České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

-
8. 4. 2017
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.
V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce.
Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.
V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.
O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.
L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul.
Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.
Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.
Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.
“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”
„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.
Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku.
V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.
L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.
V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50. Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.
Představení nově výrobeného L-159 (31. března).
O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.
Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.
V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody
Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.
Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.
Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním.
Zdroj: Flight Global, MPO
Související články
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
-
05.11.2015
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody
Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...
-
18.02.2016
-
14 komentářů
-
A-Report
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
-
28.03.2017
-
118 komentářů
-
Vladimír Bednár
BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...
-
05.04.2017
-
273 komentářů
-
Jan Grohmann
stirling: Armáda není schopná pro 159 ani nakoupit zaměřovací kontajnery. V podstatě využíváme zlomek možností toho stroje. Ocividně s ním do budoucna moc nepocítají.
stirling: Armáda není schopná pro 159 ani nakoupit zaměřovací kontajnery. V podstatě využíváme zlomek možností toho stroje. Ocividně s ním do budoucna moc nepocítají.
"Larry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo. Např. AČR už žádné uloženky nemá, ...Zobrazit celý příspěvek
"Larry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo.
Např. AČR už žádné uloženky nemá, zkanibalizovali se na dodávky do Iráku, mokré křídlo už je hotové atd....
11111111: L159 má zero height sedačku."
Kdepak, já jsem kolego od Vás v v PVO a letectvu ČSFR a AČR sloužil (1989-2012)
O tom že nedokázali roky dodávat náhradní díly vím z vlastní zkušenosti.
jejich prohlášení počátkem 90tých let "tohle nás nezajímá (L-39), budeme dělat
nová letadla..." jak to dopadlo - L-59MS as spol. víme...Kromě PR keců a prezentací neprodali v Aeru od dob L-159 nic!
Když Luftjarda vyprávěl na zbrojním veletrhu jak jsou L-159 nebezpečné :-))))
Tak to se vyplatí..........
Mimochodem i s Williams motory mají problémy. Ne že by to nelétalo, ale není to ono. To ovšem ofiko nepřiznají. To se dozvíte "face-to face"
Mimochodem i Rosťa Stroin na Aero hodil boba. A to byl pan pilot zalétávač....Jiní slušně Aero přeplatili.
Pořád tam je dost lidí kterých se mohu na rozdíl od Vás zeptat. A jsou to bývalí velitelé letectva.
Mimochodem Irák chce nová letadla......žádné obstarožní kousky.
Víte kolik byla stanovená cena za Alcu?? 750milionů CZK. Draken je měl za 15 milionů CZK v přepočtu. Irák to samé....Za tyhle peníze prodá i největší nýmand a jedno zda má na triku napsáno Aero.Jenom svět a konkurence se tomu směje.
Kromě demonstrátorů NG, CW a řečí o mokrém křídle nic nemají.
Aero vlastně žije z kooperací pro jiné výrobce. Výroba podvozkových noh pro F/A-18,
nějaký ten servis.... na OTS bylo přes 60lidí, dnes cca 20....
Světový trh je rozdělený.......... Aero zaspalo a přichází pozdě. A nemá uživatelům L-39 reálně co nabídnout..Skrýt celý příspěvekLogik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko ...Zobrazit celý příspěvek
Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.Skrýt celý příspěvek
Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko ...Zobrazit celý příspěvek
Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.Skrýt celý příspěvek
Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko ...Zobrazit celý příspěvek
Logik, veľmi pekne ďakujem za info o sedačke v Alca L 159. Ospravedlňujem sa za tapetu nižšie, nepridal som niektoré úmrtia so sedačkou VS1 úmyselne dva krát po sebe. Slovensko používa v 2 letke Albatros s predĺženou životnosťou draku. Posádky aj teraz cvičili u nás v horách výcvik prežitia... Peniaze Slovensko má, nikomu síce nechcem brať, ale ministrstvo vnút*a dostalo okolo 3 miliardy € na rok 2017, to je násobok toho čo ozbrojené sily SR. Aspoň tak som to počul + samospráva za 1. polrok 2016 hospodárila ako celok s prebytkom okolo pol miliardy €. Podľa mňa sú Mig29AS stále veľmi ekonomick3, ale pre boj už nedostatočné, nemáme aktívne navádzané strely BVR.Skrýt celý příspěvek
Možná by Aero mohlo požádat o nějakou dotaci na "L169", Tatra díky dotaci začne nečekaně vyvíjet vzduchem chlazený euro6 motor. Je jasné, že na letadlo by bylo potřeba o hodně více ...Zobrazit celý příspěvek
Možná by Aero mohlo požádat o nějakou dotaci na "L169", Tatra díky dotaci začne nečekaně vyvíjet vzduchem chlazený euro6 motor. Je jasné, že na letadlo by bylo potřeba o hodně více prostředků, ale proč sakra třeba armáda nerozjede modernizaci svých L159, ale to bych asi chtěl moc. Místo vracení peněz, podpora domácího průmyslu by znamenalo spousty práce a tu nikdo dělat nechce..:( Tuším, že do teď L159 dostala opravdu po málu nějakých update.
Kopat do Aera není na místě za poslední dobu udělali spoustu dobrých věcí a snaží se, na L39NG je vidět, že jim to začalo myslet a snaží se udělat z L39 a možná i L159, letadla, který nabízejí nejlepší poměr cena/výkon a to je podle mě přesně cesta. Nehonit se za každou cenu za top parametry, ale hlavně ať je to na slušné úrovni + levný provoz.Skrýt celý příspěvekAeru by pomohlo, kdyby tu konstrukci někdo "protáhl" moderním procesem. Tak jako to udělalo GE s walter motorem. Ono se toho sice napsalo hodně o přepracování původní konstrukce ...Zobrazit celý příspěvek
Aeru by pomohlo, kdyby tu konstrukci někdo "protáhl" moderním procesem.
Tak jako to udělalo GE s walter motorem.
Ono se toho sice napsalo hodně o přepracování původní konstrukce při vývoji L159, ale nebylo to tak horké.Skrýt celý příspěvekclanek: kde píšu, že je to nejlepší éro? Jen vyvracím blbiny typu, že Aero celou dobu nic nedělalo, že L159 nemá mokré křídlo atd.... Lary má ve svém příspěvku prostě hromadu ...Zobrazit celý příspěvek
clanek: kde píšu, že je to nejlepší éro? Jen vyvracím blbiny typu, že Aero celou dobu nic nedělalo, že L159 nemá mokré křídlo atd.... Lary má ve svém příspěvku prostě hromadu nepravd.
A jo, samozřejmě dobře vím, že se je Aero marně snažilo prodávat. Ale to nebyla úplně vina Aera, ale zaprve zpackaný privatizce (koupě Aera Boeingem byla víte k čemu, naštěstí ho pak prodal) a hlavně díky vládám, které aktivně bojkotovali prodeje L159 do zahraničí, aby nikoho nenapadlo, že by L159 mohla být alternativa gripenu (ona nemohla, ale bohužel v novinách se tak uvažovalo....). Jel v tom co vím přinejmenším Vetchý a Tvrdík, ale nebylo to "z jejich hlavy".
mikojan29: Ale vždyť to, co píšeš, Aero už pěknou řádku let dělá? Co jiného než "dewesternizace" je 39NG, která se nabízí už snad čtyři roky?
A co je potřeba měnit na designu? Vojenská letadla se neprodávaj podle ksichtu a aerodynamická koncepce 39 je dobrá, na ní není příliš důvodů něco měnit....Skrýt celý příspěvekAk chce L159 niekde zabodovať, tak by Aero malo prísť s nejakým Mid-life-upgrade hlavne avioniky, lebo doba od vzniku tohto stroja výrazne pokročila. Konštrukcia je síce vynovená, ...Zobrazit celý příspěvek
Ak chce L159 niekde zabodovať, tak by Aero malo prísť s nejakým Mid-life-upgrade hlavne avioniky, lebo doba od vzniku tohto stroja výrazne pokročila. Konštrukcia je síce vynovená, ale dizajn sa stále drží cez 40 rokov starého Albatrosu. A ako píšu niektorí diskutujúci, treba sa zamerať na dôležité komponenty, ktoré by mohli robiť problémy pri exporte a nahradiť ich domácimi komponentmi alebo zo štátov, ktoré nerobia problémy pri predaji tretej strane. Ale inak držím palce, nech sa konečne toto lietadlo presadí v zahraničí, lebo ak bude export, budú z toho nejaké peniaze a vývoj môže poskočiť o krok dopredu.Skrýt celý příspěvek
Souhlasim s tim co napsal Larry, @Logiku Pises o bojove proverenosti, o modernim eru, o tom jak je to nejlepsi volba tam nebo onam, ale projdeme si fakty. To letadlo nekoupil ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasim s tim co napsal Larry,
@Logiku
Pises o bojove proverenosti, o modernim eru, o tom jak je to nejlepsi volba tam nebo onam, ale projdeme si fakty. To letadlo nekoupil nikdy nikdo. Koupil je az irak coz bylo jen shodou nahod a predevsim kombinaci 1) letadla byli k prevzeti ve velice kratkem case a 2) jsou za puldarma. Coz jsou taky duvody onoho zajmu argentiny. Stat permanentne v bankrotu, ti nehledaji dobre letadlo, ti hledaji jakekoliv ero a co nejlevnejsi ero a kdyz vidi, ze CR nejake letadla rozdava... proc nesondovat. Nic vic, nic min. Bohuzel pro aero, 159 je lowcost (skrtneme si zapadni trhy) co nema podporu ani prubojnost (skrtneme si vychodni trhy kam se cpe cina).Skrýt celý příspěvekdusan: tezko rici, co Argentinske vedeni vlastne chce, cemu dava prednost za stavajici situace. Zrejme maji pocit, ze nepotrebuji branit vzdusny prostor, vzdali ...Zobrazit celý příspěvek
dusan:
tezko rici, co Argentinske vedeni vlastne chce, cemu dava prednost za stavajici situace.
Zrejme maji pocit, ze nepotrebuji branit vzdusny prostor, vzdali moznost utoku na Falklandy a (z mne neznameho duvodu) davaji prednost lehkym letadlum na boj proti povstalcum nebo zlocinu. Jde tam nejspise take o cenu za provoz.Skrýt celý příspěvekNejako mi v tým chýba logika. Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr ...Zobrazit celý příspěvek
Nejako mi v tým chýba logika.
Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr menší počet olietaných nadzvukov ?Skrýt celý příspěvekKdyž se ohlédnu po konkurenci: Jak 130 a jeho bitevní verze je tak trochu záhadou. Proč ho už Rusové neotestovali v Sýrii? Sami rusové bitevní verzi kritizovali pro ...Zobrazit celý příspěvek
Když se ohlédnu po konkurenci:
Jak 130 a jeho bitevní verze je tak trochu záhadou. Proč ho už Rusové neotestovali v Sýrii? Sami rusové bitevní verzi kritizovali pro nedostatečnou balistickou ochranu. Lze tak předpokládat, že je zatím nepoužitelný. A je otázkou, zda jeho bitevní nasazení nezůstane jen teoretické v případě nouze.
T-50 respektive FA-50 je dobrá tak pro air-policing zoufalých států, co nemají na plnohodnotný stíhač. Pro státy s nadzvukovým letectvem nemá, mimo cvičné účely, smysl si tento letoun kupovat.
Bitevní verze M-346 je maximálně na papíře.
Všechno ostatní je z lehkých proudových letadel za L-159.
Můžeme čekat na cvičný letadla pro letectvo USA. Z toho by mohl vzejít zajímavý éro. Ale USA o jeho bitevní verzi zájem nemají. Takže by to bylo jen na zájmu jiných států.Skrýt celý příspěvekLarry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo. Např. AČR už žádné uloženky nemá, ...Zobrazit celý příspěvek
Larry: s odpuštěním, sou to samý kecy. Nevím kde se dají najít tydle blbosti a odkud čerpáš, ale s realitou to má společného jen málo.
Např. AČR už žádné uloženky nemá, zkanibalizovali se na dodávky do Iráku, mokré křídlo už je hotové atd....
11111111: L159 má zero height sedačku.Skrýt celý příspěvekJá si trochu kopnu do Aera. Samotný článek měl být spíše "komerční sdělení" ale budiž. Aero, natolik usnulo na "pomyslných vavřínech" že se nijak nesnažili zajistit servis pro ...Zobrazit celý příspěvek
Já si trochu kopnu do Aera. Samotný článek měl být spíše "komerční sdělení" ale budiž.
Aero, natolik usnulo na "pomyslných vavřínech" že se nijak nesnažili zajistit servis pro bývalé zákazníky.
V důsledku nečinnosti podělali obchodníci Aera zakázku v Bangladéši, kde se uchytili výrobci z Asie a východu.
Protože chyběli či chybí dodnes některé kritické "spare parts" je to zásadní pro rozhodování zákazníků. (Roky nedokázali dodat raketový motor URM-1 pod sedačku VS-2, musí se měnit.... nedokázali dodat náhradní překryt kokpitu, což po srážce s ptákem může znamenat neletuschopnost...atd.....)
Je to už více jak 20let od dodávky posledních kusů L-39 do Alžíru.
Čas běží a provozovatelé začínají sondovat trhy.
Aero nemá co nabídnout, takže se udělal technologický demonstrátor L-39NG, cvičný 39CW ale nikomu neprodali ani kus. Cílem bylo zjevně "uklidnit" potenciální zákazníky.
Plky o mokrém křídle jsou skutečně plácnutím do vody... Znamená to mít v křídle vlnolamy, zajistit přečerpávání paliva...s tím v ČR nikdo nemá zkušenosti a rozhodně tohle know-how žádný výrobce na světě nedá zadarmo.
Proč nelétají JAK 130 a jiné v Iráku?? stačí si zjistit, cenu, za jakou byli vyrobeny a za jakou prodány L-159 Drakenu a do Iráku, což byl transfer "na přání" posvěcený govermentem USA. Osobně tvrdím, že to byl náš příspěvěk do tamní války stejně jako předání samopalů SA-58 + munice z bývalé výzbroje AČR atd...
Všichni ostatní výrobci ve světě si nechají letadla řádně zaplatit. To jenom my (ČR) jsme posloužili jako "užiteční idioti"
Podezřívám konkretní osoby, že vydali účelově tajnáý rozkaz a z některých čísel byli vyjmuty účelově RWR přijímače aby se podle dodatků smlouvy o prodeji snížila "zákazníkovi" cena.
Všech 72 původně vyrobených a to co se prodávalo v podstatě nelétaných strojů bylo naprosto shodně vybaveno.
Argentina je ekonomicky na dně, nelze čekat, že by podepsali kupní smlouvu. Spíše to je "zjišťování trhu"
Irák chce nové kusy, nikoliv 15-17 let staré uloženky u kterých to znamená provést všech pryžových a plastových částí.Skrýt celý příspěvekNiektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia. Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa ...Zobrazit celý příspěvek
Niektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia.
Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa síce stihli katapultovať, bolo to však príliš nízko na to, aby si zachránili život. O dva dni na to bolo zostrelené ďalšie lietadlo L-39ZA sýrskych vzdušných síl. Obaja piloti sa stihli katapultovať, avšak padli do zajatia. Jeden z pilotov, Moti Šaban Abbas, neskôr v zajatí zomrel. Dňa 14. novembra bolo zasiahnuté v poradí už tretie lietadlo L-39ZA, ktoré sa následne počas pristávania zrútilo a začalo horieť. Pilot haváriu prežil, neskôr však zomrel na popáleniny. K strate ďalšej L-39ZA došlo 27. novembra 2012, pričom piloti sa stihli katapultovať. Bolo to však príliš nízko, čo spôsobilo, že jeden z pilotov to neprežil a druhý vyviazol so zlomenou nohou
22. 8. 1991 Kalša, Trebišov, Slovensko Aero L-39ZA 2 – † pplk. Tomáš Hudák, † mjr. Michal Hrad od 2. lšp; porucha motoru, pokusili se neúspěšně přistát na malém zemědělském letišti a poté se katapultovali příliš nízko. [440][3]
22. 6. 1990 Stará Turá – Krajné, Slovensko Aero L-39ZA 1 – † npor. Ondrej Lámer byl ve 4. ročníku vysoké vojenské letecké školy – VVLŠ SNP Košice, 3.letecký školní pluk Piešťany – VU 4709, trupové číslo letadla taktéž 4709, chybná pilotáž ve II. režimu [437], katapultáž v malé výšce (snad hlavou dolů a proti kopci)[3]28. 1. 1977 u Trnavy, Sk Aero L-39 "Albatros" 2 – † Miroslav Šmíd (tovární pilot, L+K 1982/2), † s. Vlastimil David, nositel Řádu práce (vedoucí pilot Aero Vodochody a komunistický poslanec FS), předávací let nového letadla do Iráku, náraz do terénu při přiblížení na letiště Bratislava při letu z Vodochod. [371] Vlastimil David[49]Skrýt celý příspěvekNiektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia. Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa ...Zobrazit celý příspěvek
Niektoré úmrtia s katapultovacím sedadlom VS1.VS2 v Alca je snáď naozaj modernejšia.
Albatros nad dedinou Khan al-Asal. Piloti Chaysam Ismail Juneida a Mohammed Salman Mohammed sa síce stihli katapultovať, bolo to však príliš nízko na to, aby si zachránili život. O dva dni na to bolo zostrelené ďalšie lietadlo L-39ZA sýrskych vzdušných síl. Obaja piloti sa stihli katapultovať, avšak padli do zajatia. Jeden z pilotov, Moti Šaban Abbas, neskôr v zajatí zomrel. Dňa 14. novembra bolo zasiahnuté v poradí už tretie lietadlo L-39ZA, ktoré sa následne počas pristávania zrútilo a začalo horieť. Pilot haváriu prežil, neskôr však zomrel na popáleniny. K strate ďalšej L-39ZA došlo 27. novembra 2012, pričom piloti sa stihli katapultovať. Bolo to však príliš nízko, čo spôsobilo, že jeden z pilotov to neprežil a druhý vyviazol so zlomenou nohou
22. 8. 1991 Kalša, Trebišov, Slovensko Aero L-39ZA 2 – † pplk. Tomáš Hudák, † mjr. Michal Hrad od 2. lšp; porucha motoru, pokusili se neúspěšně přistát na malém zemědělském letišti a poté se katapultovali příliš nízko. [440][3]
22. 6. 1990 Stará Turá – Krajné, Slovensko Aero L-39ZA 1 – † npor. Ondrej Lámer byl ve 4. ročníku vysoké vojenské letecké školy – VVLŠ SNP Košice, 3.letecký školní pluk Piešťany – VU 4709, trupové číslo letadla taktéž 4709, chybná pilotáž ve II. režimu [437], katapultáž v malé výšce (snad hlavou dolů a proti kopci)[3]28. 1. 1977 u Trnavy, Sk Aero L-39 "Albatros" 2 – † Miroslav Šmíd (tovární pilot, L+K 1982/2), † s. Vlastimil David, nositel Řádu práce (vedoucí pilot Aero Vodochody a komunistický poslanec FS), předávací let nového letadla do Iráku, náraz do terénu při přiblížení na letiště Bratislava při letu z Vodochod. [371] Vlastimil David[49]Skrýt celý příspěvekcervus - jo to máš pravdu, to mi nedošlo, že vlastně lítaj v afghánistánu - tam už by se to s přivřenim očí dalo nazvat válka, ale furt je to tam o dost klidnější, než v ...Zobrazit celý příspěvek
cervus - jo to máš pravdu, to mi nedošlo, že vlastně lítaj v afghánistánu - tam už by se to s přivřenim očí dalo nazvat válka, ale furt je to tam o dost klidnější, než v Iráku.
Navíc tucano je vrtulák a to je trochu jiná kategorie, než alca, např. rychlost má skoro poloviční. (Tím nechci říkat, že horší, prostě jinej).
Reference z Iráku je pro Alcu prostě zásadní - vždyť si srovnej situaci "před Irákem" - kolik let ležely AČR na skladě zbytečný (nebo ony by nebyly zbytečný, aspoň ne všechny, ale to je jiná kapitola) - a současná situace, kdy je po X letech zas rozjednáno X obchodů. Samozřejmě, nemusí to dopadnout, ta reference není "samospasitelná", ale udělala z Alcy znovu prodejné letadlo. Samozřejmě, mezinárodní situace taky trochu pomohla - ale nebejt Iráku, tak o Alce nikdo moc neuvažuje, měla by furt pověst "letadla, co nechtěla ani domácí armáda".Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...