České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

L-159 ALCA / Ministerstvo obrany ČR

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.

V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce. 

Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.

V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.

O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.

L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul.

Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.

Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.

Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.

“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”

„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.

Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku.

V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.

L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.

V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50.  Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.


Představení nově výrobeného L-159 (31. března).

O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.


V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody

Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.

Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.

Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním. 

Zdroj: Flight GlobalMPO

Nahlásit chybu v článku


Související články

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody

Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • 11111111
    17:57 11.04.2017

    Tu je krásne video o vašom poddieľaní sa na zrode nezávislosti Iraku.
    L159 IraqiAirForce sq115: https://youtu.be/KrcZlqBvoZk...

    Tu je krásne video o vašom poddieľaní sa na zrode nezávislosti Iraku.
    L159 IraqiAirForce sq115: https://youtu.be/KrcZlqBvoZk...

  • Larry
    17:47 11.04.2017

    Elektronika (Avionika) L-159 odpovídá 2 půli 90tých let. Je to Rockwell - Collins. 20let.... žádné Hi Tech se nekoná. Drak není nic jiného než zesílený vycházející z ...Zobrazit celý příspěvek

    Elektronika (Avionika) L-159 odpovídá 2 půli 90tých let. Je to Rockwell - Collins.
    20let.... žádné Hi Tech se nekoná.
    Drak není nic jiného než zesílený vycházející z L-39.
    osobně jsem seděl v r.96 nebo 97 na Velitelství 3sboru Taktického Letectva v Hradci Králové. Přijela návštěva, tehdejší předseda vlády pan Zeman.
    Bylo potřeba vyřešit a rozhodnout o akutní potřebě modernizace letectva.
    Pan premiér Zeman, tehdy prohlásil "Buď bude Aero nebo nic, zachráníme český letecký průmysl" Ne, že by nám to nějak se líbilo, nebo s tím souhlasili, ale jinou možnost jsme neměli na vybranou.....a tak jsme s povděkem kvitovali.
    Tohle byla vstupenka pro L-159 do armády. Bez výběrového řízení.
    O pár let později jsem cosi vezl do Aera. Nechápal jsem odpoledne to zděšení tamních zaměstnanců, kteří po firmě chaoticky pobíhali. Ráno toho dne se dostavili "noví páni od strategického partnera fi Boeing" Dopoledne přišli "hlavouni" a řekli doslova "Tady se nová letadla vyrábět nebudou!!!" A jejich pikolíci kontrolovali, zda jsou důsledně sešrotovávány a zlikvidovány speciální přístroje, pomůcky a tak skončilo i jedinečné kopyto na výrobu překrytu kabiny L-39..... mezi mnoha jinými.
    Boeing koupil za pár drobných stejně jako jiné firmy svoji "východní konkurenci" zlikvidoval ji.
    I pro Aero platí, jako v běžném životě, že pokud máte zákazníka, musíte se o něho starat. Doživotní podpora a servis jsou v letectví samozřejmostí. Tedy ne u Aera.
    Jejich nabubřelost už počátkem 90tých "staré nás nezajímají, budeme vyrábět nová letadla......" mne přesvědčila.
    Když nedokázali dodat např. reaktivní motor pod sedačku VS-2 označenou URM-1
    protože neměli externí dodavatele, tak se výrobou začali zabývat jiní ( Tara Aerospace). Dnes to vyrábí Explosia, ale po světě se prodává obecně pyrotechnika, (a že toho je více typů pyronábojů i do L-39) od Tary.
    Zákazníci si pamatují.
    Dalším příkladem, kam si asi pánové z Aera mysleli, že by prodali stejně jako v minulosti je Alžír.
    Ejhle! Alžír nakoupil Jak-130 a nebrání se nákupu techniky v Rusku.
    Je pravda, že mne tvrdili lidé z OTS Aera, kolik lidí je okolo JAKu. A BAE že má okolo Gripenů méně lidí. Pokud je nová technika, vždy jsou peníze a vytváří se nová nepotřebná místa pro známé a známé známých. To je všude stejné....
    Oponoval jsem čáslavskou letkou gripenů, která má dokonce svůj štáb, okolo se "motá" řada civilních zaměstnanců BAE ze Švédska, coby technici a poradci, ve skutečnosti si hlídají svůj pronajatý "materiál" Bydlí povětšinou v Pardubicích a denně dojíždějí na LKCV. Takže to vyjde na stejno.
    Uživatelem L-39 v NATO je ČR, SR a Bulharsko. Potvrzuji, OTS Aera nedávno v Bulharsku prováděl servis.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    16:43 11.04.2017

    Má někdo představu jak staré je to elektronické vybavení L159? Tuším, že někdo z Vodochod říkal, že probíhá každoroční update, takže je vše celkem na slušné úrovni, ale podle postů ...Zobrazit celý příspěvek

    Má někdo představu jak staré je to elektronické vybavení L159? Tuším, že někdo z Vodochod říkal, že probíhá každoroční update, takže je vše celkem na slušné úrovni, ale podle postů zde mám pocit, že se na to od zařazení nesáhlo?
    Tuším, že se i mluvilo o update u těch objednaných L159T2, ale nevím o co vše šlo, zda nešlo jen o to, že i dvoumístná verze bude mít radar?
    logik: Mokré křídlo je zatím v přípravě pouze pro L39NG nebo už existuje i pro L159?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:47 11.04.2017

    uff.. L-159 má stejnou konkurenci jako na počátku. Tedy Hawk, M346/Jak-130. Viz indický tendr byla L-159B porovnatelná s tehdejší špičkou Hawk. I se suchým křídlem nemá L-159 ...Zobrazit celý příspěvek

    uff.. L-159 má stejnou konkurenci jako na počátku. Tedy Hawk, M346/Jak-130. Viz indický tendr byla L-159B porovnatelná s tehdejší špičkou Hawk.
    I se suchým křídlem nemá L-159 špatný dolet.
    DV-2 byl na L-159 slabý motor, postačoval na L-59, ale na L-159 už prostě ne.
    Elektronika pochopitelně potřebuje facelift, ale to je odvislé od trhu. Navíc Aero je v podstatě jediný výrobce cvičných letadel, který vyrábí i dvousedadlové cvičné letadlo s radarem. I to jsou věci, které snižují náklady na výcvik.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:40 11.04.2017

    Jura99 Výroba DV-2 sa nemohla "preniesť na Slovensko", lebo v Čechách len začal vývoj ... a po krátkom, nie veľmi úspešnom vývoji sa preniesol na Slovensko a až tam sa vyvynul a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99

    Výroba DV-2 sa nemohla "preniesť na Slovensko", lebo v Čechách len začal vývoj ... a po krátkom, nie veľmi úspešnom vývoji sa preniesol na Slovensko a až tam sa vyvynul a vyrábal - samozreme v spolupráci s českou stranou i problematickou spoluprácou s Ukrajincami.

    Konštrukta určite nebol žiadny neúspešný podnik v rokoch socíku ...ani krátko po ňom.

    Úpadok po roku 1989 samozrejme nastal, ale to už je iná história.

    Vaša predstava o "prapadnutí do bažín" všetkého čo sa prenieslo na Slovensko je však od veci.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:23 11.04.2017

    Teď sice Alca konkurenci nemá, takže se můžou utěšovat, že 20 let stará avionika (byť počeštěná) stačí. Ale až v létě Scorpion ve Státech vyhraje zakázku na low cost CAS, tak se ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď sice Alca konkurenci nemá, takže se můžou utěšovat, že 20 let stará avionika (byť počeštěná) stačí. Ale až v létě Scorpion ve Státech vyhraje zakázku na low cost CAS, tak se situace radikálně změní.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:23 11.04.2017

    Továrna Aero žije a asi celkem dobře (neživí jí pouze projekt L-39 nebo 159). Svého času ji nejspíš zachránila státní zakázka na L-159. Co je škoda, že v Považské Bystrici skončila ...Zobrazit celý příspěvek

    Továrna Aero žije a asi celkem dobře (neživí jí pouze projekt L-39 nebo 159). Svého času ji nejspíš zachránila státní zakázka na L-159. Co je škoda, že v Považské Bystrici skončila v kopřivách výroba proudového motoru DV-2 určeného pro Aero. Bohužel to není jediná výroba, která se z ČR přenesla do SR, aby se tam propadla do bažin. Takto se např. zničil vývoj vojenské techniky v plzeňské Škodě, přenesením do Konštrukty, kde živoří a za téměř 30let už nic světoborného nevyprodukoval.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:14 11.04.2017

    PS: alca s mokrým křídlem má dolet 1900km, palivo 1,6t to už jsou výrazně lepší čísla, než u konkurence, co se týče spotřeby. mikojan29: nerobí to jen na papíře. Ta zakázka ...Zobrazit celý příspěvek

    PS:
    alca s mokrým křídlem má dolet 1900km, palivo 1,6t
    to už jsou výrazně lepší čísla, než u konkurence, co se týče spotřeby.

    mikojan29: nerobí to jen na papíře. Ta zakázka pro Irák vyrobili i nové kusy,, mokrý křídlo je zkonstruovaný a lítá, udělali velkej pokrok v odwesternizaci avioniky atd. atd...
    Právě proto je prodej do iráku tak podstatným krokem. Sice to bylo "za babku", ale konečně se tím L159 zbavila nálepky "stroje, co nikdo nechce" a naopak ukázala, že je o co stát.

    Z přehledu strojů, co jsem dával níže, je spíše vidět, že ty stroje prostě nejsou srovnatelné, L159 je v podstatě "nejníže posazenej jet", pod ním je ovšem vrtulový tucano, Master je zas jako dvoumotorák nad ním.
    V devadesátejch letech byl problém L159 také v tom, že se netrefila do toho, co chtěli zákazníci (byla moc drahá, nebo naopak málo výkonná). Teď je situace jiná - po takovém letadle je poptávka o dost větší, navíc s L39/NG šli o kus níže, než byla mířená předchozí ALCA, takže pokryly trochu větší spektrum potenciálních zákazníků. Samozřejmě, furt to neznamená, že nabídka někomu sedne.

    Takže netvrdím, že ALCA je best buy. Není. Ale IMHO konkurenceschopná je a Aero v poslední době udělala dost velkej kus práce proto, aby konkurenceschopná byla. To, jestli se podaří ji někde prosadit teď bude záviset na spoustě věcí, včetně politickejch konexí, podpoře vlády (tu se zdá teď má), náhodě, pravděpodobně i úplatcích na těch správnejch místech (neschvaluju, jen jsem realista...)....Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:11 11.04.2017

    z provozních nákladů se dělá mantra, ty ale nezajímají na rozdíl od pořizovacích až tak kupce, který má za zády horký konflikt Zmiňovaná konkurence má podporu silného státu. Aero ...Zobrazit celý příspěvek

    z provozních nákladů se dělá mantra, ty ale nezajímají na rozdíl od pořizovacích až tak kupce, který má za zády horký konflikt
    Zmiňovaná konkurence má podporu silného státu. Aero to nemá, takže tu konkurenci musí překonat buď cenou
    - L159 za původní cenu neprodejné
    nebo
    - parametry - L159 v ničem nevyčnívá, spíše naopak vyvolává otázky ohledně balistiky atd..

    L39 konkurovalo především cenou, To už L159 nedokázalo a technicky nic převratného nepřineslo.
    Trh má vždy pravdu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:00 11.04.2017

    kazd: Mě přijde, že chceš jen změnu pro změnu. Co je podle Tebe v konstrukci L39/159 třeba změnit a proč? Když konstrukci srovnám např. s Tukanem: to má prázdnou hmotnost 3,2t a ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: Mě přijde, že chceš jen změnu pro změnu. Co je podle Tebe v konstrukci L39/159 třeba změnit a proč?

    Když konstrukci srovnám např. s Tukanem: to má prázdnou hmotnost 3,2t a max takeoff 5,4t, range 1330 km, 0,56t paliva (no, jo vrtulák...)
    Alca má prázdnou 4,3t a max takeoff 8t, range 1570 km, palivo 1,5t
    Master má 4,6t a max takeoff 9,5, range 1981km, palivo 2t
    T-50 má 6,5t a 12t - range 1851km, palivo 2,66 tun

    Alca teda nijak nevyčnívá v poměru váhy a únosnosti, ani nemá slabší dolet. Mokré křídlo její parametry dále vylepšuje. Obratnost Alcy je více než dobrá. Co bys na ni chtěl zlepšovat? Nebo proč by ta dnešní konstrukce neměla být konkurenceschopná?

    Jediný "problém", který ALCA v konstrukci v současné době má, je poměrně slabý motor (byť i tam bylo zlepšení oproti L39) - ale pokud nechceme z L159 udělat nadzvuk, tak to extra potřeba není - a nadzvuková ALCA by byla jiný letadlo jak konstrukcí, tak určením. Deviza ALCY by měly být co nejnižší provozní náklady při rozumném výkonu, a ten ALCA má.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    14:40 11.04.2017

    logik: Aero niečo robí, ale zatiaľ len na papieri a trvá to dosť dlho. Viem, že nie je ľahké znova rozbehnúť vývoj po rokoch stagnácie, snáď sa im to podarí. Otázka je, či oslovia ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:
    Aero niečo robí, ale zatiaľ len na papieri a trvá to dosť dlho. Viem, že nie je ľahké znova rozbehnúť vývoj po rokoch stagnácie, snáď sa im to podarí. Otázka je, či oslovia nejakého kupcu, ktorý urobí ten prvý dôležitý krok? Potom sa môžu pohnúť ďalej.
    Bohužiaľ niektoré privatizácie boli dosť nešťastné a doplatilo na to aj Aero.
    Síce prežilo, no vlastný vývoj bol utlmený a na trh prišli iní hráči, napr. Čína, ktorí majú iné lobby.
    Ako som písal, dúfam, že to L159 ustojí a bude to úspešný stroj.

    Apropo, neviete niekto prečo napr. SK nekúpilo ponúkané L159?Skrýt celý příspěvek

  • 11111111
    12:22 11.04.2017

    Mám predstavu, že stroje sa budú dodávať aj do nestabilných regiónov, aj protistranám v sporoch v premieňajúcej sa Afrike, životnosť dielov bude krátka, osoží to ustavičnému ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám predstavu, že stroje sa budú dodávať aj do nestabilných regiónov, aj protistranám v sporoch v premieňajúcej sa Afrike, životnosť dielov bude krátka, osoží to ustavičnému vývoju efektívnejších technológií, obnova lietadiel sa tak viac nezaobíde bez robotníckej, ale už aj bez robotickej práce. Perspektíva pre živé Aero Vodochody a stredoeurópske hospodárstvo je jeho flexibilná, vysokokvalifikovaná a sofistikovaná obnova draku a jeho kompozitov, zvarov a pod.Skrýt celý příspěvek

  • 11111111
    11:46 11.04.2017

    Nové stroje a k nim dodávky náhradný dielov, čo znamená udržanie subdodávateľov sa Vám podarí jedine po novom cykle alikovaného vývoja. Ak niet dodávateľov, je nutné montovať ...Zobrazit celý příspěvek

    Nové stroje a k nim dodávky náhradný dielov, čo znamená udržanie subdodávateľov sa Vám podarí jedine po novom cykle alikovaného vývoja. Ak niet dodávateľov, je nutné montovať skladačky. Opravovať produkty niekdajšieho vývoja, už dnes nie je aktuálne. Viď sedadlo katapultu, alebo motor. Oboje je z cudziny.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:39 11.04.2017

    výsledkem by měly být prodeje na tu konstrukci nikdo od počátku 90 let nešáhl jestli je výsledkem posouzení konstrukce z pohledu roku 2016 pouze avizované mokré křídlo a zástavba ...Zobrazit celý příspěvek

    výsledkem by měly být prodeje
    na tu konstrukci nikdo od počátku 90 let nešáhl
    jestli je výsledkem posouzení konstrukce z pohledu roku 2016 pouze avizované mokré křídlo a zástavba jiného motoru tak fajn.
    Pro mě to ale znamená, že buď pouze dodělali to co se tam plánovalo dřív nebo z té konstrukce už nic vyždímat nejde ( o tom ale pochybuju, když vidím jak se ždímají jiné letecké konstrukce).
    I kdyby se ve výsledku nezměnil design, tak alespoň nákladově by měli být schopni to letadlo dělat s dnešní technolgiíí brutálně levně.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:37 11.04.2017

    btw. většina těch "na hlavu" postavených rozhodnutí bylo během působení Boeingu.

    btw. většina těch "na hlavu" postavených rozhodnutí bylo během působení Boeingu.

  • logik
    11:25 11.04.2017

    PS: A argumentovat, že nemají (jestli opravdu nemají, zkusím se zeptat) Lybii (kde mám dojem také byli před válkou na poměrně slušné zakázce na servis), která je v podstatě furt v ...Zobrazit celý příspěvek

    PS: A argumentovat, že nemají (jestli opravdu nemají, zkusím se zeptat) Lybii (kde mám dojem také byli před válkou na poměrně slušné zakázce na servis), která je v podstatě furt v poloválečném stavu a v troskách, nemají přesné info o letadlech - to je fakt argument jak noha.....

    Stejně jako že se nezajímají o jeden kus L39 v Mauretánii. To sou fakt blbci, tam by určitě udělali obchod století....Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:25 11.04.2017

    Larry, co tedy znamená "Představení nově výrobeného L-159 (31. března)"
    Chceš říci, že díly pro ten stroj našli po pangejtech?

    Larry, co tedy znamená "Představení nově výrobeného L-159 (31. března)"
    Chceš říci, že díly pro ten stroj našli po pangejtech?

  • logik
    11:23 11.04.2017

    Larry: ano, chtěli dělat nová letadla a poměrně dlouhou dobu to byl jejich prvotní byznys. To, že neuspěl ale není až tak jejich vina, ale vina české vlády, jak jsem psal ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry: ano, chtěli dělat nová letadla a poměrně dlouhou dobu to byl jejich prvotní byznys. To, že neuspěl ale není až tak jejich vina, ale vina české vlády, jak jsem psal níže.

    Že kritizujete, že nechtěli dodat pár dílů na L39? Jo, určitě také nedělali všechno dobře - ale ze strategického pohledu, pokud si nezajistí nový odbyt, tak vojenská výroba v Aeru půjde do kopru. Nebo spíše - pokud by nebylo prodeje do Iráku a navazujících programů, už by tam pravděpodobně byla. Pár prodaných překrytů na staré L39 - v okamžiku, kdy AČR evidentně neměla zájem o jejich modernizaci, protože i novější L159 hnily v hangáru, by na tom nic nezměnilo. Chce to vidět trochu z širší perspektivy, a ne bejt omezenej na to, že nedodali nám to co jsme chtěli, tak určitě nic nedělaj. Právě naopak - Vám to nedodali, protože byly plně vytížení jinde na zajímavějším a perspektivnějším byznyse.

    Jo, část toho byznysu jim nevyšla. Ale stejně z něj čerpaj. Kdyby místo toho dodávali překryty pro L39 do čr po kusech, tak jsou v háji už teď.

    Co se týče supportu starých L39 - tak lidi co se o to staraj, tak jsou venku furt, vytížení v podstatě na max, a ještě si stěžujou, že nemaj dost kvalifikovanejch lidí (a co přijde ze škol prý za moc nestojí). Jezděj všude možně, teď z hlavy si pamatuju byli např. Bulharsko, Jemenu a rozhodně to není ani trochu úplnej výčet (další destinace z hlavy teď nedam).

    To, že nic nemají pak je jednoduše vyvratitelné tím, že Irák po nich poptává nová letadla. Asi je úplně blbej, když uvažuje o tom, platit za nic, že...

    To, že doteď žili jako subdodavatelé jiných výrobců, v tom máš pravdu. Teda vlastně nemáš - jak píšu výše, jejich vojenskej program byl z velké části servis starých L39 a to jim běželo a běží poměrně dosti dobře. V civilní části výroby ano - a v jednu dobu to vypadalo, že až dojdou L39 na servis, tak to tam bude podobné. Ale zatím ještě zdaleka ne, naopak se vojenská výroba v Aeru dostává znovu do popředí.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    11:19 11.04.2017

    Larry: no takové info já opravdu nemám ani mít nemůžu, takže jestli je to pravda tak ani ta L39NG nebude.:(

    Larry: no takové info já opravdu nemám ani mít nemůžu, takže jestli je to pravda tak ani ta L39NG nebude.:(

  • Larry
    11:02 11.04.2017

    Na OTS ve Vodochodech mají mapu světa s uživateli a tvdí, že mají přehled o cca 800 L-39. Třeba Mauretánie má 1ks. Je však řada takových, které roky neviděli a jsou možná ...Zobrazit celý příspěvek

    Na OTS ve Vodochodech mají mapu světa s uživateli a tvdí, že mají přehled o cca 800 L-39. Třeba Mauretánie má 1ks. Je však řada takových, které roky neviděli a jsou možná neletuschopné kdesi.... Zkuste se zajímat o osud Lybijských L-39??? Kde a v jakém stavu jsou?? O RF také nemají přehled. Tam je problém s embargem.
    L-39 v Azerbajdžánu servisují pravidelně. Byli tam nedávno.
    U Aera není podle smluv povinnost hlásit přeprodeje mezi uživateli výrobci. Aby měli přehled.....Tuhle povinnost velice často vyžadují světoví výrobci nejen vojenské ale i civilní letecké techniky. Z důvodu servisu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5