DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

-
16. 8. 2018
-
124 komentářů
-
Redakce AN
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.
Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.
Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.
České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.
České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly.
Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár týdny představil právě v Polsku na polygonu Ustka. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.
Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Dubnica nad Vahom, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.
Houfnice DANA M2 získala nový modernější design kabiny; větší foto / Excalibur Army
Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby
Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.
Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.
Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.
Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.
Přístrojová deska kabiny posádky; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.
Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon.
Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.
Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony
Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.
DANA M2 z bočního pohledu; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka.
Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla.
Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.
DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
-
31.01.2017
-
56 komentářů
-
Tisková zpráva
Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu
Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...
-
22.09.2017
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji
Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...
-
01.03.2018
-
63 komentářů
-
Milan Vašíček
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
-
02.03.2018
-
229 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Kritický pohľad na uvedenú modernizáciu len zo zhliadnutých fotografií a článku: ako nasadajú vodič a veliteľ do kabíny, nie sú tam stupačky, to isté ako lezie obsluha do ...Zobrazit celý příspěvek
Kritický pohľad na uvedenú modernizáciu len zo zhliadnutých fotografií a článku: ako nasadajú vodič a veliteľ do kabíny, nie sú tam stupačky, to isté ako lezie obsluha do jednotlivých bojových priestorov? Rebrík som nikde na vozidle pripevnený nevidel....Nechápem umiestnenie troch zásuviek na šikmom plechu kabíny, prvá jazda na Lešti a tie tri zásuvky pod veliteľom dela sú nepoužiteľné ak ich vôbec niekto nájde. Kam sa stratilo ťažné zariadenie vpredu ,či už sa prerobenka nebude kaziť?. Tú Danu v teréne napr. AV 15 na blate nepotiahne a musí ju ťahať druhá Dana. Za čo? Alebo sa budú ťahať zadkami k sebe? Ku každej batérii asi dáte jeden špeciál vyprošťovák, že :) potom je lano na veži len záťaž . Zámky na kastlíkoch nemajú vyznačenú pozíciu uzamknutia a chýbajú tam klasické fabky, lebo bohužiaľ aj kolegovia Amíci sú zvedaví a niekto to teda bude musieť stále strážiť pred nenechavcami.
Pobavila ma Black out výbava- v presklenej kabíne s veľmi bledým lesklým náterom by sa museli vypnúť všetky svietiace veci vrátane PC a navigácie, aby to nevyžarovalo v noci z kabíny von. Aj FVZ čo sleduje úroveň CO2 napríklad v kabíne vodiča a veliteľa ? keď na fotke nie je žiadna strielňa pre osobnú zbraň je "taky huste dobrý". K dostrelu 25 km- to je maximum nie starého kanónu a jednokomorovej úsťovej brzdy, ale najme konštrukcie BVZ. Možno tak tam dať dvojkomorovú brzdu, ktorá by pomohla BVZ ubrzdiť záklz a dalo by sa ísť ešte o nejaký kúsok ďalej. Suma sumárum: imidžovka podvozok - ale zbraň ako taká je dobrá už len do zálohy. Bože , prečo to pripomína Šukala............Skrýt celý příspěvekTo Hurvo: Ona sa ta Dana M1CZ uz objavuje na posteroch, za chvilu bude mozno aj vo filme: ...Zobrazit celý příspěvek
To Hurvo:
Ona sa ta Dana M1CZ uz objavuje na posteroch, za chvilu bude mozno aj vo filme: https://www.ebay.com/itm/TIN-S... Skrýt celý příspěvekLukas To je samozřejmě všechno pravda, ale i tak to co byste chtěli, lhostejno zda se tomu říká plán či deklarace je prostě mimo vaše možnosti. Znovu opakuji, Polsko je relativně ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
To je samozřejmě všechno pravda, ale i tak to co byste chtěli, lhostejno zda se tomu říká plán či deklarace je prostě mimo vaše možnosti. Znovu opakuji, Polsko je relativně chudá země, která potřebuje modernizovat kde co a nikoliv jen WP. Navíc, vaše obsese, že všechno musí být "made in Poland", která se zhmotnila v PGZ tak jak ji dnes známe vše jenom zhoršuje a prodražuje. Neber to jako nějakou anti polskost, jen jako postřehy neutrálního pozorovatele.
Když už jsme u té PGZ, přiznám se, že to moc nechápu. Pokud se skutečně chystáte na válku s Ruskem, tak o zbrojní průmysl přijdete v několika dnech a budete závislí na dodávkách spojenců, což jistě budou jiné systémy než to co vyrábí PGZ. Což bude problém. Ale pokud byste chtěli např. realizovat jeden z velkých polských geopolitických snů, myšleno společnou hranici s Maďarskem či "osvobodit" polskou menšinu v Litvě, tak už by to smysl dávalo.Skrýt celý příspěvekNesher - jest jeszcze inaczej To co często w mediach jest pisane jako plan NIE JEST PLANEM - jest tylko "deklaracją" Rzeczywisty plan jest dokumentem TAJNYM A wracając ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher - jest jeszcze inaczej
To co często w mediach jest pisane jako plan NIE JEST PLANEM - jest tylko "deklaracją"
Rzeczywisty plan jest dokumentem TAJNYM
A wracając do możliwości - powtórzę jeszcze raz Niemcy za same CH53 płacą więcej niż WP płaci za eksploatacje WSZYSTKICH śmigłowców
a przecież maja EC665 i UH-1 i inne śmigłowce
Eksploatacja tylko samolotów Tornado kosztuje ich tyle co nas 48 F-16 31 MiG 29 i 18 Su22
A przecież mają EF
Niemcy nie mają czołgów, a my nie mamy np samolotów transportowych, lotnictwa morskiego....
Francja nie ma czołgów ale ma lotniskowiec (nawet "potężna" Rosja takiego nie ma) - atomowe okręty podwodne i triadę nuklearną...
Inne armie inne potrzeby...
Problemem WP jest to że największy wpływ na kształt WP maja lobbyści kupujący media oraz przypadkowe układy personalne
Ostatnia dobra i przemyślana reforma w armii to był rok uwaga - 1988-1990Skrýt celý příspěvekSkelet, nevím proč, ale uložila se jen část mé reakce. Tedy doplňuji zbytek: znám Polsko lépe než většina českých a slovenských přispěvatelů. Prostě chci říct, že polské plány ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet, nevím proč, ale uložila se jen část mé reakce. Tedy doplňuji zbytek:
znám Polsko lépe než většina českých a slovenských přispěvatelů. Prostě chci říct, že polské plány se míjejí s realitou jak finanční, tak i personální. Ostatně i Lukas musel uznat, že jsou jejich plány přehnané.
Jirosi
Prosím, zjisti si co WP platí za Kraba, za to by byl možná i PZH 2000. PGZ je fakticky monopol a podle toho to dopadá.
Tečka
Obávám se, že srovnáváš nesrovnatelné, nelze srovnávat ČSLA s dnešní AČR, stejně jako polskou bolševickou armádu s WP, prostě zcela jiné ekonomické systémy, cenové hladiny atp. Kdyby si to chtěl zopakovat dnes, tak na to padne celý státní rozpočet.
Dělal jsem to samé co před tím v Rusku, pracuji pro jednu nadnárodní firmu a byl jsem v teamu, který přebíral jednu polskou strojírenskou firmu a začleňoval ji do nových struktur.Skrýt celý příspěvekSkelet To já všechno vím, troufám si říci, že z českých a slovenských diskutérů znám Polsko asi nejlépe, a to nejen kvůli svému pracovnímu působení, ale i řekněme kvůli rodině, ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
To já všechno vím, troufám si říci, že z českých a slovenských diskutérů znám Polsko asi nejlépe, a to nejen kvůli svému pracovnímu působení, ale i řekněme kvůli rodině, moje žena je Polka od Krakova Skrýt celý příspěvekstejně je to kus krásné historie dokazující že československá konstruktérská škola patřila ke světové špičce. Tak nebo tak, dokázali předběhnout dobu.
stejně je to kus krásné historie dokazující že československá konstruktérská škola patřila ke světové špičce. Tak nebo tak, dokázali předběhnout dobu.
Nesher: na obranu Polska bych rád podotkl, že je to země hraniční, navíc sousedí s oficiálním protivníkem NATO. Navíc svým přirozeným nepřítelem. Ten vztah k armádě bude logicky ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: na obranu Polska bych rád podotkl, že je to země hraniční, navíc sousedí s oficiálním protivníkem NATO. Navíc svým přirozeným nepřítelem. Ten vztah k armádě bude logicky jiný, než Německa.Skrýt celý příspěvek
ad kabina Zuzany2: "v roce 2002 přihlásila trenčínská firma Konštrukta - Defence návrh inženýrky Daniely Gabrišové na vzhled a konstrukci jednomístné kabiny řidiče. Uvedená ...Zobrazit celý příspěvek
ad kabina Zuzany2:
"v roce 2002 přihlásila trenčínská firma Konštrukta - Defence návrh inženýrky Daniely Gabrišové na vzhled a konstrukci jednomístné kabiny řidiče. Uvedená konstrukce kabiny byla použita u prototypu Zuzana XA-1 a samohybných houfnic Zuzana A-1 a Zuzana 2.
Úrad priemyselného vlastníctva SR tuto záležitost eviduje v Registri dizajnov pod označením: D 26528. "Skrýt celý příspěvekI já si myslím, že tato modernizace měla proběhnout před nejmíň 10 lety, dnes už musíme pořídit nové na 155mm ráži, jinak budou modernizované Dany zastaralé okamžitě po dokončení ...Zobrazit celý příspěvek
I já si myslím, že tato modernizace měla proběhnout před nejmíň 10 lety, dnes už musíme pořídit nové na 155mm ráži, jinak budou modernizované Dany zastaralé okamžitě po dokončení modernizace. Trochu mi to připomíná slovenská "modernizovaná" BVP2 (hoši sorry :-). CSG by to měl pochopit a nabídnout dělo nové na 155mm ráži.
Takže když jsme u toho, co pořídit, kloníte se spíš už k hotové houfnici na podvozku Tatra 8x8 (Eva, Archer) nebo koupit jen dělovou věž (kterou) a tu na tatru posadit?Skrýt celý příspěvekHidalgo: ale hej, kabina je urcite zaujimava. No stanag 4 a 1 je rozdiel. Facelift by tej nasej jasterici neuskodil. Sikovny dizajner by sa s tym vedel pohrat. Ale brknut na tuto ...Zobrazit celý příspěvek
Hidalgo: ale hej, kabina je urcite zaujimava. No stanag 4 a 1 je rozdiel.
Facelift by tej nasej jasterici neuskodil. Sikovny dizajner by sa s tym vedel pohrat. Ale brknut na tuto strunu tie nase gumy nikdy nevedeli.Skrýt celý příspěvekNesher Tak dla odświerzenia pamięci ,zakładam,ze możesz nie pamiętać ;) https://pbs-0.twimg.com/media/... A tu ..jak wygladają zdolności niemieckiej ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher Tak dla odświerzenia pamięci ,zakładam,ze możesz nie pamiętać ;)
https://pbs-0.twimg.com/media/...
A tu ..jak wygladają zdolności niemieckiej floty (obecnie jest jeszcze gorzej) i nie wnikam o powody bo normy maja wysokie ale fakt, ze zabawa w wojsko to kosztowna sprawa
https://pbs-0.twimg.com/media/...
Dalibyście spokój z tą służba zdrowia...
Ps. Nesher ,co Ty robiłeś przez rok w Warszawie, jeśli można zapytać?Skrýt celý příspěvekNesher: Němci neplatí na armádu stejně jako mi. Cenu "gripenu" a "EF" bych taky neporovnával. A tak se dá pokračovat. Poláci uspoří obrovské sumy na seriovosti. Když si pořídíme ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Němci neplatí na armádu stejně jako mi. Cenu "gripenu" a "EF" bych taky neporovnával. A tak se dá pokračovat.
Poláci uspoří obrovské sumy na seriovosti. Když si pořídíme 50 houfnic, a oni 250, jejich jednotková cena bude proti naší z říše snů.Skrýt celý příspěvekJirosi Těch stíhaček máme 14, Alca není stíhačka. Němců je osm krát více, Francouzů je více jak šestkrát, o síle ekonomiky ani nemluvím a přesto si takové počty nedovolí. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Těch stíhaček máme 14, Alca není stíhačka.
Němců je osm krát více, Francouzů je více jak šestkrát, o síle ekonomiky ani nemluvím a přesto si takové počty nedovolí.
Btw 2% polského HDP je cca 260 mld. Kč (10 mld. €), 2% českého je skoro 100 mld. Kč (necelé 4 mld. €). To jen aby bylo zřejmé o jakých částkách se bavíme, za to nejsilnější pozemní síly z evropských států NATO + letectvo na cca 60% německého (bavíme se o plánech, nikoliv o současném stavu) + malé námořnictvo včetně ponorek prostě neuživíte.Skrýt celý příspěvekTak kabína vyzerá naozaj lepšie ako na ZUZANA 2......skôr ma zaujíma praktická vec: Akú dávajú životnosť pancierovému sklu?...pokiaľ ma pamäť neklame, tak maximálne 7 rokov. Čo sa ...Zobrazit celý příspěvek
Tak kabína vyzerá naozaj lepšie ako na ZUZANA 2......skôr ma zaujíma praktická vec: Akú dávajú životnosť pancierovému sklu?...pokiaľ ma pamäť neklame, tak maximálne 7 rokov. Čo sa týka elektroniky....OK ale pre boha rozumne. V poslednej dobe čím vyšší podiel elektroniky tým módnejšie.....a logista sa sa môže zblázniť, lebo to nevie opravť na útvare. Uvidíme.Skrýt celý příspěvek
Nesher: Je jich skoro 4x více. My 210 Bvp , oni 1000 My 50 děl, oni 250 My 36 stíhaček, oni 100.. Ano, nebude to zadarmo. Ale pokud bychom i my dávali jen ty "2%" měla by ACR ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Je jich skoro 4x více.
My 210 Bvp , oni 1000
My 50 děl, oni 250
My 36 stíhaček, oni 100..
Ano, nebude to zadarmo. Ale pokud bychom i my dávali jen ty "2%" měla by ACR zatraceně větší nákupy.Skrýt celý příspěvekLukas Však já také nemluvím konkrétně o tobě, ale obecně o své zkušenosti s Polskem a Poláky. Jinak k těm počtům, nedávno když jsem byl zase ve Varšavě, tak mi kolega ukazoval ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Však já také nemluvím konkrétně o tobě, ale obecně o své zkušenosti s Polskem a Poláky.
Jinak k těm počtům, nedávno když jsem byl zase ve Varšavě, tak mi kolega ukazoval plány polského MNO na modernizaci WP, s výjimkou námořnictva, které je asi oprávněně popelkou polských ozbrojených sil, jsou ty plánované počty neuvěřitelné a pokud by se to realizovalo ve 100% tak Polsko musí zbankrotovat. Proto mluvím o megalomanii.
1000 BVP, tanků snad ještě více, více než sto stíhaček, desítky bitevních vrtulníků, další desítky dopravních vrtulníků, nové PTŘS (tisíce kusů) atd.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...