CZ 805 BREN – první nebo poslední slovo?

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4
CZ 805 BREN s teleskopickou pažbou standardu AR-15; větší foto / Perun Arms

Po představení pušky CZ 805 BREN před několika lety se objevila spousta reakcí na tehdy nejnovější výrobek vojenské produkce České Zbrojovky. Problémem pušky však nebyl jen fakt, že její zavedení do výzbroje provázela řada otazníků, ale i to, že o pušce měl každý názor, aniž by jí vůbec měl v ruce.

CZ 805 BREN - je co zlepšovat

První kvalifikované hodnocení útočné pušky CZ 805 BREN se objevilo až po nějaké době, a to sice od skupiny OBOS.cz, která nafasovala zbraně v rámci činnosti u Aktivní zálohy 41. mpr Žatec. Díky této recenzi se na veřejnosti objevil první ucelený názor, který byl opřený o konkrétní poznatky a zkušenosti. Recenze CZ 805 BREN nešetřila a bylo jasné, že je ještě hodně věcí na zlepšování.

Vylepšit CZ 805 BREN se rozhodla i Armáda České republiky. Společně s výrobcem česká armáda odstranila největší nedostatky (tvar napínací páky, pažba, popruhová očka, kompenzátor a u některých zbraní i zásobníková šachta). Pokud by přesto někdo z vás toužil po pušce v původní konfiguraci, může si jí pořídit v civilním prodeji za zhruba 45 000 Kč.

Co tedy s puškou po modernizaci dál? Předně, výše zmiňovaná modernizace některé nešvary neodstranila, ale učinila je snesitelnějšími (popruhová očka už sice při sesednutí z techniky nepraskají, ale pořád nepředstavují žádný zázrak z hlediska využívání moderních popruhů). Je tedy zřejmé, že prostor pro úpravy nebyl zdaleka vyčerpán.

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4CZ 805 BREN s pažbou Magpul CTR v maximálně vysunuté poloze; větší foto / Perun Arms

Jeden z nejpalčivějších problémů představuje, bohužel stále, pažba. A to jak svojí délkou, tak i ergonomií lícnice (při střelbě z opačného gardu nejde lícnice jednoduše „otočit", aniž by bylo třeba ji rozmontovat, a tak se tvář opírá o hranu). Spousta vojáků, zejména ti menšího vzrůstu, kteří se zbraní přišli do styku, si stěžují, že zbraň je pro ně jednoduše dlouhá. Nemluvě o používání s prostředky individuální balistické ochrany nebo zimní výstroje!

Logickým krokem tedy bylo tuto pažbu nahradit něčím „použitelnějším". Automaticky se nabízí teleskopické pažby standardu AR-15, které se staly klasikou po celém světě a kterých se, v rámci aftermarket doplňků, vyrábí nepřeberné množství typů.

Pažba pro CZ 805 BREN od Perun Arms

Po několika konzultacích s vojáky (ale i výrobcem) společnost Perun Arms přišla s vlastním dílem osazeným komerční trubkou pro pažby AR-15. Jedná se o jednolitý blok, který odstraňuje spoj mezi původní zadní hlavou a pažbou (čímž došlo i k odstranění jednoho spoje s vůlí) a nahrazuje původní uzávěr závěru. Zvoleným materiálem se stal dural 7075, který je ve zbrojním průmyslu dobře znám pro své výborné vlastnosti a přitom nízkou hmotnost.

Výměna původní uzávěry za novou je přitom otázkou okamžiku. Pažba jde vyndat buď po sejmutí spoušťového ústrojí, nebo i bez něj – prostě se zmáčkne stiskátko na zadní straně zadní hlavně, čímž se posune vratná pružina závěru, a díl se celý vysune směrem dolů. Práce na 30 vteřin!

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4Celkový pohled na nový adaptér se závěsným okem na popruh i vložkou pro QD popruhy; větší foto / Perun Arms

Trubka teleskopické pažby navíc prodlužuje osu hlavně (původní pažba je o několik stupňů skloněná dolů), čímž pozitivně přispívá k ovladatelnosti zbraně při střelbě.

Nový díl od Perun Arms ovšem nezůstal jen a pouze u pažby, ale snaží se posunout užitné vlastnosti a ovladatelnost zbraně ještě o něco dál. Proto je možné v zadní straně nového dílu najít ocelovou vložku pro rychloupínací popruhy. Jedná se o moderní rozhraní, které je možné v dnešní době najít jak na posledních generacích pušek řady AR-15, tak i na některých doplňcích (třeba pažby Magpul CTR).

Komu však toto uchycení popruhu nevyhovuje, má možnost použít pro uchycení svého popruhu kluzné oko, které se nachází na zajišťovací matici pažby. Toto oko má rozsah 360° a svým volným pohybem tak umožňuje plynule měnit gard, aniž by hrozilo, že popruh bude překážet nebo způsobovat jiné nepohodlí při střelbě.

Co však je jedním z největších úspěchů nového dílu z dílny Perun Arms je fakt, že při nejkratší poloze pažby je celá puška přibližbě o třicet milimetrů kratší, což řeší základní nedostatek pro vojáky a vojačky menšího vzrůstu. Zdánlivě nepatrná úspora délky byla kvitována vojáky napříč útvary.

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4Celkové srovnání pušky s původní pažbou a adaptérem od Perun Arms. Rozdíl v délce 30 mm je patrný na první pohled. / Perun Arms

Daní za kratší délku zbraně je nesklopnost pažby. Tento fakt však nebyl příslušníky výsadkových ani mechanizovaných útvarů shledán jako negativní (někteří vojáci dokonce sami nesklopnost chtěli a požadovali).

Neleze opominout i přispění České zbrojovky při vývoji nového dílu. Zástupci České Zbrojovky se postavili k vývoji adaptéru čelem a umožnili spolupráci jak při vývoji, tak i při testování na samočinných puškách A1 i A2.

Puška CZ 805 ještě zcela jistě neřekla své poslední slovo a lze se těšit i na další doplňkové díly do budoucna. Do budoucna je tak možné očekávat díly odstraňující nejpalčivější nešvary. Pokud máte nějaké nápady, rádi si je přečteme v diskuzi pod článkem.

Adaptér teleskopické pažby pro CZ 805 BREN je dostupný v e-shopu firmy Perun Arms za 2389 Kč s DPH (při objednání do konce června sleva 10 % - tedy 2150 Kč s DPH).

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové zásobníky od firmy DH Industries pro CZ 805 BREN

Před více než týdnem jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o záměru Armády ČR pořídit si ...

Indická armáda začíná testovat CZ 805 BREN

Indická armáda letos v zimě začne s dlouhodobým testováním pěti útočných pušek, mimo jiné i CZ 805 ...

Česká CZ 805 BREN pro francouzského vojáka?

Francouzská armáda oficiálně spustila výběrové řízení na nové ruční palné zbraně. Jde o největší ...

Jak je to s cenou CZ 805 BREN?

Před týdnem se objevil v Lidových novinách článek Ondřeje Stratílka kritizující nákupní cenu pušek ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • KOLT
    17:32 07.10.2015

    "...plukovník gšt. Josef Kopecký vyzvedl spolupráci s Českou zbrojovkou i období, kdy byly zbraně CZ 805 BREN zaváděny v Afghánistánu a případné závady odstraňovány jejími specialisty přímo v místě nasazení."

    Dobrý vtip :-) Zajímalo by mě, zda to pan plukovník myslel vážně nebo to říct prostě "musel".

  • 3RMO
    16:24 07.10.2015

    tak tady je bren 807 alias cz bren 2

    http://www.acr.army.cz/informa...

  • Zbrojir
    19:04 11.07.2015

    Takže Francie KO, Indie patrně také KO.....

    http://www.denik.cz/ekonomika/...

    Kolt: s tím výběrem DMR pro MO ČR máš naprostou pravdu. Popravdě, ono se renomovaným výrobcům do "českých tendrů" vzhledem k tradiční nekompetenci a podrazům už vůbec nechce. Ta místní "cochcárna" je vždy někam nasměrována. Občas i tak blbě, že to vlastně odradí i "spřízněné kamarády"....

  • KOLT
    17:55 04.07.2015

    Možná protože vědí, jak to s těmi zakázkami chodí, tak nechtěli zbytečně ztrácet čas a peníze... Navíc to výběrové řízení bylo v počátku napsané tak, že vlastně nebylo možné ho splnit bez vývoje, protože požadované výrobky (tuším kolimátor) prostě nebyly na trhu. Takže výrobci, kteří se přihlásili, vlastně lhali. Teprve pak MO v rámci připomínek soutěžících přepsalo podmínky tak, aby odpovídaly realitě trhu. Čímž ovšem znevýhodnilo všechny potencionální soutěžící, kteří se nepřihlásili, protože věděli, že původně požadovaný výrobek nedokáží dodat. Nový by již třeba dokázali....

  • Motostřelec
    17:27 04.07.2015

    Ahoj,

    několikrát se tu zmiňovalo a pobrekávalo nad tim, proč do výběrka na novou UP nebyly přizváni zdejší výrobci jako např. : PAR, Luvo, V-AR.

    Nevíte někdo, zda se třeba nepřihlásil někdo z nich do soutěže na ostrostřeleckou pušku v .308Win ? Proč byl v soutěži jen Sig 716 ? Však taková PARka je v podstatě totožné řešení a navíc vzhledem k menšímu počtu požadovaných kusů i v silách těhto menších výrobců. A pokud nikdo z nich nedělá verzi v .308Win, tak vzhledem k tomu že je tojiž také léta vyřešeno u této zbraně, tak by pro ně nemusel být problem tuto verzi dělat.

  • Zbrojir
    10:08 29.06.2015

    Určitě CZ 805 Bren zdokonalit v některých ohledech dodatečně lze, ale ekonomické (efektivní) takové zásahy tedy vůbec nebudou….

    Takže ještě ten výtah z dokumentace na výběr dodavatele útočné pušky ráže 5,56x45 pro MO ČR (přelom 2009/2010).

    A nyní bych zaryté příznivce CZUB poprosil, aby nám kvalifikovaně ozřejmili, které že to požadavky přinutily CZUB dodat ozbrojeným silám takový paskvil.

    Jen připomínám, že pokud nějaký uzel nenadefinuji do detailů, což ve výběrovém řízení ani z mnoha důvodů často nemohu (diskriminace), tak to přeci neospravedlňuje dodavatele, který z podstaty věci nese plnou odpovědnost za kvalitu nabízených produktů, dodávat předražené „polofunkční polotovary“, deklarovat u nich ukončený vývoj a pak se ještě pokrytecky vymlouvat na požadavky odběratele....


    Takticko – technické požadavky, provozní a užitkové vlastnosti zboží

    1. Útočná puška 5,56 x 45 mm

    Předmětem veřejné zakázky je útočná puška (ÚP) s ukončeným vývojem. Vlastní požadavky na tuto zbraň jsou uvedeny v takticko-technických požadavcích (dále jen „TTP“). Jedná se o automatickou zbraň, střílející dávkami a jednotlivými ranami s účinným dostřelem na pozemní i vzdušné cíle min. 300 m, vybavená mechanickými rektifikovatelnými mířidly, s hledím s rozsahem 100 - 400 m. Přesnost střelby jednotlivými ranami se požaduje max. do 4 MOA. Zbraň musí umožňovat střelbu cvičnými, redukovanými a speciálními náboji s minimálním dovybavením zbraně. Automatika zbraně je založená na odběru prachových plynů z hlavně s pístovým mechanismem. Závěrový mechanismu je při výstřelu uzamčený. Zásobování pomocí schránkových, odnímatelných zásobníků s průběžnou kontrolou počtů nábojů v zásobníku, bez jeho vyjmutí ze zbraně. Požaduje se možnost spojení 2 zásobníků. Počty zásobníků u střelce - 8 kusů u každé zbraně, s odpovídajícím vhodným způsobem uložení zásobníků u vojáka. Po vystřílení nábojů ze zásobníku zachycení závěru v zadní poloze. Možnost vedení střelby při všech možných bojových činnostech, za použití prostředků individuální ochrany proti ZHN zavedených v OS ČR, při použití zimních doplňků, balistické ochrany a ochranných brýlí, za hraničních klimatických a bojových podmínek. Zbraň musí být vybavena možností upevnění optických a zaměřovacích přístrojů (průhledový zaměřovač kolimátorového typu, zvětšovací modul, noktovizor), měřících, značkovacích, osvětlovacích a střelných (granátomet), a to pomocí Picattiny rail dle MIL STD 1913 a dále schopností umístění tlumících zařízení na ústí hlavně (tlumič plamene/kompenzátor, resp. tlumič hluku výstřelu). Zbraň musí umožňovat vedení palby ze standardizovaných střílen zavedených bojových vozidel. Životnost hlavně (balistická) se požaduje min. 20.000 výstřelů, technická životnost pušky jako celku min. 20 let. Zbraň musí vykazovat vysokou míru spolehlivosti, bezpečnosti při používání a manipulaci. Poruchovost do 0,2 %, bez započítání vad vlivem střeliva. Střelba musí být spolehlivě vedena standardizovanými náboji se všemi typy střel. Povrchová ochrana zbraně musí mít minimální odrazivost světelných zdrojů a odolná proti otěru, korozi, zejména slané a sladké vodě, vlhku, agresivním látkám a produktům vznikajících při střelbě při použití konzervačních prostředků, schválených k používání v OS ČR. Na zbrani nesmí být žádné ostré hrany a výrazné výstupky (plochá zbraň). Všechny ovládací prvky se musí vyznačovat plynulostí chodu. Zbraň musí umožňovat umístění (připevnění) ovládacího prvku systému MBK V21 - rukojeti (s využitím části spodního Picattiny rail). Její instalace a používání nesmí mít negativní vliv na vedení střelby. Součásti zbraně musí být tříbodový univerzální popruh. Uchycení popruhu nesmí negativně ovlivňovat ovládání a střelbu ze zbraně. Použitý materiál u zbraně a příslušenství musí být nehořlavý, s dobrým odvodem tepla, vznikajícím při střelbě, nárazuvzdorný a odolný proti mechanickému poškození. Základní rozebrání a složení zbraně pro běžnou údržbu musí být proveditelné bez jakýchkoliv nástrojů. Prostředky pro údržbu a odstranění jednoduchých závad musí být součástí příslušenství zbraně (vytěrák, koudelníček, kartáček, olejnička, montážní přípravek atp. v obalu). Pro identifikaci zbraně se požaduje značení výrobním číslem a výrobcem (státem). Balení zbraně musí být v přepravních uzamykatelných obalech s obsahem 10 ks zbraní s úplným příslušenstvím. Obal (dřevěný, kovový, plastový) musí splňovat požadavky na stohovatelnost podle normy ČSN 269030 (max. 8 vrstev), ochranu zbraní před poškozením a znehodnocením. Obal musí mít prvky identifikace. Požaduje se výrobcem vydefinovaná a vytvořená poměrová souprava náhradních dílů pro opravy 100 ks zbraní v pevném obalu. K provádění hodnocení technického stavu hlavních součástek a běžným opravám se požaduje dodat nářadí zbrojíře v pevném obalu. Rozsah stanoví výrobce. Požadovanou součástí soupravy zbrojíře jsou i rektifikační dalekohledy v počtu 1:100 ks zbraní.

    Základní takticko technické požadavky podle TP:

    a) ráže 5,56 x 45 NATO - podle STANAG 4172/ČOS 130503;
    b) celková délka zbraně v bojové poloze – do 1 070 mm (s vysunutou pažbou – v krajní poloze);
    c) délka hlavně – 350 mm - 480 mm;
    d) účinný dostřel – min. 300 m;
    e) základní hmotnost zbraně (bez zásobníku a popruhu) – max. 3,6 kg;
    f) s útočnou puškou se požaduje dodat útočný nůž (není požadována možnost jeho uchycení na zbraň);
    g) počet nábojů ve schránkovém (dvouřadém) zásobníku min. – 30 kusů;
    h) možnost rychlého přebití zásobníků (je požadováno spojení 2 ks zásobníků - sponou nebo jinými propojovacími prvky);
    i) se zbraněmi dodá prodávající munici ve složení a množství uvedeném v čl. II odst. 1 písm. a) smlouvy v etapách stanovených čl. V odst. 2 a přílohou č. 5 smlouvy;
    j) pro provedení KZ a VZ prodávající dodá munici ve složení a množství uvedeném
    v čl. IX odst. 1 a odst. 5 smlouvy s tím, že tato munice musí být identická s municí uvedenou v předchozím odstavci s výjimkou cvičné munice;
    k) požaduje se vybavení zbraní systémem Picattiny rail, dle MIL STD 1913 (horní, spodní a boční - po obou stranách - kovový);
    l) rozsah pracovní teploty od -40º do +50º C;
    m) spolehlivá funkce ve ztížených podmínkách (prach, bláto, přechodové teploty) dle AC 225/D14, TPVD 637 - 81.

    Ostatní požadavky:

    m) se zbraní se požaduje dodat 2 ks pouzdra na 4 ks zásobníků, se standardní schopností fixace na křížovou vazbu.

    2. Útočná puška 5,56 x 45 mm ve zkrácené verzi – karabina

    V souvislosti s pořízením útočné pušky je předmětem veřejné zakázky i pořízení útočné pušky ve zkrácené verzi – karabina, která bude mít minimálně 70% konstrukčně shodných dílů s útočnou puškou. TTP na zkrácenou verzi jsou shodné s požadavky na útočnou pušku, s výjimkou následujících požadavků:

    Takticko technické požadavky podle TP pro zkrácenou verzi útočné pušky odlišné od základní verze:

    a) celková délka zbraně v bojové poloze – do 890 mm (s vysunutou pažbou – v krajní poloze);
    b) účinný dostřel – min. 200 m;
    c) délka hlavně pro zkrácenou verzi - karabina – do 330 mm;
    d) základní hmotnost zbraně v zkrácené verzi - karabina (bez zásobníku a popruhu) – max. 3,4 kg.

    Ostatní požadavky:

    e) se zbraní se požaduje dodat 2 ks pouzdra na 4 ks zásobníků, se standardní schopností fixace na křížovou vazbu.

  • KOLT
    09:16 29.06.2015

    Zbrojíř: Připojím se k HonzoviH a zeptám se, možná poněkud přihlouple, protože nejsem konstruktér. Šlo by u současné CZ 805 nějak vymyslet rozebiratelnou soustavu závěru, kterou by bylo možné aplikovat do stávajících těl zbraní, aniž by musela být tato vyměněna (případně s nějakou jejich drobnou, ekonomicky smysluplnou úpravou)? Že by to stálo další peníze vem čert, s tím už nic nenaděláme, poděkujme našim politikům a politickým důstojníkům. Jde mi v tuhle chvíli o vojáky. Dokoupení rozumné optiky (ke kterému jednou bude muset dojít) taky bude stát další hromadu peněz...

  • Zbrojir
    08:52 29.06.2015

    Ano, za bohulibými prohlášeními o podpoře domácího průmyslu a záchraně pracovních příležitostí se v praxi skrývá výhradně podpora jedné soukromé společnosti.

    To, že taková podpora, obvykle za pomocí neregulérních praktik, poškozuje zahraniční výrobce, protože nedostali možnost ucházet se o veřejnou zakázku v ČR ve skutečné soutěži, mnoho Čechů nerozhodí, protože volnou hospodářskou soutěž zde nebereme příliš vážně. Poněkud paradoxní ale je, že pro naše výrobce právo na regulérní tendry v zahraničí požadujeme….

    To, že taková podpora poškozuje ozbrojené složky, to by nás již ale zajímat vskutku mělo, protože to nakonec zaplatíme, my, daňoví poplatníci, a naše silové resorty mají pro plnění svých úkolů obvykle nedokonalé a problematické prostředky.

    To, že taková podpora poškozuje i jiné výrobce v ČR, to by nás mělo rovněž zajímat, protože podpora jednoho na úkor druhého je diskriminace a jak si tedy vysvětlíme, že pracovní místo v UB kotlině má větší váhu než např. na Vsetínsku. A to nerozebírám, že v CZUB dostává řadový zaměstnanec plat, který zdaleka nedosahuje na průměrnou mzdu v ČR. Stát by v žádném případě neměl podporovat jeden soukromý podnikatelský subjekt vůči jinému, zejména jsou-li to subjekty tuzemské, i když v případě CZUB o ryzí „tuzemskosti“ existují pochybnosti.

    Mj. před lety, kdy se připravovalo přezbrojení Policie ČR, byla CZUB rovněž upřednostněna vládním usnesením č. 338/2000 o přímém přidělení zakázky před Zbrojovkou Brno, která chtěla kontrakt plnit ve spolupráci s německou firmou HaK. Takže už druhý příklad, jak se CZUB za politické podpory zbavila vzniku možné tuzemské konkurence.

    CZUB byla vládou vybrána, ač její produkty dosahovaly naprosto katastrofálních výkonů, 5 (2+3) letý vynucený dovývoj sice přinesl citelné zlepšení, ale většina dodaných produktů stejně vykazuje vady, kdy žaloba na dodávku 30 000 vadných zbraní (ze 46 000 dodaných) byla z politické úrovně zakázána, prý aby nám ta CZUB nakonec nezkrachovala a nemusela propouštět….

    Cenné zkušenosti a vylepšení získané na CZ 805 Bren je možné naplno uplatnit a tudíž i zhodnotit až u zásadně přepracované zbraně, tedy u nástupce stávajícího Brenu. Nákupem CZ 805 Bren jsme velmi neefektivně a samozřejmě neobyčejně draze hradili vývoj v soukromé společnosti CZUB… Jak říkám, CZUB dlouhodobě žije v prostředí „zestátnění nákladů a privatizace zisků“, jo, to se to podniká.

  • HonzaH
    07:58 29.06.2015

    Mám další dotaz. Když nebudeme řešit prapodivné (rozumějte pro ČR naprosto standardní) výběrko, lze dnes považovat BREN za alespoň trochu slušnou zbraň? Myslím po provedení všech úprav a vylepšení.
    Je reálná možnost, že by byly v případě špatných zkušeností AČR nahrazeny nerozebiratelné sestavy rozebiratelnými?

  • Jecchus
    23:41 28.06.2015

    Vše tu už asi zaznělo, tak si dovolím dodat jen takový postřeh pro ty, co ohledně BRENu argumentují podporou domácího zbrojního průmyslu:

    Pokud se "vybíralo" mezi BRENem a SCARem a SCAR měla v licenci vyrábět zbrojovka ZVI Vsetín, byl zvolen BREN a ZVI nakonec zkrachovala a ta zbrojovka teď už neexistuje, tak to mám brát jako podporu domácího zbrojního průmyslu anebo jsme spíše u Zbrojířovi podpory privilegované firmy...? ;)

  • Zbrojir
    20:51 28.06.2015

    Je asi zbytečné se přesvědčovat.

    Podstatný je fakt, že i v CZUB již mnozí pochopili, že projekt CZ 805 Bren není příliš perspektivní a bude v dohledné době jistě nahrazen zásadně přepracovanou zbraní.

    Takže vojáci, ale i daňoví poplatníci posloužili za užitečné blbce, když neobyčejně draze zakoupili krajně nedokonalé konstruktérské cvičení jménem CZ 805 Bren, navíc ve stadiu „polofunkční prototyp“, jak jinak, než pro celoplošné přezbrojení ozbrojených sil ČR.

    Vojáci pak byli po několik let nuceni trpělivě snášet vady a nedostatky hromadné produkce, podílet se na dovývoji a přitom z médií a PR prohlášení poslouchat chvalozpěvy na jedinečnost a dokonalost produktů soukromé společnosti CZUB, to vždy potěší…

    Dle dostupných informací Francie KO, Indie v nedohlednu, a dosavadní omezené kontrakty získány jen přes „politická rozhodnutí“, takže díra do světa zatím žádná, a nás ty „povinné reference“ pro soukromou společnost stály cca 2 miliardy Kč, a ozbrojené síly budou s problematickým produktem zápasit patrně ještě léta….

    Mj. nabídka obsahující FN SCAR (plán výroby v ČR - ZVI) byla cenově výhodnější, tedy „polotovar z Brodu“ měl zřejmě lepší rating, než vyzkoušená puška s možností pracovních příležitostí ve Vsetíně....

  • KOLT
    20:12 28.06.2015

    hurvo: Slint, jen závidím :-)

    Motostřelec: Osobní zkušenost je kolik nábojů v rychlém sledu, mohu-li se zaptat? Ohledně kolimátoru – jenže ten AČR dodala CZUB, takže je to opět jejich zodpovědnost. A M4 z pochopitelých důvodů není etalon výdrže, ta má jiné přednosti. Srovnání s FN SCAR, která byla nabízená jako druhá v onom "tendru", by mě zajímalo mnohem víc.

  • Motostřelec
    19:53 28.06.2015

    Pro Hurvo> Mnou uvedená hmotnost Brenu 3.9 kg je samozřejmě s prázdným zásobníkem. A ano pušku jsem si osadil smysluplným kolimátorem. Odpovídal jsem tak na dotaz Honzy H.

    Který mimo jiné jak jsem si teď všiml udal chybnou hmotnost SCARu 3.28 kg

    Koukl jsem na stránky FN a SCAR L ve verzi porovnatelné s Brenem... voaláá:

    Weight 3.5 kg (without magazine)
    Barrel type Standard
    Barrel length 14.5"

    Dokonce bez zásobníku :-D

    PS: Nedělal bych si iluze že těžší hlaveň M4, bohužel uprostřed zeslabená drážkou pro granátomet nebude v tomto místě taky hezky náchylná na ohnutí a navíc vzhledem k fopá v podobě ostrého přechodu zde bude i hrozit vrubovka :-D

    PS: A že BREN netrpí ztrátou přesnosti vim od kud ? Osobní zkušenost ;-)

  • KOUMES123
    16:51 28.06.2015

    To, že má Bren 805 řadu nedostatků na kterých by bylo třeba pracovat je odborníkům a nejen jim jasné. Otázkou jsou zde dvě věci: 1) zda si to uvědomuje vedení CZUB a je ochotno s tím něco dělat. 2) Zdali s lidmi, které má k dispozici s tím vůbec něco může dělat.
    Nosný konstruktér L. Findorák už není mezi živými. (zajímavé je, že tuto zbraň původně vyvíjela pro CZUB soukromá firma .( jak jinak asi zaplatit dobrého konstruktéra?) Další konstruktér V. Guryča řešil problém systémem, pokud nemám kvalitní materiál, tak ho tam musím dát víc(i když to bude víc vážit)). Pokud v podniku převládají příbuzenské vazby a schopní a talentovaní lidé na klíčových pozicích dostanou nízkou mzdu, tak vám utečou, protože je někdo jiný přeplatí.
    Bohužel se musím opět vrátit k oné sedlácké mentalitě. Nádeníkovi pracujícímu na poli můžete dát nízkou mzdu, protože dělá jednoduchou práci a je snadno nahraditelný. Na rozdíl od kvalitního odborníka,který vám rychle uteče tam, kde ho zaplatí.

  • hurvo
    22:26 27.06.2015

    HK G36, SA80, ARX-160, ARX-90, MP-5SD6,UMP, P90, RAK, Zastava M71, HK G36c, AW-50,L115, L129, F88, HK416, M4, M16A2, Beryl, FNC, AK-5c, FAMAS, C-7, C-8, M16A4, su pusky ktore som mal v rukach a z 90 percent z nich som strielal. Mam osobnu skusenost skoro so vsetkymi puskami v NATO a po osobnej skusenosti s Brenom som nestastny. howgh

  • Zbrojir
    21:56 27.06.2015

    Oproti moderní konkurenci je zde hlaveň menšího průměru, to je zjevné.
    Nejde jen o střelbu a ohřátí, ale např. i o mechanickou odolnost proti ohybu při hrubém zacházení. Zrovna u Brena bych se docela obával i razantního použití s nasazeným bodákem. Dle tuzemských metodik se po pádových zkouškách zachování rektifikace, chceš-li správnost nastřelení, obvykle již nezjišťuje….

    U samopalu vz. 58 k ohybu hlavně při hrubém zacházení občas docházelo. Lehká hlaveň přinesla tomuto samopalu nízkou hmotnost, ale také určité limity, např. i poměrně rychlé přehřátí…

    Pokud se aplikuje extrémně lehký zaměřovač, lze problém do jisté míry eliminovat. Zvláště jedná-li se o civilní verzi bez bočních railů, tato je lehčí, ergonomičtější a lépe vyvážená. Vojáci však musí mít zbraň osazenu komplexněji a nemohou si osazení individualizovat. MO ČR dle zadání poptávalo celý zbraňový komplet, osazení pušky je tedy věcí dodavatele – „vítěze tendru“. Jak pušku CZ 805 Bren CZUB osadila, víme všichni, základní zaměřovače (ZD-Dot a spol) od Meopty této pušce opravdu vůbec nepomohly.

    S Brenem to chce strávit pár dní na cvičení, mít podobnou zkušenost s konkurencí a pak lze dělat závěry. Obecně platí, že ti, co širší zkušenosti mají, jsou kritičtí. Že se ke kritice přidávají i ti, co neměli pušku v ruce, to je holt součástí každé diskuse…

  • KOLT
    21:51 27.06.2015

    hurvo: No bodejď, jedno má ve jméně samopal, a je to přitom útočná puška, druhé odstřelovací, a je to ostrostřelecká ;-) (To byl samozřejmě vtip, kdyby si někdo nebyl jistý.)

    Motostřelec: A to, že to střílí přesně a vydrží silné zahřátí máte odkud? Ony hlavně se dělají z několika málo materiálů, jejichž vlastnosti jsou poměrně velmi dobře známy. Že by tedy CZ 805 s tenkou hlavní (jako že ji má) vydržela vyšší zahřátí než obdobná puška s hlavní těžší je asi tak pravděpodobné, jako že CZ 805 má o 100 m vyšší účinný dostřel než FN SCAR při prakticky shodné délce hlavní a stejném střelivu... V češtině je na to pěkné úsloví: "Fyziku neochč*ješ!" :-)

  • hurvo
    21:31 27.06.2015

    Bren vazi 3,6kg zasobnik s 30 nabojmi vazi 400g. kolimator na motostrelcovej puske vazi potom asi -100g aby sme sa dostali na 3,9kg :D

    ked sme pri hrubke hlavne davat za vzor u utocnych pusiek hrubku hlavne u vz58 je ako davat za vzor u odstrelovaciek hlaven z SVD.

  • Motostřelec
    19:32 27.06.2015

    Teda pánove, ja fakt nevim co pořád řešíte :-D :-D :-D ?

    Tenoučká hlaveň ? Dyť má stejný vnější průměr jako na vz.58 a přitom menší díru :-D :-D :-D

    No a pokud dokáže střílet přesně a navíc vydrží i silné zahřátí, tak klobouk dolu před konstruktéry, kteří se nebáli a nenechali si "vatu, jako jíní v zahraničí..." na tloušťce stěny.

    Pro Honza H> Můj Bren má i s kolimátorem, zásobníkem, krytkama všech railu a řemenem 3.9 kg. A ohledně vyvážení ? Máš vidět ty reakce všech kterým ho půjčím a přitom jsou nakrmeni obdobnými komentáři z for. Po té co ho vemoudo ruky, tak se ptají kde že je to padání na lauf. Tak že to chce klid ;-)

  • Zbrojir
    10:42 27.06.2015

    A bylo to ještě mnohem horší, ale CZUB před „výběrovým řízením“ pro MO ČR usilovně odlehčovala. Podívejte např. na tu tenoučkou hlaveň.

    Problém je v tom, že i s tak lehkou hlavní není celková hmotnost CZ 805 Bren a zejména vyvážení zbraně zdaleka tak dobré, jako u konkurence….

    Je obecně známo, že v ČR vznikly na bázi AR15 mnohem lepší a efektivnější konstrukce, samozřejmě za zlomek ceny vývoje v CZUB, viz např.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Prostě, CZ 805 Bren byla nejlepší soudobá 5,56x45 vyrobená ve městě Uherský Brod, nic víc...

  • KOLT
    23:41 26.06.2015

    Na přetížení CZ 805 na čumák si stěžuje kde kdo (osobně neumím fundovaně posoudit). Je-li tomu tak, je to trochu ostuda s ohledem na to, jak lehká hlaveň je u ní použita...

  • hurvo
    23:21 26.06.2015

    Vaha zbrane je proste nieco co z obrazku ani z TTU nepocitis nikdy tak ako ked ju mas v ruke. Ked som si chytil berretu ARX-160 do ruk tak som myslel je ze vyrobena z peny a ciernej farby. Pocitovo strasne lahucka. Pritom vazi zhruba tolko co nas samopal a iba o 600g menej ako bren. Tak ako bodak na brena ma "iba" 1kg ale pocitovo je to sabla skretov z mordoru.

  • hurvo
    23:12 26.06.2015

    300g je 300g. je to citit. a duplom je rozdiel ked mas tazisko zbrane nad zasobnikom alebo v predpazbi. L-85 ma tiez skoro 5kg ale rozhodne sa s nou naraba a drzi sa lepsie.lebo tazisko je nad rukovatou.

  • HonzaH
    22:37 26.06.2015

    No jasně, to chápu. Ale tohle přeci musím navěsit i na SCAR a ten pak bude taky těžší, ne?

  • hurvo
    20:56 26.06.2015

    to bude tym ze bren je dost tazky na cumaku. Plus 3,58 Kg ma len ked je holý, bosý a nenabitý. Prirátaj plny zasobnik, prednu rukovat, kolimator , priblizovaci modul , laserovy znackovac a si na piatich kilach. A ked mas pusku v rukach alebo ti visi na krku tak citis kazdy gram. Na podnikovej strelnici to moze vyzerat nepodstatne ale v reale...

  • HonzaH
    20:13 26.06.2015

    Chtěl jsem se jen zeptat. Hodně lidí si stěžuje, že CZ805 je těžká. Na wiki jsem ale našel, že CZ805 váží 3,58kg a FN SCAR 3,29kg ve verzi standard. To mi zase jako velký rozdíl nepřijde. Jak to tedy je?

  • fenri
    16:34 26.06.2015

    Jaké rusko/ceske vzory mate na mysli?

  • Odpadlik07
    16:07 26.06.2015

    Myslim si ze ACR by uz mela vymenit rusko/ceske vzoy za CZka.

  • Zbrojir
    11:07 25.06.2015

    k Defence.Shield

    Dodávky speciální techniky do ozbrojených složek státu jsou samozřejmě náročnější než dodávky zbraní pro civilní trhy. Vezmeme-li však v úvahu s jakou mateřskou péčí se stát, nehledě na vlastní výdaje a újmy, stará o blaho CZUB, přesto, že tato se k němu dlouhodobě chová jako rozmazlený arogantní fracek, tak při podobně vstřícném přístupu k jiným tuzemský subjektům očekáván min. srovnatelné, ale spíše mnohem lepší výkony (zejména v poměru výkon/cena).

    Každý schopnější podnikatel, a to i mimo zbrojní sféru, by za tak vstřícných podmínek pro své podnikání včetně nemalé finanční vaty příslušné odborníky, které zde jistě máme, prostě najal, a chybějící výrobní kapacity nasmlouval. Nechci hovořit za tyto firmy, ale dle mého osobního názoru, pokud by obdržely mnohamilionové granty na vývoj a byla-li by jim přidělena lukrativní veřejná zakázka na přezbrojení MO ČR v obdobných parametrech, tak by měly setsakra výhodnou pozici pro vyjednávání s bankami i dalšími spolupracujícími subjekty.

    Nevidím tedy žádný důvod k optimismu, že se CZUB po značných výdajích ze státního rozpočtu a nekonečném úsilí všech zainteresovaných po mnoha letech naučí to, co jiní zvládnou mnohem rychleji, levněji a podstatně lépe. CZUB má pouze „schopnost“ úspěšně odolávat soustavné kritice. Ta trvá celá desetiletí, prakticky od té doby, co CZUB začala ručními palnými zbraněmi vyzbrojovat ozbrojené složky státu….

    Ne nadarmo se zde říká, že CZ 805 Bren je nejlepší útočná puška vyrobená v Uherské Brodu….

  • fenri
    10:31 25.06.2015

    To DS-
    VAR je v podstatě oneman show (ale kvalitní)
    PAR je trochu větší. Obě firmy umí doladit ARka na velmi slušnou úroveň; asi by jí (hlavně PAR) zvládli dotáhnout do fáze, aby je vyráběla jiná/jiné firmy ve velkém a MilSpec.
    Nicméně vojenské pušky u nás dělá LUVO ve Strakonicích (klony plynových AR), přičemž na fullauto verze používá stejné hlavně jako Hera - tedy (v podstatě) teniferované, zajišťující mimořádně velkou životnost a odolnost. Rozhodně lepší řešení než chrom. Teniferaci používá hlavně Glock, potom polský Radom (třeba v Berylech) a s podobnou technologií si (konečně) začíná hrát i CZUB u pistolí (P-09?).

  • Defence.Shield
    23:31 24.06.2015

    k Zbrojir

    Trochu to nesouvisí s tématem, ale chtěl bych se tě zeptat na konkurenční firmy CZUB, Proams armory a V-AR, obě vyrábějí zbraně. PAR Mk3 popř Var jsou určeny pro sportovní střelbu, nebo existují i vojenské verze? Mají podle tebe tyto firmy schopnost vlastního know-how, vývoje a vlastní růstový potenciál? Třeba i ve vojenské oblasti? Nebo tyto firmy jsou spíše rodinného typu a prostě nemají kapacitu na velkosériovou výrobu? Jinak souhlasím s tím co jsi zde psal, je řada strojírenských firem, které sice nemají zbrojní program, ale nepochybně by to technologicky zvládly.

  • Zbrojir
    22:25 24.06.2015

    k Motostřelec

    Mýlíš se, zadávací dokumentace, která samozřejmě obsahuje celou řadu informací a požadavků, a to jak organizačních, obchodních, tak i technických nebyla příčinou problémů s CZ 805 Bren. Proto jsem doporučil i její zveřejnění, alespoň technické specifikace útočná puška.

    Zde se nejedná o detailní zadání vývoje, ale o zadání na nákup hotového výrobku, byť tuzemská praxe je krajně problematická (viz mé předcházející komentáře).
    Navíc zkoušky zbraní jsou poměrně hodně standardizované, ať již se jedná o metodiky tuzemské TPVD 637 – 81, či metodiky NATO AC 225. Problémy u nás mívají především západní výrobci, protože tuzemské metodiky vychází z metodik sovětských a v členských zemích NATO nejsou tudíž známy, kdy jejich produkty dle nich nejsou logicky ani navrhovány.¨

    k Jenda

    Když jsou státní instituce dlouhodobě nuceny vybrat předem zvoleného vítěze, nakupovat předražené polotovary, často i v objemu a harmonogramu odběru vyhovujícím především privilegovanému domácímu výrobci, při neplnění podmínek zadání i hromadně se vyskytujících vadách nesmí vypovědět již uzavřené kupní smlouvy, ani za vady a z prodlení uplatnit tvrdé sankce a ještě musí s CZUB trpělivě spolupracovat na odstraňování četných vad a nedostatků jejích "superproduktů", tedy podílet se na dovývoji, to se to podniká (zestátnění nákladů a privatizace zisků). Za státní peníze po léta zdokonalované produkty se už ve třetím světě, kde rozhodují především jiné motivační faktory, než poměr výkon/cena, prodat vskutku dají. To CZUBáci umí.

    Ono stačí málo a z lukrativního kontraktu pro státní instituce může být hned katastrofa. Stačilo by jen trvat na splnění termínů dodání, v případě neplnění uplatnit standardní pokuty, při neplnění technických parametrů vadné zboží vrátit a trvat na dodávkách zboží bezvadného, v případě opakovaných vad uplatnit sankce a při neřešení, či nezvládnutí problémů ve stanoveném čase vypovědět kupní smlouvy a prosperující firma má ihned vážné ekonomické problémy včetně související ostudy, že nezvládla státní zakázku, zejména pak u domácích zákazníků. Pokud čteš všechny mé komentáře, tak CZUB by se při standardním přístupu, jako ke každému jinému neprivilegovanému zákazníkovi, jen z posledních kontraktů pro velké ozbrojené složky ČR vrátily jako "neshodné" (vadné) desetitisíce zbraní, jejichž oprava je v praxi nerentabilní. Jenže díky politickým ingerencím tomu tak není a vše se nějak zpatlalo neúčinnými dodatky o "nadstandardní záruce"…

    CZUB totiž umí velmi dobře využívat pozitivní i negativní motivace. Ta pozitivní je snad jasná, k té negativní např. patří vyhrožování, že bude propouštět.... A který politik by, zejména před častými volbami, chtěl čelit hněvu lidu, že...

  • KOLT
    22:08 24.06.2015

    Takže zbraně se v Brodě začali vyrábět čistě proto, aby to bylo dál od Němec než ve Strakonicích? Tak to mi mnohé vysvětluje :-/

    hurvo: Přesně tak. AČR potažmo MO neposkytovali žádnou zadávací dokumentaci na vývoj zbraně, takže to, co tu popisoval Gungr se prostě nedělo. Bylo vypsáno "výběrové řízení" s nějakými požadavky, toť vše. O tom, jak fikaně bylo vypsáno už tu psal Zbrojíř.

  • fenri
    21:35 24.06.2015

    I třeba proto, že jí vývoj platíme my a proto, že jí od ní ty šmejdy s patřičnou přirážkou kupujeme?
    Ne, vážně - podle mě mají i docela dobrý design a (u pistolí) dobrou ergonomii a přesnost. S Shadowem se mi střílí skvěle a bral bych ho. Nicméně spolehlivost a kvalita CZUB prostě terno není. Nemusí jít jen o Breny. Třeba kroutící se rámy u Dutyn jsou taky pěkné faux pass a Phantom (hlavně ze začátku) určitě nebyl lepší či srovnatelný kvér než Glock, navzdory sebevědomé ceně.

  • hurvo
    21:32 24.06.2015

    Tu sa debata zatahuje smerom ze uboha czub sa musela drztat absurdnych poziadavkov a nakoniec nevdacna acr este mala vyhrady k produktu co si objednala.

    Do chlpatej pr..... ACR vypisala tender na utocnu pusku, nezadala czub zakazku na vyvoj pusky, nevyzadovala si multirazovy 5kilovy hlinikovy hranol. Czub proste skorumpovala uz skorumpovany tender v ktorom mal vyhrat scar. Pretlacila si svoju neergonomicku tazku a v tej dobe aj nefunkcnu pusku ktoru v indii a francuzsku odmietli pripustit do uzsieho vyberu.
    Acr a ossr sa musia zmierit s tym ze dalsich 50 rokov nic ine ako bren nebude. Prislusnici oboch armad sa rozdelia na dve skupiny: ti ktori su s brenom spokojni s jemnymi vyhradami a na tych ktori uz niekedy mali v rukach hociaku inu zbran 5,56.

    Co sa tyka vahy, debilneho kompenzatora , a absentujucej ergonomie bren tromfol aj take pometlo ako je FNC. Ta belgicka kopia akcka aspon striela.

  • Jenda
    21:29 24.06.2015

    No pořád nechápu proč ta společnost ještě nekrachuje, když produkuje jenom samé šmejdy....

  • fenri
    21:03 24.06.2015

    Moto-ryba určitě smrdí od hlavy, to máte recht. Ale že v Brodě prostě velmi často produkují věci krajně diskutabilní kvality je také fakt.
    Osobně hodnotím Zbrojířovy příspěvky jako extrémně fundované a přesné.

  • Motostřelec
    20:07 24.06.2015

    Gungr > absolutní souhlas a první relevantní příspěvek do diskuze stojící za přečtení.

    PS: taky pracuji jako projektový konstruktér jedné USA korporace :-)

    Zbrojíř > Ty jsi měl možnost si důkladně prostudovat zadání od MO ČR na pušku adresované Product marketingu a potažmo konstruktérum ? Teď nemyslím povrchních pár řádku, co se jeden čas vyskytovalo na netu. Skutečnou zadávací dokumentaci někdy totiž studuješ něklik dní :-D

    Osobně si myslim, že "ryba smrdí od hlavy" a za pomalu vším, co zde na zbrani kritizujete si může MO sama, protože "to tak" chtěla.

  • Zbrojir
    18:53 24.06.2015

    S negativním vlivem mentality místního obyvatelstva bych naprosto souhlasil, obdobný názor měli i lidé, kteří se problematice věnovali po celá desetiletí. Klientelistické vazby mezi různě spřízněnými zaměstnanci v podniku jsou známy a nepochybně měly a mají negativní dopady na kvalitu výroků.

    Popis věci od KOUMESE 123 mě pobavil a musím jen souhlasit.

    Jeden můj známý, opravdu velký znalec místní civilní i vojenské zbrojní výroby, když ještě žil, vždy říkal: "v Brodě, tam nikdy neuměli".

    Dával jsem zde dva příklady (revolver Grand 590 a pistole vz. 50/70), kdy převedení výroby již hotového produktu do CZUB evidentně vedlo k výraznému zhoršení kvality produkce, se kterou se mj. v CZUB perou dodnes.

    Další problémem jsou nízké mzdy pro většinu zaměstnanců, a to často i na velmi důležitých odborných pozicích. Sežeňte kvalitní personál za plat, za který by v oblastech s lepšími pracovními příležitostmi nikdo alespoň trochu kvalifikovaný do zaměstnání ani nenastoupil.

  • fenri
    18:26 24.06.2015

    Nebyl bych neskromný a posunul tradici naší výroby ručních střelných zbraní k píšťalám:-)

  • Jura99
    17:55 24.06.2015

    KOUMES123: No vy jste tomu dal :). Tradice výroby ručních zbraní u nás vznikla až po první světové válce, navíc licencí (pušky Mauser, pistole Nickel, kulomety Schwarzlose). Pistole Nickel a jejich české následovnice vz.22,24,27 se vyráběly v CZ Strakonice. CZUB vznikla jako pobočka Strakonic před druhou světovou válkou, aby byla výroba dál od německých hranic. Pušky vz. 24 (Mauser) se vyráběly na několika místech, mj. v Brně, ale také ve Strakonicích, Plzni, Považské Bystrici. Umístění továrny na zbraně jedna věc, ale zrození šikovného konstruktéra druhá. Ten se může narodit i jinde než v Brně :). Nakonec nejslavnější výrobek ZB26 nepochází z Brna, ale z Prahy (Zbrojovka Praga) a konstruoval ho Václav Holek narozený u Písku.

  • KOUMES123
    17:27 24.06.2015

    Kvalitní české zbraně se vyráběli v Brně. Brno je totiž 1/2 milionové strojírenské město, kde je přece jenom určitý potenciál technicky zdatných a talentovaných lidí. Maloměsto jako je Uherský Brod tento potenciál nemá a nikdy mít nebude, obzvlášť při takovém rozsahu produkce. Je to převážně zemědělský kraj a sedláci umí určitě lecos vypěstovat, ale strojní výroba a hlavně konstrukce je o něčem jiném. Manažerská chytrost alá "strýček Pagáč" v dnešní době kvalitu nenahradí, i když u státních zakázek zatím ano. Neochota pracovat na vylepšeních je daná, dle mého názoru také onou sedláckou mentalitou - brambora, když už je jednou vypěstovaná, tak nač pracovat na nějakých vylepšeních.

  • fenri
    16:13 24.06.2015

    Smítko - věci, které byly součástí dodávky Brenů byly probrány (myslím, že i zde) opakovaně. Nic to nemění na faktu, že Breny i s příslušenstvím byli obludně předražené a i jako civil si jednu kvalitnější pušku se stejnou, či spíše podstatně lepší výbavou koupíte levněji.
    Jeden čas jsem uvažoval o koupi civilního Brenu, protože některé věci na té pušce se mi líbí (v pohodě, už jsem z toho vyrostl) a mj. jsem narazil na tiskovou zprávu CZUB o tom, proč je civilní verze o tolik levnější (pořád je dražší než VELICE slušná AR, špičkový evoluční klon AK či obecně drahý AUG) než vojenská. Když to zjednoduším a přeženu, tak třeba proto, že na vojenské je popruh za deset tisíc :-)

  • Jura99
    15:38 24.06.2015

    pan Vrata má (opět) pravdu, pokud jde o Spartan vs. CASA. Spartan má totiž až o 1/3 (!) vyšší provozní náklady, což je sakra rozdíl, pokud CASA letí každý třetí let ve srovnání se Spartanem "zdarma". Rozdíl se ztrácí pouze na dlouhých tratích, kde CASA musí mezipřistávat a náklady rostou. Pořízení CASA pro AČR je v pořádku v kombinaci s KC-390, který obstará delší lety a kontejnery, zatímco CASA krátké lety bez mezipřistání. Současně pro OSSR je asi vhodnější Spartan, protože tím jsou investiční možnosti slovenského letectva vyčerpané a větší letoun nebude, takže Spartan musí zastat i dlouhé tratě a pojme objemnější (sice kratší) náklad než CASA.

  • smítko
    15:35 24.06.2015

    Teď jsem OT, ale ok. Opravdu z hlavy nevím za kolik stály výstrojní součástky ačr, a musel bych to hledat. Ale můj point je že i v zahraničí se prostě nakoupí průměrná výstroj která se plošně nafasuje a kdo chce lepší koupí si jí za své. ANO je tristní že u nás i standard byl (a zatím je) na nízké a nevyhovující úrovni.

    Explicitně jsem nepsal, že fasované ceny mají lepší poměr cena výkon, ale že je to jedno z kriterii. Ano a také je. Ale tento poměr se zohledňuje povětšinou plošně. Což často v praxi naráží.

    Teď i k tématu: Často se nadává na předražené zakázky. Jenže už se neprobírá to co je v zakázce vše zahrnuto a jaké tam jsou podmínky. Dobře to bylo vidět na případu, kdy se náš nákup Pandurů srovnával s Portugalskem. Čímž rovněž netvrdím, že se lidé na MO nedopouští korupčního jednání. Bohužel nejspíš často ano. Ale pro tyhle soudy je dobré znát všechny okolnosti, což by ale pak nebylo tak jednoduché a značně by to narušilo "pivní" morálku.

  • fenri
    15:05 24.06.2015

    smítko: proč jsou ovšem ty fasované věci s s údajným lepším poměrem cena/výkon (nejen) v tomto případě citelně dražší při nižší kvalitě? Přitom se jich kupují tisíce či desetitisíce a nikoliv po jednom, jako soukromníci...

  • smítko
    15:03 24.06.2015

    Juhelák: Já bych to moc neviděl ve stylu že "jinde je tráva zelenější a nebe modřejší". Nevím jak moc sledujete výstroj v zahraničí, ale i v zahraničí poskytují soukromí výrobci mnohem kvalitnější zboží než je fasováno :). Což logicky plyne z toho že fasované věci musely být nějakým kompromisem cena/výkon.

    o nových vestách se psalo např. i zde na AN: http://www.armadninoviny.cz/no...

  • juhelak
    14:36 24.06.2015

    Zbrojíř: Máte pravdu, nevidím do toho, pocital jsem s nejakou mírou zdraveho rozumu. Asi sem nynejší osazenstvo MO lehce precenil.
    Ted behem Bahna zminovali nákupy nové vystroje, jsem zvedav co nakoupi. Nastestí co se vystroje týče, tak je výhoda, že tu si clovek muze opatrit sám. Je trochu smutný že v českých e-shopech se napríklad veci ve vzoru 95 dají nakoupit mnohem kvalitnejsi nez které vydáva vojákum armáda. jinde to bývá naopak nejdřív se novinky dostanou k armádě, která je nasledne uvolní ke komerčním ucelům.
    Pokud se letos konecne dohodnu se zamestnavatelem abych si udelal zakladni vycvik AZ tak si pak snad nakoupim vsechno sám vcetne helmy, abych si spis nepripadal jako tramp.

  • Zbrojir
    14:32 24.06.2015

    Předem upozorňuji, že k letounům se vyjadřovat nemohu, tomu opravdu dobře nerozumím, s CASOU mám zkušenost pouze jako pasažér.

    Celý průběh případu CASA byl docela dobře popsán a zveřejněny byly i mnohé interní informace včetně některých dokumentů. Z nich vyplynul fakt, že Picek nejprve nákup na základě stanoviska armádních odborníků jednoznačně odmítal a následně svůj názor bez vyjasnění odborné stránky věci, pod tlakem shora, radikálně změnil. Existují i záznamy z jednání, jejichž autenticitu nikdo nezpochybnil a je z nich patrné, v jaké atmosféře se celá záležitost odehrávala…

    Takže mi vůbec nešlo o CASU jako letoun, její vhodnost, či nevhodnost pro MO ČR, ale o způsoby a praktiky při jednáních a rozhodování v zásadních kontraktech. Mj. v kauze běží trestní řízení, je však otázka, jak v českém prostředí nakonec skončí.

    Souhlasím, že problémy mnohých zahraničních produktů se zde účelově zveličují, zatímco o mnohem větších problémech výzbroje domácí provenience se jen zarytě mlčí, nebo se dokonce ještě zapírají.

  • Vrata
    14:01 24.06.2015

    Zbrojir:
    k vasemu "Veřejně známá je např. rychlá a politiky vynucená změna názoru gen. Picka na letouny CASA."

    Vy mate najake duverne/znale vedomosti o teto vynucene/"vynucene" zmene nazoru gen. Picka? Ja bych novinarum az tak neveril.

    K samotne CASA C295 versus SPARTAN C27:
    CASA ma asi tak o 10-20% mensi vykony nez SPARTAN (dolet, nosnost) a jeji zrejme hlavni nevyhodou je mensi nakladovy prostor, kam se nevejdou nektere typy kontejneru. Tech 10-20% podle mne nehraje roli, vetsinou je asi jedno, jestli letadlo uletne 4000km nebo 4600km. SPARTAN ma ale asi dost vysoke provozni naklady. V nasich novinach se nikdy neobjevila zprava o tom, ze US army mela zamer objednat cca 50-100 ks SPARTANU ale po dodani prvnich kusu zakazku stornovala a vlastnene kusy (nejstarsi mel cca 4 roky od vyroby) nabidla zajemcum. Oduvodneni: nakladny provoz, jejich funkci snad mohly prevzit HERCULESY (s 2-nasobnou nosnosti). Kdyby se toto stalo CASE, tak z toho bude dalsi a neustale citovana afera, u SPARTANU to ale nikdo z naseho publika nezaregistroval.

Stránka 1 z 3