DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

-
16. 8. 2018
-
124 komentářů
-
Redakce AN
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.
Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.
Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.
České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.
České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly.
Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár týdny představil právě v Polsku na polygonu Ustka. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.
Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Dubnica nad Vahom, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.
Houfnice DANA M2 získala nový modernější design kabiny; větší foto / Excalibur Army
Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby
Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.
Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.
Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.
Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.
Přístrojová deska kabiny posádky; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.
Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon.
Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.
Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony
Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.
DANA M2 z bočního pohledu; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka.
Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla.
Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.
DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
-
31.01.2017
-
56 komentářů
-
Tisková zpráva
Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu
Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...
-
22.09.2017
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji
Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...
-
01.03.2018
-
63 komentářů
-
Milan Vašíček
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
-
02.03.2018
-
229 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Nesher: ono by se vůbec nic nestalo, pokud by se vše co jste jmenoval smetlo a pořídilo se to přímo ze spolku. Už by se konečně něco mohlo protlačit přes Visegrád, Poláci ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: ono by se vůbec nic nestalo, pokud by se vše co jste jmenoval smetlo a pořídilo se to přímo ze spolku.
Už by se konečně něco mohlo protlačit přes Visegrád, Poláci pořizují slušně věci. Jen by z toho asi moc nezůstalo za nehty politikům.Skrýt celý příspěvekRaSe: doufám, že zůstane u fám a pořídí se něco pořádného. Není nic horšího než závislost na zemi z jiného kontinentu, se kterou neexistuje pořádné spojení. Neuvažuje se i o ...Zobrazit celý příspěvek
RaSe: doufám, že zůstane u fám a pořídí se něco pořádného. Není nic horšího než závislost na zemi z jiného kontinentu, se kterou neexistuje pořádné spojení.
Neuvažuje se i o něčem na pásech? Takový Donar je na upraveném podvozku Ascodu, i když nevím jaké šance ascod bude mít. Ale když si to jako platformu vybrali nedávno Britové. ...Skrýt celý příspěvekNení zač :-) Já pořád doufám, že to jsou fámy. Kamarádčoft s Izraelem je sice fajn, ale nic se nemá přehánět. Úplně by stačily ty radary ( pokud se to povede protlačit přes Nato), ...Zobrazit celý příspěvek
Není zač :-)
Já pořád doufám, že to jsou fámy. Kamarádčoft s Izraelem je sice fajn, ale nic se nemá přehánět. Úplně by stačily ty radary ( pokud se to povede protlačit přes Nato), PL systémy, Lynxy (když už řešíme ty fámy) a v budoucnu možná celková modernizace L 159 ve stylu L 259 Striker. Dohromady celkem slušný balík.Skrýt celý příspěvekNesher:
díky za upřesnění počtů. Souhlasím s tím, že tady jenom tak plkáme. Pokud mám věřit fámám, tak si budeme muset stejně zvykat na Atmos s robotickým ramenem, tak co už :-DNesher:
díky za upřesnění počtů. Souhlasím s tím, že tady jenom tak plkáme. Pokud mám věřit fámám, tak si budeme muset stejně zvykat na Atmos s robotickým ramenem, tak co už :-DRase
Máš v tom chybu. Těch "modernizovaných" ( lépe řečeno repasovaných) Dan mělo být 33 a nových houfnic mělo být 17, 16 do Jinců a jedna do Vyškova.Rase
Máš v tom chybu. Těch "modernizovaných" ( lépe řečeno repasovaných) Dan mělo být 33 a nových houfnic mělo být 17, 16 do Jinců a jedna do Vyškova.Jsem pro nákup 155 houfnic jen je třeba naplánovat reálný rozpočet, argumenty na zachování ráže 152(DAN) jsou slabé, A Rase ne nevěříte jim, šetřit tím že posadi nové houfnice na ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem pro nákup 155 houfnic jen je třeba naplánovat reálný rozpočet, argumenty na zachování ráže 152(DAN) jsou slabé,
A Rase ne nevěříte jim, šetřit tím že posadi nové houfnice na podvozky DAN je totální nesmysl je to jako posadit na Pragu V3s kabinu Ranault a říkat, že jsme ušetřili při nákupu Tater 810;)
repasovat Tatru 815? Jste blázni ? Kde na to budou za třicet let schánět díly ?
Nové Tatry mají jiné roury, brzdy, tlumiče včetně přepracovaného uložení těchto komponent....Skrýt celý příspěvekAres A ony ty naše diskuze nějakou cenu mají? Obávám se, že na "plky" pár military fandů na netu nebere nikdo na MO nebo gen. štábu vážně. A nemyslím, že by měl. ...Zobrazit celý příspěvek
Ares
A ony ty naše diskuze nějakou cenu mají? Obávám se, že na "plky" pár military fandů na netu nebere nikdo na MO nebo gen. štábu vážně. A nemyslím, že by měl. :-)
Gibon
Mluvilo se o 5 mld. Kč, ale je to informace dva roky stará, takže teď těžko říci.
Rase
Já bych tu Evu nezatracoval. Pořád je lepší než Caesar, Atmos atp. Jediný její problém je jistá křehkost, což by v případě podpory 4. BRN nemusel být problém, zvlášť ve variantě 6x6, jiné státy pro podporu takových lehčích jednotek používají tažená děla, což je pro nás vzhledem k větší personální náročnosti nevhodné. A 7. brigáda by pak mohla dostat Zuzany, což není nic jiného než těžká samohybná houfnice, jen na kolech. Spolu se samohybnými minomety jejichž nákup se též připravuje a v budoucnu možná i raketomety (Lynx?) by to už byla slušná síla.
Ale jak říkám, jsou to všechno jen internetové "plky"Skrýt celý příspěvekps. nevím zda těch modernizovaných Dan, nemělo být, za těch 1,1 mld, jen 25 ks. Asi v tom mám chybu. Zkrátka od počátku se počítalo jen s 50 houfnic komplet
ps. nevím zda těch modernizovaných Dan, nemělo být, za těch 1,1 mld, jen 25 ks. Asi v tom mám chybu. Zkrátka od počátku se počítalo jen s 50 houfnic komplet
Gibon: to je docela problém. Když se ještě řešila modernizace Dan, tak se mluvilo o tom, že na obnovení dělostřelectva MO vyčlenilo 6 mld Kč. Z toho na modernizaci Dan (tuším 50 ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon:
to je docela problém. Když se ještě řešila modernizace Dan, tak se mluvilo o tom, že na obnovení dělostřelectva MO vyčlenilo 6 mld Kč. Z toho na modernizaci Dan (tuším 50 ks) 1,1 mld Kč a na nákup nových houfnic (tuším 25) 2,5 mld. Zbývající 2,4 mld pak na nákup munice a na systémy velení a řízení palby.
Jo je to bídná cena ať už to vezmeme jakkoliv. Podle jejich měřítek, když jen vynásobím plánovanou cenu, by 50 nových houfnic vyšlo na 5 mld + 5 mld na munici a SŘP. 10 mld. za 50 nových houfnic mi pořád přijde jako pěkná cena. Zda je reálná už radši neřeším. Upřímně nevěřím ani tak nízké ceně za modernizaci podvozků DanSkrýt celý příspěvekRase: museli by ste si pripravit ppccare 50ks cca 250mil €. Extrapolovane z ceny 25ks pre OSSR. Cena len za hufnice.
Kolko vlastne chce AČR investovať do delostrelectva?Rase: museli by ste si pripravit ppccare 50ks cca 250mil €. Extrapolovane z ceny 25ks pre OSSR. Cena len za hufnice.
Kolko vlastne chce AČR investovať do delostrelectva?Pokud by bylo dost peněz, tak bych byl asi pro nákup nové Zuzany 2. Sjednotila by se tím výzbroj s OSSR a je to vozidlo velice podobné stávající daně. Potencionální nákup Evy beru ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by bylo dost peněz, tak bych byl asi pro nákup nové Zuzany 2. Sjednotila by se tím výzbroj s OSSR a je to vozidlo velice podobné stávající daně. Potencionální nákup Evy beru spíš jako takové ekonomické řešení, jak dostat schopnosti Zuzany 2 za cenu "caesara" nic víc :-DSkrýt celý příspěvek
KOLT: Při manévru v urbanizovaném prostředí na poničených komunikacích či přesunu v lese budou ty 2 m o co bude hlaveň kratší k nezaplacení. Uložení věže nad zadní nápravu vede ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Při manévru v urbanizovaném prostředí na poničených komunikacích či přesunu v lese budou ty 2 m o co bude hlaveň kratší k nezaplacení. Uložení věže nad zadní nápravu vede k nerovnoměrnému zatížení náprav, k přetížení zadní a odlehčení přední. To vede za jízdy k plavání předku vozidla, což vyvolá jeho nedotáčivost při jízdě v oblouku se snížením jízdní stability. Dále usazení věže nad zadní nápravu sníží palebnou stabilitu pro přímou střelbu a způsobí výrazné přetížení zadní nápravy silami výstřelu.
Aby se prodloužil dostřel M777ER, prodloužila s nejenom délka hlavně na L52, ale i se zvýšila hmotnost prachové náplně, asi tak o 25 až 30 %. K zvládnutí zákluzu bez konstrukčních úprav brzdovratného ústrojí a lafety při zachování délky zákluzu a přetížení lafety tak, aby se předešlo k nepřiměřenému zvýšení hmotnosti houfnice, musela se zvýšit účinnost úsťové brzdy. Důsledkem je extrémní tlakové zatížení obsluhy nad povolené meze i při použití ochranných pomůcek. Tlakový účinek na obsluhu se zvýšil jednak tím, že z hlavně expanduje větší množství plynů o vyšším tlaku, ale především tím, že úsťová brzda výrazněji usměrňuje výtok plynů vzad, přímo na obsluhu. Navíc účinkem vytékajících plynů dochází k nadměrné erozi prostředí kolem houfnice a erozí vyvržený materiál má na obsluhu zraňující účinek. Proto modernizace M777ER zatím zůstává v konceptu.
Rase, Nesher a další:
Dokud se neudělá seriózní analýza jak přistoupit a provést modernizaci dělostřelectva AČR na základě fundovaného vojenského, technického a ekonomického rozboru ve vzájemné interakci uživatele, MO, UO, vojenských výzkumných ústavů a výrobců, tak jak to naposledy předcházelo vývoji minometů PRAM, nelze dospět ke smysluplnému řešení a předejít
neúčelnému vynaložení rozpočtových prostředků, tj. peněz nás daňových poplatníků, jak je to zatím zvykem. Navíc se musí zefektivnit celý proces výběrových řízení. Jinak ty naše diskuze se zcela míjejí účinkem.Skrýt celý příspěvekMaximus: lidi od logistiky budou určitě nadšení z představy, že tahají granáty jak ráže 152 tak i 155 mm. navíc ty granáty ráže 152 mm bude brzo potřeba repasovat, aby byly ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Maximus:
lidi od logistiky budou určitě nadšení z představy, že tahají granáty jak ráže 152 tak i 155 mm. navíc ty granáty ráže 152 mm bude brzo potřeba repasovat, aby byly ještě použitelné. Přeci jen byly vyrobené už dost dávno a nic nevydrží věčně. Řešilo se to tady už dřív a nebyla to zrovna malá suma. Pokud by byla ona Eva na podvozku 4x4 (6x6), tak řeknu, že je určitě super mít k modernizovaným danám i lehkou houfnici. jelikož je taky na podvozku 8x8, tak provozovat obě houfnice současně, je blbost. Nové zrovna lehké taky nebudou. Čím dál víc si říkám, že pokud zmodernizujeme podvozek dan a osadíme je věží z Evy, tak to bude ideální řešení. Jelikož zacpeme ústa propagátorům 152 mm a zároveň se podvozky dan nevyhodí. Každá miliarda do modernizace Dan ukrouhne prostředky do nákupu nových houfnic, které by měly být prioritou. Na stejném podvozku by to chtělo hned koupit i raketomety, na čemž se asi shodneme všichniSkrýt celý příspěvekUpřímně také moc nechápu ten nápad na modernizaci Dany tím, že z repasujeme podvozek a dáme na něj novou věž s dělem ráže 155 mm, to co by se tím ušetřilo (pokud vůbec něco) by ...Zobrazit celý příspěvek
Upřímně také moc nechápu ten nápad na modernizaci Dany tím, že z repasujeme podvozek a dáme na něj novou věž s dělem ráže 155 mm, to co by se tím ušetřilo (pokud vůbec něco) by bylo zcela zanedbatelné.
A držet Danu, byť po částečné modernizaci, dál. Též nemá smysl. Jirosi má pravdu, munice máme na pár dní boje, navíc otázka je v jakém stavu ta munice je a v jakém stavu bude třeba za deset let.
Osobně by mi dávala smysl kombinace Zuzany 2 a Evy na podvozku 6x6. Na něco lepšího stejně nemáme peníze, podvozek Tatra dává logisticky smysl a pro vojáky by to bylo to nejjednodušší řešení z hlediska přechodu na nový systém. A časem pak ty raketomety.Skrýt celý příspěvekAres: "Problém AČR dělostřelectva je v tom, že po 155 mm houfnici se chce, aby byla málem schopna vést účinnou střelbu od 0 do 100 km. To je asi tak, jako by útočná puška měla ...Zobrazit celý příspěvek
Ares: "Problém AČR dělostřelectva je v tom, že po 155 mm houfnici se chce, aby byla málem schopna vést účinnou střelbu od 0 do 100 km. To je asi tak, jako by útočná puška měla účinně střílet nejméně na 3 km s účinkem v cíli s efektem automatického kanónu ráže 30 mm."
Jenže, ta technologie té střelby z 155mm existuje a cenově to není v rámci scifi v porovnání z vámi uváděnými palebnými průměry.Skrýt celý příspěvekJen by mně zajímalo jaký by mělo smysl posílat ty DANY v nekompatibilní ráži do mobilizačních skladů. Munice máme i dnes na týden boje... A za týden co, kapitulace? Střelba na ...Zobrazit celý příspěvek
Jen by mně zajímalo jaký by mělo smysl posílat ty DANY v nekompatibilní ráži do mobilizačních skladů. Munice máme i dnes na týden boje... A za týden co, kapitulace?
Střelba na maximální vzdálenost, se přece nepoužívá ke střelbě na linii dotyku, ale k většímu pokrytí této linie. Tedy tam kde dnes musíte mít 2 uskupení, by stačilo na pokrytí jedno.
Jaký je odhadovaný čas na přesunutí z palebné polohy do nové pro dokrytí té technické 8 km díry. Protože to je to co se tu přece řeší. Zda zbraň muže vest palbu nebo musí dojít k přesunu. Vojáky bez podpory nenecháme...Skrýt celý příspěvekskelet, otázka je, v jakém stavu ty auťáky jsou. Ono je klidně možné, že jsou tak opotřebované, že by se generálka ani nevyplatila a bylo by lepší v podstatě postavit nové auto jen ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, otázka je, v jakém stavu ty auťáky jsou. Ono je klidně možné, že jsou tak opotřebované, že by se generálka ani nevyplatila a bylo by lepší v podstatě postavit nové auto jen z využitím některých subsystémů z původního stroje (automat, hlaveň?)... Tohle je věc, kterou my tady od stolu těžko posoudíme :-)
Každopádně mám podezření, že MO chce jít cestou nejmenšího odporu, tedy pořízení jednoho typu, na podvozku 8x8, co nejdříve. Co pak udělá s DANA, je otázka...Skrýt celý příspěvekARES, vážně by mě zajímalo, o kolik je L52 tak zásadně manévrovatelnější než L39. Obojí bude na kolovém podvozku 8x8, rozdíl ve váze samozřejmě bude, ale to není věc, která by ...Zobrazit celý příspěvek
ARES, vážně by mě zajímalo, o kolik je L52 tak zásadně manévrovatelnější než L39. Obojí bude na kolovém podvozku 8x8, rozdíl ve váze samozřejmě bude, ale to není věc, která by manévrovatelnost zas až tak snižovala. Délka hlavně teoreticky může, nicméně DANA má dělo uprostřed korby, modernější houfnice vzadu, čili dopředu kouká zhruba to samé (u EVA spíš míň). Rozdíl v počtu vezené munice už jako argument beru, ten tam bude, protože není možné ten podvozek přetížit. Zrovna EVA je na tom dost bídně.
M1156 je jen naváděcí kit, je možné ho dát na klasickou HE střelu, čímž není důvod, proč by ji nebylo možné použít na plošné cíle. Jasně, vést s její pomocí přehradnou palbu, je drobet plýtvání, nicméně to po ní ani nikdo nechce, na to jsou vámi zmíněné raketomety, o tom žádná. US Army počítá s relativně malým zapojením přesné munice (ačkoliv pochybuji, že bychom i toho malého poměru byli schopni dosáhnout :-/ ), protože má spoustu dalších možností, jak na velké vzdálenosti zasáhnout velmi přesně. My tu možnost nemáme, byla by proto škoda ji nepořídit, když je zrovna příležitost. Mmchd, vámi zmiňované boje ve městech si o vyšší nasazení přesné munice přímo říkají. Pokud nejsme ochotni akceptovat vysoké vedlejší škody. To samé platí o zahraničních operacích nízké intenzity, kdy by houfnice mohly podporovat jednotku i na velké vzdálenosti právě s pomocí naváděné munice. Tam je často zapotřebí právě přesné ničení malých cílů na velkou vzdálenost.
Když už jsme u té US Army, proč myslíte, že vyvíjí novou versi M777ER s hlavní L52?
Ono vámi zmiňované spoléhání na spojence v oblasti divizního dělostřelectva mi přijde jako poměrně krátkozraké. Netvrdím, že bychom museli být nezávislí ve všech zbraňových systémech, třeba balistické rakety s dostřelem 500 km nechť klidně necháme na jiných ;-) Zrovna dělostřelectvo ale není finančně až tak nedosažitelná záležitost...
Nicméně, aby to nevyznělo jako nesouhlas, v podstatě nejsme úplně ve sporu. Asi bych neměl velký problém s tím, kdyby se systémy DANA v tuto chvíli modernizovaly (v počtu cca 50 ks, rozhodně bez změny ráže!!!), přičemž by byly určeny především pro teritoriální obranu, tedy jako podpora 7. mbr. K nim by se přikoupily EVA 6x6 (nějakých 30 ks), s možností snadného transportu, tedy především pro nasazení v zahraničí jako podpora 4. brn a nově vznikajícího výsadkového pluku. 7. mbr teď zatíží rozpočet i tak dost ;-) Po jejím přezbrojení by se DANA šouply do AZ/MS, jak píše Maximus, a pro 7. mbr by se pořídily jednak pořádné raketomety (s jejich výběrem bych si dal pořádnou práci), jednak nové houfnice, ideálně kašlat na kompatibilitu a pořídit je na pásovém podvozku. Když už na kolovém, tak něco těžšího než EVA – třeba do té doby na Slovensku vyvinou něco v rámci PESCO.
Realita ale bude jiná – EVA bude asi jen 8x8, což její strategickou mobilitu výrazně sníží :-( Navíc MO/AČR jednak zjevně nechce pásový podvozek, jednak chce mít unifikovaný typ. Obojí je tedy pochopitelné, nicméně to snižuje manévrovací prostor. Teoreticky by bylo možné mít část EVA na 6x6 s menší zásobou munice, zato výbornou strategickou mobilitou (Herka), část na 8x8 s větším zásobníkem... teoreticky :-/Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...