Další víceúčelové stíhačky Su-35S pro ruské letectvo

Su-35S
Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec; větší foto /  Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2

Ruské ministerstvo obrany od firmy Suchoj objednalo v prosinci minulého roku 50 stíhaček Su-35S. Objednávka je reakcí na vývojové a rozpočtové problémy programu stíhačky nové generace Suchoj T-50 a na potřebu udržet výrobní linky v provozu.

Ruské letectvo v roce 2009 objednalo 48 víceúčelových stíhaček Su-35S .  Do konce roku 2015 ruské letectvo získalo již 40 strojů. Su-35S se označují (neoficiálně) jako 4++ generace a patří mezi nejvýkonnější a nejmodernější stíhací letadla vůbec.

V prosinci minulého roku ruské ministerstvo obrany objednalo dalších 50 letadel Su-35S za 60 miliard rublů (788 milionů dolarů) - podle zdrojů IHS Janes. Zajímavý je přepočet na americké dolary, kdy cena jednoho letounu vychází na pouhých 15 milionů dolarů. Důvodem bude padající hodnota rublů (proti dolaru za 3 roky spadl rublu cca 2,5x) a také již vybudované zázemí pro provoz letounu. Přesto cena je na první pohled neobvyklé nízká.

Výrobu letadel zajistí Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO). Díky nové objednávce tak výrobní linka KnAAPO může běžet až do konce roku 2020. Mimo to v listopadu minulého roku se Rusko dohodlo na prodeji 24 stíhaček Su-35S do Číny. Nadějně vypadají i jednání s Indonésii, která požaduje 12 letadel.

Původně měla KnAAPO již od příštího roku začít se seriovou výrobou letadel 5. generace PAK FA. První plány mluvily o 52 vyrobených T-50 do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.

Na začátku roku navštívil Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, výrobní závod KnAAPO, kde vznikají letadla T-50. Borisov vzhledem k rozpočtovým potížím země mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

Su-35S v akci

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50(dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident UAC a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Su-35S je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý konstrukční kanceláří Suchoj na základě předchozích typů Su-27/30. V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Předností letadla je moderní avionika a zbraňové systémy, skvělá manevrovatelnost a využití prvků stealth.

Pro výzbroj je určeno, vedle zabudovaného 30mm kanónu se 150 náboji, 14 pylonů pod křídly a trupem (dva v prostoru mezi motory, čtyři pod motory). Systémy letounu přitom podporují celou řadu starších i těch nejmodernějších ruských zbraní určených ke vzdušnému boji (vzduch-vzduch), útokům na dobře chráněné pozemní (vzduch-země) i hladinové cíle.

Letoun lze vyzbrojit zbraněmi nejen k vlastní obraně a obraně vzdušného prostoru, ale zároveň k útokům na další cíle. To z něj, v kombinaci s jeho výkonem a použitými technologiemi, dělá smrtelného protivníka.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský tank T-14 Armata zahraničním zájemcům v roce 2020

Nový ruský tank T-14 Armata mohou zahraniční zájemci získat již v roce 2020. Pro ruskou tiskovou ...

Rusko využívá Sýrii k testování nových zbraňových systémů

Rusko od svého přímého zapojení do syrského konfliktu využívá tamní bojiště jako testovací polygon ...

Ruské letectvo získalo stíhačky MiG-29SMT a čeká na MiG-35

Ruské letectvo v roce 2014 objednalo druhou várku víceúčelových frontových stíhacích letadel ...

Testy ruských jaderných balistických raket v roce 2016

Ruská raketová vojska strategického určení letos připravují 16 ostrých testů mezikontinentálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • flanker.jirka
    17:26 20.01.2016

    to pet.rok: čekám, že nějaké hodnoty zařízení nadhodíte, berte v úvahu, že nepůjde jen o zaměření azimutu, ale i nutnost mít dobrou informaci o elevačním úhlu, jen pro příklad, pokud mně ozáří pozemní radar z dálky 100 km a budu mít systém, který bude přesnost 1° jak v azimutu, tak elevaci, tak při ozáření pod úhlem 30° dostanu při průmětu na zemskou plochu informaci, že mně ozářilo něco z prostoru 2x4 km. ...vzhledem k počtu antén a jejich rozmístnění jsem hodně skeptický, hlavně v určení elevačního úhlu, výrobcům jde hlavně o azimut případného ohrožení.

  • pet.rok
    00:10 20.01.2016

    flanker.jirka: "v jakých jednotkách se bude pohybovat přesnost na určení takovéto zdroje?"

    zalezi hlavne na tom aka je presnost (uhlova) zamerania vektora. vlastna poloha moze mat odchylku v metroch a digitalna mapa v spodnych desiatkach co neprinesie nejaku zasadnu chybu do vypoctu.

  • Torong
    20:46 19.01.2016

    raziel 87: "Co se týče Ruska a jejich T-50. Pane, zagooglete :) co 80. a 90. léta? ano, nedošlo k vojenským zkouškám, ale je velmi nerozumné tvrdit, že Rusko do roku 2005 spalo :)"

    Ale ono spalo vždy... Vždy jsou minimálně o krok pozadu. V době, kdy byl vyhlášen program ze kterého vyšly SU 27 a Mig 29 byla F 15 v operační službě (1975) a F 16 byla kompletní, jen ještě neobjednaná letectvem. Operační v roce 1978. Mig 29 začal operačně létat v roce 1983 a SU 27 až kolem roku 1987... V té době už byl v plném běhu program, ze kterého vyšel nakonec F 22. Ten je operační od roku 2005. V jakém stavu byl tehdy T 50? Tuším, že tehdy jeho vývoj začínal. Práce na nástupci SU 27 začaly někdy na konci 80-tých let.

    A co se týká Red Flag - F 22 nikdy nelétaly s využitím všech možností, protože výsledkem byl masakr letadel 4 - generace. A to včetně posledních variant F 15 s AESA radary.

  • flanker.jirka
    19:13 19.01.2016

    to pet.rok: v jakých jednotkách se bude pohybovat přesnost na určení takovéto zdroje?

    to Shania: citlivost není problém, problém je v tom nepřeberném množství signálů vybrat to pravé, to je o databázích zdrojů, které si všechny státy pečlivě hlídají. Co se týče rušení, rušit se dá úplně vše, jen je otázkou jak, kdy čím.
    S upřesněním polohy pomocí pasivních přijímačů to vidím tak, že nejpřesnější informace dostanete z přední polosfery, kde se dá využít přijímacích charakteristik hlavní antény radaru, tím se dosáhne vysoká přesnost, při triangulaci i poloha zdroje, podmínkou bude to, aby zdroj pracoval ve frekvenčním pásmu, které používá radar.

  • pet.rok
    18:50 19.01.2016

    co sa tyka ziskania informacie o vzdialenosti pozemneho vysielaca zo vzduchu je dnes mozne spocitat vzdialenost aj zo ziskaneho vektora, znamej vlastnej polohy a digitalnej mapy.

  • Shania
    17:35 19.01.2016
  • jj284b
    16:24 19.01.2016

    raziel87: Red Flag je hlavne bojove cvicenie pre pilotov, kde lietaju proti letke agressorov simulujucej moznych protivnikov... nejde ani tak o vycvik agressorov ako o vycvik pilotov ktory na to cvicenie prisli => piloti F22

    Aky by malo vyznam aby F22 na Red Flag lietali proti agressorom bez plneho zabezpecenia? slo o nacvik prenikanim pokrocilej protivzdusnej obrany, a nie o nacvik letky agressorov ako bojovat s F22... takze, skore ktore F22 dosiahli voci agressorom lietajucim na F16 a F15 o comsi hovori...

  • Shania
    16:17 19.01.2016

    flanker.jirka: každé RWR má více antén, ale podstatně rozdílnou citlivost a hlavně schopnost rozpoznat zdroj.

    Např. Baracuda dokaže zachytit a rušit LPI AESA radar raptoru, ze západních letadel to pak snad dokáže jen Growler.

    To navádění co popisuješ je home on jam a je to proti zdrojům rušení, což umí AIM-120C7 a dál. Ale o tom nemluvím.

    Raketě v podstatě stačí říct kde cíl je to stačí, takže když ALR-94 dokáže určit přesnou polohu zdroje, tak to stačí.

    Nejspíš dochází k tomu, že ty informace nejdou jen z jednoho raptoru, ale triangulují to v reálném čase z více. Ale to jsou jen spekulace.

    Pokud se cíl odmlčí a nebude přesně tam kde ho raketa čeká (tzv změní kurz,rychlost nebo výšku) tak nejspíš nic netrefí.

  • flanker.jirka
    15:49 19.01.2016

    to Shania: všechny RWR systémy používají více antén rozmístněných po celém letounu, oproti anténě radaru jsou jejich anténní charakteristiky mnohem širší, to je dáno jejich malým rozměrem, porovnáním "síly" signálu (spíše rozdílem úrovní) zjistíte díky jejich rozdílnému natočení směr ze kterého je letoun ozářen, ne vzdálenost. Musíte si uvědomit, že ten letoun impuls radaru ozáří jako celek, nejen kupříkladu dvě antény. Při detekci pevných pozemních zdrojů pak přibližně zjistíte triangulací jejich pozici, přibližně protože, nikdy nevíte zda se i na Zemi daný cíl nepohybuje.
    Z síly přijatého signálu se dá určit přibližná dálka snad jen díky tomu, že by jste znal vysílací výkon zdroje a pomocí radiové rovnice tak dopočítal úrovně pro danou vzdálenost, díky tomu, že princip šíření vln je pořád stejný. Problém je v tom, že nikdy nebudete znát přesný vysílací výkon zdroje, radary používají power management, tak že bych tomu přisuzoval jen orientační informaci. Jiné by to bylo, pokud by AIM 120 pracoval ve frekvenčním pásmu jako zdroj a fungoval jako protiradiolokační střela, co by se pak dělo, když by se zdroj odmlčel?

  • raziel87
    15:47 19.01.2016

    2 jj284b.

    děkuji za napsání tisíckrát napsaného - snad i tady na armadninoviny.cz se to diskutovalo mnohokrát, o jiných webech ani nemluvě (to o ranných fázích programu ATF a konkurentovi Northop/McDonell Douglas (YF-23) a Lockheed/Boeingu/General Dynamics (YF-22A).

    cituji: "Red Flag su bojove cvicenia kde sa simuluje komplexne bojisko.. co znamena ze oba strany tam lietali s plnym zabezpecenim".....pane, končim, už nemám sílu. Buď mi unikla hodně podstatná informace, nebo opět děláte ze své subjketivní domněnky fakt. Takže na Red Flag se odjakživa cvičí se stejnými podmínkami pro oba....asi čerpám z jiných zdrojů.
    Ještě jednou pardon, pokud vás moje výroky (ňouma, polomaďar) urazily. Zase budu x měsíců mlčet, než vypěnim

  • jj284b
    15:37 19.01.2016

    Red Flag su bojove cvicenia kde sa simuluje komplexne bojisko.. co znamena ze oba strany tam lietali s plnym zabezpecenim..

    a co sa tyka 80tych a 90tych rokov, tak ano... Rusko spalo. projekty ktore mali sa v podstate nedostali poriadne ani do vzduchu, ani jeden projekt nebol v pokrocilej faze aby bol dostatocne funkcny na to aby sa dalo vyhodnocovat... pozrite si video co nalinkoval Shania... YF-22 a YF-23 nikdy nelietali s plnou elektronikou, prototypy boli postavene na suciastkach z rozlicnych lietadiel a ani jeden prototyp nemal funkcny STEALTH... elektronika sa len vyvijala, pouzivali na to lietajuce pracovisko 757 plne pocitacov ktore mali simulovat vypoctovy vykon ktory bude dostupny o 10 rokov....

    kdezto Ruske projekty boli zvacsa na papieri, ci maximalne doslo k stavbe prveho demonstratoru... ani jeden stroj nebol ani na hony vzdialeny seriovej vyrobe.. a prave o to ide - YF-22 tak ako ho testovali ani zdaleka nedosahoval vykonov finalnej F-22A ktora sla do vyzbroje v 2005... Americania nemali uplnu predstavu co to lietadlo prinesie a pocas nasledujucich rokov pracovali na koncepcii nasadenia STEALTH stihaciek... takze ano, Rusi a Cinania zaspali, no pomaly sa to snazia dohnat...

  • raziel87
    15:28 19.01.2016

    jj 284b
    ani jeden Red Flag neprobíhal v podmínkách F-22 bez podpory versus stroje 4. generace s plnou podporou od pozemních radarů.

    Tolik k tvému vysvětlení. Nerozpojuji fakt 1 vs 1. Rozpojuji vaše teze, v případě, že by došlo na nejhorší, což nikdo nechce.

    Co se týče Ruska a jejich T-50. Pane, zagooglete :) co 80. a 90. léta? ano, nedošlo k vojenským zkouškám, ale je velmi nerozumné tvrdit, že Rusko do roku 2005 spalo :)

  • jj284b
    15:18 19.01.2016

    zaujimalo by ma kde presne som tvrdil ze Americania mozu lietat nad Ruskom bez problemov a podobne hluposti...

    Rusi svoj STEALTH stihac vyvijaju, takze maju predstavu o tom co to obnasa, a rovnako maju predstavu o tom aku vyhodu Americania vdaka tym strojom maju.. ak by to tak nebolo, neplytvali by prostriedkami na vyvoj T-50.. a rovnako su na tom Cinania s J-20 a J-31.. ak by nejaka modernizovana verzia Su-27 bola schopna postavit sa lietadlam 5tej generacie, tak by investovali prave do nej, a neplytvali by prostriedkami na super drahy STEALTH stihac.

    Americke Red Flag Cvicenia hovoria jasnou recou. lietadla 4.generacie nemaju absolutne ziadnu sancu a ich jedinou nadejou proti F22 je ked pilot F22 spravi nejaku chybu... zvacsa koncia zosteleny hned po vstupe do zony cvicenia, co slusny pocet pilotov uz aj spomenulo mediam.. v BVR skratka 4gen nema sance, a ked Rusi konecne zavedu T50 do vyzbroje, tak podobne nebudu mat nan narok ziadne zapadne 4.gen lietadla..

  • raziel87
    15:06 19.01.2016

    2 KOLT.
    Tak předně - napsal jsem Moskvu účelně (JÁ)- zároveň napsal PROČ píšu Moskva(JÁ). I když tu větu čtu potřetí, nemůže z ní vyznít, že to jsou slova jj284b.

    A znova, proč píšu Moskva? protože to je opravdu teoreticky jediné místo, kde si ty stroje v případě globálního průšvihu potkají v masovém měřítku. Proto se znova směju příměrám, že stařičká Iráncká F-4 nevěděla o F-22 - a jak by asi mohla vědět? to chcete srovnávat Iránckou PVO s tou Ruskou a srovnávat letadlo koncepčně ze sklonku 50. let 20. stol s vývojovým derivátem Su-27 ze 70., 80., 90. roku?

    Kolte, chápu, zastáváš se fórum kolegy. Je to od tebe gentlemanské gesto. Ale těžko zvrátíš fakt, že na jiných webech (odborných) si tady z několika konkrétních nicknamů dělají dlouhodbě příšernou bžundu. Já odborník nejsem, nikdy nebudu. I když se o vojenskou techniku zajímám dobrých 20 let. Ale většinou držím hubu a čtu. Ale prostě tyhle výkřiky do tmy některých přispěvovatelů-odborníků...radši mlčim.

    Ještě pro KOLTA - pane nevím, myslím, že ještě nemám Alzeimera a pořád si zhruba pamatuji, co jsem včera po cestě z práce na těch 8 diskuzních stránkách k článku o Su-35 četl a pardon.....prostě mi z toho včera vylezlo "F-22 je STEALTH letoun vy ňoumové, víte co to znamená? že včas nezareaguje nikdo a nic. Rusové spí a o STEALTH nic nevědí.....stačí aby se američtí generálové nakrkli a vlítli kam budou chtít, nehrozí jim nebezpečí". Pokud to tak pan jj284b nemyslel, tak se omlouvám, asi čtu mezi řádky něco, co by ho v životě nenapadlo :) V čem jsem ho pane KOLTE proklatě nízko nošeným urazil? snad jen ten polomaďar - vím, že slovo Maďar naši východní sousedé slyší velmi, velmi neradi....asi nějaká pifka nebo co :-D přesto to není vulgarismus

  • KOLT
    14:42 19.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    pro raziel87: Něco tak hloupého a demagogického jsem už vážně dlouho nečetl... Vkládáte jj284b do klávesnice něco, co vůbec nenapsal, vyvozujete z toho nesmysly a ještě ho zcela zbytečně urážíte.

  • jj284b
    14:26 19.01.2016

    alen tak pre zaujimavost, jedna epizodka z 2013:

    http://theaviationist.com/2013...

    “He [the Raptor pilot] flew under their aircraft [the F-4s] to check out their weapons load without them knowing that he was there, and then pulled up on their left wing and then called them and said ‘you really ought to go home'”

    Aj ked F-4ky su zastarale stroje a nemaju radarovy vykon zachytit F22, pilot F22 sa k nim prilizil zo zadu takze Iranci absolutne netusili ze je v oblasti...

  • Shania
    14:21 19.01.2016

    flanker.jirka: ono není rwr jako rwr. AN ALR 94 má být údajně dost citlivé na pasivní navedení AIM-120.
    Z toho co vím, že přesná geolokace pozemního zdroje záření není moc složitá, ale u letadel je to podstatně větší problém.
    A ten problém je určení vzdálenosti, AN ALR 94 má být schopné vzdálenost poměrně přesně určit měřením malých rozdílu v síle signálu mezi anténami.

    To stejné umí Baracuda, a nejspíš i Growler.

  • jj284b
    14:20 19.01.2016

    raziel87: chcel by som vas poziadat a nevkladat do mojich ust nieco co som nikdy nepovedal.. odporucam vam pozriet si historiu tejto diskusie, a povodnu otazku ktoru polozil alexa123: "... docela by mě zajímalo jakou šanci by mělo tohle Su proti F22. Je mi jasné že Raptor by ho asi viděl daleko dříve, ale to na sestřel nestačí. I když je to velká výhoda... "

    moje prispevky boli odpoved na tuto otazku, takze mi laskavo nevkladajte do ust nejake politicke zvasty a fantasmagorie o F22 nad Moskvou a podobne.

    a co sa tyka toho vyroku, slo o 90% pilotov nevedeli co ich zostrelilo, a to stale plati v podstate od dob odkedy sa stihacky prvy krat objavili pocas ww1.

  • raziel87
    14:00 19.01.2016

    2 jj284b
    včera po cestě z práce jsem se zájmem četl vaše příspěvky a žasl jsem nad skutečně perfektně postavené demagogii. Na dálku těžko soudit, zda je to váš cíl, nebo jste s odpuštěním natvrdlý a spoléháte, že si na internetu vždy přečtete FAKT. Představte si pane, že přístup k internetu máme VŠICHNI, proto vaše citace a odvolávání se na články, které jsou účelně upraveny do podoby, aby na veřejnost vylezly jen ty informace, které nejsou citlivé působí jako snahu školáka ukázat, že už je dospělým. Téměř každému se selským rozumem to dojde, jen vy žijete v iluzi, že jste se dostal k citlivým informacím :-D

    Již v předchozích příspěvcích vám ostatní jasně dokázali, že účelově měníte již tak dosti ožehavé a veřejnosti těžko dostupné údaje o radarovém odrazu a co hůř vydáváte to jako neotřesitelný fakt. Dále tu na jednu stranu píšete "objevitelské" teze o tom, že 90% sestřelů proběhlo, aniž by pilot stihl zaregistrovat nebezpečí - skutečně objevitelská teze :) asi jediný fakt, který jste napsal. Škoda, že to je tak otřepaná fráze, že jí má zažité i 12 leté dítě, kterému se líbí éra.

    Následně rozjíždíte sci-fi o tom, jak F-22, F-35 beztrestně prolétá okolo Moskvy. Proč píšu Moskvy? Inu proto, že území Ruska je asi jediné místo, kde by se teoreticky mohli stroje 4 generace střetnout se stroji 5. generace v masovém měřítku.

    Nicméně nedávná i dávná historie ukázala, že Rusko, ač má mocenské zájmy, nemá v zájmu pochodovat na Paříž, Řím, Berlín a tak je krajně nepravděpodobné, že by taková (v tomto článku diskutovaná Su-35) svítila svým radarem někde nad Holandskem bez podpory vlastních, pasivních radarů a jiných optoelektornických čidel pozemních sil. Toto vám zcela uniká - zásadní myšlenka.

    Lidem se tu smějete, že jsou hloupí a myslí si, že letadla proti sobě lítají čelně a bla bla bla....pane, tak hloupý tu tuším není nikdo....ale naopak může vyznít hloupě, když tu fantazírujete nad tím jak si F-22 letí volně, nerušeně nepřátelským územím a z boku napadá letky Su-35. Toto by pravděpodobně nastalo, kdyby došlo k lokálnímu konfliktu mezi USA a řekněme Kolumbií. Ale krucipísek pane, snad si nepředstavujete, že ty letky F-22 a F-35 létají někde nad Dněprem :-D

    Netvrdím, že je kategorie letounů STEALTH krok vedle - určitě není a jedná se o další inovativní prvek v letectví. Nicméně tuto horší zjistitelnost využijete pouze v případě policejních misí nad středním východem a HLAVNĚ, pouze nad územím bez sofistikovaného radarového zařízení - což Rusko, ať chcete nebo ne je - jejich PVO v celkové struktuře je pro letouny STEALTH ve finále stejně sebevražda a jednosměrná jízdenka....a takové to internetové blábolení, co by kdyby... potkalo 10 strojů F22 letku 40 strojů Su-27/35....inu ty polomaďare - to by byla 3. světová válka a při té by Stealth letadla již nehrály prim :)

    To samé ty vaše demagogie o tom, že Rusko nemělo do příchodu T-50 prakticky žádné zkušenosti se STEALTH - na to už ani nemá cenu reagovat. I Němci v 80. letech získali poměrně bohaté informace z projektu LAMPIRYDAE....jen ty Rusové nic, viď Jj284b? ach jo....z tvých rádoby odbororných výroků nečiší informovanost, ale jen další ze 100 000 fandů, co si koupí ATM, pročte pár článků na netu a rázem je z něj odborník...Nepřemýšlel jste pane, že by jste pracoval v leteckém průmyslu pro USA? co ? poradce USAF ;) všichni tu máme 20 let skluz, jsme veřejnost....jen ty si ty ňoumo myslíš, že máš přístup k tajným informacím.

  • flanker.jirka
    13:00 19.01.2016

    to Grohman:
    to jj284b:
    Když už zmiňujete "baterky" celá tato věc je trošku složitější. Všechny moderní radary mohou využívat širší frekvenční spektrum (do té míry, aby to nenarušilo parametry anténních svazků - ty jsou závislé vzhledem k rozměrům antény a použitých frekvencí) takovým způsobem, že "skáčou" z jedné frekvence na jinou impuls od impulsu, aby se snížila možnost detekce výstražnými přijímači (RWR například AN ALR 94). Pro bližší představu je to tak, že jste v té vaší tmavé místnosti a máte baterku u které máte barevné filtry a pokud přijímač, který vás může vidět nemá v tu danou dobu přesně nastavené zesílení pro váš filtr, tak je tu vždy pravděpodobnost, že vás neuvidí, je to jedna z technologií tvořících vlastnosti radarů pod zkratkou LPI.
    Co se týká vysílaných výkonů, jsou u zmiňovaných radarů obdobné, rusové by se rádi při vývoji Irbisu dostali na impulsní výkon okolo 20 kW, AN APG 77 s 1500 T/R moduly dosahuje obdobných hodnot. Všichni konstruktéři se snaží dostat do antény co největší výkon, proto vyvíjí stálé nové polovodičové prvky, dalším způsobem jak získat energii signálu je, již delší dobu používaná, komprese impulsu.
    Výkon do antény se snaží dostat i z důvodů možnosti použití radaru jako generátoru elektromagnetického impulsu pro vyřazení elektorniky v nejbližším okolí.
    jj284b tu zmiňuje možnost "zaměření" cíle pomocí AN ALR 94, toto funguje tak, že vám přijímač zjistí s určitou přesností směr na zdroj záření, v tomto případě radar, v tomto směru pak může AN/APG 77 snadno začít skenovat a locknout cíl, bez prohledávání širokého sektoru, některé prameny uvádí velikost tohoto okna 2x2 stupně (azimut x elevace). Pro představu, takové okno má ve vzdálenosti cca 120 km rozměry 4x4 km, pro zaměření se pak musí zjistit dálka zdroje pomocí AN/APG 77.

    A jeden vtípek z batekou na závěr:
    http://www.moonofalabama.org/i...

  • jj284b
    10:53 19.01.2016

    ano, no co s cielom, ktory namiesto baterky pouziva termoviziu... v 80tych rokoch bola termovizia oznacovana za nepodstatnu dost podobne ako teraz AESA radary. Uvadzal sa maximalny dosah do 2km, kym IR svetlomety mali mat dosah az 1500m, a teoretici uvadzali ze tych 500m nehraje rolu, lebo na europskom bojisku aj tak nie je vela uzemia s dohladnostou nad 1km.. ignorovali fakt, ze TI vyrazne ulahcuje detekciu ciela koli tepelnej stope aj pri kratsich vzdialenostiach aj pri uplnom zadymeni ci cez porast, a neprestalo to, az kym Rusi nezacali TI zavadzat vo velkom. dnes uz nikto nepochybuje o nadradenosti TI oproti svetlometom.

    Podobne je to s AESA. porovnavaju sa parametre v tabulkach pre idealne hodnoty bez toho aby sa uvadzali sirsie suvislosti. Navyse, tabulkove hodnoty su dost casto skreslnene, lebo nie su uvadzane pre ten isty ciel, takze realny dosah sa vyrazne lisi.

    V RUskych mediach sa STEALTH dost vyrazne podcenuje, lebo chybaju/chybali vlastne realne skusenosti. Zacne sa to vyraznejsie menit az ked sa T50 dostane do realnych vojskovych skusok pri plnej operacnej sposobilosti stroja.. lenze to este trocha potrva... az potom si Rusi uvedomia aku obrovsku vyhodu mali F22 oproti ostatnym superom v realnom boji... a potrva im dalsich niekolko rokov kym vyvinu vlastne taktiky sposobu boja 5gen lietadla. Podobne je to v USA, kde az niekolko rokov po zavedeni F22 dochadza k uvedomeniu si co vsetko im tie stroje dokazu poskytnut a aku vyhodu predstavuju. kym F22 nesli na Red Flag, nik nepredpokladal ze by mohli vymazat letku agressorov zo vzduchu tak dominantne... predchadzajuce skusenosti pri zavadzani F15A a jej prve nasadenie v Red Flag, kde lietali proti A-4 ukazalo ze skuseni piloti A-4ok dokazali porazat nove F15A.. nic take s F22 sa nestalo a lietadlo ukazalo obrovsku prevahu nad starsimi strojami.

    osobne si nemyslim ze je mozne aby 4gen lietadlo bolo schopne prezit bojovy stret s 5gen strojom. ten technologicky rozdiel je skratka obrovsky... a pridavanie +++ na tom nic nemeni.. Su-35S je skvely stroj 4.generacie, no proti F22 nema vela sanci, rovnako ako ostatne 4.gen stroje.

  • Jan Grohmann
    10:37 19.01.2016

    Co se týče těch soubojů na radary, četl jsem zajímavé přirovnání. Představte si temnou místnost, kde se jednotliví aktéři snaží najít. Radar představuje baterku s omezeným světelným kuželem. Čím více baterka svítí a čím více pátrá po místnosti, tím více majitel baterky vidí. Ale tahle výkonná a kmitající baterka je velmi dobře viditelná ostatními.
     
    Navíc na velký cíl potřebuješ malý výkon baterky, na špatně viditelný větší výkon.

  • jj284b
    08:45 19.01.2016

    Vestly: zabudas na jednu podstatnu vec - F-22 ma aj ALR-94 a tym padom vie pasivne detekovat ziarenie radaru... PESA radar na Su-35 je dost velky ziaric, ktory ALR94 bez problemov zachyti na dost velke vzdialenosti... takze, cim viac bude ziarit, tym na vacsiu vzdialenost ho F22 bude detekovat...

    ist proti F22 s radarom ktory spolieha na co najvyssi vykon, je uplny nezmysel, lebo to pilot F22 vyuzije proti tebe.

    pozri si to youtube video co postol Shania.. ta analogia s pristrojom na nocne videnie je uplne presna... akurat, ze pri F22, skratka nikdy nemozes vediet ci naozaj su v oblasti alebo nie... 4gen piloti lietajuci proti F22 pocas cviceni aspon vedia ze tam niekde F22 su... no v pripade bojoveho stretu, si pilot nikdy nemoze byt isty ked o nich nevie... a cim viac Rusi testuju T50, tym viac si Ruski piloti zacnu uvedomovat ake to je lietat proti STEALTH stihacke...

  • Shania
    15:38 18.01.2016

    Tak pár věcí k Raptoru:
    Prezentace test pilota F-22 (paul Metz)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Do 20 min je to o historii celého programu ATF, kdo viděl video o YF-23, tak je to v podstatě stejné.
    v 27 min je v čem se F-22 liší od jiných letadel a jak to vysvětlit aniž by vyzradil tajné informace.
    28:18 analogie co znamená mít a nemít stealth, psychologický efekt pro protivníka, který ví že tam někde raptor je, ale nevidí ho.
    38:30 fotky a videa testu zbraní, taky stojí za zkouknutí.
    41:00 testy vysokého úhlu náběhu
    48 QA

    A jako bonus, Spurts sestavil diagram pro letovou obálku raptoru (rychlost)

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Druhý graf je pro porovnání s F-15C v Intercept profilu (co nejrychleji odstartovat a dostat raketu co nejdál)

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Tmavě modrá je Raptor s AB, tečkovaná dostřel (je vidět velmi omezený dolet vs F15C s 3 bagy (bez konformních nádrží) letící na plný AB

    Světle modrá raptor letící na mil power se téměř vyrovnává v rychlosti i času F15C AB.

    Další detaily zde:

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • m164
    11:11 18.01.2016

    sanityangel1:

    Sami vidíte, že nie je ani technicky prevoditeľné vykonať potrebný počet útokov, no napriek tomu stále tvrdíte, že môžu bez problému zlikvidovať 2500 cieľov. Toto nie je hra, kde kliknete na jednotku, ona vzlietne, vykoná, po návrate sa do pár minút znovu pripraví a ide ďalej. Stroje potrebujú medzi misiami previerku, nikdy neletia kompletne ovešané bombami, piloti nemôžu lietať nonstop a potrebujú oddych, vo vzduchu sú zároveň s nimi prieskumné a často i tankovacie lietadlá, ktoré tiež majú svoje limity a rovnako ich posádky, cieľ sa nezničí hneď po prílete, ale musí sa nájsť a identifikovať, nesvieti nad nimi červená vlajočka na Google maps a z výšky nie je tak jednoduché rozoznať, kto je spojenec, kto nepriateľ a kto civilista, čo je trabant, obrnená Toyota alebo HMMWV, každý útok sa musí konzultovať a schváliť vládou v Iraku/Kurdmi/povstalcami (z tadeto pochádza väčšina problém s vyzradením), potrebujú povolenia na prelet, niekoľko letov je vyhradených pre vlastnú ochranu zoskupenia... Mne naozaj príde, že to vidíte ako jednoduchú hru. Podľa vás každý v každom momente má o všetkom najlepší prehľad, komunikácia je plynulá, bojisko je prehľadné, nepriateľ ľahko identifikovateľný a jeho konanie predvídateľné a vždy premyslené. Ak to bola niekoho chyba, tak jedine Iraku. USA nemôže byť zodpovedné za všetky chyby spojencov. A nie, USA nemôže kedykoľvek čokoľvek zbombardovať. Keď bombarduje územie spojenca, potrebuje na to jeho povolenie.

    A divte sa svetu, je to iba nákladiak, kvalitný, ale stále nákladiak. Väčšina z nich nie je ani obrnená.

    Ku komentárom v štýle "mali to nemali tamto" sa nemá význam ani vyjadrovať. Ako bolo spomenuté - po bitke je každý generál. A tých 20 tankov je bezvýznamných, pretože vyžadujú komplexnú údržbu a logistiku. Opäť pripomínam, že toto nie je nejaká hra, kde niečo jednoducho obsadite a tým to pre vás zhasne. IS toho už obsadil, od delostrelectva cez tanky až po stíhacie lietadlá, no napriek tomu bojuje hlavne mínometmi a toyotami. Môžeme byť radi, že Vy ste na našej strane, v opačnom prípade by sme prehrali za dva dni.

    Už dlho pozorujem, že mnohí uvažujú v absolútnych číslach, všetko vždy operuje na maximálnych parametroch, nikto nerobí chyby, každý má najlepší výcvik a neexistujú (nie)šťastné náhody, vybavenie vždy funguje na 100% a logistika neexistuje a nie je podstatná. Každý má na fronte vždy najlepšie vybavenie a všetko v dostatočných počtoch. Každý má prehľad o všetkom a všetky skutočnosti, ktoré sú k dispozícii nám dnes museli byt k dispozícii aj iným včera. Ak sú niektoré veci pochybné alebo sporné, je vždy predpoklad, že ostatní mali v danej chvíli pravdivé a bezchybné informácie. Žiadna informácia, ktorá je dnes samozrejmá, nemohla byt v minulosti neznáma a nepredvídateľná. A na záver jedna z najobľúbenejších vecí, hodnotiť zvládnutie situácie, ktorá sa dala nanajvych predvídať v ideálnych podmienkach, pričom iné možnosti nemohli existovať, ako keby v minulosti poznali budúcnosť, teda stručne - po bitke je každý generál.

  • madrabbit
    09:20 18.01.2016

    armataratata:
    Letiště - pokud něco přežije první úder, tak to bude startovat odkudkoliv - dálnice, zpevněné plochy. Takže tohle není tak úplně zbytečné. IMHO pokud je pevnější konstrukce, aby tohle vydržela, tak vydrží i o chloupek větší poškození.
    F117 - tohle už ja také "klasika". Všechno založeno na spekulacích. Prostě měli kliku. Jednak mělo být zaměřování "vylepšeno" o IR, bylo dobré počasí a F-117 se "natočil" správným úhlem, kdy se chytil i radiolokátor. Věda je v tom, že tohle byly zřejmě specifické podmínky, které se neopakovaly. Minimálně to, že nálety do té doby jeli podle jízdního řádu - stejné časy a trasy.

  • Stanyk
    08:27 18.01.2016

    Pánové, není totéž bombardovat české zbrojovky v roce 39 jako v roce 45.

    Ty banky tam měly peníze i civilistů, jestli se nepletu? Jsem zvědavý, jak budete vysvětlovat civilistům, že jejich úspory jsou fuč, protože USA.

    Tady je zase po bitvě někdo generál, že? :P

  • KOLT
    22:40 17.01.2016

    Proč mám dojem, že armataratata byl z těchto stránek už minimálně jednou, a pohříchu oprávněně, vykázán?

  • simpanz
    22:15 17.01.2016

    To armataratata pro usa to zbytečný je, saudi to zvladaj sami
    http://www.lidovky.cz/tajemny-...

  • Kozlus
    22:13 17.01.2016

    Co za exota je armataratata?

  • Wenet01
    21:58 17.01.2016

    k eurofighter se na krásu opravdu moc nepovedl:) u mě vede miss SU 27 a F-15...krásné stroje, někdy bych je chtěl vidět vedle sebe

  • Wenet01
    21:56 17.01.2016

    Drahý armataratato, než Vás začnu považovat za trola, čemuž se inteligencí svých příspěvků velmi blížíte tak poslední pokus
    http://zpravy.aktualne.cz/zahr...
    Možná se pokoušíte o Ruskou propagandu...slabomyslné prozápadní a protiruské příspěvky mají vlastně znemožnit ty kteří Rusko kritizují oprávněně..

  • KOLT
    19:56 17.01.2016

    pro DJW_: Buď o tom víte prd nebo účelově lžete. Jedna možnost lepší než druhá :-/ Ani náhodou bychom neplatili plnou cenu, letadla jsou olétaná, je poměrně přesně vyřešené, kolik bychom platili – a není to nijak závratní suma. Navíc nechápu, v čem je vlastně problém. Letadlo musíme zaplatit, i kdyby bylo naše. Naopak, v tuhle chvíli, kdybychom letadlo zničili, zaplatíme smluvní pokutu a dostaneme náhradu. Kdyby bylo naše, musíme koupit nové za plnou cenu. Pronájem má možná nějaké problémy, ale nasazení v boji ani cena za zdechlinu to rozhodně nejsou.

  • armataratata
    19:10 17.01.2016

    Tady s ním pěkně dovádí:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Kubiš
    18:04 17.01.2016

    Já jsem asi stará generace, ale mě se tyhle letadla prostě liběj (su 27, mig 29, f16) víc než Eurofighter, Rafael. Chápu že F22, F35 už jsou někde jinde a nezáleží na tom kolik daj rusové plusu za gen.

  • Shania
    17:23 17.01.2016

    sanityangel1: amíci taky mohli útok zastavit a nemuseli by pak nic ničit, nebo mít smysl plnou politiku v regionu, nebo spoustu dalších věcí.

    Bohužel když není vůle, tak se nic nestane.

  • armataratata
    17:12 17.01.2016

    sanityangel1, pokud jde o to video, měl jsem ho dostat už cca před čtrnácti dny a ne od bývalého, ale od současného šéfa ruské vojenské rozvědky! Jenže, jak víš, v den předání Igor Sergun z ničeho nic umřel na zástavu srdce nedaleko Moskvy. Dokonce se ukázalo, že tři dny před tím, než zemřel u Moskvy, tak zemřel v Libanonu. Takže video sem nehodím, omlouvám se, měl to být průlom.

    http://1url.cz/D7uZ...

  • sanityangel1
    16:39 17.01.2016

    Drahy armataratato, zase Vam na lecebne vysadili prasky a zaplevelujete diskuzi nesmysly. Zachvilku nam dle Vasi "logiky" nezbyde verit, ze kdyz djihadista Jon mluvil pri rezani hlav fluent oxford english, nebo kdyz v elitnich jednotkach IS jsou Nemci, ze je centrem IS Berlin nebo Londyn nebo vlastne cela EU, protoze kazdy narod v Evrope tam ma sve zastupce. Navic obdobny zaber je mozne natocit kdekoliv ve stodole a pustit do pozadi jakykoliv jazyk.
    Az hodite video, kde byvaly sef ruske vojenske rozvetky priznava, ze Kreml podporuje IS, tak Vam budu verit, jako v pripade generala Flynna z defense inteligence agency USA.

    To m164:
    Na Vasi prvni otazku - ne, nechapete a pokusim se Vam to naposledy osvetlit, jinak Vas budu klasifikovat do stejne kategorie myslenkovych gigantu jako je Armataratata.

    USA mely bombardovat vojenske sklady a centralni trezory bank, kdyz Iracane utikali z Mosulu, ne predtim - IS ziskal v Mosulu pres 430 mio USD, 2300 Humwee, tusim vic 20 M1 Abramsu a spostu jine vystroje a vyzbroje.

    K Vasemu prvnimu odstavci -
    http://www.armadninoviny.cz/no...
    Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. A pokud by Vam to nestacilo, pak staci do goglu dat: us air base middle east
    a napr. http://war-in-middle-east.blog...
    Vam objastni situaci, ze Amici tam meli dost leteckych kapacit na likvidaci vseho. Pokud je pro Vas Humwee nakladak s trochou pancerovani na dverich, tak to vysvetluje kvalitu Vaseho komentare.

    K Vasemu druhemu odstavci. Protoze zjevne nemate zkusenosti z bankovnictvi, tak vezte, ze banky nemaji na kazde pobocce 1 mio USD a cekaji az je nekdo prijde vybrat. Cash je v centralnich trezorech a pokud uroven pomerne male hotovosti na pobockach klesne pod predem danou uroven, tak se doplnuje bezpecnostnimi sluzbami. Prebytky se vecer odvazeji do centralniho trezoru. Tzn. pokud meli amici znicit cca 10 trezoru a cca 10-15 skladu, tak to mame cca 25 cilu, mozna 30 at nezeru.

    Mosul nepadl v 30 minutovem Blitzkrigu behem ktereho IS vyloupila centralni trezory bank a odvezla vsechny humvee+ ostatni zbrane do bezpeci, ale padl tusim za 2 dny. USA melo dost casu vsechny cile zlikvidovat. Jenze jeste v roce 2014 verili, ze IS povede k padu Asada a proto je vyuzivali.

  • Kubiš
    16:23 17.01.2016

    Armatata: to video mě opravdu pobavilo :) Pokud tomuhle IS říká laboratoř, tak jsem klidnější :)) Ještě to mohl komentovat Sobota a puknul bych smíchy. Jasně zabíjí to lidi, ale na to jak se říká, že IS vydělává miliardy v dolarech je to dost slabota.

    Celé dny nemohu usnout při představě co budeme dělat až spadne Gripen :) Asi zhasneme a půjdeme do Maďarska - tam to totiž celkem dobře ustálí :)

  • armataratata
    16:11 17.01.2016

    Wenet01, a není pro Američany zbytečně nákladné a komplikované skupovat po celém východním bloku staré zásoby ruských zbraní a jejich klonů a s rizikem vyzrazení je potajmu rozvážet po celém Blízkém východě? Nebylo by jednodušší a navíc ziskové dodávat jim nekvalitné americké krámy jako M-16? Taky mi přijde strašně složité mazat z výbušnin české, bulharské, rumunské, polské, čínské a jiné nápisy a prácně je přetiskovat těmi ruskými. Jasně - jsou to blázniví Američané - ale snad i CIA si trošku hlídá náklady, ne?

  • Wenet01
    15:59 17.01.2016

    Dosti ubohé...nicméně při Vašich znalostech zde projevených už mne nemá co překvapit. Takže jen krátce, Islám vznikl ve století sedmém - patrně Vás zmátl udávaný rok 622, ale je to obdobné jako byste tvrdil ,že druhá světová válka začala v devatenáctém století kvůli letopočtu 1939.
    Ty repliky ruských zbraní kupříkladu AK, se vyráběli po celém východním bloku a nejen tam...tady Vás patrně zmátlo, že v ČSR jsme sovětské ruční zbraně nevyráběli, takže opět studovat a studovat...
    Pro začátek si projeďte wiki s heslem Rusko, pak možná pochopíte proč islamisté mezi sebou hovoří rusky - a nemusít končit jen u toho, třeba Vás překvapí, že mnoho indů mezi sebou nekomunikuje jinak než Anglicky a najdou se Číňané co si musí věc sdělení napsat byť obě strany mluví čínsky. Svět je jedna velká záhada a učit se je třeba stále

  • niko
    15:52 17.01.2016

    DJW_: Nepoznam zmluvu Saabu a ACR a kd ju niekto pozna, nech prosim posle link, pripadne vysvetli detaily. No zdravy rozum hovori, ze Grippen, jako každý iny majetok podlieha odpisom a jeho hodnota sa tym padom kazdym rokom zniuje. Teda po strate Grippenu, by ACR mala prste zaplatit zostatkovu hodnotu stroja prenajimatelovy. Tato hodnota by sice nebola nijako mala, no zeby zruinovala cesky, alebo perspektyvne slovensky rozpocet, sa urcite neda povedat. Okrem toho existuju dalsie financne procesy, ako vysku platby este znizit. Takze by som to neprehanal.

  • armataratata
    15:49 17.01.2016

    Wenet01, že CIA vytvořila Islám cca v 6. století po Kristu se obecně ví, ale že jsou Američané už desítky let schopni vyrábět tolik přesných replik ruských zbraní, aby jimi vyzbrojli všechny ilsamisty po světě a současně nasměrovali jejich nenávist vůči sobě samým je stále záhadou.

  • armataratata
    15:42 17.01.2016

    Co mě nejvíc zaráží na povaze srbských vojáků u PVO je, že umí mistrovsky sestřelit F-117 i s postarší ruskou výzbrojí a sestřelí jen jednu a na další se vykašlou. No řekněte, co je to za vojáky, tak vážná situace pro srbský lid a oni jsou líní sestřelit ty ostatní. Neuvěřitelné! Měli by je soudit.

  • Wenet01
    15:37 17.01.2016

    :)))) V rusku jsou miliony muslimů, čečenci jsou malá část z nich...a pro Vás jistě překvapivě, když bude chtít něco povědět obyvatel dagestánu (národnost si vyberte) Čečenci nebo Tatarovi, nebude mluvit čečensky protože tu řeč jaksi neumí...když už to Rusko tak nenávidíte tak si o něm něco zjistěte.
    Ruští radikálové jsou jedním z oficiálních důvodů ruské účasti - krom toho by mne opravdu zajímalo jestli máte pocit ,že účastí džihádisty Johna z Lonsýnským přízvukem je Velká Británie podporovatelem IS. Fakt, že se chytáte a nabíháte si takovým způsobem hodně neguje jakákoliv Vaše další vystoupení

  • Jecchus
    15:32 17.01.2016

    Čáslav foto:

    http://imgur.com/a/QqpvW...

    Wenet01:
    Jojo, muničáky jsou na tom s ostrahou úplně někde jinde...

  • armataratata
    15:27 17.01.2016

    Wenet01, máš na mysli Čečence? Tak ti hovoří v absolutní většině čečensky - obzvlášť ti Rusku nepřátelští.

  • armataratata
    15:22 17.01.2016

    semtam: "Možnost přistávat na neupravených plochách je nesporně taktická výhoda či v některých případech pro letectvo životní nutnost."

    Nedělej z nouze ctnost. Jediným důvodem je stav ruských letišť. Nebo opravdu věříš, že Su-35S budou startovat z louky u lesa, letový provou se bude řídit z nejbližšího posedu, rakety donesou na svých ramenou místní pionýři a palivo přiveze na saních ruská trojka ve vysmoleném soudku? Tušíš vůbec jak je energeticky, technologicky a logisticky náročné zázemí pro provoz moderních stíhacích letounů? Ne, ta kola prostě řeší běžný stav ruských letišť - žádné taktické výhody a představy o letištích v pustinách na udusané hlíně.

  • Wenet01
    15:21 17.01.2016

    To jste vážně překvapen, že mezi IS se mluví Rusky? Což byl jeden ze zcela oficiálních důvodů ruského angažmá - fakt, nestíhám se divit! Objevné...
    Čáslav je skutečně otevřená světu a nejen Čáslav...navíc si troufám, tvrdit, že ti z 83 by nestříleli bez rozkazu. Předpokládám, že opravdu pořádně budou hlídané muničáky...

  • armataratata
    15:16 17.01.2016

    sanityangel1: "Vypada to, ze amici, konecne hodili IS pres palubu ..."

    Hmm, kéž by je Rusové následovali. Video z fabriky na výbušniny IS, copak je to za jazyk, kterým mluví terorista v čase 2:38 a copak je to za nápisy na výbušninách v čase 3:04? Američtina to nebude.
    https://www.youtube.com/watch?...

Stránka 1 z 3