CZ BREN 2 pro Armádu ČR: Spokojenost nebo trpký úsměv?

Foto: CZ BREN 2 při prezentaci u Armády ČR. / MO ČR
CZ BREN 2 při prezentaci u Armády ČR. / MO ČR

Ministerstvo obrany ČR na konci minulého roku objednalo od České zbrojovky 2600 útočných pušek CZ BREN 2. Jedná se o zásadně přepracovanou verzi, chceme-li druhou generaci, původních útočných pušek CZ 805 BREN. Kromě pušek obrana nakoupila pistole, granátomety, optiku a laserové značkovače.

Pokračuje přezbrojení Armády ČR

Podle Ministerstva obrany ČR dosud čeští vojáci získali 17 678 útočných pušek CZ 805 BREN A1/A2. Zbraně obdržely všechny druhy vojsk a postupně jimi budou vybaveni i příslušníci Aktivní zálohy. Výměna ručních palných zbraní Armády ČR ale není u konce.

„Využití zbraně CZ 805 BREN A1/A2 pro potřeby AČR se odhaduje v horizontu dvaceti a více let. V návaznosti na potřeby Aktivní zálohy a personální doplnění útvarů bude pokračovat dovyzbrojení české armády i v příštím roce,“ uvedl v říjnu náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Josef Bečvář.

Generál Bečvař pronesl svá slova při říjnovém testování útočných pušek CZ BREN 2 příslušníky 7. mechanizované brigády. Právě útočné pušky CZ BREN 2, podle Věstníku veřejných zakázek, jsou předmětem poslední objednávky ručních palných zbraní pro Armádu ČR.

Poslední objednávka je rozdělená do dvou částí. V rámci první za více než 417 milionů Kč armáda získá 1900 útočných pušek CZ BREN 2 s 356 mm dlouhou hlavní a zkrácené CZ BREN 2 s 279 mm dlouhou hlavní. Zbraně jsou komorované na náboj 5,56 × 45 mm NATO.

Součástí objednávky je 800 podvěsných granátometů CZ 805 G1 pro munici 40 × 46 mm. Čeští vojáci mají ve výzbroji pro granátomety například tříštivo-trhavou 40mm munici HE-FRAG92 a “protipancéřovou” HE-DP92 - probíjí až 40 mm pancíře a exploduje uvnitř.

V ceně je rovněž dodávka 2600 zaměřovacích kolimátorů ZD-Dot, 1600 přídavných denních dalekohledů DV-Mag 3 a 1450 přídavných nočních dalekohledů NV-Mag 3 - vše od české firmy Meopta. Denní i noční dalekohledy pracují v kombinaci s kolimátorem a poskytují trojnásobné zvětšení. Oba dalekohledy lze použít samostatně mimo zbraň.

Vojáci získají rovněž 500 laserových značkovačů a osvětlovačů DBAL-A2TM. Přístroj dokáže vysílat laserový parsek ve viditelném i infračervném světle. DBAL-A2TM funguje rovněž jako infračervená “baterka” pro přístroje noční vidění (např. NV-Mag 3.). 

Kromě toho Armáda ČR pro zajištění provozu zbraní druhé objednávky získala 26 souprav náhradních dílů (1 : 100) a 20 souprav nářadí zbrojíře pro útočnou pušku CZ BREN 2. Dále 80 souprav náhradních dílů (1 : 10) a 15 souprav nářadí zbrojíře pro podvěsný granátomet CZ 805 G1. Za pozornost stojí také 520 přepravních obalů pro útočné pušky.

V rámci druhé části objednávky čeští vojáci získají 5500 pistolí CZ 75 SP-01 Phantom v ceně bez mála 60 milionů Kč. Ve výzbroji Armády ČR (od roku 2012) se již nachází 5570 pistolí Phantom.

Nákup zbraní pro Armádu ČR - úhel pohledu

Zajímavé je porovnání českých nákupů ručních palných zbraní s polskými. Zatímco v ČR jsou nákupy předmětem kritiky, z polské strany zaznívají směrem do Česka pochvalné hlasy.

V Polsku již řadu let netrpělivě čekají na domácí útočnou pušku MSBS-5,56. V minulém roce polská armáda objednala prvních deset kusů pro vojenské zkoušky. S plošným zavedením MSBS-5,56 do polské armády se však počítá až v roce 2017, přitom prototyp byl představen již v roce 2007.

Podle polského serveru Altair brání zavedení zbraně byrokratické překážky - především přetahování polského ministerstva obrany s firmou Fabryka Broni o technická práva na zbraň.

“Stojí za zmínku, že Češi - na rozdíl od Polska - vše koupil od tuzemských dodavatelů: Česká Zbrojovka poskytla zbraně a Meopta optické a elektrooptické zaměřovače. Nevyhlásili technický dialog nebo výběrové řízení, ani nemuseli bránit své kroky. Navíc koupili konstrukci představenou jen několik měsíců nazpět, kdy se poprvé ukázala upravená verze CZ BREN 2. To všechno zvyšuje šance - samozřejmě se stálou finanční a politickou podporou vlády - pro vývoz zbraní a tím příjem do státního rozpočtu a vytvoření pracovních míst,” dočteme se na polském webu Altair.

Mezi širokou českou vojenskou veřejností však projekt "BREN" takové nadšení nevyvolal.

Původnímu provedení CZ 805 BREN byla vyčítána řada konstrukčních a systémových nedostatků - velká hmotnost, špatná ergonomie, špatné vyvážení, špatné řešení ovládacích prvků, velké zásobníky (později napraveno), dlouhá a neergonomická pažba (napraveno soukromou firmou), obtížná údržba v poli (nerozebíratelný závěr a sestava pístu) a také vysoká cena.

Pochybná byla i možnost dvouranné dávky, která není v praxi prakticky využívána - leč to je věc názoru. Z dalších lze vyjmenovat táhlo závěru pohybující se při střelbě, absence lůžkové pojistky zásobníku (později napraveno), absence vypouštěče závěru nebo nemožnost natáhnout zbraň v zajištěné poloze.

“Ihned po zavedení do výzbroje Armády ČR se mediálně vychvalovaný, modulární a multirážový

CZ 805 BREN stal terčem silné kritiky především koncových uživatelů, která směřovala zejména k nízké funkční spolehlivosti, k nevhodnému řešení ovládacích prvků, vyvážení, celkové ergonomii a samozřejmě i k neobvykle vysoké pořizovací ceně. V prvních dvou letech dodávek lze hovořit o vadách „systémového charakteru,“ uvedl na dotaz aktivní člen zbrojařské komunity a občasný externí spolupracovník Armádních novin (nepřál si uvést své jméno, redakce jméno zná).

Armádní noviny na všechny nedostatky upozornily v rozhovoru CZ 805 BREN: Otázky a odpovědi. Původně MO ČR obhajovaná konstrukce CZ 805 BREN je však v případě CZ BREN 2 zcela zapomenuta. CZ BREN 2 na první pohled řeší největší kritiky koncových uživatelů směrem k CZ 805 BREN.

“Uvedení zásadně přepracovaného modelu CZ BREN 2 na trh, v podstatě v duchu kritických připomínek koncových uživatelů k první generaci Brenu, a to již po cca pěti letech od zahájení hromadných dodávek „modulární a multirážové novinky CZ 805 BREN“ MO ČR, je nejen logické pokračování mnohaleté kauzy BREN“, ale i dostatečný důkaz, že výrobce, přes sebevědomá prohlášení, si byl vědom malé perspektivy původního projektu na bázi CZ 805,” uvedl člen zbrojařské komunity.

CZ BREN 2 je na první pohled moderní zbraní odpovídající současným požadavkům. Jak se říká: "Po bitvě je každý generál." Přesto se vtírá otázka, zda čeští daňoví poplatníci museli zaplatit 2 miliardy Kč za nákup tisíců pušek CZ 805 BREN, které pouze po pěti letech od zavedení do výzbroje nahrazuje doplňuje prakticky jiná konstrukce.

“Kontrakt na Breny první generace byl bezpochyby politické rozhodnutí, které mělo dát CZ finance, čas, know-how a reference pro vývoj skutečně konkurenceschopného produktu v kategorii „útočná puška“. Hromadným nákupem evidentně nedokonalé CZ 805 BREN jsme tedy velmi neefektivně a samozřejmě i neobyčejně draze hradili vývoj a dovývoj v soukromé společnosti, což daňové poplatníky stálo cca 2 miliardy Kč. Jistě se shodneme, že podporovat domácí průmysl jde mnohem transparentněji, účelněji, efektivněji a hospodárněji,” uzavírá externí spolupracovník.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek

Nahlásit chybu v článku


Související články

Jak je to s cenou CZ 805 BREN?

Před týdnem se objevil v Lidových novinách článek Ondřeje Stratílka kritizující nákupní cenu pušek ...

CZ 805 BREN – první nebo poslední slovo?

Po představení pušky CZ 805 BREN před několika lety se objevila spousta reakcí na tehdy nejnovější ...

CZ BREN 2: Nová útočná puška z České republiky

Ministerstvo obrany na svých stránkách poprvé veřejnosti představilo novou útočnou pušku CZ BREN 2 ...

Modernizace Armády České republiky mezi roky 2016 až 2020

V březnu letošního roku ministerstvo obrany schválilo Střednědobý plán činnosti a rozvoje rezortu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    22:08 17.01.2016

    Za vulgarismus se trochu omlouvám, ale fakt nechápu, jak někdo může obhajovat nerozebiratelnou sestavu závěru u vojenské pušky. A ještě s takovými argumenty, jako že řešíme nýt za ...Zobrazit celý příspěvek

    Za vulgarismus se trochu omlouvám, ale fakt nechápu, jak někdo může obhajovat nerozebiratelnou sestavu závěru u vojenské pušky. A ještě s takovými argumenty, jako že řešíme nýt za 3.50 Kč.... Kdyby byl fixovaný v poloze tělem zbraně a při rozebírání by byl uživatelsky odejmutelný, ať klidně stojí 3.5 kKč. Takhle je to prostě trapas, to neokecá nikdo, ani PR z Brodu.

    Obhájci CZ-805, uveďte mi prosím jedinou věc, která je na tomto kvéru unikátní, a která přinesla něco zásadního z hlediska vývoje v kategorii ÚP. Jakou "přidanou hodnotou pro armádu s malým počtem vojáků" puška přinesla? Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:01 17.01.2016

    Prosím pěkně, přiznejte si, že ta cena je prostě mnohem vyšší než u maloobchodně koupené zbraně, to je to tak těžké? Žádné speciální příslušenství, které by opravňovalo zvýšení ...Zobrazit celý příspěvek

    Prosím pěkně, přiznejte si, že ta cena je prostě mnohem vyšší než u maloobchodně koupené zbraně, to je to tak těžké? Žádné speciální příslušenství, které by opravňovalo zvýšení cený o 30 kKč, prostě CZUB nedodává. Nesmysly o školení ap. taky vynechte, protože to je v rámci zakázky samostatná položka... Armáda prostě platí za pušku o cca 2/3 víc než civil v obchodě, to je realita. Velmi smutná :-(

    Ohledně nekvality Brenů – článek a reportáž zmiňované hurvou jsou z České televize, tak dva roky zpět, není problém dohledat. Samozřejmě se to ututlalo. MO prohlášení bylo v tom smyslu, že o ničem takovém neví, a kdyby i nakrásně Bren skutečně selhal, tak mají přeci vojáci v záloze pistoli (super, taky z CZUB, jen jí občas vypadával zásobník a tak...). Na onwar.eu pod článkem o Wanatu je poměrně rozsáhlá diskuse na toto téma, kterou odstartoval Ivo Zelinka, dnes zástupce velitele 43. vpr. Na strelectvi.cz je o CZ-805 také výživná diskuse, přispívají do ní i uživatelé z řad AČR, nic pochvalného se od nich nedočtete.

    Prostě kritika CZ-805 stran kvality, technických řešení, uživatelské přívětivosti a zavedení do výzbroje existuje, jen si těžko hledá cestu do větších médií, protože a) CZ má dokonalé PR, takže tomu málokdo "mimo obor" vůbec věří (jak vidno i tady, kde jsou všichni aspoň trochu postižení ;-) ); b) metody "boje" CZUB za svou pověst jsou tak drsné, že si každý soudný vydavatel dvakrát rozmyslí, než o nich něco kritického napíše...

    Mně vážně nejde o to kritizovat něco, protože je to české. Já si naopak hrozně moc vážím každého, kdo u nás něčeho poctivě dosáhl! Když si mám vybrat v obchodě, koupím primárně český výrobek, i si připlatím (třeba nosítko na prcky jsem koupil o poznání dražší, přitom od stejné firmy, prostě proto, že bylo Made in CR a ne PRC). Kdybych si měl teď z fleku vybrat jakoukoliv flintu z civilního trhu, jdu do VAR. Nejsem ale ochotný podporovat firmu, která a) trvale dodává OS Č(SS)R šunty, dnes navíc předražené; b) je namyšlená až hrůza; c) její metody obchodního boje jsou dle mého za hranou morálního chování; d) vlastně ani nemusí být česká (majetkové propojení CZUB je dosti pochybné).Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:58 17.01.2016

    juhelak: No já našel cenu hk416 jak ji pořizovalo americké velitelství speciálních sil. Kupovali 3x během 5ti let a cena se ze 1650usd s každým nákupem snížila zhruba o 100usd. ...Zobrazit celý příspěvek

    juhelak: No já našel cenu hk416 jak ji pořizovalo americké velitelství speciálních sil. Kupovali 3x během 5ti let a cena se ze 1650usd s každým nákupem snížila zhruba o 100usd. Jenže tady bude hranice pod kterou ta zbraň prostě nepůjde. Nečekám, že by šla dolů až k hranici za kterou amíci kupují vybavené verze m4, tedy 1200usd.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    18:23 17.01.2016

    idealni by bylo srovnat cenu brenu s cenou m4 v době kdy se zavadela a tu cenu prevest na kolik by to odpovídalo v dnesnich cena. Kdo vi kolik bude stát bren třeba za deset let ...Zobrazit celý příspěvek

    idealni by bylo srovnat cenu brenu s cenou m4 v době kdy se zavadela a tu cenu prevest na kolik by to odpovídalo v dnesnich cena. Kdo vi kolik bude stát bren třeba za deset let mozna polovinu.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    18:16 17.01.2016

    no a tu sa nezhodneme ci ma alebo nema bren kvalitu.
    Tavor, hk416, FN F2000, M4, G36, SCAR 16L, vsetko pusky lacnejsie a lepsie ako bren.

    no a tu sa nezhodneme ci ma alebo nema bren kvalitu.
    Tavor, hk416, FN F2000, M4, G36, SCAR 16L, vsetko pusky lacnejsie a lepsie ako bren.

  • Jura99
    18:02 17.01.2016

    hurvo: článek, kde Indové z tendru Bren vyřadili, mě minul. Naposledy registruju informaci, že v užším výběru je CZ807, Beretta a Galil, pak až, že je tendr zrušen. Máte-li odkaz o ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: článek, kde Indové z tendru Bren vyřadili, mě minul. Naposledy registruju informaci, že v užším výběru je CZ807, Beretta a Galil, pak až, že je tendr zrušen. Máte-li odkaz o vyřazení CZ807, sem s ním, jinak to neberu jako nepravdivé.
    Já bych byl rád, aby rozhodně nebyla vybrána žádná laciná zbraň, ale nějaká "hi-tech" s přidanou hodnotou pro armádu s malým počtem vojáků, která bude porážet početného, ale průměrně vyzbrojeného nepřítele. Lacině můžeme zachovat Sa58, popř. obnovit jejich výrobu. Inspirace je Izrael, kde umí z malého detailu vydřít kapitál a armáda si nemůže dovolit plýtvat lidmi, proto umí přizpůsobit výzbroj.
    Ruční zbraně se do armády zavádějí na cca 30 a více let, rozdíl v pořizovací ceně v řádech desítek procent je zcela malicherný (pokud nevyzbrojujete čínskou armádu o pár milionech mužů), rozhoduje kvalita.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    17:32 17.01.2016

    v indii boli vo finale beretta a galil, vysledky nezverejnili, namiesto toho zavadzaju modernizovany insas (tiez nepodarok). Vo francuzsku vyber este neskoncil , kandidat na vyhru ...Zobrazit celý příspěvek

    v indii boli vo finale beretta a galil, vysledky nezverejnili, namiesto toho zavadzaju modernizovany insas (tiez nepodarok).
    Vo francuzsku vyber este neskoncil , kandidat na vyhru je asi HK416A5.
    V oboch tendtroch sa zucastnil BREN-2 a neuspel. Takze s napatim ocakavam vysledky testovania BRENU-2 v ACR a OSSR.
    Kuracina nesuvisiaca tema, tender na pistole pre MVSR a MOSR, vyhrala CZUB a GLOCK. A ak by som bol, ja vyrobca pistoli CZ tak by som sa hambil ze moje pistole su zaradene pre kancelarske funkcie a na ulicu a do armady ide glock.

    Osobne by som bol rad keby v ramci ceska a slovenska bola zakupena lacna kvalitna a ceska alebo slovenska zbran , kvalitna ako vz. 58 vo svojej dobe. Napr. PAR po vyvoji. Paci sa mi TAVOR kde zbran bola dlhodobo testovana a upravovana dokym bola zavedena. MSBS prechadza podobnym vyvojom. A CZUB keby nebola taka namachrovana a nevybrala si politicku cestu, tiez mohla dodat nieco aspon priemerne pre nase a vase ozbrojene sily.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:15 17.01.2016

    hurvo: Když si vzpomínáte na titulek, hoďte odkaz na ten článek (a doufejme, že je maximálně půl roku starý). Prečo sa neprodává? To je celkem zavádějící výrok, protože například ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: Když si vzpomínáte na titulek, hoďte odkaz na ten článek (a doufejme, že je maximálně půl roku starý).
    Prečo sa neprodává? To je celkem zavádějící výrok, protože například ze zmíněných tendrů pro Indii a Francii nevyšel vítěz žádný a tedy dosud žádný výrobce neprodal ani pažbu. Prodej 18tis. pro AČR, 2,6tis pro Mexiko, 0,6tis pro OSSR není "neprodává".
    Hmotnost nabité zbraně 5kg, - no zajímavé proč posuzujete zrovna hmotnost nabité? Že by náboje pro Bren byly těžší než třeba pro SCAR? :) Nenabitý Bren 1 má 3,58kg, SCAR má 3,29kg a Bren 2 má 3,09kg (ošem s hlavní 11").
    Kritika Bren 1 je po technické stránce oprávněná, ale i ta má své meze. Mimochodem však toto je článek o Bren 2. Dále se kritizují okolnosti nákupu (např. u pana Zbrojíře asi tak 70% jeho kritiky), což nesouvisí s technickými vlastnostmi zbraně. Osobní útok na čest národa, to nevím, ale asi budete sám vědět, vždyť na Slovensku se vyzdvihuje do nebes pan Kuracina a jeho výrobek, navíc v diskusích na toto téma se okolo nabalily vyslovené nesmysly (např. že zbraní K-100 je vyzbrojena FBI, že uzamčení rotací je patentovaný světový unikát atp.) a že zakázku nedostal jen proto, že "nemaže".Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    17:01 17.01.2016

    Jak už to tak bývá, tak to s cenou bude nejspíš někde mezi...vyčíslení ceny příslušenství není zcela v pořádku, protože tam jsou položky, které nejsou příslušenstvím: teleskopická ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak už to tak bývá, tak to s cenou bude nejspíš někde mezi...vyčíslení ceny příslušenství není zcela v pořádku, protože tam jsou položky, které nejsou příslušenstvím: teleskopická pažba, kompenzátor zdvihu, MC šachta, páka závěru, ... . Za příslušenství by mohli být brány jen pokud by byly v dodávce duplicitně....cena příslušenství by tedy mohla být cca 18-20k.

    No bylo by hezké, kdyby se dostala diskuze od zajišťovacího kolíku za 3,50 např. k otázce, jestli je nutné mít odpružený zápalník a řešit jeho blokaci...Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    16:49 17.01.2016

    no spominam si na titulku > nove breny selhavaji v boji. ked uz ide len o ten clanok. nejde o to ze sa bren nepredava, ale preco sa nepredava. Elipsovito nerovnomerne ...Zobrazit celý příspěvek

    no spominam si na titulku > nove breny selhavaji v boji. ked uz ide len o ten clanok.

    nejde o to ze sa bren nepredava, ale preco sa nepredava.

    Elipsovito nerovnomerne navrtane otvorys otrepami v plynovej trubici ktore poskodzuju piestik, fakt nesvedcia o kvalite vyroby.
    Zaver zbrane ktory vymlati dieru do drazky v zavere nesvedci o kvalite navrhu.
    Vaha nabitej zbrane 5kg a poistka ktora vadi strielajucej ruke nesvedci o dobrej ergonomii.

    A nazor ze sa aj tak nic nezmeni tak drzte hubu a krok je bezny len demokraciach karpatskeho typu.

    Preco je u niektorych ludi brana kritika jedneho konkretneho vyrobku , ako osobny utok na cest a narod???Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:26 17.01.2016

    hurvo: zuzanu nejspíš sterling zmiňoval proto, že se ji v jakémsi tendru (tuším shodou okolností též v Indii), roztrhla hlaveň. Jinak Bren je pár let stará zbraň, nevím proč by ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: zuzanu nejspíš sterling zmiňoval proto, že se ji v jakémsi tendru (tuším shodou okolností též v Indii), roztrhla hlaveň.
    Jinak Bren je pár let stará zbraň, nevím proč by měla hned trhat rekordy v prodejnosti. Však například jeho jmenovec kulomet BREN (resp. opačně, CZ805 je jmenovcem ZGB-33) se též poměrně komplikovaně vyvinul z původního ZB-26 a byl ve Velké Británii zaveden až v roce 1938, přičemž oba kulomety se od sebe celkem dost liší.

    KOLT: klídek, s tou cenou jsem začal já, protože pajo zde dával příklad, který by odpovídal sedminásobně vyšší ceně Brenu, než je cena obvyklá. Teď se spor blíží k tomu, že cena je řekněme okolo 1,5-2 násobku obvyklé ceny. V té tiskové zprávě je totiž ještě dovětek v odstavci 2., že cena obsahuje rovněž a) školení instruktorů výcviku, b) školení specialistů výzbrojní služby c) podpůrný servis u uživatele během zavádění a záruku na hlaveň 20tis. výstřelů bez ohledu na čas (délku zákonné záruky). Souhlas, že to jsou věci, které v CZUB dali velkou práci jak formulovat, aby se vlk nažral a koza zůstala pokud možno celá, ale přesto je to odlišnost od maloobchodního prodeje, kde se po opuštění prodejny nikdo s Vámi zdarma nebaví (mimo záruční vady), proto není korektní srovnávat s maloobchodní cenou.
    Ať už je cena holé zbraně 37 nebo 77 tis., je kolem vyčíslení "ztráty" opět nesmyslů. Ztráta jistě není 2mld. Kč, ale rozdíl mezi obvyklou cenou a pořizovací.
    Podle odpůrců Brenu jsou jednotky vyzbrojené Brenem v podstatě nebojeschopné. To je celkem třaskavé zjištění a určitě by to nějaký celostátní deník uveřejnil jako titulní článek, tak pánové KOLT, hurvo nebo Zbrojiř šup tam s námětem na detailní článek :)). Přece není možné, aby AČR kupovala v boji nepoužitelné zbraně, ještě se tím chlubila a žádný denní tisk si toho nevšímal?Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    15:51 17.01.2016

    Na slovensku kritizujeme vela veci> nakupy u firmy magic aligatora nosny modularny system of alpu(resp jeho predpisane pouzivanie) modernizaciu vz. 58 technicke riesenie ...Zobrazit celý příspěvek

    Na slovensku kritizujeme vela veci>
    nakupy u firmy magic
    aligatora
    nosny modularny system of alpu(resp jeho predpisane pouzivanie)
    modernizaciu vz. 58
    technicke riesenie scipia (zastarala vyzbroj, ziaden situacny prehlad)
    sakala (strasny stroj)
    Iveca LMV (sprznene vo vojenskych opravovniach)

    a zavedenie brenu je len jedna z nich. Situacia s utocnymi puskami v OSSR je tristna, mame HK416, M4, G36, vz. 58 a brena. A bren je najhorsi zo tejto patice.
    HK416 a vz, 58 su opotrebovane, G36 su v nejakom sklade asi, M4 bez problemov a hrozi plosne zavedenie brenu.

    So zuzanou to nebolo moc trefne, s tou problemy nie su, jedine je uz zastarala.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    15:35 17.01.2016

    je to kram, nie preto ze neuspel vo francuzsku a v indii. Neuspech v regulernych sutaziach len dokazuje ze tam kde sa skutocne preveruje kvalita uchadzacov sa bren nedokaze vdaka ...Zobrazit celý příspěvek

    je to kram, nie preto ze neuspel vo francuzsku a v indii. Neuspech v regulernych sutaziach len dokazuje ze tam kde sa skutocne preveruje kvalita uchadzacov sa bren nedokaze vdaka svojim kvalitam presadit.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    15:31 17.01.2016

    stiriling: poznamka o zuzane nie je relevantna, iba ak ako kopnutie si, rec je o brene. To by musela byt situacia zeby zuzanu nakupila ACR za cenu prevysujucu PZH2000 ...Zobrazit celý příspěvek

    stiriling: poznamka o zuzane nie je relevantna, iba ak ako kopnutie si, rec je o brene.
    To by musela byt situacia zeby zuzanu nakupila ACR za cenu prevysujucu PZH2000 , trpela by zavadami uz pri mierovom zivote a akykolvek odpor voci nej by bol trestany. (a to netvrdim ze je zuzana super)
    Mate byt na co hrdi, ja vam to neberiem, budte. Mna proste irituje ze sme museli nakupit predrazeny srot, drzat hubu o zavadach a este mame s usmevom skusnut velkohube reci vyrobcu. Ludia nie su limitovani informaciami ako za komancov.
    Kto mal v rukach a vystrelil si z modernych zbrani, musi z celej kauzy bren zaplakat.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:25 17.01.2016

    Myslím, že vulgarity je to poslední co je tady potřeba. Souhlas, že pokud je příslušenství pouze řemen a čistící sada tak to nemůže stát 26k, ale pokud chcete porovnávat ceny s ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že vulgarity je to poslední co je tady potřeba.
    Souhlas, že pokud je příslušenství pouze řemen a čistící sada tak to nemůže stát 26k, ale pokud chcete porovnávat ceny s dph, tak musíte mít ostatní ceny včetně stejné dph.
    Ještě k útokům zejména od slovenských kolegů, jako "to neuspělo ve francii v tendru tak je to krám." Když se podívám na zuzanu, také na slovensku nadáváte jaký je to předražený krám, který nikdo nechce a jak byl ten nákup na nic?
    K brenu, nikdo nikdy netvrdil, že je nejlepší na světě, ale rozhodně funguje a je náš a to, že někomu přijde divné, že se někdo zastává české zbraně, tak mě přijde divné zase vše odsoudit a vidět jen negativa a radši prosazovat nákup v zahraničí. Mimochodem hodně místních "odborníků", kteří tak nenávidí bren ještě nedávno do výčtu co by bylo lepší dávala i g36...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:59 17.01.2016

    Ještě k tomu Wanatu a nespolehlivosti M-4 – ono se nakonec ukázalo, že to nebyla až taková pravda. S ohledem na intenzitu přestřelky byl problém prostě ten, že se z kvérů střílelo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k tomu Wanatu a nespolehlivosti M-4 – ono se nakonec ukázalo, že to nebyla až taková pravda. S ohledem na intenzitu přestřelky byl problém prostě ten, že se z kvérů střílelo tak intenzivně, že by to neustála bez ztráty kytičky snad žádná puška. Jistě by mnohé dopadly lépe, ale prostě se střílelo nad možnosti zbraní kategorie útočná puška. AKčka by jistě vydržela víc, mají oproti M-4 ovšem jiné nevýhody, prostě je to něco za něco. V případě nasazení US sil v Astánu bych si dovolil tvrdit, že výhody M-4 převažují. V případě, že by vojáci neměli takové zázemí, třeba při klasickém dlouhodobém frontovém střetu, by převažovaly výhody AK.

    Mmchd, ve Wanatu selhaly i Minimi, taky z toho byla událost, nakonec se ukázalo, že jeden dostal zásah do závěru (což je no-go pro jakoukoliv obdobnou zbraň), druhý se porouchal po vystřílení více jak 1000 nábojů během snad půl hodiny (přestě si to nepamatuju). Prostě přestřelka, kdy moderní=lehké zbraně mají nevýhodu oproti ingotům typu AK/PK.

    Dalším podstatným problémem byla obecně vysoká míra opotřebování nejen zbraní, ale třeba i zásobníků. Holt válka stojí hodně, tak se někde ušetřit musí. Na opotřebované zbraně si v Astánu stěžovaly americké jednotky dost hojně :-/Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:49 17.01.2016

    Pepa: Děláte si p*del, že jo? Voják sebou do pole bude tahat kladivo a nějaký vyrážecí nástroj? To jako že toho netahá dost, tak mu ještě přidáme? O možnosti ztráty přípravku ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepa: Děláte si p*del, že jo? Voják sebou do pole bude tahat kladivo a nějaký vyrážecí nástroj? To jako že toho netahá dost, tak mu ještě přidáme? O možnosti ztráty přípravku ani nemluvě.... Hlavně ale zjevně nemáte ani ponětí o tom, jak může takové nasazení vypadat (já tedy také jen z druhé ruky, ale jelikož jsem se svého času dost pohyboval v terénu, byť bez kvéru, tak si to umím vcelku představit). Pokud se vám zasere vnitřek zbraně, což není nic složitého, u všech útočných pušek od Stg-44, možná s výjimkou nějakých obskurností, ji během chvíle rozeberete včetně sestavy závěru a vyčistí. Jen u CZ-805 si borci z Brodu řekli NE. Super, jejich volba, ale já být voják, tak jsem za takovýhle krumpl nas*aný až na půdu.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:43 17.01.2016

    Lidi, vy si vážně pletete PR s realitou... +-77 kKč je jednotková cena 805ky pro AČR. Tečka. Příslušenství jako popruh, čistící sada atd. z toho má tvořit skoro 30 kKč? Nic jiného ...Zobrazit celý příspěvek

    Lidi, vy si vážně pletete PR s realitou... +-77 kKč je jednotková cena 805ky pro AČR. Tečka. Příslušenství jako popruh, čistící sada atd. z toho má tvořit skoro 30 kKč? Nic jiného než výsměch. Někde dokonce PR CZUB tvrdilo, že jsou použité jiné materiály. Dost možná, s ohledem na spokojenost civilních a nespokojenost armádních uživatelů, to budou větší šunty. Spíš si ale myslím, že problémy spočívají v podstatně odladěnější civilní versi a lepší kontrole kvality v pozdějších letech (už se tak nekvaltovalo).Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:39 17.01.2016

    A vždyť je pěkné pyšniť se tím, že máme ve výzbroji nejdražší útočnou pušku na světě.

    A vždyť je pěkné pyšniť se tím, že máme ve výzbroji nejdražší útočnou pušku na světě.

  • hurvo
    08:36 17.01.2016

    jura99> podla vsetkych sprav do uzsieho vyberu v indiii postupil galil a beretta.
    prvykrat pocujem zeby niekto zmienil bren. odkial je take info

    jura99> podla vsetkych sprav do uzsieho vyberu v indiii postupil galil a beretta.
    prvykrat pocujem zeby niekto zmienil bren. odkial je take info

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 14