Dalších 30 let pro strategický bombardér B-52J Stratofortress

-
28. 8. 2018
-
41 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo připravuje hloubkovou modernizaci strategických bombardérů B-52H Stratofortress. Modernizované stroje označované jako B-52J Stratofortress získají především nové proudové motory. S provozem bombardérů Stratofortress se počítá minimálně do roku 2050.
Mezi roky 1952 až 1962 bylo vyrobeno 744 bombardérů B-52. V nejvypatějších dobách Studené války bombardéry 24 hodin denně, sedm dní v týdnu létaly ve velkých výškách kolem hranic Sovětského svazu a byly připraveny v případě potřeby okamžitě provést jaderný úder.
Americké letectvo stále provozuje 76 bombardérů B-52, což představuje polovinu všech amerických bombardérů. I s příchodem letounů B-21 Raider zůstanou B-52 i v následujících dekádách páteří amerického strategického bombardovacího letectva a také jedním z pilířů americké jaderné triády. „Očekávám, že B-52 zůstanou klíčovým elementem našich bombardovacích sil až do roku 2050,“ uvedl v minulém roce generál Robin Rand, šéf Velitelství pro globální boj vzdušných sil AFGSC (Air Force Global Strike Command).
I přes prudký rozvoj a šíření raketových systémů protivzdušné obrany má bombardér B-52 na bojišti stále své nezastupitelné místo. Unikátní výhodou B-52 je jednoduše objemný trup (a velká nosnost), který umožňuje snadnou zástavbu rozměrných avionických, průzkumných nebo zbraňových systémů.
Díky bojovému rádiusu 7000 km, schopností doplňovat ve vzduchu palivo a velkému pracovnímu prostoru posádky B-52 nabízí unikátní bojovou flexibilitu ‒ bombardéry B-52 mohou například ze svých domovských základen v USA podnikat údery prakticky kdekoliv na světě. Během operace Pouštní bouře B-52 startovaly z území USA, nad Atlantickým oceánem doplnily palivo, zaútočily na cíle v Iráku a po 35 h a 23 000 km se vrátily zpět na domovskou základnu.
V současné době americké letectvo vede diskuze nad hloubkou a rozsahem (tedy finanční náročností) modernizace B-52. Již dříve se přitom objevily úvahy o přeměně B-52 na „leteckou zbrojnici“ nebo na letoun pro radioelektronický boj (B-52 Stand-Off Jammer). Podle Josepha Trevithicka z webu The Drive však nejnovější úvahy o vytvoření modernizované verze B-52J nemají nic společného s uvedenými koncepty.
Ať už letectvo zvolí jakoukoliv podobu B-52J, středobodem modernizace se nepochybně stanou nové proudové motory, které nahradí současné Pratt & Whitney TF33 (vojenská verze motorů pohánějící dopravní B707). Cílem není jen zvýšit výkon a snížit spotřebu, ale také zvýšit výkon palubních generátorů elektrické energie. Osm nových motorů má poskytnout elektrický výkon až 500 kVA. Pro představu, elektrický výkon dvojice generátorů F-22A je 2×70 kVA a F-35 2×50 kVA.
Díky výkonnějším generátorům lze do B-52 instalovat nejmodernější senzory, avioniku, komunikační a navigační systémy, případně dokonce laserové zbraně a výkonné prostředky radioelektronického boje.
Video: Záběry kokpitu B-52H, tankování ve vzduchu a pylonů nesoucí pumy JDAM. / YouTube
Cílem remotorizace je zvýšit dolet o 40 % (minimálně o 20 %) nebo o stejnou hodnotu zvýšit výdrž ve vzduchu. To se odrazí mimo jiné na nižších nárocích na doprovodné tankovací letouny.
Klíčové jsou provozní náklady. V roce 1996 roční náklady na údržbu jednoho motoru TF33 (servisní prohlídky, náhradní díly) dosahovaly 230 000 dolarů, dnes to jsou dva miliony dolarů ročně, na jedno letadlo (osm motorů) tedy 16 milionů ročně. Problém je také nedostatek náhradních dílů, protože se již řada součástek TF33 mnoho let nevyrábí. Ve výsledku remotorizace do roku 2050 ušetří až 10 miliard dolarů jen na provozních nákladech (včetně úspor paliva).
Zajímavé je také hledisko hlukového znečištění. Bez ochrany sluchu je bezpečná vzdálenost od zapnutých proudových motorů TF33 180 metrů, s novými motory pouze 6 m (30× méně).
Pokud si americké letectvo ponchá B-52 až do roku 2050, bez nových motorů se neobjede. Stejně tak bude nutné řešit avioniku, elektroniku a pracovní prostor pro pět členů posádky. B-52H sice získal vylepšený kokpit a avioniku (včetně dvou LCD displejů), ale kokpit stále obsahuje řadu budíkových přístrojů. Nový skleněný kokpit s velkými LCD displeji sníží pracovní zátěž posádky (díky fúzi dat), zlepší situační povědomí o situaci ve vzduchu i na zemi a také zjednoduší použití komunikačních, navigačních, kontrolních nebo zbraňových prostředků letadla.
Foto: Jak může vypadat modernizace kokpitu B-52 si lze představit na vylepšeném kokpitu tankeru KC-135R Block 45. Tanker KC-135 je přitom stejně starý jako B-52; větší foto; větší foto / Public Domain
Naprostou nezbytností se stane modernizace pasivní i aktivní obrany B-52. Může jít o směrové laserové rušičky tepelně naváděných protiletadlových raket, případně laserová děla a malé antirakety (vypouštěné v salvě) schopné fyzicky zničit blížící se protiletadlovou raketu. Samozřejmostí jsou také aktivní radioelektronické systémy schopné zmást nepřátelské radary. Všechny tyto high-tech prostředky však vyžadují nové motory, resp. výkonější generátory elektrické energie.
Modernizace se nepochybně dotkne senzorů letadla, včetně elektro-optických. Současný zaměřovací kontejner AN / AAQ-33 Sniper lze přesunout z pod křídla pod trup (pro lepší zorné pole) nebo ho přímo integrovat do trupu. V úvahu připadají také nové výkonné denní nebo termovizní kamery pro sledování situace na bojišti.
Nesmíme zapomenout také na nový zbraňový komplex, který umožní používat nejnovější zbraně vzduch-země, nebo dokonce vzduch-vzduch (viz létající zbrojnice). Bombardér B-52J musí být schopen používat vyvíjenou jadernou střelu LRSO (Long Range Standoff Weapon) a v budoucnu i novou generaci hypersonických zbraní.
Jak připomíná Trevithick, není jasné, zda má americké letectvo pevný časový plán zahájení a dokončení modernizace flotily B-52. V každém případě k tomu musí dojít do roku 2030, protože podle amerického letectva po tomto datu již nebude možné udržovat motory TF33 v provozu.
Podle původních plánů měly být přitom do 30. záři 2018 (konec současného fiskálního roku) uzavřeny první vývojové smlouvy s potenciálními dodavateli nových proudových motorů. Zda k tomu ale dojde, není jasné.
Zdroj: The Drive
Související články
Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019
Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...
-
02.08.2018
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí
Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...
-
07.08.2018
-
37 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní letadlo AC-130 v afghánské bojové vřavě
V dubnu minulého roku posádka bitevního letadla AC-130U Spooky zažila výjmečnou misi při ochraně ...
-
13.08.2018
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké námořnictvo testuje konvertoplán MV-22 Osprey
Piloti amerického námořnictva testují jeho nejnovější a nejmodernější letecký dopravní prostředek ...
-
17.08.2018
-
13 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
lidi tak ja se teda zas ezopakuju - ANO, plne souhlasim s vama, ze diky pokroku v technologii ty generalky BH budou mene caste. A pokud zustaneme u analogie u aut - tak ano, ...Zobrazit celý příspěvek
lidi
tak ja se teda zas ezopakuju - ANO, plne souhlasim s vama, ze diky pokroku v technologii ty generalky BH budou mene caste. A pokud zustaneme u analogie u aut - tak ano, motory se generalkuji mene casto..ale zas tam mas navic ruzne kompesory, chladice apod ktermysi se honi vykon motoru, ktere tam driv nebyly a musi se vymenit pred onou genralkou..a co treba vymena zarovky ve svetlometu. Driv zalezitost 10 min, dneska ? Bud to rovnou zavest do servisu, nebo se s tim buded piplat nekolik hodin diky systemu uchyceni. nemluve o spouste veci navic co se muzou porouchat a driv tam nebyly.
Takze, podtrzeno , secteno - na necem se u BH normohodiny/penize na udrzbu/vymenu usetri (viz ony zminene rotory), jinde naopak narostou.
Idealni by bylo sem dat jak casto musi Bh A/L/M na checky A/B/C/D a jak dlouho trvaji, aby se doslo ke spravnemu zaveru.Skrýt celý příspěvekAť létá co nejdéle...tohle je prostě nádherné éro!!! Pardon za pouze emotivní komentář, ale když vidím tohle letadlo, nic než výkřik nadšení mne první půl hodinu nenapadá. To samé ...Zobrazit celý příspěvek
Ať létá co nejdéle...tohle je prostě nádherné éro!!! Pardon za pouze emotivní komentář, ale když vidím tohle letadlo, nic než výkřik nadšení mne první půl hodinu nenapadá. To samé mám jen s TU-95...Skrýt celý příspěvek
Czertik: to ze je diel rovnaky, neznamena, ze nie je vyrobeny s lepsich a trvacnejsich materialov. Taka nahrada materialov kompozitom napriklad v prípade rotorov. Ved uz len ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik: to ze je diel rovnaky, neznamena, ze nie je vyrobeny s lepsich a trvacnejsich materialov. Taka nahrada materialov kompozitom napriklad v prípade rotorov.
Ved uz len motory. V A-cku je General Electric T700-GE-701C s 1890HP a v Mku je General Electric T700-GE-701D s vykonom 1994HP.
Ale kludne si to mozme porovnat s tymi Skodovkami. Motor co montovala skodovka v roku 1978 mal predpisanu GO po 100.000km. Uz do favoritu sa montoval motor s predpisanou GO po 250.000. Hadaj po kolkych km musis urobit GO na motore vo fabke?Skrýt celý příspěvekM.d@k: Máš pro své tvrzení nějaká relevantní data - tedy srovnání TCO konkrétních strojů, či alespoň svědectví nějakého věrohodného člověka (např. velitele letky)? Nebo je to pouze ...Zobrazit celý příspěvek
M.d@k: Máš pro své tvrzení nějaká relevantní data - tedy srovnání TCO konkrétních strojů, či alespoň svědectví nějakého věrohodného člověka (např. velitele letky)? Nebo je to pouze Tvůj dojem?Skrýt celý příspěvek
gibon ano, je tam pokrok v metalurgii...a krome toho ? Stale tam budes muset menit olej, svicky, kontrolovat unavu materialu apod. Holt misto po 300 letovych hodinach ty kontroly ...Zobrazit celý příspěvek
gibon
ano, je tam pokrok v metalurgii...a krome toho ? Stale tam budes muset menit olej, svicky, kontrolovat unavu materialu apod. Holt misto po 300 letovych hodinach ty kontroly budes delat po 400. Tot vse. A skutecne nevim proc srovani s fabkou 2 a 3 generace je mimo, vzdyt verze M ma s verzi A/L spolechych 85% komponentu.Skrýt celý příspěvekCzertik: Porovnavat UH60 A (1976) a M(2006) a fabie 2 a 3. generacie, chce velku davku fantazie.
Uz len ten pokrok v metalurgii za toto obdobie.....Czertik: Porovnavat UH60 A (1976) a M(2006) a fabie 2 a 3. generacie, chce velku davku fantazie.
Uz len ten pokrok v metalurgii za toto obdobie.....Tak on nás niko trochu tahá za nohu, když tady hází sumami v M€ za ty generálky, ale už nevyčíslí kolik doopravdy stojí ten bezgenerálkový systém. Ten je totiž koncipovaný pro ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on nás niko trochu tahá za nohu, když tady hází sumami v M€ za ty generálky, ale už nevyčíslí kolik doopravdy stojí ten bezgenerálkový systém. Ten je totiž koncipovaný pro silné a bohaté armády jako mají američani, ale pro nás a slováky je pravděpodobně vhodnější ruský model. Ostatně se domívám, že to byl jeden z důvodů proč afghánci trvali na nákupu ruských strojů. V americkém systému potřebujete ve skutečnosti na stejný počet letových hodin více strojů kvůli předepsaným zkouškám, které vám některé uzemní. Dále potřebujete větší množství techniků, které musíte vyškolit a zaplatit, protože na ty zkoušky je, jak už se tu kdysi probíralo, třeba značné množství "člověkohodin" práce. Navíc pořebujete na základnách vybudovat servisní zázemí, a to vše dohromady vyjde pravděpodobně podstatně dráž, nežli pravidelné generálky.Skrýt celý příspěvek
maco Ta 12 let stara zprava.. Mela ukazat, ze je rozdil mezi planovanymy naklady na udrzbu a realitou :). Co se tyka udrzby a/l verze - treba v tom, ze u ni neni zas tak obrovsky ...Zobrazit celý příspěvek
maco
Ta 12 let stara zprava.. Mela ukazat, ze je rozdil mezi planovanymy naklady na udrzbu a realitou :).
Co se tyka udrzby a/l verze - treba v tom, ze u ni neni zas tak obrovsky rozdil oproti verzi m ? Holt udrzba u fabky 2 a 3 gen bude +- stejna, byt dily v necem jine. Hlavne to bylo k priblizeni toho o cem ta udrba vubec je.
niko
Ja nijak nepopiram to, ze nakupem BH si slovenko z hlediska jedoduchosti a rychlosti udrzby velmi pomohla.Skrýt celý příspěvekniko: "Plus existuju problemy s licenciami, ktore Rusi blokuju. Vyborny priklad je stroj 8008, ktory stoji v LOT uz v podstate par rokov, cena modernizacie a GO podla Centralneho ...Zobrazit celý příspěvek
niko:
"Plus existuju problemy s licenciami, ktore Rusi blokuju. Vyborny priklad je stroj 8008, ktory stoji v LOT uz v podstate par rokov, cena modernizacie a GO podla Centralneho registra zmluv 6,5 miliona €, ale Rusi na neho nedaju licencie a tak stoji a caka."....Story okolo 8008 je trochu zložitejšia. Pokiaľ viem, tak problém je v tom že ASR dala GO motorov a kinematiky robiť na Ukrajinu do Motor Sič Zaporožie, zároveň ale požaduje od Mila aby vydal atest na celý vrtuľník vrátane pohonného ústrojenstva, čo Mil logicky nemôže urobiť (prečo by mal na seba vziať zodpovednosť za legendárnu kvalitu ukrajinskej motoráriny, obzvlášť po škandále s falšovaním záznamov o vykonaných zásahoch na našich motoroch v Motor Sič, kvôli čomu sú uzemnené naše vrtuľníky doteraz...).Skrýt celý příspěvekAjaaaaj zas to bezgeneralkovanie uvedom si ze na zapade sa to to nevola generalka ale velky check aj uh 60 musi chodit na take chcecky neviem si predstavit ako by ho nasi ...Zobrazit celý příspěvek
Ajaaaaj zas to bezgeneralkovanie
uvedom si ze na zapade sa to to nevola generalka ale velky check
aj uh 60 musi chodit na take chcecky
neviem si predstavit ako by ho nasi vojaci rozobrali na plech a potom odfarbili na baremetal inspection alebo nitovali dablery na namahane casti alebo opravovali kompozitove casti
oni si na zapade robia vojaci sami ale v vojenskych utvaroch na to urcenych ktore su na to vybavene a maju na to specialne pripravky a su v uzkom kontakte s vyrobcom
to je ako keby na slovensku bola LOT vojensky utvar zacleneny v armade a pracovali tam vojaci
v europe toto zabezpecuju sukromne podniky v ktorych robia civili
v ruskej armade sa posielaju masiny do kazani lebo je to vyrobny zavod a nemaju problem tam hocico vyrobit alebo certifikovat opravit...
je to jednoduchsie ako keby si vytvarali opravarenske utvary
okrem toho najnovsie Mi-čka prechadzaju na tento '' bezgeneralkový systém ''Skrýt celý příspěvekPokud si neumíte představit jak vypadá taková generálka. Tak tady je video s B777 pro zajímavost. https://www.youtube.com/watch?... Prostě pokud máte dost peněz a ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud si neumíte představit jak vypadá taková generálka. Tak tady je video s B777 pro zajímavost.
https://www.youtube.com/watch?...
Prostě pokud máte dost peněz a nahradních dílů, tak není problém vyměnit cokoliv.
Takže je otázka kolik toho vlastně ještě je původního na těch B-52 o kterých se dnes bavíme.Skrýt celý příspěvekCzertik je sice fajn ze vies pracovat s internetom a nachadzat pdf subory ale aku relevantnost maju 12 rocne spravy alebo co tykajuce sa UH60A/L?
Czertik je sice fajn ze vies pracovat s internetom a nachadzat pdf subory ale aku relevantnost maju 12 rocne spravy alebo co tykajuce sa UH60A/L?
Czertik: Neviem, co konkretne si chcel tymi linkami povedat. Asi k tomu daj nejaky koment. Powerpointova prezentacia udrzby rotorovych listov a motora. Hodnotiaca sprava ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik: Neviem, co konkretne si chcel tymi linkami povedat. Asi k tomu daj nejaky koment. Powerpointova prezentacia udrzby rotorovych listov a motora. Hodnotiaca sprava optimalizacie servisu. Hmm ...
V kazdom pripade s tymi nahradnymi dielmi na MI-17 to u nas nie je vobec ruzove. Nie su ani lacne, ani lahko zohnatelne. Plus existuju problemy s licenciami, ktore Rusi blokuju. Vyborny priklad je stroj 8008, ktory stoji v LOT uz v podstate par rokov, cena modernizacie a GO podla Centralneho registra zmluv 6,5 miliona €, ale Rusi na neho nedaju licencie a tak stoji a caka. V letovej prevadzke chyba. Situacia je taka, ze slovenskemu letectvu lieta uz len +- 8 masin. Black Hawk je doslova zachrana v poslednej chvili. Servis Black Hawku je presne ten rozdiel voci MI-17. Stroj nikam nejde, vojaci si ho zrevizuju sami (s odbornikmi od Sikorskeho) a za par tyzdnov je stroj naspät v sluzbe. In flight time je voci MI-17 neporovnatelne vyssi. Co je pre male letectvo ako to slovenske klucove.
Chapem, ze tu si len tak na nete diskutujeme. Ale zajdi si cez vikend na SIAD, opytaj sa leteckeho personalu. Povie ti to iste, co ti tu pisem ja. Jo a rovno sa mozes opytat, kolko MI-17, hoci aj v Cechach lieta 300 + hodin rocne na stroj ako slovenske BH. ;)Skrýt celý příspěvekniko Asi si kazdy predstavujeme pod slovem generalka neco jineho. V cem fakticky rozdil mezi nejtezsi udrzbou u BH co si budou vojaci delat samu na zakladni a generalkou mi-17 u ...Zobrazit celý příspěvek
niko
Asi si kazdy predstavujeme pod slovem generalka neco jineho. V cem fakticky rozdil mezi nejtezsi udrzbou u BH co si budou vojaci delat samu na zakladni a generalkou mi-17 u vyrobce ? Vyjma fyzickeho prevozu vrtulniku.
To ze na ruzne ispekce atd ma vetsi servisni intervaly je proste tim, ze je novy, a je postaven z kvalitnejsich a trvanlivejsich materialu.
Tak sem se trouchu koukl na net a nasel sem tohle
http://www.asipcon.com/proceed...
A niko, hlavne si vsimni ceny nahradnich dilu - 3 stranka - a toho, o jak moc plati vic, nez je naplanovano. Hodne stesti pri placeni nahradnich dilu :).
a tohle je taky celkem zajimave
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu...
a posledni, sice se udrzbe venuje malo, ale stoji za precteni
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekkolt Takze u zapadni vojenske techniky se provadi to, cemu se u civilniho letectvi rika (lehka) udrba apo case pak tezka udrzba ? A mozna to bude znit blbe, ale jaky je rozdil ...Zobrazit celý příspěvek
kolt
Takze u zapadni vojenske techniky se provadi to, cemu se u civilniho letectvi rika (lehka) udrba apo case pak tezka udrzba ? A mozna to bude znit blbe, ale jaky je rozdil mezi tezkou udrbou a resusem co se provadi u ruske vojenske techniky ?Skrýt celý příspěvekJo este mozno jedna vec. Veci pocas prehliadok, na ktore slovenske letectvo nema odbornikov, budu prevadzat v Presove ludia od Sikorskeho. Neskor si armada nejake oblasti doskoli, ...Zobrazit celý příspěvek
Jo este mozno jedna vec. Veci pocas prehliadok, na ktore slovenske letectvo nema odbornikov, budu prevadzat v Presove ludia od Sikorskeho. Neskor si armada nejake oblasti doskoli, nejake ostanu dodavane externe. Tak mi to bolo vysvetlovane.Skrýt celý příspěvek
No asi vysvetim aby nevznikali urban legends okolo prevadzky slovenských Black Hawkov. UH-60 M Black Hawk je bezgeneralkovy stroj a bodka. Kto vam tvrdi nieco ine, klame. ...Zobrazit celý příspěvek
No asi vysvetim aby nevznikali urban legends okolo prevadzky slovenských Black Hawkov.
UH-60 M Black Hawk je bezgeneralkovy stroj a bodka. Kto vam tvrdi nieco ine, klame. Samozrejme aj BH, rovnako ako vsetky lietadla ma predpisane prehliadky a revizie po predpisanom pocte letových hodin, alebo cyklov. Rozdiel, a v tomto pripade obrovsky rozdiel v porovnani s MI-17 je ten, ze vsetky tieto prehliadky, v ratanie tych velkych po 360 a 720 hodinach si robia vojaci sami na zakladni. U MI-17 sa posielaju stroje po 1000 hodinach do leteckých opravovni, generalka trva rok a stoji 3,5 miliona €. U Black Hawku stroj neopusti zakladnu a prehliadka je hotova za par tyzdnov. Uspora casu a penazi je obrovska a vrtulniky mozu lietat podstatne viac casu ako stare MI-17. Ako priklad uvediem, ze prve dva slovenske Black Hawky odlietali za rok 640 letových hodin (!!!), teda takmer tolko, kolko pred tym cele slovenske vrtulnikove letectvo dokopy !!! Servisny posun je proste u týchto novych strojov voci starym MI-17 obrovsky.Skrýt celý příspěvekKolt nieje pravda po nalietani urcitych cyklov alebo hodin sa robia A check B check C check a D check D check je rovny generalke pri C checku sa rozoberie uplne ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
nieje pravda
po nalietani urcitych cyklov alebo hodin sa robia
A check
B check
C check a D check
D check je rovny generalke
pri C checku sa rozoberie uplne vsetko a inspektujes trup na praskliny scratche nity boroskopia a NDT na trupe odfarbenie na namahanych castiach
ver tomu ze na C checku sa klampiari a ani kompozitari nezastavia
mechanici daju dole motory kontroluju sa uchyty a tak dalej proste ostane holi trup
D check detto ale tam uz je z toho holotrup
kolega hovoril ze C check je polo generalka
ja len tak k tym veciam ze ruske masiny sa musia generalkovatSkrýt celý příspěvekCzertik, západní letecká technika má jiný způsob údržby – po x nalétaných hodinách se udělá "ohledání" (na což jsou patřičné inspekční postupy, otvory, atd.). Pokud je nějaký díl ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik, západní letecká technika má jiný způsob údržby – po x nalétaných hodinách se udělá "ohledání" (na což jsou patřičné inspekční postupy, otvory, atd.). Pokud je nějaký díl poškozen/opotřebován, je vyměněn. U jednotlivých částí letadla jsou různé servisní intervaly. Čili neprovádí se resursy po x hodinách, nýbrž dílčí inspekce a opravy průběžně. Ty složitější jednou za čas samozřejmě musí proběhnout u výrobce, ale frekvence je výrazně nižší než u sovětské techniky a opět se zkoumá jen určitý komponent.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...