a posádka a cestující musí trpět v tak malém a pomalém letadle je další tragédie. ČR větší letadlo letadlo prostě potřebuje. A C-390 je sakra dobrý a moderní stroj.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          12:16 19.03.2020

          Nikde sem nezpochybňoval potřebu toho stroje. Jen nepovažuji práci pro jeho subdodavatele za důvod jeho pořízení. Ale jen za bonus pokud se ukáže tento stroj pro nás nejvýhodnější. Zobrazit celý příspěvek

          Nikde sem nezpochybňoval potřebu toho stroje.
          Jen nepovažuji práci pro jeho subdodavatele za důvod jeho pořízení. Ale jen za bonus pokud se ukáže tento stroj pro nás nejvýhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    19:13 18.03.2020

    S hercules a C-390 lze pro přepravu mat. z Činy počìtat jen s mezipřistáním.

    S hercules a C-390 lze pro přepravu mat. z Činy počìtat jen s mezipřistáním.

  • palo satko
    19:12 18.03.2020

    Je usmevne čitat na Armadnych novinach članok, zaoberajuci sa dodavkami z Činy. Osobne si myslim, že v tomto čase zmetkov sa to vyrieši improvizaciou a trvale riešenie je v ...Zobrazit celý příspěvek

    Je usmevne čitat na Armadnych novinach članok, zaoberajuci sa dodavkami z Činy. Osobne si myslim, že v tomto čase zmetkov sa to vyrieši improvizaciou a trvale riešenie je v činskych rukach. Ich nove Hodvabne cesty cez teple moria, rusku železnicu alebo v buducnosti Severnou cestou vyriešia zasobovanie nielen ruškami ale temer všetkym. Ved už dnes sa Čina a India podielaju na vyrobe 90% liečiv, ktore tu v centralnej Europe spotrebujeme a ani nahodou sa nespoliehaju či naše vojenske letectva maju nejake vhodne aeroplany.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      19:30 18.03.2020

      Lodní i železniční doprava je u zboží které potřebujete dodat v co nejkratším čase nepoužitelná.

      Lodní i železniční doprava je u zboží které potřebujete dodat v co nejkratším čase nepoužitelná.

      • palo satko
        19:40 18.03.2020

        Korona tu bude s nami nafurt. A štandartne zdravotnicke potreby ako dezinfekcia a rukavice a ruška sa stanu bežnou vybavou domacnosti. Okrem toho si spominam, že Činania tušim ...Zobrazit celý příspěvek

        Korona tu bude s nami nafurt. A štandartne zdravotnicke potreby ako dezinfekcia a rukavice a ruška sa stanu bežnou vybavou domacnosti. Okrem toho si spominam, že Činania tušim kupili pravo na montovanie toho najväčšieho Antonova. Cinania si zasobia sklady, zabespečia distribuciu a ked bude treba, zbehnem do mesta k činanovi nakupit. To čo sa teraz deje zmeni svet viac než si dokažeme predstavit.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:43 18.03.2020

          To že se stanou součástí výbavy démácnost roušky nebo respirátory je klidně možné. Ovšem za běžného stavu není problém s transportem čínského zboží. Jinak epidemie SARS, MERS nebo ...Zobrazit celý příspěvek

          To že se stanou součástí výbavy démácnost roušky nebo respirátory je klidně možné. Ovšem za běžného stavu není problém s transportem čínského zboží.
          Jinak epidemie SARS, MERS nebo Prasečí chřipky už přišli. Jen my jako Evropa jsme se jim se štěstím vyhnuli.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            21:07 18.03.2020

            Je zaujimave, že ked sme vozili zbrane no ako ich slušne nazvat "prečudesnym veriacim mohamedanom" na Blizky vychod tak sme mali velikanske Jumbo. Na ruška akosi mame maličky ...Zobrazit celý příspěvek

            Je zaujimave, že ked sme vozili zbrane no ako ich slušne nazvat "prečudesnym veriacim mohamedanom" na Blizky vychod tak sme mali velikanske Jumbo. Na ruška akosi mame maličky Airbus.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:45 18.03.2020

            Zdá se že na roušky se nakonec podaří zajistit ten stejný ukrajinský Ruslan.

            Zdá se že na roušky se nakonec podaří zajistit ten stejný ukrajinský Ruslan.

          • Miroslav
            22:31 18.03.2020

            Paľo: Aké Jumbo sme mali? Pokiaľ viem, tak najväčšie lietadlo ktoré sme mimo dopravných mali bol AN-12, čo je v podstate ekvivalent C-130. Pokiaľ máš záujem, volaj na Ukrajinu. Tam ...Zobrazit celý příspěvek

            Paľo: Aké Jumbo sme mali? Pokiaľ viem, tak najväčšie lietadlo ktoré sme mimo dopravných mali bol AN-12, čo je v podstate ekvivalent C-130. Pokiaľ máš záujem, volaj na Ukrajinu. Tam majú AN-124 a pokiaľ by ti ani to nestačilo tak aj AN-225. Stačí len zaplatiť. Natankovanie stojí tak 300 tisíc. Ešte nejaké poplatky, posádka, réžia a taaaak. Nejakých pol milióna by mohlo stačiť ale tá radosť... Že?Skrýt celý příspěvek

  • MeV6
    18:14 18.03.2020

    Já bych to s tou dostupností letadel "větších než A319" neviděl tak bledě. Pokud opravdu bude chuť a vůle něco takového pořídit do osobního vlastnictví, tak v blízké budoucnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych to s tou dostupností letadel "větších než A319" neviděl tak bledě. Pokud opravdu bude chuť a vůle něco takového pořídit do osobního vlastnictví, tak v blízké budoucnosti podle mě budou dostupné jak nové, tak olétané stroje. Už teď to s leteckou dopravu neuvěřitelně hýbe, některé společnosti to určitě nevydrží a budou se zbavovat letadel.
    Co se týče těch středních transportních letadel, tam by měla být odpověď jasná - C-390, ale to je jen můj názor.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    18:12 18.03.2020

    Jenom pár doplnění: Největším letounem ČSA je aktuálně A330-300, co dokonce stojí na Ruzyni. Zanedbávané nerovnosti kabiny jsou poměrně zásadní, neboť zatímco do přepravního ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenom pár doplnění:
    Největším letounem ČSA je aktuálně A330-300, co dokonce stojí na Ruzyni.

    Zanedbávané nerovnosti kabiny jsou poměrně zásadní, neboť zatímco do přepravního prostoru C-130 zasahuje centroplán (central wing-box), tak u KC-390 už ne tak výrazně. Právě tento detail připravil Patrii o vítězství v portugalské zakázce, protože se ji nepodařilo do portugalské C-130 naložit. V případě nákupu C-130J by se AČR dostala do ještě horší situace, než v tomu bylo případě výběru C-295 nad C-27, ve které nakonec může vyjít C-295 lepší ve všech ohledech pro potřeby AČR.

    A co je nejdůležitější, ČR se na summitu NATO v Praze na podzim 2002 zavázala k získání schopností zabezpečení rychlého rozmístění a udržení bojových sil, pomocí dopravního letounu (2-3) pro přepravu nadměrných nákladůSkrýt celý příspěvek

    • Charfi
      12:00 19.03.2020

      Nemohl by podobně vyjít líp právě i C130J?

      Nemohl by podobně vyjít líp právě i C130J?

      • SYN_
        13:02 25.03.2020

        C130 (i v poslední inkarnaci J-30) je čtyřmotorový turbovrtulový stroj. Takže na strategické přepravní úkoly nic moc... pomalejší, náročnější na údržbu... i když je to samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

        C130 (i v poslední inkarnaci J-30) je čtyřmotorový turbovrtulový stroj. Takže na strategické přepravní úkoly nic moc... pomalejší, náročnější na údržbu... i když je to samozřejmě "sexy" klasika :)
        Chápu že ho používá země výrobce, pro ostatní je motivace výrazně nižší.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2