CZ BREN 2: Nová útočná puška z České republiky

CZ 806 BREN
CZ BREN 2 / České zbrojovka

Ministerstvo obrany na svých stránkách poprvé veřejnosti představilo novou útočnou pušku CZ BREN 2 (označovaná také jako CZ 806 BREN) od České zbrojovky. CZ BREN 2 navazuje na útočné pušky CZ 805 BREN zavedené v Armádě České republiky.

Ministerstvo obrany ČR pro potřeby Armády ČR objednalo v roce 2010 v prvním kole 7937 pušek CZ 805 BREN za 1,2 miliardy Kč. Téměř všechny zbraně byly dodány s původní zásobníkovou šachtou a originálními průhlednými zásobníky.

Původní zásobníková šachta CZ 805 BREN dokáže využívat jen originální zásobníky České zbrojovky, nebo zásobníky německé firmy Heckler & Koch (puška G36).

Posledních 200 kusů první série získalo nové MC šachty pro STANAG zásobníky (do konce roku 2013). Se zásobníkovou šachtou typu MC se počítá i u druhé várky 9500 pušek CZ 805 BREN, které mají být dodány Armádě ČR do roku 2020. Cena druhé objednávky dosahuje 1,1 miliardy Kč.

Po zavedení do výzbroje Armády ČR se však CZ 805 BREN okamžitě stala terčem kritiky. Ministerstvo obrany ČR požadovalo zbraň s ukončeným vývojem, avšak zbraň projevovala po zavedení značné “systémové vady.”

Kritika směřovala především na velkou cenu zbraně (vysoce převyšující nejmodernější zahraniční ekvivalenty), velkou hmotnost, špatnou ergonomii, velké rozměry a špatné vyvážení při střelbě.

CZ 806 BRENCZ BREN 2 / České zbrojovka

Z ergonomických prohřešků byla nejvíce zmiňovaná nevyhovující pažba (dlouhá, nepohodlná lícnice), špatně tvarovaný přepínač palby a napínací páka nebo velké zásobníky (napraveno u verze s MC zásobníky).

Z konstrukčních problémů to bylo pohybující se táhlo závěru při střelbě, chybějící vypouštění závěru, nemožnost natáhnout zbraň v zajištěném stavu, absence kolébkového vypouštění zásobníku ( napraveno u MC verze) nebo kontroverzní použití dvouranné dávky.

Zřejmě největším konstrukčním problémem CZ 805 BREN je uživatelsky nerozebíratelný závěr a sestava pístu, což značně stěžuje údržbu a opravu zbraně v poli.

Jak se píše na stránkách Ministerstva obrany ČR, Česká zbrojovka v reakci na podněty vojáků z užívání CZ 805 BREN přistoupila k vývoji nástupce - útočné pušky CZ BREN 2.

“Zatížení zbraně v rozdílných klimatických podmínkách i bezprostřední reakce vojáků na její schopnosti vedly Českou zbrojovku k vylepšení jejích vlastností Právě na základě zkušeností ze zahraničních operací a z výcviku vojáků vyvinula Česká zbrojovka druhou generaci moderní automatické útočné pušky - CZ BREN 2,” dočteme se na stránkách Ministerstva obrany ČR.

CZ BREN 2; větší foto / České zbrojovka

CZ BREN 2 je známá veřejnosti jen několik dní. Informací je prozatím poskrovnu, můžeme si ale představit hlavní změny oproti CZ 805 BREN.

Palebný mechanismus CZ BREN 2 využívá osvědčený způsob odběru plynů z hlavně. Pístový mechanismus má třístupňovou regulaci. Bohužel bližší údaje o palebném mechanismu, resp. o rozdílech oproti CZ 805 BREN, nejsou k dispozici.

Hlavním známým rozdílem je výrazný pokles hmotnosti. Zkrácená CZ 805 BREN A2 (hlaveň 280 mm) bez mířidel a zásobníku váží 3,39 kg. Hmotnost CZ 805 BREN A2 s plným zásobníkem a řemenem je 4,1 kg.

Novější CZ BREN 2 (hlaveň 280 mm), bez zásobníku a kovových mířidel, má hmotnost 2,86 kg, s prázdným zásobníkem a kovovými mířidly 3,06 kg. U zkrácené verze (hlaveň 206 mm) to je 2,76 kg, resp. 2,99 kg. Rozdíl ve hmotnosti CZ 805 a CZ BREN 2 tak dělá více než 0,5 kg.

Rozměrově jsou obě zbraně podobné a prakticky beze změny. Tělo zbraně je u CZ BREN 2 o 10 mm kratší. Do očí ale uhodí u CZ BREN 2 propracovaná pažba s ergonomickou lícnicí a vyměnitelnou pryžovou botku.

CZ 806 BRENCZ BREN 2 při prezentaci u Armády ČR. / MO ČR

CZ BREN 2 rovněž opustila kontroverzní systém dvouranné dávky. Nyní přepínač umožňuje střelbu po jednotlivých ranách nebo automaticky. Přepínač je oboustranný.

Dalším důležitým prvkem je zdvojený ovládač vypouštění závěru. Vypouštění závěru lze ovládat mechanismem v lučíku (u zásobníku) a nad lučíkem. Kolébkové vypouštění zásobníku je umístěno v dosahu ukazováčku na zásobníkové šachtě.

Napínací páka je nezávislá, při střelbě se tak na rozdíl od CZ 805 BREN nepohybuje. Páka umožňuje doražení závěru.

Podle tiskových materiálů lze rozebraní, složení a také základní údržbu provést bez jakýchkoliv nástrojů.

CZ 805 BREN A2 vs. CZ BREN 2

 

CZ 805 BREN A2

CZ BREN 2

Ráže

5,56 x 45 mm

5,56 x 45 mm

Délka hlavně

280 mm

280 mm

Počet drážek

-

6

Stoupání drážek

-

178 mm

Hmotnost bez zásobníku a mířidel

3,39 kg

2,86 kg

Hmotnost s mířidly a prázdným zásobníkem

-

3,09 kg

Délka se vztyčenou pažbou/sklopenou pažbou

780 mm / 580 mm

750-798 mm / 570 mm

Šířka se vztyčenou pažbou/sklopenou pažbou

112/77 mm

140/80 mm

Kapacita zásobníku

30

30

Účinný dostřel

300 m

300 m

Kadence

760 ran/min

850 +- 100 ran/min

Životnost hlavně

20 000 ran

20 000 ran

Materiál těla

dural

dural

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česká CZ 805 BREN pro francouzského vojáka?

Francouzská armáda oficiálně spustila výběrové řízení na nové ruční palné zbraně. Jde o největší ...

Jak je to s cenou CZ 805 BREN?

Před týdnem se objevil v Lidových novinách článek Ondřeje Stratílka kritizující nákupní cenu pušek ...

Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?

Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...

CZ 805 BREN – první nebo poslední slovo?

Po představení pušky CZ 805 BREN před několika lety se objevila spousta reakcí na tehdy nejnovější ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    19:28 13.10.2015

    Gorn: pokud nezvíšíte laboraci, tak střely těžší než SS109 (M855A1) budou mít úsťovou rychlost ještě nižší, než SS109. Pokud zvýšíte laboraci, stoupnou vám tlaky. Neznám rozdíly, ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn: pokud nezvíšíte laboraci, tak střely těžší než SS109 (M855A1) budou mít úsťovou rychlost ještě nižší, než SS109. Pokud zvýšíte laboraci, stoupnou vám tlaky. Neznám rozdíly, mezi laborací SS109 (IMHO je různá, SS109 je pouze tip střely, nikoli kompletního náboje) a M855A1, ale nemyslím, že by byl nějak výrazně výše laborovaný.
    SS109 je stále aktuální, sklady jsou jí plné.
    Hydrošok, resp. "hydrošok" nesouvisí s fragmentací, ale pouze s rychlostí.
    "Rozhodně nemá smysl se babrat v tom pro jaké délky hlavně byla původně .223 koncipována, na trhu je z čeho vybírat a dnešní munice už je poněkud někde jinde. " -dost odvážné tvrzení, řekl bych. Munice je sice poněkud jinde, ale svoje limity rozhodně překročit nemůže a nepřekračuje. I pokud bude nějaká wonderbullet, tak vystřelená z hlavně s podstatně vyšší délkou bude citelně ranivější, odolnější vůči atmosférickým vlivům a přesnější.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    18:08 13.10.2015

    Bylo by zajímavé, kdyby někdo změřil úsťovou rychlost u BREN A2, A1 a S1, tedy pro 11", 14" a 16" hlaveň.

    Bylo by zajímavé, kdyby někdo změřil úsťovou rychlost u BREN A2, A1 a S1, tedy pro 11", 14" a 16" hlaveň.

  • Gorn
    17:42 13.10.2015

    fenri: M855 (SS109) není již aktuální, používá se již modernizovaná M855A1. Ač se třeba ještě starší munice používá v široké míře tak není její výkonost již relevantní. M855A1 reší ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: M855 (SS109) není již aktuální, používá se již modernizovaná M855A1. Ač se třeba ještě starší munice používá v široké míře tak není její výkonost již relevantní. M855A1 reší například slabé výkony při použití krátké hlavně.
    Rozhodně nemá smysl se babrat v tom pro jaké délky hlavně byla původně .223 koncipována, na trhu je z čeho vybírat a dnešní munice už je poněkud někde jinde.

    Hydrošok a naznačená rychlost dopadu 750 m/s a výše... to si nemyslím že bude správně. Může někdo popsat efekt na cíl? Pokud vím tak účinost 5.56 je závislá na fragmentaci projektilu po vstupu do těla, v obecné rovině lze snad tvrdit jen že se projektil musí roztříštit. U konkrétní munice jsou potom stanoveny parametry úspěšného zásahu (kolik fragmentů má být, nějaké jádro které bude penetrovat skrz, směr pohybu fragmentů atd.). Z toho jsem vždycky usuzoval že jde primárně o co největší předání energie (zastavovací efekt) a rozsáhlé vnitřní poranění (vyšší pravděpodobnost zásahu důležitého orgánu, vnitřní krvácení, otrava krve poškozením střev a vyšší náročnost na ošetření).Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    16:33 13.10.2015

    Na některé zdejší argumenty lze reagovat asi takto: Můžeme zde sice polemizovat o tom, kdo je větší gauner, zda ten, co korumpuje, nebo ten, co se zkorumpovat nechal, ale ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Na některé zdejší argumenty lze reagovat asi takto:

    Můžeme zde sice polemizovat o tom, kdo je větší gauner, zda ten, co korumpuje, nebo ten, co se zkorumpovat nechal, ale ani jedno z obou jednání není v civilizované společnosti akceptovatelné, a mělo by mu být velmi rázně zamezeno.

    CZUB opravdu není největší "černá díra" v České republice, ale škody, které dodávkami nekvalitní a předražené výzbroje jednotlivým resortům v „novodobé historii“ již způsobila, se při přepočtu na dnešní ceny odhadují na jednu miliardu Kč. A tu než z výroby zbraní pro ozbrojené složky zaplatí na daních, tak to trvá opravdu mnoho let... Navíc prakticky stejnými praktikami do státních institucí protlačuje další lukrativní sortiment, např. i balistické vesty, které samozřejmě vůbec nevyrábí.

    Pokud to někdo nechápe, tak za využití krajně problematických a opravdu nečistých praktik si postupně vynucuje postavení monopolního dodavatele širokého spektra lukrativního výzbrojního sortimentu pro státní instituce. Jistě se mnou bude někdo polemizovat, jak je takové monopolní postavení „univerzálního dodavatele“ vlastně dobré, že…. Pro monopol a spřízněné politiky jistě ano, ale pro dostupnou kvalitu a ceny na trhu však nikoli…. Mj. právě neexistence konkurence, neustále zde potlačovaná politickými rozhodnutími, je hlavní příčina všech potíží s CZUB a jejími produkty…

    Pokud se jedná o argument ohledně „o něco dražší útočné pušky CZ 805 Bren“, tak to „něco“ byly min. dva celé, CZUB deklarované ceny kompletního vývoje zbraňového systému CZ 805 Bren, samozřejmě navíc nad ceny obvyklé…

    Dnešní EU sice stojí opravdu za ho…., ale to vůbec nesouvisí s naivní představou, že si všechno vyrobíme sami a budeme kupovat pouze české zboží. Mj. nakolik jsou dnešní automobily Škoda více české než např. automobily Hundai vyráběné v Česku…. Kdyby nebyly některé rozhodující podniky již léta v zahraničním vlastnictví, již by byly patrně rozkradeny, nebo by globální konkurenci neustály a zkrachovaly… Nedělejme si žádné iluze o své výjimečnosti, jsme poměrně malá, na strategické suroviny chudá a vojensky velmi slabá země, tak musíme s okolím kooperovat…

    Vždycky mě rozesměje argument, že pistole, či pušky musí být za každou cenu české, tedy z CZUB, protože ty ostatní malé české firmy nesmí dostat žádnou šanci, co kdyby dokázaly, že to nakonec zvládnou lépe a levněji…, a prakticky veškerý jiný sortiment, včetně výzbrojního, který představuje o mnoho řádů větší finanční objem a samozřejmě také pracovní příležitosti, může být klidně zahraniční.

    Je vidět, že zde PR CZUB odvedlo dobrou práci. Např. MO ČR si pořídilo litevské náboje 5,56x45, ale pokud vím Sellier a Bellot na nikoho žádnou mediální štvanici nepořádal… To v obdobném případě by CZUB dosáhla projednání celé záležitosti až v parlamentu a rozhodnutí inkriminovaného úřadu by nakonec zrušila samotná Vláda ČR…

    Problémy jiných bych až tak nezveličoval, protože, kdyby MO ČR podrobně a pravdivě informovalo o problémech CZ 805 Bren, a to od samého počátku dovývoje, vypadaly by ty zahraniční vlastně jako marginální.

    K české mentalitě náleží i nikterak dobrá vlastnost, a to vidět se v lepším, než v reálném světle. Nemůžeme se pak divit, že se mnohé, ani po mnoha letech „demokracie“ nezlepšuje, naopak, že ekonomické lobby stále více cloumají regionální i celostátní politikou, tedy, že bezohledně dojí státní pokladnu o „naše“ prostředky, a to již celá léta žijeme na dluh… Já holt věci vidím poněkud realističtěji, v souvislostech, a českou mentalitu opravdu nemám…Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:20 13.10.2015

    K té .223 a 58 v .223. Osobně si myslím, že .223 s 11" hlavní jako dominantní zbraň pěchoty je na dvě věci. Síla .223 (přesněji 5.56x45 NATO) je ve vysoké rychlosti. Teprve potom ...Zobrazit celý příspěvek

    K té .223 a 58 v .223.
    Osobně si myslím, že .223 s 11" hlavní jako dominantní zbraň pěchoty je na dvě věci. Síla .223 (přesněji 5.56x45 NATO) je ve vysoké rychlosti. Teprve potom se stává ranivou a "zlou". A tuto vlastnost si udrží i na relativně dlouhé vzdálenosti. Uvažte, že o hydrošoku se hovoří u dopadové rychlosti někde okolo 750m/s a výše. Jenže z 10" hlavně má průměrná SS109 úsťovou rychlost kolem 770-780 m/s a tím pádem velmi rychle (doslova po pár metrech) se dostává do spektra rychlostí, kdy už tak "zlá" není. Američané měli v Mogadishu problém s nízkým zastavovacím účinkem svých 12" zkrácených M4. My vezmeme jako hlavní zbraň pěchoty 11"?
    .223 byla kocipována pro 20" pušky. V 18" palcích je to ještě pořád hodně nepříjemná záležitost, ale v 8-11"? Lepší samopal...
    58 od CSA v .223 (Sporter) je nespolehlivá puška s problematickou životností materiálu pouzdra zbraně (a nezapomeňte, že 58 zamyká do pouzdra zbraně, nikoliv k hlavní jako AK či AR).Skrýt celý příspěvek

  • jancz
    12:50 13.10.2015

    máme tu pana Vosátku, ProArms, Luvo arms, tři firmy co dělají AR15.... ale my zavedeme do armády kovové cihly :-/ i když bude gen. 2 supr dupr čupr puška, tak za tu cenu, ...Zobrazit celý příspěvek

    máme tu pana Vosátku, ProArms, Luvo arms, tři firmy co dělají AR15.... ale my zavedeme do armády kovové cihly :-/

    i když bude gen. 2 supr dupr čupr puška, tak za tu cenu, kterou jsme do toho paskvilu vrazili už by to mělo střílet beznábojnicové samonaváděné střelivo a ještě by to mělo umět vařit kafeSkrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:57 13.10.2015

    Také souhlasím s tím, že se zbrojovce muselo pomoci a dotace v dnešní době není možná. Také bychom mohli dopadnout se super G36, která po zatížení začne být hodně nepřesná. Takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Také souhlasím s tím, že se zbrojovce muselo pomoci a dotace v dnešní době není možná. Také bychom mohli dopadnout se super G36, která po zatížení začne být hodně nepřesná. Takže jsem rád, že naše armáda má zbraň domácí provenience, která střílí i přes to, že byla o něco dražší a není top produktem ve světovém měřítku.
    Zloba ohledně podmínek nákupu pro AČR musí směřovat pouze na odpovědné politiky, vojáky a úředníky! Nikoliv na Českou zbrojovku. Je to jako mít vztek na výrobce cigaret, protože je někdo blízký kuřák.
    A poznámky o tom co si to dovolují, teď uvádět cz806 když už jsme odebrali tolik zbraní jsou opravdu jen k smíchu. Já jsem naopak šťastný, že firma investuje dál do vývoje a utracené peníze za 805ku nejsou vyhozené z okna. Nejhorší scénář by byl, že se firma spokojí s dodávkou pro AČR dál nechá cz805 tak jak byla dodána.
    Myslím, že hodně lidem zde schází reálný pohled na svět.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    10:15 13.10.2015

    Jura99: Na tohle ti Zbrojir napíše několika odstavcovou slohovou práci. Taky si myslím, že pokud jde o zbraně a je to v reálných silách státu, měl by armádu vyzbrojovat z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Na tohle ti Zbrojir napíše několika odstavcovou slohovou práci.
    Taky si myslím, že pokud jde o zbraně a je to v reálných silách státu, měl by armádu vyzbrojovat z vlastních zdrojů.
    A nějaký dohody v rámci EU jsou mi ukradený, protože za současných podmínek setrvávat v této organizaci je pácháním sebevraždy. A očividně je většina dohod v rámci EU jen kusem papíru, který velké země klidně ignorují, když se jim zrovna nehodí.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:35 13.10.2015

    Situace s nedokonalou zbraní Bren I je sice smutná, nikoliv však ve světě neobvyklá a pro AČR nijak tragická. Např. na rozdíl zcela nepoužitelných a nepoužívaných padáků VTP-100, ...Zobrazit celý příspěvek

    Situace s nedokonalou zbraní Bren I je sice smutná, nikoliv však ve světě neobvyklá a pro AČR nijak tragická. Např. na rozdíl zcela nepoužitelných a nepoužívaných padáků VTP-100, kde se peníze úplně vyhodily (byť o řád v menší sumě), se zde "podpořil" domácí výrobce zbraní, kterého jediný záměr nebylo vytáhnout jedinou zakázkou ze státu peníze a zabalit krám (např. výrobce padáků Anex Cirus už v rejstříku firem nefiguruje). CZUB prostě dodala zbraň s mouchama a nyní mouchy (snad) odstraňuje a dodává zbraň s pozměněnou konstrukcí. Obdobně M-16 se ve Vietnamu taky zrovna nepředvedla (zanášení vnitřku nečistotami, lámání předpažbí a pažeb atd.). Mnoho dalších států zavedlo zbraně, které zrovna chválu nesklízejí (G-36, INSAS, SA80..) proč by ČR měla být výjimkou ? :-) Šedesát let se zde nezavedla do armády ruční automatická zbraň a prastará Sa58 neprošla žádnou modernizací. Výrobce musel nejdřív získat zkušenosti, trochu bohužel na účet daňového poplatníka, ale v nijak tragickém rozměru. Samozřejmě se mohla koupit zbraň od renomovaného výrobce, na první pohled třeba i levnější, ale započítejme do ceny resp. do výdajů státu, zaměstnanost a odvod daní CZUB a pak cena Brenu vyjde pro stát výhodněji.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    09:20 13.10.2015

    KOLT: Myslim si, ze len male percento vojakov si moze zakupit kolimator a noktovizor samo z vlastnych zdrojov. To hlavne z dovodu ich ceny. Dnes sa cena oboch moze pohybovat az ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Myslim si, ze len male percento vojakov si moze zakupit kolimator a noktovizor samo z vlastnych zdrojov. To hlavne z dovodu ich ceny. Dnes sa cena oboch moze pohybovat az okolo 1000 €.

    Vestly: Investicia do kvalitnej optiky je dolezita hlavne preto, ze armada usetri na municii a aj na case, ktoru by musela vojakom poskytnut na vycvyk. Vycvycit z kazdeho vojaka dobreho strelca je ekonomicka samovrazda. Optika vyrazne skrati cas vycvyku, znizi naklady a zvysi bojovu hodnotu vojaka. Hlavne pri malych armadach ako je ta Ceska a Slovenska, ktora nedysponuje statisicami vojakov je pouzivanie kvalitnej optiky nutnost.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    07:59 13.10.2015

    KOLT:

    Myslím, že za PDW bude vydáván Bren s 8" hlavní. Ale mohli by udělat obdobu M27 IAR (včetně střelby dávkou z otevřeného závěru) a vydávat to jak za LMG, tak za DMR :-).

    KOLT:

    Myslím, že za PDW bude vydáván Bren s 8" hlavní. Ale mohli by udělat obdobu M27 IAR (včetně střelby dávkou z otevřeného závěru) a vydávat to jak za LMG, tak za DMR :-).

  • KOLT
    00:04 13.10.2015

    pro Vestly: K termovizorům samozřejmě ne, ale ke kolimátorům a noktovizorům poměrně standardně ano. V nejhorším si kolimátor, předsádku či puškohled může koupit sám. Investice do ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Vestly: K termovizorům samozřejmě ne, ale ke kolimátorům a noktovizorům poměrně standardně ano. V nejhorším si kolimátor, předsádku či puškohled může koupit sám. Investice do kvalitní optiky je dneska svým způsobem důležitější než do samotné pušky. Raději obyčejnou M4 s odpovídající optikou, než HK-416 v holé versi. Tedy ve většině případů, pokud bych s tím chtěl střílet hned po vynoření z vody, je to samozřejmě jiná :-)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    23:58 12.10.2015

    Voodoo: K té morální zastaralosti. Problém je, že ty zmiňované zbraně jsou sice původně také ze stejného období jako sa58, jenže narozdíl od něho za ta desetiletí prošly kolikrát ...Zobrazit celý příspěvek

    Voodoo: K té morální zastaralosti. Problém je, že ty zmiňované zbraně jsou sice původně také ze stejného období jako sa58, jenže narozdíl od něho za ta desetiletí prošly kolikrát hodně výraznými modernizacemi, takže to nelze srovnávat.
    V tom tendru v USA nebrali náhodou jako měrnou k případnému nástupci i HK416? Je zřejmně nejlepší zbraň svého druhu a mají ji v hojném počtu zařazenou ve výzbroji.
    A ještě mě tak napadá k té sa58 sporter. Nebylo by lepší koupit si rovnou nějaký klon M4? Sice můžu porovnat pouze s 58 v 7,62 ale ergonomie u m4 je nesrovnatelně lepší a možnosti úprav plus doplňků je mnohem více. Tak proč platit tolik za tak málo?Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    23:56 12.10.2015

    Kolt, radovy vojak sa k noktovizorom a termovizorom casto nedostane. Preto som nazoru, ze pre nich 58 stacia. Dalej to uz je o vycviku a doktrine.

    Kolt, radovy vojak sa k noktovizorom a termovizorom casto nedostane. Preto som nazoru, ze pre nich 58 stacia. Dalej to uz je o vycviku a doktrine.

  • KOLT
    23:24 12.10.2015

    Mmchd, když teď CZUB píše, že hodlá doplnit portfolio, aby pokrývalo všechny služební zbraně, je asi jasné, co se peče... Tipuju nejdřív ostrostřeleckou pušku (ať už na plnotučný ...Zobrazit celý příspěvek

    Mmchd, když teď CZUB píše, že hodlá doplnit portfolio, aby pokrývalo všechny služební zbraně, je asi jasné, co se peče... Tipuju nejdřív ostrostřeleckou pušku (ať už na plnotučný náboj nebo mikroráži), případně PDW (tam jsem na případnou ráži hodně zvědavý). Jestli mají koule na kulomet, to se uvidí. Ale tam je to trochu problém, protože do AČR se jim ho asi nepodaří v dohledné době zavést. Ačkoliv v našem bramboristánu si umím představit, že se do novin napíše pár článků o tom, jaký je MINIMI šmejd a jak potřebujeme špičkový český výrobek.... a MO promptně zareaguje a nakoupí versi 0.1 produkcí z nejmenované kotliny.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:17 12.10.2015

    pro Vestly: Rozdíl to je. Puška dneska musí splňovat dvě podmínky: 1. být spolehlivá (což diskvalifikuje CZ 805); 2. mít možnost širokého použití optiky (což diskvalifikuje Sa. vz. ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Vestly: Rozdíl to je. Puška dneska musí splňovat dvě podmínky: 1. být spolehlivá (což diskvalifikuje CZ 805); 2. mít možnost širokého použití optiky (což diskvalifikuje Sa. vz. 58 – krom vyhazování nábojů nahoru, což znemožňuje montáž za sebou jdoucích prvků, prý optika na Kose dost trpí, ale mám to z druhé ruky). Pokud by někdo měl dojem, že bod dva není důležitý, měl by si zkusit proti sobě postavit dvě jednotky – obě vyzbrojené stejným kvérem, přičemž jedna z nich by je měla osazena kolimátory, puškohledy, noktovizory, případně i termozaměřovači. Ten rozdíl je dost propastný. Bez optiky jste na tom s Kosou prakticky stejně jak voják Wehrmachtu s Stg-44.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    22:27 12.10.2015

    Podla mna to su vyhodene peniaze. V skutocnom boji nezalezi, ci ma vojak vzor-58 alebo hk-416. Tie prachy by sa mali skor vlozit do lepsich komunikacnych prostriedkov, ...Zobrazit celý příspěvek

    Podla mna to su vyhodene peniaze. V skutocnom boji nezalezi, ci ma vojak vzor-58 alebo hk-416. Tie prachy by sa mali skor vlozit do lepsich komunikacnych prostriedkov, nepriestrelnych viest atd.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    21:54 12.10.2015

    Kusa: Kdyz se da 58 tak zmodernizovat , proc ji teda nezavadeji nikde ve svete do vyzbroje? Reknu ti proc, protoze se po modernizaci dostanes na cenu nove zbrane, mozna i ...Zobrazit celý příspěvek

    Kusa: Kdyz se da 58 tak zmodernizovat , proc ji teda nezavadeji nikde ve svete do vyzbroje?

    Reknu ti proc, protoze se po modernizaci dostanes na cenu nove zbrane, mozna i vice a porad to bude jen stara (sice dobra), ale stara modernizovana puska.

    mrkni sem ,se mi libi vice nez Gunexpert dily :
    http://www.unrra.cz/shop/?mode... Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    19:37 12.10.2015

    Kusa: Nový BREN 2 je o celé 1kg lehčí (v porovnání s nastrojenou kosou nabízenou Gunexpertem v 5,56 s hlavní 300mm), má souvislý horní rail, kudy nelétají nábojnice a je tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Kusa:

    Nový BREN 2 je o celé 1kg lehčí (v porovnání s nastrojenou kosou nabízenou Gunexpertem v 5,56 s hlavní 300mm), má souvislý horní rail, kudy nelétají nábojnice a je tedy možné použít jakoukoliv optiku, noktovizní zvětčovák či předsádku a pod...Skrýt celý příspěvek

  • Kusa
    19:12 12.10.2015

    Co se týká modernizačních dílů pro SA 58 od Gunexpertu. Tak ty mají typové zkoušky z VTÚVM Slavičín. A když se kouknete na foto z Afghánistánu tak kdo tam má 58 má na tom i tyto ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týká modernizačních dílů pro SA 58 od Gunexpertu. Tak ty mají typové zkoušky z VTÚVM Slavičín. A když se kouknete na foto z Afghánistánu tak kdo tam má 58 má na tom i tyto díly. Výrobce garantuje po rozborce i sborce zachování nastřelení optik. Mám ji doma na ní Eotech a nemůžu si na nic stěžovat. Má takové vychytávky jako oboustranný přepínač režimu střelby s 45° polohou, Vypouštěč závěru, Vypouštění zásobníku na obě strany kdy pro uvolnění použijete ukazováček střílející ruky. Na přední rail dáte i Granátomet. A teď mi řekněte v čem je Bren lepší. V případě varianty s 5,56 NATO.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7