České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

-
8. 4. 2017
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.
V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce.
Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.
V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.
O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.
L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul.
Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.
Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.
Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.
“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”
„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.
Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku.
V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.
L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.
V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50. Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.
Představení nově výrobeného L-159 (31. března).
O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.
Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.
V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody
Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.
Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.
Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním.
Zdroj: Flight Global, MPO
Související články
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
-
05.11.2015
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody
Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...
-
18.02.2016
-
14 komentářů
-
A-Report
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
-
28.03.2017
-
118 komentářů
-
Vladimír Bednár
BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...
-
05.04.2017
-
273 komentářů
-
Jan Grohmann
Pokud chce někdo sofistikovaný cvičný stroj tak M-346 Master, T-50 a ruský Jak jsou určitě lepší. Ale třeba iráčani Alcu nekoupili jako cvičný stroj. Nevím proč to letadlo někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud chce někdo sofistikovaný cvičný stroj tak M-346 Master, T-50 a ruský Jak jsou určitě lepší. Ale třeba iráčani Alcu nekoupili jako cvičný stroj. Nevím proč to letadlo někdo neustále srovnává s něčím, co není. Proč Jak-130 nelítá v Syrii? Kde je ten Korejec pro Irák? Možná, že by se ztrapnili.
Podle mě má 159 lepší budoucnost než 39NG. S F-35 přijdou i větší nároky na výcvik a sofistikovanější cvičný letadla budou nakonec žádanější. Třeba i v menším počtu cvičných letadel než tomu bývalo.Skrýt celý příspěveklogik: No když pominu, že už na kontě přes 30 tisíc doložených bojových hodin v protipovstaleckém nasazení, tak už jich pár léta CAS v Afghanistánu.
logik: No když pominu, že už na kontě přes 30 tisíc doložených bojových hodin v protipovstaleckém nasazení, tak už jich pár léta CAS v Afghanistánu.
Luky: to je přesně problém - jak moc výkonný - a drahý - má bejt cvičný éro. Jedním z problémů ALCy bylo právě to, že na cvičný letadlo v té době požadované byla příliš drahá a ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: to je přesně problém - jak moc výkonný - a drahý - má bejt cvičný éro. Jedním z problémů ALCy bylo právě to, že na cvičný letadlo v té době požadované byla příliš drahá a výkonná. Tak doufejme, že teď zas ji nepřeskočej a nevezmou "výkonnější éra".Skrýt celý příspěvek
lemkin: mokré křídlo je už poměrně dlouho. Protizemní výzbroj - všechno nemá, ale např. integraci Lighteningu má a pokud bude zákazník, tak integrace požadovanejch dalších zbraní ...Zobrazit celý příspěvek
lemkin: mokré křídlo je už poměrně dlouho. Protizemní výzbroj - všechno nemá, ale např. integraci Lighteningu má a pokud bude zákazník, tak integrace požadovanejch dalších zbraní není příliš problém.
V Iráku toho moc nemá ne proto, že by to letadlo neumělo, ale protože tam země, z kterejch pochází avionika na L159 nechtěli vyvážet "chytrý zbraně" (tuším především Britové). 39NG je na tom díky "odzápadněný" avionice lépe i co se týče možného bojkotu z Británie.
cervus: Tukano bylo nasazené někde VE VÁLCE? Kde? Nebo fakt nechápeš, že je rozdíl provozovat techniku na cvičení (kde když se cokoli stane, tak se řekne stop, nebo se stroj odstaví a nic se neděje) a v boji, kde jde o kejhák?
L39 je samozřejmě řádově prověřenější bojem, ale zas nesplňuje požadavky na moderní éro.Skrýt celý příspěvekMoc nechápu, co by Argentina získala navíc koupí MBéčka. Je v tom v podstatě ten samý motor, ale dvakrát. Takže dvakrát tak víc oprav a logistiky pro o necelých 700kg větší nosnost ...Zobrazit celý příspěvek
Moc nechápu, co by Argentina získala navíc koupí MBéčka. Je v tom v podstatě ten samý motor, ale dvakrát. Takže dvakrát tak víc oprav a logistiky pro o necelých 700kg větší nosnost a o 500m vyšší dostup. Má znatelně větší stoupavost, ale už Alca byla nesrovnatelná s Albatrosem. Rusové pláčou, že je provoz Jaku drahý.
Samozřejmě, že MB má další výhody - myslím, že tam má jít simulovat různý letový model, ale to jim je u bitevníku spíš nanic. A na nadzvuk je to stejně málo. Oni potřebují dříč a to Alca zvládne.
Myslím, že si nemůžeme být jistí, že na Alcy nebyla vedena palba. A minimálně jeden stroj už ustál supáka.Skrýt celý příspěvekNikomu bych nepřál větší úspěch jak Aeru. Irák o ALCE ví své a také asi ví proč je chce. Podle mě dokoupí několik jednotek kusů. Argentina a Rakousko - tady si moc jistý ...Zobrazit celý příspěvek
Nikomu bych nepřál větší úspěch jak Aeru.
Irák o ALCE ví své a také asi ví proč je chce. Podle mě dokoupí několik jednotek kusů.
Argentina a Rakousko - tady si moc jistý nejsem, ale co kdyby. :-)
Argentinci mají sice své IA-63, ale jako platforma je to již morálně hodně za zenitem.
Rakušani zase potřebují cvičit své piloty a nemají moc na čem, jejich SAAB 105 je již hodně mimo a na stroje typu M346 zase nemají kačky, protože veškerý rozpočet sežerou drahé Typhoony.
Těmto dvěma zakázkám by hodně pomohlo, kdyby Aero, jak píše CerVuz ukázalo, že je také rok 2017 a předvedlo L-159NG s mokrým křídlem, moderní protizemní výzbrojí apd.
IMHO bych se vůbec nezlobil, kdyby jim vývoj zaplatila naše vláda v rámci upgradu stávajících strojů. Těch 12MLd. na nepotřebné vrtulníky, by jim na to určitě stačilo.Skrýt celý příspěveklogik: Ale já chápu, že se osvědčil v tom, že umí létat v poušti za opravdu vysokých teplot. Ale podívej se na to tak, že po nich nikdo nestřílet ani, že nepoužili jinou výzbroj. ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Ale já chápu, že se osvědčil v tom, že umí létat v poušti za opravdu vysokých teplot. Ale podívej se na to tak, že po nich nikdo nestřílet ani, že nepoužili jinou výzbroj.
A teď to porovnej s těmi ZA. Odhazují hloupé bomby, používají neřízené rakety a GŠ-23 v situaci, kde po nich palba vedena je. To samé Super Tucano. To také používá širokou škálu zbraní a nepřítel není bezzubý. Jo, ta ZA asi opravdu nedokáže hodit bombu tak přesně, ale taky už má na hřbetu pár křížků. Proto bych se tím moc neoháněl. Jako je to plusový bod, ale nijak zvlášť významný. Tohle dnes zvádne snad každý letoun, který je k tomu zamýšlený.Skrýt celý příspěvekKatapult VS1 na Albatrose má veľkú úmrtnosť, z neho VS2 na Alca 159 prešiel modernizáciou. Známe je len to, že VS2 je úprava na parameter 0/0. Inak niet žiadnych info o inovácií ...Zobrazit celý příspěvek
Katapult VS1 na Albatrose má veľkú úmrtnosť, z neho VS2 na Alca 159 prešiel modernizáciou. Známe je len to, že VS2 je úprava na parameter 0/0. Inak niet žiadnych info o inovácií katapultu.Skrýt celý příspěvek
V minulosti se Alky neprodaly do Bolívie, protože je v nich US technologie a protože USA nepovolily transfer technologií (bolívijští soudruzi neradi USA, ale americké technologie ...Zobrazit celý příspěvek
V minulosti se Alky neprodaly do Bolívie, protože je v nich US technologie a protože USA nepovolily transfer technologií (bolívijští soudruzi neradi USA, ale americké technologie chtějí). Nevím přesně, ale nějaká britská technologie v Alkách taky je (navigační systémy?), tj. jde jen o to, zda je možné do Argentiny dodat stroje bez britských technologií (UK pravděpodobně takový export nepovolí kvůli Falklandům).
Westernizace Alek je jedním z jejich největších prodejních omezení. Dodávku do Argentiny bych neviděl moc reálně. To už tam spíše uspějí Číňané nebo Rusové.Skrýt celý příspěveklogik: Dokud nebude na nějaké mezinárodní letecké přehlídce ve vzduchu nová (ne jen nově postavená) L-159 na které bude vidět jako u konkurence, že je rok 2017, tak nevěřím, že má ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Dokud nebude na nějaké mezinárodní letecké přehlídce ve vzduchu nová (ne jen nově postavená) L-159 na které bude vidět jako u konkurence, že je rok 2017, tak nevěřím, že má Aero někde větší šance.
L-39NA fandím, ta šance má, ale i tady Aeru pomalu ujíždí vlak. Vietnam o něm nedávno uvažoval a nakonec se rozhodl pro Yak-130. Já chápu, že jim chybí peníze na vývoj a mají minimální podporu ze strany vlády ale takový je prostě život zbrojovky. Nutně potřebují zakázku na nové stroje a to ne jen od AČR.Skrýt celý příspěvekCervus: ??? To fakt nerozumíš nebo nebereš argument, že stroj, kterej lítal v boji prokázal přinejmenším to, že neselhává když je potřeba? V boji, byť při házení hloupých bomb, máš ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus: ??? To fakt nerozumíš nebo nebereš argument, že stroj, kterej lítal v boji prokázal přinejmenším to, že neselhává když je potřeba? V boji, byť při házení hloupých bomb, máš trochu jiné požadavky na spolehlivost stroje, než u cvičného éra.
Paradoxně házení "hloupých" bomb je reference ještě lepší, protože znamená, že je to letadlo stabilní zbraňová platforma, když se i s těma hloupejma bombama trefujou a že má letadlo dobře udělanej zaměřovač.
Jinak ano, L39 je velmi dobrý stroj a bojem prověřený stroj. Kdyby vyhovoval dnešním nárokům na cvičný stroj či bitevník, tak by to bylo furt hodně úspěšné letadlo. A?Skrýt celý příspěvek"Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení." No tak to jsem se musel pousmát. Létá odhazovat dvě hloupé bomby. V tom ...Zobrazit celý příspěvek
"Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení."
No tak to jsem se musel pousmát. Létá odhazovat dvě hloupé bomby. V tom případě jsou Syrské L39ZA hotové stroje na smrt.Skrýt celý příspěvekMatesaax: nebylo, to jsou dva, byť příbuzné projekty. 39 NG je mířeno na současné uživatele 39, je zamýšlený hlavně jako upgrade starých strojů popř. doplnění stavů. 169 je sice ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax:
nebylo, to jsou dva, byť příbuzné projekty.
39 NG je mířeno na současné uživatele 39, je zamýšlený hlavně jako upgrade starých strojů popř. doplnění stavů.
169 je sice také "sovětizace" 159, ale vychází ze 159, a je zaměřené na nové zájemce o stroj (např. právě Irák). Ono jako máš trochu pravdu, že hlavní čím se to liší je název, komponenty jsou vlastně z velký části stejný, ale zaměření je jiné a 159 (díky svému původu) měla být myslím lépe vybavená.
marfolodej: A proč jako? Vždyť je to podzvukový éro, kde nemá moc smyslu... To maj fakt důležitější věci na řešení.
katz: M346 je doumotorák. Bude mít větší náklady na provoz. Takže to není zcela srovnatelné éro.
David: Motory bych jako takovej problém neviděl, to je myslím zrovna snadněji zaměnitelná část. Avionika je větší problém a ten myslím už vyřešili.Skrýt celý příspěvekV případě Argentiny vidím jako překážku americký motor. Britové umí zabránit dodávkám pokročilých západních států do zemí, které jsou z jejich hlediska problematické, kontroverzní. ...Zobrazit celý příspěvek
V případě Argentiny vidím jako překážku americký motor. Britové umí zabránit dodávkám pokročilých západních států do zemí, které jsou z jejich hlediska problematické, kontroverzní. Obávám se, že v tomto případě by to bylo obdobné
Navíc si myslím, že Argentina potřebuje spíše plnohodnotné stíhací letouny. Z důvodů nejen čistě vojenských, ale z důvodů politických, psychologických. Letouny možná méně výkonné, možná i opotřebované, ale klasické nadzvukové stíhačky.
Oproti tomu dodávka do Iráku by byla asi politicky bezproblémová. A myslím, že i po stránce čistě finanční by byla výhodnějšíSkrýt celý příspěvekNeviete niekto aký je cca cenový rozdiel medzi L-159 Alca a Leonardo M-346 Master nakoľko parametre hovoria jasne pre M-346? zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Neviete niekto aký je cca cenový rozdiel medzi L-159 Alca a Leonardo M-346 Master nakoľko parametre hovoria jasne pre M-346?
zdroj: http://www.armadninoviny.cz/po... Skrýt celý příspěvekfrak dobrej, motor dobrej, avionika ujde, mokrý křídlo je super...ale ještě furt mi chybí plovoucí ocasní plochy...gdyby na tom zamakali, tak pajada.
frak dobrej, motor dobrej, avionika ujde, mokrý křídlo je super...ale ještě furt mi chybí plovoucí ocasní plochy...gdyby na tom zamakali, tak pajada.
rase (a vlastně i cervus): tím pořád nic myslíš co? Jako že za těch patnáct let nic neudělaly? Tak to seš dost mimo. Mají jak 39NG zaměřenou na uživatele starých 39 se sovětskou ...Zobrazit celý příspěvek
rase (a vlastně i cervus): tím pořád nic myslíš co? Jako že za těch patnáct let nic neudělaly? Tak to seš dost mimo. Mají jak 39NG zaměřenou na uživatele starých 39 se sovětskou avionikou, tak i 159 s mokrým křídlem a dosti zapracovali na odstranění komponent které blokují export do problematických zemích (to je defakto ten 39NG).
D.I.P. rozdíly mezi L159 a 39(NG) jsou minimální. Je to spíš "bohatěji oblečené dvojče" než větší bráchá.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...