CZ BREN 2 pro Armádu ČR: Spokojenost nebo trpký úsměv?

Foto: CZ BREN 2 při prezentaci u Armády ČR. / MO ČR
CZ BREN 2 při prezentaci u Armády ČR. / MO ČR

Ministerstvo obrany ČR na konci minulého roku objednalo od České zbrojovky 2600 útočných pušek CZ BREN 2. Jedná se o zásadně přepracovanou verzi, chceme-li druhou generaci, původních útočných pušek CZ 805 BREN. Kromě pušek obrana nakoupila pistole, granátomety, optiku a laserové značkovače.

Pokračuje přezbrojení Armády ČR

Podle Ministerstva obrany ČR dosud čeští vojáci získali 17 678 útočných pušek CZ 805 BREN A1/A2. Zbraně obdržely všechny druhy vojsk a postupně jimi budou vybaveni i příslušníci Aktivní zálohy. Výměna ručních palných zbraní Armády ČR ale není u konce.

„Využití zbraně CZ 805 BREN A1/A2 pro potřeby AČR se odhaduje v horizontu dvaceti a více let. V návaznosti na potřeby Aktivní zálohy a personální doplnění útvarů bude pokračovat dovyzbrojení české armády i v příštím roce,“ uvedl v říjnu náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Josef Bečvář.

Generál Bečvař pronesl svá slova při říjnovém testování útočných pušek CZ BREN 2 příslušníky 7. mechanizované brigády. Právě útočné pušky CZ BREN 2, podle Věstníku veřejných zakázek, jsou předmětem poslední objednávky ručních palných zbraní pro Armádu ČR.

Poslední objednávka je rozdělená do dvou částí. V rámci první za více než 417 milionů Kč armáda získá 1900 útočných pušek CZ BREN 2 s 356 mm dlouhou hlavní a zkrácené CZ BREN 2 s 279 mm dlouhou hlavní. Zbraně jsou komorované na náboj 5,56 × 45 mm NATO.

Součástí objednávky je 800 podvěsných granátometů CZ 805 G1 pro munici 40 × 46 mm. Čeští vojáci mají ve výzbroji pro granátomety například tříštivo-trhavou 40mm munici HE-FRAG92 a “protipancéřovou” HE-DP92 - probíjí až 40 mm pancíře a exploduje uvnitř.

V ceně je rovněž dodávka 2600 zaměřovacích kolimátorů ZD-Dot, 1600 přídavných denních dalekohledů DV-Mag 3 a 1450 přídavných nočních dalekohledů NV-Mag 3 - vše od české firmy Meopta. Denní i noční dalekohledy pracují v kombinaci s kolimátorem a poskytují trojnásobné zvětšení. Oba dalekohledy lze použít samostatně mimo zbraň.

Vojáci získají rovněž 500 laserových značkovačů a osvětlovačů DBAL-A2TM. Přístroj dokáže vysílat laserový parsek ve viditelném i infračervném světle. DBAL-A2TM funguje rovněž jako infračervená “baterka” pro přístroje noční vidění (např. NV-Mag 3.). 

Kromě toho Armáda ČR pro zajištění provozu zbraní druhé objednávky získala 26 souprav náhradních dílů (1 : 100) a 20 souprav nářadí zbrojíře pro útočnou pušku CZ BREN 2. Dále 80 souprav náhradních dílů (1 : 10) a 15 souprav nářadí zbrojíře pro podvěsný granátomet CZ 805 G1. Za pozornost stojí také 520 přepravních obalů pro útočné pušky.

V rámci druhé části objednávky čeští vojáci získají 5500 pistolí CZ 75 SP-01 Phantom v ceně bez mála 60 milionů Kč. Ve výzbroji Armády ČR (od roku 2012) se již nachází 5570 pistolí Phantom.

Nákup zbraní pro Armádu ČR - úhel pohledu

Zajímavé je porovnání českých nákupů ručních palných zbraní s polskými. Zatímco v ČR jsou nákupy předmětem kritiky, z polské strany zaznívají směrem do Česka pochvalné hlasy.

V Polsku již řadu let netrpělivě čekají na domácí útočnou pušku MSBS-5,56. V minulém roce polská armáda objednala prvních deset kusů pro vojenské zkoušky. S plošným zavedením MSBS-5,56 do polské armády se však počítá až v roce 2017, přitom prototyp byl představen již v roce 2007.

Podle polského serveru Altair brání zavedení zbraně byrokratické překážky - především přetahování polského ministerstva obrany s firmou Fabryka Broni o technická práva na zbraň.

“Stojí za zmínku, že Češi - na rozdíl od Polska - vše koupil od tuzemských dodavatelů: Česká Zbrojovka poskytla zbraně a Meopta optické a elektrooptické zaměřovače. Nevyhlásili technický dialog nebo výběrové řízení, ani nemuseli bránit své kroky. Navíc koupili konstrukci představenou jen několik měsíců nazpět, kdy se poprvé ukázala upravená verze CZ BREN 2. To všechno zvyšuje šance - samozřejmě se stálou finanční a politickou podporou vlády - pro vývoz zbraní a tím příjem do státního rozpočtu a vytvoření pracovních míst,” dočteme se na polském webu Altair.

Mezi širokou českou vojenskou veřejností však projekt "BREN" takové nadšení nevyvolal.

Původnímu provedení CZ 805 BREN byla vyčítána řada konstrukčních a systémových nedostatků - velká hmotnost, špatná ergonomie, špatné vyvážení, špatné řešení ovládacích prvků, velké zásobníky (později napraveno), dlouhá a neergonomická pažba (napraveno soukromou firmou), obtížná údržba v poli (nerozebíratelný závěr a sestava pístu) a také vysoká cena.

Pochybná byla i možnost dvouranné dávky, která není v praxi prakticky využívána - leč to je věc názoru. Z dalších lze vyjmenovat táhlo závěru pohybující se při střelbě, absence lůžkové pojistky zásobníku (později napraveno), absence vypouštěče závěru nebo nemožnost natáhnout zbraň v zajištěné poloze.

“Ihned po zavedení do výzbroje Armády ČR se mediálně vychvalovaný, modulární a multirážový

CZ 805 BREN stal terčem silné kritiky především koncových uživatelů, která směřovala zejména k nízké funkční spolehlivosti, k nevhodnému řešení ovládacích prvků, vyvážení, celkové ergonomii a samozřejmě i k neobvykle vysoké pořizovací ceně. V prvních dvou letech dodávek lze hovořit o vadách „systémového charakteru,“ uvedl na dotaz aktivní člen zbrojařské komunity a občasný externí spolupracovník Armádních novin (nepřál si uvést své jméno, redakce jméno zná).

Armádní noviny na všechny nedostatky upozornily v rozhovoru CZ 805 BREN: Otázky a odpovědi. Původně MO ČR obhajovaná konstrukce CZ 805 BREN je však v případě CZ BREN 2 zcela zapomenuta. CZ BREN 2 na první pohled řeší největší kritiky koncových uživatelů směrem k CZ 805 BREN.

“Uvedení zásadně přepracovaného modelu CZ BREN 2 na trh, v podstatě v duchu kritických připomínek koncových uživatelů k první generaci Brenu, a to již po cca pěti letech od zahájení hromadných dodávek „modulární a multirážové novinky CZ 805 BREN“ MO ČR, je nejen logické pokračování mnohaleté kauzy BREN“, ale i dostatečný důkaz, že výrobce, přes sebevědomá prohlášení, si byl vědom malé perspektivy původního projektu na bázi CZ 805,” uvedl člen zbrojařské komunity.

CZ BREN 2 je na první pohled moderní zbraní odpovídající současným požadavkům. Jak se říká: "Po bitvě je každý generál." Přesto se vtírá otázka, zda čeští daňoví poplatníci museli zaplatit 2 miliardy Kč za nákup tisíců pušek CZ 805 BREN, které pouze po pěti letech od zavedení do výzbroje nahrazuje doplňuje prakticky jiná konstrukce.

“Kontrakt na Breny první generace byl bezpochyby politické rozhodnutí, které mělo dát CZ finance, čas, know-how a reference pro vývoj skutečně konkurenceschopného produktu v kategorii „útočná puška“. Hromadným nákupem evidentně nedokonalé CZ 805 BREN jsme tedy velmi neefektivně a samozřejmě i neobyčejně draze hradili vývoj a dovývoj v soukromé společnosti, což daňové poplatníky stálo cca 2 miliardy Kč. Jistě se shodneme, že podporovat domácí průmysl jde mnohem transparentněji, účelněji, efektivněji a hospodárněji,” uzavírá externí spolupracovník.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek

Nahlásit chybu v článku


Související články

Jak je to s cenou CZ 805 BREN?

Před týdnem se objevil v Lidových novinách článek Ondřeje Stratílka kritizující nákupní cenu pušek ...

CZ 805 BREN – první nebo poslední slovo?

Po představení pušky CZ 805 BREN před několika lety se objevila spousta reakcí na tehdy nejnovější ...

CZ BREN 2: Nová útočná puška z České republiky

Ministerstvo obrany na svých stránkách poprvé veřejnosti představilo novou útočnou pušku CZ BREN 2 ...

Modernizace Armády České republiky mezi roky 2016 až 2020

V březnu letošního roku ministerstvo obrany schválilo Střednědobý plán činnosti a rozvoje rezortu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Zbrojir
    08:01 17.01.2016

    Dnes jsem zabrousil na zdejší diskusi, abyste se zbytečně neztrápili, berte to prosím jen jako pomůcku, nikoli jako můj komentář. Puška, popruh, zásobníky… jen puška, bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnes jsem zabrousil na zdejší diskusi, abyste se zbytečně neztrápili, berte to prosím jen jako pomůcku, nikoli jako můj komentář.

    Puška, popruh, zásobníky… jen puška, bez zaměřovačů, ceny pro MO ČR (nepatrné rozdíly jsou dány výší DPH, verzí, rokem nákupu). Např.:

    77 832 Kč s DPH,
    77 190 Kč s DPH,
    76 810 Kč s DPH,

    64324 Kč je cena bez DPH, to bylo jen „korektní“ porovnání cen CZUB pro veřejnost, tedy hromadně dodávaná vojenská verze (uvedena cena bez DPH) vers. kusový nákup civilní verze 45 000 Kč (uvedena cena s DPH).Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:57 17.01.2016

    KOLT: nesmyslů a zlomyslných pomluv je na obou stranách habaděj. To je totiž český a slovenský folklór kritizovat všechny a všechno. Pokud jde o cenu, tisková zpráva CZUB ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: nesmyslů a zlomyslných pomluv je na obou stranách habaděj. To je totiž český a slovenský folklór kritizovat všechny a všechno.

    Pokud jde o cenu, tisková zpráva CZUB obsahuje tuto větu: „Vojenské verze CZ805 BREN A1/A2 se do AČR dodává v jednotkové ceně 64.324 Kč s příslušenstvím v rozsahu:“ (teď následuje seznam příslušenství). Pod seznamem je věta „Cena příslušenství v konfiguraci pro AČR je cca 26800,- Kč“.

    hurvo: Indové Bren nevyřadili z výběru, naopak v užším výběru byl a tendr byl zrušen.Skrýt celý příspěvek

  • JosefŠ
    00:37 17.01.2016

    Lidi tady nejsou hloupý. Chápou, že závěr u 805 lze rozebrat. Ale jakým způsobem? Tenhle způsob v bojovém nasazení opravdu nepotřebujete! A vy ho ještě obhajujete, že je ...Zobrazit celý příspěvek

    Lidi tady nejsou hloupý. Chápou, že závěr u 805 lze rozebrat. Ale jakým způsobem? Tenhle způsob v bojovém nasazení opravdu nepotřebujete! A vy ho ještě obhajujete, že je OK...

    Pro porovnání.

    CZ 805
    https://www.youtube.com/watch?...

    Tavor
    https://www.youtube.com/watch?...

    AR-15
    https://www.youtube.com/watch?...

    SCAR 4:20
    https://www.youtube.com/watch?...

    A mohli by jsme pokračovat :)

    Kladivo vidím jen v jednom videu... Ale proč ne, aspoň si kluci budou připadat jak bájný Thor se svým Mjölnir - em, sesílající hromy na CZUB :DSkrýt celý příspěvek

  • Pepa
    23:04 16.01.2016

    Kolt Co se týká ceny, tak to vychází z oné tiskové zprávy. Pokud si ji najdeš na stránkách czub, tak tam je to jasné úplně. Pokud máš jiné zdroje s jinou cenou, sem s ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt

    Co se týká ceny, tak to vychází z oné tiskové zprávy. Pokud si ji najdeš na stránkách czub, tak tam je to jasné úplně. Pokud máš jiné zdroje s jinou cenou, sem s nimi.

    Video s vyražením čepu jsem sem dal proto, protože někteří diskutující jsou schopní bez uzardění tvrdit, že naši vojáci tohle v případném válečném nasazení nedokážou, že to zvládne jen zbrojíř se speciálními přípravky a pod.. (No pokud to jsou skutečně taková nemehla, jak si tu někteří myslí, tak by jim je ale vůbec neměli půjčovat do ruky...)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:30 16.01.2016

    Ještě do třetice – docela by mě zajímalo, proč se v každé diskusi o CZ-805 objeví někdo, kdo je schopný bez uzardění obhajovat takové unikátní vlastnosti, jako nerozebiratelná ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě do třetice – docela by mě zajímalo, proč se v každé diskusi o CZ-805 objeví někdo, kdo je schopný bez uzardění obhajovat takové unikátní vlastnosti, jako nerozebiratelná sestava závěru (ne, úderník a kladívko prostě nejsou znakem uživatelsky rozebíratelné sestavy *vojenské* pušky), cena (ne, za 37 kKč armáda pušku fakt nekoupila), aj.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:23 16.01.2016

    Ohledně zavedení HK-416, tak ty v AČR nejsou, nebo o tom aspoň nevím. Od USA jsme nejdříve dostali nějaké Bushmastery M-4 pro 601. a SOG, které byly později nahrazeny tím samým ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně zavedení HK-416, tak ty v AČR nejsou, nebo o tom aspoň nevím. Od USA jsme nejdříve dostali nějaké Bushmastery M-4 pro 601. a SOG, které byly později nahrazeny tím samým ale od Coltu, neb by měl mít výrazně vyšší kvalitu. To už bylo snad v naší režii. Pak jsme ještě v dalším balíku pomoci dostali (snad na vlastní žádost) SIG-516, ale oficiálně nebylo oznámeno, kam ty šly. S ohledem na to, že jich byla asi stovka, stejně jako vojáků nového kontingentu 601. v Astánu, se ovšem dá domýšlet.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:14 16.01.2016

    S tou cenou si děláte srandu, že jo? V první i druhé etapě se cena za jednu pušku pohybovala kolem 70 kKč, bez příslušenství (pokud za něj nepovažujete vytěrák ap.). A nejsem si ...Zobrazit celý příspěvek

    S tou cenou si děláte srandu, že jo? V první i druhé etapě se cena za jednu pušku pohybovala kolem 70 kKč, bez příslušenství (pokud za něj nepovažujete vytěrák ap.). A nejsem si jistý, jestli ne i bez DPH, ale to bych fakt kecal. Kdyby byla jednotková cena 37 kKč, proč by asi MO a CZUB vymýšleli tak zofalé výmluvy, když za nimi novináři přišli s tím, že puška při hromadné dodávce stojí víc než je její MC?

    Nakonec už při vyhodnocení onoho "tendru" MO vyhlašovalo, že sice vybralo dražší pušku (než SCAR!!!), zato světový unikát. V tom mělo pravdu, kdyby Amíci ve Vietnamu nasadili místo nedotažené (a především chybně "vyučované" a špatným střelivem osazené) M-16 tenhle CZ unikát v podobě, v jaké byl přihlášen do onoho tendru, mohli by ho během pár dní používat leda jako kyj. V tom je ostatně výhoda CZ-805, protože jako kyj je výrazně účinější než M-16 ;-PSkrýt celý příspěvek

  • hurvo
    14:20 16.01.2016

    HK 416 OSSR nakupilo za vlastne od neslavne znamej firmy magic.
    M4 dostali darom od americanov.

    HK 416 OSSR nakupilo za vlastne od neslavne znamej firmy magic.
    M4 dostali darom od americanov.

  • hurvo
    14:18 16.01.2016

    jura99: je uplne jedno kolko HK416 je nakupenych, puska bola zavedena do OSSR uz pred rokmi je preverena v boji a bez nejakych nedostatkov, tak naco zavadzat do OSSR kompletne inu, ...Zobrazit celý příspěvek

    jura99: je uplne jedno kolko HK416 je nakupenych, puska bola zavedena do OSSR uz pred rokmi je preverena v boji a bez nejakych nedostatkov, tak naco zavadzat do OSSR kompletne inu, horsiu a drahsiu pusku.

    A zjavne mame asi dost penazi na zavedenie fakt asi uz hocicoho ked si mozeme dovolit nakupit breny po 2324,69 EUR za kus bez prislusenstva.

    Co viem, tak bren nema u uzivatelov v OSSR dobru povest. Materialove spracovanie je tristne, sposobuje problemy ktore by vobec nemusely nastat keby bola kvalita vyroby a vystupna kontrola aspon na urovni taurusu.

    Ergonomia je otrasna a este aj taky pohrabac ako je FNC ju ma lepsiu.

    A to vobec nehovorim o vadach dizajnu zbrane a vahe skoro 5kg (nabity bren s remenom kolimatorom optikou a znackovacom)

    Neverim velmi zeby bren 2 bol o tolko uspesnejsi, bol to totiz bren 2 aka cz806/807, ktory francuzi a indovia odmietli zaradit do sutaze resp. vyradili v sirsom vybere.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:17 16.01.2016

    Jura99: Tady jde spíše o to, že cena nedokončeného brenu 1 v základu vysoko převyšuje cenu odzkoušené m4 v základu. Kvalitativně by měla cena brenu 1 být někde kolem 25tis a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Tady jde spíše o to, že cena nedokončeného brenu 1 v základu vysoko převyšuje cenu odzkoušené m4 v základu. Kvalitativně by měla cena brenu 1 být někde kolem 25tis a nejspíše i méně a brenu 2 s oběma přimhouřenýma očima 30tis.
    Cenu na úrovni moderních zbraní si zaslouží produkt, který tomu bude odpovídat. Což bude možná ta další generace.
    Ty hk416 jsme tuším dostali stejně jako slováci zdarma od Americké armády v rámci výpomoci spojeneckým armádám. Počet bude nejspíše jen pár desítek kusů.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:04 16.01.2016

    hurvo: kolik kusů těch hk416 má OSSR už "léta" zavedených ? Argumentovat jednotkou zvláštního určení, která má všude na světě individuální výzbroj, není vypovídající. Pokud jde o ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: kolik kusů těch hk416 má OSSR už "léta" zavedených ? Argumentovat jednotkou zvláštního určení, která má všude na světě individuální výzbroj, není vypovídající. Pokud jde o "minimální" množství Brenů zavedených v OSSR, problém je asi v tom, že OSSR nemá peníze na zavedení čehokoliv ve větším množství, například letectvo se výhradně spoléhá na letadla i vrtulníky zděděné po ČSLA, takže služba na nich může být doslova generační záležitost (vnuk si popovídá s dědečkem, jaké je to na údržbě třeba An-26).
    CerVus: s tou spolehlivostí M4 to nebude nejlepší, viz. tzv. bitva u Wanatu, která měla být jedním z důvodů hledání nové zbraně. Pokud cena Brenu 1 atakuje cenu HK416, je to v pořádku. V pořádku není nedokončený vývoj, což Bren 2 v mnohém napravuje. Pak není žádný důvod, aby se zbraně CZUB prodávaly levněji než zahraniční konkurence jen proto, že jsou české.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:06 16.01.2016

    Jura99: V USA chtěli m4/m16 nahradit protože už současný system není kam posouvat (pokud se nepředělají vnitřnosti alá hk416) a nové zbraně, které procházely výběrem nepřinesly o ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: V USA chtěli m4/m16 nahradit protože už současný system není kam posouvat (pokud se nepředělají vnitřnosti alá hk416) a nové zbraně, které procházely výběrem nepřinesly o moc vyšší efektivitu vzhledem k vynaloženým nákladům. Nemělo to co dělat se spolehlivostí. Tu ta zbraň má už dávno vyřešenou.
    To, že si velké státy pořizují zbraně z národních firem je spíše věc politická, která o kvalitě zbraní nic nevypovídá. Co vím, tak Francouzi dost nadávali na Famas stejně jako Britové na L85. Stěžejní jednotky obou států jsou vyzbrojeny klony m4 a to něco znamená.
    Cena brenu je přestřelená i když uvážíme 37k za holou zbraň. V porovnání s ním stojí nová M4 zařazovaná do Americké armády 950-1200 dolarů v závyslosti na vybavení. HK416 kupovaná v rámci vojenské zakázky vychází v průměru na 1500 dolarů. Jen podotýkám, že cena vybavení kupovaná v rámci velkých zakázek má být nižší, než je cena tržní. To není u nás moc obvyklé. Cena holého brenu pro AČR nám tu vychází na 1320 dolarů. Což o 120 dolarů převyšuje cenu plně vybavené M4 a pomalu to atakuje cenu HK416. Jednotkovou cenu SCARu jsem nebyl schopný dohledat. Uvádějí pouze hodnotu kontraktu ve kterém není uveden počet zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    10:18 16.01.2016

    No ja by som osobne povedal ze bren prepadak je. Odmietli ho vsetky krajiny kde bol ucastnikom regularnej sutaze. Zavedeny bol len u ACR a v minimalnom mnozstve OSSR, mexiko (aj to ...Zobrazit celý příspěvek

    No ja by som osobne povedal ze bren prepadak je. Odmietli ho vsetky krajiny kde bol ucastnikom regularnej sutaze. Zavedeny bol len u ACR a v minimalnom mnozstve OSSR, mexiko (aj to u policie) a egypte. Vo vsetkych pripadoch bez sutaze alebo vyberu.

    Cely problem s brenom ma dve roviny jednak jeho zaostalost oproti konkurencii a jeho problematicke zavadzanie do ACR, OSSR....

    Peknym prikladom kvality vyrobkov CZUB su nakupy pre slovenske MV.
    Tam kde je pistol len inventar (kancelarsky personal) sa nakupuje CZ, tam kde zalezi na kvalite zbrane (na ulicu, pjp, atd) sa kupuje glock.
    Obdobne v OSSR 5 pluk ma m4, hk416 a bren sa nakupil pre jednotky ktore maju spolupracovat s ceskom.

    Narodna hrdost je fajn vec, pokial na nu nedoplacam nakupom smejdu, ale prajem vam to budte hrdi na CZUB.
    Ale na slovensku nemame ziaden dovod byt narodne hrdi na CZUB, a mali sme zavedenu lacnejsiu a lepsiu hk416 roky a roky pred brenom.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:47 16.01.2016

    pepa: asi máte pravdu, pak to ovšem vrhá jinačí světlo na údajně přemrštěnou cenu zbraně, pokud by za holou zbraň po odečtu příslušenství bylo zaplaceno 37.524,- Kč. ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    pepa: asi máte pravdu, pak to ovšem vrhá jinačí světlo na údajně přemrštěnou cenu zbraně, pokud by za holou zbraň po odečtu příslušenství bylo zaplaceno 37.524,- Kč.

    ještě dodatek pro pajo: pokud by M4 byla nejlepší a nejlevnější zbraní na světě, pak není jasné, k čemu se vyrábějí SCAR, HK, Beretta, Sa80, Famas a další "slepé" uličky? Rovněž Poláci by si mohli ušetřit dlouhý vývoj MSBS a skočit po M4. Osobně to vidím tak, že Česko má strojařskou tradici, aby v první řadě nakupovalo domácí zbraně. CZUB vyrábí 1000ks zbraní denně (!) a není to nějaká garážová firma. Bren není propadák, ani superstar, ale musí za každou cenu být? Údajně zvýšené náklady pořízení mi jako daňovému poplatníkovi vadí méně, než vyhozené peníze za rekonstrukci opuštěných kasáren a různé další kšeftíky co nejsou tak vidět.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    08:36 16.01.2016

    Jura99: Pokud tu tiskovou zprávu chápu dobře, tak cena 64324 je včetně příslušenství. Holá zbraň je tedy za 37524,-. tisková ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:

    Pokud tu tiskovou zprávu chápu dobře, tak cena 64324 je včetně příslušenství. Holá zbraň je tedy za 37524,-.

    tisková zpráva:

    http://www.armadninoviny.cz/ja... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:20 16.01.2016

    pajo: podle tiskové zprávy CZUB se BREN 1 dodává do AČR za 64.324,- Kč. Dalších 26.800,- Kč je cena příslušenství (školení, záruka na hlaveň, ...). Cena samotné zbraně AR15 (např. ...Zobrazit celý příspěvek

    pajo: podle tiskové zprávy CZUB se BREN 1 dodává do AČR za 64.324,- Kč. Dalších 26.800,- Kč je cena příslušenství (školení, záruka na hlaveň, ...). Cena samotné zbraně AR15 (např. od Proarms) je cca 40tis.
    Položka "příslušenství" evokuje toho všemi hledaného zakopaného psa, ale i největší kritik by mohl připustit, že existuje rozdíl od maloobchodního prodeje, kdy zákazník převezme kufr se zbraní a tím obchod končí, školení si musí zajistit sám. V AČR následná součinnost od zbrojovky je, jestli to dělá 27tis za zbraň, to nedovedu posoudit.

    Není moc armád mimo USA, které by měly ve výzbroji výhradně M4, ty obvykle používají jen zvláštní jednotky, dokonce i USA ji chtěly ve své výzbroji nedávno nahradit pro malou spolehlivost v boji, ale z tendru, pokud se nepletu nevyšel vítěz, který by přinesl tak výrazné zlepšení, aby odůvodnil cenu nákladů na přezbrojení.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    22:16 15.01.2016

    Jura99: Ako som pisal v starsom prispevku (Datum: 13.01.2016 Čas: 10:54), jednotkova cena BRENu 118 tisic korun (2mld/17tisic viz clanok) voci cene 17 tisic korun za M4 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Ako som pisal v starsom prispevku (Datum: 13.01.2016 Čas: 10:54), jednotkova cena BRENu 118 tisic korun (2mld/17tisic viz clanok) voci cene 17 tisic korun za M4 (1mld/56tisc https://www.defenseindustrydai... dodavka pre Filipiny) je priblizne 7 nasobok.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:25 15.01.2016

    pajo: Vaše srovnání nehraje, Bren 1 není totéž co Fabie za 2mil. Pokud chcete srovnání blízké realitě, tak je to podobné, jako kdyby místo nákupu Fabie za 300tis. armáda oslovila ...Zobrazit celý příspěvek

    pajo: Vaše srovnání nehraje, Bren 1 není totéž co Fabie za 2mil. Pokud chcete srovnání blízké realitě, tak je to podobné, jako kdyby místo nákupu Fabie za 300tis. armáda oslovila domácí firmu, např. Tatru, aby ji navrhla a vyrobila sérii osobních aut kategorie Fabia. Auto by se celkem povedlo, trpělo by v porovnání s velkosériovou produkcí Fabie porodními vadami a cena by se vyšplhala na 500tis. za kus (vaše 2mil. jsou nesmysl, Bren 1 není cca sedmkrát dražší než podobné zbraně)

    Zbrojíř: označení Čechů za národ služek a kočích je známé, ale pochází z úst našich nepřátel, neodpovídá pravdě a má nás ponížit. Češi jsou zvláštní tím, že bez uzardění berou za vlastní terminologii svých nepřátel, viz. donedávna se běžně používalo nacistické terminologie ve vztahu k atentátu na Heydricha, že byl "spáchán". Do služek a kočích se nám vysmívali Rakušáci popř. čeští Němci a důvodem byla spíš závist a jejich strach ze schopností Čechů. Češi mají bohatou historii, mají se čím chlubit, ale bůhvíproč jsou čas od času sebemrskačští.Skrýt celý příspěvek

  • JosefŠ
    22:24 14.01.2016

    OK, tak se všichni smiřme s tím, jak to u nás chodí a radši o tom nemluvme. Ono se to špatně poslouchá či čte a mohli by jsme z toho mít psychickou újmu. Asi to tak bude ...Zobrazit celý příspěvek

    OK, tak se všichni smiřme s tím, jak to u nás chodí a radši o tom nemluvme. Ono se to špatně poslouchá či čte a mohli by jsme z toho mít psychickou újmu. Asi to tak bude nejlepší... Hlavně pro politiky, lobbisty, majitele firem a podobnou havěť.

    Ono Zbrojíře nejspíše také, krom jiného, štve ( nebo aspoň mě to štve, nechci mluvit za pana Zbrojíře), kolik úsilí lidí, kterým stav tehdejší "zbraně" nebyl lhostejný, to stálo, kolik peněz to stálo, kolik nervů to stálo ( a nejen vojáky, ale věřím že i občany co se o to zajímají), než se z toho vyklubalo tohle. Snad již funkční, moderní a služby v ozbrojených silách schopná zbraň. I když já to vlastně nevím, jen doufám... A to nemluvím o tom, že ta puška nepřinesla nic převratného co by tu před tím nebylo a za co by stálo takto "trpět". Spíše naopak.


    Pepa

    Koukněte se např, na rozborku závěru G36 a pak vykládejte, že to jak rozebrat závěr 805 je v pohodě. A ten Tunning... No já Vám nevím. Přirovnal bych to spíše k velice rozsáhlé plastické operaci po autohavárii. A to nevím, kolik musel udělat chirurg operací, které nejsou navenek vidět. Mezi M16 a 805 je kolik? 55 let? Předpokládal bych, že za 55 let, kdy se v podstatě zdokonaluje stále stejný systém fungování střelných zbraní ( a ano, jsem obeznámen s rozdílem fungování M16/M4 a pístových zbraní) by se to, co se stalo M16, u 805 stát nemělo. A to platí i na ostatní zbraně pro OSČR, které CZUB dodala.



    Já prostě nechápu, proč se to výběrko na novou pušku muselo udělat tak na rychlo? Proč to nemohlo pár let počkat? To všechno kvůli penězům na dovývoj od státu? Vemte si tu sebejistotu, kterou museli v CZUB mít, že to vyhrajou a nic se neprovalí. A když se provalí, tak že se to ututlá, dokud to nedotáhnou za peníze daňových poplatníků do zdárného konce a na ten neslavný počátek celého příběhu se nakonec zapomene...Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    21:25 14.01.2016

    Zbrojir My všichni samozřejmě víme, že zbrojní zakázky byly, jsou a budou prasárny, kde prvotním cílem je, aby si papaláši namastili kapsy, ale taky víme, že by to bylo stejné ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojir

    My všichni samozřejmě víme, že zbrojní zakázky byly, jsou a budou prasárny, kde prvotním cílem je, aby si papaláši namastili kapsy, ale taky víme, že by to bylo stejné kdyby naše armáda nakonec měla SCAR, Patrie, F16, Spartany. Jen by si ty kapsy namastila jiná pakáž. Navíc ta flinta za to skutečně nemůže, tak proč do ní kvůli tomu kopat.

    Když se podíváš na to video, tak ten kolík co vyráží je samozřejmě kolík k roznýtování (a dle okraje dokonce byl i roznýtován). Na ten si vezmeš patřičně užší tyčku, když ho chceš vyrazit...pak ho můžeš zahodit, když ti to někdo přikáže, no a na ten nový přiložíš patřičný kužel a bacíš kladivem, když ti někdo nařídí ho roznýtovat...

    Pořád tady píšeš o několikaletém dovývoji...co se ale na cz 805 oproti prvním dodávkám po konstrukční stránce změnilo??? Přibylo nové volitelné příslušenství. Jsou k dispozici dvě pažby, dvě napínací páky, dvě zásobníkové šachty, tlumič plamene, kompenzátor, dvě délky páček voliče. Tomu říkáš dovývoj???, to je prostě tuning....navíc pro civil se nabízí pořád s původním příslušenstvím.
    Uznávám, na poutka na řemen musíš vzít šroubovák.

    Co se určitě změnilo je kvalita výroby oproti prvním sériím.

    Dále nevím, proč by mě mělo zajímat, co nefungovalo v roce 2011, když v roce 2015 to funguje....to je stejný jako u M16ky pořád připomínat její první nasazení ve Vietnamu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 14