Dalších 105 stealth stíhaček F-35 Lightning II pro Japonsko

Dalších 105 stealth stíhaček F-35 Lightning II pro Japonsko
Japonská F-35A / JASDF (Zvětšit)

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej dalších 105 víceúčelových nadzvukových taktických stealth letadel F-35 Lightning II do Japonska. Země vycházejícího slunce se tak stane největším zahraničním uživatelem F-35.

F-35 jako ochránce Tokia

Japonsko objednalo prvních 42 F-35A za 10 miliard dolarů v prosinci 2011. Japonsko není oficiální partner programu F-35, k objednávce tedy došlo přes program zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sales). Objednávka zahrnovala komplexní provozně-výcvikový ekosystém, náhradní díly, technickou podporu, služby, přelet letadel, ale i zapojení japonského průmyslu do výroby a montáže japonských F-35.

Jak bylo uvedeno výše, vzhledem k zákazu exportu japonských vojenských technologií, se Japonsko nepodílelo na vývoji a výrobě F-35. Japonský průmysl ale zajišťuje výrobu součástek a montáž F-35 pro domácí letectvo. V minulém roce sice Tokio oficiálně požádalo o partnerství v programu F-35, ale Pentagon zatím nabídku odmítl. Důvodem jsou obavy z rozdrobení dodavatelského řetězce a z protestů dalších zahraničních partnerů.

V každém případě první čtyři F-35A si Japonsko převzalo v září 2016 ve výrobním závodě Fort Worth v Texasu. Montáž zbývajích 38 letadel F-35A provede výrobní zařízení Komaki FACO (Komaki Final Assembly and Check Out) korporace Mitsubishi Heavy Industries v Nagoji. První japonská F-35A opustila zařízení Komaki v červnu 2017. S dodávkou posledního F-35A z původní objednávky se počítá v roce 2022.

FACO je jedním ze dvou montážních závodů F-35 mimo Spojené státy. Další je v italské Cameri. Tokio ale s továrnou Komaki není spokojeno. Jednou z výtek jsou vysoké provozní náklady. Dlouhodobý osud Komaki (především jako montážního závodu) je zatím nejistý. V každém případě Komaki dokončí minimálně montáž 42 japonských F-35 a zároveň začne sloužit jako servisní centrum F-35 pro japonské letectvo a zahraniční uživatele (možná ze Singapuru, Jižní Koreje a Austrálie).


F-35A na základně Misawa

Japonsko prozatím zavedlo 18 letadel F-35A, ale o jedno přišlo během nehody v dubnu 2019. Prvních 42 letounů F-35A získá 301. taktická stíhací letka (301. Hikotai) z letecké základny Misawa na ostrově Honšú a 302. taktická stíhací letka (302 Hikotai) ze stejné základny. Obě letky chrání vzdušný prostor metropolitní oblasti Tokia. 

Letka 302 Hikotai ohlásila dosažení počáteční operační připravenosti s F-35A v květnu 2018. Nyní má ve výzbroji 13 F-35A. Druhá 301 Hikotai prozatím provozuje pět F-35A, další šestici letadel získá letos. F-35A v obou útvarech nahradí vyřazované stroje F-4EJ Kai. V celém letectvu F-35A a F-35B postupně nahradí také letouny F-15J, výhledově i modernizované F-15JSI (Japanese Super Interceptor).

Japonsko kupuje další F-35

Ve čtvrtek americká agentura DSCA schválila Japonsku potenciální prodej 63 letadel s klasickým startem a přistáním F-35A a 42 letadel s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B. Součástí prodeje je také 110 proudových motorů Pratt and Whitney F135 (pět náhradních) a transport letounů ze Spojených států do Japonska, včetně nasazení leteckých tankerů. V ceně je také logistický systém ALIS (Autonomic Logistics Information System), výcvikové systémy, integrace softwaru atd.

Použití leteckých tankerů naznačuje výrobu nových japonských F-35 přímo ve Spojených státech, nikoliv v problematickém Komaki FACO. Japonská média ale naopak uvádějí, že i montáž dalších F-35A a F-35B proběhne v Komaki.

Maximální schválená výše obchodu je 23,1 miliardy dolarů (543,8 miliardy Kč). Finální částka ale po vyjednávání jistě poklesne. Opět ale platí, lapidárně řečeno, že polovinu částky stojí samotná letadla, druhou polovinu pak „věci okolo“.  Mimochodem jde o druhou největší schválenou akvizici v rámci FMS ‒ rekord stále drží prodej 84 víceúčelových stíhaček F-15SA, včetně rozsáhlé letecké výzbroje, za 29,4 miliardy dolarů do Saúdské Arábie (2010).

Pokud Japonsko využije nabídku v plném rozsahu, stane se se 146 letadly F-35 (104 F-35A a 42 F-35B; jeden letoun byl ztracen při nehodě) největším zahraničním uživatelem F-35 vůbec. Druhým v pořadí bude Velká Británie se 138 objednanými F-35. 

Japonsko projevilo zájem o další F-35 již v roce 2018 v rámci schváleného vyzbrojovacího plánu Medium Term Defence Program pro fiskální roky 2019 až 2023. „Za účelem neutralizace radarů a komunikačních prostředků protivníka, který se pokusí napadnout Japonsko, budou SDF [sebeobranné síly] pokračovat v pořizování stíhaček (F-35A), síťových prostředků elektronického boje, modernizovat stíhačky (F-15) a speciální letadla (EP-3 a UP-3D),“ dočteme se v příslušném dokumentu. Dále je uvedno, že nově dojde k zavedení „stíhačky, která je schopná krátkého vzletu a svislého přistání.“

Japonsko hodlá nasadit F-35B na víceúčelové vrtulníkové torpédoborce (resp. malé letadlové lodě) Izumo a Kaga. Obě lodě s nákladem F-35B zajistí především ochranu vzdálených ostrovních území Japonska, především kolem Okinawy. F-35B ale rovněž zafungují jako záloha v případě, pokud se protivníkovi podaří zničit vzletové dráhy vojenských letišť. Stejně tak F-35B mohou operovat z malých ostrovních základen.


Skokanský můstek a start F-35B na letadlové lodi Queen Elizabeth

Lodě třídy Izumo měly oficiálně nést pouze vrtulníky. Plavidla mají ale od počátku hangáry i výtahy dimenzované pro konvertoplány CV-22 Osprey a letouny F-35B. Také paluba lodí dokáže snášet tepelné zatížení od motorů startujících letadel. Před provozem F-35 ale obě lodě musejí tak nebo tak projít úpravou. Hlavní konstrukční změnou se stane instalace skokanského můstku nutného pro vzlet F-35B (podobně jako u britských letadlových lodí třídy Queen Elizabeth).

Japonsko (podobně jako Itálie) hodlá F-35A a F-35B provozovat podle britského konceptu Lightning Force. Ústřední myšlenkou konceptu je sdružení F-35 Královského námořnictva a letectva pod jednotné velení a jednotný výcvik. Podobně Britové používali bojové letouny Harrier. Se zaváděním japonských F-35B pomůže také americká námořní pěchota ‒ mariňácké F-35B mají dokonce operovat z obou japonských plavidel.

Současně Mitsubishi Heavy Industry intenzivně pracuje na vlastní nové japonské stealth stíhačce F-3. Představení prototypu se očekává v roce 2024, roll-out první sériové F-3 v roce 2030 a se zaváděním do výzbroje se počítá v roce 2035. Zatímco F-35 nahradí stroje F-4 a F-15, domácí japonská F-3 nahradí víceúčelové letouny F-2.

Schopnosti F-3 nejsou známy. Nabízí se ale možnost, i s ohledem na snížení délky vývoje a finančních nákladů, že F-3 bude téměř výhradně stíhací letoun pro vedení boje vzduch-vzduch. Bude tedy vynikat dlouhým doletem, důsledným uplatněním koncepce stealth, vektorováním tahu motorů a nesením střel vzduch-vzduch uvnitř trupu. Pochopitelně se počítá s využitím nejmodernějších síťových technologií, prvků umělé inteligence, fúze dat nebo prostředků kybernetického a elektronického boje.  

Zdroje: The Drive, Defense News, Forbes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izumo, největší japonská válečná loď od 2. světové války

Japonské námořnictvo v brzké době významně posílí. Včera Japonsko oficiálně představilo loď Izumo, ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?

Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj ...

Japanese Super Interceptor: Japonské stíhačky F-15JSI pro 21. století

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lightgray
    08:24 20.07.2020

    Logik

    F-15C je pořád ten stejný stíhač jako byl po celou dobu své existence. Díváte se na jednu stranu, ale na druhou Vás chci upozornit.
    Piloti F-15C jsou jediní kteří se věnují čistě AtA roli, jsou to nejvíce a nejlépe vycvičení piloti pro vzdušný boj ve všech výškách a všech vzdálenostech které F-15 dosahují na celé planetě, snad mimo Izraele.
    Popisujete IRST, stabilní design a že není F-15C nějak super obratná, tedy, má pokročilý IRST pod a obratná je tak že dokáže sestřelit cvičně F-22, tedy i F-35. Jak jsem psal, rozdíl dělá pilot.
    Stabilita F-15 je menší s vyšší rychlostí, v obratnosti je podobná F-16. Díky stabilitě má F-15 moc pěkné AoA v nízkých rychlostech, a díky ní dokáže letět nazpět se značným poškozením draku. USA vědí proč kupují F-15EX, což je pořád design F-15 ze sedumdesátých let. Doufám v přínosnou diskuzi.

  • PetrTechnik
    10:58 15.07.2020

    Před nedávnem tu proběhla zpráva , jak nákladné jsou časté starty japonských letadel k narušitelům vzdušného prostoru?
    Jednak finančně ,ale i ve formě opotřebení. Docela by mě zajímalo , jak to bude s F-35, protože jejich náklady na provoz budou nejspíše výrazně vyšší , než u stávajících typů letadel.

    • logik
      14:14 15.07.2020

      "protože jejich náklady na provoz budou nejspíše výrazně vyšší , než u stávajících typů letadel."
      Mnohokráte opakovaná nepravda, zakládající se čistě na tom, že náklady u USAF jsou nyní poměrně vysoké, protože je do nich zahrnutá údržba strojů z prvních lripů, které vyjdou provozně podstatně dráž, prováděné upgrade těchto strojů (i když ty nejstarší se neupgradují, to je pravda) atd...
      https://apps.dtic.mil/sti/pdfs...

      Už teď podle některých metrik:
      https://www.heritage.org/defen...
      stojí provoz F-35 i přes výše uvedené jen o pětinu více, než např. F-16 (což je lehčí a méně výkonný stíhač) nebo F-15C (která je +- ve stejné váhové a výkonové kategorii).

  • Mortles
    14:06 14.07.2020

    Jenom bych rád poznamenal, že jsem se podíval, kde ta Misawa, kde ta 301. a 302. 飛行隊 (hikótai) leží a je to v Aomori, úplně na severu Honšú, cca 600 kilometrů na sever od Tokia. Označovat tuhle základnu jako "chránící Tokio" mi připadá jako trochu velká abstrakce. Tokio spíš chrání jednotky k´ókú džieitai v Hjakuri a Komacu v Saitamě respektive v Išikawě (kde dle wiki nějak působí i letouny z té 301. letky, té organizaci úplně nerozumím). Základna v Aomori nejspíše slouží všeobecně k ochraně vzdušného prostoru ze severního směru, soudím (i dle japonských zdrojů). Pokud mě tady někdo doplní, kdo více rozumí organizaci SDF, budu za to rád.

    Jinak mě jako japanistu vždycky trochu donutí k aktivitě, když někde vidím špatné přepisy japonštiny (bez čárek, hikotai je jiné slovo než hikótai) a ještě více mne štve, když to dělají japonci sami (viz úvodní obrázek).

  • Fabius Maximus
    10:59 14.07.2020

    Kolem ˇČíny přituhuje.
    Tento dodatečný, náhlý a masivní nákup F-35 ze strany Japonska je podle mě reakcí na oznámení Číny, že začíná masově produkovat vylepšené stíhačky 5. generace J-20B (viz. https://www.scmp.com/news/chin... ), které podle čínského analytika jsou "overwhelmingly superior" vůči F-35 ( https://www.zerohedge.com/news... ). Myslí si, že díky "passive radars and meter wave radars" detekují F-35 na velkou vzdálenost a pomocí "super high-tech missiles" je budou sestřelovat.
    Zajímavé je, že motory do vylepšené verze J-20B dodává Rusko, jde o motory Saturn AL-31. Podle článků jde o masivní výrobu a s ohledem na další zakázky , naposledy objednávka 33 nových stíhačů od Indie a modernizace další 59 letadel (s termínem ASAP s ohledem na tenze mezi Indií a Čínou - https://eurasiantimes.com/us-o... teď ruský letecký průmysl není schopen uspokojovat poptávku a dostatečně rychle rozšiřovat kapacity. Podobné je to všude, u Uralvagonzavodu, kde po dokončení dodávek Terminárotů II do Alžírska, přišla zakázka na 500 tanků T90MS do Egypta a to ještě nemají doknčenou zakázku na 464 T90 pro Indii, iráckou zakázku atd), Almaz Antej musí dodat dodatečně objednané baterie S-400 do Turecka a už jej Indie žádá o urychlení dodávek S-400 dle indického kontraktu, v říjnu 2020 končí zbrojní embargo RB OSN pro Irán.... Je to fičák, snad nepřijde nějaká válka....

    • Jura99
      11:14 14.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Zde je článek o nákupu hi-tech techniky (F-35) jedním z nejrozvinutějších států světa, Japonskem a vy zde plevelíte dodávkami ruské techniky původem z minulého století rozvojovým státům.

      • Fabius Maximus
        11:40 14.07.2020

        Souhlasím s Vámi jen částečně. Japonsko svůj vrchol mělo v 80. letech 20. století, kdy bylo opravdu top, světová jednička. Od té doby je to země, která jde dolů, je daleko nejzadluženější na světě, s nejdéle stagnující ekonomikou, stárne a vymírá. Nevím, že by dnes určovali v kterékoliv oblasti světový trend, na rozdíl od toho minulého století, jak píšete. Úpadek jejich technických kompetencí se projevil i v krizi kolem Fukušimy. Ale ano, stále to je a myslím, že dlouho bude, velmi bohatá a skvělá společnost, jen už žije z minulé slávy.

        • Mortles
          14:25 14.07.2020

          Já bych s tím japonskem tak pesimistický nebyl: ona už ta lost generation docela skončila, Abeho ekonomická politika je jedním z důvodů, proč se tam drží vlastně snad skoro déle, než všichni premiérové před ním od války. Dluhy jsou samozřejmě určitou zátěží (mimochodem vznikly jako produkt snahy "proinvestovat" se právě z oné ztracené generace vybetonováním všeho, co šlo - tolik jenom k představě Japonska jako "ekologické země"), ale ten dluh z velké části drží japonští investoři, kteří ho vlastně ani nechtějí splatit, je to taková zvláštní ekonomická situace.

          Co se stárnutí populace týká, na úplně stejné trajektorii jsou všechny země východní Asie, od Japonska až po Čínu, jenom jsou v různých bodech této demografické proměny. Za třicet let bude v Číně úplně to samé jako dneska v Japonsku (a bůh ví co bude v Japonsku).

          Fukušima byla hlavně projevem japonského odmítání osobní zodpovědnosti a riskantního firemního jednání s heslem "zisk až na prvním místě".

          Tady se nebudu pouštět do hlubších analýz, jenom jsem chtěl ten obraz trochu doplnit.

          • Jirosi
            16:25 14.07.2020

            Dnes ten dluh drží spíše Japonská centrální banka, společně z akciemi firem v Japonsku. Technicky ho vlastně mohou odepsat, a nakopnout ekonomiku.

            U Fukušimi je asi nejpodstatnější, že je to elektrárna z těch úžasných let prosperity! Bloky byli zprovozněny v letech 1971-9.

          • Mortles
            20:32 14.07.2020

            Přesně tak, ten dluh není zrovna nejdůležitější. Co se týče Fukušimy tak tam byly takové věci, jako že ojebávali bezpečnostní opatření už v osmdesátých letech a při samotném zemětřesení byl první den hlavní rozkaz tutlat a nic neřešit, aby z toho nebyl skandál... Děly se tam opravdu "racionální rozhodnutí" nad kterým občas zůstává rozum stát, asi jako při té jedné nehodě s výrobou palivových tyčí, už nevim kdy to bylo. Ono se to moc nezdá, ale pokud od Japonců nikdo nevyžaduje aktivitu, tak se většinou jejich postupy rozpadají do neuvěřitelného byrokratického šlendriánu ve stylu "hlavně aby nikdo po mě nic nechtěl!"

        • mudry.udrzbar
          15:12 15.07.2020

          zdoraznovat vyznam celkovej zadlzenosti v pomere voci HDP je typickou taktikou ruskej propagandy, pretoze Rusko ma nizke zadlzenie (cca 15%). V skutocnosti to ale svedci skor o tom, ze to je zaostala ekonomika, ktorej nikto pozicat nechce. Ku prikladu, v maji 2020 si behom koronakrize poziciavalo na trhu Rusko aj Slovensko cca 5 mld eur. Slovensko si pozicalo v priemere za urok 0,35% Rusko za 5,5%. Ak si chce mlady Rus vziat hypoteku, tak nemoze, pretoze úrokove sadzby su krasnych 20 % co je u hypoteky prakticky nesplatitelne. Tolko k ruskemu zadlzeniu....

          • Jura99
            08:18 16.07.2020

            Výše úroku nijak zvlášť nesvědčí o tom, jestli někdo půjčovat chce či nikoliv. Důvod vyššího úroku je ten, že rubl je dost volatilní, zejména kvůli pohybu cen ropy. Pak je celkem logické, že dluhopis v rublech musí mít vyšší úročení, než mají méně volatilní měny. Slovensko si půjčuje levně kvůli euru. Jinak těch údajných 20% hypotečního úroku v Rusku nemají, průměr je asi 9%. Na oplátku mají vyšší úročení u depozitu, u nás či u vás prakticky žádný úrok nedostanete.

          • logik
            10:49 16.07.2020

            Jura:
            ¨Prosím, nepiš o něčem, čemu evidentně vůbec nerozumíš.

            1) výše úroku ZOHLEDŇUJE, jak je kdo ochoten půjčit. Protože to není černobílá otázka: půjčím, nepůjčím, ale "za kolik půjčím". Když tedy někdo "nechce" půjčit, musí Rusko půjčky přeplácet, aby investory k půjčce přesvědčilo.

            2) Výše udaných úroků je pro dolarové dluhopisy, kterých se volatilita Rublu (přímo) netýká. Když si chce Rusko půjčit v Rublech, tak ho to stojí ještě dvakrát tolik. Takže Tvé vysvětlení výše těch úroků je naprosto mimo.
            https://www.e15.cz/byznys/fina...

            3) "Na oplátku mají vyšší úročení u depozitu, u nás či u vás prakticky žádný úrok nedostanete."
            Jinými slovy, mají tam inflaci jako prase. Na tom není nic pozitivního, to je nutný důsledek velké inflace, který ale ani náhodou nevyruší všechny její nevýhody.

          • Jura99
            14:23 16.07.2020

            logik: tak bodem 3 jsi tomu nasadil korunu, jaká že je ta inflace "jako prase" ? Rusové ji totiž poslední roky mají okolo 3-4%, tedy nic moc vysokého. Dolarové bondy ani nevím, že by Rusko vydávalo, ten odkaz máš z roku 2015, úročení kolem 6% se vztahuje na rublové bondy a kromě řady jiných důvodů je důvodem výše hlavní úrokové sazby a značná volatilita rublu. Výše úroku určitě nezohledňuje jak kdo je "ochoten" Rusku půjčit. Investoři nebývají sentimentální a zajímá je obvykle garance a výnos. Sazba úročení dluhopisu jsou spojité nádoby s řadou dalších sazeb v ekonomice, pokud je například relativně vysoké úročení na bankovních vkladech, asi těžko by byly nějak zvlášť atraktivní státní dluhopisy s případně značně menším úročením.

          • logik
            18:24 16.07.2020

            "Rusové ji totiž poslední roky mají okolo 3-4%, tedy nic moc vysokého. "
            To není zdaleka tak jednoduché. Ruské banky nejsou charita, které by rozdávaly peníze zadarmo. Pokud Ruské banky dávají vysoké úroky, pak proto, že rubly ztrácejí hodnotu.
            To, že Rusko udává nějaká oficiální čísla, která lze velmi snadno ohnout, na tom nic nemění.

            Kus samozřejmě je vysvětlitelný úroky centální banky, ale vzhledem k možnosti bank získávat půjčky i na zahraničních trzích to jen těma úrokama vysvětlit prostě nejde.
            A btw., kdyby to tím vysvětlit šlo, tak je to pro Rusko asi ještě větší průšvih, protože
            1) by to znamenalo, že by pro Ruské podniky bylo nedostupné jakékoli rozumné financování.
            2) by to znamenalo, že kdokoli, kdo má peníze, tak je dá do banky a neinvestuje a hospodářství jde do kopru.

            "Dolarové bondy ani nevím, že by Rusko vydávalo, ten odkaz máš z roku 2015, "
            Ten odkaz ukazuje, za kolik byly ochotné jiné státy půjčovat Rusku v dolarech. Nevím, co víc k tomu je třeba dodat. Snad jen to, kolik si těch bondů cení trhy dnes:
            http://cbonds.com/emissions/is...
            Dneska už mají kupón 7,5%, čili ještě klesly na ceně.....

            "pokud je například relativně vysoké úročení na bankovních vkladech, asi těžko by..."
            Promiň, ale todle je diletantství. Naprosto převracíš příčinu a následek.

          • Jura99
            08:41 17.07.2020

            logik: převracení příčiny a následku je už hodnocení úročení bondů, ty jistě nejsou tím základem, od kterého se odvíjejí všechny úrokové sazby v ekonomice. Jádro pudla je v závislosti ruské ekonomiky na těžbě nerostů, především ropy, jejíž cena lítá jak na houpačce a podle toho též lítá kurz jejich měny. Do toho si přidají nějakou tu okupaci, dostanou nějaké ty sankce a stabilita měny je pryč. Kup si pak jakýkoliv finanční produkt v rublech se splatností v řádu let, když je více než pravděpodobné, že hodnota v rublech bude plus mínus klidně v desítkách procent ročně. Pak se není čemu divit, že úrok je nominálně vysoký. Vysoký nominálně, nikoliv reálně.

          • logik
            09:52 17.07.2020

            "logik: převracení příčiny a následku je už hodnocení úročení bondů, ty jistě nejsou tím základem, od kterého se odvíjejí všechny úrokové sazby v ekonomice. "
            Teď už překrucuješ to, co jsem napsal, aby ses měl vůči čemu vymezit. Nikde jsem nenapsal, že je něco úplným základem. Jen, že to indikuje problémy v ekonomice, a že nejde říct, že ale maj vysoké úročení, "takže vlastně dobrý", jak jsi tvrdil.

            U Tebe jsem kritizoval, když nutný důsledek problémů prezentuješ jako něco, co může ty problémy vyvážit.

            "a stabilita měny je pryč. Kup si pak jakýkoliv finanční produkt v rublech se splatností v řádu let,"
            Sorry, ale to je už fakt jak u blbejch. Doložím Ti, že Ruské dolarové bondy se také prodávají leda s vysokým úrokem, a ty na to začneš psát důvody, proč má Rubl problémy.
            Znovu: Rusko problémy má, ale nejsou to zdaleka jen problémy stability kursu, ten jen odráží podstatně hlubší problémy v ekonomice. A ostatní nechtějí Rusku půjčovat ne primárně pro nestabilitu Rublu (byť i to u Rublových bondů snižuje cenu), ale pro rizikovost Ruských půjček, tedy pro reálné riziko bankrotu. Důkazem je vysoký kupón i u Ruských dolarových bondů.

            "Jádro pudla je v závislosti ruské ekonomiky na těžbě nerostů, především ropy, jejíž cena lítá jak na houpačce a podle toho též lítá kurz jejich měny"
            To je v podstatě jedinej kus v celém Tvém postu, se kterou jde tak nějak souhlasit.... teda hodně částečně. Závislost na ropě je samozřejmě velkým problémem ruské ekonomiky, ale není to ani náhodou vysvětlení problémů Ruské ekonomiky. Takoví Saudové jsou na ropě snad ještě závislejší, a jejich měna
            https://www.xe.com/currencycha...
            není na ceně ropy zdaleka tolik závislá.
            Ruská závislost na ropě je jen část skládačky. Problém Ruska je, že penězma z ropy "lepil" díry v neropném průmyslu, který sám od sebe bez ropných peněz často není životaschopný. Pokles ceny ropy pak odhalí ty neropné problémy, což vede k hlubší krizi, než v jiných státech závislých na ropě.

            "Pak se není čemu divit, že úrok je nominálně vysoký. Vysoký nominálně, nikoliv reálně."
            S odpuštěním, tady fakt přemejšlím nad tím, jestli to je z Tvé strany fakt jen diletantsví, nebo úmyslná lež. Pokud se dluhy státu V DOLARECH prodávají s kupónem 7.5%, tak je to REÁLNĚ vysoký úrok, ukazující na velkou nedůvěru trhů ve splatnost těchto dluhů. Na tom není nominálního ani zbla.

            Navíc si sám sobě protiřečíš. Pokud by byl vysoký úrok pouze nominální a ne reálný, tak by to nutně znamenalo, že Rusko má vysokou inflaci, což je věc, kterou si v minulém postu popíral.

          • Jirosi
            19:05 17.07.2020

            "převracení příčiny a následku je už hodnocení úročení bondů, ty jistě nejsou tím základem, od kterého se odvíjejí všechny úrokové sazby v ekonomice."

            Ono to je tak, že jsou. Sice si může centrální banka valit svoji úrokovou politiku, ale to se zase odrazí na politice měnové( místní měna se stane bezcenou).
            Fakticky se tedy úroková sazba odvíjí od schopnosti si půjčovat, pokud si nemůže levně půjčit stát. Těžko si firmy v dané ekonomice půjčí výhodněji.
            Na koho asi tak přenesou firmy náklady spojené z drahými úroky?
            No, na zákazníky = inflace.

          • logik
            12:30 18.07.2020

            Jirosi: v podstatě souhlas, ale zas ty úroky jsou vysoký, protože něco. Nejsou vysoký samy od sebe.

    • RiMr71
      12:04 14.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      ....a Fabulus Maximus opět v akci :)

      • satai
        12:49 14.07.2020

        Maximalne fabuluje...

    • Shania
      12:52 14.07.2020

      J-20 je tam, kde byla F-35 pred deseti lety. Mozna ani tam ne, vzhledem k tomu jake zkusenosti cina ma s vyvojem stihacek.

    • logik
      16:45 14.07.2020

      To by člověk nevymyslel, jaké mozkové přesmyčky zdejší rudý národ vymyslí.

      Reakce na podle něj překonání F-35 je .... tádydádydá.... nákup dalších F-35. To fakt dává logiku.....

      Nu a k
      " teď ruský letecký průmysl není schopen uspokojovat poptávku a dostatečně rychle rozšiřovat kapacity."
      Tak pokud kontrakt na 30 postarších letadel (oboje jsou to poměrně staré designy, nahrazené novějšíma, bez jakejchkoli vývojovejch obtíží) přetíží ruskej leteckej průmysl, tak je na tom už fakt hodně blbě.....

  • Miroslav
    23:01 13.07.2020

    Nejak mi nedáva zmysel nahradzovať F-15J strojom F-35. Predsa len ide o inú kategóriu. F-15 je primárne určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády, F-35 je skôr viacúčelové lietadlo. Skôr by som povedal, že je to také provizórne riešenie kým nepríde do služby domáci stroj ktorý bude skôr ten čistokrvný stíhač na vzdušný boj

    • logik
      23:21 13.07.2020

      F-15 je dnes daleko víc vícúčelový letoun, než air superiority stíhač. Viz verze F-15E, F-15EX. To, v čem původně F-15C excelovala, v tom ji kromě maximálky překoná skoro každej novej stíhač. V podstatě dneska F-15 je dobrá především ve dvou rolích (a přesně v těch rolích ji provozuje co vím i USAF):
      - zaprve jako těžký úderný letoun
      - zadruhé jako interceptor
      Na air superiority roli se už dneska obzvlášť nehodí, obzvlášť verze se starým neaesa radarem. Nemá supercruise, není stealth, nemá nic jako IRST, Pirate apod, kvůli svému stabilnímu designu není ani nějak super obratná. Je to ikonické éro, ale je to padesát let starý....

      Naopak, F-35 překoná v AtA jen F-22. Přinejmenším v BVR boji, což ale vzhledem k schopnostem dnešních jak radrů, IRST, tak i raket, stačí. Takže jakou jinou stíhačku by sis představoval, že by měla F-15 nahradit v roli stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády?

      • Miroslav
        00:03 14.07.2020

        Zjavne Japonsko nebude hľadať (kupovať) vyslovene ťažkú stíhačku ako náhrada za F-15J keď jednu vyvíja.

        • logik
          03:02 14.07.2020

          Vyvíjí, ale
          1) kdoví kdy bude, Čína je problém už teď
          2) F-3 pravěpodobně nebude tak stealth jako F-35. Takže to daleko spíše bude letadlo které bude nahrazovat současnou roli F-15, tedy výkonný interceptor. Je dost dobře možné, že air-superiority role zůstane F-35.
          I když je možné, že než ji dovyvinou, bude už F-35 trochu zastaralá, takže bude hrát druhé housle, kdo ví....

      • janusinko
        07:00 14.07.2020

        Tak práve americkí piloti pri simuláciách vzdušných súbojov sa vyjadrili, že s F-35 nie je vhodné dostať sa do manévrového súboja, pretože ich F-15 a F-16 prekonávali.

        • liberal shark
          08:44 14.07.2020

          I tak byl poměr simulovaných ztrát asi tak 15:1 ve prospěch F-35.

          • janusinko
            11:42 14.07.2020

            Treba rozlišovať pojmy blízky manévrový súboj, na ktorý som narážal, pretože F-35 skutočne nie je akrobat a BVR, tam má samozrejme bez pochýb navrch F-35.

          • Jirosi
            16:16 14.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            janusinko: Dokud nebude technologie co by stíhače nutila jít do boje na blízko, tak to je jedno.

          • logik
            14:18 15.07.2020

            Jirosi: I v boji na blízko díky all-aspect missles je to vlastně jedno....

            Má to IMHO v podstatě jen ten význam, že agilnější stíhač má větší šanci uhnout raketě, ale to zrovna má smysl v boji na větší vzdálenosti, kde raketám ubejvá energie a je tedy reálná šance se jim vyhnout.

            Ale to nic nemění na tom, že F-35 ve skutečnosti v agilitě nijak nezaostává....

        • jj284b
          10:37 14.07.2020

          to by ma zaujimalo odkial to mate... na F-16.net sa totiz uvadza cosi uplne ine.. a to ze piloti F15 a F16 boli po vzdusnych subojoch sokovany ze F35 si po nich este odleteli na pozemnu strelnicu odhodit bomby... vobec netusili ze tie F35, ktore ich zostrelili, lietali s JDAM bombami v bombovnici...

          • janusinko
            11:36 14.07.2020
          • satai
            11:53 14.07.2020

            1. 7. 2015

          • logik
            16:48 14.07.2020

            Víš, to je jaksi dávno vyvrácená "kachna". F-35 v těch testech měla softwarově omezenou letovou obálku.

            PS: Navíc šlo o test dogfightu, který v době HMS a all aspect missiles nemá defakto význam.

          • jj284b
            07:16 15.07.2020

            “Remember, back the rumors were that the F-35 was a pig. The first time the opponents [F-16s] showed up [in the training area] they had wing tanks along with a bunch of missiles. I guess they figured that being in a dirty configuration wouldn't really matter and that they would still easily outmaneuver us.

            By the end of the week, though, they had dropped their wing tanks, transitioned to a single centerline fuel tank and were still doing everything they could not to get gunned by us. A week later they stripped the jets clean of all external stores, which made the BFM fights interesting, to say the least...

            On one of the sorties, my colleague, Maj Pascal 'Smiley' Smaal, decided he would fly BFM and still have enough fuel to go to the range afterwards and drop his weapon (GBU-12: Laser guided weapon). During the debrief, the adversary pilot told us he was confused as to why we went to the range after the fight. When 'Smiley' told him that he was carrying an inert GBU-12 the entire time and that he then dropped it afterwards during a test event, the silence on the other end of the line was golden.”

            – Lt Col Ian 'Gladys' Knight, Commander of 323rd Test and Evaluation Squadron.

      • Lightgray
        01:14 20.07.2020

        F-15C je pořád ten stejný stíhač jako byl po celou dobu své existence. Díváte se na jednu stranu, ale na druhou Vás chci upozornit.
        Piloti F-15C jsou jediní kteří se věnují čistě AtA roli, jsou to nejvíce a nejlépe vycvičení piloti pro vzdušný boj ve všech výškách a všech vzdálenostech které F-15 dosahují na celé planetě, snad mimo Izraele.
        Popisujete IRST, stabilní design a že není F-15C nějak super obratná, tedy, má pokročilý IRST pod a obratná je tak že dokáže sestřelit cvičně F-22, tedy i F-35. Jak jsem psal, rozdíl dělá pilot.
        Stabilita F-15 je menší s vyšší rychlostí, v obratnosti je podobná F-16. Díky stabilitě má F-15 moc pěkné AoA v nízkých rychlostech, a díky ní dokáže letět nazpět se značným poškozením draku. USA vědí proč kupují F-15EX, což je pořád design F-15 ze sedumdesátých let. Doufám v přínosnou diskuzi.

    • flanker.jirka
      07:55 14.07.2020

      Miroslav
      Nepatří mezi víceúčelovost i vedení vzdušného boje?
      Japonsko už nějaké F 35 má, tak mají obrázek o efektivitě obou letadel. A téměř na 100% dojdou k tomu, že Stealth vlastnosti F 35 jsou v dnešní době efektivní.

      • Jirosi
        21:12 14.07.2020

        Oni k tomu spíše došly. Když po původní objednávce 42 ks, následuje tahle na 105 ks (2,5x tolik).

  • dusan
    19:05 13.07.2020

    Myslím, že F-35A nahradí len nemodernizované stroje F-15J, modernejšie stroje F-15JSI zrejme nahradí až nový japonský stroj F-3 za cca 15 rokov. Japonské stroje F-15 sú o 10-15 rokov mladšie ako americké stroje a teda vydržia až do vývoja nového typu.

    Nahrádzať len predchodcu F-2 by bolo zúfalo neekonomické (rovnako ako bol vývoj F-2). Pri náhrade i F-15JSI by to bolo cca 150 ks a teda cca parita s F-35.

  • flanker.jirka
    17:34 13.07.2020

    Nic lepšího k mání není a F 22 jim prodat nechtěli.
    Jen se divím následující větě:
    "Součástí prodeje je také 110 proudových motorů Pratt and Whitney F135"
    ... on by to někdo kupoval bez motorů?

    • Jirosi
      17:58 13.07.2020

      105 ks letadel vs 110 ks motorů.

      • flanker.jirka
        18:39 13.07.2020

        čekal bych, že bude stačit zmínit pouze těch 5 náhradních motorů navíc

        • logik
          23:22 13.07.2020

          Když už se neuvádí jen cena za celej balík sakumprástk, tak se většinou motory počítají zvlášť, je to defakto "spotřebák"

          • flanker.jirka
            07:58 14.07.2020

            motory jako spotřebák? To platilo snad jen u Migu 29, kde resurs motorů byl hodně krátký. Amíci mají motory s mnohem delší životností. To mi jako spotřebák nepřipadá. U prodávaných EFT nebo Rafale také nikde nikdo nezmiňoval motory zvlášť.

          • logik
            10:57 14.07.2020

            Oproti stíhačce to spotřebák je. V poslední době se sice dost prodloužila životnost motorů, ale v tomdle bývá setrvačnost.

            Co si pamatuju tendry na Rafale, tak se většinou udávala cena za sakumprásk včetně podpory, pak se to nerozlišuje. Ale přinejmenším v USA, kde náklady sledujou podrobnějc, je to standard, i F-35 se tam zpravidla udává zvlášť cena bez motoru a motor.

    • Miroslav
      22:56 13.07.2020

      Letecká technika sa bežne predáva zvlášť a zvlášť motory. Je to z dôvodu toho, že väčšinou je možné nahradiť reso. použiť motory od iného výrobcu. Oni ich samozrejme nainštalujú tie motory, je to len formalita. Aj keď kupuješ obyčajné auto tak si môžeš vybrať motorizáciu a od toho sa odvíja aj výsledná cena

      • logik
        23:23 13.07.2020

        Auto není dobrej příklad. Tam Ti právě neúčtujou zvlášť kastli a zvlášť motor :-)

        • flanker.jirka
          07:59 14.07.2020

          Tak to bych chtěl vidět ten dlouhý seznam možných záměn motorů pro různé proudové letadla.

    • liberal shark
      08:46 14.07.2020

      Možná je na motory zvláštní kontrakt. Ve vztahu ke zbytku letadla je to vlastně "spotřební materiál".

  • SofF
    17:24 13.07.2020

    nevim co řeší, jednoduše bych jim přidělil tu část řetězce ze kterého jsou postupně vykopáváni Turci. Řešení raz dva. Možná ještě kalkulují že Erdogan vyměkne, ale to je nepravděpodobné. A nebo taky že by moc začli vidět pod pokličku amerického hw - přeci jsou to na technologie jiná šarže než turčíni.

    • flanker.jirka
      18:40 13.07.2020

      i kdyby turci zase otočili, tak už asi nebudou mít takovou důvěru