Další tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Další tanky Leopard 2PL pro polskou armádu
Leopard 2PL / Foto: Polska Grupa Zbrojeniowa (Zvětšit)

Strojírenský závod Bumar-Labedy varšavské 1. obrněné brigádě (1 WBPanc) dodal další dva modernizované tanky Leopard 2PL. Polská armáda prozatím převzala 16 tanků Leopard 2PL a další budou v následujících týdnech a měsících následovat. Celý program má ale výrazné zpoždění.

Polský průmysl v minulém roce polské armádě předal 12 tanků Leopard 2PL, v letošním roce prozatím čtyři. Další dva tanky jsou ale již připraveny k předávce. V minulém roce šest tanků zamířilo do výcvikového střediska 10. obrněné jízdní brigády (10 BKPanc). Zbývajících deset tanků převzala 1 WBPanc.

Varšavská brigáda se s tanky Leopard 2PL i Leopard 2A5 zúčastnila v první polovině června největšího letošního polského cvičení Dragon 21. Do vševojskových manévrů se zapojilo 9400 vojáků a 800 kusů různého vojenského vybavení – 40 tanků, 448 bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů, 153 dělostřeleckých systémů, včetně 45 letadel a vrtulníků. Cvičení bylo důležitým mezníkem ve formování nedávno založené 18. mechanizované divize (18 DZ), pod kterou od roku 2019 patří 1 WBPanc.

Divize plných operačních schopností dosáhne během následujících měsíců. Divize má nebo získá moderní zbraňové systémy, kromě Leopardů 2PL také tanky Leopard 2A5, vylepšené T-72M1R, samohybné houfnice Krab (resp. dělostřelecké moduly Regina), raketomety WR-40 Langusta (nebo nejnovější Langusta II) i vojskovou protivzdušnou obranu – samohybné raketové systémy velmi krátkého dosahu Poprad a samohybné protiletadlové kanony ZSU-23-4MP Biala.


Dragon 21 z pohledu 16. mechanizované divize

Smlouva uzavřená v roce 2015 spolu s přílohou z prosince 2019 pokrývá modernizaci 142 tanků Leopard 2A4 na standard 2PL. Datum dokončení smlouvy je do 31. července 2023. Modernizaci tak projdou všechny polské Leopardy 2A4 sloužící u 1 WBPanc a 10 BKPanc. Hodnota kontraktu je 3,29 miliardy zlotých, tedy 18,53 miliardy Kč podle současného kurzu. Modernizuje se také výcviková základna.

Celý program má zpoždění, protože podle původních plánů z roku 2015 měla polská armáda získat 128 tanků Leopard 2PL do konce letošního roku. Podle přílohy ke smlouvě uzavřené v roce 2019, která zahrnovala rovněž modernizaci dalších 14 Leopardů 2PL, se termín dokončení dodávek celkově 142 Leopardů 2PL posunul na zmíněný červenec 2023.

Polský koncern PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), pod kterou patří Bumar – Labedy, ale letos slíbil dodat pouze 18 tanků Leopard 2PL. V takovém případě ke splnění smlouvy je nutné od začátku roku 2022 do července 2023 vyrobit více než 100 tanků, což je nereálné. Koncernu tak hrozí smluvní pokuty.

Program Leopard 2PL se soustředí na vylepšení balistické ochrany (s ohledem na nosnost původního podvozku) a elektroniky. Změny zahrnují nové kompozitní pancéřování věže a instalaci polských termovizních, denních a nočních kamer pro řidiče, střelce a velitele. Střelec dostal také novou elektronickou spoušť kanonu a pro tank je k dispozici nová podkaliberní munice DM63A1 a víceúčelová programovatelná DM11.

Ovládání a stabilizace kanonu, jakožto i ovládání věže, jsou nyní plně elektrické. Nová je pomocná jednotka (APU) o elektrickém výkonu 17 kVA, protipožární systém Deruga nebo šifrovaná digitální sběrnice typ CAN bus (Controller Area Network).


Leopard 2PL

Současně Varšava hodlá v pozdější fázi vyměnit komunikační systémy tanků Leopard 2PL a dále vylepšených Leopard 2PLM1. Verze „PLM1“ je v rámci samostatného projektu vyvíjená a testována na základě dodatku smlouvy z roku 2018. Aby nedocházelo ke zdržení, současné tanky jsou dodávany ve standardu Leopard 2PL s možností případného vylepšení na „PLM1“.

Leopard 2PLM1 dostal řadu drobných vylepšení, například aktivní chlazení elektroniky věže, protože podobně stavěné Leopardy 2A5 trpí právě přehříváním elektroniky. Dále „PLM1“ obdržela pomocný systém pro start studeného motoru, možnost dobíjení akumulátorů z vnějšího zdroje nebo upravený provozní režim laserového dálkoměru. Velitel také dostal možnost automaticky otáčet optoelektronický senzor do polohy „šest hodin“ a „dvanáct hodin“ vzhledem k podélné ose stroje.

Leopard 2PLM1 s novými komunikačními prostředky a systémy pro řízení boje (BMS) je označován jako Leopard 2PLM2.

Dále hodlá polská armáda, nepochybně s využitím zkušeností z programů Leopard 2PL/PLM1/PLM2, začít od roku 2025 modernizovat všech svých 105 tanků Leopard 2A5. A pochopitelně Varšava plánuje v rámci programu Vlk získat až 800 zcela nových bojových tanků – ale k tomu dojde nejdřív v příštím desetiletí. 

Každopádně Varšava po Rusku buduje nejsilnější mechanizované a tankové vojsko v Evropě.

Zdroj: MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů ...

Německo předalo Polsku první modernizované tanky Leopard 2PL

Německá firma Rheinmetall předala polské firmě Bumar první tři modernizované předsériové tanky ...

Polský tank Leopard 2PL: Hlavní soupeř ruského T-90M má zpoždění

Polská modernizace tanků Leopard 2A4 na verzi Leopard 2PL se stále zpožďuje. Tanky Leopard 2PL ...

První tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda 8. května dokončila vojskové zkoušky tanků Leopard 2A4 modernizovaných na standard ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    17:40 30.06.2021

    Poláci mají alespoň program, sice má zpoždění, ale existuje. ...

    Poláci mají alespoň program, sice má zpoždění, ale existuje. ...

    • Jura99
      19:27 30.06.2021

      nevím jestli jde z 2A4 uplést bič. Víc mi vyhovuje maďarský postup nákupu zcela nových tanků nejvyšší verze.

      nevím jestli jde z 2A4 uplést bič. Víc mi vyhovuje maďarský postup nákupu zcela nových tanků nejvyšší verze.

      • Scotty
        20:02 30.06.2021

        Leopard 2A4 limituje nosnost podvozku. Jé sice možnost ho upravit, ale to je asi finančně mimo to co do nich chtějí Poláci investovat.

        Leopard 2A4 limituje nosnost podvozku. Jé sice možnost ho upravit, ale to je asi finančně mimo to co do nich chtějí Poláci investovat.

        • Jura99
          20:26 30.06.2021

          no právě.

          no právě.

  • Radovan
    09:39 30.06.2021

    Poláci by měli nejlepší nakoupit pro 2-3 prapory nejnovější Leopardy 2A7, srovnatelný počet nejstarších téček vyřadit a zbytek průběžně modernizovat. Na alespoň dalších 15 let by ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Poláci by měli nejlepší nakoupit pro 2-3 prapory nejnovější Leopardy 2A7, srovnatelný počet nejstarších téček vyřadit a zbytek průběžně modernizovat. Na alespoň dalších 15 let by měli v průměru lepší tanky než Rusové a až kolem 2035 by se mohli rozhodovat, co pořídí nového. V té době budou i lepší možnosti než dnes.
    Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      09:56 30.06.2021

      No, ... keby aj hneď dnes objednali tri prápory L2A7, dodávka by nezačala skôr než v 2025 (dovtedy potrvá výroba pre HU, ak nebude sklz) a sotva skončila skôr než v 2030.

      No, ... keby aj hneď dnes objednali tri prápory L2A7, dodávka by nezačala skôr než v 2025 (dovtedy potrvá výroba pre HU, ak nebude sklz) a sotva skončila skôr než v 2030.

    • Miroslav
      10:11 30.06.2021

      Ako lepšie ako Rusi? Veď tí od roku 2020 majú 2000 nových Armat nie?

      Ako lepšie ako Rusi? Veď tí od roku 2020 majú 2000 nových Armat nie?

      • J.Kolousek@post.cz
        16:52 30.06.2021

        Možná těch 2 000 ks armat,mají někde v dokumentech,které pravidelně předkládají Vladimírovi Vladimírovičovi,aby byl spokojený.Jinak je asi ještě nikdo neviděl.Také napište kde je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Možná těch 2 000 ks armat,mají někde v dokumentech,které pravidelně předkládají Vladimírovi Vladimírovičovi,aby byl spokojený.Jinak je asi ještě nikdo neviděl.Také napište kde je vyrábějí?????
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          18:03 30.06.2021

          To sú tajné zbrane. Veď chlapi v šenku stále hovoria, že keď bude vojna tak Rusi také zbrane zo skladov vyberú, že aj Amerika pokľakne pred novým pánom sveta.

          To sú tajné zbrane. Veď chlapi v šenku stále hovoria, že keď bude vojna tak Rusi také zbrane zo skladov vyberú, že aj Amerika pokľakne pred novým pánom sveta.

          • Ján Paliga
            21:33 30.06.2021

            KLM? Kremlin Lives Matter?

            KLM? Kremlin Lives Matter?

      • toustr
        20:40 30.06.2021

        Víc než těch 2000 "vyrobených" Armat se bojím, že mi vychladne kafčo :)))))

        Víc než těch 2000 "vyrobených" Armat se bojím, že mi vychladne kafčo :)))))

    • Lukas
      17:21 30.06.2021

      Widzisz - a moim zdaniem musimy jak najszybciej wdrożyć wieże ZSSW-30 do seryjnej produkcji.
      Uzbroić w nie 200 Rosomaków tj. kolejne 200 wyrzutni Spike LR
      Oraz wdrożyć BWP Brosuk - ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Widzisz - a moim zdaniem musimy jak najszybciej wdrożyć wieże ZSSW-30 do seryjnej produkcji.
      Uzbroić w nie 200 Rosomaków tj. kolejne 200 wyrzutni Spike LR
      Oraz wdrożyć BWP Brosuk - i kupić minimum 300 BWP
      Do tego zakup kolejnych Raków oraz artyleryjskiej amunicji przeciwpancernej (Stryx, Bonus/SMart)


      A dopiero potem może nowe czołgi...
      Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:10 30.06.2021

    Narazil som na zaujímavý rozhovor s niekdajším náčelníkom štábu Mieczysławom Gocułom. Čo na to poľskí kolegovia?
    https://www.tygodnikprzeglad.p...

    Narazil som na zaujímavý rozhovor s niekdajším náčelníkom štábu Mieczysławom Gocułom. Čo na to poľskí kolegovia?
    https://www.tygodnikprzeglad.p...

  • Lukas
    21:57 29.06.2021

    Pro faraonamumu
    A czy przypomnieć tobie plany vs rzeczywistość Bundeswehry?

    Jest pewien niuans którego "nie znają" laicy (a którzy rozumieją ci którzy na powiażnie interesują ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pro faraonamumu
    A czy przypomnieć tobie plany vs rzeczywistość Bundeswehry?

    Jest pewien niuans którego "nie znają" laicy (a którzy rozumieją ci którzy na powiażnie interesują się tematem)
    To co mówią VIPy do mediów to nie jest faktyczny "plan / zamiar"

    Stąd tez naiwni "wierzą" gdy generał lub polityk mówi w TV o 1000 czołgów
    A ci co się znają wiedzą że będzie tego mniej. (Bo czytali takie lub inne dokumenty (
    Skrýt celý příspěvek

  • faraonamumu
    21:38 29.06.2021

    Pracovním tempem mi připomínají jednu nejmenovanou zemi na východě. Mají plány na stovky/tisíce modernizovaných tanků, ale realita je značně odlišná. Plány a realita jsou u Poláků ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pracovním tempem mi připomínají jednu nejmenovanou zemi na východě. Mají plány na stovky/tisíce modernizovaných tanků, ale realita je značně odlišná. Plány a realita jsou u Poláků opravdu naprosto odlišné.
    Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      07:29 30.06.2021

      Jo, hlavně že my jsme naše T-72 modernizovali rychlostí blesku....

      Jo, hlavně že my jsme naše T-72 modernizovali rychlostí blesku....

      • Miroslav
        13:46 30.06.2021

        Že sa s ním vôbec bavíš. Je to provokatér

        Že sa s ním vôbec bavíš. Je to provokatér

  • Lukas
    21:31 29.06.2021

    Pro Apache
    Czasy o których "myślisz" wyglądały inaczej niż Tobie się wydaje.

    Pro Apache
    Czasy o których "myślisz" wyglądały inaczej niż Tobie się wydaje.

    • apache
      22:30 29.06.2021

      Neboj se, že onen obecně přijímaný obrázek útočící polské jízdy proti tankům je spíše mýtem a dílem tehdejší německé propagandy, to vím. Ale je faktem, že tehdejší polské tanky ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Neboj se, že onen obecně přijímaný obrázek útočící polské jízdy proti tankům je spíše mýtem a dílem tehdejší německé propagandy, to vím. Ale je faktem, že tehdejší polské tanky zdaleka nedosahovaly parametrů těch českých, o německých nemluvě. Český tankový průmysl byl prostě před polským napřed. Dnes to je naopak. Možná si to nepochopil, ale já Poláky v tom svém původním komentáři hájil ;)
      Skrýt celý příspěvek

      • Lukas
        17:17 30.06.2021

        Kolego Apache - ależ to nie jest takie proste.

        Czy znasz jakiekolwiek polskie opracowanie na temat broni pancernej z lat 20tych i 30-tych XX wieku?
        Bo ja znam - i wiesz mi. Gdyby ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Kolego Apache - ależ to nie jest takie proste.

        Czy znasz jakiekolwiek polskie opracowanie na temat broni pancernej z lat 20tych i 30-tych XX wieku?
        Bo ja znam - i wiesz mi. Gdyby II Rzeczpospolita miała potencjał przemysłowy Czech to WP zrezygnowałoby z konnej kawalerii.
        Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          21:26 30.06.2021

          To si nemyslím, i kdyby mělo tehdejší Polsko průmyslový potenciál srovnatelný s ČSR, tak by narazilo na stejné problémy:
          1. Peníze, taková transformace je pekelně drahá, nejen na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To si nemyslím, i kdyby mělo tehdejší Polsko průmyslový potenciál srovnatelný s ČSR, tak by narazilo na stejné problémy:
          1. Peníze, taková transformace je pekelně drahá, nejen na pořízení, ale hlavně na provoz. A těch nebylo v první půlce 30. let nazbyt. Zuřila velká hospodářská krize, která mnohem více zasáhla průmyslově vyspělé země (ČSR byla třetí nejvíce postižená země vůbec, po USA a Německu) než nerozvinuté agrární země jako Polsko.
          2. Pohonné hmoty, vzhledem k tomu, že se musely dovážet (ani ČSR a ani Polsko neměly zásadní domácí zdroje) to představovalo achillovu patu motorizace, v případě války byste, stejně jako my, byli odkázáni na dovoz suroviny z Rumunska (přístup k moři by vám byl k ničemu) což by bylo problém už jenom kvůli stavu rumunské dopravní infrastruktury (v podstatě jedna či dvě železniční trati s malou kapacitou). A samozřejmě tu ropu byste museli rafinovat doma, těch rafinérií by pochopitelně nemohlo být mnoho a pro nepřátelské letectvo by představovaly primární cíl.
          To jsou v kostce důvody proč Čs. armáda nepřešla na "motory" ve větším počtu, byť výrobní i vývojové kapacity jsme měli. Kůň vyšel levněji, uměli s ním zacházet i vojáci z méně rozvinutých částí země (Slováci, Maďaři a Rusíni) a jeho "pohonné hmoty" se nemuseli dovážet a rafinovat a tak nehrozilo, že zůstane stát bez "paliva" někde na silnici.
          V případě ČSR byl ještě jeden důvod, který souvisel s tím prvním. Velkou část prostředků na obranu zkonzumovala poněkud hypertrofivaná výstavba stálého opevnění.
          Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:37 30.06.2021

            A v podstate kone do konca vojny používali hojne v RKKA alebo WH...

            A v podstate kone do konca vojny používali hojne v RKKA alebo WH...

          • Lukas
            08:16 01.07.2021

            Nesher - nie wiem jak w Czechosłowacji ale w PL już w połowie lat 30-tych utrzymanie konni było droższe niż "mechanizacja".
            6 koni + osprzęt do ciągnięcia haubicy 100mm było ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher - nie wiem jak w Czechosłowacji ale w PL już w połowie lat 30-tych utrzymanie konni było droższe niż "mechanizacja".
            6 koni + osprzęt do ciągnięcia haubicy 100mm było droższe niż ciągnik C4P - i to pomimo, iż polskie produkty przemysłowe były drogie (z uwagi na słabo rozwinięty przemysł)
            Taki "paradoks".


            Owszem PL nie miała dużych zasobów ropy naftowej. (Ale miała)
            Problem był gdzie indziej. Nawet gdyby wojsko kupowało ciężarówki - to nie byłoby komu ich obsłużyć. jeszcze pod koniec lat 30tych 1/3 poborowych była analfabetami.
            Z takim "materiałem ludzkim" po prostu ciężko było zbudować zaplecze techniczne do obsługi licznych pojazdów mechanicznych (kto obsadzi kompanie i bataliony remontowe)
            Gdyby II RP miała rozbudowany przemysł to automatycznie miałaby ludzi z odpowiednim wykształceniem technicznym do obsługi.

            Czemu o tym piszę? - bo ja też kiedyś myślałem o tym "jak zacofane było myślenie polskich wojskowych". Do czasu gdy nie zacząłem czytać mniej popularnej materiały źródłowe - na przykład "Rola wielkiej jednostki pancernej w działaniach wojennych." ppłk Romana Saloniego


            Na koniec - ja nie mówię o 100% rezygnacji z koni, tylko o rezygnacji z konnej kawalerii.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            09:55 01.07.2021

            Lukas
            Já se ti jenom snažím vysvětlit na jaké problémy byste v takovém hypotetickém případě narazili.
            Operační oddělení hlavního štábu ČS. armády také rozvíjelo úvahy o použití ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Lukas
            Já se ti jenom snažím vysvětlit na jaké problémy byste v takovém hypotetickém případě narazili.
            Operační oddělení hlavního štábu ČS. armády také rozvíjelo úvahy o použití tanků, existovaly zcela reálné plány, z rychlých divizí se měly stát tankové divize, stálé pěší divize měly být kompletně motorizovány, v roce 38 byla motorizovaná jen jedna, nová děla se objednávala už jen pro moto trakci (8 cm kanón vz. 30, 10 cm houfnice vz. 30, 10,5 cm hrubý kanón vz. 35 a samozřejmě všechny další děla, která už nestihla vstoupit do výroby), ale vždy to brzdily úvahy kde vezmeme benzín. ČSR se snažila omezit spotřebu benzínu (s ohledem na nutnost jeho dovozu za devizy, což v případě války bylo obtížně realizovatelné) v podstatě celou dobu své existence. Proto se u nás, v armádě i v soukromém sektoru, nepoužíval klasický benzín, ale národní palivo zvané BiBoLi, čili benzino-lihová směs. Lihu bylo dost, lihovarů byly desítky, rafinérie jen tři (Kolín, Ostrava a Bratislava). Ty by Němci zničili za pár dní.
            Jenže to bylo velice drahé, tank vz. 35 stál skoro milion, vz. 38 jen o málo méně, kůň několik tisíc.
            A problém s personálem jsme měli také, v podstatě tankové vojsko bylo omezeno na český personál, Němci byli sice technicky na výši, ale z bezpečnostních důvodů nebyli k tankům, letectvu a k hraničářským jednotkám (posádky těžkého opevnění) zařazováni, Slováci jen v omezeném počtu (většinou to byli kluci z vesnice s minimálním vzděláním netechnického směru), Maďaři na to byli ještě hůř (analfabetů nebylo úplně málo, navíc jazyková bariéra) a Rusíni to byla z tohoto pohledu úplná katastrofa, ČSR nemohla za 20 let napravit to na co Maďaři 200 let kašlali.
            Mimochodem s tím BiBoLi byly problémy i za války, např. během Slovenského národního povstání se po té co 1. Čs. stíhací pluk přeletěl z Ukrajiny přes frontu na povstalecké území se zjistilo, že motory jejich La 5FN mají s BiBoLi (jiná pohonná směs nebyla k dispozici) problémy a muselo se ti řešit leteckým dovozem přes frontu a později Rusové dodali nějaké aditivum, které se do BiBoLi přidávalo a motory to zvládly.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            10:59 01.07.2021

            Pro Nesher
            Ja rozumiem.
            Ja tylko chciałem Tobie powiedzieć, że jeśli myślisz polska kawaleria w 1939 to wynik totalnie archaicznego myślenia polskich wojskowych - to się ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pro Nesher
            Ja rozumiem.
            Ja tylko chciałem Tobie powiedzieć, że jeśli myślisz polska kawaleria w 1939 to wynik totalnie archaicznego myślenia polskich wojskowych - to się mylisz.

            Wojskowi rozumieli doskonale, że nadeszła era silnika i benzyny.
            Ale jest różnica między "tym co się chce", a możliwościami.

            Dlatego też prócz ciekawych (i bardzo trafnych) opracowań związanych z kierunkami i perspektywami rozwoju "broni pancernej" pojawiały się też opracowania uwzględniające realia gospodarcze II RP. (Mniej ambitne bedące reakcją na informacje związane z modernizacją armii sowieckiej i niemieckiej)

            Generalnie nie ma co porównywać możliwości Czechosłowacji, a II Rzeczypospolitej, która "budowała się" z gruzów - po 6 latach "frontu". (To właśnie w wyniku zniszczeń Wielkiej Wojny pierwszy raz na terenach Rzeczpospolitej zapanował głód- zjawisko nie znane nawet w epoce średniowiecza)
            Ale nie warto ciągle powtarzać histori z "polskimi ułanami", nie znając faktycznych przyczyn.
            Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          11:31 01.07.2021

          Lukas
          Však já si nic takového nemyslím, jenom říkám, že za nedostatečnou motorizací nemuseli být jenom omezené lidské a průmyslové zdroje tehdejšího Polska, ale i další problémy, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Lukas
          Však já si nic takového nemyslím, jenom říkám, že za nedostatečnou motorizací nemuseli být jenom omezené lidské a průmyslové zdroje tehdejšího Polska, ale i další problémy, které se v té době prakticky nedali řešit (cena samotné motorizace a omezená dostupnost pohonných hmot), což ukazuje právě náš příklad, tedy není to i zastaralém myšlení, ale o objektivních důvodech.
          Skrýt celý příspěvek

  • nvkl
    18:25 29.06.2021

    nevim z jaky knihy to mam, asi neco od sapkowskiho :) ale cela polska armada mi prijde jen jako "podezdivka"

    nevim z jaky knihy to mam, asi neco od sapkowskiho :) ale cela polska armada mi prijde jen jako "podezdivka"

    • apache
      18:49 29.06.2021

      No, doby kdy jsme se mohli Polákům posmívat, doby kdy naše tankové konstrukce patřily ke světové špičce, zatímco oni jezdili na koních, jsou už dááávno pryč. Realita je dnes ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No, doby kdy jsme se mohli Polákům posmívat, doby kdy naše tankové konstrukce patřily ke světové špičce, zatímco oni jezdili na koních, jsou už dááávno pryč. Realita je dnes taková, že my jim můžeme akorát tak tiše závidět.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        23:08 29.06.2021

        Konkrétne aké tankové konštrukcie máš na mysli? Hádam nie T-72 ktoré patrili už v dobe svojho vzniku k low-cost pre spojencov a pre druhosledové jednotky ZSSR? A ešte aj tie ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Konkrétne aké tankové konštrukcie máš na mysli? Hádam nie T-72 ktoré patrili už v dobe svojho vzniku k low-cost pre spojencov a pre druhosledové jednotky ZSSR? A ešte aj tie nedosahujú už tak mizerných kvalít tých pre domácu armádu. T-54/55 ešte v čase svojho vzniku ako tak patril k tomu lepšiemu
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          06:41 30.06.2021

          v dobe vyroby T-72 uz Polaci nejezdili na konich. Apache miri do 30tych let a tanku LT35, LT38, ktere byly spickou a exportnim slagrem. Polsko melo licencni Vickers, v parametrech ...
          Zobrazit celý příspěvek

          v dobe vyroby T-72 uz Polaci nejezdili na konich. Apache miri do 30tych let a tanku LT35, LT38, ktere byly spickou a exportnim slagrem. Polsko melo licencni Vickers, v parametrech horsi a rok po mnichovu pouze asi 150ks (tou dobou by CSR mela kolem 600 LT a asi uz nejake ST39)
          Skrýt celý příspěvek

          • Vrata
            19:10 30.06.2021

            Jura: Trochu oprava k vasim poctum - v dobe mobilizace v roce 1938 jsne meli:

            cca 296 ks LT 35 a cca 50 ks (tezko pouzitelnych) LT 34.

            15.3.1938 u nas Nemci ukoristili cca 15 ks ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura: Trochu oprava k vasim poctum - v dobe mobilizace v roce 1938 jsne meli:

            cca 296 ks LT 35 a cca 50 ks (tezko pouzitelnych) LT 34.

            15.3.1938 u nas Nemci ukoristili cca 15 ks LT 38, vic jich nebylo. Zbytek si nechali dodelat Nemci v pozdejsich letech.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            19:41 30.06.2021

            Vrata: v létě roku 1938, kdy bylo jasné, že válka bude, MO házelo objednávky výrobcům tanků lopatou. V kategorii lehkých tanků už předtím zvítězila ČKD s Lt38 a rovněž se středním ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vrata: v létě roku 1938, kdy bylo jasné, že válka bude, MO házelo objednávky výrobcům tanků lopatou. V kategorii lehkých tanků už předtím zvítězila ČKD s Lt38 a rovněž se středním tankem V8H (ST39) uspěla ČKD. Tehdy to ale fungovalo tak, že ať zvítězil ten či onen, výrobu si rozdělili. Nechce se mi to hledat, ale bylo tam několik postupných objednávek na LT38 v celkovém součtu kolem 500ks a pak objednávka na ST39 na zhruba 300ks. Dodávky měly proběhnout v letech 39-40. Po Mnichovu se ovšem všechny objednávky zrušily až na jedinou, na 150ks LT38. Zpomalila se také intenzita výroby. Tyto tanky (150ks Lt38) začaly být dodávány v roce 39 a přebíral je už Wehrmacht. Němci pak také objednali další série. "Kdyby" se Mnichov nestal a továrny běžely na plné obrátky ještě rok (srovnáváme s napadením Polska 1.9.39), nepochybně by pár stovek tanků přibylo. Během mobilizace rovněž bylo zrekvírováno asi 20 tanků LTP vyrobených pro Peru (jeden se nedávno po letech dostal do Muzea Lešany).
            Skrýt celý příspěvek