Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Foto: Stíhačky F-35B americké námořní pěchoty na cvičení Red Flag 17-1; větší foto / Public Domain
Stíhačky F-35A na cvičení Red Flag 17-1; větší foto / Public Domain

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka F-35A Lightning II svou technickou nadřazenost nad ostatními letouny. V realistických cvičných soubojích F-35 dosáhla skóre 15:1 - tedy na každých 15 zničených nepřátelských letadel byla ztracena jedna F-35.

Reálný boj na Red Flag

Red Flag vzniklo po neblahých zkušenostech amerických letců z Vietnamské války, kdy životnost pilota byla přímá úměrná jeho zkušenostem z ostrých bojových akcí. Cílem cvičení Red Flag je realisticky replikovat bojové scénáře a zvyšovat šance pilotů bez bojových zkušeností v opravdovém konfliktu.

Probíhajícího cvičení Red Flag 17-1 se účastní 129 letadel ze Spojených států, Velké Británie a Austrálie. Jde o první cvičení Red Flag s účastí stíhaček F-35A Lightning II - tedy verze s klasickým startem a přistáním.

Během tří týdnů dlouhého cvičení (do 10. února) proti sobě bojují “modří” (Blue Force) a “červení” agresoři (Red Force). V jednotlivých scénářích piloti procvičují vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země, elektronický/kybernetický boj, pátrací a záchranné operace nebo podporu speciálních sil. Mise probíhají ve dne i v noci.

V modelových vzdušných soubojích útočí “červení” ve vlnách po osmi až 16 letadlech. “Modří” mohou nasadit proti agresorům až 60 letadel. Při sestřelení letadla agresorů se ale do boje přidá další letadlo - resp. zničený letoun agresorů odletí do “oživovací” zóny a vrátí se zpět do boje. Modří tak během jedné mise vzduch-vzduch mohou čelit až 50 letadlům agresorů.

Letku agresorů tvoří letadla F-15C/D z 65. perutě agresorů (65th Aggressor Squadron) a letouny F-16C/D z 64. perutě agresorů (64th Aggressor Squadron). Stroje F-15 simulují ruské stíhačky Su-27 a F-16 stíhačky MiG-29. Piloti těchto strojů neustále studují taktiku potenciálních protivníků, kterou následně používají na cvičeních.

Nepřátelské raketové komplety země-vzduch protivzdušné obrany (PVO) simuluje 507. peruť protivzdušné obrany agresora (507th Air Defense Aggressor Squadron).

“Red Flag nabízí intenzivní trénink a velkou vzdělávací zkušenost,” uvedl podplukovník DeAngelis, pilot F-35 a velitel 419. operační skupiny (419th Operations Group). “Piloti agresorů patří mezi nejlepší z nejlepších a tráví čas učením taktiky nepřátelských vzdušných sil, takže nás důsledně otestují.”  

Cvičení Red Flag 17-1 se účastní nejrůznější typy vojenských letadel.

F-35 na cvičení Red Flag 17-1

“Senzory F-35A a schopnost vytvářet situační povědomí o bojišti jsou úžasné, ale s velkým počtem přátelských letadel, nepřátelských letadel a hrozbami země-vzduch, které jsou na cvičení Red Flag, jde o spoustu informací, které musíme zpracovat,” uvedl major James Schmidt, pilot F-35A z 34. stíhací perutě (34th Fighter Squadron).

“Díky schopnosti F-35A ukázat nám, kde jsou přátelské síly, kde jsou nepřátele, víme, že nás nepřátele nemohou vidět, což nám dává smrtící výhodu při vyhledávaní hrozeb a cílů hluboko v nepřátelském území,” dodal Schmidt.

Letoun F-35 je sice označován jako víceúčelový, ale jde primárně o stíhací bombardér. Hlavním posláním F-35 je provádět hloubkové nálety (Air Interdiction; nebo také “vzdušná izolace”) a potlačovat PVO nepřítele. K tomu je F-35 vybaven pokročilými senzory.

Elektro-optický senzor EOTS (Electro-Optical Target System) F-35 dokáže automaticky vizuálně odhalit odpálenou raketu země-vzduch PVO a okamžitě vypočítat přesné místo odpalu. Informaci F-35 přepošle dalším letounům, případně sám zahájí útok.

“Naše stealth se ukazuje jako velmi užitečná,” říká major Jayson Rickard, pilot F-35A ze 466. stíhací perutě (466th Fighter Squadron). “Jsme překvapivé cíle, ničíme vyspělé rakety země-vzduch a také nějaké vzdušné cíle.”

“Čtyři moji piloti F-35A se vrátili z mise, jde o lidi, kteří roky létali na Red Flag s letouny F-15 a F-16, a řekli mi ´To je úžasné. Nikdy jsem neměl ve vzduchu takové situační povědomí. Vím, kdo je kdo, vím, kdo je v nebezpečí a vím, kde musím pokračovat. Tyhle informace na letounech čtvrté generace jednoduše nemáte,” říká zase podplukovník George Watkins, pilot F-35 a velitel 34. stíhací perutě (34th Fighter Squadron).

Zajímavý je také údaj o nasaditelnosti letadel při plnění misí. Nasaditelnost F-35A účastnících se cvičení Red Flag dosáhla 92 %. Dlužno dodat, že jde o letadla, které jsou oficiálně označená jako bojeschopná (tedy ta, která neprochází pravidelnou údržbou a odstávkou). Podle webových stránek Nelis Air Force Base nasaditelnost letadel 4. generace do misí dosahuje 70 až 85 %.

F-22A kryjí záda

Cvičení Red Flag se účastní také letouny F-22A Raptor - ty jsou pravě přímo určené k vedení boje vzduch-vzduch.

“Jsou určeny (F-22 - pozn. red.) pro boj vzduch-vzduch. My se soustředíme (s F-35 - pozn. red.) na potlačení pozic nepřátelských PVO,” uvedl podplukovník Watkins. “Díky našemu radaru se syntetickou aparaturou dokážeme skrze počasí mapovat terén a detekovat hrozby dříve, jiná letadla.”

Podle National Interest je sice 15 zničených nepřátelských letadel na jedno ztracené F-35 dobrý výsledek, ale nedosahuje úspěchů F-22A Raptor. Během cvičení Red Flag v roce 2007 modrý tým, kde působily i letouny F-22A, dosáhl 241 zničených nepřátelských letadel na dvě vlastní sestřelená letadla. Dvě ztracená letadla ale nebyly F-22A Raptor, ale “modré” F-15C.

Jak si však všímá The Aviatonist, poměr “15:1” pro F-35 je číslo bez znalosti hlubšího pozadí cvičení. Například není jasné, jak se na tomto skóre podílely letadla F-22A, která stíhačkám F-35 “kryla záda”.

V každém případě nelze číslo 15:1 brát, ostatně jako číslo 241:2 v případě F-22A, jako etalon pro výsledek jakéhokoliv nasazení F-35 (nebo F-22A) ve skutečné letecké válce.

Zdroj: Hill Air Force Base; National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Cena programu F-35 ne tak úplně „mimo kontrolu“

Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, jak se budoucí prezident USA Donald Trump ostře vymezil proti ...

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • jj284b
    21:31 19.02.2017

    btw, F35 vraj pouziva Fibermat CNT RAM nater, ktory vraj umoznuje pohlcovanie EM vln od 0.1Mhz az 60Ghz.. takze F35 by mala byt obtiazne zistitelna aj pre kratkovlnne radary...

  • Shania
    18:36 19.02.2017

    https://www.youtube.com/watch?...

    vystříhané vide ze stejného eventu zaměřené jen na Red Flag a USMC cvičení.


    -----------

    Takže z dat co máme, se pokusím udělat lepší představu o rozsahu cvičení (za předpokladu, že všechny mise byli ve stejném rozsahu, což určitě nebyli a je pravděpodobné, že většina misí byla menšího rozsahu)

    Na cvičení bylo 13 F-35A, pravděpodobně lítali po 9, minimálně však po čtyřech.

    Cvičení trvalo 19 dní - 23.1. - 10.2.

    Celkem bylo pro F-35 planovaných 226 sorties a uskutečnili 207. 19 sorties bylo zrušeno kvůli počasí a jiným věcem nevhazující se k technickému stavu F-35.

    Takže to je průměrně 11 - 12 sorties /den. Takže asi 1-2 mise denně.

    Pokud tedy lítali po 9, je to cca 23-25 misí(je pravděpodobné že část operací byla v jiném počtu).

    Pokud po 4 tak 56 - 52 misí.

    Pokud je tedy pravda, že čelili až 50 agresorům na misi, je to už při 25 misích víc jak tisíc agresorů... takže 145 sestřelů u F-35A je jen velmi malá část toho proti čemu stáli modří. Score F-22 a další strojů muselo být daleko větší.... včetně ztrát...

    207 sorties taky znamená, že nesli celkem 414 AIM-120 (za předpokladu, že se jim neregenerovala výzbroj) , tzv měli 2,8 AIM-120 na jednoho sestřeleného nepřítele.

    49 zničených SAM při předpokladu že byli 4 na misi je 12-13 misi a 16-17 při třech na misi.

  • Shania
    14:49 18.02.2017

    Larry: mas tam zdroje ne, co tak si je přečíst?

    Valerie se přeslechla, správe je tedy 145:7

    Připadne se můžeš podívanou sám na zasedání komise senátu

    Tady mas videa a shrnuti

    https://www.reddit.com/r/F35Li...

    Připadne tady je pak kratší odeme:

    U.S. House Armed Services Committee F-35 JSF Program Update 16.2.2017


    Zmíněno finální score z RED FLAG a další info

    Finální score pro F-35A na Red Flag je 20:1 (35:5), celkově 145 sestřelů a 7 ztrát. Všech 7 na vizuální vzdálenost. Minimálně jeden byl prý způsoben respawn bugem (agresor se zregeneroval poblíž F-35).
    Vypuštěno 51 simulovaných zbraní (nejspíš GBU-31), zničeno 49 SAM (simulované S-300/400 a další), 92% uspěchanost při doručení bomb. F-35A byli v 3i konfiguraci, tzv dvě bomby (GBU-12/31/32) a dvě AIM-120

    Stroje měli výbornou dostupnost (okolo 90%), ztraceno pár sorties kvůli počasí a jiným vnějším vlivům.

    Zde pak pár detailů k kooperaci F-22 a F-35 a jejich nasazení

    http://www.af.mil/News/Article...


    Další info:

    Zmínka o nedávném cvičení USMC, kde proti sobě stálo 20 agresoru vs 8 (4-8 z nich byli F-35B). Agresoři prý měli velmi špatný den.

    USMC WTI (weapon school) získalo score 24:0 včetně high-end PVO. Podle LTGen Davise by proti podobným hrozbám ztratili polovinu 4gen strojů a nezničili jediný cíl.


    Vyrobeno 210 strojů
    Flotila překročila 73 000 letových hodin
    Lot 13 by měl mít kontrakt na více jak 160 strojů (aktuálně probíhá výroba lot 9 a 10)

    Dodatečných 532 milionu na dokončení pro SDD 2017-20 bude ze zdrojů v rámci programu.

    IOT&E by mělo začít v únoru 2018 s 18 nově vyrobenými block 3F stroji s tím že dalších 5 se připojí později.

    Block 4 nebude samostatný program, ale bude tak monitorován a bude na něj samostatný kontrakt.

    F-35B jsou méně ovlivněny FOD (Foreign object damage) než Harriery. Měli 4 FOD události za 26000 letových hodin na F-35B, žádná z nich nebyla na lodi.

    F-35 má mít velmi dobrou cyber ochranu, větší problém jsou části napojené na síť DOD jako ALIS.

    --------

    Přehled co se dělo u 461 Flight Test Squadron v roce 2016. Pár pěkných záběrů a informací. Integrace a testy zbraní a kanonu, softwaru atd..

    https://youtu.be/PfGuwS2tGPg...

  • Larry
    11:20 18.02.2017

    :-))) tak jako to vlastně je??? 105 nebo 145 sestřelů?? 15:1 nebo 20:1 :-)))
    Ani se na Rudé vlajce neumí dohodnout, jak to vlastně je, možná mají problémy s počty...to si z vás někdo dělá dámské přirození a vy tomu věříte .-)))
    aneb
    "Německé zbraně vítězí na všech frontách" :-)))))))))

  • Shania
    19:18 16.02.2017

    Chyba, není to 105 ale 145 sestřelů.

    https://twitter.com/ValerieIns...

  • Shania
    16:21 16.02.2017

    tady: https://twitter.com/ValerieIns...

    Harris said the final #f35 kill rate at Red Flag 17-1 is actually 20 to 1.

  • Shania
    16:16 16.02.2017

    probíha slyšení ohledně F-35 mimo dalších informací tu je finální score:

    More Red Flag 17-1 info, courtesy of Harris:
    -105 air to air kills
    -7 losses
    -dropped 51 simulated weapons against SAMs, killed 49 of them

    https://twitter.com/ValerieIns...

    Taky mi tma někde skočilo 20:1 ale to už zas nemužu najít:)

  • Olivav
    19:18 15.02.2017

    sorry mám tam kupu překlepů

  • Olivav
    19:18 15.02.2017

    logik,

    co píšeš je v pohodě, ale to nerozporuje ani Bogdan, ale píše, e supermanévrovatelnost je jako nůž v kapse, kdyby bylo třeba. A obecně jen pilto sbevrah by se hnal do něčeho co je pro něj nevýhodné, protože k tomu jeho stroj není navržen. Toť asi taky obecná pravda, takže je nesmysl uvažovat, že by se legacy stroje pouštěly do manévrového boje se Suchojem, pokud by to pro ně nemělo nějakou momentální výhodu.

  • logik
    18:54 15.02.2017

    Jinak k té supermanévrovatelnosti: samozřejmě, jak je to v reálu se dovíme jedině v reálu, ale přesto zatím ve všech leteckých válkách nevyhrávala obratnost, ale rychlost. Protože do manévrovacích soubojů v malé rychlosti se rychlejší letadlo prostě pouštět nemusí.

  • logik
    18:47 15.02.2017

    Lary: Přinesl jsem Ti X citací, které vyvrací Tvoje tvrzení, že RedFlag je placený výrobcem. Jak zní Tvá odpověď? Jako kolovrátek dokolečka opakuješ vyvrácené bez jediného nového argumentu, a svoje tvrzení podkládáš jen tím, "že se to tak dělá" (což jistě jako obchodní zástupce BAE v ČR víš, že....)....

    Takže se omlouvám, ale do té doby, než přineseš nějaký alespoň trochu hmatatelný důkaz, že Red Flag je placeno Lockheedem, na Tvoje ničím nepodložené výmysly již nebudu reagovat.

    ===

    Olivav: Četl jsi, co jsem psal? Proč si to nerozdají naplno? Třeba proto, že by jednak byly podmínky natolik nevyrovnané (F22 by sestřelila ostatní, aniž by ji vyděli), jednak ani jedna strana nechce ostatním státům ukazovat vše, co umí (viz např. omezení radaru Bars).
    Ve vojenských cvičeních vojákům nejde (alespoň v těch dobrých, mezi které rozhodně RF patří) nejde o to si poměřovat pindíky, což je přesně to, k čemu by ten Tvůj "Ring volný" jedině sloužil a co z něj se tady snažili proruští diskutéři dělat (viz Su30 smetla všechny, odtud debata o RF začala - pak se začalo ukazovat, že to bylo trochu jinak), ale k nacvičení konkrétních bojových situací, postupů atd..., a k tomu slouží definovaná omezení, aby se ty situace navodili.
    Proto se i jednotlivá omezení např. vyvažují počtama letadel, umělýma omezeníma druhé strany atd... atd...

    Plné blbnutí v Ringu podle tebe by vypadalo tak, že by jedno letadlo vidělo druhé na 100km, poslalo AMRAAM nebo R77, druhé by bylo sestřelené a cvičení končí. Hezký test, které letadlo má lepší radar, ale pro vojáky k ničemu. To si umějí udělat za řádově menší peníze. A pro porovnání radarů také k ničemu, protože BARS by stejně byl v testovacím režimu (asi, také je možné, že jel naostro a pouze říkají, že tam je testovací režim......) a F15 měli radar z roku krále klacka.

  • Olivav
    18:09 15.02.2017

    No oni to prostě mají postavené jinak:

    http://aviationweek.com/awin/s...

    To není o tom komu fandit. To je prostě tak. Koncept je jiný a je otázka který je lepší. Za sebe mohu říci, že doufám, že to nikdy nebudou muset zkoušet v praxi.

  • Olivav
    18:03 15.02.2017

    Jo a tady je suško v výzbrojí jak manévruje :)

    https://www.youtube.com/watch?...

    no ovšem 35 to nebude má kanardy.

  • Olivav
    17:59 15.02.2017
  • Olivav
    17:46 15.02.2017

    Shania,

    proboha vždyť se shodneme. Mě jen neseděl ten článek, který tu zranitelnost připisoval letadlům s TVC, což je blbost. Jak píšeš je to o dostatku energie a neudělat pitomost jako ten Ind na kterého to zkusili a on se chytnul. Otázka je jak má tohle řešené např SU-35. Jestli už tam nemá nějaké omezení v softwaru pro letovou obálku. Opět třeba je i nějaký podobný kód i u F-22 aby to pilot "snadno" nepřetáhnul. Jak už padlo i F-35 má v letové obálce pokročilý kód aby omezil chyby pilota.

    Prostě v tom článku byly věci podány zkresleně a i ten pilot tem Mig-21 popsal nepřesně, což neznamená, že neumí a že by to bylo pako. Snad už si rozumíme.

    logiku Jirosi

    ano civčení je cvičení. Vtip je v tom, že když už tam něco nacvičí, tak proč si to pak nedají naplno jak to jen jde. Ano Indové by Bars nepřepli do plného režimu, ale možná by při tzv. "ring volný" scénáři ukázali co ty Suchoje umí. Takle to bylo dosti svázané a i ostatním to dalo méně než mohlo. kolikrát asi tak mohou blbnout v ringu s výkonným produktem od Suchoje? Takhle je to až moc a jen Hollywood.

    Kdyby chtěli otestovat pronikáni do prostoru s pokročilou PVO, tak minimálně v případě RF musí počítat se systémem Nebo-M apod i v Iráku nejdříve pomocí dronů odkryli PVO sejmuli EW radary a pak teprve poslali F-117. Takže by se jim mohlo stát, že by je pokročilá PVO mohla nepříjemně překvapit.

    No a to, že ty Mig-21 bison zvládly pomocí REB systému od Izrelské Elty zarušit mechnický PESA není nic překvapivého. Ony totiž ty staré radary používaly jen omeené frekvence, které šlo sledovat a zarušit, což už neplatí pro hybridní PESA a AESA radary.

  • Larry
    16:51 15.02.2017

    Logiku, vy máte času a energie. Jak já vám závidím...Zřejmě podnikáte a jste velmi vytížený člověk. :-)))

    Takže, píšu ještě jednou, Red Flag jako Rudá vlajka. Je to promo akce výrobce. Chovají se tak všichni. BAE, Suchoj, MaPo-MiG, Boeing atd..... Tyhle nejsou vyjímkou.
    Jeden Red Flag sponzorují a druhý ne?? No tak.
    Výrobce nezaplatí komplet všechno, jenom poměrnou část. A dnes nemají povinnost uvádět sponzorství. To se objeví jen v jejich daních a účetnictví.
    V rozpočtu každé takové firmy je položka: Výstavy, veletrhy a promo akce. A není to málo peněz.

    A jinak magazín National Interest ze kterého čerpá článek je důvěryhodnost sama. Každý si z toho "vytahuje" co se mu hodí. I ruský Sputnik. Tyhle hoši v NI si vydělávají tím, že "píšou na objednávku". Kšeft je kšeft a peníze nesmrdí. Je jedno zda z Kremlu nebo Bílého domu. Prostě" náš zákazník, náš pán"
    A vy se tady budete hádat a ztrácet nejcennější komoditu, kterou máte. Váš volný čas.
    Věřte, že v Abú Dhábí to na veletrhu neutratí....
    Zkuste pohledat, napsat.

  • Jirosi
    16:50 15.02.2017

    Cvičení je přípravou na válku. Nikdy nebude 100% reálné. Tyhle cvičeni jsou vrcholem výcviku. A jak víme většinu soubojů vyhrává lepe vycvičený pilot. Takže možná že i ten Hollywood k něčemu je.

  • Shania
    15:53 15.02.2017

    Olivav: pokud uplně ztratí rychlost, tak ani F-22 tak Su-xx nebude stoupat, ale schválně klesat aby nabrali rychlost. I s dostatečným výkonem na to aby mohli stoupat bude jejich akcelerace nízká vs někomu kdo si rychlost udržel.



    Takže protivník co si zachoval dost energie na rozdíl od nich prostě začne stoupat a dostane se mimo jejich dosah.

    (Celý komentář je o tom, jak se TWC nemá používat a ne o tom, že je uplně na nic, nebo že ten a ten stoj je na nic atd.).

  • logik
    15:42 15.02.2017

    PS: Jinak Tvoje představa vojenského cvičení je dosti zcestná. V Tvém scénáři by se např. F22 nenaučili nic, protože by všechny sejmuli BVR raketama z takové vzdálenosti, že by o nich protivníci vůbec nevěděli. Právě proto se tam dělá ten tvuj "hollywood" - nastaví se podmínky tak, aby se vyzkoušela konkrétní bojová činnost.

    To, že v reálu k té samé situaci dojde nikoli na základě předem daných omezení, ale díky souhře naprosto jiných faktorů na tom nic nemění. Máš pravdu, že v reálné válce k těm situacím nemusí dojít (např. opravdu F22 sejmou všechno z bezpečí). Furt je to ale pro výcvik řádově lepší, než Tvoje "volné cvičení", kde by zpravidla byla jedna strana smetena (většina reálných válek moderní techniky tak skončila přesně tak) a nenaučil se nikdo nic.

  • logik
    15:08 15.02.2017

    olivav: To fakt furt nechápeš, že jsi vyjmenoval všechny možné důvody, proč byl Su30 znevýhodněn, aniž by ses alespoň trošku snažil si zjistit, jestli náhodou ta či podobná omezení neplatila i pro ostatní letadla při cvičení (a ono kupodivu ano, jak co se týče radaru, tak co se týče BVR střel, tak co se týče protiopatřením proti raketám).... a tedy že se na ně nijak nemůže svalovat vina za výkony Suček v tom cvičení?

  • Olivav
    14:53 15.02.2017

    logik,

    nauč se číst - ekologické důvody sem tam. Proboha tam psali, že zaměření rovná se sestřel. Co to jako je? 100% účinná PVO USA proti SU-30. Shania alespoň napsal a s tím souhlasím je, že Bars jel v treningovém módu aby nevyzradili jeho charakterisitky. To je i tom jednom článku. Nevybírám si fakta. Prostě a jednoduše říkám, že to cvičení mělo s realitou společného asi tolik co Hollywoodský akční film. Nic víc nic míň. Neobhajuji SU ani F-15 apod.. Jen říkám, že ty články uvádějí nesmysly nebo mění smysl toho co říkal ten pilot, aby to pro USA vypadalo lépe.

    Ve videu je o nezkušených pilotech v článku je o nedostatku letadla, co nedokážeš se svojí přezdívkou na tom pochopit. Jak zavádím a vybírám co se mi hodí, když řeknu, že ty články jsou blbost a uvádějí nesmysly.


    Shania,

    To o nezkušených pilotech beru, ale já mám výhrady k textu (pro méně chápavé logiku to dám do kapitálek):
    The F-15 pilots used their simulated combat experience against the thrust vectoring capability of the Lockheed Martin F-22 to exploit a VULNERABILITY of the Su-30 in a hard turn, the pilot said. (On to tak neřekl, jak poznamenává Shania).

    cituji: U raptoru je podle něj obrana stoupat, protože nebude mít energii na tebe dosahnout. SU-30 podle něj má ale ztrácet i výšku při tomto manevru.

    Chceš tedy tvrdit, že SU nemá výkon, aby začal stoupat? Nebo je to spíše opět chyba pilota.

    Red Flag je prostě takový letecký Hollywood. Válka není jen o scénářích. Válka je velký chaos a tudíž by to mělo být spíše jen týmech A proti B a teď se předveďte. Scénář může piloty trénovat, ale je otázka co udělá skutečný protivník a jestli bude hrát tak jak se hraje na Red Flag. Troufám si tvrdit, že nebude. A jak bylo v jedno zdroji napsáno, každou použitelnou informaci co po tom vyžvaní na tiskovce zkusí použít proti němu.

    Dál už nebudu ztrácet čas.

  • Shania
    13:39 15.02.2017

    Olivav: schválně se podívej na dema raptora a hornetu včetně výzbroje jak rychle přechází z jednoho manévru do druhého a porovnej to s jakýmkoliv airshow SU bez výzbroje... Pak uvidíš o čem mluvím. Tady opravdu nejde o blbnutí po delší dobu při minimální rychlosti v nízkých výškách..


    Ve videu přímo mluví o nezkušených pilotech, kteří si chtějí ještě víc utáhnout zatáčku a použijí ho kdy nemají, jak u raptoru, tak Su-30.

    U raptoru je podle něj obrana stoupat, protože nebude mít energii na tebe dosahnout. SU-30 podle něj má ale ztrácet i výšku při tomto manevru.

    U obou strojů je to špatná aplikace TWC... nic to nevypovídá o jejich dalších kvalitách... Hornety a F-35 dokáži rychle a přesně dostat nos mimo osu letu i bez TWC.

  • logik
    13:36 15.02.2017

    Olivav: celej Tvuj problém je v tom, že jakmile najdeš něco proti Sučku, hledáš hned deset tisíc důvodů, proč tomu tak není. Jakmile najdeš něco pro Sučko, tak to nekriticky přebereš.

    Např. jako důvod uvádíš, že v cvičení nemohli IAF používat R-77. Že USAF nepoužívali AMRAAM, které mají ve výzbroji o desítky let déle, už neřekneš.
    Indové používali radar jen v tréninkovém módu. Ok. Ovšem F15 měli pouze staré mechanické radary - tedy na tom byly asi ještě hůře. Flares byly zakázány z ekologických důvodů, takže opět s největší pravděpodobností pro obě strany. atd...

    Prostě si evidentně (neříkám, že vědomně) vybíráš pouze fakta, která se Ti hodí do Tvého vidění světa a vychází Ti z toho nesmysly.

  • Olivav
    13:32 15.02.2017

    Jinak Shania co mi na těch tvrzeních nesedí je tohle:

    The F-15 pilots used their simulated combat experience against the thrust vectoring capability of the Lockheed Martin F-22 to exploit a vulnerability of the Su-30 in a hard turn, the pilot said.

    Tady to totiž popisují jako slabinu SU-30 a de facto všech letadel s TVC, což je blbost. Je to jak říkáš o pilotech, takže blbě to má ten zdroj:
    https://www.flightglobal.com/n...

    Na tohle jsem narážel níže.

  • Olivav
    13:28 15.02.2017

    No a aby se to nezfamovalo, tak tady to hezky rozebírají:

    http://forum.keypublishing.com...

    http://www.defencetalk.com/for...

    K tomu přetažení máš Shania pravdu, že nezkušený pilot může poslat z nebe dolů i moderní stroj. Není to nějaý sci-fi antigravitační letoun :)

  • Olivav
    13:04 15.02.2017

    Jinak ten TVC dokáž dosti rychle hýbnout nosem letadla. Takže u ITR by měl mít TVC výhodu. Jiná je STR, ale i tam bych spíše viděl TVC jako výhodu. Mění se totiž AOA . Posune se vektor tahu vůči náběhu krřídla. Ono to není jen o tom, ale nezdá se mi, že by tam s tím čílsem 35 museli kecat.

  • Olivav
    13:00 15.02.2017

    Shania,

    jen to dokazuje "důveryhodnost" některých zdrojů. Nic víc nic míň.

    cituji: Mimochodem Su-30/35 i s TVC reagují v nižších rychlostech pomaleji než F-22, oba Hornety...

    Viděl jsi někdy vůbec vzdušný balet moderních SU? Asi těžko, protože napsat takovou blbost to chce kumšt.

    Ne to není o skilu. Poslechni si to pořádně. Je tam explicitně řečeno, že to je taktika proti TVC, kterou se naučili při střetnutích s F-22. Pokud by to mělo být jak píšeš, tak by to řekl jinak. Nakonec tam alespoň řekli, že je otázka času než se na tohle naučí reagovat. Mimochodem jaký je pomět tah:hmotnost u F-15 a SU-27. Řekl bych, že utahat SU-27 a jeho deriváty F-15 nemůže ani kdyby chtěla.

    Pokud chtějí být západní zdroje brány vážně a navážet se do druhých, tak by si měli zamést před vlastním prahem.

    Jinak tvé oblíbené stránky http://www.f-16.net/forum/view... koukni na video, kde něco ukazuje Mig, kterému vypli omezovače. Navíc je otázka při jakých rychlostech ta čílsa měli na mysli atd...

    Takže asi tolik k tvým "argumentům".

  • Shania
    11:37 15.02.2017

    Olivav: ta ruská stránka se taky moc neukazala.... ITR 35 stupnu za sekundu u Su-30 .... ani náhodou. Není realně ani 28 u F-22, jestli je to číslo reálné, tak jde o ITR nebo pedal turn...

    Dál to nejsou plky US Airforce ale názor jednoho pilota na debriefingu. A když přehlídneš těch pár technických detailu, tak měl na IAF dost pozitivní názor...

    Celý to bylo jen o skillu pilotů a jejich schopnostem se učit.

    pokud někdo nechápe, narážku na nezkušené piloty používající TVC kdy nemají (měl ji jak k SU tak F-22)... tak je to jen jeho problém... Popisuje to přesně jak to je, pokud stroj přetáhne, jde dolů naprosto bez energie.... je to pilotova starost, aby se do toho stavu nedostal...

    Mimochodem Su-30/35 i s TVC reagují v nižších rychlostech pomaleji než F-22, oba Hornety...

    To že tyhle cvičení, obzlášť se státem mimo NATO bude omezený spoustou ROE je snad jasný, nikdo nebude odhlaovat všechny schopnosti, mimo to čeho se zúčastnilo IAF byli jen menší naskryptované střetnutí mající za úkol simulovat určité situace.

  • Olivav
    10:35 15.02.2017

    Jen k těm nesmyslům co vypustili o Mig-21 bison. Provnejte si ty PR plky z US Air force na téma indů a tímto popisem co je to letadlo zač. http://idrw.org/mig-21-knowing... Z toho mi vyplívá, že ten ruský deník https://in.rbth.com/blogs/2014... nekecal a snažil se napravit kecy ze zámoří.

    Tím jen upozorňuji, že nepovažuji F-15, F-16 atd.. za šunty, ale ty kecy z USA jsou fakt přitažené za vlasy.

  • Olivav
    10:35 15.02.2017

    Jen k těm nesmyslům co vypustili o Mig-21 bison. Provnejte si ty PR plky z US Air force na téma indů a tímto popisem co je to letadlo zač. http://idrw.org/mig-21-knowing... Z toho mi vyplívá, že ten ruský deník https://in.rbth.com/blogs/2014... nekecal a snažil se napravit kecy ze zámoří.

    Tím jen upozorňuji, že nepovažuji F-15, F-16 atd.. za šunty, ale ty kecy z USA jsou fakt přitažené za vlasy.

  • Olivav
    09:50 15.02.2017

    No jen se vrátím k tomu podniku z roku 2008, kde byli i Indové.

    ten post od jj284b https://in.rbth.com/blogs/2014... a citují Dave Fulghuma z Aviation Week (nemám chuť to dohledávat)

    předpokládejme, že to nepřekrucují, tak nejdůležitější je oddíl Combat begins - shrnuto:
    - The Su-30MKI’s powerful Russian-made NIIP-BARS radar was operating only in the training mode (radar restrictions prevented US snoops from "mapping" the high-tech radar) takže tohle byla iniciativa Indů
    dále restrikce diktované pořadateli
    - Indians were barred from using data-links, chaff and flares
    - When they were targeted by surface to air missiles, they were shot down
    - There was no data picture in the cockpit to help IAF pilots’ situational awareness so the work load on the aircrews was high
    - lso, the IAF’s most powerful air-to-air missile, the R-77, was not simulated in the exercises.

    Jak jsem se zmínil tak asi simulovali Křováky.

    Firstly, the Tumansky engines are very susceptible to FOD (foreign object damage). Now the reason that’s a big deal is because they asked for a one-minute spacing between take offs.

    Pamatuji na dokument, kde Rusi startovali pomalu ze skládky a US personál procházel letiště aby F-15 a ostatní stroje nenasály nečistoty, takže to výse je blbost. Nevím jak je to u nových strojů, ale rusi měli u Mig-29 žebrování na horní straně náběžné hrany křídla pro přivod vzduchu při staru a staré SU-27 měl taky systém pro nenasátí cizích objektů (Mig-35 už to nemá a u SU nevím).

    Další co tam pospisují jako kecy: In fact, Col Fornof is mistaken on several counts. For instance, the Su-30MKI does not have a Tumansky engine but rather an NPO-Saturn power plant. He is wrong again about the MiG-21 Bison having Israeli radar when in fact it has a Russian scanner. He’s wrong on most counts and in fact economical with the truth in some places.

    Z Francouzů nebyli taky nadšení, když o nich partnerech z NATO napsali:
    However, French Air Force pilots, who deployed to the same event with the Dassault Rafale fighter, apparently engaged in non-friendly activities.“They never really came to any merges,” the pilot explains.

    “What they were really doing was, they had all their sensors on sniffing and seeing how our radars worked. And that’s really all they were doing out here. They came out here and they watched the whole flight, with their newest airplane and their newest electronic receiving units, and sucked up all the ‘trons in the air.”

    Takže shrnuto podtrženo ten slavný Red Flag je skoro jako Hollywood. Kdyby to mělo mít nějakou vypovídací hodnotu, tak to není o rolích ale dvou týmech kdy se střídají útočné a obranné role. Ve válce se jim na scénáře protivník vyprdne a ten Hollywood jim bude k prdu.

  • logik
    23:19 14.02.2017

    Auuuu - To je úžasný, jak si Larry vybásníš nesmysl z jedné věty na wiki.

    Např. tady máš, kdo ve skutečnosti RF platí
    http://www.globalsecurity.org/...
    cituji:
    "U.S. Joint Forces Command (USJFCOM) sponsored Joint Red Flag 05 (JRF05), one of the year's premier joint training events"

    Tady je jiný důkaz, že to platí stát:
    "Sullivan said the Air Force spends $35 million annually on Red Flag exercises at Nellis.
    In past Red Flags, the Air Force typically spent between $20 million to $60 million to fly friendly and aggressor aircraft, fire missiles, cannons and drop bombs."
    http://www.reviewjournal.com/n...

    Nebo tady:
    http://photorecon.net/european...
    "The well-known Red Flag exercises at Nellis Air Force Base, near Las Vegas in Nevada, are not only used by their sponsor, the United States Air Force (USAF), but by many armed forces."

    A co hodí google ve výsledcích na: "Red Flag lockheed sponsor"? Nic relevantního, co by potvrzovalo Tvoji pohádku.

    Tak prosím si nevymýšlej blbosti a fantazie z jedný blbě pochopený věty na wiki a než si příště začneš vymýšlet pohádky, tak si svojí domněnku aspoň základním způsobem ověř. Je to už trapný, jak se chytáte každého stébla, jak znevěrohodnit výkony F35.

  • Larry
    22:25 14.02.2017

    To Blake
    Larry, Pacific Air Forces je organizacna jednotka velitelstva USAF, nie sukromna firma, a nevyraba F-35.
    ----------------
    VZS AČR také nejsou sokromá firma a nevyrábějí JAS-39 Gripen ale nechají si zasponzorovat účast ve cvičení Gripen Users Group.
    To je taková komerční PR. :-)))
    ********
    Wiktores_SVK Ale viem a dobre. Jaký je rozdíl mezi Rudou vlajkou Aljaška a 17-1?? pořádá to jiné velitelství, ale scénář je stejný. Naprosto stejně, jako v minulých letech. Víte jaký byl rozdíl mezi Flying Rhino 2008 nebo 2009?? Žádný!
    Byli jiní hodnotitelé na Taceval. Toť vše.
    Samozřejmě Rudou vlajku sponzoruje by´t částečně výrobce F-35. Je to jeho "reklama či výkladní skříň"

  • Olivav
    21:48 14.02.2017

    Tak jem kouknul do těch textu o Red Flag 2008 s IAF a těžko se zbavuji pocitu, že USA o tom melou nesmylsy. To s tím motorem mělo být co? No porouchal se a RF poslala nový. Nevím ale 100% bezporuchová technika neexistuje. Nakone Indové tam měli support role a nepoužívali Barsy naplno snad jen v tzv demo módu. Nemohli poživát datalinky atd... Když v tom Cope India dělali F-15 Pakistánce či co, tak Indové simulovali v Red Flag 2008 křováky?

    Spíše to bylo takové jako divadlo to setkání na Red Flag 2008. Ono by to bylo o něčem jiném, kdyby tam byli rusi se svojí technikou a otestovali se navzájem. Nevsadil bych na to, že by to dopadlo s promo skórem 15:1 apod. Vtipné byly ty Mig-21 po upgradu od Izraelců. Možná až si upraví F-35 tak to bude o něčem jiném. Jen to potvrzuje fakt, že Izraelci umí a to co upaví posunou na jiný level a USA "promo" akce jsou vypovídající jako zprávy z Blesku.

    Sorry, ale tak působí ty texty videa na která odkazují. Nevěřím, že mají takový náskok a jen oni umí.

  • Blake
    21:43 14.02.2017

    Larry, Pacific Air Forces je organizacna jednotka velitelstva USAF, nie sukromna firma, a nevyraba F-35.

  • Wiktores_SVK
    21:24 14.02.2017

    To Larry: este, ze vy viete citat... keby ste poriadne citali tak zistite, ze sa tu nebavime o Red Flag Alaska, ale o Red Flag 17-1 ktore sa kona v Nevade a nie na Aljaske.

  • Larry
    21:02 14.02.2017

    Ano, kdo měl co do činění prakticky s letadly nebo působil v letectvu, tak si o počítačových simulacích 15:1 myslí své. Obrovskou proměnnou je vycvičenost pilotů, jejich schopnosti. To že jsou indičtí ghurkové vynikající vojáci s britskými armádními tradicemi je jedna věc, (viděl a potkával jsem je na Balkáně) Letectvo, jeho úroveň výcviku, přípravy a tech. zabezpečení druhá. Stačí jak Indové lavírují mezi Rafale a Suchojem, nebo jejich liknavý přístup k projektu T-50.
    Pokud bude sedět za kniplem pilot s náletem 250 hod/rok je to o něčem jiném.
    Jaký může být výsledek simulace když nejsou reálné Su-27 a Mig- 29. Jakých verzí??
    Je obrovský rozdíl mezi Su-27 se kterým létají např. Ukrajinci a Su-27SM3.
    To samé platí pro MiG-29A a MiG-29SMT což je dnes "ruský standart"

    Vyjádření "potlačování PVO nepřítele" je široký pojem. Jakého nepřítele a jaké PVO?? Může to být PLDVK30mm "ještěrka" nebo S-400 s Pancir -S2???
    Znají TTD obou systémů, aby skutečně mohli cvičit potlačování???
    Odborník použije terminus technicus "překonávání PVO"
    Takže to hodnocení je taková "vědecko-populární novinařina"

    logiku, vy neumíte ani čist, natož porozumět textu.
    takže ještě jednou
    "RED FLAG-Alaska is a Pacific Air Forces sponsored exercise"
    konkretně zde:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    A kdo by to asi platil?? Sponzorsky se složili kolega Donald a soudruh Vladimír, ne???:-)))

    Kopírovat tuny anglických textů CTRL+C, CTRL+V to by nejen Vám tady šlo dobře.
    Jenže Vy by jste nemohl být ani dobrým vojákem natož zpravodajcem.
    Víte svět dnes není o o získaní množství informací.( z důvěryhodných zdrojů, ideologických lží i hoaxů) Je to o včasném a správném vyhodnocení dat a informací, jejich pochopení a souvislostí.

  • Sokrates
    20:38 14.02.2017

    jj284b: Indické Su-30MKI mali strely R-77 zavedené už niekoľko rokov pred Red Flag 2008. A čo sa týka ruských Su-35S, tak tie boli v Sýrii už od februára 2016 vyzbrojené nielen nielen R-27, ale aj RVV-SD (R-77-1).

  • logik
    17:02 14.02.2017

    Laryy: ovšem jaksi Ti nedochází trochu podstatný fakt, že Red Flag jaksi není sponzorované Lockheedem, takže Tvoje přirovnání je nesmyslné.

    A překvapení Kaliber? Jaké překvapení? Že mají takové rakety? To se vědělo již dlouho. Nebo myslíš to překvapení, že jim nejméně jedna raketa spadla za letu v Íránu?

  • Olivav
    14:11 14.02.2017

    jj284b

    díky za info a odkazy

  • Larry
    13:27 14.02.2017

    "mastodont a ostatní: jasně - komplexní a šíleně drahé západní vojenské cvičení je jen skrytá podpora prodeje. Zatímco ruskem udávané charakterististky radaru jsou ve skutečnosti podstřelené, aby nepřítel ruské zbraně podceňoval.
    Co takhle začít aplikovat stejná měřítka na všechny....? "
    ---------------
    Vezmeme to z druhé strany. Cvičení pro skupinu "Gripen Users Group" kterého se účastnili i VZS AČR je také jenom promo akce sponzorovaná výrobcem BAE.
    chová se naprosto stejně jako výrobce F-35. To je business.
    Samozřejmě, že v zájmu výrobců není ukázat "weak points" jejich systémů. (slovo produkt nesnáším).Co je moc to je příliš. Možná se bude daňovým poplatníkům ve státech které budou mít ve výzbroji F-35 lépe usínat s pocitem bezpečí, když je střeží ze vzduchu F-35, já bych takové nadšení nesdílel.Výrobce potřebuje "vysvětlit" občanům (laikům) , že zrovna F-35 vojáci nutně potřebují.

    Přitom reálná bojová situace je na míle vzdálená různým simulacím a mírovým teoriím. Jsou postupy a situace, které s míru nacvičit nedají.

    "podstřelené parametry" ruských radarů. Nejen radarů. Stačí si vzpomenout na Sýrii a překvapení Kaliber. Rusové skutečné TTD utajují důsledně a nebo záměrně podhodnocují. "A vo tom to je"

  • RiMr71
    12:49 14.02.2017

    Celé to tvrzení je vlastně "F-15 dostali od Su-27 pěkně na zadnici od ruských Su-27 na cvičení Red Flag".

  • RiMr71
    12:49 14.02.2017

    Já nepodceňuji krásné a v rukou zkušeného pilota bezpochyby nebezpečné éro SU-27.

    Jen rozporuji tvrzení "F-15 dostali od Su-27 pěkně na zadnici od ruských Su-27".

    Pokud řeknu "Franta Vopička má výborný levý spodní hák", může to být pravda.
    Pokud řeknu "Franta Vopička přerazil čelist Jankovi Skočdopole a to několikrát", je to buď pravda, nebo není.

  • logik
    11:48 14.02.2017

    Ale zas bych Su27+ nepodceňoval. Na jednu stranu je blbost tvrzení, že F15 smetou z oblohy, na druhou stranu výsledky indických pilotů bych zas nebral tak vážně - o jejich dobrém výcviku a potřebném množství nalétaných hodin bych dosti pochyboval (svědčí o tom např. požadavek na větší rozestupy při startech letadel). V rukou pilota vycvičeného podobně jako piloti USAF by si Flanker vedl určitě lépe.

    Co je hodně zajímavé je opakované info o nespolehlivosti motorů a pak mě zaujalo to, že pro F15 byly nebezpečné Mig-21, které dokázali přelstít staré mechanické radary na F15. Což opět ukazuje, že o dost důležitější než to, jak které letadlo "umí točit" a podobné žabomyší války (kde každé letadlo zpravidla umí něco a jde o to, jak to umí pilot využít) je daleko důležitější avionika, elektronika, výkony radaru atd...

  • RiMr71
    11:30 14.02.2017

    Díky všem, myslel jsem si to že to tak nějak dopadne.
    Myslím tedy, že sebejisté tvrzení Dandymana:
    "F-15 měly na cvičeních Red flag na začátku 90-tých let taky úspěchy, ale jen do doby, než si pozvali Su-27 z Ruska. To pak dostali pěkně na zadnici."

    můžeme neméně sebevědomě odsunout do škatulky "internetové blábolení".

    ________


    K tomu "I asked Lewis if his plane had been neutralized or affected by F-35 cyber attacks during this Red Flag. After a long pause he chuckled and didn’t answer. "

    TO je zajímavé - v čem onen Lewis letěl? Myslím tak - pokud letěl v US éru simulujícím ruské éro - fungoval by onen hack i na skutečně ruské Sučko nebo Miga? He?

  • jj284b
    11:01 14.02.2017

    A este jeden postreh z dog fightu F-15 vs Su-30MKI:

    The F-15 pilots used their simulated combat experience against the thrust vectoring capability of the Lockheed Martin F-22 to exploit a vulnerability of the Su-30 in a hard turn, the pilot said.“So we start to pull in on him, and then all of a sudden you start to see the [Su-30’s aft-] end kick down and he starts doing vectored thrust,” the pilot says.

    “But now he starts falling out of the sky. He’s falling out of the sky so fast that you don’t even have to go up,” the pilot adds. “You just have to pull back on the stick a little bit, pull the throttle, go to guns and come in and drill his brains out.” Even so, the professionalism and skill of the IAF pilots at Red Flag gained the respect of the USAF pilots.

  • jj284b
    10:59 14.02.2017

    samozrejme na Red Flag 2008, Indicke Su-30MKI nemali simulovane R-77.. kazdopadne, to nie je az take obmedzenie, kedze tie strely realne v tom case aj tak nemali.. Ruske letectvo ich zaviedlo tiez az minuly rok, a nad Syriou lietali Su-35S so starymi R-27...

  • jj284b
    10:55 14.02.2017

    Pilot F15 rozobera skusenosti s Su-30 na Red Flag

    https://www.flightglobal.com/n...

  • jj284b
    10:54 14.02.2017

    Boli tam v 2008

    obhajoba Su-30 na Red Flag z ruskej strany:

    https://in.rbth.com/blogs/2014...

    nejake brief info:

    http://timesofindia.indiatimes...

  • Olivav
    10:49 14.02.2017

    Shania a jj284b,

    k těm Rusům a Indům naposledy - reagoval jsem v podstatě na to, že si dali US piloty.

    1. Rusy shrnuje asi nejlépe - http://www.clubhyper.com/refer...

    Ten "souboj" byl důsledkem nesehranosti a manévru, který dostal SU-27 za F-15.

    2. Indové - ti snad pozitivně dopadli jen na Cope India a to za specifických podmínek. Bez ohledu na výsledek byli chváleni představiteli US letectva. Nic naplat, ale v reálném střetu by to probíhalo jinak.

    Red Flag s ruskou účastí nikdy neproběhl (nenašel jsem opak) tak, že by tam F-15 někdo deklasoval je blbost. Indové a Red Flag (netuším), když tak možná by odkaz stál za to aby se vyřešily řeči :)

    Nechce se mi to hledat.

Stránka 1 z 4