DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

-
16. 8. 2018
-
124 komentářů
-
Redakce AN
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.
Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.
Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.
České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.
České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly.
Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár týdny představil právě v Polsku na polygonu Ustka. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.
Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Dubnica nad Vahom, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.
Houfnice DANA M2 získala nový modernější design kabiny; větší foto / Excalibur Army
Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby
Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.
Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.
Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.
Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.
Přístrojová deska kabiny posádky; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.
Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon.
Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.
Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony
Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.
DANA M2 z bočního pohledu; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka.
Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla.
Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.
DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
-
31.01.2017
-
56 komentářů
-
Tisková zpráva
Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu
Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...
-
22.09.2017
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji
Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...
-
01.03.2018
-
63 komentářů
-
Milan Vašíček
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
-
02.03.2018
-
229 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
PRO Nesher- nie chcę mówić o służbe zdrowia bo problem jest bardzo skomplikowany i wcale nie ogranicza się do "zamożności" państwa Czy wiesz że w PL pielęgniarka musi mieć lepsze ...Zobrazit celý příspěvek
PRO Nesher- nie chcę mówić o służbe zdrowia bo problem jest bardzo skomplikowany i wcale nie ogranicza się do "zamożności" państwa
Czy wiesz że w PL pielęgniarka musi mieć lepsze wykształcenie niż na zachodzie?
Co do megalomani - wiesz mi to nie ja jestem megalomanem. Gdybym był ministrem obrony to wojska lądowe miałyby nie 13 brygad tylko 9...
Porównywanie WP do armii zachodnich jest problematyczne i mylące - naprawdę...
Tak Niemcy mają 225 (będzie - 320) leopardów 2 i 350 SPz Puma
Ale ile Niemcy maja np. śmigłowców
Tiger - prawie 68
ciężkich i bardzo kosztownych CH 53?
Luftwaffe podobnie - flota samolotów myśliwskich i transportowych jest kilkukrotnie większa niż PL
To dlatego bogate Niemcy "nie stać" na 700 czołgów i 200 haubic..
Po prostu inne "zdolności" są priorytetoweSkrýt celý příspěvekJa som presvedceny ze modernizovane produkty CSG by v prvom rade mali byt ponuknute NETFLIXU. Vyzeraju akcne na fotkach, pokial budu mat pri sebe catu opravarov tak zvladnu mozno ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som presvedceny ze modernizovane produkty CSG by v prvom rade mali byt ponuknute NETFLIXU. Vyzeraju akcne na fotkach, pokial budu mat pri sebe catu opravarov tak zvladnu mozno aj dva dni natacania v kuse. Potom co si tatrapany zahrali vo filme SPECTRE, tak by BVP-M, DANA-M2, t-72 scarab boli super ako filmove rekvizity. NETFLIX by si ich v pohode mohol zaplatit a este by sa mohlo aj natacat v CZ/SK takze by mal z toho prospech nas filmovy priemysel.
Naj pozitivum by bolo ze by bolo ze by v tych rakvach neumreli ziadni nasi vojaci.Skrýt celý příspěvekBTW Když už jsme se dostali k námořnictvu, tak si dovolím "lehce" odbočit. Dnes uplynulo přesně 100 let od první a poslední a navíc i vítězné české "námořní" (byť se odehrála na ...Zobrazit celý příspěvek
BTW
Když už jsme se dostali k námořnictvu, tak si dovolím "lehce" odbočit. Dnes uplynulo přesně 100 let od první a poslední a navíc i vítězné české "námořní" (byť se odehrála na jezeře) bitvy v níž měl tu čest bojovat i můj pradědeček :-)
https://www.stream.cz/vylety-d... Skrýt celý příspěvekLukas Jasně, v každé zemi se naříká (u nás též, v naříkání jsou Češi mistři světa), ale v Polsku je to vážně bída, po více jak roce pobytu ve Varšavě mohu srovnávat (díky bohu za ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Jasně, v každé zemi se naříká (u nás též, v naříkání jsou Češi mistři světa), ale v Polsku je to vážně bída, po více jak roce pobytu ve Varšavě mohu srovnávat (díky bohu za soukromé pojištění, které mi platil zaměstnavatel).
Nicméně to byl jen příklad v tom smyslu, že Polsko má i jiné a z hlediska voličů možná důležitější starosti než WP (nechci to tu zaplevelovat diskuzemi o kvalitách veřejného zdravotnictví)
Jinak se asi shodneme v tom, že prostě zveřejněné plány na výstavbu a modernizaci WP jsou nesmyslné a dlouhodobě neufinacovatelné a bude muset dojít k nějaké redukci. Když srovnám plánované počty moderní techniky např. s BW (přičemž Německo je o mnoho větší, bohatší a technicky vyspělejší), tak se nediv, že si pomyslím něco o staré dobré polské megalománii (nic ve zlém, ale to je skutečně jeden z rysů polské národní povahy)
Jinak k MW - nahrazovat fregaty třídy O.H. Perry tou samou třídou je poněkud zvláštní. Jak dlouho vám vydrží a kolik bude stát modernizace? Otázka je, musí mít MW skutečně fregaty? Nestačily by korvety? Balt není Atlantik a Polsko není velmoc, aby muselo provozovat takto velké lodě. Čímž nemyslím Slazak, ale něco rozumného např. z Itálie nebo Holandska.
Clanek na otázku co je MW už odpověděl Lukas (za což mu děkuji) a problémy polského veřejného zdravotnictví nejsou jen o nedostatku lidí, jsou mnohem hlubší.Skrýt celý příspěvekPRO Clanek - MW - Marynarka Wojenna - Polish Navy ;) Nesher - tylko bez służby zdrowia - O.K.? Bo nie znam kraju, gdzie obywatele nie narzekają na służb zdrowia... Przecież ...Zobrazit celý příspěvek
PRO Clanek - MW - Marynarka Wojenna - Polish Navy ;)
Nesher - tylko bez służby zdrowia - O.K.? Bo nie znam kraju, gdzie obywatele nie narzekają na służb zdrowia...
Przecież napisałem - że redukcje tak, ale nie w artylerii...
Wojska aeromobilne to kosztowny i niepotrzebny wydatek - po co 2 brygady? - Każda kosztuje tyle co zmechanizowana a żadna nie zatrzyma nawet słabej brygady na nie najnowszym sprzęcie...
Nie potrzebujemy też Kruków (moim zdaniem zamiast myśleć o Apache trzeba kupić więcej myśliwców )
Wracając do MW - MON chce kupić używane fregaty Adelaide - 2 Oliver Hazard Perry i 2 Adelaide + kilka małych jednostek pomocniczych - więcej nie trzeba....
Nie jesteśmy Hiszpanią, ba strategicznie (mowa o kwestiach morskich) to nie jesteśmy nawet Szwecją czy Danią...Skrýt celý příspěvekCo nato rict?! Dojem super krasna kabina, podvozek,...atd. Ale....! Co ten dostrel? Hruza vim ze ve skladech maji ohromne mnozstvi strel kalibru 152mm,ale radeji sakrys razi ...Zobrazit celý příspěvek
Co nato rict?!
Dojem super krasna kabina, podvozek,...atd. Ale....!
Co ten dostrel? Hruza vim ze ve skladech maji ohromne mnozstvi strel kalibru 152mm,ale radeji sakrys razi 155mm a dostrel 40-50km.jinak zaspali dobu.
Zaver bylo by super mit takove masiny nasi vyroby, ale fakt zmenit razi a dostrel.Skrýt celý příspěvekNa krasu sa sice nehra, ale dizajnovo vcelku vydarene. Vedla tejto Dany vyzera kabina zo Zuzany 2 ako prebrana z nemeckeho vojnoveho polopasu, o priestrannosti ani nehovoriac.
Na krasu sa sice nehra, ale dizajnovo vcelku vydarene. Vedla tejto Dany vyzera kabina zo Zuzany 2 ako prebrana z nemeckeho vojnoveho polopasu, o priestrannosti ani nehovoriac.
fenri: to je asi jediné smysluplné řešení, nebo odůvodnění, proč takto modernizovat dál podvozky Dan. Na druhou stranu cena podvozku T-815-7 s pancéřovou kabinou co má EVA, bude ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
to je asi jediné smysluplné řešení, nebo odůvodnění, proč takto modernizovat dál podvozky Dan. Na druhou stranu cena podvozku T-815-7 s pancéřovou kabinou co má EVA, bude asi jen malá část ceny. Ve výsledku tak fungl nová EVA vyjde na stejno co ona modernizace a hlavně to bude kompletně nové vozidlo s plnou životností. Z mého pohledu těch 50 houfnic EVA (tak jak byla představena) je dostatečné pro potřeby naší armády. Dany bych už poslal do křemíkového nebe nebo Strnadovi pro přeprodej.
ps. tahle nová kabina je fakt sexy, to by mohlo mít na trhu úspěch (!)Skrýt celý příspěvek@Nesher Polske zdravotnictvi dojizdi na nedostatek lidi, materialnim vybavenim, ktere je taky pod urovni toho ceskeho se nenechte zmast, to je v CR "na urovni" jen proto, ze je to ...Zobrazit celý příspěvek
@Nesher
Polske zdravotnictvi dojizdi na nedostatek lidi, materialnim vybavenim, ktere je taky pod urovni toho ceskeho se nenechte zmast, to je v CR "na urovni" jen proto, ze je to prave zdravotnictvi co spolu s dopravni vystavbou a armadou uzavira "velkou trojku" kde se nejlip "odklani". Problem ma ale CR na spadnuti (a uz je to neodvratny stav) naprosto stejny jako PL, a tim jsou lidi, kteri brzdo pujdou houfne do duchodu a mladi se tam nehrne (kdoby se tam taky hnal). Na lidech zacnou brzy padat zdravotnictvi vsude ve vychodni evrope, CR/SR nevyjimaje. Nakonec na tom budou Ukrajinci lip, ti jsou na to, ze ziji v "soukromem zdravotnictvi" kde se plati na drevo treba 8tis USD za porod uz zvykli, ale pro nas to bude sok. :/
Btw. co jste myslel tim"MW"?Skrýt celý příspěvekLukas Já nerozporuji to, že tolik děl potřebujete, já rozporuji to, že si to podle mě nemůžete dovolit. Respektive můžete, ale pak nebudou peníze na jiné věci, které též zajímají ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Já nerozporuji to, že tolik děl potřebujete, já rozporuji to, že si to podle mě nemůžete dovolit. Respektive můžete, ale pak nebudou peníze na jiné věci, které též zajímají voliče, např. zmíněné zdravotnictví, případně MW, která se vám rozpadá před očima.Skrýt celý příspěvekPro Nesher Dziś WP ma 16 dywizjonów haubic - głownie uzbrojonych w 2S1 12 dywizjonów Krab i Kryl i 4 Dana to także 16 dywizjonów... Tu nic się nie zmieni - prócz ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Nesher
Dziś WP ma 16 dywizjonów haubic - głownie uzbrojonych w 2S1
12 dywizjonów Krab i Kryl i 4 Dana to także 16 dywizjonów...
Tu nic się nie zmieni - prócz jakości...
Właśnie dlatego że możliwości finansowe PL są małe, Kryl musi poczekać do 2020/22
Nie będzie też 160 Homarów - to bzdury Macierewicza.
54 to max - zwłaszcza że za kilka lat trzeba będzie je zmodernizować (Brawo lobbyści z Lockheed Martin )
Generalnie jeśli WP musi coś zredukować to liczbę brygad - stworzyć 1 tym brygady gąsienicowej (nie jak dziś gdzie mamy klasyczne brygady pancerne i zmechanizowane o proporcjach 2 do 1 lub 1 do 2 )
Artylerii nie ma co redukować - to ona zadaje 70% strat w klasycznych konfliktach o wysokiej intensywności....Skrýt celý příspěvekLarry DANA (jakkoliv modernizovaná) je pro AČR nezajímavý produkt a Strnad to ví. Proto se také CSG urychleně zapojilo do projektu EVA. DANA M2 je exportní produkt (údajně už s ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
DANA (jakkoliv modernizovaná) je pro AČR nezajímavý produkt a Strnad to ví. Proto se také CSG urychleně zapojilo do projektu EVA.
DANA M2 je exportní produkt (údajně už s někým jednají), M1 prodali do Ázerbájdžánu, takže nějak tímhle směrem to asi míří, možná do Gruzie, která ještě nějaké původní DANY má a tohle by pro ně mohl být finančně zajímavý způsob jak je dalších 10-15 let udržet v provozu.Skrýt celý příspěvekVěřím, že si za projekt odpovědné manažery pan Strnad zavolal a vynydal jim, kulantně řečeno.Aby makali a doufá, že ještě je šance "se vrátit do hry" No tlaky ve výběrovém ...Zobrazit celý příspěvek
Věřím, že si za projekt odpovědné manažery pan Strnad zavolal a vynydal jim, kulantně řečeno.Aby makali a doufá, že ještě je šance "se vrátit do hry"
No tlaky ve výběrovém řízení, komisích, podkomisích musí být obrovské.
Do toho lobbing firem, o nestrannosti a nejvhodnějším výběru si mohu myslet své....Skrýt celý příspěvekOK, chápu. Ale otázka zní, můžete si tolik děl, tanků, letadel.............., vůbec dovolit? A nemyslím jen finančně, má WP tolik lidí, respektive možnost je získat? Mám takový ...Zobrazit celý příspěvek
OK, chápu.
Ale otázka zní, můžete si tolik děl, tanků, letadel.............., vůbec dovolit? A nemyslím jen finančně, má WP tolik lidí, respektive možnost je získat? Mám takový pocit, že odpověď je v obou případech ne. Protože Polsko prostě není ropný emirát, ale stále relativně chudá země jejíž HDP na hlavu je o cca 20% nižší než to naše (a to také není žádná sláva), jehož vláda akceleruje sociální výdaje (byť k té obludnosti co je u nás se ještě neblížíte), jehož zdravotnictví je mírně řečeno špatné a navíc několik miliónů občanů v produktivním věku (2-3 mil.?) dlouhodobě pracuje v zahraničí, což snižuje počet lidí, kteří by byli ochotni vstoupit do armády.
Prostě podle mého budujete ozbrojené síly, které by bylo problém ufinancovat i v bohatších zemích a Polsko si je dlouhodobě nemůže dovolit, takže např. těch 180 Krabů + nové HIMARS je více než dost a pokud by se v budoucnu dařilo lépe, tak by se dalo přikoupit pár oddílů KRYL. Investice do zastaralých DAN je zbytečná.Skrýt celý příspěvekPo co - by mieć więcej dział... Zasięg 20-25 km to nie problem - samych Krabów będzie 120 sztuk. Zmodernizowana Dana mogłaby realizować część zadań - np. wsparcie ogniowe ...Zobrazit celý příspěvek
Po co - by mieć więcej dział...
Zasięg 20-25 km to nie problem - samych Krabów będzie 120 sztuk.
Zmodernizowana Dana mogłaby realizować część zadań - np. wsparcie ogniowe batalionowy grup taktycznych. Do "ogniowego przygotowania artyleryjskiego" nie potrzebujesz strzelać na 40 km.
Ale potrzebujesz dział - 60 sekundowa salwa z 24 Krabów/ Kryli i 18-24 Danut to więcej niż tylko z Krabów...
Moim zdaniem brygady zmechanizowane - na rosomakach powinny mieć dwa dywizjony haubic (tak jak mają Rosjanie w brygadach strzelców zmotoryzowanych) - jeden an nowych Krylach i jeden na Danach...
Co do Kryla - program jest "zamrożony"
Po prostu HSW do 2022 ma zajęte moce produkcyjne na produkcje Kraba.
Lufowania ma swoje możliwości i nikt nie chce specjalnie budować dodatkowych "mocy produkcyjnych" tylko po to by za 5-10 lat nie mieć co robić....
A tak w 2022 skończą kraba i zaczną produkować Kryla
Do 2030 HSW ma co produkować...
Inna sprawa to możliwości finansowe MON
1 kompletny dywizjon to ok. 1 miliarda złotych - cieżko by do 2022 kupili 12Skrýt celý příspěvekClanek To se snad nestane, případně pokud by někdy zbyly peníze (což v dohledné době asi nehrozí) by bylo možné nechat CSG udělat tuto modernizaci a následně uložit do ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
To se snad nestane, případně pokud by někdy zbyly peníze (což v dohledné době asi nehrozí) by bylo možné nechat CSG udělat tuto modernizaci a následně uložit do mobilizačních skladů, čímž má na mysli kryté haly s patřičnou údržbou a ne přístřešek někde v Jincích kde si toho celý rok nikdo ani nevšimne a jen to tam bude postupně chátrat.
Lukas
A k čemu by vám to bylo? Přeci jen ráže je původní ruská 152 mm, dostřel je jen 20 km, respektive 25 km (ale munici pro delší dostřel byste museli brát od CSG, což by asi nevadilo když celospalitelné nábojky pro KRAB kupujete u nás v Explosia) a i tak spousta dílů by byla z ČR potažmo SR, to by asi v PGZ nevydýchali :-)
Pro vás bude lepší když konečně doděláte KRYL (upřímně nechápu proč to tak dlouho trvá, vždyť je to licenční ATMOS), výhody (NATO ráže, delší dostřel, domácí výroba a spokojení odboráři :-) ) by převážily nevýhody jako větší posádka (KRYL pokud vím je nabíjen ručně), která je navíc nechráněná a horší průchodnost terénem (Jelcz a Tatra při vší úctě nejsou srovnatelné podvozky).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...