Nový život L-159 Alca ve Spojených státech

L-159 alca
Foto: L-159 Alca; ilustrační foto / Michal Voska

Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných L-159 Alca ze skladů Armády ČR. Tentokrát projevuje zájem soukromá americká firma podnikající v sektoru leteckého výcviku.

L-159 Alca do Spojených států

Jak na páteční tiskové konferenci potvrdil ministr obrany Vlastimil Picek, rýsuje se reálná možnost prodeje nepotřebných letounů L-159 Alca. Jak dále uvedl, ve hře je prodej 28 ze 36 uskladněných letounů. Ze zvažovaného počtu 28 letounů má být 24 plně provozuschopných a 4 letouny poslouží jako zdroj náhradních dílů pro zbylá letadla. 

Hovoří se o ceně mezi 434 a 516 milióny korun za všechny letouny, v závislosti na vybavení jednotlivých strojů. Ministr potvrdil také původní informace Práva, že možným kupcem je americká firma Draken International.

V USA již létají tři stroje L-159A Alca, kde je neznámým majitelům dodala firma EADS. Připomeňme, že společnost EADS získala celkem tři letouny L-159A Alca a dva cvičné L-159T1 Alca výměnou za jeden dopravní letoun CASA C-295 pro AČR.

EADS původně počítala s využitím letounů pro výcvik španělských pilotů. Díky problémům španělské ekonomiky však španělská armáda nenašla na provoz letounu L-159 Alca peníze. Dva letouny verze T1 byly následně vráceny našemu letectvu, jako náhrada za technické problémy letounů C-295. Zbylé tři letouny EADS prodala do Spojených států.

Draken International L-39

Foto: L-39 společnosti Draken International / Draken International

L-159 jako protivník F-35 Lightning II

Společnost Draken International provozuje přes 50 různých proudových letounů. V jejich inventáři najdeme letouny MiG-21 (25 kusů), A-4K Skyhawk, Aermacchi MB-339CB, L-39 Albatros (5 kusů) a menší dopravní letadla.

Společnost zajišťuje převážně pro americké ministerstvo obrany výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka. Draken International nabízí také testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových systémů.

Kromě jiného společnost poskytuje letouny pro testování systémů nových letounů (např. F-35 Lightning II) nebo také k nácviku tankování ve vzduchu. Jak společnost sama upozorňuje, pro tankovací mise používá například upravené letouny A-4. Náklady na tankovací výcvik jsou tak podstatně menší než při výcviku s podstatně většími tankery.

Spekuluje se, že letouny L-159 převezmou roli po starých strojích L-39. Draken International získá moderní letoun schopný plnit nejrůznější úkoly, při nízkých provozních nákladech a především za velké bezpečnosti provozu.

Draken International A-4 Skyhawk L-39

Foto: A-4L a MB-339CB od společnosti Draken Internetional. / Draken Internetional

Hluboce pod pořizovací cenou

Resort obrany si původně od Aera Vodochody koupil 72 strojů za více než 50 miliard korun (příliš vysoká jednotková cena za letoun je už od začátku nákupu kritizována). Zhruba půl miliarda korun, kterou má ministerstvo obrany od americké společnosti za 28 bitevníků dostat, činí tak jen zlomek původní pořizovací ceny.

I tak je případný prodej pro Ministerstvo obrany výhodný, neboť zakonzervování a údržba letounů stojí ročně desítky miliónů korun. Za posledních sedm let uskladnění přebytečných letounů zaplatili čeští daňoví poplatnící více než 200 miliónů korun.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Irák plánuje nakoupit 28 českých bitevníků L-159 ALCA

12. září proběhla médii zpráva o prodeji celkem 28 českých podzvukových cvičných bitevních letounů ...

Havárie českého bitevníku L-159

V pátek 23. listopadu došlo na Kolínsku k havárii bitevníku L-159 patřícímu Vzdušným silám AČR. ...

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...

Lidé kolem simulátoru L-159

Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Jiras
    09:08 11.12.2013

    Nevím, jestli sem mohu dávat odkazy na jiné články, ale je to celkem k tomuto tématu http://zpravy.aktualne.centrum.cz/domaci/v-tajnem-hangaru-vznika-novy-cesky-letoun/r~3acbaec861e611e383ba002590604f2e/

  • Muž, co zírá na kozy
    20:29 05.12.2013

    Zajímavá diskuze. Opravdu by mně zajímalo, nakolik jsou informace o jakémsi projektu L-160 pravdivé.
    Například v posledním L+K je velmi zajímavý článek o novém průhledovém displeji domácí konstrukce, uzpůsobeném přímo pro L-39. Záměrem je nabízet jej jako náhradu za archaické gyroskopické zaměřovače, v rámci modernizace.
    Že by byl nový HUD součástí nějakého širšího modernizačního balíčku, připraveném tuzemskými firmami?
    Zazněla zde i zmínka, že se dokonce pracuje na novém křídle pro L-39. Jen pro zajímavost, modernizace křídla se navrhovala už v projektu L-39 MS ze kterého vzešel L-59. Už tehdy se dosavadní křídlo bralo jako nejslabší článek, stojící v cestě ke zvýšení letových výkonů, především v porovnání s tehdy jediným vážným konkurentem na trhu, britským Hawkem.
    Pro mě by bylo velkým a příjemným překvapením , kdyby se zrodil ucelený program rozsáhlé modernizace stávajících L-39 pro uživatele, kteří si z různých příčin nemohou dovolit přejít na novější generaci cvičných letadel. Samozřejmě, za předpokladu, že by se aktéři poučili z minulých chyb a nemuseli se dovolovat někoho třetího.

  • D.i.p
    11:31 05.12.2013

    Nadzvuk by si zřejmě vyžádal radikální změnu křídla, což by vedlo ke ztrátám jiných pro její určení užitečných vlastností. Byl by z toho takovej víceúčelovej mrzáček.

    Podle mého vývoj by měl směřovat k tomu, aby se sice zvýšila maximální rychlost co nejvíce k hranici nadzvuku, ale zůstala pod ní a letadlo se při ní chovalo stabilně. Zvýšení akcelerace, zlepšení stoupavosti. To vše prospěje k rychlosti zásahu a opuštění bojiště, zároveň i pro vlastní obranu.

    Dále naleznutí možností pro pojmutí více paliva pro větší operační dosah. Pak taky dosáhnutí větší nosnoti.

    Zlepšní ochrany pilota a letounu proti palným zbraním by se taky mohlo vylepšit. I když v tomhle to je asi vcelku dobré už nyní. Možná lepší ochrana motoru!

    K tomu by byl nutný nový motor i dílčí úpravy draku a křídel. Klidně by "nová" ALCA mohla bejt pro dosažení těhle vlastností o něco málo větší.
    Když už to v Aeru začali, získali na tomhle typu zkušenosti a know-how bylo by hloupé zas skočit úplně do něčeho jiného.

    Ale je to spíš jen sen.

  • Matesaax
    21:03 04.12.2013

    Něco jako nerealizovaný německý projekt MAKO.Ale myslím,že takový letoun už je mimo možnosti Aera.

  • rainerum
    16:41 04.12.2013

    já si myslím že úspěšný a zajímavý by mohl být lehký bitevní-cvičný letoun s lehce nadzvukovou rychlostí který by mohl zastat u menších zemí i air-police pro tito státy by jak byl cvičným tak bitevním tak stíhací roli a tím by se pro ně snížili náklady a proto by to měl bejt jedno proudové a měl být modulární takže by měl mít jak starší avioniku která tvoří velkou část ceny dnešních zbraní to pro státy s menším rozpočtem a tak moderní avioniku pro vyspělí státy

  • Matesaax
    15:27 04.12.2013

    Z dnešního pohledu vypadá opravdu,že dnes by zákazníka zaujal spíše modernizovaný L-39,ale když se ohlédneme zpět do 90 let,tak o modernizované L-139 nikdo nestál a o L-59 kromě Egypta a Tunisu také ne.
    Ale souhlasím,že L-159 měla být primárně vyvíjena jako nová generace cvičného letounu s možností pozemní podpory.Škoda,že nevíme jak mohl vypadat původně zamýšlený projekt lehce nadzvukového letounu LX,který nebyl realizován a byla dána přednost L-159.
    Je opravdu škoda,že se nedokážou dohodnout např. ČR a Polsko na vývoji něčeho.

  • David
    10:24 04.12.2013

    Ty úvahy o l-160 jsou opravdu zajímavé. Otázkou je, zda by takový projekt nebyl jen dalším průšvihem. Podle mne problém není jen v amerických komponentech, ale především ve filosofii letounu jako takového. Onen úmysl nacpat kvality lehkého stíhacího letadla do trupu cvičného letadla nebyl nejšťastnější. Spíš měl být rozvíjen koncept L-139, tedy letadla s primárně cvičnou rolí a bitevní jako pouze sekundární.
    A mohu připomenout, že neúspěchem skončil i jiný tehdejší lehký bitevník - italsko-brazilský AMX. A přitom jak Brazílie, tak Itálie mají mnohem větší politickou a ekonomickou sílu, mohly lépe oslovovat zákazníky atd.
    Někdejší Československo bylo "mocností" ve výrobě cvičných, nikoliv bitevních letadel!

  • Mossback
    09:05 04.12.2013

    Myšlenka náhrady amerických dílů v L-159 byla skutečně k ničemu, protože kdykoli jsme vyměnili nějaký komponent, Američané přišli s dalším - nakonec by z toho letadla zbyla asi jenom konstrukce. Ale abych si jenom nestěžoval, tenhle postup například proti Venezuele uplatňovali Američani i proti evropským nadnárodním zbrojním koncernům, takže to není o tom, že by si na nás "zasedli".

    Takže nikomu nevnucuju svůj názor, ale kdyby se na základě zkušeností s (ne)exportem L-159 analyzoval budoucí trh s cvičnými letouny a Aero využilo opravdu mezinárodní a ne primárně česko-americké spolupráce při vývoji a výrobě L-160, už by USA neměly kromě klasické lobby možnost export zakázat. A súdruh Babiš by pak mohl Aera vyvážet takřka dle libosti :D

  • D.i.p
    01:11 04.12.2013

    Mossback:
    To je sice pravda, ovšem oni dosáhly svého i když by jejich technika byla nahrazena. To pak není problém jen v amerických dílech, ale hlavně v naší připosranosti. Pak je myšlenka náhrady USA dílů zbytečnou námahou.

  • Mossback
    21:18 03.12.2013

    Tak myšlenka aukce je sice líbivá, ale to jak dopadly podobné dřívější pokusy zablokované ve finále USA snad nemusím připomínat...

    http://zpravy.e15.cz/zahranicni/politika/usa-branily-prodeji-ceskych-bitevniku-do-bolivie-a-venezuely-697203

  • D.i.p
    17:22 03.12.2013

    Petr M: Tak pořídit může třeba ponožky. :-) Ale bojovou hodnotu to asi nemá. :-)

  • Petr M
    12:30 03.12.2013

    Kdyby vláda vyhlásila aukci, pozvala zástupce cca 50 států, vyvolávací cena půl miliardy Kč za 28 nepoužitých bitevních letadel, nebo obeslala jíné státy, kdo má zajem, at učiní nabídku, vybrala tu nejvyší, jistě by dostala více, než tuto směšnou částku od Drakenu.

    Opravdu by me zajímalo, co si armáda pořídí za půl miliardy, co vy se vyrovnalo bojové hodnotě 28 kusů l-159...

  • Petr
    11:34 03.12.2013

    Nejvíce mě za těch deset let mrzí, že NATO minimálně dvakrát nabízelo aby naše strana vždy tři kusy L-159 nabídlo nejdříve Albánii a pak pobaltským státům. Tyto země by sice platily symbolickou částku za pronájem, ale údržba by se prováděla u nás. Stroje stále jsou schopny zajistit ochranu vzdušného prostoru v těchto regionech. A na čem to ztroskotalo? Firma co zajišťuje uskladnění za ně dostávala tučné platby a někomu se zdálo nevýhodné, že bychom za ně vlastně nic nedostávaly. Přesto stroje by létaly v dalších dvou státech a přeci jenom je pak větší šance je prodat. Co dodat. Snad jen že "by to bylo moc jednoduché" I když by naše strana za ně dostala málo i tak doufám, že je do USA prodají. Vše je lepší než aby tu dál stály jak chromé kachny.

  • Adanedhel
    22:57 01.12.2013

    Ano Dipe, máš pravdu. Toto jsem asi nepochopil, omlouvám se.

  • Mossback
    22:56 01.12.2013

    Tzv. návrat k L-39 nebyl myšlen technologicky, ale jako formulace nejčastějších požadavků na dnešní letouny, protože jedině export vám zaplatí náklady na vývoj. Alternativní technologie v podobě např. ukrajinského motoru není krok zpět a navíc jsem tím chtěl jen dát příklad takové alternativy, na systémech se dá spolupracovat s kýmkoli (Brazílie, Švédsko atd.). Jak dopadlo přehnané soustředění na sofistikované technologie ve stylu "to nejdražší a pokud možno americké nám zaručí úspěch" je vidět na ztrátovosti programu L-159.

    Jinak o zprovoznění některé z uložených L-159 jsem já osobně nic neslyšel a navíc to asi není potřeba, protože před havárií nebyly v provozu všechny čáslavské Alky, takže nejspíš uvedli do provozu některou z těch na základně.

  • D.i.p
    22:55 01.12.2013

    Adanedhel: Ty F-16 jsem měl na mysli na to roztřílení. Těm co skončila životnost.

  • D.i.p
    22:52 01.12.2013

    Mimochodem kdyby politici neměli hlavy v zadku a AČR a LOM byli trochu šikovný. A legislativa umožňovala podobný způsob podnikání, tak už jsme mohli za těch deset let co ty letadla nečině stály podobné služby nabízet sousedům. Jenže my se tu jenom hádáme.

  • Adanedhel
    22:44 01.12.2013

    A ještě něco, kdyby si vláda Us nebyla jista, že by jí L 159 k ničemu nebyly, tak by ji za prvé ani nezačali stavět s Aerem a ani by neschválili soukromé společnosti nákup takto ostrého vojenského materiálu. A pro ty co trochu chtějí přemýšlet, F 16 poznají kdekoli na světě. Vzhled L 159 je pro naprostou většinu neznámý a nevědí co to je za letadlo.

  • Adanedhel
    22:42 01.12.2013

    DRAKEN je jednak oponentem USAF, ale také cvičí piloty spřátelených zemí ze třetího světa. F 16 končí životnost, to ano. A ty bys strčil nějakého "pilota" ze třetího světa do nadzvukového stroje ? Pokud se nepletu, L 159 umí operovat v noci. L 159 jsou v perfektním stavu, jen "naliješ"palivo" a poletíš. Staré F16 nemají takové protipozemní schopnosti jako L 159, které je to primární účel. Věř mi, že ani nemusí být nikým placeni. Jsou to kolosálně blbí jedinci, kteří svoje výplody ventilují v národních médiích. Ve svém životě jsem se poznal s lidmi kteří činili takové iracionální kroky, které nešly se zdravým rozumem. Ať už to byli tzv. "obyčejní" lidé či prominenti. Ti pitomci v novinách(politice, etc.) jsou ti samí, jako ti pitomečci v pajzlech a např. na tvz. Novinkách. Jen jsou na exponovaných místech, tudíž to co stvoří je přístupné milionům.

  • Matesaax
    22:39 01.12.2013

    Krom Drakenu je známá i společnost ATAC,která provozuje Kfiry,Huntery a L-39.

  • D.i.p
    22:30 01.12.2013

    Adanedhel: Tak to je nám všem asi jasný. O tom tu nikdo nepochybuje. Je smutné, že někteří novináři jsou asi někým dobře placeni, aby neustále škodili téhle zemi, jinak si ten článek, tuším v Lidovkách, nelze vysvětlit. Jediné co by to omluvilo jsou papíry na hlavu toho, kdo s tím přišel.

    V USA jsou desítky bezcenných F-16 kterým skončila životnost, museli by bejt úplně vygumovaný, aby na to pořizovali tak "drahé" a v podstatě neopotřebované stroje.

    Draken funguje vlastně jako cvičný oponent americkým pilotům. Tuším, že jsou v USA ještě asi dvě menši společnosti co tuhle službu nabízí.

  • D.i.p
    22:18 01.12.2013

    Nemyslím si, že by se Aero mělo vydávat k zjednodušování a L-39. To by byl krok zpět. Jistě je potřeba hledat alternativní technologie, které nebudou tak zapikaný, ale zas by to nemělo být příliš na úkor kvality. Nikdo si nebude chtít koupit další "L-39", když už je pokrok někde jinde. Je to hodně o sofistikovaných elektronických systémech, které čím dál víc tvoří gró letadla. A to na Ukrajině neseženete. A hlavně o tyhle srandy jde.

    Budoucnost Aera jak zachovat důstojný vývoj těchto letadel je najít někoho ke kooperaci. Firmy které budou v blízké době řešit stejný problém, že jejich země jsou příliš malé na to, aby ufinancovali vlastní vývoj. Jednou z takových firem bude brzo Saab nebo možná by šlo zapojit i ten Antonov. Mimochodem Švédové budou taky brzo řešit otázku cvičných strojů.

  • Adanedhel
    22:16 01.12.2013

    Můj zdroj znalý podstaty věci mi sdělil, že L 159 nebudou určeny jako nějaké terče či drony, což se snaží leckterá média podstrčit veřejnosti, ale tyto letouny budou sloužit především pro výcvik protipozemních útoků. L159 je totiž velmi moderní, má radar, elektronika a avionika umožňuje komunikovat a pracovat s moderními zbraňovými systémy které se dnes skutečně používají. Takže ne přestavba na drony, ne terče na rozstřílení, ale praktický nácvik bojových situací. DRAKEN je pro vládu spojených států něco jako kontraktor, takže ne, piloti USAF se na nich učit nebudou. Taktéž, je možné, že L 159 vzhledem ke svým schopnostem najde i jiné, poněkud kulantnější využití.

  • Matesaax
    22:05 01.12.2013

    Co se týká modernizace L-159,tak před pár lety jsem slyšel o vývoji nového křídla s integrovanými nádržemi.Nádrže na konci křídel by pak už nebyly.Nové křídlo mělo být do budoucna montováno do letadel naší armády.Ale jak celý projekt vypadá dnes nevím...

  • Jakub Mareš
    21:17 01.12.2013

    Jen se chci ještě zeptat, nevíte někdo, zda armáda "rozbalila" další letoun za ten, který se zřítil?

  • Mossback
    21:05 01.12.2013

    Samozřejmě, počkejme si na oficiální vyjádření - a tímto se tak trochu omlouvám za moje what-if...
    Moje mystifikace byla založena na článku JUDr. Fojtíka z ATM 10/2012: "Je velká škoda, že se již asi nedočkáme obnovy výroby typu L-39, který by s jednoduchou a levnou avionikou měl výraznou šanci uspět na trhu. Je zde totiž celá řada zemí, které by jistě daly přednost českému řešení, pokud by obdobně jako čínský stroj (článek pojednával o JL-8/K-8) nabízelo zapojení místního průmyslu, dobrou cenu a mnohdy nezávislost na USA."

  • Jakub Mareš
    20:49 01.12.2013

    Počkal bych si na vyjádření Aera. Vývoj L-160 by byl asi ryskantní investice, ale jako v případě L-159 se může nebo nemůže vyplatit. Každopádně by měla větší potencionál než Alca, pokud by se Aero poučilo. Navíc jak zde někdo psal, brzy nastane období kdy bude potřeba vyměnit velké množství L-39, Hawků atd. Jinak odkaz na ten článek na webu ČT: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/252530-svitani-nad-l-159-armada-se-priblizila-prodeji-zbytnych-bitevniku/

  • Lebeda
    18:15 01.12.2013

    Myslim ze bude: L-160 Nealkoun

  • Mossback
    17:50 01.12.2013

    BYLO, NEBYLO - ale spíš nebylo :D

    Aero L-160 Alkoun je letoun představující možnou cestu vývoje cenově dostupného cvičného a lehkého bojového letounu. Konstrukce stroje je založena na dvoumístném cvičném letounu L-159 ALCA. Hlavním rozdílem je náhrada všech (většiny?) součástek pocházejících z USA, což má usnadnit jeho export (především na základě zkušeností s vývozem L-159).

    Letoun by měl představovat konkurenci například čínsko-pákistánskému letounu Hongdu JL-8, resp. Karakorum-8 (cca 10 milionů USD), jehož technologické a aerodynamické provedení by L-160 převyšoval. Zároveň by však byl levnější (cca 12 milionů USD) než výkonnější stroje Jak-130, L-15 či M-346 (více než 15 milionů USD).

    Původní americký motor Honeywell F124-GA-100 byl nahrazen ukrajinským motorem Ivčenko Progress AI-222-25, který dosahuje maximálního tahu 24,52 kN. Stejný motor využívají i čínské letouny L-15 a ruské Jak-130, které jsou však na rozdíl od L-160 dvoumotorové.

    Aero L-160 Alkoun je primárně dvoumístný cvičný a lehký bojový letoun, na přání zákazníka je možné dodávat i jednomístnou variantu. L-160 může být vybaven radarem a pod příď letounu lze umístit českou stabilizovanou elektrooptickou hlavici EAGLE 1 obsahující TV a IČ kameru a laserový dálkoměr.

    Letoun disponuje celkem 9 závěsníky – jedním podtrupovým, třemi pod každým křídlem a dvěma na koncích křídel (tyto mohou na rozdíl od L-159 nést kromě přídavných palivových nádrží i protiletadlové řízené střely krátkého dosahu). Hlavňovou výzbroj představuje podvěsný kontejner například se zbraní PL-20 ráže 20mm či GŠ-23 ráže 23mm. Otevřená architektura stroje umožňuje použití moha různých typů protiletadlových řízených střel: AIM-9, MAA-1A/B, Python, R-60, R-73 apod.

    A POHÁDKY JE KONEC

  • D.i.p
    17:36 01.12.2013

    Tak ona platforma 159-ky má možná slušný univerzální potenciál k vývoji různých typů dle komponentů různé provenience. Musel by si ten vývoj ale asi někdo zaplatit :-).

  • Mossback
    17:24 01.12.2013

    To je pravda, "jednodušší" stroje jako Albatros nebo Hawk bude potřeba nahradit. Mým snem je něco jako Aero L-390 Albatros II, který by využíval takové díly, na které se nevztahuje americké embargo (takže použít třeba ukrajinské motory) a mohly by si ho tak pořídit státy, které nepotřebují nebo nemají na high-tech cvičné letouny/lehké bitevníky. Tak jsem zvědavý, co bude ta L-160...

  • D.i.p
    17:18 01.12.2013

    Mossback:
    Tak ono záleží k čemu to letadlo kdo chce.

    Pokud pouze na výcvik, tak nejlepší pro přípravu pilotů na moderní stroje bude určitě T-50 a M-346. T-50 by možná šla pro chudší státy využít i pro air-policing.

    Pokud ovšem někdo chce, aby to letadlo zvládlo plnit úlohu ground-attack, tak ani Jak-130, jehož bitevní verze se vyvíjela, asi nemá uspokojivé výsledky, protože ji rusové zavrhli. Otázkou samozřejmě je, jak rusové byli nároční a zda nezvítězila loby za modernizaci většího Su-25. Jako cvičný letadlo pro toto využití podle mého L-159 vede a je nejdál.

    Osobně si myslím, že brzo bude čím dál víc států řešit náhradu za L-39 a Hawky a na letadla typu L-159 teprve dojde.

  • Mossback
    16:59 01.12.2013

    D.i.p. L-159 jsem z hlediska parametrů k T-50 nepřirovnával, měl jsem vysvětlit, že to je příklad k tomu nešťastnému iráckému tendru. Většina států, která si vystačí s levnými řešeními si samozřejmě pořídí Hongdu JL-8, bohatší a pokročilejší M-346 nebo Jak-130 atd.

  • Mossback
    16:55 01.12.2013

    Petr M: Přesně to jsem měl na mysli, protože tohle skladování je právě technologicky složitější a hlavně dražší, než kdyby ALCY stály někde v ÚLech pod plachtou. BQ měly mít nějaká vylepšení, jako tankovací nástavce atd., což Áčka nemají. Irák chtěl 4 L-159 verze T a hlavně 24 nově vyrobených BQ.

  • D.i.p
    16:54 01.12.2013

    Petr M
    Není to zdaleka ta samá verze. A s tím Irákem není pořád ještě konec.
    Verze BQ měla/má mít nové modernější komponenty, měl to být dvoumístný stroj v podstatě se schopnostma verze A vč. radaru. Nejsem si jistý jestli v B, které je vlastně jen jedno, je radar, ale v BQ být měl. Dále v něm měl být nový motor. Byla toho celá řada ke zdokonalení. A možná ta záhadná L-160 je něco, co z toho vychází.

    Přirovnávat Korejskou T-50 k L-159 je trochu mimo. Možnost využití k výcviku je jediné co ty letouny spojuje, využití na bojišti je pak úplně rozdílný. Respektive T-50 podle mě takřka žádné nemá. Oni Iráčani moc dobře vědí proč v první chvíli sáhli po Alce. To že jim americká loby třeba vnutí něco jinýho, to se může stát.

  • Jan Grohmann
    16:49 01.12.2013

    Ohledně L-160 jsme již kontaktovali tiskové oddělení Aera. Jakmile se dozvíme nové info, upozorníme na něj na naší FB stránce.

  • Lebeda
    16:33 01.12.2013

    Zaujala mne zprava o nastupci L-159tky. Nedavno jsem cetl rozhovor s nekym z branze a ten psal ze uz se v Cesku nikdy vojenske letadlo nevyrobi. Mam pocit, ze byl zrovna z Aera. Info bylo tady a na netu je infa pomalu. Snad jen na serveru CT se pise: Tato investice je pro český letecký průmysl skvělou zprávou tím spíš, že v Aeru Vodochody se vyvíjí pokračovatel L-160." Uvedl pry tohle redaktor Aktualne Jan Gazdik. Zpravaa mi prijde jako z Marsu. Nevite o tom opravdu nekdo neco? Zprava by to byla skvela, kdyby byla pravdiva.

  • Petr M
    16:30 01.12.2013

    Mossback: Stojí v hangáru zabaleny v hermeticky uzavžených igelitových foliích v dusíkové atmosféře.
    Mimochodem, myslím, že jsou to ty stejné stroje, co jsme se snažili prodat do Iráku.
    Verze BQ znamezá, že B je dvoumístná cvičně bojová verze na export a Q znamená, že je to učené pro Irák.

  • Longsword
    15:50 01.12.2013

    K letadlu ALCA reknu jen tohle: Kdyz jsem z internich zdroju Aero slysel (a nemam tomu zdroji duvod neverit) jak probihala "stavba" tohoto letounu, uz tenkrat jsem vedel, ze to je ztraceny pripad ... a moje nejhorsi obavy se naplnily. Pro priklad: Pro odhazovani pum je potreba jedna soucastka, v podstate hacek na oblouku, ktery pumu drzi, mechanicky ani technologicky nic narocneho. Aero hledalo dodavatele a nasla hned tri. Cesky tyto soucastky nabizel za 8Kc za kus, dalsi vyrobce (tentokrat uz zahranicni) za cca 12USD a nakonec z USA za 50USD ... nemusite ani hadat ktera firma dostala kontrakt ...
    To, ze se ACR tohoto letounu zbavuje je logicke, protoze to je kostlivec ve skrini Ceske republiky. Typicka ukazka toho, jak mizerny management, vlezdoprdelkovost a neschopnost dokaze totalne znicit vcelku dobry napad.

  • Mossback
    15:04 01.12.2013

    Je potřeba nalít si čistého vína - USA nemá na smysluplném exportu L-159 zájem, protože představuje levnější (byť "zastaralejší") alternativu americko-korejskému T-50. Nikdo mi nevymluví, že za koncem exportu do Iráku je americká lobby.

    Petr M by si měl zjistit, jak vypadá skladování L-159 a srovnat jeho technologickou náročnost s "prášením ve skladu" - po sedmi letech takového skladování by mohly jít rovnou do šrotu. A nesrovnávejte cenu nově vyráběných letadel pokročilejší verze BQ s více než 10 let starými uloženkami verze A.

    Tyhle armádní kauzy mě samozřejmě taký štvou, ale ne za všechno může MO a politici a už vůbec ne vojáci. Svět a hlavně trh se prostě změnil rychleji, než sjela poslední L-159ka z výrobní linky. Btw ALCA je vlastně americké letadlo, protože je doslova "pouze" (nepočítáme-li vývoj) smontované z amerických součástek - více než 60%, což omezuje export do tzv. nedemokratických zemí.

  • Petr M
    14:12 01.12.2013

    Za 20 miliard do Iráku by to byla dobrá cena, ale to bohužel nevyšlo, za 0,5 miliardy do USA je to tunel, jak už je to u ačr zvykem, to si snad dělají z lídí úplnou pr..l, vypadá to, že zkorumpovaní papaláši na ministerstvu a ve vládě si ještě před nastupem nové vlády pořádně namastí kapsu. Doufejme, že se to neschválí.

    200 milionů za 7 let skladování u soukromé firmy? Copak armáda nemá hangáry, sklady, kde by ty zakonzervovaná letadla mohla stát, jinak kdyby ležela někde ve skladu bez provozních kapalin, baterií atd, mohloby se na ně roky zadarmo prášit...

    Není se čemu divit, že armáda má stále horší obraz v očích veřejnosti, sílí hlasy o její zbytečnosti, zrušení, vzhedem k velice nízkému bojovému potenciálu, který stále klesá, navíc když uzavírá takovéto nevýhodné obchody,

  • CerVus
    12:19 01.12.2013

    Za tak směšnou cenu to mohli prodat před deseti lety a ušetřily by se desítky milionů na konzervování. Vůbec tu byla zásadní chyba dávat do toho americké součástky. Měli oslovit Izraelce jak Bulhaři a letadlo mohlo vesele létat po celém světě.

  • Padousek
    12:16 01.12.2013

    Máte nějaké informace o novém cvičném a bitevním letadle L 160 na jehož vývoji momentálně pracují v Aero Vodochody?

  • Padousek
    12:13 01.12.2013

    Směšná cena, dyť i vozidlo iveco se zbraňovou stanicí stojí více peněz nez bitevník L-159. Přitom bojová hodnota Alcy je 100x vetší než LOV Iveco.

  • Mirau
    12:09 01.12.2013

    Tak to je teda cena. To prodávají za cenu šrotu ne? Škoda, že nevyšel prodej v Iráku.