České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

L-159 ALCA / Ministerstvo obrany ČR

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V případě Argentiny se mluví i o možné licenční výrobě L-159 přímo v Argentině.

V roce 2014 Irák objednal deset jednomístných L-159A a dva dvoumístné cvičné L-159T1. Dosud irácké letectvo získalo osm L-159A - poslední dva stroje přistanou v Iráku v letošním roce. 

Jeden L-159T1 zůstává v České republice kvůli výcviku iráckých pilotů. Irácké letectvo požadovalo i druhý dvoumístný letoun, který již ale nebyl k dispozici. Aero Vodochody proto po 13 letech pro irácké letectvo vyrobilo nový dvoumístný L-159T1. Oba L-159T1 přeletí do Iráku rovněž do konce letošního roku.

V současné době se navíc vedou jednání o prodeji dalších L-159 do Iráku. ”Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl při příležitosti představení nového L-159 (31. března) v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka.

O kolik dalších L-159 projevuje Irák zájem, není veřejně známo. Většina bojových letek má ale 18 až 24 letounů. Pro doplnění současné irácké letky L-159 (115. letka) lze uvažovat o prodeji šesti L-159A. V případě zájmu iráckého letectva o vytvoření druhé letky o prodeji 24 L-159A.

L-159 irácké 115. letky při náletu na Mosul.

Druhým známým zájemcem je Argentina. V článku Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky jsme popsali žalostný stav argentinského letectva, které kvůli nedostatku financí ztratilo schopnost provozovat výkonné stíhací letouny.

Argentinské letectvo nyní provozuje 22 letadel A-4 Skyhawks, 32 ks IA-58 Pucaras a 22 ks IA-63 Puma. Příští rok budou vyřazeny letouny A-4 a argentinské letectvo se bude muset spolehnout jen na turbovrtulové IA-58 a cvičné podzvukové IA-63.

Aero Vodochody Argentině nabízí možnost nahradit vyřazované A-4 ze české bitevníky L-159 ALCA. Při odběru většího počtu letadel Aero Vodochody nabízí i licenční výrobu L-159 přímo v Argentině.

“Argentina potřebuje nahradit současnou techniku. Další potřebou je mít lepší letecký průmysl. Domníváme se, že nabídkou L-159 jsme schopni pomoci tyto potřeby naplnit,” uvedl Guiseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. “Jestliže to počet objednaných letounů odůvodní, můžeme (v Argentině - pozn. red.) otevřít výrobní linku.”

„Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popisuje potenciál letounu Giordo.

Prodejní šance L-159 výrazně zvýšilo bojové nasazení v Iráku.

V Argentině má L-159 reálné šance. Argentina nemá na výkonná stíhací letadla peníze a vlastně je ani nepotřebuje - hlavním úkolem argentinských ozbrojených sil je především boj proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog. L-159 dokáže ničit letouny pašeráků pomocí střel vzduch-vzduch, případně provádět bodové údery na tábory drogových kartelů nebo partyzánů.

L-159 má přitom na argentinském trhu minimum konkurentů. V prvé řadě je Argentina zvyklá na západní letouny, proto Rusko a Čína mají v Argentině slabší pozici. Navíc po zvolení prezidenta Mauricio Macriho v roce 2015 Argentina navazuje bližší vztahy s USA a EU.

V Argentině je z historických důvodů bez šance britský Hawk, z důvodu financí (leč ne úplně) zase výkonnější italský M-346 Master nebo jihokorejský T-50.  Navíc oproti výše uvedeným letadlům má L-159 jednu klíčovou výhodu - obstál v reálném bojovém nasazení.


Představení nově výrobeného L-159 (31. března).

O zájmu České republiky prodat L-159 do Argentiny svědčí i aktivita ministerstva průmyslu a obchodu. "Kontakty českých firem v sektoru obrany jsou časté. Hlavním cílem této mise je zdůraznit argentinským partnerům, že chceme spolupracovat jak v produkci, tak ve výzkumu, vývoji a inovacích. V tomto kontextu je pro nás Argentina zajímavá a perspektivní," uvedl při nedávné návštěvě Argentiny Vladimír Bärtl, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Česká delegace se v Argentině setkala s argentinským velením vzdušných sil, s náměstkem ministra produkce Miguelem Braunem nebo náměstkem ministryně zahraničních věcí pro mezinárodní ekonomické vztahy Horaciem Reyserem Traversem.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu aktivně podporuje vývoj, výrobu i exportní záměry českých výrobců na zahraničních trzích. Jako perspektivní trhy pro dodávky vojenských letadel produkce AERO se v současné době jeví Irák a Argentina. Oblast obranného průmyslu uvedli jako velmi perspektivní vysocí iráčtí představitelé, kteří ČR nedávno navštívili. Konkrétní jednání vedli v minulých dnech zástupci našeho ministerstva i v Argentině,“ potvrdil pokročilé jednání s argentinskou stranou Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.


V roce 2013 Aero představilo animaci L-159 s tzv. "mokrými" křídly; větší foto / Aero Vodochody

Aero Vodochody navíc připravuje vylepšenou verzi L-159. Letoun bude možné (na přáni zákazníka) vybavit tzv. “mokrými křídly” s vnitřními palivovými nádržemi. O možnosti zabudovat mokré křídlo do L-159 se mluvilo v roce 2013 v souvislosti s programem L-169. Díky nádržím v křídle se zvýší dolet L-159 z 1570 km (bez přídavných nádrží) na 2170 km.

Odstranění nádrží z konců křídel zlepší aerodynamiku letounu, sníží spotřebu paliva a prodlouží výdrž ve vzduchu. Navíc odpadne nutnost používat přídavné nádrže pod křídly, což se opět pozitivně projeví na aerodynamice a na možnosti umístit pod křídla další výzbroj.

Aero také zvažuje posílit pevnost konstrukce L-159, integrovat nový radar, systém výstrahy před ozařením radarem a izraelskou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země. L-159 navíc dokáže používat izraelský zaměřovací kontejner Litening III pro zbraně vzduch-země s laserovým nebo satelitním naváděním. 

Zdroj: Flight GlobalMPO

Nahlásit chybu v článku


Související články

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody

Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • D.i.p
    11:39 10.04.2017

    Rase: myslím, že odrazovým můstkem pro "L-169" je L-39NG. Vyzkoušejí si to na jednodušším a pak, mnohem snadněji, převedou na většího bráchu (např. to "mokré křídlo"). Příjde mi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: myslím, že odrazovým můstkem pro "L-169" je L-39NG. Vyzkoušejí si to na jednodušším a pak, mnohem snadněji, převedou na většího bráchu (např. to "mokré křídlo"). Příjde mi to logický.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:19 10.04.2017

    O L-169 (ona upravená Alca) se už nějakou dobu mluví, pořád ale nic. O tom Rakousku jsem taky slyšel, ale hodně by mě zajimaly naše šance - bylo by to ale skvělé. Oproti L-159 má ...Zobrazit celý příspěvek

    O L-169 (ona upravená Alca) se už nějakou dobu mluví, pořád ale nic. O tom Rakousku jsem taky slyšel, ale hodně by mě zajimaly naše šance - bylo by to ale skvělé. Oproti L-159 má L-169 mít:
    "mokré křídlo", optimalizace vztlakových klapek a profilu křídla, více české avioniky, např. průhledový displej, výběr motoru na přání zákazníka, stejně tak design kokpitu (simulace prostředí nadzvukové stíhačky, kterou uživatel má a na niž cvičí piloty), od začátku důraz na dvoumístné řešení (vhodnější pro výcvik), možnost použití brýlí pro noční vidění

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/moderni... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:18 10.04.2017

    motor do L-159 je z rodiny F124, který pohání i M346

    motor do L-159 je z rodiny F124, který pohání i M346

  • royal
    11:06 10.04.2017

    pokud si to dobře pamatuju, tak teďka dodávaj L-159 s jiným motorem...

    pokud si to dobře pamatuju, tak teďka dodávaj L-159 s jiným motorem...

  • D.i.p
    10:56 10.04.2017

    Těch 6+ ks do Iráku by dopadnout mohlo. To by byl dobrej start. Ale nevím kolik jich Aero může postavit se stejným motorem, když už se ten původní nevyrábí. To se možná týká i ...Zobrazit celý příspěvek

    Těch 6+ ks do Iráku by dopadnout mohlo. To by byl dobrej start. Ale nevím kolik jich Aero může postavit se stejným motorem, když už se ten původní nevyrábí. To se možná týká i jiných technologií. Nebylo by asi dobrý mít letku složenou z technicky rozdílných letadel.

    Předpokládám, že do Argentiny by se už prodávali trochu jiný 159 než původní.

    Pak by mě zajímal ten třetí stát. Někde jsem zaznamenal spekulaci - Rakousko.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:51 10.04.2017

    V Argentíně na podzim loňského roku začaly zalétávat Pampu 3, což je protějšek L-39NG. Takže šance L-159 nebudou příliš velké (leda by se Pampa 3 nepovedla)

    V Argentíně na podzim loňského roku začaly zalétávat Pampu 3, což je protějšek L-39NG. Takže šance L-159 nebudou příliš velké (leda by se Pampa 3 nepovedla)

  • Luky
    10:47 10.04.2017

    Jenže na nahánění vrtulových letadel a helikoptér je Alca ještě vhodnější, než F-16 nebo Gripen (když pominu i cenu). Takže to smysl dává. Pašeráci ani partyzány stíhačky nemají, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenže na nahánění vrtulových letadel a helikoptér je Alca ještě vhodnější, než F-16 nebo Gripen (když pominu i cenu). Takže to smysl dává. Pašeráci ani partyzány stíhačky nemají, nějaké turbovrtule a vrtulníky si ale pořídit můžou.
    A furt je Alca výrazně rychlejší než Pucará.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:42 10.04.2017

    Pokud se ve 159 nachází nějaká Britská technologie, tak to Anglie utne stejně jako jednání o Gripenech. Tam jsou tak zoufalí, že koukají úplně na vše od Izrealských uloženek Nesher ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se ve 159 nachází nějaká Britská technologie, tak to Anglie utne stejně jako jednání o Gripenech. Tam jsou tak zoufalí, že koukají úplně na vše od Izrealských uloženek Nesher až po Korejský TA-50. Mimo to tam nedávno modernizovali své turbovrtulové stroje, takže potřeba dalšícho obdobného letounu mi příjde pochybná.
    Oni nepotřebují tréninkové letouny nebo letouny na pozemní útoky, ale něco na kontrolu vzdušného prostoru. A to Alca nedokáže. Zatímco u nás se mluví o opuštění tanků a bojových vrtulníků tak tam o opuštění stíhacích letadel. Ta země má ekonomiku v troskách.
    Ohledně Alcy: Předpokládám, že je stále ve stejné konfiguraci jako u nás. Takže 15 let s minimem změn. Naše dostaly snad jen větší displeje. Aero potřebuje prvně to letadlo někam posunout a opustit problematické komponenty.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    10:24 10.04.2017

    Mě by zajímalo, což jsem nikde nenašel, jestli v té nově vyrobené L-159 je už něco nového. Např. nový motor apod. Nebo kolik je toho nahrazeno českými dodavateli např. HUD display. ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě by zajímalo, což jsem nikde nenašel, jestli v té nově vyrobené L-159 je už něco nového. Např. nový motor apod. Nebo kolik je toho nahrazeno českými dodavateli např. HUD display.

    Dále pochybuji, že se do Argentiny povede prodat jakákoli Britská technika, natož aby se tam vyrábělo. Byly s ní problémy i do Iráku. Tady by se musela vymyslet náhrada.
    Orientace na Izraelský technologie je jistě dobrou cestou.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    09:58 10.04.2017

    držím palce Vodochodům - po letech ústrků a cíleného rozložení ze strany "zachránce - investora" si případný obchod zaslouží víc než kdokoli jiný

    držím palce Vodochodům - po letech ústrků a cíleného rozložení ze strany "zachránce - investora" si případný obchod zaslouží víc než kdokoli jiný

  • Zdenoušek
    09:51 10.04.2017

    Držím palce ať všechno špatné z minulosti bude dobré pro budoucnost.

    Držím palce ať všechno špatné z minulosti bude dobré pro budoucnost.

  • stirling
    09:27 10.04.2017

    Držím palce i když tu Argentinu zatím vidím spíše jako přání, nevím jestli budou mít peníze vůbec na něco... Cesta k "L169" myslím, že je naprosto správná odstranění nutnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Držím palce i když tu Argentinu zatím vidím spíše jako přání, nevím jestli budou mít peníze vůbec na něco...
    Cesta k "L169" myslím, že je naprosto správná odstranění nutnosti nošení externích nádrží je cesta, kterou podniká většina výrobců. Izraelská výzbroj také dobrý směr a posílení pevnosti asi znamená zvýšení cestovní/maximální rychlosti třeba na úroveň M-346 Master bude dobře vypadat při srovnání i v letáčku a že je to trochu rychlejší než "dopravák".Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5