České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

L-159 ALCA / Ministerstvo obrany ČR

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.

V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce. 

Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.

V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.

O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.

L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul.

Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.

Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.

Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.

“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”

„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.

Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku.

V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.

L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.

V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50.  Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.


Představení nově výrobeného L-159 (31. března).

O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.


V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody

Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.

Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.

Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním. 

Zdroj: Flight GlobalMPO

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody

Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Falko
    13:21 16.04.2017

    Niko bolo to preto ,ze ked skoncil tender na ich kupu vsetko bolo dohodnute malo sa ich kupit tusim 72(neviem z hlavy presne,bol to projekt v ktorom sa neratalo s nadzvukovym letectvom,co bol velky nezmysel a dobre,ze sa to neralizovalo)A nerealizovalo sa to ,lebo v OSSR neboli peniaze absolutne na nic,nie este na 72zbytocnych strojov ,ktore by aj tak nelietali lebo neboli peniaze ani na benzin.Neboli peniaze ,nie su lietadla.Aj ked volakedy som bol silno zaujaty proti ALCAe,cim viac o nej viem ,tym viac musim uznat ,ze nasmu letectvu by ich okolo 12pomohlo.Myslim,ze by boli fajn pre CAS.....

  • Lukas
    08:23 15.04.2017

    Czy rozważana jest instalacja na L-159 zasobników WRE / samoobrony?
    Np. IDAS (Integrated Defence Aids Suite) + zasobnik ESTL - do samoobrony
    Oraz WRE ALQ-99 (do zagłuszania)

    Szwedzi pracują nad systemami WRE dla Gripena - może przy okazji jako dałoby się zintegrować L-159 zrobić czeskiego Prowlera?

    Przypominam - rosyjskie systemy SHORAD jak SA-8, SA-11, SA-15, SA-19, SA-22, to są systemy półaktywnymi - z rakietami radiokomendowymi.

    Wystarczy zakłócić prace radaru / transmisji "komend" i system jest bezużyteczny...

    Instalując zasobniki WRE zwiększamy szanse na przeżycie samolotu (oraz na udane wykonanie zadania)

    Przydałby się pociski nowej generacji (jak Brimstone, APKWS, czy SDB)

  • ALCR
    23:34 14.04.2017

    L-159 para la Fuerza Aerea Argentina? (L-159 pro Argentinské letectvo?)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • D.i.p
    21:14 13.04.2017

    niko: Aha, budete shánět bojovo letectvo až ho budete potrebovat. Good luck!
    Takových chytráků jsme se my snad už v politice zbavili....
    Mít letectvo na air-policing, to už je snad lepší se na to vybodnout úplně. Nebo koupit pár F/A-50 či snad ty K-fir. Co! Na to vám stačí Mig-21, těch se válí všude kolem spousty. Stačí je trochu pobouchat a je hotovo.

  • mikojan29
    22:10 12.04.2017

    niko:
    Ja by som len rád vedel, prečo, či to boli finančné dôvody, technické, alebo niečo iné?
    Viem, že ponuka bola, ale čo bolo v skutočnosti príčinou skončenia rokovaní, to by som chcel vedieť.
    A neboj, nejako sa po nich netrhám. Na výcvik neboli dvojmiestne a jednomiestne, neviem, stále je to len vylepšený Albatros, čo je primárne cvičný stroj a nie bojový.

  • niko
    14:25 12.04.2017

    mikojan29: Budme radi, ze sme tie ich L 159 nekupili. Na vycvik nam ich netrebalo a bojovo letectvo aj tak nenasadzujeme.

  • Luky
    11:58 12.04.2017

    asi chcete jen air-policing a k tomu Alca není...

  • mikojan29
    11:55 12.04.2017

    Vie mi tu niekto povedať, prečo SK nekúpilo L159?

  • skelet
    09:46 12.04.2017

    Motor F125 pohání tchaj-wanskou stíhačku FC-1 Ching Kuo
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • tryskac
    23:21 11.04.2017

    ad CerVus:
    motor F125 nie je novy. Je to verzia motoru F124 s pridavnym spalovanim. L159 pouziva motor F124 GA 100, kym M346 motor F124 GA200, s temer totoznym tahom, ale s mensimi modifikaciami a hmotnostou (-13kg)

    Co sa ALCAy tyka, to lietadlo by som nehadzal do stareho zeleza. Problemom doteraz je chybajuca integracia viacerych pokrocilych systemov, co sa ale prave vdaka Drakenu moze zmenit. Je uvadzana moznost integracie blokov REB a HMD. Kridlo so vztavanymi nadrzami tkz. mokre kridlo je odskusane a certifikovane, aj ked este najskor nebolo instalovane do ziadneho "lietajuceho" stroja. Hlavny problem lietadiel radu L39, 59, 139, 159 v 21. storoci je zastaraly aerodynamicky profil kridla. Aerodynamicky profil ma povod v 40-tych rokoch 20. storocia a ano, L39 bola koncipovana ako cvicne lietadlo. Tam spominany profil odvadzal dobru pracu, lebo pilotnym ziakov toho vela "odpustil". Zaroven ma ale velku nevyhodu, ze pri velkych nasobkoch pretazenia rychlo straca rychlost a taktiez maximalna rychlost lietadla je obmedzena viac-menej na rychlost ktoru teraz dosahuje L159. Koncom 90tych rokov bol vypracovany projekt na zmenu profilu, ktora mala za nasledok vyrazne zlepsenie letovych vlastnosti. Preco sa nedostala do vyroby je uz otazka na zodpovednych pracovnikov. Najskor to bolo pre enormne naklady nielen na testovanie, zalietanie a vyrobu noveho kridla. S max. rychlostou vyse 1000km/h by to lietadlo bolo o nieco viac konkurencie schopne.
    Sameho by ma zaujimala informacia, ci Honeywell naozaj vyvija modifikovany motor F124X, alebo F124XX, ktory ako udavaju verejne zdroje by mohol mat tah 48kN. Predsa len, uz teraz ma ALCA MTOW okolo 8t, co je na motor s tahom 28kN relativne dost. Ono uvolnenie 2 pylonov s nadrzami a navesenie povedzme 2x 1000lb bomb, hned je hmotnost o 1t vyssie, tak aby sa to odlepilo aj za vysokych teplot vo vyssich nadmorskych vyskach...

  • CerVus
    21:36 11.04.2017

    Sakra ale to letadlo má ještě potenciál. Honeywell mají nový motor F125, která má o třetinu větší tah. S další dvojící závěsníků bude moci nést větší náklad. Izrael i Samsung mají nebo vyvýjejí nový radar pro Golden Eagle. Přidat hračičky na sledování, které má Scorpion a bylo by z toho pěkné moderní letadlo.

  • CerVus
    21:19 11.04.2017

    Tak to, že přestavěli klasickou 39 se dá celkem pochopit. Přeci jen to letadlo (nebo spíše modernizační balíček) primárně cílí na majitele starších letounů. Ale pravda je, že se vývoj táhne. Proto je podle mě hloupost nějak se šťourat ve 159. Prvně ať dodělají NG. Pokud by firma měla vývojové zdroje, tak samo sebou primárně zdokonalovat 159, ale ty nejsou, takže je lepší se soustředit na to co je má šanci uživit a to 159 bohužel s těmi vyrobenými kusy nemá. Do toho letadla se musí ještě hodně zainvestovat.
    Teď mě napadá, že tu někdo psal, že tu není jiný cvičný/bojový proudový letoun s radarem. Přitom Korejci ho to GE montují. To jim ale asi v tendru moc nepomůže.
    A co mě také překvapilo, je že 159 může nést až tři kontajnery s plemenem. Těch 6 kanonů už musí nadělat solidní paseku. Zkoušeli to vůbec v Čáslavi při nějakých střelbách?

  • ArWe
    20:56 11.04.2017

    Žádné křídlo s integrálními nádržemi nelétá. To letadlo které bylo prezentováno na Dnech NATO je přestavěná seriová L-39. Sejmuty koncové nádrže, nová avionika včetně HUD a nový motor FJ-44. Takže se jedná o jakýsi technologický demonstrátor, ale ne o plnohodnotnou verzi NG.
    Avioniku L-39NG bych neoznačoval jako dewesternizovanou, ale spíš jako demilitarizovanou.
    Na projektu 39NG se pilně pracuje, ale problémy tam jsou, viz níže zmíněné potíže s motorem.

  • kazd
    20:49 11.04.2017

    problém je, že L39 NG s mokrým křídlem je projekt.
    viděna byla jen L39 s novým motorem (jakási nultá fáze NG).
    Takže dokud to mokré křídlo nepoletí, nebudou známy parametry a ceny.....

  • logik
    19:22 11.04.2017

    11111111: Nevím, co myslíš tim o málo lepší a z čeho vycházíš, 0/0 sedačka to je a testovali ji a v 0/0 funguje. Nevím, co bys od ní chtěl víc? Automatickou masáž nohou?

  • logik
    19:19 11.04.2017

    stirling: začali ho vyvíjet pro L-169. Pak dostal prioritu 39NG, takže mám dojem, že prototyp 169 nakonec postavenej nebyl. Ale ty letadla jsou v podstatě skoro stejný, takže i když co vím nemaj prototyp, tak ho maj určitě připravený do výroby, kdyby bylo třeba - tam není důvod, aby bylo nějak podstatněji odlišné oproti verzi pro NG.
    T2 objednané pro AČR maj bejt přestavby starších strojů, takže ty mokré křídlo asi mít nebudou. Radar mít budou a celkově modernizovanou avioniku, noční vidění atd....

    kazd:
    - cena byl problém L159, proto L39NG šla s úrovní vybavení níže.
    - myslíš, že takový masters má ochranu pilota lepší?
    - L159 v době vzniku bylo technicky naprosto srovnatelný se špicí. Problém byl spíš v tom, že bylo moc dobrý (a tedy i drahý)

    larry:
    čemu říkáš "linka"? Co vím, tak nic takového co vím v aeru nebylo a není. Měli tam prostě jednotlivý posty, kde se postupně montovala dostavba letadla. Teď to maj zkomplikovaný, že některý místa v halách jim zabrala subdodavatelská výroba, takže letadlo při montáži nesmyslně převážej "sem a tam" přes celej areál (jo, je to na palici a nadávaj na to), ale schopnost vyrábět nový stroje normálně maj. Akorát díky těm nutnejm přesunům to holt vyjde o něco dráž.

    Koneckonců, např. L39NG měli v reálu na dnech NATO, a ta vzhledem k novýmu mokrýmu křídlu atd... nemohl být "ze starých dílů".

    Podle mne tou "přípravou linky" mysleli přestavbu hal tak, aby tam mohli vyrábět L159 tak jako dřív nějakym rozumnym lineárním systémem. Ne to, že nejsou vůbec schopni postavit letadlo. Zas tak blbě na tom fakt nejsou.

    S Boeingem souhlas, to byl průšvih.

    Co se týče avioniky, tak na tý právě dělali, takže to, co je teď v AČR není aktuální stav toho, co nabízej.
    Pro T2 verzi zabudovali nějaký vylepšení, ale jinak to má bejt tuším kompatibilní s ostatníma érama. Pro NG verzi (a tuším i pro 169) mají dewesternizovanou avioniku. Pravda, úroveň neznám - LCD a takový ty moderní vychytávky tam mají, ale jestli to odpovídá standardům...

  • 11111111
    18:28 11.04.2017

    Larry to sedadlo vs2 je asi len o málo lepšie ako vs1, to znamená, že moc nepomôže k záchrane. Neviem čo je zero height v Alca 159, ak je to parameter 0/0, u sedadla VS2, tak nič moc o VS2 nevedno, ani buletín, moc by som na záchranu posádky nespoliehal.

  • Luky
    18:01 11.04.2017

    Omlouvám se za novou citaci otázky. Já to psal, když tu ještě odpověď nebyla.

  • Luky
    18:00 11.04.2017

    S vyčůraností Boeingu souhlasím, korunu tomu dalo mnohamiliardové výpalné (zaplaceno za 5min 12).....a to jsme měli od kongresu "příslib". Zatracovat ale Aero, protože vláda naletěla... je dle mě blbost. Ano nakonec se jejich situace řešila nastartováním subdodavatelských dodávek. Paralelně šel ale nějaký vývoj pro civilní trh, takže vše určitě nezapomněli. A co to roky sleduju, tak pod Pentou šli nahoru, nabírali nové zaměstnance, tržby rostly.

    Ještě zopakuji otázku:
    Co tedy znamená "Představení nově výrobeného L-159 (31. března)"
    Chceš říci, že díly pro ten stroj našli po pangejtech?

    Mě popravdě daleko víc zajímá budoucnost než minulost.

  • Larry
    17:59 11.04.2017

    Larry, co tedy znamená "Představení nově výrobeného L-159 (31. března)"
    Chceš říci, že díly pro ten stroj našli po pangejtech?

    xxxxxxxxxxxxxxxxx
    nově vyrobené letadlo neznamená, že je z nových komponentů. Několik draků měli z výroby z 90tých let. A samozřejmě další skladové díly pro servis.
    Aby postavili linku a rozjeli výrobu,. museli by mít podepsaný kontrakt nevím na kolik kusů, aby se jim to vyplatilo. myslíte že stavěli linku i pro přestavbu několika kusů L-159T2??? během řady let... ani náhodou. nakonec o té lince se i zmínili právě v souvislosti s případnou novou zakázkou.

  • 11111111
    17:57 11.04.2017

    Tu je krásne video o vašom poddieľaní sa na zrode nezávislosti Iraku.
    L159 IraqiAirForce sq115: https://youtu.be/KrcZlqBvoZk...

  • Larry
    17:47 11.04.2017

    Elektronika (Avionika) L-159 odpovídá 2 půli 90tých let. Je to Rockwell - Collins.
    20let.... žádné Hi Tech se nekoná.
    Drak není nic jiného než zesílený vycházející z L-39.
    osobně jsem seděl v r.96 nebo 97 na Velitelství 3sboru Taktického Letectva v Hradci Králové. Přijela návštěva, tehdejší předseda vlády pan Zeman.
    Bylo potřeba vyřešit a rozhodnout o akutní potřebě modernizace letectva.
    Pan premiér Zeman, tehdy prohlásil "Buď bude Aero nebo nic, zachráníme český letecký průmysl" Ne, že by nám to nějak se líbilo, nebo s tím souhlasili, ale jinou možnost jsme neměli na vybranou.....a tak jsme s povděkem kvitovali.
    Tohle byla vstupenka pro L-159 do armády. Bez výběrového řízení.
    O pár let později jsem cosi vezl do Aera. Nechápal jsem odpoledne to zděšení tamních zaměstnanců, kteří po firmě chaoticky pobíhali. Ráno toho dne se dostavili "noví páni od strategického partnera fi Boeing" Dopoledne přišli "hlavouni" a řekli doslova "Tady se nová letadla vyrábět nebudou!!!" A jejich pikolíci kontrolovali, zda jsou důsledně sešrotovávány a zlikvidovány speciální přístroje, pomůcky a tak skončilo i jedinečné kopyto na výrobu překrytu kabiny L-39..... mezi mnoha jinými.
    Boeing koupil za pár drobných stejně jako jiné firmy svoji "východní konkurenci" zlikvidoval ji.
    I pro Aero platí, jako v běžném životě, že pokud máte zákazníka, musíte se o něho starat. Doživotní podpora a servis jsou v letectví samozřejmostí. Tedy ne u Aera.
    Jejich nabubřelost už počátkem 90tých "staré nás nezajímají, budeme vyrábět nová letadla......" mne přesvědčila.
    Když nedokázali dodat např. reaktivní motor pod sedačku VS-2 označenou URM-1
    protože neměli externí dodavatele, tak se výrobou začali zabývat jiní ( Tara Aerospace). Dnes to vyrábí Explosia, ale po světě se prodává obecně pyrotechnika, (a že toho je více typů pyronábojů i do L-39) od Tary.
    Zákazníci si pamatují.
    Dalším příkladem, kam si asi pánové z Aera mysleli, že by prodali stejně jako v minulosti je Alžír.
    Ejhle! Alžír nakoupil Jak-130 a nebrání se nákupu techniky v Rusku.
    Je pravda, že mne tvrdili lidé z OTS Aera, kolik lidí je okolo JAKu. A BAE že má okolo Gripenů méně lidí. Pokud je nová technika, vždy jsou peníze a vytváří se nová nepotřebná místa pro známé a známé známých. To je všude stejné....
    Oponoval jsem čáslavskou letkou gripenů, která má dokonce svůj štáb, okolo se "motá" řada civilních zaměstnanců BAE ze Švédska, coby technici a poradci, ve skutečnosti si hlídají svůj pronajatý "materiál" Bydlí povětšinou v Pardubicích a denně dojíždějí na LKCV. Takže to vyjde na stejno.
    Uživatelem L-39 v NATO je ČR, SR a Bulharsko. Potvrzuji, OTS Aera nedávno v Bulharsku prováděl servis.

  • stirling
    16:43 11.04.2017

    Má někdo představu jak staré je to elektronické vybavení L159? Tuším, že někdo z Vodochod říkal, že probíhá každoroční update, takže je vše celkem na slušné úrovni, ale podle postů zde mám pocit, že se na to od zařazení nesáhlo?
    Tuším, že se i mluvilo o update u těch objednaných L159T2, ale nevím o co vše šlo, zda nešlo jen o to, že i dvoumístná verze bude mít radar?
    logik: Mokré křídlo je zatím v přípravě pouze pro L39NG nebo už existuje i pro L159?

  • skelet
    15:47 11.04.2017

    uff.. L-159 má stejnou konkurenci jako na počátku. Tedy Hawk, M346/Jak-130. Viz indický tendr byla L-159B porovnatelná s tehdejší špičkou Hawk.
    I se suchým křídlem nemá L-159 špatný dolet.
    DV-2 byl na L-159 slabý motor, postačoval na L-59, ale na L-159 už prostě ne.
    Elektronika pochopitelně potřebuje facelift, ale to je odvislé od trhu. Navíc Aero je v podstatě jediný výrobce cvičných letadel, který vyrábí i dvousedadlové cvičné letadlo s radarem. I to jsou věci, které snižují náklady na výcvik.

  • dusan
    15:40 11.04.2017

    Jura99

    Výroba DV-2 sa nemohla "preniesť na Slovensko", lebo v Čechách len začal vývoj ... a po krátkom, nie veľmi úspešnom vývoji sa preniesol na Slovensko a až tam sa vyvynul a vyrábal - samozreme v spolupráci s českou stranou i problematickou spoluprácou s Ukrajincami.

    Konštrukta určite nebol žiadny neúspešný podnik v rokoch socíku ...ani krátko po ňom.

    Úpadok po roku 1989 samozrejme nastal, ale to už je iná história.

    Vaša predstava o "prapadnutí do bažín" všetkého čo sa prenieslo na Slovensko je však od veci.

  • CerVus
    15:23 11.04.2017

    Teď sice Alca konkurenci nemá, takže se můžou utěšovat, že 20 let stará avionika (byť počeštěná) stačí. Ale až v létě Scorpion ve Státech vyhraje zakázku na low cost CAS, tak se situace radikálně změní.

  • Jura99
    15:23 11.04.2017

    Továrna Aero žije a asi celkem dobře (neživí jí pouze projekt L-39 nebo 159). Svého času ji nejspíš zachránila státní zakázka na L-159. Co je škoda, že v Považské Bystrici skončila v kopřivách výroba proudového motoru DV-2 určeného pro Aero. Bohužel to není jediná výroba, která se z ČR přenesla do SR, aby se tam propadla do bažin. Takto se např. zničil vývoj vojenské techniky v plzeňské Škodě, přenesením do Konštrukty, kde živoří a za téměř 30let už nic světoborného nevyprodukoval.

  • logik
    15:14 11.04.2017

    PS:
    alca s mokrým křídlem má dolet 1900km, palivo 1,6t
    to už jsou výrazně lepší čísla, než u konkurence, co se týče spotřeby.

    mikojan29: nerobí to jen na papíře. Ta zakázka pro Irák vyrobili i nové kusy,, mokrý křídlo je zkonstruovaný a lítá, udělali velkej pokrok v odwesternizaci avioniky atd. atd...
    Právě proto je prodej do iráku tak podstatným krokem. Sice to bylo "za babku", ale konečně se tím L159 zbavila nálepky "stroje, co nikdo nechce" a naopak ukázala, že je o co stát.

    Z přehledu strojů, co jsem dával níže, je spíše vidět, že ty stroje prostě nejsou srovnatelné, L159 je v podstatě "nejníže posazenej jet", pod ním je ovšem vrtulový tucano, Master je zas jako dvoumotorák nad ním.
    V devadesátejch letech byl problém L159 také v tom, že se netrefila do toho, co chtěli zákazníci (byla moc drahá, nebo naopak málo výkonná). Teď je situace jiná - po takovém letadle je poptávka o dost větší, navíc s L39/NG šli o kus níže, než byla mířená předchozí ALCA, takže pokryly trochu větší spektrum potenciálních zákazníků. Samozřejmě, furt to neznamená, že nabídka někomu sedne.

    Takže netvrdím, že ALCA je best buy. Není. Ale IMHO konkurenceschopná je a Aero v poslední době udělala dost velkej kus práce proto, aby konkurenceschopná byla. To, jestli se podaří ji někde prosadit teď bude záviset na spoustě věcí, včetně politickejch konexí, podpoře vlády (tu se zdá teď má), náhodě, pravděpodobně i úplatcích na těch správnejch místech (neschvaluju, jen jsem realista...)....

  • kazd
    15:11 11.04.2017

    z provozních nákladů se dělá mantra, ty ale nezajímají na rozdíl od pořizovacích až tak kupce, který má za zády horký konflikt
    Zmiňovaná konkurence má podporu silného státu. Aero to nemá, takže tu konkurenci musí překonat buď cenou
    - L159 za původní cenu neprodejné
    nebo
    - parametry - L159 v ničem nevyčnívá, spíše naopak vyvolává otázky ohledně balistiky atd..

    L39 konkurovalo především cenou, To už L159 nedokázalo a technicky nic převratného nepřineslo.
    Trh má vždy pravdu.

  • logik
    15:00 11.04.2017

    kazd: Mě přijde, že chceš jen změnu pro změnu. Co je podle Tebe v konstrukci L39/159 třeba změnit a proč?

    Když konstrukci srovnám např. s Tukanem: to má prázdnou hmotnost 3,2t a max takeoff 5,4t, range 1330 km, 0,56t paliva (no, jo vrtulák...)
    Alca má prázdnou 4,3t a max takeoff 8t, range 1570 km, palivo 1,5t
    Master má 4,6t a max takeoff 9,5, range 1981km, palivo 2t
    T-50 má 6,5t a 12t - range 1851km, palivo 2,66 tun

    Alca teda nijak nevyčnívá v poměru váhy a únosnosti, ani nemá slabší dolet. Mokré křídlo její parametry dále vylepšuje. Obratnost Alcy je více než dobrá. Co bys na ni chtěl zlepšovat? Nebo proč by ta dnešní konstrukce neměla být konkurenceschopná?

    Jediný "problém", který ALCA v konstrukci v současné době má, je poměrně slabý motor (byť i tam bylo zlepšení oproti L39) - ale pokud nechceme z L159 udělat nadzvuk, tak to extra potřeba není - a nadzvuková ALCA by byla jiný letadlo jak konstrukcí, tak určením. Deviza ALCY by měly být co nejnižší provozní náklady při rozumném výkonu, a ten ALCA má.

  • mikojan29
    14:40 11.04.2017

    logik:
    Aero niečo robí, ale zatiaľ len na papieri a trvá to dosť dlho. Viem, že nie je ľahké znova rozbehnúť vývoj po rokoch stagnácie, snáď sa im to podarí. Otázka je, či oslovia nejakého kupcu, ktorý urobí ten prvý dôležitý krok? Potom sa môžu pohnúť ďalej.
    Bohužiaľ niektoré privatizácie boli dosť nešťastné a doplatilo na to aj Aero.
    Síce prežilo, no vlastný vývoj bol utlmený a na trh prišli iní hráči, napr. Čína, ktorí majú iné lobby.
    Ako som písal, dúfam, že to L159 ustojí a bude to úspešný stroj.

    Apropo, neviete niekto prečo napr. SK nekúpilo ponúkané L159?

  • 11111111
    12:22 11.04.2017

    Mám predstavu, že stroje sa budú dodávať aj do nestabilných regiónov, aj protistranám v sporoch v premieňajúcej sa Afrike, životnosť dielov bude krátka, osoží to ustavičnému vývoju efektívnejších technológií, obnova lietadiel sa tak viac nezaobíde bez robotníckej, ale už aj bez robotickej práce. Perspektíva pre živé Aero Vodochody a stredoeurópske hospodárstvo je jeho flexibilná, vysokokvalifikovaná a sofistikovaná obnova draku a jeho kompozitov, zvarov a pod.

  • 11111111
    11:46 11.04.2017

    Nové stroje a k nim dodávky náhradný dielov, čo znamená udržanie subdodávateľov sa Vám podarí jedine po novom cykle alikovaného vývoja. Ak niet dodávateľov, je nutné montovať skladačky. Opravovať produkty niekdajšieho vývoja, už dnes nie je aktuálne. Viď sedadlo katapultu, alebo motor. Oboje je z cudziny.

  • kazd
    11:39 11.04.2017

    výsledkem by měly být prodeje
    na tu konstrukci nikdo od počátku 90 let nešáhl
    jestli je výsledkem posouzení konstrukce z pohledu roku 2016 pouze avizované mokré křídlo a zástavba jiného motoru tak fajn.
    Pro mě to ale znamená, že buď pouze dodělali to co se tam plánovalo dřív nebo z té konstrukce už nic vyždímat nejde ( o tom ale pochybuju, když vidím jak se ždímají jiné letecké konstrukce).
    I kdyby se ve výsledku nezměnil design, tak alespoň nákladově by měli být schopni to letadlo dělat s dnešní technolgiíí brutálně levně.

  • skelet
    11:37 11.04.2017

    btw. většina těch "na hlavu" postavených rozhodnutí bylo během působení Boeingu.

  • logik
    11:25 11.04.2017

    PS: A argumentovat, že nemají (jestli opravdu nemají, zkusím se zeptat) Lybii (kde mám dojem také byli před válkou na poměrně slušné zakázce na servis), která je v podstatě furt v poloválečném stavu a v troskách, nemají přesné info o letadlech - to je fakt argument jak noha.....

    Stejně jako že se nezajímají o jeden kus L39 v Mauretánii. To sou fakt blbci, tam by určitě udělali obchod století....

  • Luky
    11:25 11.04.2017

    Larry, co tedy znamená "Představení nově výrobeného L-159 (31. března)"
    Chceš říci, že díly pro ten stroj našli po pangejtech?

  • logik
    11:23 11.04.2017

    Larry: ano, chtěli dělat nová letadla a poměrně dlouhou dobu to byl jejich prvotní byznys. To, že neuspěl ale není až tak jejich vina, ale vina české vlády, jak jsem psal níže.

    Že kritizujete, že nechtěli dodat pár dílů na L39? Jo, určitě také nedělali všechno dobře - ale ze strategického pohledu, pokud si nezajistí nový odbyt, tak vojenská výroba v Aeru půjde do kopru. Nebo spíše - pokud by nebylo prodeje do Iráku a navazujících programů, už by tam pravděpodobně byla. Pár prodaných překrytů na staré L39 - v okamžiku, kdy AČR evidentně neměla zájem o jejich modernizaci, protože i novější L159 hnily v hangáru, by na tom nic nezměnilo. Chce to vidět trochu z širší perspektivy, a ne bejt omezenej na to, že nedodali nám to co jsme chtěli, tak určitě nic nedělaj. Právě naopak - Vám to nedodali, protože byly plně vytížení jinde na zajímavějším a perspektivnějším byznyse.

    Jo, část toho byznysu jim nevyšla. Ale stejně z něj čerpaj. Kdyby místo toho dodávali překryty pro L39 do čr po kusech, tak jsou v háji už teď.

    Co se týče supportu starých L39 - tak lidi co se o to staraj, tak jsou venku furt, vytížení v podstatě na max, a ještě si stěžujou, že nemaj dost kvalifikovanejch lidí (a co přijde ze škol prý za moc nestojí). Jezděj všude možně, teď z hlavy si pamatuju byli např. Bulharsko, Jemenu a rozhodně to není ani trochu úplnej výčet (další destinace z hlavy teď nedam).

    To, že nic nemají pak je jednoduše vyvratitelné tím, že Irák po nich poptává nová letadla. Asi je úplně blbej, když uvažuje o tom, platit za nic, že...

    To, že doteď žili jako subdodavatelé jiných výrobců, v tom máš pravdu. Teda vlastně nemáš - jak píšu výše, jejich vojenskej program byl z velké části servis starých L39 a to jim běželo a běží poměrně dosti dobře. V civilní části výroby ano - a v jednu dobu to vypadalo, že až dojdou L39 na servis, tak to tam bude podobné. Ale zatím ještě zdaleka ne, naopak se vojenská výroba v Aeru dostává znovu do popředí.

  • stirling
    11:19 11.04.2017

    Larry: no takové info já opravdu nemám ani mít nemůžu, takže jestli je to pravda tak ani ta L39NG nebude.:(

  • Larry
    11:02 11.04.2017

    Na OTS ve Vodochodech mají mapu světa s uživateli a tvdí, že mají přehled o cca 800 L-39. Třeba Mauretánie má 1ks. Je však řada takových, které roky neviděli a jsou možná neletuschopné kdesi.... Zkuste se zajímat o osud Lybijských L-39??? Kde a v jakém stavu jsou?? O RF také nemají přehled. Tam je problém s embargem.
    L-39 v Azerbajdžánu servisují pravidelně. Byli tam nedávno.
    U Aera není podle smluv povinnost hlásit přeprodeje mezi uživateli výrobci. Aby měli přehled.....Tuhle povinnost velice často vyžadují světoví výrobci nejen vojenské ale i civilní letecké techniky. Z důvodu servisu.

  • CerVus
    10:59 11.04.2017

    stirling: Armáda není schopná pro 159 ani nakoupit zaměřovací kontajnery. V podstatě využíváme zlomek možností toho stroje. Ocividně s ním do budoucna moc nepocítají.

  • Larry
    10:52 11.04.2017

    "Larry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo.

    Např. AČR už žádné uloženky nemá, zkanibalizovali se na dodávky do Iráku, mokré křídlo už je hotové atd....

    11111111: L159 má zero height sedačku."
    Kdepak, já jsem kolego od Vás v v PVO a letectvu ČSFR a AČR sloužil (1989-2012)
    O tom že nedokázali roky dodávat náhradní díly vím z vlastní zkušenosti.
    jejich prohlášení počátkem 90tých let "tohle nás nezajímá (L-39), budeme dělat
    nová letadla..." jak to dopadlo - L-59MS as spol. víme...Kromě PR keců a prezentací neprodali v Aeru od dob L-159 nic!
    Když Luftjarda vyprávěl na zbrojním veletrhu jak jsou L-159 nebezpečné :-))))
    Tak to se vyplatí..........
    Mimochodem i s Williams motory mají problémy. Ne že by to nelétalo, ale není to ono. To ovšem ofiko nepřiznají. To se dozvíte "face-to face"
    Mimochodem i Rosťa Stroin na Aero hodil boba. A to byl pan pilot zalétávač....Jiní slušně Aero přeplatili.
    Pořád tam je dost lidí kterých se mohu na rozdíl od Vás zeptat. A jsou to bývalí velitelé letectva.
    Mimochodem Irák chce nová letadla......žádné obstarožní kousky.
    Víte kolik byla stanovená cena za Alcu?? 750milionů CZK. Draken je měl za 15 milionů CZK v přepočtu. Irák to samé....Za tyhle peníze prodá i největší nýmand a jedno zda má na triku napsáno Aero.Jenom svět a konkurence se tomu směje.

    Kromě demonstrátorů NG, CW a řečí o mokrém křídle nic nemají.
    Aero vlastně žije z kooperací pro jiné výrobce. Výroba podvozkových noh pro F/A-18,
    nějaký ten servis.... na OTS bylo přes 60lidí, dnes cca 20....
    Světový trh je rozdělený.......... Aero zaspalo a přichází pozdě. A nemá uživatelům L-39 reálně co nabídnout..

  • 11111111
    10:17 11.04.2017

    Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.

  • 11111111
    10:17 11.04.2017

    Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.

  • 11111111
    10:17 11.04.2017

    Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.

  • logik
    10:16 11.04.2017

    kazd: a co konkrétně by podle tebe mělo být výsledkem toho protažení? Zvýšení výdrže konstrukce? Odlehčení? Co?

  • stirling
    10:05 11.04.2017

    Možná by Aero mohlo požádat o nějakou dotaci na "L169", Tatra díky dotaci začne nečekaně vyvíjet vzduchem chlazený euro6 motor. Je jasné, že na letadlo by bylo potřeba o hodně více prostředků, ale proč sakra třeba armáda nerozjede modernizaci svých L159, ale to bych asi chtěl moc. Místo vracení peněz, podpora domácího průmyslu by znamenalo spousty práce a tu nikdo dělat nechce..:( Tuším, že do teď L159 dostala opravdu po málu nějakých update.
    Kopat do Aera není na místě za poslední dobu udělali spoustu dobrých věcí a snaží se, na L39NG je vidět, že jim to začalo myslet a snaží se udělat z L39 a možná i L159, letadla, který nabízejí nejlepší poměr cena/výkon a to je podle mě přesně cesta. Nehonit se za každou cenu za top parametry, ale hlavně ať je to na slušné úrovni + levný provoz.

  • kazd
    09:58 11.04.2017

    Aeru by pomohlo, kdyby tu konstrukci někdo "protáhl" moderním procesem.
    Tak jako to udělalo GE s walter motorem.
    Ono se toho sice napsalo hodně o přepracování původní konstrukce při vývoji L159, ale nebylo to tak horké.

  • logik
    09:42 11.04.2017

    clanek: kde píšu, že je to nejlepší éro? Jen vyvracím blbiny typu, že Aero celou dobu nic nedělalo, že L159 nemá mokré křídlo atd.... Lary má ve svém příspěvku prostě hromadu nepravd.

    A jo, samozřejmě dobře vím, že se je Aero marně snažilo prodávat. Ale to nebyla úplně vina Aera, ale zaprve zpackaný privatizce (koupě Aera Boeingem byla víte k čemu, naštěstí ho pak prodal) a hlavně díky vládám, které aktivně bojkotovali prodeje L159 do zahraničí, aby nikoho nenapadlo, že by L159 mohla být alternativa gripenu (ona nemohla, ale bohužel v novinách se tak uvažovalo....). Jel v tom co vím přinejmenším Vetchý a Tvrdík, ale nebylo to "z jejich hlavy".

    mikojan29: Ale vždyť to, co píšeš, Aero už pěknou řádku let dělá? Co jiného než "dewesternizace" je 39NG, která se nabízí už snad čtyři roky?
    A co je potřeba měnit na designu? Vojenská letadla se neprodávaj podle ksichtu a aerodynamická koncepce 39 je dobrá, na ní není příliš důvodů něco měnit....

  • mikojan29
    09:08 11.04.2017

    Ak chce L159 niekde zabodovať, tak by Aero malo prísť s nejakým Mid-life-upgrade hlavne avioniky, lebo doba od vzniku tohto stroja výrazne pokročila. Konštrukcia je síce vynovená, ale dizajn sa stále drží cez 40 rokov starého Albatrosu. A ako píšu niektorí diskutujúci, treba sa zamerať na dôležité komponenty, ktoré by mohli robiť problémy pri exporte a nahradiť ich domácimi komponentmi alebo zo štátov, ktoré nerobia problémy pri predaji tretej strane. Ale inak držím palce, nech sa konečne toto lietadlo presadí v zahraničí, lebo ak bude export, budú z toho nejaké peniaze a vývoj môže poskočiť o krok dopredu.

  • Clanek
    08:36 11.04.2017

    Souhlasim s tim co napsal Larry,

    @Logiku
    Pises o bojove proverenosti, o modernim eru, o tom jak je to nejlepsi volba tam nebo onam, ale projdeme si fakty. To letadlo nekoupil nikdy nikdo. Koupil je az irak coz bylo jen shodou nahod a predevsim kombinaci 1) letadla byli k prevzeti ve velice kratkem case a 2) jsou za puldarma. Coz jsou taky duvody onoho zajmu argentiny. Stat permanentne v bankrotu, ti nehledaji dobre letadlo, ti hledaji jakekoliv ero a co nejlevnejsi ero a kdyz vidi, ze CR nejake letadla rozdava... proc nesondovat. Nic vic, nic min. Bohuzel pro aero, 159 je lowcost (skrtneme si zapadni trhy) co nema podporu ani prubojnost (skrtneme si vychodni trhy kam se cpe cina).

  • Vrata
    08:35 11.04.2017

    dusan:
    tezko rici, co Argentinske vedeni vlastne chce, cemu dava prednost za stavajici situace.

    Zrejme maji pocit, ze nepotrebuji branit vzdusny prostor, vzdali moznost utoku na Falklandy a (z mne neznameho duvodu) davaji prednost lehkym letadlum na boj proti povstalcum nebo zlocinu. Jde tam nejspise take o cenu za provoz.

  • dusan
    22:28 10.04.2017

    Nejako mi v tým chýba logika.

    Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr menší počet olietaných nadzvukov ?

  • D.i.p
    22:18 10.04.2017

    Když se ohlédnu po konkurenci:

    Jak 130 a jeho bitevní verze je tak trochu záhadou. Proč ho už Rusové neotestovali v Sýrii? Sami rusové bitevní verzi kritizovali pro nedostatečnou balistickou ochranu. Lze tak předpokládat, že je zatím nepoužitelný. A je otázkou, zda jeho bitevní nasazení nezůstane jen teoretické v případě nouze.

    T-50 respektive FA-50 je dobrá tak pro air-policing zoufalých států, co nemají na plnohodnotný stíhač. Pro státy s nadzvukovým letectvem nemá, mimo cvičné účely, smysl si tento letoun kupovat.

    Bitevní verze M-346 je maximálně na papíře.

    Všechno ostatní je z lehkých proudových letadel za L-159.

    Můžeme čekat na cvičný letadla pro letectvo USA. Z toho by mohl vzejít zajímavý éro. Ale USA o jeho bitevní verzi zájem nemají. Takže by to bylo jen na zájmu jiných států.

  • logik
    20:13 10.04.2017

    Larry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo.

    Např. AČR už žádné uloženky nemá, zkanibalizovali se na dodávky do Iráku, mokré křídlo už je hotové atd....

    11111111: L159 má zero height sedačku.

  • Larry
    19:21 10.04.2017

    Já si trochu kopnu do Aera. Samotný článek měl být spíše "komerční sdělení" ale budiž.
    Aero, natolik usnulo na "pomyslných vavřínech" že se nijak nesnažili zajistit servis pro bývalé zákazníky.
    V důsledku nečinnosti podělali obchodníci Aera zakázku v Bangladéši, kde se uchytili výrobci z Asie a východu.
    Protože chyběli či chybí dodnes některé kritické "spare parts" je to zásadní pro rozhodování zákazníků. (Roky nedokázali dodat raketový motor URM-1 pod sedačku VS-2, musí se měnit.... nedokázali dodat náhradní překryt kokpitu, což po srážce s ptákem může znamenat neletuschopnost...atd.....)
    Je to už více jak 20let od dodávky posledních kusů L-39 do Alžíru.
    Čas běží a provozovatelé začínají sondovat trhy.
    Aero nemá co nabídnout, takže se udělal technologický demonstrátor L-39NG, cvičný 39CW ale nikomu neprodali ani kus. Cílem bylo zjevně "uklidnit" potenciální zákazníky.
    Plky o mokrém křídle jsou skutečně plácnutím do vody... Znamená to mít v křídle vlnolamy, zajistit přečerpávání paliva...s tím v ČR nikdo nemá zkušenosti a rozhodně tohle know-how žádný výrobce na světě nedá zadarmo.
    Proč nelétají JAK 130 a jiné v Iráku?? stačí si zjistit, cenu, za jakou byli vyrobeny a za jakou prodány L-159 Drakenu a do Iráku, což byl transfer "na přání" posvěcený govermentem USA. Osobně tvrdím, že to byl náš příspěvěk do tamní války stejně jako předání samopalů SA-58 + munice z bývalé výzbroje AČR atd...
    Všichni ostatní výrobci ve světě si nechají letadla řádně zaplatit. To jenom my (ČR) jsme posloužili jako "užiteční idioti"
    Podezřívám konkretní osoby, že vydali účelově tajnáý rozkaz a z některých čísel byli vyjmuty účelově RWR přijímače aby se podle dodatků smlouvy o prodeji snížila "zákazníkovi" cena.
    Všech 72 původně vyrobených a to co se prodávalo v podstatě nelétaných strojů bylo naprosto shodně vybaveno.
    Argentina je ekonomicky na dně, nelze čekat, že by podepsali kupní smlouvu. Spíše to je "zjišťování trhu"
    Irák chce nové kusy, nikoliv 15-17 let staré uloženky u kterých to znamená provést všech pryžových a plastových částí.

  • 11111111
    17:40 10.04.2017

    Niektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia.
    Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa síce stihli katapultovať, bolo to však príliš nízko na to, aby si zachránili život. O dva dni na to bolo zostrelené ďalšie lietadlo L-39ZA sýrskych vzdušných síl. Obaja piloti sa stihli katapultovať, avšak padli do zajatia. Jeden z pilotov, Moti Šaban Abbas, neskôr v zajatí zomrel. Dňa 14. novembra bolo zasiahnuté v poradí už tretie lietadlo L-39ZA, ktoré sa následne počas pristávania zrútilo a začalo horieť. Pilot haváriu prežil, neskôr však zomrel na popáleniny. K strate ďalšej L-39ZA došlo 27. novembra 2012, pričom piloti sa stihli katapultovať. Bolo to však príliš nízko, čo spôsobilo, že jeden z pilotov to neprežil a druhý vyviazol so zlomenou nohou
    22. 8. 1991 Kalša, Trebišov, Slovensko Aero L-39ZA 2 – † pplk. Tomáš Hudák, † mjr. Michal Hrad od 2. lšp; porucha motoru, pokusili se neúspěšně přistát na malém zemědělském letišti a poté se katapultovali příliš nízko. [440][3]
    22. 6. 1990 Stará Turá – Krajné, Slovensko Aero L-39ZA 1 – † npor. Ondrej Lámer byl ve 4. ročníku vysoké vojenské letecké školy – VVLŠ SNP Košice, 3.letecký školní pluk Piešťany – VU 4709, trupové číslo letadla taktéž 4709, chybná pilotáž ve II. režimu [437], katapultáž v malé výšce (snad hlavou dolů a proti kopci)[3]28. 1. 1977 u Trnavy, Sk Aero L-39 "Albatros" 2 – † Miroslav Šmíd (tovární pilot, L+K 1982/2), † s. Vlastimil David, nositel Řádu práce (vedoucí pilot Aero Vodochody a komunistický poslanec FS), předávací let nového letadla do Iráku, náraz do terénu při přiblížení na letiště Bratislava při letu z Vodochod. [371] Vlastimil David[49]

  • 11111111
    17:40 10.04.2017

    Niektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia.
    Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa síce stihli katapultovať, bolo to však príliš nízko na to, aby si zachránili život. O dva dni na to bolo zostrelené ďalšie lietadlo L-39ZA sýrskych vzdušných síl. Obaja piloti sa stihli katapultovať, avšak padli do zajatia. Jeden z pilotov, Moti Šaban Abbas, neskôr v zajatí zomrel. Dňa 14. novembra bolo zasiahnuté v poradí už tretie lietadlo L-39ZA, ktoré sa následne počas pristávania zrútilo a začalo horieť. Pilot haváriu prežil, neskôr však zomrel na popáleniny. K strate ďalšej L-39ZA došlo 27. novembra 2012, pričom piloti sa stihli katapultovať. Bolo to však príliš nízko, čo spôsobilo, že jeden z pilotov to neprežil a druhý vyviazol so zlomenou nohou
    22. 8. 1991 Kalša, Trebišov, Slovensko Aero L-39ZA 2 – † pplk. Tomáš Hudák, † mjr. Michal Hrad od 2. lšp; porucha motoru, pokusili se neúspěšně přistát na malém zemědělském letišti a poté se katapultovali příliš nízko. [440][3]
    22. 6. 1990 Stará Turá – Krajné, Slovensko Aero L-39ZA 1 – † npor. Ondrej Lámer byl ve 4. ročníku vysoké vojenské letecké školy – VVLŠ SNP Košice, 3.letecký školní pluk Piešťany – VU 4709, trupové číslo letadla taktéž 4709, chybná pilotáž ve II. režimu [437], katapultáž v malé výšce (snad hlavou dolů a proti kopci)[3]28. 1. 1977 u Trnavy, Sk Aero L-39 "Albatros" 2 – † Miroslav Šmíd (tovární pilot, L+K 1982/2), † s. Vlastimil David, nositel Řádu práce (vedoucí pilot Aero Vodochody a komunistický poslanec FS), předávací let nového letadla do Iráku, náraz do terénu při přiblížení na letiště Bratislava při letu z Vodochod. [371] Vlastimil David[49]

  • logik
    17:30 10.04.2017

    cervus - jo to máš pravdu, to mi nedošlo, že vlastně lítaj v afghánistánu - tam už by se to s přivřenim očí dalo nazvat válka, ale furt je to tam o dost klidnější, než v Iráku.

    Navíc tucano je vrtulák a to je trochu jiná kategorie, než alca, např. rychlost má skoro poloviční. (Tím nechci říkat, že horší, prostě jinej).

    Reference z Iráku je pro Alcu prostě zásadní - vždyť si srovnej situaci "před Irákem" - kolik let ležely AČR na skladě zbytečný (nebo ony by nebyly zbytečný, aspoň ne všechny, ale to je jiná kapitola) - a současná situace, kdy je po X letech zas rozjednáno X obchodů. Samozřejmě, nemusí to dopadnout, ta reference není "samospasitelná", ale udělala z Alcy znovu prodejné letadlo. Samozřejmě, mezinárodní situace taky trochu pomohla - ale nebejt Iráku, tak o Alce nikdo moc neuvažuje, měla by furt pověst "letadla, co nechtěla ani domácí armáda".

  • skelet
    17:10 10.04.2017

    Pampa je na tom generačně stejně jako nejnovější M345HET a L-39NG.

  • D.i.p
    16:55 10.04.2017

    Pokud chce někdo sofistikovaný cvičný stroj tak M-346 Master, T-50 a ruský Jak jsou určitě lepší. Ale třeba iráčani Alcu nekoupili jako cvičný stroj. Nevím proč to letadlo někdo neustále srovnává s něčím, co není. Proč Jak-130 nelítá v Syrii? Kde je ten Korejec pro Irák? Možná, že by se ztrapnili.

    Podle mě má 159 lepší budoucnost než 39NG. S F-35 přijdou i větší nároky na výcvik a sofistikovanější cvičný letadla budou nakonec žádanější. Třeba i v menším počtu cvičných letadel než tomu bývalo.

  • CerVus
    16:51 10.04.2017

    logik: No když pominu, že už na kontě přes 30 tisíc doložených bojových hodin v protipovstaleckém nasazení, tak už jich pár léta CAS v Afghanistánu.

  • logik
    16:41 10.04.2017

    Luky: to je přesně problém - jak moc výkonný - a drahý - má bejt cvičný éro. Jedním z problémů ALCy bylo právě to, že na cvičný letadlo v té době požadované byla příliš drahá a výkonná. Tak doufejme, že teď zas ji nepřeskočej a nevezmou "výkonnější éra".

  • logik
    16:40 10.04.2017

    lemkin: mokré křídlo je už poměrně dlouho. Protizemní výzbroj - všechno nemá, ale např. integraci Lighteningu má a pokud bude zákazník, tak integrace požadovanejch dalších zbraní není příliš problém.
    V Iráku toho moc nemá ne proto, že by to letadlo neumělo, ale protože tam země, z kterejch pochází avionika na L159 nechtěli vyvážet "chytrý zbraně" (tuším především Britové). 39NG je na tom díky "odzápadněný" avionice lépe i co se týče možného bojkotu z Británie.

    cervus: Tukano bylo nasazené někde VE VÁLCE? Kde? Nebo fakt nechápeš, že je rozdíl provozovat techniku na cvičení (kde když se cokoli stane, tak se řekne stop, nebo se stroj odstaví a nic se neděje) a v boji, kde jde o kejhák?

    L39 je samozřejmě řádově prověřenější bojem, ale zas nesplňuje požadavky na moderní éro.

  • Luky
    16:09 10.04.2017

    Moc nechápu, co by Argentina získala navíc koupí MBéčka. Je v tom v podstatě ten samý motor, ale dvakrát. Takže dvakrát tak víc oprav a logistiky pro o necelých 700kg větší nosnost a o 500m vyšší dostup. Má znatelně větší stoupavost, ale už Alca byla nesrovnatelná s Albatrosem. Rusové pláčou, že je provoz Jaku drahý.
    Samozřejmě, že MB má další výhody - myslím, že tam má jít simulovat různý letový model, ale to jim je u bitevníku spíš nanic. A na nadzvuk je to stejně málo. Oni potřebují dříč a to Alca zvládne.
    Myslím, že si nemůžeme být jistí, že na Alcy nebyla vedena palba. A minimálně jeden stroj už ustál supáka.

  • lemkin
    15:59 10.04.2017

    Nikomu bych nepřál větší úspěch jak Aeru.

    Irák o ALCE ví své a také asi ví proč je chce. Podle mě dokoupí několik jednotek kusů.
    Argentina a Rakousko - tady si moc jistý nejsem, ale co kdyby. :-)

    Argentinci mají sice své IA-63, ale jako platforma je to již morálně hodně za zenitem.

    Rakušani zase potřebují cvičit své piloty a nemají moc na čem, jejich SAAB 105 je již hodně mimo a na stroje typu M346 zase nemají kačky, protože veškerý rozpočet sežerou drahé Typhoony.

    Těmto dvěma zakázkám by hodně pomohlo, kdyby Aero, jak píše CerVuz ukázalo, že je také rok 2017 a předvedlo L-159NG s mokrým křídlem, moderní protizemní výzbrojí apd.

    IMHO bych se vůbec nezlobil, kdyby jim vývoj zaplatila naše vláda v rámci upgradu stávajících strojů. Těch 12MLd. na nepotřebné vrtulníky, by jim na to určitě stačilo.

  • Vrata
    15:33 10.04.2017

    David:
    Argentina by urcite potrebovakla nadzvuky ale evidentne nemaji penize. Ostatne i vyvoj jejich IA 63 Phase 3 se snad zadrhava.

  • Vrata
    15:31 10.04.2017

    Jenom k motorum:
    Alca ma motor od Garreta (USA),
    Argentinska FMA IA 63 PAMPA mela alespon koncem 80-tych let motor od Honeywellu (USA).

  • CerVus
    15:09 10.04.2017

    logik: Ale já chápu, že se osvědčil v tom, že umí létat v poušti za opravdu vysokých teplot. Ale podívej se na to tak, že po nich nikdo nestřílet ani, že nepoužili jinou výzbroj.
    A teď to porovnej s těmi ZA. Odhazují hloupé bomby, používají neřízené rakety a GŠ-23 v situaci, kde po nich palba vedena je. To samé Super Tucano. To také používá širokou škálu zbraní a nepřítel není bezzubý. Jo, ta ZA asi opravdu nedokáže hodit bombu tak přesně, ale taky už má na hřbetu pár křížků. Proto bych se tím moc neoháněl. Jako je to plusový bod, ale nijak zvlášť významný. Tohle dnes zvádne snad každý letoun, který je k tomu zamýšlený.

  • 11111111
    15:09 10.04.2017

    Katapult VS1 na Albatrose má veľkú úmrtnosť, z neho VS2 na Alca 159 prešiel modernizáciou. Známe je len to, že VS2 je úprava na parameter 0/0. Inak niet žiadnych info o inovácií katapultu.

  • Jakub2
    15:00 10.04.2017

    V minulosti se Alky neprodaly do Bolívie, protože je v nich US technologie a protože USA nepovolily transfer technologií (bolívijští soudruzi neradi USA, ale americké technologie chtějí). Nevím přesně, ale nějaká britská technologie v Alkách taky je (navigační systémy?), tj. jde jen o to, zda je možné do Argentiny dodat stroje bez britských technologií (UK pravděpodobně takový export nepovolí kvůli Falklandům).

    Westernizace Alek je jedním z jejich největších prodejních omezení. Dodávku do Argentiny bych neviděl moc reálně. To už tam spíše uspějí Číňané nebo Rusové.

  • CerVus
    14:59 10.04.2017

    logik: Dokud nebude na nějaké mezinárodní letecké přehlídce ve vzduchu nová (ne jen nově postavená) L-159 na které bude vidět jako u konkurence, že je rok 2017, tak nevěřím, že má Aero někde větší šance.
    L-39NA fandím, ta šance má, ale i tady Aeru pomalu ujíždí vlak. Vietnam o něm nedávno uvažoval a nakonec se rozhodl pro Yak-130. Já chápu, že jim chybí peníze na vývoj a mají minimální podporu ze strany vlády ale takový je prostě život zbrojovky. Nutně potřebují zakázku na nové stroje a to ne jen od AČR.

  • logik
    14:55 10.04.2017

    Cervus: ??? To fakt nerozumíš nebo nebereš argument, že stroj, kterej lítal v boji prokázal přinejmenším to, že neselhává když je potřeba? V boji, byť při házení hloupých bomb, máš trochu jiné požadavky na spolehlivost stroje, než u cvičného éra.

    Paradoxně házení "hloupých" bomb je reference ještě lepší, protože znamená, že je to letadlo stabilní zbraňová platforma, když se i s těma hloupejma bombama trefujou a že má letadlo dobře udělanej zaměřovač.

    Jinak ano, L39 je velmi dobrý stroj a bojem prověřený stroj. Kdyby vyhovoval dnešním nárokům na cvičný stroj či bitevník, tak by to bylo furt hodně úspěšné letadlo. A?

  • CerVus
    14:38 10.04.2017

    "Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení."
    No tak to jsem se musel pousmát. Létá odhazovat dvě hloupé bomby. V tom případě jsou Syrské L39ZA hotové stroje na smrt.

  • logik
    14:31 10.04.2017

    Matesaax:
    nebylo, to jsou dva, byť příbuzné projekty.
    39 NG je mířeno na současné uživatele 39, je zamýšlený hlavně jako upgrade starých strojů popř. doplnění stavů.
    169 je sice také "sovětizace" 159, ale vychází ze 159, a je zaměřené na nové zájemce o stroj (např. právě Irák). Ono jako máš trochu pravdu, že hlavní čím se to liší je název, komponenty jsou vlastně z velký části stejný, ale zaměření je jiné a 159 (díky svému původu) měla být myslím lépe vybavená.

    marfolodej: A proč jako? Vždyť je to podzvukový éro, kde nemá moc smyslu... To maj fakt důležitější věci na řešení.

    katz: M346 je doumotorák. Bude mít větší náklady na provoz. Takže to není zcela srovnatelné éro.

    David: Motory bych jako takovej problém neviděl, to je myslím zrovna snadněji zaměnitelná část. Avionika je větší problém a ten myslím už vyřešili.

  • David
    13:33 10.04.2017

    V případě Argentiny vidím jako překážku americký motor. Britové umí zabránit dodávkám pokročilých západních států do zemí, které jsou z jejich hlediska problematické, kontroverzní. Obávám se, že v tomto případě by to bylo obdobné
    Navíc si myslím, že Argentina potřebuje spíše plnohodnotné stíhací letouny. Z důvodů nejen čistě vojenských, ale z důvodů politických, psychologických. Letouny možná méně výkonné, možná i opotřebované, ale klasické nadzvukové stíhačky.
    Oproti tomu dodávka do Iráku by byla asi politicky bezproblémová. A myslím, že i po stránce čistě finanční by byla výhodnější

  • Katz
    13:06 10.04.2017

    Neviete niekto aký je cca cenový rozdiel medzi L-159 Alca a Leonardo M-346 Master nakoľko parametre hovoria jasne pre M-346?
    zdroj: http://www.armadninoviny.cz/po...

  • marfolodej
    13:06 10.04.2017

    frak dobrej, motor dobrej, avionika ujde, mokrý křídlo je super...ale ještě furt mi chybí plovoucí ocasní plochy...gdyby na tom zamakali, tak pajada.

  • Matesaax
    13:02 10.04.2017

    L-169 bylo původní označení projektu L-39NG.

  • logik
    12:54 10.04.2017

    rase (a vlastně i cervus): tím pořád nic myslíš co? Jako že za těch patnáct let nic neudělaly? Tak to seš dost mimo. Mají jak 39NG zaměřenou na uživatele starých 39 se sovětskou avionikou, tak i 159 s mokrým křídlem a dosti zapracovali na odstranění komponent které blokují export do problematických zemích (to je defakto ten 39NG).

    D.I.P. rozdíly mezi L159 a 39(NG) jsou minimální. Je to spíš "bohatěji oblečené dvojče" než větší bráchá.

  • D.i.p
    11:39 10.04.2017

    Rase: myslím, že odrazovým můstkem pro "L-169" je L-39NG. Vyzkoušejí si to na jednodušším a pak, mnohem snadněji, převedou na většího bráchu (např. to "mokré křídlo"). Příjde mi to logický.

  • Rase
    11:19 10.04.2017

    O L-169 (ona upravená Alca) se už nějakou dobu mluví, pořád ale nic. O tom Rakousku jsem taky slyšel, ale hodně by mě zajimaly naše šance - bylo by to ale skvělé. Oproti L-159 má L-169 mít:
    "mokré křídlo", optimalizace vztlakových klapek a profilu křídla, více české avioniky, např. průhledový displej, výběr motoru na přání zákazníka, stejně tak design kokpitu (simulace prostředí nadzvukové stíhačky, kterou uživatel má a na niž cvičí piloty), od začátku důraz na dvoumístné řešení (vhodnější pro výcvik), možnost použití brýlí pro noční vidění

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/moderni...

  • skelet
    11:18 10.04.2017

    motor do L-159 je z rodiny F124, který pohání i M346

  • royal
    11:06 10.04.2017

    pokud si to dobře pamatuju, tak teďka dodávaj L-159 s jiným motorem...

  • D.i.p
    10:56 10.04.2017

    Těch 6+ ks do Iráku by dopadnout mohlo. To by byl dobrej start. Ale nevím kolik jich Aero může postavit se stejným motorem, když už se ten původní nevyrábí. To se možná týká i jiných technologií. Nebylo by asi dobrý mít letku složenou z technicky rozdílných letadel.

    Předpokládám, že do Argentiny by se už prodávali trochu jiný 159 než původní.

    Pak by mě zajímal ten třetí stát. Někde jsem zaznamenal spekulaci - Rakousko.

  • skelet
    10:51 10.04.2017

    V Argentíně na podzim loňského roku začaly zalétávat Pampu 3, což je protějšek L-39NG. Takže šance L-159 nebudou příliš velké (leda by se Pampa 3 nepovedla)

  • Luky
    10:47 10.04.2017

    Jenže na nahánění vrtulových letadel a helikoptér je Alca ještě vhodnější, než F-16 nebo Gripen (když pominu i cenu). Takže to smysl dává. Pašeráci ani partyzány stíhačky nemají, nějaké turbovrtule a vrtulníky si ale pořídit můžou.
    A furt je Alca výrazně rychlejší než Pucará.

  • CerVus
    10:42 10.04.2017

    Pokud se ve 159 nachází nějaká Britská technologie, tak to Anglie utne stejně jako jednání o Gripenech. Tam jsou tak zoufalí, že koukají úplně na vše od Izrealských uloženek Nesher až po Korejský TA-50. Mimo to tam nedávno modernizovali své turbovrtulové stroje, takže potřeba dalšícho obdobného letounu mi příjde pochybná.
    Oni nepotřebují tréninkové letouny nebo letouny na pozemní útoky, ale něco na kontrolu vzdušného prostoru. A to Alca nedokáže. Zatímco u nás se mluví o opuštění tanků a bojových vrtulníků tak tam o opuštění stíhacích letadel. Ta země má ekonomiku v troskách.
    Ohledně Alcy: Předpokládám, že je stále ve stejné konfiguraci jako u nás. Takže 15 let s minimem změn. Naše dostaly snad jen větší displeje. Aero potřebuje prvně to letadlo někam posunout a opustit problematické komponenty.

  • D.i.p
    10:24 10.04.2017

    Mě by zajímalo, což jsem nikde nenašel, jestli v té nově vyrobené L-159 je už něco nového. Např. nový motor apod. Nebo kolik je toho nahrazeno českými dodavateli např. HUD display.

    Dále pochybuji, že se do Argentiny povede prodat jakákoli Britská technika, natož aby se tam vyrábělo. Byly s ní problémy i do Iráku. Tady by se musela vymyslet náhrada.
    Orientace na Izraelský technologie je jistě dobrou cestou.

  • raziel87
    09:58 10.04.2017

    držím palce Vodochodům - po letech ústrků a cíleného rozložení ze strany "zachránce - investora" si případný obchod zaslouží víc než kdokoli jiný

  • Zdenoušek
    09:51 10.04.2017

    Držím palce ať všechno špatné z minulosti bude dobré pro budoucnost.

  • stirling
    09:27 10.04.2017

    Držím palce i když tu Argentinu zatím vidím spíše jako přání, nevím jestli budou mít peníze vůbec na něco...
    Cesta k "L169" myslím, že je naprosto správná odstranění nutnosti nošení externích nádrží je cesta, kterou podniká většina výrobců. Izraelská výzbroj také dobrý směr a posílení pevnosti asi znamená zvýšení cestovní/maximální rychlosti třeba na úroveň M-346 Master bude dobře vypadat při srovnání i v letáčku a že je to trochu rychlejší než "dopravák".