Čtvrtá země vybrala platformu pásových vozidel ASCOD

Čtvrtá země vybrala platformu pásových vozidel ASCOD
Elbit Sabrah / Elbit Systems (Zvětšit)

Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) podepsala kontrakt se společností Elbit Systems na pásová obrněná vozidla ASCOD. Vozidla budou vybavena nejnovější věží se zbraní ráže 105 mm a poté dodávána zákazníkovi v jihovýchodní Asii po dobu tří let.

Díky svému modulárnímu designu a otevřené systémové architektuře lze platformu ASCOD snadno přizpůsobit pro různé účely, včetně provedení lehký nebo střední tank. Může být také vybavena velkorážovými kanony až do ráže 120 mm. Dosud tři státy – Rakousko, Španělsko a Spojené království – vybraly ASCOD jako preferovanou platformu pro pásová obrněná vozidla svých ozbrojených sil. Vozidla čtvrtého zákazníka budou nést označení Sabrah.

„Jsme potěšeni, že si první zákazník mimo Evropu vybral ASCOD jako svou budoucí platformu lehkých tanků,“ řekl Dr. Thomas Kauffmann, viceprezident GDELS pro mezinárodní obchod a služby. „Naznačuje to jasný trend směřování ke střední hmotnosti (kategorie MLC 50 a níže) v segmentu obrněných vozidel a k víceúčelovým platformám. Ty poskytují moderním armádám unifikaci, interoperabilitu, flexibilitu i vysokou mobilitu a současně výrazně snižují logistickou složitost a náklady na pořízení i provoz,“ dodal Kauffmann.

„Díky podepsanému kontraktu počet provozovaných nebo objednaných vozidel ASCOD dosáhne počtu jednoho tisíce kusů, což je důkazem modernosti systému a jeho schopnosti přizpůsobit se všem potřebám zákazníků. Modulární design a otevřená architektura platformy ASCOD jen podtrhují pokročilost konstrukce těchto vozidel,“ konstatoval Kauffmann.

O vozidle ASCOD

ASCOD je rodina vozidel modulární konstrukce založených na úspěšném konceptu jednotné podvozkové platformy vyvinuté společností GDELS. Vozidla ASCOD nabízejí velký vnitřní prostor při kompaktních vnějších rozměrech, kombinují vynikající taktickou manévrovatelnost se zaručenou ochranou proti minám a modulárním přídavným pancéřováním. GDELS platformou ASCOD poskytuje zákazníkům vozidla s otevřenou architekturou v řadě variant a pro různé role, přičemž všechna sdílejí stejnou podvozkovou platformu. To umožňuje bez složitých zásahů do konstrukce vytvářet stroje podle potřeb zákazníků při nízkých nákladech.

Vozidlo ASCOD může být vybaveno celou škálou věží s různorodou výzbrojí od různých výrobců, se zbraněmi ráže od 25 mm do 120 mm, stejně jako protitankovými řízenými střelami. Díky robustnímu a variabilnímu designu se celková hmotnost vozidla ASCOD pohybuje od 30 t do 45 t. ASCOD může být vybaven různými pohonnými systémy o výkonu přesahujícím i tisíc koní a s dostatečnou rezervou pro růst užitečného zatížení i modernizace a integrace nových technologií v budoucnu. Je schopno pojmout osádku až o 11 členech, a to i v provedení s věží, a jeho digitalizovaná otevřená architektura odpovídající normám NATO umožňuje interoperabilitu i integraci subsystémů od jiných dodavatelů. ASCOD je osvědčené a moderní bojové vozidlo schopné zvládat současné i budoucí potřeby.

O společnosti GDELS

General Dynamics European Land Systems se sídlem ve španělském Madridu je obchodní odnoží americké společnosti General Dynamics (NYSE: GD), která podniká prostřednictvím evropských poboček umístěných v Rakousku, Česku, Německu, Španělsku a Švýcarsku. Společnosti s přibližně 2200 vysoce kvalifikovanými technickými zaměstnanci projektují, vyrábějí a dodávají špičkové pozemní bojové systémy, včetně kolových, pásových a obojživelných vozidel, mostních systémů, výzbroje a munice pro zákazníky po celém světě. Více informací na www.gdels.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová ...

Vývoj vozidla ASCOD 42 pro tendr české armády na nová pásová vozidla pokračuje

Během dynamických ukázek se na letošních Dnech NATO představil technologický demonstrátor bojového ...

Izraelské lehké tanky Sabrah pro Filipíny

Filipíny připravují akvizici izraelských pásových a kolových lehkých tanků Sabrah. Tanky využijí ...

GDELS s obrněncem ASCOD 42 nabízí české armádě i průmyslu komplexní a dlouhodobý projekt

Společnost General Dynamics European Land Systems je jedním z uchazečů ve výběrovém řízení na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Iris-T
    15:43 27.01.2021

    Proč nikde v článku není napsáno o který stát jde? Pokud je to z tiskové zprávy, proč se tím GDELS nechlubí konkrétně?

    Proč nikde v článku není napsáno o který stát jde? Pokud je to z tiskové zprávy, proč se tím GDELS nechlubí konkrétně?

    • Nesher
      15:50 27.01.2021

      Zřejmě se tak klient dohodl s dodavatelem. Jinak tím klientem jsou Filipíny.

      Zřejmě se tak klient dohodl s dodavatelem. Jinak tím klientem jsou Filipíny.

  • Geronimo
    13:22 27.01.2021

    Preferuji Němce Lynx či Puma.
    Je mi trochu smutno, že technické parametry, které armáda požaduje odpovídají tak situaci před 10- ti lety a nejsou perspektivně investované peníze. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Preferuji Němce Lynx či Puma.
    Je mi trochu smutno, že technické parametry, které armáda požaduje odpovídají tak situaci před 10- ti lety a nejsou perspektivně investované peníze. Počet vojáků ve vozidle je banální otázka.
    Podle mne by vozidlo mělo být koncipováno, pro palebnou podporu tanků a jejich ochranu, jak ze země a vzduchu. To zabezpečí rychlopalný kanón ráže 50mm s efektivním dostřelem 6km 2xPTŘS + 2xPLŘS, pro takovou výzbroj je nutné mít už z konstrukčního hlediska bezosádkovou věž. Bvp by měla mít možnost volitelné vyzbroje na mise protitankové nebo protiletadlové či dronové obrany. Myslím že naše armáda opomíjí protidronovou obranu hlavňovými prostředky.....
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      14:04 27.01.2021

      u BVP je počet vojáků ve vozidle dokonce hlavní otázka..

      u BVP je počet vojáků ve vozidle dokonce hlavní otázka..

    • Klimesov
      07:27 28.01.2021

      No tak vzhledem k tomu, že AČR primárně hledá nová BVP (Bojové vozidlo pěchoty) a ne stíhače tanků, tak ten počet převážených vojáků je hodně důležitý.
      Dále jak chcete kupovat něco ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No tak vzhledem k tomu, že AČR primárně hledá nová BVP (Bojové vozidlo pěchoty) a ne stíhače tanků, tak ten počet převážených vojáků je hodně důležitý.
      Dále jak chcete kupovat něco co momentálně není na trhu?
      Jak 50 mm kanony, tak i 40 mm jsou stále ve fázi vývoje a testování a zatím není na trhu žádný finální produkt. A AČR si nemůže dovolit čekat dalších 5 - 10 let než se tato situace změní.
      A to poslední. Účelem BVP je dopravit pěchotu na místo určení a poskytnout jí adekvátní podporu. Úkolem BVP není bojovat s drony a jinou technikou. K tomu budou sloužit postupem času jinačí stroje. Jenomže koncept boje proti dronům se teprve řeší a momentálně i zde není na trhu finální produkt jen mnoho konceptů.
      Skrýt celý příspěvek

  • FouET
    12:38 27.01.2021

    Po té co pan Strnad za Czechoslovak Group v listopadu podepsal memorandum o spolupráci s Rheinmetall Landsystem jsem čekal, že AN přestane dělat reklamu na ASCOD II a začne s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Po té co pan Strnad za Czechoslovak Group v listopadu podepsal memorandum o spolupráci s Rheinmetall Landsystem jsem čekal, že AN přestane dělat reklamu na ASCOD II a začne s reklamou na Lynx. Očividně jsem se spletl.
    Skrýt celý příspěvek

  • Razem
    11:19 27.01.2021

    Škoda, že není víc informací o podobě "lehkého tanku". S velkou pravděpodobností ale spíše půjde o vozidlo palebné podpory tj. podvozek vozidla ASCOD bude mít minimum úprav a bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Škoda, že není víc informací o podobě "lehkého tanku". S velkou pravděpodobností ale spíše půjde o vozidlo palebné podpory tj. podvozek vozidla ASCOD bude mít minimum úprav a bude osazen věží se 105mm kanonem. Označení lehký tank je více obchodní název, než přesná technická definice.
    Hlavně je to první úspěch vozidla palebné podpory (lehkého tanku) moderní západní produkce (nepočítám tank TAM).

    Určitě stojí za zamyšlení, zda AČR by v budoucnosti mohla být vybavena tankem vzešlým z platformy nového BVP. Raději bych ovšem viděl než vozidlo palebné podpory, skutečný tank tj. bez zbytečných ploch a přepracovaným podvozkem. De-facto by se jednalo o střední tank, podobný střednímu turecko-indonéskému tanku Kaplan/Harimau, jež vzešel z BVP. Či lehkému/střednímu tanku Type 15 z kterého naopak vzniklo BVP.
    Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      11:45 27.01.2021

      Tak jediné lehké opravdové tanky mají v Číně a další dva procházejí testováním v Americe. Vše ostatní jsou jen vozidla palebné podpory.

      Tak jediné lehké opravdové tanky mají v Číně a další dva procházejí testováním v Americe. Vše ostatní jsou jen vozidla palebné podpory.

    • Tromp
      12:26 27.01.2021

      Z ciekawości - co to jest "prawdziwy czołg lekki" i czym się różni od "nieprawdziwego"? Czy "prawdziwy" ma silnik z tyłu, a "nieprawdziwy" z przodu? Co na to Merkawa - wiem, że to ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Z ciekawości - co to jest "prawdziwy czołg lekki" i czym się różni od "nieprawdziwego"? Czy "prawdziwy" ma silnik z tyłu, a "nieprawdziwy" z przodu? Co na to Merkawa - wiem, że to bardzo nie jest lekki czołg, ale nadal czołg. I co z Kaplanem MT/Harimau? Przecież to podwozie Kaplan, tylko "odwrotne". To może wieża?
      Skrýt celý příspěvek

      • Razem
        16:09 27.01.2021

        Tromp

        Lehký případně střední tank se odvozuje dle váhové kategorie. Tato kategorie ovšem nemá pevné hranice a tak se setkáváme i s tím, že hmotnostně stejně vážící obrněnci se ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tromp

        Lehký případně střední tank se odvozuje dle váhové kategorie. Tato kategorie ovšem nemá pevné hranice a tak se setkáváme i s tím, že hmotnostně stejně vážící obrněnci se každý nazývá jinak. Kaplan jako střední tank a Type 15 jako lehký tank.

        Ohledně uložení motorů, pro konstrukci tanku je nejvýhodnější uložení motoru v zadní části korby. Je to z toho důvodu, že exponovaná přední část tanku by s motorem vpředu obnášela větší plochu, která musí být opancéřovaná a záď tanku si žádá silnější pancíř v zadní části kvůli absentujícímu motoru. Tímto je celý tank nevyvážený, protože největší hmotnost díky motoru a větší ploše pancíře v přední části. To byl i důvod, proč Merkava neměla moc úspěšnou průchodnost v Kolumbii.
        Jedinou výjimkou je Merkava a TAM. TAM vznikl úpravou z BVP Marder, přičemž mu zůstal motor v přední části. U Merkavy se traduje, že motor v přední části je proto, že izraelský pancíř patřil k málo efektivním a motorem a také úhly se kompenzovala jeho nízká efektivita. Slyšel jsem také, že se s Merkavou také počítalo jako s dělostřeleckou platformou a proto konstruktéři se rozhodli umístit motor dopředu.
        Nebudu se hádat jak to bylo tenkrát zamýšleno, ale jedno je jisté a to, že konstrukce Merkavy je ojedinělá a nikdo se jí doposud neinspiroval.
        Skrýt celý příspěvek

  • Warnost
    10:14 27.01.2021

    A o nove houfnici clanek nebude?

    A o nove houfnici clanek nebude?

    • Jan Grohmann
      10:21 27.01.2021

      V pondělí

      V pondělí

      • flanker.jirka
        11:27 27.01.2021

        A nebyl už zde náhodou na krátkou chvíli? :-)
        Když zadáte na google hledání "houfnice Dita" obrázky tak to na armádninoviny odkazuje.

        A nebyl už zde náhodou na krátkou chvíli? :-)
        Když zadáte na google hledání "houfnice Dita" obrázky tak to na armádninoviny odkazuje.

        • tctx
          11:46 27.01.2021

          Byl tady, nestihl jsem ho docist :)

          Byl tady, nestihl jsem ho docist :)