CZ 805 BREN – první nebo poslední slovo?

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4
CZ 805 BREN s teleskopickou pažbou standardu AR-15; větší foto / Perun Arms

Po představení pušky CZ 805 BREN před několika lety se objevila spousta reakcí na tehdy nejnovější výrobek vojenské produkce České Zbrojovky. Problémem pušky však nebyl jen fakt, že její zavedení do výzbroje provázela řada otazníků, ale i to, že o pušce měl každý názor, aniž by jí vůbec měl v ruce.

CZ 805 BREN - je co zlepšovat

První kvalifikované hodnocení útočné pušky CZ 805 BREN se objevilo až po nějaké době, a to sice od skupiny OBOS.cz, která nafasovala zbraně v rámci činnosti u Aktivní zálohy 41. mpr Žatec. Díky této recenzi se na veřejnosti objevil první ucelený názor, který byl opřený o konkrétní poznatky a zkušenosti. Recenze CZ 805 BREN nešetřila a bylo jasné, že je ještě hodně věcí na zlepšování.

Vylepšit CZ 805 BREN se rozhodla i Armáda České republiky. Společně s výrobcem česká armáda odstranila největší nedostatky (tvar napínací páky, pažba, popruhová očka, kompenzátor a u některých zbraní i zásobníková šachta). Pokud by přesto někdo z vás toužil po pušce v původní konfiguraci, může si jí pořídit v civilním prodeji za zhruba 45 000 Kč.

Co tedy s puškou po modernizaci dál? Předně, výše zmiňovaná modernizace některé nešvary neodstranila, ale učinila je snesitelnějšími (popruhová očka už sice při sesednutí z techniky nepraskají, ale pořád nepředstavují žádný zázrak z hlediska využívání moderních popruhů). Je tedy zřejmé, že prostor pro úpravy nebyl zdaleka vyčerpán.

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4CZ 805 BREN s pažbou Magpul CTR v maximálně vysunuté poloze; větší foto / Perun Arms

Jeden z nejpalčivějších problémů představuje, bohužel stále, pažba. A to jak svojí délkou, tak i ergonomií lícnice (při střelbě z opačného gardu nejde lícnice jednoduše „otočit", aniž by bylo třeba ji rozmontovat, a tak se tvář opírá o hranu). Spousta vojáků, zejména ti menšího vzrůstu, kteří se zbraní přišli do styku, si stěžují, že zbraň je pro ně jednoduše dlouhá. Nemluvě o používání s prostředky individuální balistické ochrany nebo zimní výstroje!

Logickým krokem tedy bylo tuto pažbu nahradit něčím „použitelnějším". Automaticky se nabízí teleskopické pažby standardu AR-15, které se staly klasikou po celém světě a kterých se, v rámci aftermarket doplňků, vyrábí nepřeberné množství typů.

Pažba pro CZ 805 BREN od Perun Arms

Po několika konzultacích s vojáky (ale i výrobcem) společnost Perun Arms přišla s vlastním dílem osazeným komerční trubkou pro pažby AR-15. Jedná se o jednolitý blok, který odstraňuje spoj mezi původní zadní hlavou a pažbou (čímž došlo i k odstranění jednoho spoje s vůlí) a nahrazuje původní uzávěr závěru. Zvoleným materiálem se stal dural 7075, který je ve zbrojním průmyslu dobře znám pro své výborné vlastnosti a přitom nízkou hmotnost.

Výměna původní uzávěry za novou je přitom otázkou okamžiku. Pažba jde vyndat buď po sejmutí spoušťového ústrojí, nebo i bez něj – prostě se zmáčkne stiskátko na zadní straně zadní hlavně, čímž se posune vratná pružina závěru, a díl se celý vysune směrem dolů. Práce na 30 vteřin!

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4Celkový pohled na nový adaptér se závěsným okem na popruh i vložkou pro QD popruhy; větší foto / Perun Arms

Trubka teleskopické pažby navíc prodlužuje osu hlavně (původní pažba je o několik stupňů skloněná dolů), čímž pozitivně přispívá k ovladatelnosti zbraně při střelbě.

Nový díl od Perun Arms ovšem nezůstal jen a pouze u pažby, ale snaží se posunout užitné vlastnosti a ovladatelnost zbraně ještě o něco dál. Proto je možné v zadní straně nového dílu najít ocelovou vložku pro rychloupínací popruhy. Jedná se o moderní rozhraní, které je možné v dnešní době najít jak na posledních generacích pušek řady AR-15, tak i na některých doplňcích (třeba pažby Magpul CTR).

Komu však toto uchycení popruhu nevyhovuje, má možnost použít pro uchycení svého popruhu kluzné oko, které se nachází na zajišťovací matici pažby. Toto oko má rozsah 360° a svým volným pohybem tak umožňuje plynule měnit gard, aniž by hrozilo, že popruh bude překážet nebo způsobovat jiné nepohodlí při střelbě.

Co však je jedním z největších úspěchů nového dílu z dílny Perun Arms je fakt, že při nejkratší poloze pažby je celá puška přibližbě o třicet milimetrů kratší, což řeší základní nedostatek pro vojáky a vojačky menšího vzrůstu. Zdánlivě nepatrná úspora délky byla kvitována vojáky napříč útvary.

CZ 805 BREN adaptér na pažbu M4Celkové srovnání pušky s původní pažbou a adaptérem od Perun Arms. Rozdíl v délce 30 mm je patrný na první pohled. / Perun Arms

Daní za kratší délku zbraně je nesklopnost pažby. Tento fakt však nebyl příslušníky výsadkových ani mechanizovaných útvarů shledán jako negativní (někteří vojáci dokonce sami nesklopnost chtěli a požadovali).

Neleze opominout i přispění České zbrojovky při vývoji nového dílu. Zástupci České Zbrojovky se postavili k vývoji adaptéru čelem a umožnili spolupráci jak při vývoji, tak i při testování na samočinných puškách A1 i A2.

Puška CZ 805 ještě zcela jistě neřekla své poslední slovo a lze se těšit i na další doplňkové díly do budoucna. Do budoucna je tak možné očekávat díly odstraňující nejpalčivější nešvary. Pokud máte nějaké nápady, rádi si je přečteme v diskuzi pod článkem.

Adaptér teleskopické pažby pro CZ 805 BREN je dostupný v e-shopu firmy Perun Arms za 2389 Kč s DPH (při objednání do konce června sleva 10 % - tedy 2150 Kč s DPH).

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové zásobníky od firmy DH Industries pro CZ 805 BREN

Před více než týdnem jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o záměru Armády ČR pořídit si ...

Indická armáda začíná testovat CZ 805 BREN

Indická armáda letos v zimě začne s dlouhodobým testováním pěti útočných pušek, mimo jiné i CZ 805 ...

Česká CZ 805 BREN pro francouzského vojáka?

Francouzská armáda oficiálně spustila výběrové řízení na nové ruční palné zbraně. Jde o největší ...

Jak je to s cenou CZ 805 BREN?

Před týdnem se objevil v Lidových novinách článek Ondřeje Stratílka kritizující nákupní cenu pušek ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    23:41 26.06.2015

    Na přetížení CZ 805 na čumák si stěžuje kde kdo (osobně neumím fundovaně posoudit). Je-li tomu tak, je to trochu ostuda s ohledem na to, jak lehká hlaveň je u ní použita...

    Na přetížení CZ 805 na čumák si stěžuje kde kdo (osobně neumím fundovaně posoudit). Je-li tomu tak, je to trochu ostuda s ohledem na to, jak lehká hlaveň je u ní použita...

  • hurvo
    23:21 26.06.2015

    Vaha zbrane je proste nieco co z obrazku ani z TTU nepocitis nikdy tak ako ked ju mas v ruke. Ked som si chytil berretu ARX-160 do ruk tak som myslel je ze vyrobena z peny a ...Zobrazit celý příspěvek

    Vaha zbrane je proste nieco co z obrazku ani z TTU nepocitis nikdy tak ako ked ju mas v ruke. Ked som si chytil berretu ARX-160 do ruk tak som myslel je ze vyrobena z peny a ciernej farby. Pocitovo strasne lahucka. Pritom vazi zhruba tolko co nas samopal a iba o 600g menej ako bren. Tak ako bodak na brena ma "iba" 1kg ale pocitovo je to sabla skretov z mordoru.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    23:12 26.06.2015

    300g je 300g. je to citit. a duplom je rozdiel ked mas tazisko zbrane nad zasobnikom alebo v predpazbi. L-85 ma tiez skoro 5kg ale rozhodne sa s nou naraba a drzi sa lepsie.lebo ...Zobrazit celý příspěvek

    300g je 300g. je to citit. a duplom je rozdiel ked mas tazisko zbrane nad zasobnikom alebo v predpazbi. L-85 ma tiez skoro 5kg ale rozhodne sa s nou naraba a drzi sa lepsie.lebo tazisko je nad rukovatou.Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    22:37 26.06.2015

    No jasně, to chápu. Ale tohle přeci musím navěsit i na SCAR a ten pak bude taky těžší, ne?

    No jasně, to chápu. Ale tohle přeci musím navěsit i na SCAR a ten pak bude taky těžší, ne?

  • hurvo
    20:56 26.06.2015

    to bude tym ze bren je dost tazky na cumaku. Plus 3,58 Kg ma len ked je holý, bosý a nenabitý. Prirátaj plny zasobnik, prednu rukovat, kolimator , priblizovaci modul , laserovy ...Zobrazit celý příspěvek

    to bude tym ze bren je dost tazky na cumaku. Plus 3,58 Kg ma len ked je holý, bosý a nenabitý. Prirátaj plny zasobnik, prednu rukovat, kolimator , priblizovaci modul , laserovy znackovac a si na piatich kilach. A ked mas pusku v rukach alebo ti visi na krku tak citis kazdy gram. Na podnikovej strelnici to moze vyzerat nepodstatne ale v reale...Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    20:13 26.06.2015

    Chtěl jsem se jen zeptat. Hodně lidí si stěžuje, že CZ805 je těžká. Na wiki jsem ale našel, že CZ805 váží 3,58kg a FN SCAR 3,29kg ve verzi standard. To mi zase jako velký rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtěl jsem se jen zeptat. Hodně lidí si stěžuje, že CZ805 je těžká. Na wiki jsem ale našel, že CZ805 váží 3,58kg a FN SCAR 3,29kg ve verzi standard. To mi zase jako velký rozdíl nepřijde. Jak to tedy je?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:34 26.06.2015

    Jaké rusko/ceske vzory mate na mysli?

    Jaké rusko/ceske vzory mate na mysli?

  • Odpadlik07
    16:07 26.06.2015

    Myslim si ze ACR by uz mela vymenit rusko/ceske vzoy za CZka.

    Myslim si ze ACR by uz mela vymenit rusko/ceske vzoy za CZka.

  • Zbrojir
    11:07 25.06.2015

    k Defence.Shield Dodávky speciální techniky do ozbrojených složek státu jsou samozřejmě náročnější než dodávky zbraní pro civilní trhy. Vezmeme-li však v úvahu s jakou ...Zobrazit celý příspěvek

    k Defence.Shield

    Dodávky speciální techniky do ozbrojených složek státu jsou samozřejmě náročnější než dodávky zbraní pro civilní trhy. Vezmeme-li však v úvahu s jakou mateřskou péčí se stát, nehledě na vlastní výdaje a újmy, stará o blaho CZUB, přesto, že tato se k němu dlouhodobě chová jako rozmazlený arogantní fracek, tak při podobně vstřícném přístupu k jiným tuzemský subjektům očekáván min. srovnatelné, ale spíše mnohem lepší výkony (zejména v poměru výkon/cena).

    Každý schopnější podnikatel, a to i mimo zbrojní sféru, by za tak vstřícných podmínek pro své podnikání včetně nemalé finanční vaty příslušné odborníky, které zde jistě máme, prostě najal, a chybějící výrobní kapacity nasmlouval. Nechci hovořit za tyto firmy, ale dle mého osobního názoru, pokud by obdržely mnohamilionové granty na vývoj a byla-li by jim přidělena lukrativní veřejná zakázka na přezbrojení MO ČR v obdobných parametrech, tak by měly setsakra výhodnou pozici pro vyjednávání s bankami i dalšími spolupracujícími subjekty.

    Nevidím tedy žádný důvod k optimismu, že se CZUB po značných výdajích ze státního rozpočtu a nekonečném úsilí všech zainteresovaných po mnoha letech naučí to, co jiní zvládnou mnohem rychleji, levněji a podstatně lépe. CZUB má pouze „schopnost“ úspěšně odolávat soustavné kritice. Ta trvá celá desetiletí, prakticky od té doby, co CZUB začala ručními palnými zbraněmi vyzbrojovat ozbrojené složky státu….

    Ne nadarmo se zde říká, že CZ 805 Bren je nejlepší útočná puška vyrobená v Uherské Brodu….Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:31 25.06.2015

    To DS- VAR je v podstatě oneman show (ale kvalitní) PAR je trochu větší. Obě firmy umí doladit ARka na velmi slušnou úroveň; asi by jí (hlavně PAR) zvládli dotáhnout do fáze, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    To DS-
    VAR je v podstatě oneman show (ale kvalitní)
    PAR je trochu větší. Obě firmy umí doladit ARka na velmi slušnou úroveň; asi by jí (hlavně PAR) zvládli dotáhnout do fáze, aby je vyráběla jiná/jiné firmy ve velkém a MilSpec.
    Nicméně vojenské pušky u nás dělá LUVO ve Strakonicích (klony plynových AR), přičemž na fullauto verze používá stejné hlavně jako Hera - tedy (v podstatě) teniferované, zajišťující mimořádně velkou životnost a odolnost. Rozhodně lepší řešení než chrom. Teniferaci používá hlavně Glock, potom polský Radom (třeba v Berylech) a s podobnou technologií si (konečně) začíná hrát i CZUB u pistolí (P-09?).Skrýt celý příspěvek

  • Defence.Shield
    23:31 24.06.2015

    k Zbrojir Trochu to nesouvisí s tématem, ale chtěl bych se tě zeptat na konkurenční firmy CZUB, Proams armory a V-AR, obě vyrábějí zbraně. PAR Mk3 popř Var jsou určeny pro ...Zobrazit celý příspěvek

    k Zbrojir

    Trochu to nesouvisí s tématem, ale chtěl bych se tě zeptat na konkurenční firmy CZUB, Proams armory a V-AR, obě vyrábějí zbraně. PAR Mk3 popř Var jsou určeny pro sportovní střelbu, nebo existují i vojenské verze? Mají podle tebe tyto firmy schopnost vlastního know-how, vývoje a vlastní růstový potenciál? Třeba i ve vojenské oblasti? Nebo tyto firmy jsou spíše rodinného typu a prostě nemají kapacitu na velkosériovou výrobu? Jinak souhlasím s tím co jsi zde psal, je řada strojírenských firem, které sice nemají zbrojní program, ale nepochybně by to technologicky zvládly.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    22:25 24.06.2015

    k Motostřelec Mýlíš se, zadávací dokumentace, která samozřejmě obsahuje celou řadu informací a požadavků, a to jak organizačních, obchodních, tak i technických nebyla příčinou ...Zobrazit celý příspěvek

    k Motostřelec

    Mýlíš se, zadávací dokumentace, která samozřejmě obsahuje celou řadu informací a požadavků, a to jak organizačních, obchodních, tak i technických nebyla příčinou problémů s CZ 805 Bren. Proto jsem doporučil i její zveřejnění, alespoň technické specifikace útočná puška.

    Zde se nejedná o detailní zadání vývoje, ale o zadání na nákup hotového výrobku, byť tuzemská praxe je krajně problematická (viz mé předcházející komentáře).
    Navíc zkoušky zbraní jsou poměrně hodně standardizované, ať již se jedná o metodiky tuzemské TPVD 637 – 81, či metodiky NATO AC 225. Problémy u nás mívají především západní výrobci, protože tuzemské metodiky vychází z metodik sovětských a v členských zemích NATO nejsou tudíž známy, kdy jejich produkty dle nich nejsou logicky ani navrhovány.¨

    k Jenda

    Když jsou státní instituce dlouhodobě nuceny vybrat předem zvoleného vítěze, nakupovat předražené polotovary, často i v objemu a harmonogramu odběru vyhovujícím především privilegovanému domácímu výrobci, při neplnění podmínek zadání i hromadně se vyskytujících vadách nesmí vypovědět již uzavřené kupní smlouvy, ani za vady a z prodlení uplatnit tvrdé sankce a ještě musí s CZUB trpělivě spolupracovat na odstraňování četných vad a nedostatků jejích "superproduktů", tedy podílet se na dovývoji, to se to podniká (zestátnění nákladů a privatizace zisků). Za státní peníze po léta zdokonalované produkty se už ve třetím světě, kde rozhodují především jiné motivační faktory, než poměr výkon/cena, prodat vskutku dají. To CZUBáci umí.

    Ono stačí málo a z lukrativního kontraktu pro státní instituce může být hned katastrofa. Stačilo by jen trvat na splnění termínů dodání, v případě neplnění uplatnit standardní pokuty, při neplnění technických parametrů vadné zboží vrátit a trvat na dodávkách zboží bezvadného, v případě opakovaných vad uplatnit sankce a při neřešení, či nezvládnutí problémů ve stanoveném čase vypovědět kupní smlouvy a prosperující firma má ihned vážné ekonomické problémy včetně související ostudy, že nezvládla státní zakázku, zejména pak u domácích zákazníků. Pokud čteš všechny mé komentáře, tak CZUB by se při standardním přístupu, jako ke každému jinému neprivilegovanému zákazníkovi, jen z posledních kontraktů pro velké ozbrojené složky ČR vrátily jako "neshodné" (vadné) desetitisíce zbraní, jejichž oprava je v praxi nerentabilní. Jenže díky politickým ingerencím tomu tak není a vše se nějak zpatlalo neúčinnými dodatky o "nadstandardní záruce"…

    CZUB totiž umí velmi dobře využívat pozitivní i negativní motivace. Ta pozitivní je snad jasná, k té negativní např. patří vyhrožování, že bude propouštět.... A který politik by, zejména před častými volbami, chtěl čelit hněvu lidu, že...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:08 24.06.2015

    Takže zbraně se v Brodě začali vyrábět čistě proto, aby to bylo dál od Němec než ve Strakonicích? Tak to mi mnohé vysvětluje :-/ hurvo: Přesně tak. AČR potažmo MO neposkytovali ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže zbraně se v Brodě začali vyrábět čistě proto, aby to bylo dál od Němec než ve Strakonicích? Tak to mi mnohé vysvětluje :-/

    hurvo: Přesně tak. AČR potažmo MO neposkytovali žádnou zadávací dokumentaci na vývoj zbraně, takže to, co tu popisoval Gungr se prostě nedělo. Bylo vypsáno "výběrové řízení" s nějakými požadavky, toť vše. O tom, jak fikaně bylo vypsáno už tu psal Zbrojíř.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    21:35 24.06.2015

    I třeba proto, že jí vývoj platíme my a proto, že jí od ní ty šmejdy s patřičnou přirážkou kupujeme? Ne, vážně - podle mě mají i docela dobrý design a (u pistolí) dobrou ergonomii ...Zobrazit celý příspěvek

    I třeba proto, že jí vývoj platíme my a proto, že jí od ní ty šmejdy s patřičnou přirážkou kupujeme?
    Ne, vážně - podle mě mají i docela dobrý design a (u pistolí) dobrou ergonomii a přesnost. S Shadowem se mi střílí skvěle a bral bych ho. Nicméně spolehlivost a kvalita CZUB prostě terno není. Nemusí jít jen o Breny. Třeba kroutící se rámy u Dutyn jsou taky pěkné faux pass a Phantom (hlavně ze začátku) určitě nebyl lepší či srovnatelný kvér než Glock, navzdory sebevědomé ceně.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    21:32 24.06.2015

    Tu sa debata zatahuje smerom ze uboha czub sa musela drztat absurdnych poziadavkov a nakoniec nevdacna acr este mala vyhrady k produktu co si objednala. Do chlpatej pr..... ACR ...Zobrazit celý příspěvek

    Tu sa debata zatahuje smerom ze uboha czub sa musela drztat absurdnych poziadavkov a nakoniec nevdacna acr este mala vyhrady k produktu co si objednala.

    Do chlpatej pr..... ACR vypisala tender na utocnu pusku, nezadala czub zakazku na vyvoj pusky, nevyzadovala si multirazovy 5kilovy hlinikovy hranol. Czub proste skorumpovala uz skorumpovany tender v ktorom mal vyhrat scar. Pretlacila si svoju neergonomicku tazku a v tej dobe aj nefunkcnu pusku ktoru v indii a francuzsku odmietli pripustit do uzsieho vyberu.
    Acr a ossr sa musia zmierit s tym ze dalsich 50 rokov nic ine ako bren nebude. Prislusnici oboch armad sa rozdelia na dve skupiny: ti ktori su s brenom spokojni s jemnymi vyhradami a na tych ktori uz niekedy mali v rukach hociaku inu zbran 5,56.

    Co sa tyka vahy, debilneho kompenzatora , a absentujucej ergonomie bren tromfol aj take pometlo ako je FNC. Ta belgicka kopia akcka aspon striela.Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    21:29 24.06.2015

    No pořád nechápu proč ta společnost ještě nekrachuje, když produkuje jenom samé šmejdy....

    No pořád nechápu proč ta společnost ještě nekrachuje, když produkuje jenom samé šmejdy....

  • fenri
    21:03 24.06.2015

    Moto-ryba určitě smrdí od hlavy, to máte recht. Ale že v Brodě prostě velmi často produkují věci krajně diskutabilní kvality je také fakt. Osobně hodnotím Zbrojířovy příspěvky ...Zobrazit celý příspěvek

    Moto-ryba určitě smrdí od hlavy, to máte recht. Ale že v Brodě prostě velmi často produkují věci krajně diskutabilní kvality je také fakt.
    Osobně hodnotím Zbrojířovy příspěvky jako extrémně fundované a přesné.Skrýt celý příspěvek

  • Motostřelec
    20:07 24.06.2015

    Gungr > absolutní souhlas a první relevantní příspěvek do diskuze stojící za přečtení. PS: taky pracuji jako projektový konstruktér jedné USA korporace :-) Zbrojíř > Ty jsi ...Zobrazit celý příspěvek

    Gungr > absolutní souhlas a první relevantní příspěvek do diskuze stojící za přečtení.

    PS: taky pracuji jako projektový konstruktér jedné USA korporace :-)

    Zbrojíř > Ty jsi měl možnost si důkladně prostudovat zadání od MO ČR na pušku adresované Product marketingu a potažmo konstruktérum ? Teď nemyslím povrchních pár řádku, co se jeden čas vyskytovalo na netu. Skutečnou zadávací dokumentaci někdy totiž studuješ něklik dní :-D

    Osobně si myslim, že "ryba smrdí od hlavy" a za pomalu vším, co zde na zbrani kritizujete si může MO sama, protože "to tak" chtěla.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    18:53 24.06.2015

    S negativním vlivem mentality místního obyvatelstva bych naprosto souhlasil, obdobný názor měli i lidé, kteří se problematice věnovali po celá desetiletí. Klientelistické vazby ...Zobrazit celý příspěvek

    S negativním vlivem mentality místního obyvatelstva bych naprosto souhlasil, obdobný názor měli i lidé, kteří se problematice věnovali po celá desetiletí. Klientelistické vazby mezi různě spřízněnými zaměstnanci v podniku jsou známy a nepochybně měly a mají negativní dopady na kvalitu výroků.

    Popis věci od KOUMESE 123 mě pobavil a musím jen souhlasit.

    Jeden můj známý, opravdu velký znalec místní civilní i vojenské zbrojní výroby, když ještě žil, vždy říkal: "v Brodě, tam nikdy neuměli".

    Dával jsem zde dva příklady (revolver Grand 590 a pistole vz. 50/70), kdy převedení výroby již hotového produktu do CZUB evidentně vedlo k výraznému zhoršení kvality produkce, se kterou se mj. v CZUB perou dodnes.

    Další problémem jsou nízké mzdy pro většinu zaměstnanců, a to často i na velmi důležitých odborných pozicích. Sežeňte kvalitní personál za plat, za který by v oblastech s lepšími pracovními příležitostmi nikdo alespoň trochu kvalifikovaný do zaměstnání ani nenastoupil.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    18:26 24.06.2015

    Nebyl bych neskromný a posunul tradici naší výroby ručních střelných zbraní k píšťalám:-)

    Nebyl bych neskromný a posunul tradici naší výroby ručních střelných zbraní k píšťalám:-)

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6